Muukkonen tuning?
Valvoja: Moderators
Muukkonen tuning?
Tervehdys raatilaiset
Tässä olen miettinyt millä ihmeellä saisin hiukan enemmän tehoja irti Alfastani (156SW 2.0TS) Saksassa ollessani kuolasin turbosarjaa joka on siellä täysin lailllinen, hintakaan ei nyt "niin" paha ollut, asennettuna siinä 3500 juuron tienoilla. Saisihan tuon kiinni omaan, mutta siihen vielä kalliit päästömittaukset ym. niin hinta alkaa olla jo järjetön saavutettuun etuun nähden, no mitä sitä ei uhraisi harrastukselle
Palataanpa maan pinnalle, no vaihtoehtona on tuo Muukkosen viripaketti, lupaavat hevosia n. 20 lisää parhaimmalla(kalleimmalla) sarjalla. Väännöstä ei löytynyt mainintaa. Sattuuko kenelläkään olemaan kokemuksia sarjasta? Jos nyt innostun ja laitatan tuon kiinni niin pitää tehdä mittaukset ennen ja jälkeen, niin saan jotain faktaakin. Perussääntähän kuuluu, että viritys on onnistunut ja lopputulos on noin 10% pienempi kuin aloittaessa
Jari
Tässä olen miettinyt millä ihmeellä saisin hiukan enemmän tehoja irti Alfastani (156SW 2.0TS) Saksassa ollessani kuolasin turbosarjaa joka on siellä täysin lailllinen, hintakaan ei nyt "niin" paha ollut, asennettuna siinä 3500 juuron tienoilla. Saisihan tuon kiinni omaan, mutta siihen vielä kalliit päästömittaukset ym. niin hinta alkaa olla jo järjetön saavutettuun etuun nähden, no mitä sitä ei uhraisi harrastukselle
Palataanpa maan pinnalle, no vaihtoehtona on tuo Muukkosen viripaketti, lupaavat hevosia n. 20 lisää parhaimmalla(kalleimmalla) sarjalla. Väännöstä ei löytynyt mainintaa. Sattuuko kenelläkään olemaan kokemuksia sarjasta? Jos nyt innostun ja laitatan tuon kiinni niin pitää tehdä mittaukset ennen ja jälkeen, niin saan jotain faktaakin. Perussääntähän kuuluu, että viritys on onnistunut ja lopputulos on noin 10% pienempi kuin aloittaessa
Jari
**************************
Audi A6 2.7T quattro
Toyota Yaris T-Sport
Audi A6 2.7T quattro
Toyota Yaris T-Sport
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Tällainen ketju löytyi 2,0TS:n virittämisestä.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Onko tää jotain brittihuumorii? ja topikkii liittyen luuletko että on luonnolle jotain merkitystä pitääkö yksi kärry kattia vuoden vai ei. Yks laillisesti katiton jenkki saastuttaa jo viiden katittoman pikku alfyn edestäCuore Sportivo kirjoitti:.. ja Tommy's Billet takaluukkuun!gYdEbUh kirjoitti:Katti pois..
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Muukkonen tuning?
Hmm.. Jos sarjalla on TÜV hyväksyntä niin joidenkin mielestä pitäisi kelvata myös Suomessa kunhan tehorajat pysyvät sallitun sisällä, eli tarvineeko sitten vaihtaa jotain palikoita jos joutuu V6:sen ottaa vertailumalliksi tehojen puolesta. Tuo kannattaisi kuitenkin selvittää oman katsastuskonttorin kanssa.Jari74 kirjoitti:siihen vielä kalliit päästömittaukset ym. niin hinta alkaa olla jo järjetön saavutettuun etuun nähden
Yes, näitä asioita tosissaan ottavia on odotettu, eikä vain "katti pois, kyllä siinä tuli 30hp" "aij mikä dyno? kai sen nyt perstuntumalla huomaa.." jätkiä..Jos nyt innostun ja laitatan tuon kiinni niin pitää tehdä mittaukset ennen ja jälkeen, niin saan jotain faktaakin
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Noista turbosatseista tuli mieleen yksi juttu. Eiköhän esim. tälläisen saa leimattua Alfaan ilman niitä kalliita päästömittauksia.
Tuo satsi on kuitenkin saksassa TUV-hyväksytty, joten eiköhän niiden päästömittausten luulisi riittävän kotimaankin katsastusviranomaisille.
Pitäis piruuttaan kysyä Auto Milanosta kuinka on.
Edit. Rolle oli nopeampi
Tuo satsi on kuitenkin saksassa TUV-hyväksytty, joten eiköhän niiden päästömittausten luulisi riittävän kotimaankin katsastusviranomaisille.
Pitäis piruuttaan kysyä Auto Milanosta kuinka on.
Edit. Rolle oli nopeampi
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Jo tässä vanhassa 164:ssa 3 litukan koneella tulee katista 8 heppaa ja lastulla muukkosen sivujen mukaan 16 heppaa. Aattelin vaan että jos tässä kolmilitrasessa tulee 24 heppaa niin pitäis parilitrasessa uudessa tulle lähelle 20. Käytännöstä en tiedä..
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Myyntitekstiä kaikki, olishan se mukava jos noin halvalla saisi noin mukavasti lisää tehoa.gYdEbUh kirjoitti:Jo tässä vanhassa 164:ssa 3 litukan koneella tulee katista 8 heppaa ja lastulla muukkosen sivujen mukaan 16 heppaa. Aattelin vaan että jos tässä kolmilitrasessa tulee 24 heppaa niin pitäis parilitrasessa uudessa tulle lähelle 20. Käytännöstä en tiedä..
Automilanossa väittivät, että Novitecin putkella tulee n. 15heppaa lisää. Kyllä se murisee enemmän, mutta tehoista en menisi vannomaan.
Ei enää Alfaa... eipä
Mulla oli katti paikallaan 195hv ja käyttämäni dyno on aika tarkaksi tunnustettu. Paljonko luulisit katin poiston auttavan mulla? Katittomalle kun tehdas lupaa 188hv.gYdEbUh kirjoitti:Jo tässä vanhassa 164:ssa 3 litukan koneella tulee katista 8 heppaa ja lastulla muukkosen sivujen mukaan 16 heppaa. Aattelin vaan että jos tässä kolmilitrasessa tulee 24 heppaa niin pitäis parilitrasessa uudessa tulle lähelle 20. Käytännöstä en tiedä..
Skyhorsehan ainakin ruuvasi autoonsa koko muukkosen bolt-on osien katalogin. Sillä taisi yhteenlaskettuna teho olla jo 180hv
Tai sitten se oli vain sisäänajettu tehokkaaksi, mittarissa kun oli 265tkm tuolloin90 kirjoitti: täytyy sanoa että Gamalla tuo kolmetonninen on aika onnistunut yksilö ainakin moottorin suhteen..
Henk. koht olen kyllä aika vankasti sitä mieltä että katalysaattori ei kauheasti moottoritehoon vaikuta, ainakaan ahtauden puolesta. Moni katalysaattoriauto kyllä tuntuu nuhaisemmalta vastaavaan katittomaan verraten mutta se varmasti on myös moottorinohjauksen syytä.
Mulla on nykyisessä V6:ssa Novitecin putkisto ja kyllä se hieman pirteempi tuntuu olevan, vai kuvittelenko vain... no ainakin äänet on hyvät...Maho kirjoitti:Automilanossa väittivät, että Novitecin putkella tulee n. 15heppaa lisää. Kyllä se murisee enemmän, mutta tehoista en menisi vannomaan.
Novitecin sivuilta luin, että n.5% toisi lisää tehoa tuo putkisto.
Eli hieman yli 200 pollen päästäisiin sillä...
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Hmm...
Muistaakseni Novitecin sivuilla mainittiin et turbosettiä ei saisi selespeediin. Onko se sit toi lootan kesto heikompi?! Tosin siellä sanottiin myös et ei yli 50tkm ajettuihin. Onko täällä edes vähemmän ajettuja? Varsinkaan jotka edes puoli tosissaan tahtoisivat turbottaa?!
Sisältääkö Novitecin sarja uudet männät vai pudotetaanko puristuksia jollain välipalalla kuten esim. Opeleissa vai tuleeko vain paksumpi tiiviste?
Kiinnostais itseäkin, koska ilo alkaa kilosta eikä tehoa ole koskaan liikaa... ja puhallin-TS:ään verrattuna V6:kin on laiska (kunnon amiskeskustelua..)
Sisältääkö Novitecin sarja uudet männät vai pudotetaanko puristuksia jollain välipalalla kuten esim. Opeleissa vai tuleeko vain paksumpi tiiviste?
Kiinnostais itseäkin, koska ilo alkaa kilosta eikä tehoa ole koskaan liikaa... ja puhallin-TS:ään verrattuna V6:kin on laiska (kunnon amiskeskustelua..)
Abarth 500 Esseesse
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
...olettaen, että luvatut pollet ovat työpaikallaan. Taisi olla AutoItalia, joka joskus mittasi 156:n tehoja - viritetyillä versioilla päästiin jo luvattuihin lukuihin. Tiedä häntä sitten.EVO kirjoitti:Eli hieman yli 200 pollen päästäisiin sillä...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Hmm...
Pitäisköhän sitä aloittaa selvittämään ihan tosissaan saisiko tuon turbosarjan kiinni, siis saahan sen, mutta vielä helposti lailliseksi katupeliksi.
Mitenhän laki muuten käsittelee saksasta tuotua Alfaa jossa kyseinen sarja on jo kiinni ja hyväksytty (paperit kunnossa)? Tuohan olis yksi vaihtoehto...
Tosin itselläni alkaa SW:n tilat loppumaan kesken, perheen koko kasvoi joku aika sitten yhdellä ja kun vaunut ym. tunkee kyytiin niin Alfa alkaa olla melkoisen täynnä. Olen jo sivusilmällä vilkuillut ja tiedustellut vaihtoa Audi A6 2.7T quattro farmariin joten tehonlisäys olisi tuolla hoidettu. Harmittaa luopua Alfasta, mutta nyt mietin jos jättäisin sen 2:s autoksi, siitä kun ei juuri vaihdossa mitään saa vaikka kilometrejä on vähän ja auto on priima kunnossa...
Jari
Mitenhän laki muuten käsittelee saksasta tuotua Alfaa jossa kyseinen sarja on jo kiinni ja hyväksytty (paperit kunnossa)? Tuohan olis yksi vaihtoehto...
Tosin itselläni alkaa SW:n tilat loppumaan kesken, perheen koko kasvoi joku aika sitten yhdellä ja kun vaunut ym. tunkee kyytiin niin Alfa alkaa olla melkoisen täynnä. Olen jo sivusilmällä vilkuillut ja tiedustellut vaihtoa Audi A6 2.7T quattro farmariin joten tehonlisäys olisi tuolla hoidettu. Harmittaa luopua Alfasta, mutta nyt mietin jos jättäisin sen 2:s autoksi, siitä kun ei juuri vaihdossa mitään saa vaikka kilometrejä on vähän ja auto on priima kunnossa...
Jari
**************************
Audi A6 2.7T quattro
Toyota Yaris T-Sport
Audi A6 2.7T quattro
Toyota Yaris T-Sport
muukosen sipsit
Muukkosella EI OLE DYNOA!!! ja lutikat mitä siitä kioskista on tullu (vw, volvo, ford) olleet lähinnä surkeita siis penkissä. Alfasta ei kokemusta.karkin kirjoitti:Mitä mitä mitä!!!! Ei dynoaGAMMA500 kirjoitti:Minkä kumman takia se viritys täytyy muukkosella teettää? On siinä varsinainen viripaja kun ei omista käsittääkseni edes mitää dynoa
No eihän sitä moottoria sitten voi ollenkaan virittää
JOS alatte leikkimään sipsien kanssa niin PENKITTÄKÄÄ auto ennen tätä "leikkimisen" aloittamista, niin selviää kuinka kalliita ja käytännöllisiä nuo sipsi hevoset on.
AUTO on kaunis kun se VOITTAA
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: muukosen sipsit
Juuri näin. Ulkomailla eräs kaveri penkitti 155 16V:tään ensin vakiolastulla ja laittoi squadran sisään ja uudestaan. 1kW ja pari newtonia tuli lisää. Itse meinasin tehdä juuri samalla tavalla mutta ehdin lukea tuon jutun ennen lastun tilausta. Mutta niinhän ne kaikki sanoo että yleensä kone vetää tasaisemmin ja siitä voi jo jotain maksaakin. Se että huipputehoa/vääntöä tule vähän lisää ei juuri ota päähän jos alemmilla kierroksilla tulee sitäkin enemmän. Eli käyriä pitäisi päästä vertailemaan.zarre kirjoitti:JOS alatte leikkimään sipsien kanssa niin PENKITTÄKÄÄ auto ennen tätä "leikkimisen" aloittamista, niin selviää kuinka kalliita ja käytännöllisiä nuo sipsi hevoset on.
No nyt, kun otettiin turbo moottorit mukaan viritykseen. Uskallan kysyä....
Eikö turbossa lastu tuo mukanaan myös ahtopaineen nousun? Eli voiko tästä vetää johtopäätöksen, että turbon lastu voisi olla "järkevää"?
Terv: Squadran sivuilla vieraillut
Eikö turbossa lastu tuo mukanaan myös ahtopaineen nousun? Eli voiko tästä vetää johtopäätöksen, että turbon lastu voisi olla "järkevää"?
Terv: Squadran sivuilla vieraillut
Jo pelkällä kopiolla tulee monta hepoa lisää voimaaCuore Sportivo kirjoitti:.. ja Tommy's Billet takaluukkuun!
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Niin mutta silti on vielä niin kaukana siitä mitä se voisi olla.. Sama pikku mandariini siinä on edelleen pakosarjassa, sama mehupilli kulkee pohjan alla ja cooleria saa etsiä suurennuslasilla.Jappe kirjoitti:Nimenomaan sillä paineen nostolla se tbo koneen lastu antaa ihan oikeesti sitä lisäpotkua
Mutta hyvin kuuluu toi Squadran lastu (turboihin) ainakin toimivan vaikka muutteleekin palikoita, joten sen puoleen varmasti hyvä ostos. Vaikkakin parasta nyt aina olisi mennä dynolle ja joku osaava säätämään, esim. Karala, Harinen ja mitä niitä löytyykään..?
No kyse ei nyt taas ollut mandariineista, eikä mehupilleista, saatikaan koolerista
Kyse oli lastun vaikutuksesta tehoon ja vääntöön...
Vaparin lastusta, kun puhuttiin, niin oli dynolla todistettu, ettei maksimi tehoa ollut paljoa lisää tullut. Vääntöä (ehkä?) laajemmalle kierrosalueelle.
Turbon lastulla voisi ehkäpä saada jopa huomattavamman maksimi tehon nousun sekä vääntöä koko kierrosalueelle, koska ahtopainetta nostetaan.
Onko originaali osilla olevaan turboautoon tehty dyno mittausta ennen ja jälkeen lastutuksen? Ja mikä on silloin lastun todellinen hyöty?
Kyse oli lastun vaikutuksesta tehoon ja vääntöön...
Vaparin lastusta, kun puhuttiin, niin oli dynolla todistettu, ettei maksimi tehoa ollut paljoa lisää tullut. Vääntöä (ehkä?) laajemmalle kierrosalueelle.
Turbon lastulla voisi ehkäpä saada jopa huomattavamman maksimi tehon nousun sekä vääntöä koko kierrosalueelle, koska ahtopainetta nostetaan.
Onko originaali osilla olevaan turboautoon tehty dyno mittausta ennen ja jälkeen lastutuksen? Ja mikä on silloin lastun todellinen hyöty?
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
On.AutonaAlfa kirjoitti:
Onko originaali osilla olevaan turboautoon tehty dyno mittausta ennen ja jälkeen lastutuksen? Ja mikä on silloin lastun todellinen hyöty?
Muistelen, että GTI-tuuningraamatussa oli Golf Mk4 1.8 turbo ja se penkitettiin vakiona ja muutamalla eri lastulla. Hyötyä oli selvästi. En muista lukemia, mutta lastut antoivat tehoja aika lähelle valmistajan ilmoittaman määrän.
Parin sadan hepan kieppeille (toiset yli, toiset ali) päästiin kuitenkin pelkän lastun vaihdolla. Vääntöäkin tuli kivasti lisää.
Mitäs siinä on vakiona tehoa? Joku 15x?
Tjaa noista turbon tehoista, kaverilla on A4 turboquattro lastutettuna ja AMWorksin dynossa 189hp, vakio muistaakseni 150.
bypassi on vaihdettu Forgeen ja autossa on myös Supersprintin putkisto katilta taakse. Lastu on BSR:n.
Totta että minä kyllä olisin ajellut tuon Laukaan suuntaan säädettäväksi penkissä...
bypassi on vaihdettu Forgeen ja autossa on myös Supersprintin putkisto katilta taakse. Lastu on BSR:n.
Totta että minä kyllä olisin ajellut tuon Laukaan suuntaan säädettäväksi penkissä...
pohjanmaan auto säädössä (tjsp) o tutut käyny chippaa koska sielä ne penkittä ekaks, sitte chippaa, penkittää, säätää ja penkittää taas. ja a-vot. teholaput käteen ja paljon tehoa lisää. se on ainoa oikea tapa chipata. sielä kaverit o chipannu 635 heppasen auton joten kyl taitaa niiden dyno riittää alfan viritykseen. ne säätää samalla sytkän ja tyhjäkäynnin ym. (varsinainen mainospuhe)
Hyvin sä vedät..
käy näillä ne laittaa sulle vaikka 400heppaa www.streetturbo.fi
Re: Hmm...
Mites puhallin TS:ssä kestää kytkin, laatikko, jarrut jne?m.sa kirjoitti: Kiinnostais itseäkin, koska ilo alkaa kilosta eikä tehoa ole koskaan liikaa... ja puhallin-TS:ään verrattuna V6:kin on laiska (kunnon amiskeskustelua..)
Eikös nekin pidä kaikki sitten upgreidata GTA:n vastaaviin?
Ei enää Alfaa... eipä
1.8 vaparin lastutus, monien säätöjen jälkeen aika hyvin mutta maksaa jo rahaa..
+10,5 HP
+21 Nm
http://members.chello.nl/~renes.tas01/page5.html
+10,5 HP
+21 Nm
http://members.chello.nl/~renes.tas01/page5.html
Oliko tämä kaveri mitannut auton myös ennen lastua?V6 kirjoitti:1.8 vaparin lastutus, monien säätöjen jälkeen aika hyvin mutta maksaa jo rahaa..
+10,5 HP
+21 Nm
http://members.chello.nl/~renes.tas01/page5.html
ei herran lettas
ei herran lettas kuinka monella teista on nyrkki säkki koneen vieressä kun toi teksti luettaessa rupee ahistaa aina väliaijoin niin paljon et luulis ainakin parilla olevan..
ASSISTENZA TECNICA
Onko tää jotain brittihuumorii? mega grin ja topikkii liittyen luuletko että on luonnolle jotain merkitystä pitääkö yksi kärry kattia vuoden vai ei. Yks laillisesti katiton jenkki saastuttaa jo viiden katittoman pikku alfyn edestä Very Happy
no hahahah lol saipas taas kunnon naurut tostakin *vitsistä* et lolZ
no hahahah lol saipas taas kunnon naurut tostakin *vitsistä* et lolZ
irkki:alias/drunklord
POWERED BY LINUX
POWERED BY LINUX
Millas vitulla noita käppyröitä oikein voi lukea, on mulla ainakin niin pienellä että ei pysty sanomaan onko ostoslista vai tehokäppyrä
Kertokaapas joku joka selailee niitä enemmän että paljonko se katin poisto auttoi.
Onko se siis mitannut sitä alkuperäisenä, se kirjoittelee tuolla 144hv ja 169nm lähtöarvoista, ne kun ovat sattumalta tehtaan ilmoittamat myös. Siksi ihmetyttää
Kertokaapas joku joka selailee niitä enemmän että paljonko se katin poisto auttoi.
Onko se siis mitannut sitä alkuperäisenä, se kirjoittelee tuolla 144hv ja 169nm lähtöarvoista, ne kun ovat sattumalta tehtaan ilmoittamat myös. Siksi ihmetyttää