159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vaihto
Valvoja: Moderators
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vaihto
Avataanpa tällainen ketju kun täällä joillain muillakin vaikutti hihnat vinkuvan. Edessä olisi laturin vapaakytkimen vaihto 159:iin, joka näyttäisi olevan kovin urakka mihin olen tähän mennessä autojen kanssa törmännyt. Mukaanlukien alusta rempat, jakopään huollot ja kansiremppa, what ever.
Kertaalleen olen tähän laturin hihnan vaihtanut 5kk sitten, kun ajattelin että stretch-fit hihna on vain väsähtänyt. Siinäkin meni koko päivän tunnit, hermot ja melkein terveys, ja uusi hihna vinkuu jo nyt kunnolla liikkeellelähtiessä jonkin aikaa. Eli vapaakytkin on jumissa kuten jäsen Epezi veikkasikin pelkkää hihnaa vaihtaessani.
Hommastahan tekee hauskan se että ainakin näissä alkupään koneissa laturin pultti on asennettu niinpäin että se eikä laturi mahdu lähtemään pois ainakaan pulttia katkaisematta. Koska kanta on pyöränkoteloon päin. Virallisissa ohjeissa ohje päättyy tähän -> irrota moottori.
Vapaakytkintä ei mahdu vaihtamaan paikallaan.
Vapaakytkimen irroittamiseen tarvitaan erikoistyökalu, joita onneksi saa kohtuudella kun vähän kyselee, 26€ Oulun työkalutori. Uusi vapaakytkin 75€.
Suunniteltu työjärjestys, konetta en aio enkä voi irrottaa kokonaan:
1. moottori irti jakopään puoleisesta kannakkeesta, tunkataan ylös sen verran että vapaakytkimen mahtuu irrottamaan pyöränkotelon etureunan yli, ei ole kaukana. Näin oli joku brittifoorumilla tehnyt.
2. etupuskuri, poikkipalkki irti, jäähdytin/lauhdutin pakettia sen verran eteen kuin letkut antaa periksi. Toista kertaa en ala kuminauha remmiä repimään päälle siinä ahtaassa tilassa mikä siellä on. Ahdasta tulee olemaan vieläkin.
3. uuden remmin asennus vaatii ilmastoinnin kompressorin pulttien irroittamisen, jotta hihnan pystyy venyttämään hihnapyörän päälle. Eikä tämäkään tahdo riittää. Venyvän hihnan asennustyökalua ei voi käyttää, näppivoimilla on mentävä. Lopuksi kompressoria käännetään alta tunkilla tai kuormaliinalla yhden pultin ympäri, jolloin hihna venyy ja loput 2 kompressorin pulttia saa takaisin paikalleen. Viimeksi sovittelin yhtä pulttia 5 tuntia paikalleen, meinasi vastustaa.
4. kone kiinni ja puskuri paikalleen. Kovaa ajoa.
Kirjoittelen ensi viikolla miten äijän kävi, mutta noin sen pitäisi onnistua. Tarkoitus olisi tehdä remppa helatorstaista eteenpäin. Tämä viikonloppu ladataan akkuja.
Kertaalleen olen tähän laturin hihnan vaihtanut 5kk sitten, kun ajattelin että stretch-fit hihna on vain väsähtänyt. Siinäkin meni koko päivän tunnit, hermot ja melkein terveys, ja uusi hihna vinkuu jo nyt kunnolla liikkeellelähtiessä jonkin aikaa. Eli vapaakytkin on jumissa kuten jäsen Epezi veikkasikin pelkkää hihnaa vaihtaessani.
Hommastahan tekee hauskan se että ainakin näissä alkupään koneissa laturin pultti on asennettu niinpäin että se eikä laturi mahdu lähtemään pois ainakaan pulttia katkaisematta. Koska kanta on pyöränkoteloon päin. Virallisissa ohjeissa ohje päättyy tähän -> irrota moottori.
Vapaakytkintä ei mahdu vaihtamaan paikallaan.
Vapaakytkimen irroittamiseen tarvitaan erikoistyökalu, joita onneksi saa kohtuudella kun vähän kyselee, 26€ Oulun työkalutori. Uusi vapaakytkin 75€.
Suunniteltu työjärjestys, konetta en aio enkä voi irrottaa kokonaan:
1. moottori irti jakopään puoleisesta kannakkeesta, tunkataan ylös sen verran että vapaakytkimen mahtuu irrottamaan pyöränkotelon etureunan yli, ei ole kaukana. Näin oli joku brittifoorumilla tehnyt.
2. etupuskuri, poikkipalkki irti, jäähdytin/lauhdutin pakettia sen verran eteen kuin letkut antaa periksi. Toista kertaa en ala kuminauha remmiä repimään päälle siinä ahtaassa tilassa mikä siellä on. Ahdasta tulee olemaan vieläkin.
3. uuden remmin asennus vaatii ilmastoinnin kompressorin pulttien irroittamisen, jotta hihnan pystyy venyttämään hihnapyörän päälle. Eikä tämäkään tahdo riittää. Venyvän hihnan asennustyökalua ei voi käyttää, näppivoimilla on mentävä. Lopuksi kompressoria käännetään alta tunkilla tai kuormaliinalla yhden pultin ympäri, jolloin hihna venyy ja loput 2 kompressorin pulttia saa takaisin paikalleen. Viimeksi sovittelin yhtä pulttia 5 tuntia paikalleen, meinasi vastustaa.
4. kone kiinni ja puskuri paikalleen. Kovaa ajoa.
Kirjoittelen ensi viikolla miten äijän kävi, mutta noin sen pitäisi onnistua. Tarkoitus olisi tehdä remppa helatorstaista eteenpäin. Tämä viikonloppu ladataan akkuja.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Olisiko mitään kokoa tai peräti numeroa tuohon työkaluun? Jos hankkisi tulevaisuutta varten omaksi?JiiTeeÄssä kirjoitti:Vapaakytkimen irroittamiseen tarvitaan erikoistyökalu, joita onneksi saa kohtuudella kun vähän kyselee, 26€ Oulun työkalutori. Uusi vapaakytkin 75€.
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Mulla ei ole (vielä) kokemuksia venyvistä hihnoista, joten siksi kyselen vähän. Miten auton alkuperäinen hihnankiristin toimii venyvän remmin kanssa? Tai siis kai näissäkin koneissa on vielä jousikuormitteinen kiristin..?
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
On kiristin, mutta toisessa hihnassa. Venyvässä hihnassa ei ole kiristintä.Baxter kirjoitti:Mulla ei ole (vielä) kokemuksia venyvistä hihnoista, joten siksi kyselen vähän. Miten auton alkuperäinen hihnankiristin toimii venyvän remmin kanssa? Tai siis kai näissäkin koneissa on vielä jousikuormitteinen kiristin..?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Suunnitelmasi kuulosti järkevältä vaikka tulee lähes varmasti olemaan yhtä helvettiä. Varaa paljon aikaa ja hermoja
Tuo rakenne on kyllä yksi paskimmista ellei paskin italian insinöörin keksinnöistä kyseessä on kuitenkin kuluvien osien vaihto.
Tuo rakenne on kyllä yksi paskimmista ellei paskin italian insinöörin keksinnöistä kyseessä on kuitenkin kuluvien osien vaihto.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Ensimmäinen hyökkäys vapaakytkimen kimppuun päättyy vetäytymiseen. Eli tuo hommaamani työkalu ei sitten passannutkaan laturin akselille vaan pitää olla kuusikulmainen 10mm koko. Kotikonstein tuota ei saa rakennettua millään mistään 1/4" pikkuhylsystä koska työkalun pitää kestää 85-90Nm vääntö kiristettäessä eikä hylsy edes mahdu ulomman sisälle. Tilasin oikeanlaisen keskiön Motamec:ilta, pitää naittaa se tuohon hammastettuun ulkoholkkiin kun se tuli jo hommattua. http://www.motamec.com/beta-tools-1489e ... -10mm.html
Sehän tässä 10mm työkalussa on hauska että tuota ei saa kohtuuhintaan yhdessä hammastetun holkin kanssa kuin ameerikassa (Lislen sarja) ja täällä tuota 10mm keskiötä ei kuulu juuri muuta kuin kalliimpiin 150€ sarjoihin. Torxeja on saatavilla vaikka millä mitalla.
Noinkohan kaikissa 2.4 koneissakaan on tuo sama laturi? Jolloin akselin päässä voi olla taas eri muoto, eli joku torx vaikka vapaakytkin olisi sama. Tosin jossain luki että uudemmissakin alfoissa olisi tuo kuusio.
Parin viikon päästä uusi hyökkäys uusin asein. Sainpahan kuitenkin sentään vaihdelaatikon öljyt vaihdettua tänään.
Sehän tässä 10mm työkalussa on hauska että tuota ei saa kohtuuhintaan yhdessä hammastetun holkin kanssa kuin ameerikassa (Lislen sarja) ja täällä tuota 10mm keskiötä ei kuulu juuri muuta kuin kalliimpiin 150€ sarjoihin. Torxeja on saatavilla vaikka millä mitalla.
Noinkohan kaikissa 2.4 koneissakaan on tuo sama laturi? Jolloin akselin päässä voi olla taas eri muoto, eli joku torx vaikka vapaakytkin olisi sama. Tosin jossain luki että uudemmissakin alfoissa olisi tuo kuusio.
Parin viikon päästä uusi hyökkäys uusin asein. Sainpahan kuitenkin sentään vaihdelaatikon öljyt vaihdettua tänään.
- Liitteet
-
- 1489_E.jpg
- (29.7 KiB) Tiedosto ladattu 10672 kertaa
-
- 13050002.jpg
- (80.74 KiB) Tiedosto ladattu 10672 kertaa
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Muista muuten tarkkaan katso uudesta vapaakytkimestä että kumman kätinen kierre, sen laturinakselin saa nimittäin melko helposti väännettyä poikki, varsinkin vääntäessä väärään suuntaan
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Heh, joo oikeankätinen kierre näytti olevan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Okei, se on melko tärkeä huomio, niissä on meinaan todella usein vasenkätinen.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Enpä malttanut odotella vapaakytkimen vaihdon kanssa, vaan tein erikoistyökalun itse. Päätöstä vauhditti se että Motamec ilmoitti että työkalu on myyty loppuun. Eli 9mm pätkä 10mm piippuhylsyä, n. 5cm pätkä 10mm kuusiokoloavainta ja hammastettu holkki. Osat menevät melko tarkasti sisäkkäin keskenään ja vapaakytkimen kanssa joten uskalsin lähteä tällä vääntämään. Suurin huoli tuossa on että 9mm pätkä hylsyä halkeaa, ajattelin käyttää pätkää voimahylsystä, mutta sen ulkohalkaisija on millin liian iso. Kaikki pyöristykset hioin avaimien päistä pois että sain hampaat mahdollisimman paljon päällekkäin, eli tiukkaa on.
Suunnitelmasta poiketen en irrottanut poikkipalkkia ja liikuttanut jäähdyttimiä, puskurin irrotuksella ja muutaman putken poistamisella saa aika kivasti tilaa. Puskurikin lähtee nätisti irti kun vaan uskaltaa repiä kynsikiinnitykset irti laidoilta.
Tällä kertaa sain myös uuden venyvän hihnan paikalleen niinkuin se on ajateltu eli ilmastoinnin kompuraa käännetään ylimmän pultin ympäri. Aivan penteleellisen tiukka se silti on vetää päälle, ei onnistu pelkillä sormivoimilla. Auttaa kuitenkin kun nostaa moottoria, hihnaa pääsee vetämään käsin.
Moottoria pystyy nostamaan n. 10cm laturin puolelta, enempää en uskaltanut yrittää kun alkoi jostain vastustaa. Tuo 10cm ei ihan riitä että vapaakytkimelle pääsisi kunnon työkalulla ja momenttiavaimella. 12cm olisi riittänyt...
Nysä itsetehty työkalu menee kuitenkin tuossa kohtaa paikalleen ja kytkimen pääsee vaihtamaan. Moottori alta ja takaa irrotin myös matkustajan puoleisen tukitangon joka tulee öljypohjaan kiinni. Sen jälkeen moottori liikkuu tunkin päällä nätisti.
Että tässäpä ohjeita jos joku toinen masokisti laturin hihnan tai vapaakytkimen hihnan vaihtoon haluaa alkaa. Suosittelen, kädet on taas kuin Heleniuksella matsin jälkeen, onneksi ei kuitenkaan naama.
Suunnitelmasta poiketen en irrottanut poikkipalkkia ja liikuttanut jäähdyttimiä, puskurin irrotuksella ja muutaman putken poistamisella saa aika kivasti tilaa. Puskurikin lähtee nätisti irti kun vaan uskaltaa repiä kynsikiinnitykset irti laidoilta.
Tällä kertaa sain myös uuden venyvän hihnan paikalleen niinkuin se on ajateltu eli ilmastoinnin kompuraa käännetään ylimmän pultin ympäri. Aivan penteleellisen tiukka se silti on vetää päälle, ei onnistu pelkillä sormivoimilla. Auttaa kuitenkin kun nostaa moottoria, hihnaa pääsee vetämään käsin.
Moottoria pystyy nostamaan n. 10cm laturin puolelta, enempää en uskaltanut yrittää kun alkoi jostain vastustaa. Tuo 10cm ei ihan riitä että vapaakytkimelle pääsisi kunnon työkalulla ja momenttiavaimella. 12cm olisi riittänyt...
Nysä itsetehty työkalu menee kuitenkin tuossa kohtaa paikalleen ja kytkimen pääsee vaihtamaan. Moottori alta ja takaa irrotin myös matkustajan puoleisen tukitangon joka tulee öljypohjaan kiinni. Sen jälkeen moottori liikkuu tunkin päällä nätisti.
Että tässäpä ohjeita jos joku toinen masokisti laturin hihnan tai vapaakytkimen hihnan vaihtoon haluaa alkaa. Suosittelen, kädet on taas kuin Heleniuksella matsin jälkeen, onneksi ei kuitenkaan naama.
- Liitteet
-
- IMG_0008.jpg
- (64.31 KiB) Tiedosto ladattu 10561 kertaa
-
- IMG_0011.jpg
- (146.23 KiB) Tiedosto ladattu 10561 kertaa
-
- IMG_0009.jpg
- (104.98 KiB) Tiedosto ladattu 10555 kertaa
Viimeksi muokannut JiiTeeÄssä, 12 Touko 2013, 12:12. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Ja vielä kuva laturin akselin nokasta.
- Liitteet
-
- IMG_0010.jpg
- (69.73 KiB) Tiedosto ladattu 10554 kertaa
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
on se Luigi ajatellut huoltohommat hienosti. Ilmankos alfapajan-jamppa sanoi busson kansi-koneremonttia kaakunpalaksi verrattuna 159:n laturihuoltoon. Vesipumppuakin tais ihastella.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Mitenkäs tässä kävi loppuiko kitinät ja hihnan ujellus?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Voi jestas mikä työmaa. Mut hyvät ohjeet tarvitseville!!
Abarth 500 Esseesse
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Onko tuo 9mm palanen 10mm hylsystä keskittämässä kuusioavainta?
Tuli tilattua vastaavat tavarat ja pitäisi tehdä sama homma syksyn aikana.
Tuli tilattua vastaavat tavarat ja pitäisi tehdä sama homma syksyn aikana.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Olipa jäänyt tästä ketjusta kommentit lukematta. Joko Maunu on asialle ruvennut? Tuo 10mm hylsyn pätkä siis välittää kuusiotangon väännön laturin akselin nokkaan hammastetun hylsyn sisällä, kuten kuvasta näet, akselin nokassa on 10mm pulttikanta ei siis sisäistä kuusiota johon tuo kuusiotanko sopisi.
Mutta joo, faktahan on että hihna vikisee jälleen kelien viilennyttyä, eli vapaakytkimen vaihto ei ratkaissut ongelmaa, vanha olikin sormissa toimivan oloinen. Joko ilmastoinnin rulla on jo niin kulunut että hihna lyö sutia sieltä, tai sitten venyvä hihna pitää osata asentaa jotenkin nätimmin, täällähän oli jossain ketjussa liike vaihtanut hihnan 4 kertaa ennenkuin vikinä hävisi, mitä kaikkea ovat sitten tehneet kuka tietää. Ehkä hihna voisi olla laadukkaampi jollain valmistajalla X, muistaakseni olen Gatesin hihnaa laittanut paikalleen.
Sitähän en sano että koko systeemi on susi, varmaankin vain asentaja. Nyt kun joku vielä kertoisi miten homma pitää oikeasti tehdä ja tarkalleen millä osilla niin olisipa ihana.
Niin ja vikiseekö hihna muilla?
Mutta joo, faktahan on että hihna vikisee jälleen kelien viilennyttyä, eli vapaakytkimen vaihto ei ratkaissut ongelmaa, vanha olikin sormissa toimivan oloinen. Joko ilmastoinnin rulla on jo niin kulunut että hihna lyö sutia sieltä, tai sitten venyvä hihna pitää osata asentaa jotenkin nätimmin, täällähän oli jossain ketjussa liike vaihtanut hihnan 4 kertaa ennenkuin vikinä hävisi, mitä kaikkea ovat sitten tehneet kuka tietää. Ehkä hihna voisi olla laadukkaampi jollain valmistajalla X, muistaakseni olen Gatesin hihnaa laittanut paikalleen.
Sitähän en sano että koko systeemi on susi, varmaankin vain asentaja. Nyt kun joku vielä kertoisi miten homma pitää oikeasti tehdä ja tarkalleen millä osilla niin olisipa ihana.
Niin ja vikiseekö hihna muilla?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
En ole vielä jaksanut alkaa vaihtamaan vapaakytkintä, kun hihna vinkuu tällä hetkellä kohtuu vähän. Tai ainakin jos käynnistyksen jälkeen nostaa heti riittävästi kierroksia pieneksi ajaksi ei vingu yhtään.
http://www.ebay.com/itm/Stretch-Fit-Bel ... 1241577578
Tuollaisen apuvälineen hankkimista olen miettinyt hihnan vaihtoon. Silloin hihna ei ehkä venuisi asennuksen yhteydessä liikaa.
http://www.ebay.com/itm/Stretch-Fit-Bel ... 1241577578
Tuollaisen apuvälineen hankkimista olen miettinyt hihnan vaihtoon. Silloin hihna ei ehkä venuisi asennuksen yhteydessä liikaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
^kauheen kivan näkönen työkalu, mutta ei sillä taida sinun autossasi tehdä yhtään mitään. Laturille työkalu ei sovi eikä mahdu ja ilmastoinnin kompuralla hihna tulee takimmaiseen uraan jolloin hihna ei veny tarpeeksi.
Myöskin se ongelma on että pyörää pitäisi päästä samalla kääntämään kun hihnaa venyttää, eikä noista kumpaakaan pääse kunnolla kääntämään.
Itse en ole vielä nähnyt semmosta työkalua jolla tuon hihnanvaihdon saisi suoritettua. Kertokaa heti jos joku on keksinut muun tavan kuin laturin irroituksen.
Myöskin se ongelma on että pyörää pitäisi päästä samalla kääntämään kun hihnaa venyttää, eikä noista kumpaakaan pääse kunnolla kääntämään.
Itse en ole vielä nähnyt semmosta työkalua jolla tuon hihnanvaihdon saisi suoritettua. Kertokaa heti jos joku on keksinut muun tavan kuin laturin irroituksen.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
http://www.youtube.com/watch?v=IQElFh1ePhw
Tuosta videosta katselin vähän miten tuo työkalu toimii. Voisi olla että työkalu mahtuisi pyörimään ilmastoinnin kompuran hihnapyörän taaimmaisessa osassa osumatta mihinkään. Sitä en vielä ole keksinyt miten pyöritän hihnapyörää kun sinne tuskin ainakaan räikkä mahtuu.
EDIT:ehkäpä tuolla saisi pyöritettyä hihnapyörää http://en.wikipedia.org/wiki/File:Strap_wrench.JPG
EDIT2:Helv***i muistelin että kompuran hihnapyörässä taaempi kehä olisi hivenen isompi, mutta yllä olevissa kuvissa näyttäisi saman kokoisilta kehiltä.
Tuosta videosta katselin vähän miten tuo työkalu toimii. Voisi olla että työkalu mahtuisi pyörimään ilmastoinnin kompuran hihnapyörän taaimmaisessa osassa osumatta mihinkään. Sitä en vielä ole keksinyt miten pyöritän hihnapyörää kun sinne tuskin ainakaan räikkä mahtuu.
EDIT:ehkäpä tuolla saisi pyöritettyä hihnapyörää http://en.wikipedia.org/wiki/File:Strap_wrench.JPG
EDIT2:Helv***i muistelin että kompuran hihnapyörässä taaempi kehä olisi hivenen isompi, mutta yllä olevissa kuvissa näyttäisi saman kokoisilta kehiltä.
Viimeksi muokannut Maunu, 21 Marras 2013, 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Ei onnistu, hihna ei veny tarpeeksi siihen ulompaan uraan.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Kyllä vikisee aina viileällä kelillä.JiiTeeÄssä kirjoitti:.
Niin ja vikiseekö hihna muilla?
Epäilin laturia/vapaakytkintä aluksi, mutta sit koitin sumutella hihnaspraytä kun etsin vikinän lähdettä. Spray tuntui vaikuttavan ääneen ja epäilykset kohdistui remmin luistamiseen.Hihnan vaihtoon en ole jaksanut vieläkään ryhtyä vaan olen tyytynyt sumuttelemaan hihnaspraytä aina silloin tällöin. Aika itänaapurin meininkiä, mutta onpahan aina vähän aikaa vikisemättä
BTW onkos jakopään huollolla mitään synergiaetuja laturin remmin vaihtoon??
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Ongelma tässä lienee se että siellä h****tin ahtaassa välissä hihna venyy liikaa asennuksen yhteydessä ja menettää kai siten elastisuutta. Tätä on nyt kiitettävästi harjoiteltu oman auton kohdalla ja edelleenkin näemmä kelin kylmetessä se hieman vikisee. Niin vähän kylläkin ettei tuolla ole merkitystä jos ei se siitä pahene.
Se täytyy mainita että kun hihna eka kertaa revittiin paikalleen ja varmasti sai siinä riittävästi venytystä niin olipahan mieletön kiljunta melkein koko ajan kun kierrokset olivat tyhjäkäynnillä.
Ilmeisesti tuo asennustyökalu olisi se jolla homma onnistuisi. Sitä varten vaan pitää nostaa kone irti. Aika työlästä.
Tai sitten nuo hihnat eivät tosiaan ole laadultaan alkuperäisen tasoisia.
Se täytyy mainita että kun hihna eka kertaa revittiin paikalleen ja varmasti sai siinä riittävästi venytystä niin olipahan mieletön kiljunta melkein koko ajan kun kierrokset olivat tyhjäkäynnillä.
Ilmeisesti tuo asennustyökalu olisi se jolla homma onnistuisi. Sitä varten vaan pitää nostaa kone irti. Aika työlästä.
Tai sitten nuo hihnat eivät tosiaan ole laadultaan alkuperäisen tasoisia.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Jeps, täällä vikistää hieman myös aina kylmänä. Ajattelinkin että vikisköön, tovin päästä joka tapauksessa asettuu. Tuota hihnaspraytä voisi tietty kokeilla. Hieman hirvittää tulevaisuudessa siintävä hihnan vaihto, mutta tulkoot sitten ajallaan...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Jees, omani ujeltaa myös näissä kylmenevissä aamuissa. En muista että kesällä lämpimällä kelillä olisi tuota vinkumista ollut yhtään?
Tai sitten se peittyi linnun lauluun ;=D ?
Waverunner
Tai sitten se peittyi linnun lauluun ;=D ?
Waverunner
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Tämä ketju taas luettuna ja kaikki muutkin 159 2.4JTDm koneen murheet saa kyllä ainakin allekirjoittaneen kiertämään ko. moottorin kaukaa, vaikka kuinka olisi muuten hieno ja hyvä ominaisuuksiltaan.
Vain oma mielipide ääneen todettuna, eikä muiden tarvitse olla samaa mieltä.
Vain oma mielipide ääneen todettuna, eikä muiden tarvitse olla samaa mieltä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
En ole kertaakaan pitänyt dieseliä hienona enkä hyvä ominaisuuksisena. Jotkut hehkuttaa dieselin vääntöä ym. mutta ei oo kyllä mun juttu. Kalliimpi huoltaa ja traktorin luonne. Riittävän iso bensa kone nokalle niin mukavampi on ajella.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Ajapa 40 tkm vuoteen ja laske kulutusero sekä pieni hintaero. Lisäksi Jtd helppo lastuttaa. Käytännön leppoisa helppo suorituskyky esim. ohitustilanteissa mahtiväännön avulla. Me likes Jtd.Maunu kirjoitti:En ole kertaakaan pitänyt dieseliä hienona enkä hyvä ominaisuuksisena. Jotkut hehkuttaa dieselin vääntöä ym. mutta ei oo kyllä mun juttu. Kalliimpi huoltaa ja traktorin luonne. Riittävän iso bensa kone nokalle niin mukavampi on ajella.
Jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Annan myöskin sille täydet pisteet, hyvin vääntää.
Huollot ovat sitten eri asia, onko nykyautoissa enään mikään niin helppoa.
Mutta ei se loppujen lopuksi ole kuin työtä, mutterit auki ja kiinni.
Huollot ovat sitten eri asia, onko nykyautoissa enään mikään niin helppoa.
Mutta ei se loppujen lopuksi ole kuin työtä, mutterit auki ja kiinni.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Ajappa 8tkm niin kuin minä niin on aivan sama mitä se kulutus on. 3.2 bensa jäi ostamatta kun tuon dieselin uitin Suomeen 2008 vain sen takia että veroissa oli about 6000e eroa. Eikä 3.2 bensaa tarvi lastuttaa.Jiitee kirjoitti:Ajapa 40 tkm vuoteen ja laske kulutusero sekä pieni hintaero. Lisäksi Jtd helppo lastuttaa. Käytännön leppoisa helppo suorituskyky esim. ohitustilanteissa mahtiväännön avulla. Me likes Jtd.Maunu kirjoitti:En ole kertaakaan pitänyt dieseliä hienona enkä hyvä ominaisuuksisena. Jotkut hehkuttaa dieselin vääntöä ym. mutta ei oo kyllä mun juttu. Kalliimpi huoltaa ja traktorin luonne. Riittävän iso bensa kone nokalle niin mukavampi on ajella.
Jt
Mutta tämä topicci taitaa olla aivan muuhun kuin dieselin ja bensan ihannointiin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Oletko Maunu siis jopa myymässä 159-riisseliä.... tässä pikku hiljaa katselen hyviä yksilöitä, sillä silmällä ...Maunu kirjoitti:Ajappa 8tkm niin kuin minä niin on aivan sama mitä se kulutus on. 3.2 bensa jäi ostamatta kun tuon dieselin uitin Suomeen 2008 vain sen takia että veroissa oli about 6000e eroa. Eikä 3.2 bensaa tarvi lastuttaa.Jiitee kirjoitti:Ajapa 40 tkm vuoteen ja laske kulutusero sekä pieni hintaero. Lisäksi Jtd helppo lastuttaa. Käytännön leppoisa helppo suorituskyky esim. ohitustilanteissa mahtiväännön avulla. Me likes Jtd.Maunu kirjoitti:En ole kertaakaan pitänyt dieseliä hienona enkä hyvä ominaisuuksisena. Jotkut hehkuttaa dieselin vääntöä ym. mutta ei oo kyllä mun juttu. Kalliimpi huoltaa ja traktorin luonne. Riittävän iso bensa kone nokalle niin mukavampi on ajella.
Jt
Mutta tämä topicci taitaa olla aivan muuhun kuin dieselin ja bensan ihannointiin.
Juha
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Saa ostaa pois jos haluaa manuaali dieselin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Otetaanpa hieman tätä kommenttia takaisin, tuota vikinää kylmänä on tullut taas kuunneltua pitkin talvea, ja nyt kun on välillä tullut täsmäruiskittua hihnaspraytä, niin vikinän lähde onkin kohdentunut pidemmän apulaite hihnan ja ilmastoinnin rullan välille. Eli en ole ihan 100-varma onko nämä vikinät aiemminkaan tulleet laturin hihnasta, siinä kun ovat vierekkäin.JiiTeeÄssä kirjoitti:Mutta joo, faktahan on että hihna vikisee jälleen kelien viilennyttyä, eli vapaakytkimen vaihto ei ratkaissut ongelmaa, vanha olikin sormissa toimivan oloinen. Joko ilmastoinnin rulla on jo niin kulunut että hihna lyö sutia sieltä, tai sitten venyvä hihna pitää osata asentaa jotenkin nätimmin, täällähän oli jossain ketjussa liike vaihtanut hihnan 4 kertaa ennenkuin vikinä hävisi, mitä kaikkea ovat sitten tehneet kuka tietää. Ehkä hihna voisi olla laadukkaampi jollain valmistajalla X, muistaakseni olen Gatesin hihnaa laittanut paikalleen.
Pitänee jossain vaiheessa vaihtaa apulaitehihnan kiristin, erikoista vain kun nykyinen tuntuu olevan ehjä, mutta olisiko vain niin jäykkä että että ei kunnolla pingota hihnaa. Ärsyttävän hinnakas vain uusi kiristin ja kun vanhakin on aina kokeillessa liikkunut ja tuntuu hihnaa kiristävän.
Mutta äänen lähde on kuitenkin selvä, ilmastoinnin kompuran rulla, ja näkee silmälläkin että pitemmän hihnan kohdalta rulla kiiltää enemmän ja vikinä loppuu kun siihen ruikkaa kitka ainetta.
Olisiko ilmastoinnin kompura tai laturi tai molemmat vanhemmiten alkanut laittaa hanttiin?
Tai sitten tää vaan on niin tätä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Piilteemassa huomasin joustavan moniurahihnan irroitus/asennus työkalun.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... lu-191493/
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... lu-191493/
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Ei auta 159:ssä mitään. Kun sinne ei mahdu kunnolla sormet väliin niin huono noita laittaa poikittain sinne hihnapyörään kiinni + tuplaleveä alahihnapyörä + pieni laturinrulla johon ei saa mitään kiinni koska vapaakytkin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Mulla toi hihnan vikinän määrä on ainakin suoraan verrannollinen päällä olevien sähkölaitteiden määrään.
Esim. kun sammuttaa valot ja penkinlämmittimet sekä laittaa ilmastoinnin off asentoon niin vikinä loppuu hihnasta kokonaan.
On muuten huikeat ampeerimäärät siinä laturista lähtevässä kaapelissa vähän aikaa startin jälkeen.
Virtapihti näytti about 110 ampeeria kun huvikseen mittailin. Ei se mikään ihme jos hihna vikisee tuskissaan.
Esim. kun sammuttaa valot ja penkinlämmittimet sekä laittaa ilmastoinnin off asentoon niin vikinä loppuu hihnasta kokonaan.
On muuten huikeat ampeerimäärät siinä laturista lähtevässä kaapelissa vähän aikaa startin jälkeen.
Virtapihti näytti about 110 ampeeria kun huvikseen mittailin. Ei se mikään ihme jos hihna vikisee tuskissaan.
- ragazza
- Viestit: 296
- Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
- Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
^^^^^Minä vaihdoin pitemmän apulaitehihnan kaksi kiristintä reilu vuosi sitten siinä toivossa, että auttaisi vikinään, mutta ei ollut mitään vaikutusta..
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
On kyllä italialialainen keksintö kehittää erikoisesta hihna keksinnöstä (lue paskempi) vielä "parempi"JiiTeeÄssä kirjoitti:Ei auta 159:ssä mitään. Kun sinne ei mahdu kunnolla sormet väliin niin huono noita laittaa poikittain sinne hihnapyörään kiinni + tuplaleveä alahihnapyörä + pieni laturinrulla johon ei saa mitään kiinni koska vapaakytkin.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Toivottavasti tähän koko vikinähommaan löytyi nyt lopullinen vastaus tämän viikon huollossa, josta kirjoitin toiseen nykimis -ketjuun.JiiTeeÄssä kirjoitti:Sitähän en sano että koko systeemi on susi, varmaankin vain asentaja. Nyt kun joku vielä kertoisi miten homma pitää oikeasti tehdä ja tarkalleen millä osilla niin olisipa ihana.
Eli vaihdettiin kampiakselin iso hihnapyörä, josta oli vulkanointi porsinut. Rullan takapuolelta(?) pääsee kurkistamaan pieneen rakoon, jossa näkyi kiillottumaa, jonka perusteella korjaamo meinasi että rulla on kaput. On näitä kuulemma ollut sellainenkin tapaus että koko rullan ulkokehä on irronnut lopulta.
Ulkokehä kun pääsee värisemään niin se sitten pyörittää hihnaa epätasaisesti eikä siinä mikään hihnojen tai kiristimien vaihto tai hihnaspräy auta. Saattaapa olla että tuon takia meni sitten itsellä laturikin jo 123tkm kohdalla, mene ja tiedä.
Homman paras osuus oli tietysti se että uusi rulla maksoi 195€, Ricambi Heikalta olivat hommanneet. Varmaan olisi saanut halvemmalla mutta ei siihen hätään kun auto on korjaamolla nosturin päällä. Eli tämä, tuossa näkyy ura ulkokehän alla minne kannattaa kurkkia jos haluaa ongelmaa tutkia:
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
III-korisen Ducaton 2.0 JTD-koneessa tuon, ehkä jopa saman, hihnapyörän vulkanoinnin pettäminen taitaa olla jonkinlainen tyyppivika. Viime kesän 6kk Motonet-komennuksen aikana noita meni pelkästään omien käsien läpi useampi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Tommonenhan vitisee automaattisesti jos kerran vulkanointi pettänt.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Kävisköhän orkkis Subarun hihnanasennustyökalu tohon venyväiseen? Siinä kans tuplarulla. Joutubessa löytynee videoita...
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Tuo on lähimpänä toimivaa periaatetta mitä olen nähnyt 2.4:n tuplarulla asennukseen. Mutta taitaa olla käytäntö eri kun subarun toinen työkalu näemmä pultataan lohkossa sopivalla kohdalla olevaan reikään.
Ja kone pitkittäin, naurettavan paljon tilaa puuhailla vrt. alfa.
http://youtu.be/GE5lkGNXz_c
Ja kone pitkittäin, naurettavan paljon tilaa puuhailla vrt. alfa.
http://youtu.be/GE5lkGNXz_c
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Pultattavan tilalle voinee keksiä soveliaampaa, mutta idea tullee selväksi. Tuo tuplapyörän työkalun muotoilu on se juju - siinähän enemmän vääntöä remmille.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Tuskinpa kuitenkaan, kun ei se laturi ole kampiakselin hihnapyörään kytköksissä.JiiTeeÄssä kirjoitti:JiiTeeÄssä kirjoitti:Saattaapa olla että tuon takia meni sitten itsellä laturikin jo 123tkm kohdalla, mene ja tiedä.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Eipäs olekaan se pyörii siellä ihan itsekseen.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Mietiskelin tän ketjun yhteydessä kanssa,miks tuo muutos on pitänyt tehdä 159:n,sillä 2.4JTDm 156:n nokalla pyörittää yhdellä apulaiteremmillä kaikkea ja laturi on toisella puolellakoltiainen kirjoitti:On kyllä italialialainen keksintö kehittää erikoisesta hihna keksinnöstä (lue paskempi) vielä "parempi"JiiTeeÄssä kirjoitti:Ei auta 159:ssä mitään. Kun sinne ei mahdu kunnolla sormet väliin niin huono noita laittaa poikittain sinne hihnapyörään kiinni + tuplaleveä alahihnapyörä + pieni laturinrulla johon ei saa mitään kiinni koska vapaakytkin.
Virtuaalista (tulevaa) laturiremonttia omani konehuoneessa suunniteltuani, päädyin johtopäätökseen,että muutoksella on ollut tarkoituksena helpottaa mahdollista laturiremonttia
Mitä taas tulee noihin vapaakytkimien ja kampiakselin hihnapyörien hajoamisiin,niin sopii pohdiskella,että hajottaako jumittunut vapaakytkin hihnapyörän,vai toisinpäin?Se on ainakin varma,että vapaakytkin on syystä nykyaikaisissa tehokkaissa latureissa ja ilman sitä tapahtuu mahdotonta "nytkymistä",kertoili autosähkökorjaamon kaveri.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Alkaa nämä jatkuvat vikisemiset kylmästartin jälkeen ottaa kupoliin. Laturin kuminauha on vaihdettu niin monta kertaa että jossain muuallakin on oltava vikaa vaikka mystisesti tuo kitinä aina hihnanvaihdon jälkeen pieneneekin.JiiTeeÄssä kirjoitti:Toivottavasti tähän koko vikinähommaan löytyi nyt lopullinen vastaus tämän viikon huollossa, josta kirjoitin toiseen nykimis -ketjuun. Eli vaihdettiin kampiakselin iso hihnapyörä, josta oli vulkanointi porsinut.
Pääsitkö tuon kampuran hihnapyörän vaihdolla eroon vikinästä?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
^Ei ole kuulunut mitään vingahduksia remontin jälkeen. Kyllä tuo nyt kunnossa tuntuisi olevan, tänäänkin aamulla pakkasta eikä mitään ääniä.
Se että uusi hihna auttaa vähän aikaa vikinään ei ole ihme kun uusissa hihnoissa on jokin kitka-aine pinnassa, pinnassa kimaltelee sellaisia kiteitä.
Se että uusi hihna auttaa vähän aikaa vikinään ei ole ihme kun uusissa hihnoissa on jokin kitka-aine pinnassa, pinnassa kimaltelee sellaisia kiteitä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Kiitokset vastauksesta. Tähän on vaihdettu vain laturin hihnaa ja yleensä se on kitinän saanut hetkeksi taukoamaan. Vaikea hahmottaa onko kampuran hihnapyörässä riittävästi värinää mutta voisihan tuota(kin) kokeilla.JiiTeeÄssä kirjoitti:^Ei ole kuulunut mitään vingahduksia remontin jälkeen. Kyllä tuo nyt kunnossa tuntuisi olevan, tänäänkin aamulla pakkasta eikä mitään ääniä.
Se että uusi hihna auttaa vähän aikaa vikinään ei ole ihme kun uusissa hihnoissa on jokin kitka-aine pinnassa, pinnassa kimaltelee sellaisia kiteitä.
Re: 159 2.4 JTDm laturin hihnan vinkuna ja vapaakytkimen vai
Remmi vaihdettu huollossa kaksi kertaa, mutta kitinä palaa. Vedellä saa hiljenemään, mutta eipä tuo mitään todista, koska lyhyellä remmillä on vain kaksi pyörää. Onko tuolla suunnalla jotain muutakin kuin remmi, joka voi kitistä?MKT kirjoitti:Kiitokset vastauksesta. Tähän on vaihdettu vain laturin hihnaa ja yleensä se on kitinän saanut hetkeksi taukoamaan. Vaikea hahmottaa onko kampuran hihnapyörässä riittävästi värinää mutta voisihan tuota(kin) kokeilla.JiiTeeÄssä kirjoitti:^Ei ole kuulunut mitään vingahduksia remontin jälkeen. Kyllä tuo nyt kunnossa tuntuisi olevan, tänäänkin aamulla pakkasta eikä mitään ääniä.
Se että uusi hihna auttaa vähän aikaa vikinään ei ole ihme kun uusissa hihnoissa on jokin kitka-aine pinnassa, pinnassa kimaltelee sellaisia kiteitä.