Akku tyhjenee

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt sitten kun piti taas ottaa alfa alle niin eikös akku ollut mennyt täysin tyhjäksi (ei meinannut alkaa ottamaan edes virtaa vastaan). Hieman tarinaa:
Elikkä akku on uusi, ostettu viime kesänä ja "ajettu" muutama hassu kilometri, merkkinä varta. Tyhjenemis ongelma on ollut jo pitkään, vanhan akun aikaankin ja juuri se pisti ostamaan uuden, luulinkin ongelman parantuneen. Kerran tuli mitattua akun läpi kulkevan virran määrää ja se oli 20mA, en ole elektroniikka nero, mutta olen antanut itseni ymmärtää että tämä on naurettavan vähän (elikkä kaippa digitaalikello ja radion heräte saattaa ottaa ton verran).

Noh, näitä tyhjenemisiä on jatkuvasti, usein olen selvinnyt pienellä n. viiden minuutin latauksella (bilteman akkulaturi) jolloin startti on jaksanut jo pyörittää, viimeksi tein näin kaksi päivää sitten. Käytin autoa ehkä noin 10minuuttia ja tuuppasin takasin talliin. Tänään kävin starttaamassa ja ei mitään pihahdusta edes takakontin valo ei syttynyt, ja niinkuin jo kerroin, ei meinannut alkaa ottan virtaa vastaan laturista. Otin sitten akun sisään ja laturiin kiinni alkoi lataamaan (ilmeisesti alkoi nyt sen takia että oli irti autosta) annoin ladata jotain 2min. ja menin piruuttaan koittaan mitä tapahtuu. Löin kengät kiinni----> autoon sisään---->kääntö avaimesta----> jotain pientä valoo tuli kojetauluun (odotetusti). Mutta sitten tapahtu jotain mihin en ole ennen törmännyt, jostain repsikan jalkotilan alueelta alkoi kuulumaan tiuhaa naputusta (melko voimakasta, selvästi korvalla havaittavaa), joka pikkuhiljaa hidastui ja hidastui kunnes loppui. Koko naputusta kesti ehkä kolme sekuntia, kunnes ilmeisesti akusta loppui viimeinenkin henki.
Mistä tämä nakutus kuului? voisiko se olla syynä tyhjentymiseen?
Itselläni tuli heti mieleen keskuslukitus (ääni saattoi tulla myös repsikan ovesta), mutta miksi keskutuslukitus naputtaisi vain siellä, eikä muissa ovissa?

Laturin tehoa en ole päässyt vielä mittaamaan, se saattaa olla heikko, mutta eihän sen pitäisi vaikuttaa tyhjentymiseen vaan latautumiseen.

Tässä hieman kysymyksiä ilman vastauksia, jos joku osaisi auttaa niin kiitollinen olisin.
Niin ja olen käynyt vain yläasteen sähkö-opinnot (ja niistäkin muistan vain osan) joten puhukaa niinkuin lapselle niistä asioista :mrgreen:

Edit: ai niin ja auton tiedot löytyy singaturesta

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Vikaa en osaa kyllä sanoa mutta tuo naksahtelu tulee varmasti jostain releestä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Joo... ääni on juuri sellainen releen napsuttelu, mutta mikä *elvet** rele se on ja mitä ihmettä se sai pieneen mieleensä ruveta mun akkua tyhjentään.

Avatar
Fild
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Joulu 2003, 04:38
Car(s): 156 v6
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Fild »

Mullakin meni autossa (164 ts -89) joku aika sitten kans akku tyhjäksi, kun auto seiso vähän kauemman aikaa. Startattaessa napsu ovelasti jossain, oisko ollu sitten starttimoottorin viimeinen yritys.. Akun latauksen jälkeen ei sitten ilmennyt enää mitään erikoista.

Syytä akun tyhjenemiseen en tiedä, mutta veikkaan kyllä juuri keskuslukitusta.

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Luulenpa että kaikki kuusnepat naputtaa kun yrittää startata olemattomalla virralla -omani ainakin napsuu niin kun on virta vähissä eikä jaksa pyörittää. Luulen että naputtaja on startin rele jolla ei todennäköisesti ole mitään tekemistä tuon akun tyhjenemisen kanssa. Akku tyhjenee jotain muuta kautta ja vähällä virralla startatessa pitääkin naputtaa.

Omassani akun tyhjensi jokin ihme oikari; kun pistin ovet lukkoon niin sisävalot syttyivät (punaiset varoitusvalot ovissa sekä niiden pohjassa ja takalukuvalot, kuskin pään yläpuolen valo ei syttynyt joten en heti edes löytänyt vikaa, on eri sulakkeella) -katoppa että ei oo sulla yhtä paska flaksi. Jos ei vika ole siinä niin sitten vaan tökkimään yleismittaria jokaisen sulakkeen tilalle erikseen niin "vuotava" laite löytynee...
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos akku on ihan loppu niin joku rele alkaa herkästi vetämään lambadaa. Ei ole vaarallista.

164 tuppaa hissukseen hukkaamaan virtaa johonkin (keskuslukitus?), eli jos auto on pidempään käyttämättä niin akku voipi tyhjentyä. Ja jos tyhjä akku pääsee jäätymään, se on sitten kaputt.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Juuh, tiedän tuon naputuksen kun yrittää startata... tämä ei ollut se sillä sillon en startannut.
Tiedän että tuo hukkaa virtaa sen 20mA, mutta onko se nyt sitten muka niin paljon, muistaakseni laskiskelimme sillon, että täyden akun pitäisi kestää kuitenkin useita viikkoja.
Jospa syynä olisi kuitenkin sitten heikko lataus, täytyy yrittää päästä mittaan. Mites muuten mitataanko se tyhjäkäynnillä? ja minkälaisia arvoja pitäisi saada?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Epezi kirjoitti:Jospa syynä olisi kuitenkin sitten heikko lataus, täytyy yrittää päästä mittaan. Mites muuten mitataanko se tyhjäkäynnillä? ja minkälaisia arvoja pitäisi saada?
Onhan tuossa se jännitemittari mittaristossa? Vai eikö siihen voi luottaa? Mulla oli muistaakseni tyhjäkäynnillä, siis mittarin mukaan, 13V huitsukkeilla ja sitten kierroksilla se 14V.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Vaimoni veljen BMW:ssä oli samainen akun tyhjenemisprobleema. Auto oli tosin sellainen, jota käytettiin noin 1-2vkoa vuodessa siitä syystä, että edellä mainittu omistaja asui ulkomailla. Akkuja ostettiin siihen dieseliin yhden vuoden aikana kaikkiaan kahdet. Syynä oli tyhjeneminen ja sitä kautta akun "rikkoontuminen". Vikaa ei koskaan ennen auton myyntiä saatu selville, mutta kahta mahdollisuutta siinä epäiltiin:

1) Laturi, joka saattoi purkaa akkua salakavalasti. Muistaakseni autotalo Laakkosessa mittautettiin, mutta tuloksia en muista ---> kannattaisi tsekata sinunkin.

2) Defan täydellinen varustus kaikkine mahdollisine hörpäkkeineen sis. automaattisen ylläpitolautauksen piuhoissa kiinni ollessaan. Tätä lautausboxia Laakkosen asentaja epäili alusta alkaen.

Kaiken kaikkiaan nämä autosähköhommat ainakin tällaiselle amatöörille kuin minä, ovat henkimaailman juttuja. Tulen seuraamaan tätä threadia mielenkiinnolla, koska koskaan ei voi tietää ... .
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No, tuo mittari kojetaulussa näyttää jotain 12v-13v, elikkä sen mukaan ei häikkää olisi laturissakaan.
Jos esim. laturi vuotaisi virtaa niin miksei silloin kuin minä sitä mittasin (silloin kuin sain sen 20mA). Jatkan ihmettelemistä :roll:

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Mulla on auton volttimittari näyttänyt vajaat 14,5 volttia kolmessa 164:sessa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Käynnissä olessa minullakin pukkaa sen 14.0 V-14.7 V. Jonkinlaisena raja-arvona vois pitää 13.5 V.Ettei ois laturi lopussa.
Kyllä toi nepan laturi jaksaa ladata tyhjäkäynnilläkin vaikka ois sähkökuormaakin.Kokeile toki kierroksillakin.
Viimeksi muokannut Alfistipohjoosesta, 10 Joulu 2004, 21:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

En ole tuosta varma, mutta tarkistan kun vaan saan auton käyntiin. Ilmoan sitten, jospa vaikka ryhtyisin jonkinlaisiin jatkotoimenpiteisiin.

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Mulla näyttää laadukkaalla yleismittarilla mitatessa tyhjäkäynnillä n. 14.2 V ja ajovalot silloin päällä. Kaikki lisävalot ja puhallin päällä Sellaisen minuutin jälkeen 13.5 V. Mitattu akun navoista Fluke mittarilla.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Flukeen luotan, ihmiseen en.
t. sähköasentaja
- Alfaholic -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jappe kirjoitti:Flukeen luotan, ihmiseen en.
Yleismittari on säätölaitejullin morsian :mrgreen:

Se 164:n jännitemittari on sikäli poikkeuksellinen, että taitaa yleensä jopa näyttää järkeviä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Se 164:n jännitemittari on sikäli poikkeuksellinen, että taitaa yleensä jopa näyttää järkeviä.


Ei ihan aina, välillä jumittaa 8 volttia, mutta korjaantuu kevyellä kopautuksella :mrgreen: , kovaa ei uskalla kopauttaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nonni, nyt on vähän mittaustuloksia:
Mittari näyttää aika tasaisesti (kierroksista välittämättä) n. 14.2volttia.
Sitten mittailin ampeereita: kone tyhjäkäynnillä, kaikki mahdolliset virrankulutukset päällä: vaihteli -2 ja -10 välillä elikkä noin -6 ampeeria
Kone sammuksissa, kaikki mahdolliset virrankulutukset päällä: -22 ja -25 välillä
Kone käynnissä, kaikki mahdolliset virrankuluttajat pois päältä: +4 ampeeria

jos oikeen ymmärrän niin tämä kertoo sitä että laturinkin pitäisi olla ehjä.
Elikkä laturi ehjä.
Akku tuliterä.
Virran vuoto 20mA.
Ja akku vaan tyhjenee...

Missä vika? Käykö joku tonttu taas yöllä kiusaamassa mun autoo :evil: ja pööllii sen virrat?

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Akku tyhjenee

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Edellisessä 164TS:ssäni oli vastaavanlainen vika ja vikaa etsin todella pitkään ja hartaasti. Vian sitten lopulta paikansin valoautomatiikkaan, yksi rele keskikonsolin alla oli jatkuvasti päällä ja se riitti siihen että akku tyhjentyi n.1:ssä viikossa (jos ei ajanut). Syy siihen että rele oli päällä oli yhdessä nastassa (muovinen) valoviiksessä, tämä nasta oli kulunut ja päästi kärjet sulkeutumaan. Korjasin nastan poraamalla reijän siihen ja laittamalla pienen ruuvin jotta sain halutun korotuksen nastaan. Valoviiksen pystyy helposti purkamaan ja on jopa helppo kasata takaisin ;O). Myös kannattaa katsoa ettei esim. tavaratilavalo pala jatkuvasti (tämä taitaa palaa vaikka ei olisi virrat päällä).

Kannattaa testata sillä että joku menee autoon (ovet kiinni) ja toinen laittaa akkukaapelin päälle/pois, sisälloleva sitten paikantaa missä naksuu. Sitten kun käytte kaikki releet läpi (sytysvirta ei saa olla päällä) niin huomaatte mikä rele on jatkuvasti kytkettynä => siitä sitten tutkimaan sähkökaavioista minne piuhat releestä menee.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Omassani on alusta asti ollut tyhjäkäyntijännite alhaalla; valotkin kirkastuvat selkeästi kun kierroksia nostaa yli tuhannen. Tyhjäkäynnillä mittari saattaa painua sinne kahdentoista korville...
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kokeileppa sitä että otat akunnavan irti ja kytket siihen väliin 5W 12V lampun(tietysti virrat pois ja kaikki kulutukset pois,myös kontinvalo).Se ei saisi palaa kirkkaasti.Se on OK että lanka hehkuu hieman.
Oletko käynyt suljetussa kontissa että valo ei jää palamaan?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

En ole sisällä kontissa käynyt, mutta se kytkin ainakin toimii. Jospa se ei sitten painuisi pohjaan. Ohnan se mahdollista, täytyy huomenna hypätä konttiin sisään.
Kokeilen tuoto polttimo kikkaa, jos jostain vaikka semmoisen löytäisin.

Noita releiden naksutuksia voi olla vaikea kuulla kun laittaa kenkää kiinni ja auki sillä samaan aikaan napsahtaa kekuslukitus aika kovalla äänellä, mutta tätyypä varmaan tuotakin kokeilla.

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

155:ssa (vm. 1992) akku tyhjeni kerran salaperäisesti ilman hyvää syytä. Epäilykseni kohdistuivat apukuskin penkinlämmittimeen, joka hanttarin kommenttien mukaan oli ajon aikana päällä kelillä kuin kelillä. Mitään kytkimiä istuinlämmittimissä ei ollut, joten niiden ilmeisesti pitäisi ohjautua päälle kylmällä ilmalla automaattisesti. Kuskin penkki ei tosin havaittavasti ole lämminnyt koskaan.

Nappasin grillien johdot liittimistään irti molemmista etupenkeistä eikä ole sen jälkeen akku tyhjentynyt. Syy akun tyhjenemiseen saattoi tietysti olla joku muukin - varmuutta epäilykselleni en saanut, enkä vaivan poistuttua ole enää sitä viitsinyt etsiäkään.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Teinpähän uudet mittaukset tuosta vuodosta: elikkä muistin väärin vuoto on 60mA josta radion heräte on 40mA, joten 20mA menee jonnekkin minnelie.
Mites toi keskuslukitus, viekö se virtaa jatkuvasti, vai sillointällöin hetken?
Akku on 62A tunnin joten täyden akun pitäisi kestää 1000 tuntia, eikö vain.
Mutta kun akku kestää muutaman päivän :roll:
Osaako joku sanoo että onko noi minun mittaamani laturin tehot ehjästä? väsyneestä? vai rikkinäisestä laturista?
jotenkin homma palaa kuitenkin tuohon laturiin.
Niin ja takakonttiin ei jää valo palamaan :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Epezi kirjoitti:Osaako joku sanoo että onko noi minun mittaamani laturin tehot ehjästä? väsyneestä? vai rikkinäisestä laturista?
Ei ainakaan ehjästä. 164:ssä on 95A:n laturi, kierroksilla pitäisi pihalle tulla aika paljon enemmän kuin 4 ampeeria. Ja kuuluu sen ladata tyhjäkäynnilläkin ainakin jonkin verran.

Joko laturi on sökö tai sitten jossain akun ja laturin välillä on huono kontakti. Tsekkaa liitokset ainakin laturista, startista (kaapeli kiertää laturilta startin kautta eteenpäin) ja tulipellin virranjakopisteestä. Siitä kaapeli meneekin suoraan akkuun. Onhan akkukengät kunnossa ja kunnolla kiinni?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mites se nyt menee....minusta jos lataus on kuitenkin 14.2v niin amppeereille on sama. Eihän se tyhjään voi 95A heittää jossakin vaiheessa alkais akku keittämään laturihan katkoo syöttöään volttien mukaan.
Kokeiles sitä että jätät akun irti päiväksi pariksi. Jos vaikka akku purkais sisäisesti itsensä.Jotain suuntaa akun terveyden tilasta saa ku mittaa kaikkien kennojen ominaispainon,pitäisi olla tasaiset.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No nyt on ollut kengät irti... täytyy muutaman päivän päästä käydä kokeilemassa.
Noita laturin piuhoja voisin tarkistella, kunhan jaksan.
Niin tuo akku oli ollut latauksessa melko pitkään ennen noita mittauksia... minähän en noista mittään ymmärrä :roll:
Kengät on ollut ainakin kireellä ja rasvattuja. oon joskus nähnyt että noita kenkiä on viilattu jollain hienolla vempeleellä, mutta enpä tiedä onko siitäkään hyötyä sillä eihän huonon kontaktin pitäisi virtaa hukata, mutta kyllä estää starttausta.
jooh... akun voisin joskus käydä jolloin akku myyjällä testauttamassa, kunhan jaksaa.
Olenpas minäkin tänään pirteä :mrgreen:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Epezi kirjoitti:Niin tuo akku oli ollut latauksessa melko pitkään ennen noita mittauksia... minähän en noista mittään ymmärrä :roll:
Jaa no se muuttaa asiaa. Ei niitä ampeereja kulje jos ei juuri ole kuormaakaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Johan on markkinat päällä, kun Alfan (155) mittaristossa palaa kaksi ylimääräistä valoa. Toinen on laturin merkkivalo ja toinen abs-jarrujen häiriövalo.
Missä nyt määttää, kun autolla ei meinannu töihinkään päästä, kun virta oli loppua...Ja kuuluuko abs-valon palaa, jos virtaa ei ole riittävästi, vai olisiko erillinen vika?
Oireet: Laturi lataa 13,2 volttia, kun ei ole juuri mitään kuormaa.
Laturi lataa 12,7, kun kaikenlaista virran kuluttajaa päällä ( ajovalot + takalasin lämppäri + muuta mukavaa)
Laturi ei reagoi kierroksiin juuri nimeksikään, korkeintaan 0,2 volttia tulee lisää.
Itse epäilen jännitteen säätäjää, olisko ottanu nokkiinsa vesilätäköistä?
Kaikki toimi lauantaina moitteetta, sunnuntain auto seisoi parkissa ja tänään maanantaina, heti aamusta valoshow päällä. Eli merkkivalot paloi heti, kun auton käynnistin.
Kivan kelinkin lykkäs, todella mieltä ylentävää irroittaa laturia / jännitteen säätäjää tuolla tihkusateessa :evil:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, ABS menee äkkiä kahville jos latausjännite on pieni. Kannattanee ensi hätään vaihtaa hiilisilta/latauksensäädin, kuluvaa tavaraa eikä maksa paljon mitään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Olet asentanut autoon stereot, mutta et muista sitä. Asennuksessa on oikosulku. Huomaat asian vasta kun olet kokeillut kaikkea. :wink:

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

En muistaakseni ole streteoita asennellu :wink:

Mut tuli tänään tihkusateesta huolimatta revittyä yks kappale alfaa (boschia) irti: Tihkusade lämmitti mieltä

Olisko nuo hiilet vähän turhan lyhyet?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Siinähän se murhe lukee palikan päällä: Made in Germany. Italialainen auto tunnetusti hylkii saksalaisia osia.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Italialainen auto tunnetusti hylkii saksalaisia osia.
Ja minä menin ja lykkäsin uutta saksalaista tilalle :cry:
Tai tiedä mistä tuo uusi säädin on?

Nyt kuitenkin toimii taas ja ei, kun hanaa.... :)

Avatar
Sleepperi
Viestit: 478
Liittynyt: 16 Kesä 2006, 21:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Sleepperi »

GTV tyhjenti pari kk:a vanhan akun noin kahden viikon seisotuksen aikana :( noh, akku täyteen ja paikoilleen -> heti, kun laittaa akkukengät paikoilleen niin keskuslukitus yrittää avata ovet. Normaalia? Akku tyhjeni kerran aikaisemminkin, kun auto oli n. viikon rempattavana. Ostettaessa hälytin oli kytketty sieltä konepellin alta löytyvästä namiskasta pois päältä ja kokeilenkin nyt, että olisko sen pois kytkemisellä vaikutusta akun tyhjenemiseen..
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Sleepperi kirjoitti: heti, kun laittaa akkukengät paikoilleen niin keskuslukitus yrittää avata ovet. Normaalia?
Mielummin noin päin, nimim. kokemusta löytyy... Temprassa oli joskus akun miinuskenkä irti ja sitä kiinnitettäessä keskuslukitus veti ovet lukkoon. Siis kuljettajan puolen ovi oli auki ja ainoat avaimet tietysti kojetaululla :lol: Olipas kiva murtautua omaan autoon naapureiden valvovien katseiden alla.
Avaimien onkimisen jälkeen kokeilin piruuttani uudestaan ja jokaisella kolmella kerralla keskuslukko avasi ovet...

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Sleepperi kirjoitti:heti, kun laittaa akkukengät paikoilleen niin keskuslukitus yrittää avata ovet. Normaalia?
Sanoisin että on sekä nykyinen että entinen Alfa teki saman kun laittoi akun kiinni, en tosin tiedä yrittikö avata vai lukita keskuslukkoa koska pidän kuskin oven raollaan, mutta kolistelee kuitenkin keskuslukkoa.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Ex-164:ssani oli noita naputus/käynnistys ongelmia. Jos oli joka päivä ajossa, kaikki ok. Päivän seisoi, ei käynnistynyt ja releet naputti. Syy oli: Startti löi kenttään. Eipä siinä korvalla kuulunut oikein mitään erikoista, startin vaihdon jälkeen kaikki ongelmat poistui...

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Mulla oli kans ongelmaa starttaa. Edellämainittu rele naksutti hullun lailla. Akku oli brand new bosch 62Ah... Vika löytyi maadoituskaapelista joka oli hapettunut runkokiinnitys kohdastaan korjaus: hiekkapaperia+CRC:tä=alfa kehrää jälleen... :-D

Vastaa Viestiin