Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Nelfor
Viestit: 34
Liittynyt: 12 Maalis 2014, 15:05
Car(s): Giulietta QV

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Nelfor »

Alfan ilmoittamat kulutuslukemat eivät ilmeisesti ole kovinkaan paikkansapitäviä, joten olisi mielenkiintoista kuulla mahdollisimman monelta Giuliettan omistajalta millaisiin lukemiin on päästy (lähinnä siis 1.4 MA:n ja QV:n lukemat kiinnostavat).

Aika kovia lukemia tällä ainakin heiteltiin ilmoille aiemmin. Tuntuisi tyhmältä jos nykyaikainen 1.4 turbokone veisi samanverran bensaa kuin vanhempi kolmilitrainen V6.

Näillä näkymin pääsen koeajamaan Giuliettan vasta tuossa huhtikuun puolella, mutta en jaksa uskoa että enää mihinkään muuhun autoon päätyisin.

EDIT: Ah, peksun viestin kulutuksiin liittyvä osuus jäi jotenkin huomaamatta. Sieltä löytyikin jo sellaisia lukemia mitkä käyvät järkeen. Täytyypä tutustua tuohon aiheeseen liittyvään ketjuun.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Alfissimo kirjoitti:
matti_vuorio kirjoitti:Melkein nostaisin vikalistalle jumittavat takajarrut. vuosittain saa teettää jarruhuollon jotta toimii täydellisesti.
Vanha viisaus jarrujen jumittamiseen: käytön puutetta :wink:
no joo, totta tuokin. mulla vaan tahtoo olla työajot sen verta tylsiä pätkiä että siellä ei niitä jarruja pääse testaamaan. Reliu 100km pätkiä ja pari risteystä välissä.

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Nelfor kirjoitti:Alfan ilmoittamat kulutuslukemat eivät ilmeisesti ole kovinkaan paikkansapitäviä, joten olisi mielenkiintoista kuulla mahdollisimman monelta Giuliettan omistajalta millaisiin lukemiin on päästy (lähinnä siis 1.4 MA:n ja QV:n lukemat kiinnostavat).
Tankillisia on mennyt 5.9 - 7.0 välillä nyt "sisäänajettuna". Talvi ja kaupunki tai muuten lyhyt matka nostaa reilusti samoin kuin yli 80 vauhti. Ei sinänsä ihme jos lukemat heittelee mutta 10 tuntumaan pääsy pidemmällä aikavälillä multiairilla tuntuu aika saavutukselta.

Tällä hetkellä on päällä on tosiaan "P1850 Gear lever position sensor" ja aikoivat vaihtaa anturin huollossa kunhan sinne joskus pääsee.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

PK-seudulla pyörimistä - työmatka 17 km pääosin Kehä I:tä pitkin = keskikulutus 7,1/7,2/7,3 l/100 ajotietokoneen mukaan / tankkauksista laskettuna / matkamittarin virhekin huomioituna.

Tuo on aika tarkalleen työmatka-ajon kulutus. Maantieajo kesälomalla vääntää vaakaa toiseen suuntaan, mutta tämä tulee aika hyvin kompensoitua satunnaisilla (noin kerta/viikko) työkeikoilla häslingin keskustaan, missä ei alle 9 l lukemilla selviä. Kyllä kymppi olisi minullakin todellisuutta, jos ajaisin jatkuvasti jotain 5-7 km matkoja (tätäkin on joskus tullut testattua) tai joutuisin jatkuvasti pyörimään keskustassa.

Normikulutukset puolestaan ovat ihan täyttä huuhaata nykyään. Jo ~vuosi sitten HS uutisoi, että uusilla autoilla todelliset kulutukset ovat keskimäärin 30 % normikulutusta suurempia ja "parhailla" heitto on 50 %. Ihan hyvä vaan, että Alfakin on oppinut tekemään kauniita lukemia paperilla tahkoavia autoja - säästyy monta tonnia verotuksessa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Ipi
Viestit: 345
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts,156 jtd sw, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta ja 500
Paikkakunta: Nurmes

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Ipi »

Meillä on nyt matka-ajon kulutusta seurattu ja kyllä se viiden pintaan jää. Pelkkää kaupunkipyöritystä ei tule ja seka-ajo on enimmäkseen vielä maantieajoa ja kovinkaan isoja hyppäyksiä en ole kulutuksessa huomannut silloinkaan. Vähillä bensoilla tuo minun mielestäni kulkee.

Ilario
Viestit: 19
Liittynyt: 02 Syys 2013, 17:04
Car(s): Giulietta MultiAir -13
Paikkakunta: Tampere

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Ilario »

Itse ajanut nyt viime syyskuusta lähtien 10000km ja keskikulutus on 6,8 ajotietokoneen mukaan.
Tänään oli myös auton ensimmäinen katsastus (38000km ajettu) ja läpi että heilahti katsastusnaisen saatesanoilla "Kuin uusi auto". 8)

Avatar
Flying Elmer
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 08:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Flying Elmer »

Hain tänään oman auton kaikkiaan kolmannesta vuosihuollosta, auto siis vm huhtikuu 2011 ja 41tkm mittarissa.

Öljynvaihdon lisäksi tuli:
- raitisilmasuodattimen vaihto
- rätisevien ovipaneelien tiivistys (takuuna, nyt kuulee että vakiostereo on oikeasti todella hyvä)
- ilmastoinnin jurnutuksen tarkistus, magneettikytkin ruosteessa ja vaihdettu (ei auttanut kyllä mielestäni ilmastoinnin äänekkyyteen mutta kaikki muu kuulemma ok)
- 1. vaihteen tahmeus katsottu muttei havaittu enää koeajolla tai vikaa
- jousituksen/alustan narahdus töyssyissä fiksattu rasvaamalla tukivarren palloniveliä (quick and dirty mutta tuntuu toimivan, ei väljää missään)
- tavaratilan muovikaukalo ostettu hintaan 64 euroa (sen avulla on muuten kätevä blokata esim turvakolmio kaukalon ja rengaskotelon väliin, ei heilu ympäriinsä)
- blue&me järjestelmän ohjainlaite kuollut, fiksattu (takuuna, tämän takia ei onnistunut puhelimen paritus enää yhtäkkiä, nyt toimii taas normaalisti)
- todettu ettei start/stop systeemiä voi päivittää olemaan aina pois muistiasetuksena
- jarruhuolto tehty (suositus 12kk välein)
- aiemmin tehdyt lohkolämmittimen pistokkeen turhat kiinnitysreiät keulassa peitetty (johto pysyy paremmin ritilään painettuna kuin U-kiinnikkeen varassa keulassa ruuveilla)
- kulutus katsottu testaamalla polttoaineen syöttöä eikä mitään poikkeavaa löydetty (oma keskikulutus kaupunkiajossa nyt 10,21 litraa satasella)

Loppulasku Autokeskuksella 410 euroa sis tavaratilan muovikaukalon. Olen itse tyytyväinen hintaan ja lopputulokseen.

Avatar
Jonesi
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Helmi 2010, 20:45
Car(s): Giulietta 1.4MA '11, ex. Golf GTI, 159 2.2JTS
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jonesi »

Seurasin viime tankkauksella ensimmäisen kerran kulutusta, n.630km ajoa josta 200km Lpr-Kouvola-Lpr, muuten aika lailla tässä kaupungin lähiympäristössä ajelua. Tuolla matkalla keskikulutus 7,9l/100km.

TM sai aikoinaan multiairille 60000km kestotestissä keskikulutukseksi 7,5l/100km ja jostain kumman syystä suurin osa kilometreistä tuli DNA-kytkin normal-asetuksella. Kummastuttaa lähinnä siksi kun kulkuhalut tai ohjaustuntuma puuttuu kun N-moodissa ajellaan.

Testissähän autosta yleisesti tykättiin, mitä nyt kerran matka katkesi imusarjan painetunnistimen oireisiin. Vielä kun melupuolta saataisiin viriteltyä mukavammaksi, rengasäänet ja moottorin äänet tulee aika raa'asti kabiiniin. Lähinnä kun kerta sitä premium-merkin mainetta on tavoiteltu niin nämäkin jutut on miusta osa sitä yleistä laatuvaikutelmaa...

hSU
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Maalis 2008, 18:52
Car(s): ex. Giulietta QV -12
ex. Giulietta MultiAir -11
ex. 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja hSU »

Nelfor kirjoitti:Alfan ilmoittamat kulutuslukemat eivät ilmeisesti ole kovinkaan paikkansapitäviä, joten olisi mielenkiintoista kuulla mahdollisimman monelta Giuliettan omistajalta millaisiin lukemiin on päästy (lähinnä siis 1.4 MA:n ja QV:n lukemat kiinnostavat).
Omalla kohdalla 1.4MA:n kulutukset pyöri melko tasaisesti siinä 7-7,5 l/100km paikkeilla sekalaisessa ajossa pääasiassa pk-seudulla (n. 40tkm kokemuksella). QV:n osalta sama trendi vaikuttaisi siinäkin olevan, eli todellinen kulutus on n. 1,5 litraa ilmoitettua yhdistelmäkulutusta suurempi. Eli ollaan hyvin näissä nykykäytännön mukaisissa 20+% heitoissa ilmoitettujen lukujen ja todellisuuden välillä.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ TCT:n normikulutus on 5,3 kaupungissa ja 4,0 maantiellä. Ei tällaisiin lukemiin pääse edes Peksu! Noihin pitää leipoa 50 % lisää, että päästään hehtaarille...

Huom. ennen kuin joku tulee keulimaan, miten ajaa 10-30 km työmatkalla alle kaupunkiajon normikulutuksen, niin se normikulutus on edustavinaan pätkäajoa eli lähdetään liikkeelle kylmällä koneella ja ajetaan olikosenyt 4 km. Onko taulussa normin alittava lukema 4 km kohdalla...?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Ilario
Viestit: 19
Liittynyt: 02 Syys 2013, 17:04
Car(s): Giulietta MultiAir -13
Paikkakunta: Tampere

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Ilario »

Mistä tota autoo uskaltaa oikeasti nostaa tunkilla kun koitin äsken merkin kohdalta ja näytti että pelkkä kumitassu sai aikaan painauman?? :evil:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Nosta helman/pohjapellin saumasta, älä helmakotelosta.

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): VW Polo GTI -18
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Tuota auton nostoa kerran itsekin kyselin...

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... se#p393172

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): VW Polo GTI -18
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Nostokohdat.
Ja tosiaan se helman ja pohjan sauma on hyvä paikka.
Liitteet
giulietta_nostokohdat1.jpg
Nostokohdat.
(144.27 KiB) Tiedosto ladattu 5363 kertaa

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja flapjack »

flapjack kirjoitti:Tällä hetkellä on päällä on tosiaan "P1850 Gear lever position sensor".
Anturi vaihdettu takuukorjauksena ja kaikki pelaa taas.

Oli tarkoitus käydä Milanossa ollessa jossain liikkeessä katsomassa onko uutta mallia esillä, mutta ei tullut käytyä. Piti tyytyä hämmästelemään sitä Lanciamäärää kaduilla :)
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Giulietan takuu meni tänään rikki ihan kesken ajon. Mittaristoon pomppasi vikakoodi 1, minkä täydellinen korjaaminen maksaa pitkästi yli 20k€. :drinking:
Liitteet
100k.jpg
(180.22 KiB) Tiedosto ladattu 5074 kertaa

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Mistäs se värikoodi lappu autosta löytyy kun ei ainakaan peräkontin luukussa ollut?

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Giulietta MA TCT -15, Spider 1.8 TS -98 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja juhani »

Ipi76 kirjoitti:Mistäs se värikoodi lappu autosta löytyy kun ei ainakaan peräkontin luukussa ollut?
Nokkapellistä.

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^kiitos :)

Avatar
Jonesi
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Helmi 2010, 20:45
Car(s): Giulietta 1.4MA '11, ex. Golf GTI, 159 2.2JTS
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jonesi »

Miten lie ohjauskulmien säätö Giulietassa, autoon tuli Eibachin jouset ja huomenna uudet kesärenkaat. Alfaownerin mukaan ohjauskulmia ei saa madalletussa autossa aivan kohdilleen vai onko täällä parempaa tietoa? Mites muutoskatsastuksen laita jos tuo säätöpuoli on hankalaa, kuinka tarkasti katsastaja alustaa tarkistaa?

Eibachin prokitillä auton ulkonäkö parani huimasti eikä autosta tullut mitenkään kova ainakaan 17" renkailla vaan ajotuntuma parani ainakin sen verran että sen oikeasti huomasi. Ohjauskulmat ja muutoskatsastus vaan mietityttää.

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Ulkonäöstä vois laittaa kuvia :)
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
Jonesi
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Helmi 2010, 20:45
Car(s): Giulietta 1.4MA '11, ex. Golf GTI, 159 2.2JTS
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jonesi »

flapjack kirjoitti:Ulkonäöstä vois laittaa kuvia :)
Laitetaan kun auto on tikissä, pitäis vielä myllyttää koko Giuli kun oon pilannut maalipinnan pesettämällä harjakoneessa... Muodokas auto ei vaan niihin vehkeisiin sovi mut oppirahathan on maksettava eikös vaan? :oops:

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Kulmat täytyy säätää jos madalluttaa auton.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ainakin mittauttaa - säätää jos tarvis ja mittauttaa uudelleen, kunnes käsissä paperi jota esitellä muutoskatsastus-sedälle.

Avatar
Stilo
Viestit: 399
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): Fiesta ST -19
Paikkakunta: Lahti

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Eipä ole tähän mennessä kertaakaan katsurisetää kiinnostanu kulmalaput kun olen madallusta käynyt muutoskatsastamassa. Voihan sulla olla normaalissa katsastuksessakin kulmat ihan mitä sattuu.

Sinänsä kyllä ne tarvii ehdottomasti säätää, nimimerkillä vajaa 1000km madalluksen ja pyöränkulmien säätämisen välillä ja menikin jo tuoreiden kesärenkaiden sisäreunasta joku 3-4mm pintaa.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Joitain sarjoja itsekin asemalla esittäneenä vastakkaista tietoa. Kuten myös Trafilla: "Pyörien asentokulmista on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa, mikäli auton tai alustan osien valmistaja taikka tutkimuslaitoksen todistus sitä edellyttää." Lähde: http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... toksin.pdf

Avatar
Jonesi
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Helmi 2010, 20:45
Car(s): Giulietta 1.4MA '11, ex. Golf GTI, 159 2.2JTS
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jonesi »

Auto ei oo tikissä mutta madalluksesta saa ainakin jonkinlaisen käsityksen, citymaasturin ulkonäkö on tiessään which is nice. Madallus on just eikä melkein oikea miun silmiin eikä pohjaa saa vielä raapimaan linnoituksen ja sataman testiradalla. Maalipinta saa vielä kevään aikana TLC:tä, niin mattana nuo kaikki nurkat on.
Liitteet
IMG_20140415_191224.jpg
(161.21 KiB) Tiedosto ladattu 4680 kertaa

Avatar
Poksu
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Touko 2008, 22:34
Car(s): Alfa Romeo Giulietta MultiAir ex. 147 2.0 TS
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Poksu »

Tänään ilmaantui ensimmäinen isompi vika. Takaluukku ei mene enää lukkoon. Mittaristossa teksti "Boot open". Eikös näihin ole vaihdettu takaluukun johtosarjoja jonkin kampanjan kauttakin? No pitää ensi viikolla ottaa yhteyttä paikalliseen Autokeskukseen ja kysellä asiasta.

newport
Viestit: 76
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 18:51
Paikkakunta: helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja newport »

taitaa olla luukun läpivienneistä johdot poikki...
on sellanen päivän homma jos tehdään kampanjan ohjeen mukaan...on tullu tehtyä..

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Jepa johdot poikki.

oon_joo
Viestit: 75
Liittynyt: 25 Joulu 2013, 06:05

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja oon_joo »

kaikkea sitä oppii kun alfalla ajaa jne...tai jos lukisi ohjekirjaa, jos jaksais :mrgreen:

- S&S toimii myös siinä dee-moodis, luulin että olis vaan muissa
-vasemmalta edestä käännöksissä narinaa, taitaa mennä liikkeessä poikkeemiseen.
- pirellin kesärenkaat meluisammat kuin nokian kitkat :roll:

Avatar
dawasd
Viestit: 34
Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:44
Car(s): Alfa Romeo GQV '11
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja dawasd »

Onko täällä ihmisillä millaisia kokemuksia 2011 vm. Giulietan vaihdelaatikosta. Olen lukenut, että saattaa olla 1 ja 2 vaihteen vaihdoissa tahmasuutta. Kävin koeajamassa muutama kk sitten 2011 vm. Giuliettaa ja jo parin tunnin koeajon aikana tuli valoista lähtiessä ongelma saada ensimmäinen vaihde sisään. Saattaapi olla kuskin vika myös, mutta useimmiten laatikko kyllä murahtaa, jos kytkimen on päästänyt ylös ennen aikoja. Myös toinen vaihde taisi olla hieman vaikeampi saada sisään.

Vika/ominaisuus on etenkin sporttisessa autossa huomattavan ärsyttävä ja mikäli siihen ei korjausta ole, on vähintäänkin unohdettava kyseinen vuosimalli...

Onko siis asialle korjausta, vai onko kyseinen vika ainoastaan satunnaisissa yksilöissä? Mikäli ongelma on tunnettu ja yleinen, tulisiko liikkeeltä vaatia vaihdelaatikon tarkastusta / korjausta ennen ostopäätöksen tekoa?

Entä onko sama ongelma riesana esim 2012 vm. tai uudemmissa malleissa?

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Sama 2011 vuosimalli ja 1. vaihde tahmaa joskus kylmillä öljyillä. Vaihde ei mene päälle ja joutuu käyttämään kytkintä ylhäällä. Tilanne parani hieman öljyjen vaihdolla. Kannattaa kuitenkin vaatia tuohon korjausta jos meinaat sen ostaa. Uskoisin korjauksen olevan tiedossa, koska aiheesta löytyy paljon keskustelua. Googleta "Giulietta gearbox woes"

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja peksu »

Ykkönen tosiaan joskus kankea päällelaitettava, esiintyy helpoiten kylmällä askilla. Öljyjä en ole vaihtanut, voisi tuon teettääkin ennen ensi talvea.

Vaihteet toimivat omassani muuten ihan hyvin ja nopeastikin tarvittaessa. 1-2 ja 2-3 välillä oikein hitaasti vaihtaessa saattaa tuntea pienen pykälän, jonka oletan johtuvan (liian?) tiukoista synkroneista, mutta ei ole haitannut. Uutena tuosta kommentoin liikkeessä ja käytiin kokeilemassa, niin kommenttina oli että "urheilulliseen ajoonhan tämä on tehtykin eikä mummovaihtamisiin..." :silent: .

En ehkä ole paras arvioimaan vaihteiden jäykkyyksiä, kun edeltäneet neljä autoani olivat nelivetoisia Subaruja manuaalina. Viimeiseen niistä (Impreza -08) vaihdettiin takuuna (!) vaihteistoöljyt, kun pakkasilla auto ehti pysähtyä, ennen kuin sai vaihdettua ykköseltä kakkoselle. Öljynvaihto auttoi vähän, mutta ei oikeasti poistanut ongelmaa. Parhaiten Subarussa auttoi, kun ajoi ensimmäiset kilometrit alennusvaihteisto päällä. Silloin sujui vaihdot heti ihan hyvin. Valitettavasti Alfassa ei ole tätä hienoa ominaisuutta :mrgreen: .

Avatar
Jonesi
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Helmi 2010, 20:45
Car(s): Giulietta 1.4MA '11, ex. Golf GTI, 159 2.2JTS
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jonesi »

Omassakin ensimmäiset vaihteet voisivat olla herkemmät, brittifoorumilla tosiaan enemmän asiasta. Vuosihuollossa tuota ei tietenkään huomattu. Ankeuden ja harmauden perikuva GTI Golfissa loota toimi kuin ajatus, melkein kaikki muu siinä masentavuudessa saikin ajattelemaan lähinnä ennen aikaista hautaa...

Avatar
dawasd
Viestit: 34
Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:44
Car(s): Alfa Romeo GQV '11
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja dawasd »

Kiitos tiedoista. Kyllä asetun samalle linjalle, ettei toi Golffi GTI kiinosta millään mittarilla. Giulietta QV tosiaan ihan eri svääreissä ton fiiliksen puolesta. Ainut mikä nyt huolestuttaa eniten on toi laatikko. Manuaalilla on ikävä ajaa, jos laatikko tottelee vaan kun siltä tuntuu, tai jos se ei kannusta vaihtamaan vaihdetta.

Onko jollain jakaa kokemuksia uudemmista vuosimalleista?

ps. pitää koittaa saada uutta koeajoa alle, jos siis suostuvat ensin tarkastamaan laatikon. Muussa tapauksessa pitää katsoa miten uudemmissa malleissa. Harmittaisi jättää Giulietta väliin kyseisen ominaisuuden takia. Olisi eka Alffa tähän talliin. 8)

Avatar
Flying Elmer
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 08:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Flying Elmer »

Itse mainitsin tuosta vaihteisto-ongelmasta huollossa kun takuuaikakin oli menossa umpeen ja lopputulos oli etteivät onnistuneet todentamaan ongelmaa koeajossa ja sitähän ei voi korjata mitä ei nähdä. Olisi mielenkiintoista kuulla onko Suomessa kenellekään oikeasti tehty mitään asian tiimoilta?

Avatar
Flying Elmer
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 08:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Flying Elmer »

Täälläkin moni on valittanut ovipaneeli- ja kaiutin räminöistä. Brittifoorumilta löytyi oheinen tiedote asiasta. Ei muuta kuin huollon ovea kolistelemaan. :-D
Liitteet
Front door noise.pdf
(179.09 KiB) Tiedosto ladattu 114 kertaa

Avatar
dawasd
Viestit: 34
Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:44
Car(s): Alfa Romeo GQV '11
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja dawasd »

CuoreSportivo kirjoitti:Itse mainitsin tuosta vaihteisto-ongelmasta huollossa kun takuuaikakin oli menossa umpeen ja lopputulos oli etteivät onnistuneet todentamaan ongelmaa koeajossa ja sitähän ei voi korjata mitä ei nähdä. Olisi mielenkiintoista kuulla onko Suomessa kenellekään oikeasti tehty mitään asian tiimoilta?
Mikä vm. sulla on alla? :roll:


edit:

sinänsä vmäistä sikäli mikäli eivät tunnetulle ongelmalle tehneet mitään takuuaikana. Tais pelata aikaa, etteivät maksaisi huollosta itse? :roll:

Avatar
ORBITA
Viestit: 220
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

Mulla QV:ssa toimii vaihteet hyvin, mutta oliko niin, että MA:ssa olisi eri laatikko?

Avatar
dawasd
Viestit: 34
Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:44
Car(s): Alfa Romeo GQV '11
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja dawasd »

ORBITA kirjoitti:Mulla QV:ssa toimii vaihteet hyvin, mutta oliko niin, että MA:ssa olisi eri laatikko?
Mikä vm? Koeajoin 2011 vm. QV:n, ja siinä jätti kerran menemättä eka vaihde sisään lähdössä. Toka myös tuntui hieman epämukavalta.. jotenkin jäykältä. :(

Avatar
Flying Elmer
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 08:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Flying Elmer »

dawasd kirjoitti: Mikä vm. sulla on alla? :roll:

edit:

sinänsä vmäistä sikäli mikäli eivät tunnetulle ongelmalle tehneet mitään takuuaikana. Tais pelata aikaa, etteivät maksaisi huollosta itse? :roll:
Itselläni siis vm 2011. Vaikka tehtaan takuu meni umpeen niin minulla on teoriassa vielä mahdollisuus vedota kuluttajansuojaankin käytetyn auton kaupassa jos tarvii alkaa vääntämään. Mutta mietin samaa että yritetäänkö Suomessa feidata ongelma takuuajan ohi?? Brittipalstalla on tullut esiin tapauksia jossa on vaihdettu koko laatikko takuuseen mutta on vähän epäselvää minkä asteinen vika tähän tarvitaan, ilmeisesti näissä on ollut kyse suuremmasta synkro-ongelmasta jota öljyjen vaihtaminen ei ole ratkaissut. Suurimman osan ajasta oma vaihteisto toimii ihan ok. En tiedä onko riski että vika pahenee ajan kuluessa?

Avatar
ORBITA
Viestit: 220
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

^^ 2011, eikä mitään mainitsemiasi ongelmia. Ehkä kokonaisuutena aavistuksen tahmeampi, kuin audissa, mutta ei haitaksi saakka. Talvellakaan ei ongelmia.

Avatar
tuvu
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Huhti 2014, 11:50
Car(s): ex Giulietta 1.4 T-jet -11

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tuvu »

vm. 2011 pientä satunnaista tahmaamista 1- ja 2-vaihteella talvella kylmänä.

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Check Engine ilman muita oireita äsken. Kaikki näyttää normaalilta paitsi kaipaisi pesua. Sais olla se toimiva lukija. Seuraillaan taas.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
dawasd
Viestit: 34
Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:44
Car(s): Alfa Romeo GQV '11
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja dawasd »

Ensiviikolla selviiä, miten pitkälle suostuvat menemään vaihdelaatikon korjaamisessa/tutkimisessa. Muussa tapauksessa pitää kyseinen yksilö unohtaa ja katsella jotain toista missä on toimiva loota. Vika tosiaan on korjattavissa oleva, että nyt riippuu ihan liikkeen asenteesta.

Täällä jossain vaiheessa olin näkevinäni, että joku oli valittanut A2DP:n puutteesta Giulietan Blue&Me järjestelmässä.

Onko kellään kokemusta tästä kikasta?
http://www.youtube.com/watch?v=No2aoFmjGE0

Näyttää tosi näppärältä ja siistiltä tavalta saada bluetooth audio streamaus ongelma ratkaistua.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

dawasd kirjoitti: Täällä jossain vaiheessa olin näkevinäni, että joku oli valittanut A2DP:n puutteesta Giulietan Blue&Me järjestelmässä.

Onko kellään kokemusta tästä kikasta?
http://www.youtube.com/watch?v=No2aoFmjGE0

Näyttää tosi näppärältä ja siistiltä tavalta saada bluetooth audio streamaus ongelma ratkaistua.
Ei kokemusta, mutta tuo ei onnistu Giulietassa, koska 3,5mm AUX -liitin puuttuu. Käsittääkseni se on lisätty vasta joskus 2012-13 valmistettuihin autoihin.

Avatar
Jonesi
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Helmi 2010, 20:45
Car(s): Giulietta 1.4MA '11, ex. Golf GTI, 159 2.2JTS
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jonesi »

Ohjauskulmat säädetty ja ajo maistuu. Parin viikon päästä maalipintakin saa hoitoa niin kesä saa Alfailun puolesta tulla.

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja flapjack »

flapjack kirjoitti:Check Engine ilman muita oireita äsken. Kaikki näyttää normaalilta paitsi kaipaisi pesua. Sais olla se toimiva lukija. Seuraillaan taas.

Koodi: Valitse kaikki

P1850 Gear lever position sensor
Epäilin viimeksi ja epäilen nyt vähän lisää ettei siinä anturissa ole vikaa vaan piuhoissa tms. Mutta saanee käydä huollossa jos sinne joskus saisi yhteyden. Voisi tietysti nollata ja katsoa toistuuko.

Tuo ilmeisesti on jossain moottorin pimeimmässä nurkassa käärmeiden ja skorpionien vartioimana?
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

newport
Viestit: 76
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 18:51
Paikkakunta: helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja newport »

muutamasta olen kyseiseen vikaan korjannu tunnistimelle menevän johtosarjan...johdot poikki..
tunnistin sijaitsee vaihdekepin juuressa johon pääsee käsiksi auton alta.

Vastaa Viestiin