Suuri airbag-keskustelu (159)
Valvoja: Moderators
- Jefromow
- Viestit: 138
- Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
- Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50
Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07 - Paikkakunta: Lappeenranta
Suuri airbag-keskustelu (159)
Haku ei tuottanut tulosta, joten näen asiakseni aloittaa topikin tästä itselleni henkilökohtaisesti tärkeästä aiheesta.
Nyt kävi niin, että tulevan klassikkomme mittaritaulussa palaa jatkuvasti airbagin merkkivalo ja sitä säestää aina autoa käynnistettäessä opasteksti airbagin toimintahäiriöstä. Samaan aikaan lakkasivat myös ratin nappulat toimimasta, ikään kuin solidaarisuudestaan airbagia kohtaan.
Olen roplannut etupenkkien alla olevia liittimiä ja tarkastanut kojelaudan sulakerasian sulakkeet, mutta mitään viitettä syistä häiriöihin ei löytynyt. 156:n airbag-häiriöihinhän nettikeskustelujen mukaan liittyy vahvasti ne penkin alla olevat liittimet. Miten mahtaa asia olla 159:n kohdalla? Ja sammuuko varoitusvalo 159:ssä häiriön poistuttua, vai pitääkö se erikseen resetoida?
Nyt ovat hyvät neuvot tarpeen, sillä olen tämän puolivuotisen Alfa Romeo-omistajuuteni ajan jaksanut leuhkia arvostelijoille Alfan erinomaisuudesta ja joudun pian huonoon valoon heidän silmissään, ellei asiaan löydy tehokasta ratkaisua.
Nyt kävi niin, että tulevan klassikkomme mittaritaulussa palaa jatkuvasti airbagin merkkivalo ja sitä säestää aina autoa käynnistettäessä opasteksti airbagin toimintahäiriöstä. Samaan aikaan lakkasivat myös ratin nappulat toimimasta, ikään kuin solidaarisuudestaan airbagia kohtaan.
Olen roplannut etupenkkien alla olevia liittimiä ja tarkastanut kojelaudan sulakerasian sulakkeet, mutta mitään viitettä syistä häiriöihin ei löytynyt. 156:n airbag-häiriöihinhän nettikeskustelujen mukaan liittyy vahvasti ne penkin alla olevat liittimet. Miten mahtaa asia olla 159:n kohdalla? Ja sammuuko varoitusvalo 159:ssä häiriön poistuttua, vai pitääkö se erikseen resetoida?
Nyt ovat hyvät neuvot tarpeen, sillä olen tämän puolivuotisen Alfa Romeo-omistajuuteni ajan jaksanut leuhkia arvostelijoille Alfan erinomaisuudesta ja joudun pian huonoon valoon heidän silmissään, ellei asiaan löydy tehokasta ratkaisua.
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Suuri airbag-keskustelu (159)
Valo ei sammu kuin kuittaamalla.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Suuri airbag-keskustelu (159)
Ei se vika sieltä arpomalla löydy, käyt jossain pajalla lukemassa vikakoodit niin tiedät mistä lähteä vikaa korjaamaan.
jos rattinapit ei toimi niin voisi syy olla ratin takana olevassa kontaktikiekossa.
jos rattinapit ei toimi niin voisi syy olla ratin takana olevassa kontaktikiekossa.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Suuri airbag-keskustelu (159)
Yleisesti tiedoksi vain että OBD järjestelmissä vikavalon pitäisi sammua kun vikaa ei ole ilmennyt 30 käynnistyskertaan.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: Suuri airbag-keskustelu (159)
jos kerta ratin napit myös pimeni, saattais spiraalikaapeli olla entinen..vastaavia tapauksia ite tutkinut tosin en alfoista.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: Suuri airbag-keskustelu (159)
Mulla oli sulake mennyt ja samalla lakkasivat ratin säätimet toimimasta, vika korjaantu uudella sulakkeella, sitten antoi kuitata valon pois. Multiecuscan ehdotti viaksi jotain ihan muuta, onneksi katoin sulakkeet.
- Jefromow
- Viestit: 138
- Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
- Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50
Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Suuri airbag-keskustelu (159)
Miullakin häiriö korjaantui sulakkeen vaihdolla (7.5A-sulake F49 kojelaudan sulakerasiassa). Ja pysyi poissa muutaman kuukauden, kunnes joulun alla tuli uudestaan. Ja silloin ei pelkkä sulakkeen vaihto riittänyt, vaan piti käydä autosähköliikkeessä nollauttamassa. Vika pysyi taas jonkin aikaa poissa ilmaantuakseen taas takaisin. Vaihdoin sulakkeen ja vika pysyi muutaman päivän poissa. Kun airbag-valo taas mittaristossa syttyi alkuvuodesta sanoin ruman sanan ja ajattelin, että olkoon.jukka22 kirjoitti:Mulla oli sulake mennyt ja samalla lakkasivat ratin säätimet toimimasta, vika korjaantu uudella sulakkeella, sitten antoi kuitata valon pois. Multiecuscan ehdotti viaksi jotain ihan muuta, onneksi katoin sulakkeet.
Eilen vaihdoin sitten pari polttimoa ja jotenkin inspiroiduin taas vaihtamaan samaan syssyyn sen samaisen sulakkeen ja valo sammui. Tuuletin.
Arvaa, mitä tänä aamuna tapahtui..? No joo, siellä se perkele taas loistaa itseensä tyytyväisenä. Onko saman ongelman kanssa painiville jotain vertaistukiryhmää? Tai sitten ihan korjausehdotuksia tai -veikkauksia, joilla tuo vika voitaisiin korjata?
Tiedän kyllä, että liikkeeseen viemällä se saadaan nollattua ja vika korjattua, mutta olisi lystikkäämpää (l. huokeampaa) katsoa ensin mahdolliset muilla esiintyneet vikapaikat ensin.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Suuri airbag-keskustelu (159)
Ilman vikakoodia tulee kyllä ihan naurettavan pitkäksi arvailu (huom! ei vianhaku...), jos arvostaa oman vapaa-ajan tosi halvaksi niin sitten...
Onko sulakkeet poksahtanneet aina? ratti-akselin kellojousi tarkastettu...? minun mielestä aikas hyvä arvaus tuo.
Onko sulakkeet poksahtanneet aina? ratti-akselin kellojousi tarkastettu...? minun mielestä aikas hyvä arvaus tuo.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Suuri airbag-keskustelu (159)
Vikakoodien lukuun marsmars.
- Jefromow
- Viestit: 138
- Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
- Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50
Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Suuri airbag-keskustelu (159)
Se sulake on kuollut joka kerta. En toki kuvittelekaan käyväni koko järjestelmää läpi. Ajattelin vaan, että jos siinä olisi jokin määrätty akilleenkantapää (vrt. 156:n pelkääjän jakkara), jonka muut tietävät, niin tsekkaisin sen ensin.DaViega kirjoitti:Ilman vikakoodia tulee kyllä ihan naurettavan pitkäksi arvailu (huom! ei vianhaku...), jos arvostaa oman vapaa-ajan tosi halvaksi niin sitten...
Onko sulakkeet poksahtanneet aina? ratti-akselin kellojousi tarkastettu...? minun mielestä aikas hyvä arvaus tuo.
Kiitos tuosta kellojousi-vinkistä. Oletan sen tarkoittavan samaa kuin tuo spiraalikaapeli, jonka foorumilainen Caijo-Romeo nosti esille. Löytyykö jostain DIY-vinkkejä ko. peijaisiin?
Tuli jo edellistä viestiä kirjoittaessa etiäinen siitä, että joku heti papattaa koodien luvusta... Eikä varmasti ole väärässä. Minulle vaan on kehittynyt näissä asioissa sellainen tapa, että ensin rikon autosta jotain muuta hakatessani päätä seinään ja vasta sitten vien sen ammattimiehelle.Tomlau kirjoitti:Vikakoodien lukuun marsmars.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Suuri airbag-keskustelu (159)
^
Ei tarvitse ammattimiestä. Kai lappeenrannan alueella on joku foorumilainen, keneltä löytyy sopiva OBD-kalikka ja kannettava sopivalla ohjelmalla...?
Ei tarvitse ammattimiestä. Kai lappeenrannan alueella on joku foorumilainen, keneltä löytyy sopiva OBD-kalikka ja kannettava sopivalla ohjelmalla...?
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Suuri airbag-keskustelu (159)
^ kyllä löytyy
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Suuri airbag-keskustelu (159)
Osille on yhtä monta nimeä kuin on sopassa lusikoita, mutta tässä yhteydessä hyvinkin todennäköisesti sama osaJefromow kirjoitti: Kiitos tuosta kellojousi-vinkistä. Oletan sen tarkoittavan samaa kuin tuo spiraalikaapeli, jonka foorumilainen Caijo-Romeo nosti esille. Löytyykö jostain DIY-vinkkejä ko. peijaisiin?
Ei oikein mitään järkevää, kyseistä osaa ei voi juurikaan aukoa, ja jos sen saaa auki, kasaaminen taitaa olla mahdotonta. Ainoa, mitä voi tehdä on kuunella ratin taka osaa kun sitä pyörittää paikallaan, napsuminen ja kaikenlainen rahina viittaa vikaan - tietysti tässäkin on se vaaran kohta, että kun sitä rupeaa oikein kunnolla kuulostelemaan, niin kaikki normaalitkin äänet kuulostaa vääriltä
2. vaihtoehto tietenkin on, että laitat sulakkeen ja rupeat pyörittelemään taas rattia, jos siellä on jotain rikki niin se rikkoo sulakkeen kanssa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Jefromow
- Viestit: 138
- Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
- Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50
Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Suuri airbag-keskustelu (159)
Tämä popsahti taas mieleen. On jäänyt vuosien takainen viestiketju "auki".
Tämän keissin ratkaisu oli sellainen, että annoin Alfan kaikkine upeasti loistavine airbag-valoineen vaihdossa toiseen autoon. Autokaupasta sain jälkeenpäin tiedon, että koodit nollattiin ja valo sammui. Mitään varsinaista, korjattavaa vikaa autossa ei kuulemma ollut.
No. Se, miksi tämä juttu taas palasi mieleeni, niin perkele. Meillä on nyt ollut puolisen vuotta kakkosautona Fiat Stilo HB -03. Saman konsernin auto - saman konsernin viat. Onko se todellakin vain tosiasia, joka pitää hyväksyä, että italialaisella autolla ajaessa mittaritaulussa palaa vikavaloja useammin kuin muun maalaisilla ajettaessa?
Tämän viestin kirjoittaminen täytti osin sen terapeuttisen tarpeen, jonka tilanne laukaisi, mutta koodinlukuunhan se on silti tuokin tötterö vielä vietävä.
Tämän keissin ratkaisu oli sellainen, että annoin Alfan kaikkine upeasti loistavine airbag-valoineen vaihdossa toiseen autoon. Autokaupasta sain jälkeenpäin tiedon, että koodit nollattiin ja valo sammui. Mitään varsinaista, korjattavaa vikaa autossa ei kuulemma ollut.
No. Se, miksi tämä juttu taas palasi mieleeni, niin perkele. Meillä on nyt ollut puolisen vuotta kakkosautona Fiat Stilo HB -03. Saman konsernin auto - saman konsernin viat. Onko se todellakin vain tosiasia, joka pitää hyväksyä, että italialaisella autolla ajaessa mittaritaulussa palaa vikavaloja useammin kuin muun maalaisilla ajettaessa?
Tämän viestin kirjoittaminen täytti osin sen terapeuttisen tarpeen, jonka tilanne laukaisi, mutta koodinlukuunhan se on silti tuokin tötterö vielä vietävä.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Suuri airbag-keskustelu (159)
Vikavaloihin kommentti, että ei pala. Nykyisessä on palanut kolme kertaa. Aiemmissa ei kertaakaan.
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Suuri airbag-keskustelu (159)
^^Stilossa on sama heikkous kuin 156/147ssakin, varmaan vielä 159ssäkin. Kuskin penkin alla oleva huono liitos.Eikä vika varmaan ole niinkään liittimessä vaan sen sijoittelussa. Virrat päällä penkkiä säätäessä herkästi sytytyttää airbag merkkivalon. Tinaus tai sitten ei vaan säädä penkkejä kun on virrat päällä.
Re: Suuri airbag-keskustelu (159)
Sama vaiva vaivaa myös monia muitakin merkkejä. Ehkä jopa kaikkia..? Tasaseen noita tulee diagnosoitua useisiin eri merkkeihin ja eri konsernien tuotteisiin.
Alfaa pitäisin jopa helpoimpana noista, kun vika on lähes aina liittimessä, joka on helppo ja halpa fiksata. Muissa tuntuu olevan paljon useammin kellojousi tai esikiristin viallinen.
Alfaa pitäisin jopa helpoimpana noista, kun vika on lähes aina liittimessä, joka on helppo ja halpa fiksata. Muissa tuntuu olevan paljon useammin kellojousi tai esikiristin viallinen.