75:sen kytkinremontista?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
T.A.
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Kesä 2003, 21:05

75:sen kytkinremontista?

Viesti Kirjoittaja T.A. »

Kateltiin tossa työkaverin Alfan alle, ja ihmeteltiin mikä olisi paras työjärjestys? Mitkä ovat pahimmat virheet mitä tuossa voi tehdä? 8)

Äkkiseltään näyttäisi siltä, että pakoputki pois tieltä, kardaania irti, apurungon etupää irti (lähteekö kun ottaa ne kolme pulttia/puoli auki?)
Kippaako apurunko tarpeeksi, että pääsee irrottamaan kytkinkoppaa?
Kuinka herkkä tuo kardaani on vibraatolle? Kannattaa varmaan aika tarkkaan merkata asennot ennenkuin purkaa?

Mitäs muuta? Kertokaa ihmeessä, jos olette homman joskus tehneet?
Kannattaako siinä samalla vaivalla vaihtaa jotain muutakin? (puslaa tms.?)

Kiitoksia jo etukäteen pienestäkin vinkistä!

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Re: 75:sen kytkinremontista?

Viesti Kirjoittaja HOTA »

T.A. kirjoitti:Kateltiin tossa työkaverin Alfan alle, ja ihmeteltiin mikä olisi paras työjärjestys? Mitkä ovat pahimmat virheet mitä tuossa voi tehdä? 8)

Äkkiseltään näyttäisi siltä, että pakoputki pois tieltä, kardaania irti, apurungon etupää irti (lähteekö kun ottaa ne kolme pulttia/puoli auki?)
Kippaako apurunko tarpeeksi, että pääsee irrottamaan kytkinkoppaa?
Kuinka herkkä tuo kardaani on vibraatolle? Kannattaa varmaan aika tarkkaan merkata asennot ennenkuin purkaa?

Mitäs muuta? Kertokaa ihmeessä, jos olette homman joskus tehneet?
Kannattaako siinä samalla vaivalla vaihtaa jotain muutakin? (puslaa tms.?)

Kiitoksia jo etukäteen pienestäkin vinkistä!
Nuo mainitsemasi pultit ja kardaani irti. Merkaane ne kardaanin pulti.
Vaihteensiirtotanko irti.
Laatikon tukikumit irti.

Noi kun irotti niin kippaa tarpeeksi.

Unohdinkohan jotain kun aikaa pirusti tuollaista kun duunasin 8)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 75:sen kytkinremontista?

Viesti Kirjoittaja 90 »

HOTAKAINEN kirjoitti:
Nuo mainitsemasi pultit ja kardaani irti. Merkaane ne kardaanin pulti.
Vaihteensiirtotanko irti.
Laatikon tukikumit irti.

Noi kun irotti niin kippaa tarpeeksi.

Unohdinkohan jotain kun aikaa pirusti tuollaista kun duunasin 8)
et unohtanut..pitäisi sopia tulemaan pois....

T.A.
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Kesä 2003, 21:05

Viesti Kirjoittaja T.A. »

Kiitoksia paljon!

Mikä idea tuossa pulttien merkkaamisessa on? Siitä kuulin jo huhuja muualtakin. Onko siellä tosiaan eri painoisia pultteja?!? Aika jännää 8)

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

T.A. kirjoitti:Kiitoksia paljon!

Mikä idea tuossa pulttien merkkaamisessa on? Siitä kuulin jo huhuja muualtakin. Onko siellä tosiaan eri painoisia pultteja?!? Aika jännää 8)
Vaikuttaa kardaanin tasapainoitukseen, mutta miksi älä kysy :)

T.A.
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Kesä 2003, 21:05

Viesti Kirjoittaja T.A. »

Jep jep, laitetaan suosiolla samoille paikoille, niin pysyy paikat hampaissa...
:mrgreen:

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

Samalla kertaa suosittelisin vaihtamaan ainakin vaihteiston oikean ja vasemman etutukikumin ja DeDion-akselin etureunan ison puslan. Nämä ovat tärkeimmät. Vaihteensiirtotanko olisi myös tyrkyllä sopivasti - jos haluat iltapuhdetta niin uusi kaikki vaihteensiirron nivelet (tosin osia saattaa joutua jo tilaamaan Italiasta asti).

Hotakaisen ohjeet näyttävät tutuilta, ja tarkennusta työvaiheisiin löytynee www.alfa75.com:sta löytyvistä korjaamokäsikirjoista.

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Noiden 116 sarjan (Alfetta,GTV,Giulietta,90,75) autojen kardaaniremontteihin pätee seuraavat säännnöt.
Kardaani on kaksiosainen, kolmella rättinivelellä toteutettu, pitää olla paljon joustavia kuminiveliä, koska kytkin/vauhtipyöräyhdistelmä on takana.
Kardaanin kiinnityspulttien merkkaamisella/paikoilla ei ole merkitystä uudelleenasennuksessa kuitenkin niin, että esim. asenna takapäänpultit ja mutterit taakse myös kokoamisvaiheessa ja niin edelleen.
Se mikä on olennaista, jos joudut irroittamaan kardaanin keskimmäisen kuminivelen esim. vaihtoa varten, muista merkata etu ja takaputken keskinäinen asento uudelleenkokoamista varten. Jos menee väärään asentoon, on vaarana, että joudut viemään koko putkihässäkän tasapainotettavaksi. Täällä Pirkanmaalla tasapainotuksia tekee esim. Tammer Diesel. Itse olen käyttänyt ko. firmaa n. 30 vuoden ajan ja hyvin on homma toiminut.
Samassa yhteydessä, kun teette kytkin ja /tai kardaanirempan, muistakaa samalla vaihtaa myös kardaanin tukilaakeri ja sen kumikaulussysteemi. Ja paikat pysyy hampaissa.

mikkilj
Viestit: 167
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 08:17
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkilj »

Coupe kirjoitti:Noiden 116 sarjan (Alfetta,GTV,Giulietta,90,75) autojen
Samassa yhteydessä, kun teette kytkin ja /tai kardaanirempan, muistakaa samalla vaihtaa myös kardaanin tukilaakeri ja sen kumikaulussysteemi. Ja paikat pysyy hampaissa.
Tuota, nyt varmistellaan. Eli kun esimerkiksi vaihtaa Jonkin kardaanin kumiräteistä, olisi tuo tukilaakeri hyvä vaihtaa?

Ihtellä kun näyttää että etummainen rätti olisi vaihtokunnossa.
Hintahan tuolla tukilaakerilla ei nyt ole kovin kummonen. (tai sitten kahton väärää hintaa)

- J

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

mikkilj kirjoitti:
Coupe kirjoitti:Noiden 116 sarjan (Alfetta,GTV,Giulietta,90,75) autojen
Samassa yhteydessä, kun teette kytkin ja /tai kardaanirempan, muistakaa samalla vaihtaa myös kardaanin tukilaakeri ja sen kumikaulussysteemi. Ja paikat pysyy hampaissa.
Tuota, nyt varmistellaan. Eli kun esimerkiksi vaihtaa Jonkin kardaanin kumiräteistä, olisi tuo tukilaakeri hyvä vaihtaa?

Ihtellä kun näyttää että etummainen rätti olisi vaihtokunnossa.
Hintahan tuolla tukilaakerilla ei nyt ole kovin kummonen. (tai sitten kahton väärää hintaa)

- J
Ja jos haluat ton tukilaakerihässäkän vielä halvemmalla, ostat sen multa. :wink:
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

mikkilj
Viestit: 167
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 08:17
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkilj »

Alfaholisti kirjoitti: Ja jos haluat ton tukilaakerihässäkän vielä halvemmalla, ostat sen multa. :wink:
Pitänee ensin ryömiä kinnerin alle ja kahtoa että missä kunnossa se nykynen hässäkkä on. Tosin, jos hinnasta pääsee yksimielisyyteen, niin tottakai...

- J

Vastaa Viestiin