Moottorin vaihto liittyy ihan toiseen juttuun, siitä ehkä myöhemmin. Mutta itse ongelma sieltä pakoputkesta ei häviä mihinkään. Kilometrejä on nyt 146 700.
Oletko ihan täysin varma, että ovat muistaneet nollata sen öljynvaihtovälin laskurin??
Se laskuri taitaa kyllä huomioida käynnistysten määrän ja hiukkasloukun poltot. Joten ei se 5000km ole mikään mahdoton lopputulos jos ajaa pelkkää cityajoa kylmällä koneella. Olihan toi normi öljynvaihtoväli monessa vanhemmassa turbodieselissä 7500km.
Nyt on menty 240tkm samalla DPF:llä joten ihan toimiva peli kunhan pääsee ajamaan säännöllisesti pitkää matkaa. Kaupunkiajossa toi DPF:n poisto taitaa olla vakavasti harkittava vaihtoehto.
Onkohan kukaan tällä foorumilla kokeillut sitä konstia, että tekee siihen keraamiin harkiten reikiä ilman softausta? Tai korvaa sen keraamin sopivalla kuristusputkella?
Tällä hetkellä se näyttää service interval expiration 24 000 km, eli eiköhän se ole nollattu. Olen käsittänyt niin että huoltovälinäyttö ja öljynvaihtoherja on eri asiat, eli jotenkin sitä öljyn laatua mitataan? Täytyy katsoa mitä käyttöohjekirjassa sanotaan.
Huoltoväli EI ole sama, kuin öljynvaihtoilmoitus. Eli tuossa on Service Interval (huoltoväli-ilmaisin) ja sitten Oil Change interval (öljyn vaihtoilmaisin). Testerillä nollaus onnistuu tuolle öljynvaihdolle, sitä ei muuten saa tehtyä.
TÄRKEÄÄ Määräaikaishuoltoon kuuluu auton huolto 30,000 km (tai 18,000 mi) välein; tämä näytetään automaattisesti, kun elektroninen avain työnnetään virtalukkoon alkaen 2,000 km (tai 1,240 mi) takarajasta ja näytetään kilometreinä tai maileina, riippuen asetetusta yksiköstä. Kun määräaikaishuollon huoltoväli alkaa täyttyä, elektronisen virta-avaimen työntäminen virtalukkoon saa näytölle ilmestymään viestin, jota seuraa luku km/mi joka on jäljellä, ennen huoltoa. Ota yhteys valtuutettuun Alfa Romeo-huoltoon määräaikaishuoltojen suorittamiseksi, jotka kuuluvat huolto-ohjelmaan tai vuosihuoltoon ja näytön asettamiseksi uudelleen.
Moottoriöljyn ikääntyminen (dieselmallit)
Varoitusvalo (mikäli on) syttyy vilkkumaan (tietyissä malleissa yhdessä näyttöruudun viestin kanssa), kun järjestelmä havaitsee, että pakokaasuissa esiintyy moottoriöljyä. Ensimmäisen ilmoituksen jälkeen aina moottorin käynnistyessä varoitusvalo (öljykannu) jatkaa vilkkumistaan noin 1 minuutin ja sitten jokaisen 2 tunnin jälkeen, kunnes moottoriöljy vaihdetaan.
Jos varoitusvalo (öljykannu) alkaa vilkkua, käänny valtuutetun Alfa Romeo-huollon puoleen niin pian kuin mahdollista vaihdattamaan moottoriöljy ja poistamaan varoitusvalo kojelaudasta (tai symboli "öljykannu" näytöltä).
Auto ei ole ilmoitellut huollon tarpeesta, vaan nimenomaan tuosta öljyn ikääntymisestä. Täytyy vaikka maanantaina soittaa sinne ja vielä kysyä varmistukseksi.
Mutta tosiaan ymmärtääkseni tuossa on oikeasti väliä vain sillä, tietääkö kone öljyjen vaihdon tapahtuneen vai ei. Vaikka se sitä haistelee, en usko älyn piisaavan tunnistamaan puhdas öljy jos vaihtotietoa ei ole
Eli sieltä pitää nollata huoltoväli-ilmaisin ja öljynvaihtoilmaisin. Vähän offtopiccia jo, ja vedän syytökset DPF:n suunnalta osittain takaisin mikäli asia on näin
Mitäs piuhoja ja ohjelmia sitä tarttee, että voisi lukea tuon hiukkasloukon polttovälin, tukkeuman ja samalla laittaa pakkopoltolle? Auto on 159 2010 2.0. Mulla on tommonen Wifi-OBD2 mokkula ja multiecuscanin hain netistä. Ilmeisesti nimi on vaihtunut fiatecuscanista?