Alfan 2,0 kone
Valvoja: Moderators
Alfan 2,0 kone
Meni sitten Alfan korjaus pidemmän kaavan kautta. Just tehtiin kansiremppa, kun hihnat poikkesi - ajoa viikko ja meno loppui motarille.
Alustavan selvittelyn jälkeen näkyy 2:s pytyn tulpanreijästä kampiakseli, joten hellurei.
Kysymys: Käykö muiden tyyppien Alfa lohkot 147:aan (2,0l)? Jos käy, niin mitkä?
Meinaan vaan, että helpottaisi vähän etsimistä.
Pekka / 040-5530677
Alustavan selvittelyn jälkeen näkyy 2:s pytyn tulpanreijästä kampiakseli, joten hellurei.
Kysymys: Käykö muiden tyyppien Alfa lohkot 147:aan (2,0l)? Jos käy, niin mitkä?
Meinaan vaan, että helpottaisi vähän etsimistä.
Pekka / 040-5530677
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Alfan 2,0 kone
Käy ainakin malleista 156 ja 166 sekä Spider ja GTV ainakin vm. -98 eteenpäin. 155 16v:ssäkin on periaatteessa sama kone mutta en ole varma onko lohko ihan yksi yhteen noiden uudempien kanssa.
- Epäkelpokeräilijä -
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Alfan 2,0 kone
Toihan on tuo "perinteinen". Eli hihna katkeaa --> tehdään kansiremontti --> kampiakseli / kiertokanget ottanu iskusta kipeää --> tiukka kansi / "löysä alapää" --> alapää leviää... Eli hihnan katkeamisen takia alapää ottanut kipeää ja leviää kun yläpää on tiukka...
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfan 2,0 kone
Selvennäkkö vielä mitä tiukka yläpää käytännössä tarkoittaa ja miten se liittyy alapään porsimiseen? Nimim. yhden ts konerempan tehneenä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Alfan 2,0 kone
^ Kaipa sitä kun kunnostettu vs vanha. tiukka vs löysä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan 2,0 kone
^^
Esim. sitä, että kiertokangen laakerointi pettänyt hihnan hajoamisen yhteydessä. Jos venttiilit menneet solmuun, ne on vaihdettu uusiin/korjattuihin, painimet ymv. kunnostettu - yläkerta on tämän jälkeen "timmi" uusien osien aiheuttaman välyksen laskun myötä. Koska alakerran laakerit ovat jo mennyttä kalua, ne ei kestä enää täyttä kuormaa (joka syntyy kansirempan jälkeen tiivistyneestä ja korjaantuneesta yläkerrasta) ja antautuu. Esimerkiksi. Ylipäänsä alakerta pitäisi AINA tarkistaa perusteellisesti hihnankatkeamisen yhteydessä, ihan vaan varmuuden vuoksi. Ja se on siinä konkurssissa jo "ihan sama" muutenkin - jos on KK-laakerit kuluneet, ne voi vaihtaa. Mistä sitä tietää, jos vaikka kanget olisi vaihtokunnossa niihin kohdistuneen iskun seurauksena? Kiertokankienhan pitäisi toimia sulakkeena kampiakselille, muttei sekään aina toimi oikein... Joten voi olla jopa kampura kiero. Eikä sen paljoa tarvitse kiero olla, ollakseen pahasti haitallinen koneen kestolle.
Vieläköhän sitä keksii jotain jännää? Ei varmaan enempää mahdollisia järkisyitä tule, järjettömiä kyllä senkin edestä...
Esim. sitä, että kiertokangen laakerointi pettänyt hihnan hajoamisen yhteydessä. Jos venttiilit menneet solmuun, ne on vaihdettu uusiin/korjattuihin, painimet ymv. kunnostettu - yläkerta on tämän jälkeen "timmi" uusien osien aiheuttaman välyksen laskun myötä. Koska alakerran laakerit ovat jo mennyttä kalua, ne ei kestä enää täyttä kuormaa (joka syntyy kansirempan jälkeen tiivistyneestä ja korjaantuneesta yläkerrasta) ja antautuu. Esimerkiksi. Ylipäänsä alakerta pitäisi AINA tarkistaa perusteellisesti hihnankatkeamisen yhteydessä, ihan vaan varmuuden vuoksi. Ja se on siinä konkurssissa jo "ihan sama" muutenkin - jos on KK-laakerit kuluneet, ne voi vaihtaa. Mistä sitä tietää, jos vaikka kanget olisi vaihtokunnossa niihin kohdistuneen iskun seurauksena? Kiertokankienhan pitäisi toimia sulakkeena kampiakselille, muttei sekään aina toimi oikein... Joten voi olla jopa kampura kiero. Eikä sen paljoa tarvitse kiero olla, ollakseen pahasti haitallinen koneen kestolle.
Vieläköhän sitä keksii jotain jännää? Ei varmaan enempää mahdollisia järkisyitä tule, järjettömiä kyllä senkin edestä...
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfan 2,0 kone
Eiköhän se alakerta antaudu samalla tavalla vaikka siihen laittaisi vanhan kannen saman verran ajetusta koneesta, jos kerta joku vaurio on tullut.
Tuossa yllä nyt ei ole mitään mikä juuri kunnostetun kannen selittäisi antavan extra rasitusta.
Tuossa yllä nyt ei ole mitään mikä juuri kunnostetun kannen selittäisi antavan extra rasitusta.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan 2,0 kone
Välysten laskiessa kitka kasvaa. Yksinkertainen, fysikaalinen fakta. Sen vaikutuksesta en osaa sanoa, mutta mahdollisista vaikutuksistahan tässä puhuttiinkin
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfan 2,0 kone
Ja se venttiilikoneiston kitkahan ei vaikuta kampiakseliin, kiertokankiin tai mäntiin muutakuin jakohihnan kautta isompana vastuksena ja momenttina kampiakselin hihnapyörällä. Joka taas on murto-osan osa siitä voimasta joka tulee kun kytkin nostetaan ja pitää antaa kaasua että auto liikkuu.
Ei, en osta vielä
Ei, en osta vielä
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfan 2,0 kone
Mutta alkuperäiseen kysymykseen ts lohkoista, eikös -01 tienoilla ollut koneissa muutos cf2:sta cf3:een, mutta oliko lohkoissa mitään eroa?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Alfan 2,0 kone
Äkkiseltään suurin riski hihnan katkeamisen jäljiltä on se, että mäntä on saanut liikaa osumaa venttiilistä ja mäntä on haljennut tai männänrenkaiden ura on muuttunut ja aiheuttaa myöhemmin asiaan liityviä ongelmia. myös nokka akseliin saattaa tulla hiusmurtumia yms. mitä ei heti nää. Pienikin terävä isku väärään paikkaan voi tehdä aika pahaa. Tapauskohtasesti ja tuurilla...
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Alfan 2,0 kone
Kiertokankikin saattaa taipua.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)