Jarrunesteen vaihto??
Valvoja: Moderators
Jarrunesteen vaihto??
Miten tapahtuu jarrunesteen vaihto? ilmausruuvi auki takapyöristä ja sitten uutta kaatamaan ja kun tulee tasaisesti niin ruuvit kiinni?? Miten varmistun ettei jää ilmaa`?!
156 Super 1.8 vm.2000
Kona 2005
Kona 2005
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
...ja jarrua polkemalla lutkuttaa nestettä eteenpäin samalla kun kaveri kaataa tuoretta nestettä ja tsekkaa ettei haukkaa välillä ilmaa... jotenki noin. Huollossa 50. Tosin saattavat vain imeä säiliöstä minkä saavat ja kaatavat uutta tilalle, samalla kun satulan sisään jää kuumimpaan mahdolliseen paikkaan vanhaa lämpökestämätöntä lirua. kelmit.
Abarth 500 Esseesse
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Itse olen vaihtanut samallatapaa kuin ilmannut jarrut. Eli Jokainen pyörän sylinteri vuorolaan ja kaveri polkemaan jarrua. Päästä nestettä ulos ilmausropusta ja katso milloin nesteen väri muuttuu kirkkaaksi. Ensin kannattaa vajuttaa pääsylinteri lähes tyhjäksi.
Varaa riittävästi uutta jarrunestettä enne aloitusta.
Varaa riittävästi uutta jarrunestettä enne aloitusta.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Ja jos vanhempaan Alfaan....suihkuttele ruosteenirroitinta ilmausruuvin juureen ja sen sisään muutama päivä etukäteen.
Tuo 50 egee kuulostaa aika kovalta.Ex-työnantajalla oli muistaakseni 25e. Merkkiliikkeet käyttänee kahta systeemiä. Kummassakin ensiksi imetään säiliö tyhjäksi ja täytetään uudella (automaattinen nesteenlisäys purkki siihen jatkoksi). Sitten joko imetään imurilla ilmausruuvien kautta tai paineistetaan säiliöpuoli ja avataan ilmausruuvit. Kummassakin saadaan neste täysin vaihdettua.
Tuo 50 egee kuulostaa aika kovalta.Ex-työnantajalla oli muistaakseni 25e. Merkkiliikkeet käyttänee kahta systeemiä. Kummassakin ensiksi imetään säiliö tyhjäksi ja täytetään uudella (automaattinen nesteenlisäys purkki siihen jatkoksi). Sitten joko imetään imurilla ilmausruuvien kautta tai paineistetaan säiliöpuoli ja avataan ilmausruuvit. Kummassakin saadaan neste täysin vaihdettua.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Alfistipohjoosesta kirjoitti: Ja jos vanhempaan Alfaan....suihkuttele ruosteenirroitinta ilmausruuvin juureen ja sen sisään muutama päivä etukäteen.
Näistä vanhempien autojen jarrujen ilmaukista on sen verran kokemusta, että kannattaa yleensä varautua siihen, että ne poikivat suuremman remontin.
Yleensä kun avaa ilmausruuvia on tilanne se, että onpa kovin jumissa laitetaan vähän lisää voimaa no niin nyt aukesi ja sitten jäikin ilmausruuvi käteen.
Ja kaiken lisäksi näin käy yleensä lauantaina, ja autotarvikeliike on sulkemassa oviaan 15 minuutin päästä.
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Näinhän se yleensä tapahtuu. Ja yleensä kolme aukeaa ongelmitta ja se viimeinen porsii ja teettää paripäivää ylimääräistä työtä.lai kirjoitti: Yleensä kun avaa ilmausruuvia on tilanne se, että onpa kovin jumissa laitetaan vähän lisää voimaa no niin nyt aukesi ja sitten jäikin ilmausruuvi käteen.
Sama pätee myös jarruletkujen vaihtoon. Eli osta valmiiksi putket, ei ne nipat kuitenkaan lähde ehyenä auki.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Tai hitsaamalla katkenneen nipan jatkoksi pultinpätkän, josta on sitten hyvä kääntää auki. Hitsauksen yhteydessä nippa saa samalla lämpöä, joka edesauttaa irtoamista.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Nipan katkeaminenkaan ei välttämättä vielä pilaa päivää jos sen saa poraamalla veks.
Nippa täytyy vaan olla hitsattavaa matskua.
Sorry vanhan topicin nostaminen.
Jarrunesteiden vaihto edessä, ilmeisesti ABS:n kanssa ei tarvitse mitään
erityistä huomiota? (Akku irti ja varmistaa, ettei ilmaa pääse järjestelmään)
Mikä on jarrujen ilmausjärjestys? (Vas etu, oik taka, oik etu vas taka?)
Onko kytkimen nesteiden vaihto miten ongelmallinen vai pääseekö
sylinterin ilmausruuviin nätisti käsiksi?
Jarrunesteiden vaihto edessä, ilmeisesti ABS:n kanssa ei tarvitse mitään
erityistä huomiota? (Akku irti ja varmistaa, ettei ilmaa pääse järjestelmään)
Mikä on jarrujen ilmausjärjestys? (Vas etu, oik taka, oik etu vas taka?)
Onko kytkimen nesteiden vaihto miten ongelmallinen vai pääseekö
sylinterin ilmausruuviin nätisti käsiksi?
VMP
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kolmeen ABSilliseen autoon on tullut mehut vaihdettua, enkä tehnyt mitään ABSittomasta poikkeavia toimenpiteitä. En tiedä olisiko pitänyt mutta ovatpahan kaikki pysähtyneet vaihdon jälkeenkin, eikä ilmaakaan tuntunut jääneen systeemiin.
Mahtaneeko ilmausjärjestykselläkään olla väliä, itse olen kuitenkin ilmannut pisimpien putkien päässä olevat sylinterit ensin (takajarrut).
Mahtaneeko ilmausjärjestykselläkään olla väliä, itse olen kuitenkin ilmannut pisimpien putkien päässä olevat sylinterit ensin (takajarrut).
- Epäkelpokeräilijä -
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Tarkoitus olisi maalata jarrusatulat joka nurkasta. Ja kokemuksesta tiedän, että homma olisi helpompi suorittaa, jos jarrusatulat olisi pöydällä. Joten onkos siinä jotain erikoista tiedettävää, ettei mene homma käteen. Siis nesteet vaan pihalle, ruuvit irti, satulat pöydälle, maaliin ja takaisin kiinni. Jonka jälkeen vaan vaihdetaan sinne öljyt ja ilmataan ne ??
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jep, ei tosiaan kannata päästää säiliötä tyhjäksi -> jarruputkiin ilmaa, tulee paljon työläämpi ilmattava.
Satuloiden maalaaminen irrallaan on sikäli epäkiitollista hommaa, että kun maalattuja satuloita kiinnittäessä/ilmattaessa niille menee kuitenkin vähän jarrunestettä, se pehmittää uuden maalipinnan ruvelle.
Satuloiden maalaaminen irrallaan on sikäli epäkiitollista hommaa, että kun maalattuja satuloita kiinnittäessä/ilmattaessa niille menee kuitenkin vähän jarrunestettä, se pehmittää uuden maalipinnan ruvelle.
- Epäkelpokeräilijä -
Muutamalla eurolla saa tarvikeliikkeistä (ainakin motonetistä ja bilteemasta) ilmaushommaan vehkeen jolla työn voi suorittaa vaikka yksin. Koostuu letkunpätkästä ja takaisku venttiilistä.
Eipä tuo ilmaaminen kovin vaikeaa ole vaikka putkiin pääsisikin ilmaa. Pari kierrosta autoa ympäri ja siinä se on... ja jos maalaa satulat pöydällä, niin ilmausnippaan riittävän pitkä letku joka estää nesteen valumisen pitkin satulaa ilmauksen aikana...
Eipä tuo ilmaaminen kovin vaikeaa ole vaikka putkiin pääsisikin ilmaa. Pari kierrosta autoa ympäri ja siinä se on... ja jos maalaa satulat pöydällä, niin ilmausnippaan riittävän pitkä letku joka estää nesteen valumisen pitkin satulaa ilmauksen aikana...
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyllä mullakin oli ilmausnipat letkutettuna kun niitä maalattuja satuloita ilmasin, vaan aina sitä mehua tahtoo jostain tulla pisara tai pari. Jos ei muuten niin jarruletkua kiinnitettäessä ainakin.
Se on sitten eri juttu onko sillä mitään väliä vaikka satuloiden pinta menee jostain kohtaa vähän huonoksi. Eiväthän ne kumminkaan ole ikinä ihan puhtaat.
Se on sitten eri juttu onko sillä mitään väliä vaikka satuloiden pinta menee jostain kohtaa vähän huonoksi. Eiväthän ne kumminkaan ole ikinä ihan puhtaat.
- Epäkelpokeräilijä -
- Wario
- Viestit: 172
- Liittynyt: 02 Loka 2007, 12:43
- Car(s): Brera 1750 tbi
- Paikkakunta: Helsinki/Finland
Re: Jarrunesteen vaihto??
Moro
Osaako joku sanoa käykö tämä Breraan?
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyoka ... ite-19146/
Eli siis onko ilmausruuvi aina saman kokoinen?
p.s Kuinka traagista se on jos vaihtaa jarrunesteen vain säiliöstä?
Osaako joku sanoa käykö tämä Breraan?
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyoka ... ite-19146/
Eli siis onko ilmausruuvi aina saman kokoinen?
p.s Kuinka traagista se on jos vaihtaa jarrunesteen vain säiliöstä?
I mean how hard could it be.
Re: Jarrunesteen vaihto??
Wario kirjoitti:Moro
Osaako joku sanoa käykö tämä Breraan?
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyoka ... ite-19146/
Eli siis onko ilmausruuvi aina saman kokoinen?
p.s Kuinka traagista se on jos vaihtaa jarrunesteen vain säiliöstä?
Eiköhän tuo piilteman kötöstys käy Brerankin ilmausnippoihin.
Ei ole traagista, ei vaan auta mitään.
VMP
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihto??
^Käy, nipat on jokseenkin samankokoisia kaikissa.
Voithan sä säiliöstä nesteen vaihtaa, mutta ei siitä mitään hyödy. Jarrujärjestelmä kun on suljettu piiri niin ei se uusi neste sieltä säiliöstä mene minnekkään.
Voithan sä säiliöstä nesteen vaihtaa, mutta ei siitä mitään hyödy. Jarrujärjestelmä kun on suljettu piiri niin ei se uusi neste sieltä säiliöstä mene minnekkään.
- Wario
- Viestit: 172
- Liittynyt: 02 Loka 2007, 12:43
- Car(s): Brera 1750 tbi
- Paikkakunta: Helsinki/Finland
Re: Jarrunesteen vaihto??
OK dänks Epezi ja mattijus.
Kuinka paljon järjestelmässä on nestettä?
Kuinka paljon järjestelmässä on nestettä?
I mean how hard could it be.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Jarrunesteen vaihto??
Epäilisin että jotain 1 litran paikkeillaWario kirjoitti:Kuinka paljon järjestelmässä on nestettä?
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Jarrunesteen vaihto??
Varaa kuitenkin se pari litraa niin ei lopu yllättäen kesken.willez kirjoitti:Epäilisin että jotain 1 litran paikkeillaWario kirjoitti:Kuinka paljon järjestelmässä on nestettä?
- Wario
- Viestit: 172
- Liittynyt: 02 Loka 2007, 12:43
- Car(s): Brera 1750 tbi
- Paikkakunta: Helsinki/Finland
Re: Jarrunesteen vaihto??
Moro.
Aika helppo oli vaihtaa samalla kun renkaatkin Bilteman systeemi pelitti hienosti. Vaimo valitti pumppaajan osaa raskaaksi
Aika helppo oli vaihtaa samalla kun renkaatkin Bilteman systeemi pelitti hienosti. Vaimo valitti pumppaajan osaa raskaaksi
I mean how hard could it be.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihto??
Milla oli tollattis ilmaus setti joskus lainassa kun ekaa kertaa ruuvailinjarrujen kanssa.... eipä sillä tehnyt yhtään mitään mitä pätkällä letkua ja hillopurkilla tekisi.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Wario
- Viestit: 172
- Liittynyt: 02 Loka 2007, 12:43
- Car(s): Brera 1750 tbi
- Paikkakunta: Helsinki/Finland
Re: Jarrunesteen vaihto??
"eipä sillä tehnyt yhtään mitään mitä pätkällä letkua ja hillopurkilla tekisi."
Kuinka niin? Jos antaa jarrunesteiden vaan valua maan vetovoimalla pois niin systeemiin jää kuulemma jonnekkin ilmaa.
Kuinka niin? Jos antaa jarrunesteiden vaan valua maan vetovoimalla pois niin systeemiin jää kuulemma jonnekkin ilmaa.
I mean how hard could it be.
- Wario
- Viestit: 172
- Liittynyt: 02 Loka 2007, 12:43
- Car(s): Brera 1750 tbi
- Paikkakunta: Helsinki/Finland
Re: Jarrunesteen vaihto??
"Ei sillä silti tee sen enempää kuin pätkällä letkua ja hillopurkilla"
Öö jos laittaa vaan pätkän letkua (jossa ei ole takaiskuventtiiliä) niin eikö ilma mene edestakaisin letkussa kun painelee jarrua?
Öö jos laittaa vaan pätkän letkua (jossa ei ole takaiskuventtiiliä) niin eikö ilma mene edestakaisin letkussa kun painelee jarrua?
I mean how hard could it be.
Re: Jarrunesteen vaihto??
Jos siinä hillopurkissa on jarrunestettä ja letkun pätkä on tuon nesteen pinnan alla, niin ei mene.
Sen ilmausruuvin voi myös pistää kiinni siksi aikaa, kun jarrupoljin nousee ylös.
Sen ilmausruuvin voi myös pistää kiinni siksi aikaa, kun jarrupoljin nousee ylös.
VMP
- Wario
- Viestit: 172
- Liittynyt: 02 Loka 2007, 12:43
- Car(s): Brera 1750 tbi
- Paikkakunta: Helsinki/Finland
Re: Jarrunesteen vaihto??
"Jos siinä hillopurkissa on jarrunestettä ja letkun pätkä on tuon nesteen pinnan alla, niin ei mene."
ok selvä.
"Sen ilmausruuvin voi myös pistää kiinni siksi aikaa, kun jarrupoljin nousee ylös."
Hankalaa.
ok selvä.
"Sen ilmausruuvin voi myös pistää kiinni siksi aikaa, kun jarrupoljin nousee ylös."
Hankalaa.
I mean how hard could it be.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Jarrunesteen vaihto??
Perinteinen tapa imo.Wario kirjoitti: "Sen ilmausruuvin voi myös pistää kiinni siksi aikaa, kun jarrupoljin nousee ylös."
Hankalaa.
Tarkkana saa olla Bilteman "imurin" liipasimen kanssa.
Täysiä jos losottaa niin ei kyllä kuplia ehdi näkemään, kun repii ilmaa ulkopuolelta.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Jarrunesteen vaihto??
mattijus kirjoitti: Sen ilmausruuvin voi myös pistää kiinni siksi aikaa, kun jarrupoljin nousee ylös.
Juuri näin.... Ruuvi auki, kaveri painaa polkimen pohjaan... poljin pohjassa pieni hetki, ruuvi kiinni ja poljin ylös.
Eikä oo ikinä jäänyt ilmaa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Jarrunesteen vaihto??
Ongelmahan muodostuu vasta sitten jos pitää yksin tehdä. En tosin tiedä onko tuosta Bilteman värkistä siinäkään apua.
Onnistunee kuulemma ainakin Eezybleedillä http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... php?p=1065
Onnistunee kuulemma ainakin Eezybleedillä http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... php?p=1065
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
Re: Jarrunesteen vaihto??
Jos oikein hifistelee, niin avonaisen nipan kierteessä on ilmavuoto. Imuria käytettäessä kannattaakin nipan juureen sipaista knölli paksua vaseliinia. Patonkini ilmasin viimeksi yksin ilman laitteita, eikä se ainakaan yrittänytkään hörppiä takaisinpäin, vaan imi uutta nestettä säiliöstä. Mielestäni kätevin laite olisi jarrunestesäiliöön liitettävä lisäsäiliö, johon uutta jarrunestettä ja painetta. Sitten vain nippoja aukomaan. Nesteenvaihdossa olisi myös typerää jättää kytkin ilmaamatta/neste vaihtamatta, mikäli jakavat saman säiliön.
Edit: ^Laitteella tarkoitin just tommosta Eezybleedin tapaista.
Edit: ^Laitteella tarkoitin just tommosta Eezybleedin tapaista.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Jarrunesteen vaihto??
Me tuolla Isossa Maailmassa käytetään ihan alipaineimuria. Siinä on toki kikkana se, että kun haluaa lopettaa imuroinnin, repästään letku irti ilmausruuvista - ja odotetaan, kunnes nestettä puskee pihalle ominvoimin ja sitten nippaa kiinni. Toki pitää tarkkana olla. Tällä tavoin ei ainakaan olem ihinkään huollettuihin yksilöihin päätynyt ilmaa järjerstelmään - toki jarrunestesäiliö piripinnassa ennen operaatiota ja vähän päivästä riippuen 15-30s imurilla otetaan tavaraa järjestelmästä pihalle per satula.
Re: Jarrunesteen vaihto??
Sama meininki on meilläkin. Tosin takapäästä tulee kyllä imettyä vähintään puolentoista minuutin verran. Etusatuloista tulee aina paljon paremmin neste läpi, niin siinä reilu puoliminuuttinen on ollut itellä käytäntönä, mutta kukin tyylillään.Aquatica kirjoitti:Me tuolla Isossa Maailmassa käytetään ihan alipaineimuria. Siinä on toki kikkana se, että kun haluaa lopettaa imuroinnin, repästään letku irti ilmausruuvista - ja odotetaan, kunnes nestettä puskee pihalle ominvoimin ja sitten nippaa kiinni. Toki pitää tarkkana olla. Tällä tavoin ei ainakaan olem ihinkään huollettuihin yksilöihin päätynyt ilmaa järjerstelmään - toki jarrunestesäiliö piripinnassa ennen operaatiota ja vähän päivästä riippuen 15-30s imurilla otetaan tavaraa järjestelmästä pihalle per satula.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Jarrunesteen vaihto??
Jarrut menee joka nurkkaan nyt uusiksi, joten ajattelin samalla vaihtaa jarrunesteet. DOT4 lukee Alfan ohjekirjassa, joten ilmeisesti esim. tämä Motonet TRW:n neste olisi sopivaa? Sitä pitää varaílla pari litraa.
Mikäli nyt oikein ymmärsin, niin helpoin tapa nesteen vaihtamiseen olisi seuraava?
- Ruitalla kaikki neste pois säiliöstä ja uutta tilalle.
- Yksi nurkka kerrallaan ilmausruuvi auki ja ilmauspurkki kiinni
- Pumpata jarrua niin kauan, että neste vaihtuu kirkkaaksi
- Lisätä jarrunestettä säiliöön tarvittaessa, ettei imaise ilmaa
Mikäli nyt oikein ymmärsin, niin helpoin tapa nesteen vaihtamiseen olisi seuraava?
- Ruitalla kaikki neste pois säiliöstä ja uutta tilalle.
- Yksi nurkka kerrallaan ilmausruuvi auki ja ilmauspurkki kiinni
- Pumpata jarrua niin kauan, että neste vaihtuu kirkkaaksi
- Lisätä jarrunestettä säiliöön tarvittaessa, ettei imaise ilmaa
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Jarrunesteen vaihto??
Kytkimen nesteet samalla, jos on intoa.
Ilmauspurkki?
Ajattelin seuraavaksi kokeilla manuaali-ilmausta paineilmakäyttöisen sijaan.
Apteekin iso n 1dl ruutta (n. 5€), jossa ilmausruuviin sopiva letku
Ilmauspurkki?
Ajattelin seuraavaksi kokeilla manuaali-ilmausta paineilmakäyttöisen sijaan.
Apteekin iso n 1dl ruutta (n. 5€), jossa ilmausruuviin sopiva letku
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 23 Touko 2014, 23:26
- Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS
Re: Jarrunesteen vaihto??
Vanhoissa autoissa tuossa piilee pieni riski. Kaverilla räjähti jarrunestesäiliö, kun oli päässyt huonoon kuntoon ja sitten olikin siivoamista... Ei sinne mitään suuria paineita edes laitettu, mutta niin vaan ratkesi se vanha säiliö.Mielestäni kätevin laite olisi jarrunestesäiliöön liitettävä lisäsäiliö, johon uutta jarrunestettä ja painetta.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Jarrunesteen vaihto??
Polkupyörän venttiili = takaiskuventiili, pätkä kirkasta letkua.
^^^Kyllä.
^^^Kyllä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- kovan onnen soturi
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Jarrunesteen vaihto??
Ei tarvi edes mitään venttiiliä, kun avaa vain vähän ilmaruuvia ja siitä letku pulloon jonka pohjalla on nestettä sen verran että letkun pää on ummessa.
Sitten vaan pumppailee niin kauan että säiliöön on pitänyt lisätä noin 2-3 desiä. sitten ilmaruuvi kiinni ja letku irti.
Eilen testasin tuon tavan 159:ssä ja hyvin onnistu yksin.
Sitten vaan pumppailee niin kauan että säiliöön on pitänyt lisätä noin 2-3 desiä. sitten ilmaruuvi kiinni ja letku irti.
Eilen testasin tuon tavan 159:ssä ja hyvin onnistu yksin.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Jarrunesteen vaihto??
Pyydät kaverin mukaan (tai vaimokkeen) vaihtamaan nesteitä.
1.Kippo tyhjäksi
2.Kippo täyteen uutta jarrunestettä DOT4 tai DOT5.1 (EI DOT5.0)
3.Yksi ilmaruuvi auki,järjestys oikea taka,vasen taka,oikea etu,vasen etu (kokoajan liikutaan lähemmäksi pääsylinteriä)
4.Vanhan nesteen keruusäiliö ilmausnippaan (litran öljypurkki,jossa reikä korkin keskellä,siihen vaikka bensaletku ja nippuside korkin sisäpuolelle,jotta letku ei lipsahda ulos)
5.Kaveri (tai vaimoke) painelee vaikka kymmenen kertaa jarrupoljinta,ja jättää sen viimeisellä pohjaan ja sanoo "pohjassa".
6.Ilmaruuvi kiinni ja sanotaan "kiinni" ja sisällä istuva voi päästää polkimen ylös
Joskus voidaan ottaa "paine" ja ruuvi auki -> "pohjassa" ja ruuvi kiinni ja sama uudestaan.
1.Kippo tyhjäksi
2.Kippo täyteen uutta jarrunestettä DOT4 tai DOT5.1 (EI DOT5.0)
3.Yksi ilmaruuvi auki,järjestys oikea taka,vasen taka,oikea etu,vasen etu (kokoajan liikutaan lähemmäksi pääsylinteriä)
4.Vanhan nesteen keruusäiliö ilmausnippaan (litran öljypurkki,jossa reikä korkin keskellä,siihen vaikka bensaletku ja nippuside korkin sisäpuolelle,jotta letku ei lipsahda ulos)
5.Kaveri (tai vaimoke) painelee vaikka kymmenen kertaa jarrupoljinta,ja jättää sen viimeisellä pohjaan ja sanoo "pohjassa".
6.Ilmaruuvi kiinni ja sanotaan "kiinni" ja sisällä istuva voi päästää polkimen ylös
Joskus voidaan ottaa "paine" ja ruuvi auki -> "pohjassa" ja ruuvi kiinni ja sama uudestaan.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Jarrunesteen vaihto??
Mistä sitten johtuneekin, niin joidenkin autojen virallisissa ohjeissa suositellaan nesteiden vaihtoa kaverin kanssa, kuten willez tuossa ylempänä. Sitten laitteita käytettäessä, painepytyllä. Tärkeätä on sekin, että nesteiden vaihto suoritetaan sitten myös KYTKINJÄRJESTELMÄÄN. Vaijerivetoseen ei tartte.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Jarrunesteen vaihto??
Öö, mikä taika mahtaa olla tossa pisin linja ensin? Mää ainakin uskallan kävellä tikapuiden alta.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Jarrunesteen vaihto??
^ Näin opetettiin amiksessa joskus
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Jarrunesteen vaihto??
Ja nyt opetetaan edestä taakse... Eli lyhin eka?