Katsastus, heikko käsijarru
Valvoja: Moderators
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Katsastus, heikko käsijarru
Hylätty, yllättävää !
Onneksi ei mitään sen suurempaa kuin käsijarrun heikko teho.
Mikä helv**ti siinä on, kun just vuosi sitten laitettiin taakse uudet palat, vasemmalle uusi satula ja uusi käsijarruvaijeri ja se on just toi uusi satula, joka ei pidä . PRKL! sanon minä.
Itse en ole ikinä jarruhommiin koskenut ja jätän nytkin osaavammalle, mutta jos vaikka voisin pari vihjettä antaa.
Pitääkö sitä jarrupalaa nyt sitten pyörittää ulommas, ideoita mitä kannattais tehrä ?
Edit: pieniä muutoksia
Onneksi ei mitään sen suurempaa kuin käsijarrun heikko teho.
Mikä helv**ti siinä on, kun just vuosi sitten laitettiin taakse uudet palat, vasemmalle uusi satula ja uusi käsijarruvaijeri ja se on just toi uusi satula, joka ei pidä . PRKL! sanon minä.
Itse en ole ikinä jarruhommiin koskenut ja jätän nytkin osaavammalle, mutta jos vaikka voisin pari vihjettä antaa.
Pitääkö sitä jarrupalaa nyt sitten pyörittää ulommas, ideoita mitä kannattais tehrä ?
Edit: pieniä muutoksia
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Katsastus, heikko käsijarru
Jos tuo vuodessa sitten alkaa jumittamaan , ja käytön puutteesta ei ainakaan kärsi.Alfissimo kirjoitti:uudet palat, vasemmalle uusi satula ja uusi käsijarruvaijeri
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Heikko käsijarruhan kuuluu ominaisuuksiin. Vuosi sitten meni uusiksi juurikin luettelemani lista, jotta sai leimaan, eli palojen vaihto voi auttaa mutta... itsellä tosiaan on "uutta" palat, vaijeri ja vasen satula, joka siis on taas se heikompi.gYdEbUh kirjoitti:Alan epäillä että vikaa onpi muuallakin. Kiva kun selkenee
Joo toistan itseäni.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Mäkin voin 'toistaa' itseäni, mullakin on uudet jarrupalat, vasen takajarrusatula sekä käsärivaijeri. Siis viime kesältä.Alfissimo kirjoitti:Heikko käsijarruhan kuuluu ominaisuuksiin. Vuosi sitten meni uusiksi juurikin luettelemani lista, jotta sai leimaan, eli palojen vaihto voi auttaa mutta... itsellä tosiaan on "uutta" palat, vaijeri ja vasen satula, joka siis on taas se heikompi.gYdEbUh kirjoitti:Alan epäillä että vikaa onpi muuallakin. Kiva kun selkenee
Joo toistan itseäni.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Liityn joukkoon. Juuri ennen katsastusta uusin vasemman satulan ja käsijarruvaijerin. Palat olivat melkein uudet (ei silti minun vaihtamani).
Sitten kävin vielä asiasta tietävällä ammattilaisella säädättämässä kaikki huippu terään. ja silti teho on heikko, antoivat kuitenkin leiman, kun oli ainoa moite.
Nyt onkin sitten jälkeenpäin hävinnyt käkkäri oikeelta puolelta kokonaan.
Varmaan on se, että vaikka sinne uusisi kaikki mahdolliset palikat niin siltikään käkkäristä ei saa kuin tyydyttävän.
Sitten kävin vielä asiasta tietävällä ammattilaisella säädättämässä kaikki huippu terään. ja silti teho on heikko, antoivat kuitenkin leiman, kun oli ainoa moite.
Nyt onkin sitten jälkeenpäin hävinnyt käkkäri oikeelta puolelta kokonaan.
Varmaan on se, että vaikka sinne uusisi kaikki mahdolliset palikat niin siltikään käkkäristä ei saa kuin tyydyttävän.
onks siinä takana levyt? yleensä käsijarrun saaminen pitämään levyihin saattaa olla hyvin vaikeaa. Mulla oli 33:n kanssa se et se aina löysty tosi nopeesti. Kunnes viime keväänä yksi mukava korjaumies täällä päin teki jonkun patentin sinne ja sen jälkeen on pitänyt. Mutta tuo on kyllä oikein että vika tulee aina etsiä jarrujen päästä eikä vai "korjata" kiristämällä käsijarruvaijeria
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4
kannattaa normaalisti ajossa pitää käkkärin vaijeri vähän ylilöysällä että satulasäädöllä on pelivaraa toimia kunnolla, koska liian kireällä= katsastusmihen mielestä hyvä säätö ei pelaa ja sit vähän ajan päästä on täysin tehoton....
vasta just ennen katsastusta vetää hetkeksi kireämmälle, tietysti edellyttäen että kaikki muutoin toimii ok...
vasta just ennen katsastusta vetää hetkeksi kireämmälle, tietysti edellyttäen että kaikki muutoin toimii ok...
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Itse vedän kerran pari viikossa kässäriä päälle, kun auto on liikkeessä. Palat puree tiukasti ja syö tasaisesti levyyn syntyneet mahdolliset epätasaisuudet ja ruosteet. Eipä ole aikoihin ollut kässäriongelmia pidon takia.
Tosin 164:ssä on heikohkotehoiset käsijarrut, ja katsastuskonttoreissa on eroa. Aleksis Kiven kadun konttorilla ovat aina kehuneet jarrutehoa, Hakuninmaalla nippa nappa läpi tai ei lainkaan, samat lukemat molemmissa paikoissa.
Tosin 164:ssä on heikohkotehoiset käsijarrut, ja katsastuskonttoreissa on eroa. Aleksis Kiven kadun konttorilla ovat aina kehuneet jarrutehoa, Hakuninmaalla nippa nappa läpi tai ei lainkaan, samat lukemat molemmissa paikoissa.
Tuntuuko kahva nousevan yllättävän ylös? Käsijarrukahva on aika heppoisesti pohjapellissä kiinni, mulla se oli revennyt irti ja siihen joutui tekemään paikkapalan tukevoittamaan sitä. Toinen ongelma itsellä oli että käsijarruvaijerin vasen lenkura roikkui, oli tippunut kiinnikkeistään ja otti pakoputkesta lämpöä. Tästä seurasi se että kuori suli ja uusi vaijeri oli vaihtokunnossa jo seuraavaan katsastukseen mennessä. Katso toi itseltäsi, vaijerihan on yhteinen ja jos toinen puoli vaijerista ei liiku niin kaikki voima menee toiselle puolelle.
Just näin. Automaattisäätö ei toimi jos vivuissa ei ole tarpeeksi liikerataa.jiiässä kirjoitti:kannattaa normaalisti ajossa pitää käkkärin vaijeri vähän ylilöysällä että satulasäädöllä on pelivaraa toimia kunnolla, koska liian kireällä= katsastusmihen mielestä hyvä säätö ei pelaa ja sit vähän ajan päästä on täysin tehoton....
testattiin jarrutesterissä pajalla ja todettiin että heikko käsijarru on minunkin alfassani, ettei menisi läpi ilman korjausta. mutta kuinka ollakkaan katsastusmies ei ilmeisesti löytänyt (viitsinyt testata) käsijarrua ja läpi meni. mutta ois kiva saada tietoa tuohon käsijarrun säätöön että sen sais ensivuonnakin läpi
Re: Katsastus, heikko käsijarru
---Itse aikoinaan muutama sata tkm 164:lla ajaneena tein kerran vuodessa takajarrurempan. Joko ennen katsastusta varman päälle tai hylätyn katsastuksen jälkeen "pakotettuna". Vuosien varrella vaihdoin muistaakseni 6 takasatulaa, 3 vaijeria, paloja. Jotenkin alkoi tuntumaan, että ne "tehdaskunnostetut" satulat eivät ole vanhaa parempia. Uusi maali päälle, mutta käsijarrumekanismiin ei juuri ole koskettu. Rempan jälkeenkin läpimeno oli siinä ja siinä.Alfissimo kirjoitti:Hylätty, yllättävää
Onneksi ei mitään sen suurempaa kuin käsijarrun heikko teho.
Muutaman rempan jälkeen osasi kyllä homman vaikka unissaan, harmitti vain kuin tulos ei ikinä ollut hyvä. Ja kunnossapito konsteja kokeilin monia: vaijeri löysällä, jotta kiristys pelaa. Säännöllinen käyttö, jne.
Muistan kyllä aikoinaan saaneeni katsastusraportin, jossa kerrottiin, että hylätyissä vm89 164:ssa syynä oli 70%sti kässäri.
Omassa vastaavassa ei ole juuri tuota kyseistä ongelmaa vielä ollut. Tosin edellinen omistaja ei ollut jarrusylintereita muistanut rasvata "ikinä" ja niin yksi kaunis talvinen päivä, kun nykäisin käsijarrun kiinni, ei enää lähtenytkään irti. Onneksi näin kävi, kun laitoin auton parkkiin, eikä liikenteessä. Jarrutehoa on aina kiitelty, itsekin sain sen todeta, kun menin sitten lähtemään käsijarru pohjassa em. tapauksessa ajelemaan ja rupesin sitten parin kilometrin jälkeen valtatiellä miettimään, että ihan kuin ei olis kaikki heposet tallissa ja jotain outoa hajuakin tulee jostain... Kurvataan palolaitoksen (ironiaa) pihaan ja jarrulevyt on kauniin tulipunaiset, sekä jarrupalat hiiltyneet. Onneksi palomiehet oli mukavia ja päästivät talliinsa nikkaroimaan. Jarrupalat lekalla irti levyistä ja nilkutetaan korjaamon pihaan, huomista odottelemaan. Uusi sylinteri, takapalat ja matka jatkuu.
Yleisesti ottaen jarruteho voisi kyllä olla parempi. Pitää vissiin sijoittaa rei'itettyihin levyihin ja vihertäviin paloihin. Pari "läheltä piti"-tilannetta on päästy kokemaan, kun levyt on ylikuumentumistaan menettäneet pitonsa vauhdin ollessa taas...noh, jotain.
Yleisesti ottaen jarruteho voisi kyllä olla parempi. Pitää vissiin sijoittaa rei'itettyihin levyihin ja vihertäviin paloihin. Pari "läheltä piti"-tilannetta on päästy kokemaan, kun levyt on ylikuumentumistaan menettäneet pitonsa vauhdin ollessa taas...noh, jotain.
164 3.0 V6 '91
Alfasud '72
Alfasud '72
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Oikeassa olet. Nesteet pitäis vaihtaa vähintään parin kolmen vuoden välein.Pantti kirjoitti:Aikaa myöten jarrunesteen vesipitoisuus kasvaa ja samalla kiehumispiste alenee. Kovissa jarrutuksissa neste alkaa sit kiehumaan ja jarrut häviää. Tai näin ainakin olen asian ymmärtänyt...sallimato kirjoitti:Mikä tuossa sitten on jos niitä ei ole pitkään aikaan vaihdettu?
Jos meinaat käyttää ne jarrut välillä oikeasti kuumana, niin suosittelen motul, catrol tai APracing liemiä.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
Hmm, nyt heitit pahan. Jarrunestettä on jouduttu lisäämään juuri kyseisen operaation aikana, mutta en tiedä jouduttiinko kaikkia nesteitä uusimaan silloin. Jos silloin ei tehty, niin varmasti siitä on aikaa. Ilmattu tosin on varmasti. Mikä tuossa sitten on jos niitä ei ole pitkään aikaan vaihdettu?
164 3.0 V6 '91
Alfasud '72
Alfasud '72
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joo, selvästi parhaan vastineen jarrurempparahalle saa kun vaihtaa ne nesteet ja ehkäpä vielä sellaisiin, jotka kestävät lämpöä tavallista paremmin. Ainakin oman vinkkelin jarrut kestivät radallakin ihan kohtuullisesti kun mehuina oli Motulin Racingia. Ennemmin tuli vastaan kuskin sääli kalustoa kohtaan kuin jarrujen loppuminen.
- Epäkelpokeräilijä -
jarrusatuloista
niin ,jos käsijarruvaijeri liikkuu normaalisti , mennään auton alle ja herkistellään vipua jota vaijeri liikuttaa . naputellaan vipua toiseen laitaan kun vedetään aina välillä käsijarrukahvasta . kun on saatu suurin osa vivun liikkestä käyttöön , irrotetaan jarrusatula ( kahella pultilla kii ,13 mm kanta )ja säädetään jarrumäntää pyörittämällä ( Yleensä automaattisäätö ei toimi ) ,niin että just ja just saadaan jarrupalat takas laitettua satulan kanssa . Jos jarrulevyssä pykälää ulkoreunassa niin se pitää viilata pois .
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ainakin Kaivokselan A-Tarvikkeesta tuota löytyi ihan hyllystä, mutta siellä taisi olla muutenkin vähän keskivertoa enemmän erikoisempaa artikkelia hyllyssä. Nettiä kaivelemalla löydät varmaan lähimmän Motul-jälleenmyyjän.
Voihan se kura olla jotain muutakin merkkiä, mutta kannattanee kuitenkin ottaa jonkun tunnetun valmistajan lientä. Ja ehkä vielä tavallisen dot-nelosen sijaan jotain kovemman kiehumispisteen omaavaa tavaraa.
Voihan se kura olla jotain muutakin merkkiä, mutta kannattanee kuitenkin ottaa jonkun tunnetun valmistajan lientä. Ja ehkä vielä tavallisen dot-nelosen sijaan jotain kovemman kiehumispisteen omaavaa tavaraa.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tuossahan on jo se perusongelma että auto on niin keulapainoinen että vaikka jarrujen tasapaino saattaisi olla riittävä niin kokonaisteho ei riitä.Sitäpä nostaa vaikka 50kg paino peräkontissa jo todella paljon.
KOP KOP itsellä on vielä alkuperäiset jarrusatulat ja kerran vain käsijarrusta pomppannut (vaijeri oli jäässä)
KOP KOP itsellä on vielä alkuperäiset jarrusatulat ja kerran vain käsijarrusta pomppannut (vaijeri oli jäässä)
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Mitenkä noita voi sekoitella? Sen ymmärrän ettei voi eri dotteja laittaa yhteen mutta jostain luin että jos on olllut jotain niin sitä pitäisi sen jälkeen aina käyttää. Mutta ei voi muistaa mitkä oli allergisia toisilleen, anyone?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ja ehkä vielä tavallisen dot-nelosen sijaan jotain kovemman kiehumispisteen omaavaa tavaraa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Aha, ilmankos Alastarolla takajarrut kävivät niin kuumina että pukkasivat rasvat takapyörännavoista. Subiasennus kun ei ollut ihan kevytAlfistipohjoosesta kirjoitti:Tuossahan on jo se perusongelma että auto on niin keulapainoinen että vaikka jarrujen tasapaino saattaisi olla riittävä niin kokonaisteho ei riitä.Sitäpä nostaa vaikka 50kg paino peräkontissa jo todella paljon.
Käsittääkseni ongelmia tulee vain jos noita Puuhan mainitsemia silikoninesteitä menee sotkemaan toisiin litkuihin. Tuskin silti kannattaa ehdoin tahdoin blandata nestettä DOT x nesteellä DOT y.Rolle kirjoitti:Mitenkä noita voi sekoitella? Sen ymmärrän ettei voi eri dotteja laittaa yhteen mutta jostain luin että jos on olllut jotain niin sitä pitäisi sen jälkeen aina käyttää.
- Epäkelpokeräilijä -