156 1.8TS kytkin ei palaudu
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S - Paikkakunta: Salo
156 1.8TS kytkin ei palaudu
Kytkin jää pohjaan ja ei nouse ylös ilman kädellä nostoa, kytkin siis aivan jumissa. Äsken tuli irroitettua pääsylinteri kytkinpolkimesta ja poljin edelleen jäykkä.
Onko vika mahdollisesti palautusjousessa, näyttäisi olevan paikallaan, mutta vääntyy kun poljinta painaa? Miten saa irroitettua/korjattua?
Vai onko muita mahdollisia vikakohteita?
"Edit"
Tuli otettua myös palautusjousi pois ja vasta kun polkimen kiinnitystä löysensi itse polkimen liikerata keveni. Voiko se holkki tms. jumittaa?
Onko vika mahdollisesti palautusjousessa, näyttäisi olevan paikallaan, mutta vääntyy kun poljinta painaa? Miten saa irroitettua/korjattua?
Vai onko muita mahdollisia vikakohteita?
"Edit"
Tuli otettua myös palautusjousi pois ja vasta kun polkimen kiinnitystä löysensi itse polkimen liikerata keveni. Voiko se holkki tms. jumittaa?
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 1.8TS kytkin ei palaudu
Voisiko olla että poljin on jäykkä jos pääsylinteri ei ole paikallaan?
Eikö pääsylinterin jousi sen polkimen nosta ylös, mikä rooli sillä ulkopuolella olevalla jousella on?
Eikö pääsylinterin jousi sen polkimen nosta ylös, mikä rooli sillä ulkopuolella olevalla jousella on?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 1.8TS kytkin ei palaudu
Jousen tehtävä on helpottaa kytkimen pohjassa pitoa (v6). Ei oikeestaan edes huomaa jos se puuttuu kokonaan.
Re: 156 1.8TS kytkin ei palaudu
^Ja lisäksi nostaa polkimen aivan ylös saakka. Ilman ulkopuolista jousta poljin jää makaamaan varsinaisen työalueen reunalle, eikä poljintuntuman alkuun tule parin sentin tyhjää aluetta.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 1.8TS kytkin ei palaudu
Siis mikä tarkoitus sillä pääsylinterin sisällä olevalla jousella on? Ja eikö bussossa vastaava jousi ole työsylinterissä?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 1.8TS kytkin ei palaudu
Busson pääsylinteri (polkimessa) on täysin erinlainen. Se on alumiinia ns. "Kunnollinen" osa,jossa on erillinen jousi joka tulee polkimen yläosasta tulipeltiin kiinni. Kun jousi katkeaa,tippuu se lattiamatolle ja muoviosa roikkuu polkimessa toimettomana. Neloskoneissa on ilmeisesti muovinen sylinteri jostain syystä.. Työsylinteri on bussoissa myös alumiininen,ja ihan normaali. Laatikon päällä seger-renkaalla lukittuna.jmi kirjoitti:Siis mikä tarkoitus sillä pääsylinterin sisällä olevalla jousella on? Ja eikö bussossa vastaava jousi ole työsylinterissä?
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S - Paikkakunta: Salo
Re: 156 1.8TS kytkin ei palaudu
Mikäs sitten mahtaa kytkin poljinta vaivata kun ei nouse pohjasta senttiäkään ylös päin ja on tosi raskas kädellä auttaen???
Re: 156 1.8TS kytkin ei palaudu
Jos kytkin muuten irroittaa ja toimii oikein, niin eiköhän sieltä ole pääsylinterin jousi poikki. Tosin aloitusviestisi perusteella vaikuttaisi polkimen kiinnityksessäkin olleen jotain vikaa.
Aiempi höpötys koski vain V6:sta, kun siinä on ns. vetävä kytkin, työsylinteri laatikon päällä ja pääsylinterissä ei ole sisällä jousta. Eli sen rakenne on aivan erilainen verrattuna TwinSparkiin.
Aiempi höpötys koski vain V6:sta, kun siinä on ns. vetävä kytkin, työsylinteri laatikon päällä ja pääsylinterissä ei ole sisällä jousta. Eli sen rakenne on aivan erilainen verrattuna TwinSparkiin.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 1.8TS kytkin ei palaudu
Tessussa seuraavat huomiot tullut vuosien varrella tehtyä tuosta polkimesta;
- Erittäin likaiset nesteet pääsylinterissä (poljinsylinterissä) hankaloittaa ylipäänsä kytkimen käyttöä selvästi. Olen ymmärtänyt, että poljinsylinterille tulevassa letkussa/putkessa on valmistuserästä riippuen kuula, jonka tarkoitus on estää nesteen poisvirtaaminen kokonaan sylinteriltä. Käsittämätön ratkaisu mielestäni, kun kyllähän sen pitää ees sun taas virrata joka tapauksessa... Mutta letkun/putken vaihtamalla on ilmeisesti ollut isokin vaikutus ja Helsingissä on kokeneen mekaanikon mukaan hydrauliikkapulju, jolla on tarkat mitat tessun putki/letkuhässäkälle polkimelle tulevana ja mahdollisesti tavaraa jopa varastossa. Kyseistä korjausta k.o mekaanikon mukaan käytetty vuosia Malminkartanon Autohuollossa, silloin "joskus". Joka tapauksessa, erittäin likaiset nesteet takertelevat tuon - ei pitäisi kyllä palautumiseen vaikuttaa ja likaisena myös irrotus on hetkittäin mitä on
- Palautumaton poljin on ollut jousi, se on ollut myös rikkinäinen pääsylinteri. Sylinteristä oli kaiketi O-rengas pulpahtanut pois paikaltaan -> todella raskaskäyttöinen, palautui ylös voiman avulla
Ja vinkkinä:
Jos joudut tekemään kytkinremontin Tessuun, VAIHDA MYÖS TYÖSYLINTERI JA STEFAT! Miksi? Työsylinterin sijainti on laatikossa. Ja ne stefat kuitenkin alkaa vuotamaan kohta, jos ei heti, kytkinremontin jälkeen jos ne jättää vaihtamatta.
- Erittäin likaiset nesteet pääsylinterissä (poljinsylinterissä) hankaloittaa ylipäänsä kytkimen käyttöä selvästi. Olen ymmärtänyt, että poljinsylinterille tulevassa letkussa/putkessa on valmistuserästä riippuen kuula, jonka tarkoitus on estää nesteen poisvirtaaminen kokonaan sylinteriltä. Käsittämätön ratkaisu mielestäni, kun kyllähän sen pitää ees sun taas virrata joka tapauksessa... Mutta letkun/putken vaihtamalla on ilmeisesti ollut isokin vaikutus ja Helsingissä on kokeneen mekaanikon mukaan hydrauliikkapulju, jolla on tarkat mitat tessun putki/letkuhässäkälle polkimelle tulevana ja mahdollisesti tavaraa jopa varastossa. Kyseistä korjausta k.o mekaanikon mukaan käytetty vuosia Malminkartanon Autohuollossa, silloin "joskus". Joka tapauksessa, erittäin likaiset nesteet takertelevat tuon - ei pitäisi kyllä palautumiseen vaikuttaa ja likaisena myös irrotus on hetkittäin mitä on
- Palautumaton poljin on ollut jousi, se on ollut myös rikkinäinen pääsylinteri. Sylinteristä oli kaiketi O-rengas pulpahtanut pois paikaltaan -> todella raskaskäyttöinen, palautui ylös voiman avulla
Ja vinkkinä:
Jos joudut tekemään kytkinremontin Tessuun, VAIHDA MYÖS TYÖSYLINTERI JA STEFAT! Miksi? Työsylinterin sijainti on laatikossa. Ja ne stefat kuitenkin alkaa vuotamaan kohta, jos ei heti, kytkinremontin jälkeen jos ne jättää vaihtamatta.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 1.8TS kytkin ei palaudu
Hiukan nyt jäi epäselväksi, mutta kannattaa irrottaa koko poljin ja tutkia josko se sarana on piukka. Jääkö pääsylinteri pohjaan?
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: 02 Kesä 2006, 14:14
- Car(s): AR 156 2.0TS -98(ex), AR GT 2.0 JTS -06
- Paikkakunta: Tampere
Re: 156 1.8TS kytkin ei palaudu
Nyt on sitten täysi mysteerio käsissä. Ja autohan on 156 2.0TS.
Kytkimen kanssa on temppuiltu jo pidemmän aikaa ja keväällä vaihdettiin kytkimen pääsylinteri. Vika poistui sillä joksikin aikaa, mutta palasi nyt takaisin. Oireet viittasivat siihen, että järjestelmään on päässyt ilmaa. Eilen sitten saatiin vihdoin kunnon ohjeiden jälkeen ilmattua järjestelmä kunnolla. Ilmaa ja likaista kytkinnestettä saatiin ulos. Kytkin pelasi mainiosti.
30-40 kilometrin ajon jälkeen oireet palasivat: kytkin ei kunnolla irrottanut, mutta polkimen pumppaaminen auttoi.
Viisi kilometriä lisää ja kytkinpoljin jäi pohjaan eikä enää irrottanut ollenkaan. Pumppaaminen ei vauhdissa oikein onnistunut. Samalla vaihteella ajaen ja temppuillen kotipihaan ja pysäytys virta-avainta kääntäen.
Kotipihassa sitten tutkimus jatkui: nestesäiliö edelleen täynnä, mutta pumppaamalla kytkimeen saa jotakin eloa.
Ensimmäinen kysymys kuuluu: Jos järjestelmässä on vuoto ja sinne pääsee jostakin ilmaa, eikö myös nestettä pitäisi kulua?
Toinen kysymys: Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa ja mikä oli ratkaisu?
Kytkimen kanssa on temppuiltu jo pidemmän aikaa ja keväällä vaihdettiin kytkimen pääsylinteri. Vika poistui sillä joksikin aikaa, mutta palasi nyt takaisin. Oireet viittasivat siihen, että järjestelmään on päässyt ilmaa. Eilen sitten saatiin vihdoin kunnon ohjeiden jälkeen ilmattua järjestelmä kunnolla. Ilmaa ja likaista kytkinnestettä saatiin ulos. Kytkin pelasi mainiosti.
30-40 kilometrin ajon jälkeen oireet palasivat: kytkin ei kunnolla irrottanut, mutta polkimen pumppaaminen auttoi.
Viisi kilometriä lisää ja kytkinpoljin jäi pohjaan eikä enää irrottanut ollenkaan. Pumppaaminen ei vauhdissa oikein onnistunut. Samalla vaihteella ajaen ja temppuillen kotipihaan ja pysäytys virta-avainta kääntäen.
Kotipihassa sitten tutkimus jatkui: nestesäiliö edelleen täynnä, mutta pumppaamalla kytkimeen saa jotakin eloa.
Ensimmäinen kysymys kuuluu: Jos järjestelmässä on vuoto ja sinne pääsee jostakin ilmaa, eikö myös nestettä pitäisi kulua?
Toinen kysymys: Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa ja mikä oli ratkaisu?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 1.8TS kytkin ei palaudu
Olisko vaan jääny ilmaa sinne järjestelmään ? Jos se ilmaa jostain saa,niin olettaisin että vuotaisi myös nestettä ulospäin.