Tässä vähän dataa lähde Mersuforum:
Koska mersussa ja alfassa on Bosch:in valmistamat ABS:t, niin viatkin lähes identtisiä.
Pyörimisantureissa on vain käämi magneetin ympärillä eli vastus pysyy koko ajan samana. Vastuksen pitäis olla muistaakseni 1000 ohmin paikkeilla.'
Anturin signaalia voi tarkastella laittamalla yleismittari vaihtojännitealueelle ja pyörittämällä rengasta. Tuloksena on millivoltteja.
Vinkiksi: ABS antureita voi mitata skoopilla jolloin siitä näkee jos jokin kulma
pulssi ei tule ajallaan vaan tulee ns. häipymä, jonka ajossa ABS compuutteri tulkitsee : että pyörä on hetken aikaa lukossa >> ja sehän pidentää jarrutus matkaa...
Omakohtaisesti koettua:
vastukset edessä poikkesivat toisistaan vain n. 10 Ohmia. Silti yleismittari vaihtojänniteasennossa antoi toiselle puolelle ainoastaan kolmasosan sykäyksestä ja ABS roksotteli ennen pysähtymistä.
Elikkä vaikka vastukset ovatkin kutakuinkin samat niin silti voi olla niin, että viallinen anturi ei anna oikeaa annosta impulssia ABS ohjausyksikölle.
ABS-valo ei palanut roksotellessa eikä muulloinkaan laisingaan.
antureita kannattaa tosiaan puhdistella, jos alkaa näyttää niin kuin tässä:
http://www.geocities.com/s6024t2001/pic ... i_w124.jpg
ja sieltä se abs_anturi...
ihme, että ylipäätään toimi millään lailla. kunnollinen putsaus ja takaisin kiinni. pikaisesti testattuna abs toimii nyt niin kuin pitääkin, ja toivottavasti "vikatietoa" ei enää anturilta mene boxille.