Alfan 60000km huollosta ja myyjäliikkeen vastuusta
Valvoja: Moderators
Alfan 60000km huollosta ja myyjäliikkeen vastuusta
Mitä mieltä olette tuosta ohjekirjan 60000km/3v ohjeesta. Voiko myyjäliikettä yrittää saada tekemään huoltoa jos tuo 3 vuoden raja on ylittynyt ostohetkellä jo reilulla vuodella (auto vm 2000, ostin syyskuussa). Autolla kuitenkin tuo puolen vuoden takuu. Tällä hetkellä ajettu noin 56000km.
Ostotilanteessa oman Alfani kohdalla sovittiin 60 tkm huollon tärkeimmästä hommasta eli hihnan vaihdosta, joka tehtiin ennen kuin noudin auton. Samassa yhteydessä asennettiin lohkolämppäri. Lasissa oli tuolloin 53 tkm, joten 60 tkm:n huollossa käytin muuten itse omaan laskuun katsastusta varten.
Kannattaa tosiaan myyjältä yrittää josko tulisi edes jollakin tavalla vastaan huollon osalta. Aika kallis on tuo 60 tkm:n huolto Deltassa muuten.
Kannattaa tosiaan myyjältä yrittää josko tulisi edes jollakin tavalla vastaan huollon osalta. Aika kallis on tuo 60 tkm:n huolto Deltassa muuten.
Olisin vähän eri mieltä tässä asiassa.
Jos sinulle autoa myytäessä on ilmoitettu, että auto on huolto-ohjelman mukaan huollettu, niin tässä tapauksessa sinua on erehdytetty.
Merkkiliikkeeltä edellytetään ehdottomasti huolto-ohjelman tuntemista ja siis myös tuon 3 vuoden aikakaton tietämystä.
Tässä Alfan tapauksessa kyseessä on vielä nimenomaan tuon hyvin kriittisen osan eli jakopään hihnan vaihto.
Ei voida edellyttää, että asiakas tuntisi tai tutkisi huolto-ohjelman ostohetkellä kovinkaan tarkkaan, vaan hän on saamiensa tietojen varassa.
Sinuna minä laatisin nyt tarkan kirjallisen selvityksen asiasta kaikkine faktoineen ja toimittaisin sen merkkiliikkeeseen, josta auton ostit.
Kunnallinen kuluttajasuoja-asiamies on seuraava vaihe, jos liikkeen kanssa et pääse sopimukseen asiassa.
Siis oleellista tässä on se 1) ilmoitettiinko sinulle auton olevan huolto-ohjelman mukaisesti huollettu kun sen ostit. Taikka 2) jos sinulle ei kerrottu sitä, että auto olisi jo vuosi aikaisemmin pitänyt huoltaa ja jakopään hihna vaihtaa, niin lopputulos on sama.
Sinua erehdytettiin aktiivisesti tai jättämällä hyvin olennainen tieto kertomatta.
Jos sinulle autoa myytäessä on ilmoitettu, että auto on huolto-ohjelman mukaan huollettu, niin tässä tapauksessa sinua on erehdytetty.
Merkkiliikkeeltä edellytetään ehdottomasti huolto-ohjelman tuntemista ja siis myös tuon 3 vuoden aikakaton tietämystä.
Tässä Alfan tapauksessa kyseessä on vielä nimenomaan tuon hyvin kriittisen osan eli jakopään hihnan vaihto.
Ei voida edellyttää, että asiakas tuntisi tai tutkisi huolto-ohjelman ostohetkellä kovinkaan tarkkaan, vaan hän on saamiensa tietojen varassa.
Sinuna minä laatisin nyt tarkan kirjallisen selvityksen asiasta kaikkine faktoineen ja toimittaisin sen merkkiliikkeeseen, josta auton ostit.
Kunnallinen kuluttajasuoja-asiamies on seuraava vaihe, jos liikkeen kanssa et pääse sopimukseen asiassa.
Siis oleellista tässä on se 1) ilmoitettiinko sinulle auton olevan huolto-ohjelman mukaisesti huollettu kun sen ostit. Taikka 2) jos sinulle ei kerrottu sitä, että auto olisi jo vuosi aikaisemmin pitänyt huoltaa ja jakopään hihna vaihtaa, niin lopputulos on sama.
Sinua erehdytettiin aktiivisesti tai jättämällä hyvin olennainen tieto kertomatta.
Auto ei ole ostettu deltasta, mutta kuitenkin eri automerkin ketjuun kuuluvasta liikkeestä. Ei ollut mitään muuta tietoa tuosta hihnan vaihdosta kuin tuo yleisesti tiedossa oleva 60000km. Kauppias on sen verran tuttu, että täytyy katsoa jos jonkinlaiseen sopimukseen pääsisi. Jos tästä 3vuoden vaihtovälistä olisi tietoa ollut olisin todennäköisesti vaatinut vaihtoa.