Kallistuksen vakaajan kumit??
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Kallistuksen vakaajan kumit??
Nyt olis taas viisaat neuvot tarpeen... Kuinkahan karmee jopi on vaihtaa kallistuksenvakaajan puslat??
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
Tehtävissä se on, mutta ei mikään miellyttävä.
Kaksi paria olen vaihtanut ilman apurungon tiputtamista, mutta työkaluja piti tehdä ja koko päivä meni per pari. Kumin ympärillä olevat metallihenkselit pitää lyödä voimalla auki pitkällä meisselimäisellä tangolla ja moskalla. Koiranluut menee usein myös vaihtoon. Melkein aina ne ovat ruostuneet jumiin.
Parempi tapa on tipauttaa apurunkoa, ujuttaa koko vakaajatanko lattialle ja vaihtaa puslat siinä. Tuo tarvitsee sitten jo väåhän nosturia ja muita tukityökaluja.
Nämä siis etupään kumien vaihdosta, takapäästä en ole vaihtanut mutta käsitys on että se on paljon helpompi homma.
Kaksi paria olen vaihtanut ilman apurungon tiputtamista, mutta työkaluja piti tehdä ja koko päivä meni per pari. Kumin ympärillä olevat metallihenkselit pitää lyödä voimalla auki pitkällä meisselimäisellä tangolla ja moskalla. Koiranluut menee usein myös vaihtoon. Melkein aina ne ovat ruostuneet jumiin.
Parempi tapa on tipauttaa apurunkoa, ujuttaa koko vakaajatanko lattialle ja vaihtaa puslat siinä. Tuo tarvitsee sitten jo väåhän nosturia ja muita tukityökaluja.
Nämä siis etupään kumien vaihdosta, takapäästä en ole vaihtanut mutta käsitys on että se on paljon helpompi homma.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
Eli kumin ympärillä oleva metallipanta pitää katkaista jostain kohtaa?
Eikö rakennelma heikkene, jos siitä joudutaan ne metallipannat katkaisemaan?
Miksi niissä on edes sellaiset, kun kiinnitys tulee kuitenkin sen paksun metallipannan kanssa?
Eikö rakennelma heikkene, jos siitä joudutaan ne metallipannat katkaisemaan?
Miksi niissä on edes sellaiset, kun kiinnitys tulee kuitenkin sen paksun metallipannan kanssa?
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
Se pannan ylä ja alapuoli on niitattu tehtaalla v*ttuillakseen toisiinsa kiinni. Vaikka apurungon läpi tuleva pultti kiristää ne.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
Onko sitä niitattua metallipantaa edes pakko laittaa takaisin, vai löystyykö kiinnitys silloin?
Tehdas on halunnut varmaan myydä aina koko vakaajan.
Tehdas on halunnut varmaan myydä aina koko vakaajan.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
Se vakaaja on kiinni ainoastaan niillä pannoilla, joten suositeltavaa olisi laittaa ne myös takaisin.jmi kirjoitti:Onko sitä niitattua metallipantaa edes pakko laittaa takaisin, vai löystyykö kiinnitys silloin?
Tehdas on halunnut varmaan myydä aina koko vakaajan.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
Mä olen ymmärtänyt että siinä on erikseen metallipanta joka kiertää kumin ja sitten erikseen toinen metallipanta joka puristaa vakaajan apurunkoon, taidan olla väärässä?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
Onko tietoa, että etu- vai takavakaajan kumit?
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
Eiköhän tässä etupään vakaajasta puhuta. Takapää on niin hyvin näkyvillä, että siinä ei varmaan ongelmia ole, vai kiertääkö niissäkin metalli puslan ympäri mikä pitää rikkoa?
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
Joo siis etupään vakaaja.. tänään tilasin paikalliselta kaikki puslat ja onneks yks tuttu asentaja katto viel mun jälkee auton läpi niin meni vaihtoon samal oik. puolen ulommainen raidetangonpää, lauantaina siis tallille ja aikas iso jopihan tuo on ton vakaajan suhteen, mut aattelin et kerta sen sielt joutuu kokonaan ottaa pois niin samal vaihtaa kaiken, josko loppus kolinat siihen.
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
166:sessa muistaakseni hyvin samantyyppinen ratkaisu. Paineilmataltan avulla homma oikeni nopeasti (ei tarvinnut moskaa tms.)
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
Parempi kysyä kuin arpoa.jmi kirjoitti:Eiköhän tässä etupään vakaajasta puhuta. Takapää on niin hyvin näkyvillä, että siinä ei varmaan ongelmia ole, vai kiertääkö niissäkin metalli puslan ympäri mikä pitää rikkoa?
Ei tainnut aloittaja mainita rikottavasta metallista?
Mutta, joo asia taitaa olla selvä.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
Paljon helpompi ja nopeampi tapa on vetää tylysti mustakantaiset peltiruuvit vakaajan runkohelojen kyljestä sisään. Kaksi ruuvia per kumi. Turpoaa kivasti väljät pois Akkukoneeseen pitkä jatko ja 1/4-hylsy ja ristipää.
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
Ei pidä paikkaansa! Hyllystä löyty vaan kirkkaalla kannalla olevia ruuveja, joten niillä oli helpompaa.willez kirjoitti:Paljon helpompi ja nopeampi tapa on vetää tylysti mustakantaiset peltiruuvit vakaajan runkohelojen kyljestä sisään. Kaksi ruuvia per kumi. Turpoaa kivasti väljät pois Akkukoneeseen pitkä jatko ja 1/4-hylsy ja ristipää.
Vetäsin pari viikkoa sitten neljä ruuvia per puoli. Kolinat loppu siihen.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
Pitäisiköhän tämä ruuvipatentti ottaa omalle todo listalle. Kaikki muut vaativatkin taloudellista panostusta tai jonkun muun aikatauluihin sopimista, joten tämä olisi hyvä välihomma.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
Onkohan jollain kuvaa aiheesta, sama remontti edessä ja ajattelin laittaa kerralla PU puslat
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
Juu, mun JTS kolkuttaa ja murisee kanssa.
Kuvat on varmaan jossain vanhemmassa topiikissa?
Kuvat on varmaan jossain vanhemmassa topiikissa?
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
Olihan homma, kaikkineen meni sen 7h johon tietenkin sisälty pakolliset grillaukset, kaljan juonnit, paskan jauhamiset ja suurimman osan aikaa metsästin tietenkin hukkaamiani työkaluja. En tiiä miten sen olis oikeaoppisesti kuulunu tehdä, mut kutakuinkin näin se meni (vituiks): Auto nosturille, renkaat edest veke, koiranluut irti, moskalla hitsiliitokset metallipannoist paskaks (kovvoo hommoo), sit todettii et ahdasta on ja eiko alatukivarsi irti et saatii lisää tilaa (alapallon kumi paskaks haarukalla oli tiukas kii), no sit ne pannat ja helat (helpoin osuus)... Loppujen lopuks haastetta oli saada ensiks ne kiinni jumahtaneet alapallot irti, ja toiseksee takas ne helvetin tukivarret.. Molemmilt puolilt sain rikottuu alapallojen kumit ja raidetankojen kumit (toinen tosin vaihdettiin), parist kohtaa kierteet paskana ja se vaati jo sit hiontaa. Jos olisin ollut viisas tai omistaisin toimivampia työkaluja, olisin vaihtanut samalla alatukivarret, raidetangonpäät sekä koiranluut, nyt joudun tyhmyydestäni varmaan maksamaan..
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
- SP
- Viestit: 957
- Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
- Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D - Paikkakunta: Tampere
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
Ne niittaukset saa porattua auki paikallaan, ei tarvi pudottaa apurunkoa
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
No paikallaa ne avattiinki Mikäs se apurunko sit oikee on, ko luulin et jos oisin sen halunnu irti ni olisin joutunu sielt auton alta irottaa aika paljo vai??? (tyhmä ku vasemman jalan saapas, joutuu vääntää ratakiskost)
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
Etukelkka,tukirunko,stiiga yms. Siinä on koko etupyöränripustus kiinni,hammastanko jne. Myös moottorin/vaihdelaatikon alatuennat on siinä kiinni. Suhteellisen iso työ jos haluaa irroittaa.EmmiMaria kirjoitti:Mikäs se apurunko sit oikee on ?
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
no nii justii eli en ollut sentään niin hoopo ettäkö olisin sen irrottanu
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S - Paikkakunta: Salo
Re: Kallistuksen vakaajan kumit??
haluaisko joku täällä tehdä puslien vaihdon yhteen tessuun??