No siis tuohan on käsittääkseni työntötanko moottorinen kone. Näitähän oli runsain määrin wanhoina aikoina.koltiainen kirjoitti:Mulla oli 80 luvun lopulla harrasteautona ford 26 m. 2.6 V6 koneella. siinä oli hammaspyörillä toteutettu jakopää.Jefromow kirjoitti:^Hammaspyörät.
Täällä Lappeenrannassa pyörii kesäisin joku jenkki, jossa on jakopää toteutettu niin, ja sen kyllä kuulee äänestäkin.
Omasta 159:stäni ei ketjua vielä (~76 tkm) ole vaihdettu, mutta eikös tuo kohta lie ajankohtaista. Ainakin nyt, kun erehdyin tässä ketjussa asiaan ottamaan kantaa.
siinähän on nokka keskellä konetta ja nokan päässä oli jokin muovintapaista ainetta oleva ratas.
Ei kovin huoltovapaa systeemi. Yläpuolisilla nokka-akseleilla varustetut koneet vissiin on paljon tehokkaampia ja taloudellisempia.