Kallistuksen vakaajan kumit??

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Nyt olis taas viisaat neuvot tarpeen... Kuinkahan karmee jopi on vaihtaa kallistuksenvakaajan puslat??
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Mokomakin
Viestit: 691
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Tehtävissä se on, mutta ei mikään miellyttävä.

Kaksi paria olen vaihtanut ilman apurungon tiputtamista, mutta työkaluja piti tehdä ja koko päivä meni per pari. Kumin ympärillä olevat metallihenkselit pitää lyödä voimalla auki pitkällä meisselimäisellä tangolla ja moskalla. Koiranluut menee usein myös vaihtoon. Melkein aina ne ovat ruostuneet jumiin.

Parempi tapa on tipauttaa apurunkoa, ujuttaa koko vakaajatanko lattialle ja vaihtaa puslat siinä. Tuo tarvitsee sitten jo väåhän nosturia ja muita tukityökaluja.

Nämä siis etupään kumien vaihdosta, takapäästä en ole vaihtanut mutta käsitys on että se on paljon helpompi homma.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja jmi »

Eli kumin ympärillä oleva metallipanta pitää katkaista jostain kohtaa?
Eikö rakennelma heikkene, jos siitä joudutaan ne metallipannat katkaisemaan?
Miksi niissä on edes sellaiset, kun kiinnitys tulee kuitenkin sen paksun metallipannan kanssa?

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Se pannan ylä ja alapuoli on niitattu tehtaalla v*ttuillakseen toisiinsa kiinni. Vaikka apurungon läpi tuleva pultti kiristää ne.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja jmi »

Onko sitä niitattua metallipantaa edes pakko laittaa takaisin, vai löystyykö kiinnitys silloin?

Tehdas on halunnut varmaan myydä aina koko vakaajan.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja Tiige »

jmi kirjoitti:Onko sitä niitattua metallipantaa edes pakko laittaa takaisin, vai löystyykö kiinnitys silloin?

Tehdas on halunnut varmaan myydä aina koko vakaajan.
Se vakaaja on kiinni ainoastaan niillä pannoilla, joten suositeltavaa olisi laittaa ne myös takaisin. :mrgreen:
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja jmi »

:-D :-D
Mä olen ymmärtänyt että siinä on erikseen metallipanta joka kiertää kumin ja sitten erikseen toinen metallipanta joka puristaa vakaajan apurunkoon, taidan olla väärässä?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja Finest »

Onko tietoa, että etu- vai takavakaajan kumit?

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja jmi »

Eiköhän tässä etupään vakaajasta puhuta. Takapää on niin hyvin näkyvillä, että siinä ei varmaan ongelmia ole, vai kiertääkö niissäkin metalli puslan ympäri mikä pitää rikkoa?

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Joo siis etupään vakaaja.. tänään tilasin paikalliselta kaikki puslat ja onneks yks tuttu asentaja katto viel mun jälkee auton läpi niin meni vaihtoon samal oik. puolen ulommainen raidetangonpää, lauantaina siis tallille ja aikas iso jopihan tuo on ton vakaajan suhteen, mut aattelin et kerta sen sielt joutuu kokonaan ottaa pois niin samal vaihtaa kaiken, josko loppus kolinat siihen.
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

166:sessa muistaakseni hyvin samantyyppinen ratkaisu. Paineilmataltan avulla homma oikeni nopeasti (ei tarvinnut moskaa tms.)

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja Finest »

jmi kirjoitti:Eiköhän tässä etupään vakaajasta puhuta. Takapää on niin hyvin näkyvillä, että siinä ei varmaan ongelmia ole, vai kiertääkö niissäkin metalli puslan ympäri mikä pitää rikkoa?
Parempi kysyä kuin arpoa.
Ei tainnut aloittaja mainita rikottavasta metallista?
Mutta, joo asia taitaa olla selvä.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja willez »

Paljon helpompi ja nopeampi tapa on vetää tylysti mustakantaiset peltiruuvit vakaajan runkohelojen kyljestä sisään. Kaksi ruuvia per kumi. Turpoaa kivasti väljät pois :P Akkukoneeseen pitkä jatko ja 1/4-hylsy ja ristipää.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

willez kirjoitti:Paljon helpompi ja nopeampi tapa on vetää tylysti mustakantaiset peltiruuvit vakaajan runkohelojen kyljestä sisään. Kaksi ruuvia per kumi. Turpoaa kivasti väljät pois :P Akkukoneeseen pitkä jatko ja 1/4-hylsy ja ristipää.
Ei pidä paikkaansa! Hyllystä löyty vaan kirkkaalla kannalla olevia ruuveja, joten niillä oli helpompaa. :mrgreen:


Vetäsin pari viikkoa sitten neljä ruuvia per puoli. Kolinat loppu siihen. 8)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Pitäisiköhän tämä ruuvipatentti ottaa omalle todo listalle. Kaikki muut vaativatkin taloudellista panostusta tai jonkun muun aikatauluihin sopimista, joten tämä olisi hyvä välihomma.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Onkohan jollain kuvaa aiheesta, sama remontti edessä ja ajattelin laittaa kerralla PU puslat

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Juu, mun JTS kolkuttaa ja murisee kanssa.
Kuvat on varmaan jossain vanhemmassa topiikissa?

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Olihan homma, kaikkineen meni sen 7h johon tietenkin sisälty pakolliset grillaukset, kaljan juonnit, paskan jauhamiset ja suurimman osan aikaa metsästin tietenkin hukkaamiani työkaluja. En tiiä miten sen olis oikeaoppisesti kuulunu tehdä, mut kutakuinkin näin se meni (vituiks): Auto nosturille, renkaat edest veke, koiranluut irti, moskalla hitsiliitokset metallipannoist paskaks (kovvoo hommoo), sit todettii et ahdasta on ja eiko alatukivarsi irti et saatii lisää tilaa (alapallon kumi paskaks haarukalla oli tiukas kii), no sit ne pannat ja helat (helpoin osuus)... Loppujen lopuks haastetta oli saada ensiks ne kiinni jumahtaneet alapallot irti, ja toiseksee takas ne helvetin tukivarret.. Molemmilt puolilt sain rikottuu alapallojen kumit ja raidetankojen kumit (toinen tosin vaihdettiin), parist kohtaa kierteet paskana ja se vaati jo sit hiontaa. Jos olisin ollut viisas tai omistaisin toimivampia työkaluja, olisin vaihtanut samalla alatukivarret, raidetangonpäät sekä koiranluut, nyt joudun tyhmyydestäni varmaan maksamaan..
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja SP »

Ne niittaukset saa porattua auki paikallaan, ei tarvi pudottaa apurunkoa :wink:
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

No paikallaa ne avattiinki :) Mikäs se apurunko sit oikee on, ko luulin et jos oisin sen halunnu irti ni olisin joutunu sielt auton alta irottaa aika paljo vai??? (tyhmä ku vasemman jalan saapas, joutuu vääntää ratakiskost)
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja willez »

EmmiMaria kirjoitti:Mikäs se apurunko sit oikee on ?
Etukelkka,tukirunko,stiiga yms. Siinä on koko etupyöränripustus kiinni,hammastanko jne. Myös moottorin/vaihdelaatikon alatuennat on siinä kiinni. Suhteellisen iso työ jos haluaa irroittaa.

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

no nii justii eli en ollut sentään niin hoopo ettäkö olisin sen irrottanu :)
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Venomis
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S
Paikkakunta: Salo

Re: Kallistuksen vakaajan kumit??

Viesti Kirjoittaja Venomis »

haluaisko joku täällä tehdä puslien vaihdon yhteen tessuun??

Vastaa Viestiin