Kiveniskemien korjaus
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
- Car(s): VW Polo GTI -18
- Paikkakunta: Länsi-Uusimaa
Kiveniskemien korjaus
Mitenkäs on muilla talvi mennyt? Oma Zulietta on ainakin saanut muutaman kiven/nastan osuman keulaan. Yhden aivan konepellin reunassa olevan osuman paikkasin itse merkkikohtaisella paikkamaalilla suht onnistuneesti, mutta yksi osumista on n. 5cm. konepellin reunasta ja ajattelin unohtaa sen ti-korjauksen. Ainakin alla mainitut firmat pääkaupunkiseudulla ilmoittavat korjaavansa kiveniskuja ns. PCRT-menetelmällä (Paint Chip Repair Technology). Onko kenelläkään kokemusta em. menetelmästä? Millaista on jälki esim. tällaisissa keulan/konepellin korjauksissa?
http://www.autodent.fi/
http://www.js-autofix.fi/
http://www.tkpp.fi/Etusivu.html
http://www.autodent.fi/
http://www.js-autofix.fi/
http://www.tkpp.fi/Etusivu.html
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kiveniskemien korjaus
Eihän tuo kuulosta juuri sen ihmeellisemmältä kun perus "täppäyskään" sillä erotuksella että tehdään maaliruiskulla. Itse varmaan maalauttaisin koko konepeiton ja/tai puskurin mikäli iskuja on useita=häiritsevän paljon vaikka tummassa värissä vaalealla pohjamaalilla varustettuna, tässä on tietty se riski että joudutaan häivyttämään lokareihin etenkin nykyisissä metalliväreissä. Yksi ihan pätevä tapa tähän "täppäykseen" on se että ensin puhdistetaan pirun hyvin pinnat, hiotaan mahdollisesti pieni alue iskemän kohdalle ja ns.valutetaan se täyteen maalia (itse olen tehnyt neulalla, jotkut hammastikulla) niin että se tulee hiukkasen yli pisaraksi, tämän jälkeen hiotaan tai paremminkin kiilloitellaan koneella pinta tasaiseksi. Jotkut ovat myös menestyksekkäästi käyttäneet hieman pehmeähkön paikan "hiontaa" sanomalehdellä jotta siitä tulee tasainen ja sen jälkeen jossain vaiheessa kiilloitus koko konepeitolle. Ihan sama millä se tehdään niin työtunteja tulee reippaasti jos paikasta halutaan pysyvä ja lopputuloksesta tasainen. Kuitenkin itse edelliselle autolle kysyin konepeiton ja puskurin maalausta niin olisi ollut 600e koko paketti tai 300e jompi kumpi joten kyllä tuo 300 menee äkkiä rikki jos iskemiä on lukuisia. Jälki voi olla tuossa tavassa ihan hyvää jos pohjatyöt on tehty hyvin, lähinnä kiinnostaa se että kun tehdään kynäruiskulla niin jääkö kohtaan kraateri mitä ei täppäyksessä jää (Jossa on tietysti se riski että paikka irtoaa "kraaterista" kun maalia on reilummin, etenkin jos pohjat on tehty hutiloiden) Huomattavan vähällä itse talvesta selvisin, erään pahemman=noin 6mm iskemän korjasin konepeitosta neulatekniikalla useaan kertaan maalia laittamalla, tuohonkin olisi uponnut huomattavasti enemmän jos olisi halunnut parhaan mahdollisen, tosin tuota ei enää erota kun todella tarkalla silmällä joten tulos suht onnistunut
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
- Car(s): VW Polo GTI -18
- Paikkakunta: Länsi-Uusimaa
Re: Kiveniskemien korjaus
Itselläni on konepellissä oikeastaan vain yksi iskemä, mutta se onkin koko keulan pahin (reilu puolen sentin "naarmu"). Puskurissa on muutama hyvin pieni jälki, mutta ne saisi varmaan laitettua itsekin.
Ajattelin testata tuota PCRT:tä tuohon konepeltiin, katsotaan miten käy? Noissa kolmessa firmassa ei varmaankaan ole isoja eroja keskenään. Auto Dent on tuttu jo entuudestaan ja noista kahdesta muustakaan en ainakaan nopeasti Googlettamalla löytänyt mitään erityisen nagatiivista. TKPP:n kohdalla joku valitteli vähän aikataulujen pitämättömyydestä tms., mutta eiköhän sekin lafka hommansa hallitse. Voin ottaa vaikka kuvat ennen/jälkeen jos oikein innostun.
Ajattelin testata tuota PCRT:tä tuohon konepeltiin, katsotaan miten käy? Noissa kolmessa firmassa ei varmaankaan ole isoja eroja keskenään. Auto Dent on tuttu jo entuudestaan ja noista kahdesta muustakaan en ainakaan nopeasti Googlettamalla löytänyt mitään erityisen nagatiivista. TKPP:n kohdalla joku valitteli vähän aikataulujen pitämättömyydestä tms., mutta eiköhän sekin lafka hommansa hallitse. Voin ottaa vaikka kuvat ennen/jälkeen jos oikein innostun.
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kiveniskemien korjaus
No tuo kannattaa kyllä korjauttaa ihan jollain "paikallisella" tekniikallawinorloose kirjoitti:Itselläni on konepellissä oikeastaan vain yksi iskemä, mutta se onkin koko keulan pahin (reilu puolen sentin "naarmu"). Puskurissa on muutama hyvin pieni jälki, mutta ne saisi varmaan laitettua itsekin.
Ajattelin testata tuota PCRT:tä tuohon konepeltiin, katsotaan miten käy? Noissa kolmessa firmassa ei varmaankaan ole isoja eroja keskenään. Auto Dent on tuttu jo entuudestaan ja noista kahdesta muustakaan en ainakaan nopeasti Googlettamalla löytänyt mitään erityisen nagatiivista. TKPP:n kohdalla joku valitteli vähän aikataulujen pitämättömyydestä tms., mutta eiköhän sekin lafka hommansa hallitse. Voin ottaa vaikka kuvat ennen/jälkeen jos oikein innostun.
TKPP sai jossain joskus risuja, sen muistan itsekin. Autodent:iltä kysellyt joskus maalauksen hintaa ja työ oli tuplat mitä tuli lopulta maksamaan (Takapuskuri ja kontti)
Re: Kiveniskemien korjaus
Olen korjannut naarmuja ja kiveniskemiä aika hyvällä tuloksella niin, että ensin puhdistetaan alue nukkaamattomalla kankaalla johon on kaadettu lakkabensiiniä märäksi, sen jälkeen ohkaisella kovalla pensselillä auton värinumeron mukaista alkuperäistä korjausväriä( riittävän paksua) vedetään naarmua pitkin tai kiveniskemät taytetään. Kuivatetaan noin 10 min. Vedetään maalattu alue vanhalla muovi kortilla yli ,kortilla jonka reunat on tylsennetty nahkaan vetämällä. Pyhitään alue nukkaamattomalla kankaalla joka on kostutettu lakkabensiinillä suhteellisen märäksi, jos reunojen kohdalla on ylimääräistä maalia jatketaan lakkabensiiniin kostetulla kankaalla hankaamista.Maalatut naarmut pyyhitään poikkisuuntaan. Jos naarmu on syvä tai kiveniskemien kohta on kuopalla uusitaan käsittely. Lakkaus voidaan tehdä samalla menetelmällä. Toimenpiteiden jälkeen maalatun alueen kuivuttua käsitellä alue kliinerillä ja vahaamalla.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Kiveniskemien korjaus
Parempaa jälkeä saa, kun "kliiiinerin" sijaan käyttää kiillotusainetta
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kiveniskemien korjaus
Jooh, nää "kliinerit" voi jättää sinne prisman hyllyllePasi kirjoitti:Parempaa jälkeä saa, kun "kliiiinerin" sijaan käyttää kiillotusainetta
Re: Kiveniskemien korjaus
Aiheellinen tarkennus: Olen itse käyttänyt Presta Ultra Polish croma tuotetta. Tuote toimii hyvin.MarcusV kirjoitti:Jooh, nää "kliinerit" voi jättää sinne prisman hyllyllePasi kirjoitti:Parempaa jälkeä saa, kun "kliiiinerin" sijaan käyttää kiillotusainetta
- Hillhouse
- Viestit: 367
- Liittynyt: 23 Maalis 2011, 18:43
- Car(s): 147 GTA Q2, -03
Fiat 128 3P tbo, -78
MB ML300 (W164), -11 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Kiveniskemien korjaus
Suosittelen:
https://www.drcolorchip.com/
Täällä video:
http://www.youtube.com/watch?v=1rxBEPVmgOo
Toimii myös isompiin iskemiin. Itsellä todella hyvät kokemukset kyseisestä aineesta. Paikkasin keulasta kymmeniä kiveniskemiä ja nyt ei niitä erota edes läheltä - ei vaikka tiedän missä iskemät ovat olleet.
https://www.drcolorchip.com/
Täällä video:
http://www.youtube.com/watch?v=1rxBEPVmgOo
Toimii myös isompiin iskemiin. Itsellä todella hyvät kokemukset kyseisestä aineesta. Paikkasin keulasta kymmeniä kiveniskemiä ja nyt ei niitä erota edes läheltä - ei vaikka tiedän missä iskemät ovat olleet.
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
- Car(s): VW Polo GTI -18
- Paikkakunta: Länsi-Uusimaa
Re: Kiveniskemien korjaus
Mitenköhän tuo käyttäytyy metallivärien kanssa? Kuvien mukaan ainakin no problem.
- Hillhouse
- Viestit: 367
- Liittynyt: 23 Maalis 2011, 18:43
- Car(s): 147 GTA Q2, -03
Fiat 128 3P tbo, -78
MB ML300 (W164), -11 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Kiveniskemien korjaus
Itse olen käyttänyt kyseistä tuotetta Mersun 183 Magnetite Black-metallivärin kanssa. Kyseisessä maalissa on todella paljon metallihilettä maalissa. Jälki on loistavaa eikä erillistä lakkaa tarvita! Oikeasti kiveniskemiä ei löydä, jos ei tiedä mistä etsiä. Ja kuten sanoin en minäkään niitä enää löydä.
Aluksi kyllä arvelutti laittaa reilusti maalia kiveniskemään siten, ja sitten sormella levittää se tuli ehjän maalin päälle. Päälle 3-5min odotus ja sitten sillä "ihmetinnerillä" pois. Paikkamaali poistuu ehjän maalin päältä ja kiveniskemä on täynnä paikkamaalia ilman, että siinä on tippa/pisara, kuten normaaleilla paikkamaaleilla tehtäessä.
Saakohan Dr. Chipiä Suomesta vai pitääköhän aina tilata netistä/USA:sta?
Aluksi kyllä arvelutti laittaa reilusti maalia kiveniskemään siten, ja sitten sormella levittää se tuli ehjän maalin päälle. Päälle 3-5min odotus ja sitten sillä "ihmetinnerillä" pois. Paikkamaali poistuu ehjän maalin päältä ja kiveniskemä on täynnä paikkamaalia ilman, että siinä on tippa/pisara, kuten normaaleilla paikkamaaleilla tehtäessä.
Saakohan Dr. Chipiä Suomesta vai pitääköhän aina tilata netistä/USA:sta?
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
- Car(s): VW Polo GTI -18
- Paikkakunta: Länsi-Uusimaa
Re: Kiveniskemien korjaus
Juuri tuota samaa piti kysyäkin, että saakohan tätä mistään Suomesta?
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
- Car(s): VW Polo GTI -18
- Paikkakunta: Länsi-Uusimaa
Re: Kiveniskemien korjaus
Tuota Dr. Chipiä pitää varmaan kokeilla, mutta muutama sana vielä noista yllä mainituista "fixausfirmoista".
TKPP; En kysynyt.
JS-Autofix; Firman kotisivujen kautta lähetettyyn kyselyyn ei vastattu viikon sisällä, joten kiireitä firmalla ilmeisesti ainakin riittää. En aio kysyä sieltä toista kertaa.
Auto Dent; Kävin näyttämässä autoa. Kun näytin kaverille talvella tekemääni vanhempaa paikkausta hän sanoi, että ei saa tuosta uudesta yhtään sen parempaa ja kehoitti tekemään tämänkin itse ja säästämään heidän laskutuksen osuuden. Eli mielestäni reilu meininki.
TKPP; En kysynyt.
JS-Autofix; Firman kotisivujen kautta lähetettyyn kyselyyn ei vastattu viikon sisällä, joten kiireitä firmalla ilmeisesti ainakin riittää. En aio kysyä sieltä toista kertaa.
Auto Dent; Kävin näyttämässä autoa. Kun näytin kaverille talvella tekemääni vanhempaa paikkausta hän sanoi, että ei saa tuosta uudesta yhtään sen parempaa ja kehoitti tekemään tämänkin itse ja säästämään heidän laskutuksen osuuden. Eli mielestäni reilu meininki.
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
- Car(s): VW Polo GTI -18
- Paikkakunta: Länsi-Uusimaa
Re: Kiveniskemien korjaus
Törmäsin vielä tuollaiseen, toiminta ilmeisesti pitkälle samaa kuin Dr. Chipissä.
http://www.langka.com/
http://www.mve-online.com/product_info. ... cts_id=538
http://www.mve-online.com/product_info. ... cts_id=228
http://www.langka.com/
http://www.mve-online.com/product_info. ... cts_id=538
http://www.mve-online.com/product_info. ... cts_id=228
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
- Car(s): VW Polo GTI -18
- Paikkakunta: Länsi-Uusimaa
Re: Kiveniskemien korjaus
Tilasin tuon Langkan kalliimman paketin. Katsotaan millaisen sekasorron saan kemikaaleilla aikaan kun kamat tulevat? Meneekö lopuksi koko konepelti maalaukseen?
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
- Car(s): VW Polo GTI -18
- Paikkakunta: Länsi-Uusimaa
Re: Kiveniskemien korjaus
Ensimmäinen Langka-kokeilu ei tuonut aivan haluttua lopputulosta. Kun teoriassa paikkamaalin pitäisi jäädä iskemään ja "ihmeaineen" poistaa ylimääräinen maali, niin nyt tuntui että pois lähti lähes kaikki maali jonka iskemään lykkäsin. Näin ollen lopputulos oli suurin piirtein sama kuin alkutilanne. No, täytyy kokeilla joku viikonloppu uudelleen ja antaa paikkamaalin kuivua kauemmin. Ehkä se ei vaan ollut vielä tarpeeksi kuivaa?
- vrahikai
- Viestit: 421
- Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
- Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Kiveniskemien korjaus
Perinteisempää lähestymismallia Larry Kosillalta Drive Networkistä:
http://youtu.be/6xi3xmeO6C4
Kaveri on äärimmäisestä tarkkuudesta ja hifistelystä huolimatta melko käytännönläheinen noissa videoissaan. Kannattaa katsoa muutakin tuotantoa, jos puleeraus kiinnostaa.
http://youtu.be/6xi3xmeO6C4
Kaveri on äärimmäisestä tarkkuudesta ja hifistelystä huolimatta melko käytännönläheinen noissa videoissaan. Kannattaa katsoa muutakin tuotantoa, jos puleeraus kiinnostaa.
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
- Car(s): VW Polo GTI -18
- Paikkakunta: Länsi-Uusimaa
Re: Kiveniskemien korjaus
Eikä näissäkään varmaan ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa, vaan hyvään lopputulokseen voi päästä useammallakin menetelmällä. Uskoakseni noilla Langkan litkuillakin pääsee kuitenkin parempaan lopputulokseen kuin mihin itse tänään pääsin, kunhan saa hiottua vielä vähän tekniikkaa. Tai sitten ei.