156 V6:n tyhjäkäynti
Valvoja: Moderators
156 V6:n tyhjäkäynti
Moro
Alfa 156 V6 on alkanut käydä huonosti tyhjäkäyntiä. Olen selannut tämän palstan vanhoja juttuja sekä Suomi24 Alfa palstan vanhaa kamaa. Tyhjäkäyntiongelmaan näkyy olevan kaksi usein esitettyä syytä: vika ilmamäärämittarissa tai vika lambda-anturissa. Onko jollain vinkkia, miten saan toisen noista vaihtoehdoista pudotettua pois, ilman että ostan kalliin osan ja sitten toteankin, että tuli ostettua osa turhaan...
Muistan lukeneeni, että ilmamäärämittariin saa erikseen jonkun Boschin osan, ilman, että täytyy ostaa koko mittari?
Lamda-anturin vastakkaisella puolella putkessa on toinenkin mutteri, mikä sen merkitys on?
T: Ari
Alfa 156 V6 on alkanut käydä huonosti tyhjäkäyntiä. Olen selannut tämän palstan vanhoja juttuja sekä Suomi24 Alfa palstan vanhaa kamaa. Tyhjäkäyntiongelmaan näkyy olevan kaksi usein esitettyä syytä: vika ilmamäärämittarissa tai vika lambda-anturissa. Onko jollain vinkkia, miten saan toisen noista vaihtoehdoista pudotettua pois, ilman että ostan kalliin osan ja sitten toteankin, että tuli ostettua osa turhaan...
Muistan lukeneeni, että ilmamäärämittariin saa erikseen jonkun Boschin osan, ilman, että täytyy ostaa koko mittari?
Lamda-anturin vastakkaisella puolella putkessa on toinenkin mutteri, mikä sen merkitys on?
T: Ari
Re: 156 V6:n tyhjäkäynti
ari kirjoitti:Moro
Alfa 156 V6 on alkanut käydä huonosti tyhjäkäyntiä. Olen selannut tämän palstan vanhoja juttuja sekä Suomi24 Alfa palstan vanhaa kamaa. Tyhjäkäyntiongelmaan näkyy olevan kaksi usein esitettyä syytä: vika ilmamäärämittarissa tai vika lambda-anturissa. Onko jollain vinkkia, miten saan toisen noista vaihtoehdoista pudotettua pois, ilman että ostan kalliin osan ja sitten toteankin, että tuli ostettua osa turhaan...
Muistan lukeneeni, että ilmamäärämittariin saa erikseen jonkun Boschin osan, ilman, että täytyy ostaa koko mittari?
Lamda-anturin vastakkaisella puolella putkessa on toinenkin mutteri, mikä sen merkitys on?
T: Ari
mulla meni lambda anturi noin vuosi sitten, siitä hävisi kyllä tyhjäkäynti kokonaan.Senkin vaihdon jälkeen tyhjäkäynti on välillä notkunut ja sammunut 2 kertaa vuoden aikana. noin kuukausi sitten puhdistin kaasuläpän joka auttoikin asiaan. Kannattaa ehkä tehdä tuo operaatio. Voi olla että ilmamassamittarissakin tai muualla jotain häikkää on, aivan tasainen käynti ei ole vieläkään, siitä ..tumaisia vaivoja että huollon testerit eivät noita löydä, eli menee hakuammunnaksi. mulla mittarissa nyt 100tkm , paljonkos sillä sun kärryllä on veivattu?
oletko käyttänyt missään huollossa josko testeri näyttäisi jotain? olen käsittänyt että jos ilmamäärämittari menee niin pitäisi olla muitakin oireita.
Siellä lienee myös joku "tyhjäkäyntimoottori" mitenköhän sen laita. Lambda voi olla myös menossa, mulla se alkoi satuinnaisena sammumisena parin kuukauden aikana ja sitten yhtä äkkiä levisi kokonaan eikä käynyt enää tyhjää ollenkaan. Kilsoja taisi silloin olla n 80tkm
Siellä lienee myös joku "tyhjäkäyntimoottori" mitenköhän sen laita. Lambda voi olla myös menossa, mulla se alkoi satuinnaisena sammumisena parin kuukauden aikana ja sitten yhtä äkkiä levisi kokonaan eikä käynyt enää tyhjää ollenkaan. Kilsoja taisi silloin olla n 80tkm
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Tere,
Omasta 156 V6:sta mennyt vaihtoon molemmat, lambda - anturi ja ilmamäärämittari. Jos on ainoastaan huono tyhjäkäynti, niin ei viittaa kumpaankaan... Meikäläisellä oli lambdan kanssa ainoastaan sammumisongelmia, eli saattoi sammua esmes liikennevaloihin pysähdyttäessä. Tämä ongelma oli ainakin 15 tkm:n ajan, ennenkuin vein auton testeriin, missään vaiheessa ei huonoa tyhjäkäyntiä ilmaantunut.
Ilmamäärämittarin oireet alkoivat siten, että moottori ei kiertänyt 4500 rpm:ää enempää (kävi kuitenkin tyhjäkäyntiä hyvin). Loppuviimein kiersi enää 2500 ja auto ei edes käynyt enää tyhjäkäyntiä...
Oletko muuten Porista? Taidettiin ihmetellä tuota ilmamäärämittarin vaihtoa viime suvena???
Omasta 156 V6:sta mennyt vaihtoon molemmat, lambda - anturi ja ilmamäärämittari. Jos on ainoastaan huono tyhjäkäynti, niin ei viittaa kumpaankaan... Meikäläisellä oli lambdan kanssa ainoastaan sammumisongelmia, eli saattoi sammua esmes liikennevaloihin pysähdyttäessä. Tämä ongelma oli ainakin 15 tkm:n ajan, ennenkuin vein auton testeriin, missään vaiheessa ei huonoa tyhjäkäyntiä ilmaantunut.
Ilmamäärämittarin oireet alkoivat siten, että moottori ei kiertänyt 4500 rpm:ää enempää (kävi kuitenkin tyhjäkäyntiä hyvin). Loppuviimein kiersi enää 2500 ja auto ei edes käynyt enää tyhjäkäyntiä...
Oletko muuten Porista? Taidettiin ihmetellä tuota ilmamäärämittarin vaihtoa viime suvena???
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Se huono tyhjäkäynti viittaa tyhjäkäyntimoottoriin (idle speed actuator). Se kun paskottuu niin alkaa jumittaan ja tyhjäkäynti vaeltelee. Tuntuu olevan Boschin valmistaman kohtuullista kulutustavaraa monissa autoissa. Esim. bensamersuihin on kysistä osasa vaihdettu - appiukon sitikaan kysinen osa kustansi 1700 mummon markkaa -mersuun jo melkein tuplasti. Testerissä selvinnee varmuudella.
MP
Jep-kiitos vihjeistä.
Taidan kallistua tuolle tyhjäkäyntimoottoripuolelle, vaiva just tuollainen; tyhjäkäynti vaeltaa, väliin tuntuu että sammuu, sitten taas kummasti herää eloon, on sammunutkin muutaman kerran liikennevaloihin. Ilmamäärämittarin voi kait poisulkea, koska ottaa kyllä mielellään isompiakin kierroksia ; ) Lamdatunnistinkaan ei liene rikki, kun sentään moottori jonkinlaista tyhjäkäyntiä käy, enimmäkseen kunnolla.
En ole autoa käyttänyt testerissä... täällä Porin puolessa ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin Delta-auto...pelkään, että antavat valohoitoa isolla hinnalla.
Mitä tuollainen tyhjäkäyntimoottorin uusiminen mahtaa maksaa?
T: A
Taidan kallistua tuolle tyhjäkäyntimoottoripuolelle, vaiva just tuollainen; tyhjäkäynti vaeltaa, väliin tuntuu että sammuu, sitten taas kummasti herää eloon, on sammunutkin muutaman kerran liikennevaloihin. Ilmamäärämittarin voi kait poisulkea, koska ottaa kyllä mielellään isompiakin kierroksia ; ) Lamdatunnistinkaan ei liene rikki, kun sentään moottori jonkinlaista tyhjäkäyntiä käy, enimmäkseen kunnolla.
En ole autoa käyttänyt testerissä... täällä Porin puolessa ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin Delta-auto...pelkään, että antavat valohoitoa isolla hinnalla.
Mitä tuollainen tyhjäkäyntimoottorin uusiminen mahtaa maksaa?
T: A
katselin tuosta korjaus cdtä, taitaa olla tuo throttle body actuator (kuva V6 albumissa nro:1) sama hilu , hintaa ko osalla taitaa olla melkoisesti. Kannattaa varmaan ensin tarkistaa kaikki liittimet tuosta jos niitä on ettei ole mitään hapettumaa tai muuta.MP kirjoitti:Se huono tyhjäkäynti viittaa tyhjäkäyntimoottoriin (idle speed actuator). Se kun paskottuu niin alkaa jumittaan ja tyhjäkäynti vaeltelee. Tuntuu olevan Boschin valmistaman kohtuullista kulutustavaraa monissa autoissa. Esim. bensamersuihin on kysistä osasa vaihdettu - appiukon sitikaan kysinen osa kustansi 1700 mummon markkaa -mersuun jo melkein tuplasti. Testerissä selvinnee varmuudella.
(o A throttle case actuator, providing idle speed control and
normal running control and forms part of the throttle body)
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Juu, ei täällä Porissa mitään muita 'oikeita' Alfa -huoltoja ole, mutta pari luotettavaa ja asiantuntevaa pajaa on tiedossa, joihin uskaltaa kaunokaisensa viedä hyvillä mielin. Itse olen käyttänyt Alfaa toisessa niistä (pikkuhuoltoja ym.), kaveri on vuosien varrella Alfoja paljon laittanut ja on siellä muutama Maserati ja Ferrarikin näkynyt.ari kirjoitti: En ole autoa käyttänyt testerissä... täällä Porin puolessa ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin Delta-auto...pelkään, että antavat valohoitoa isolla hinnalla.
Mitä tuollainen tyhjäkäyntimoottorin uusiminen mahtaa maksaa?
T: A
Toinen on taas erikoistunut autosähköihin... Äijällä on pari Alfaa, 156 ja projekti GTV6:n.
Voin laittaa tiedot pm:nä, jos kiinnostaa.
Jep, hyvä tietää jos ja kun osoitetta tarvin. Moton suuttimia olen putsaillut noilla Motonetin bensiinin sekaan laitettavilla kemikaaleilla- joskus tuntuu, että se auttaa toisinaan taas ei...Toinen on taas erikoistunut autosähköihin... Äijällä on pari Alfaa, 156 ja projekti GTV6:n.
Voin laittaa tiedot pm:nä, jos kiinnostaa.
T: Ari
vein auton juuri iskareitten vaihtoon ja kyselin ko osaa ja ilmeni että se ei ole V6sessa erillinen osa vaan kuuluu osana koko kaasuläppäkoteloon ja hinta on suolainen tiedä sitten kun tuolla muukkosen sivulla kyllä puhutaan siitä erillisenäMP kirjoitti:Se huono tyhjäkäynti viittaa tyhjäkäyntimoottoriin (idle speed actuator). Se kun paskottuu niin alkaa jumittaan ja tyhjäkäynti vaeltelee. Tuntuu olevan Boschin valmistaman kohtuullista kulutustavaraa monissa autoissa. Esim. bensamersuihin on kysistä osasa vaihdettu - appiukon sitikaan kysinen osa kustansi 1700 mummon markkaa -mersuun jo melkein tuplasti. Testerissä selvinnee varmuudella.

- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Joo - voihan se tosiaan olla V6ssa osa kaasuläppäsysteemiä, koska siinä on sähköinen kaasupoljin - eipä tullu mieleen. TSssä on erillinen. Siinä yhdeistetyssä on se etu valmistajalle asennusmielessä, että kaikki on samassa, mutta ei ole hyvä etu korjauksen kannalta. Voihan toki olla, että sen pystyy korjaamaan/putsaamaan - luulis ainakin. Pelkkiä tyhjäkäyntimoottoreita ei yleensä liikkeessa aleta putsaileen.
MP
oho ja kaikki omasta pussista? tuo tyhjäkäyntimoottori onkin enemmän TS koneen vaivoja, tuohon on kaasuläpän puhdistus on monilla auttanut, kutosissa on kai lähinnä ollut tuota ilmamäärämittaria.tv kirjoitti:Twinsparkistani on vaihdettu sekä tyhjäkäyntimoottori, lambda-anturi että ilmamäärämittari. Pystyykö kukaan muu vastaavaan täyskäteen?
En muista että olisin vielä kertaakaan törmännyt kutosessa tuohon missään palstalla. Tulihan jämäkkä uusilla novitecin iskareilla
