Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ei ole sama asia. Nokka-akselin asentotunnistin mittailee nokan asentoa. Ei kampiakselin. Ymmärtääkseni nokka-akselin asentoanturin vaihto on myöskin astetta veemäisempi homma (jakopää auki?)...

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

10-9163 motonetistä lienee oikea osa, eli nokka-akselin asentotunnistin.
Kampiakselin (YKK) tunnistimen vaihto ei nokka-akselin tunnistimen vikakoodia poistane 8)

Voi olla että vikakoodin kun nollaa, niin ei välttämättä heti tule takaisin. Nollaamisen voi tehdä akun kenkää irti käyttämällä.

Muuttohaukka
Viestit: 164
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Japanilainen kulkinen
ex-Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Kiitos vastauksista. Irrotin akun pari päivää ennen katsastusta mutta voi olla että tuli koodi takaisin. Aiemmin oli ongelma ettei ottanut kierroksia yli 3000:n mutta korjautui kun putsasin ilmin ja huomasin myös että yksi liitin oli osittain irti siitä tulpan johtojen takaa summittaisesti määriteltynä moottorin päältä/takaa :oops:
Laitoin paikalleen nuo ja vikovalo sammui 5min kuluttua ja auto alkoi ottaa kierroksia seuraavana päivänä normaalisti. Voiko tällä piuhalla ja ilmillä olla yhteys tuohon vikakoodiin vai onko ihan eri asiasta ollut? Auto kyllä toimii hyvin :?

Skodisti
Viestit: 87
Liittynyt: 03 Syys 2012, 16:36
Car(s): Rouvalla oli -03 147 2.0 TS Selespeed

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Skodisti »

oskuu kirjoitti:Vaihdettuani kampiakselin asentotunnistimen niin ilmeni seuraava ongelma. Ei ota kierroksia yli kolmentonnin, alkaa pätkimään kuin rajotin ottais vastaan. Kaikki liittimet on kunnolla kiinni ja letkut on kiinni.
Mitäs kautta suoritit vaihdon? Tuliko vanhan anturin o-rengas pois, ettei nyt oo tupla tiivisteet?

oskuu
Viestit: 29
Liittynyt: 22 Huhti 2014, 21:21

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja oskuu »

Yläkautta vaihdoin ja tuli sieltä se vanha o-rengas mukana. Voiko olla mahdollista että herjaa noin jos on toinen tiiviste tai jos ei sittenkään ole mennyt loppuun asti anturi vaikka painoin kunnolla ja kiristys päälle?

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Pitäiskö tässä kohtaa tehdä ecun nollaus että se toimis oikein?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

pjotrthegreat kirjoitti:Pitäiskö tässä kohtaa tehdä ecun nollaus että se toimis oikein?
Kyllä kannattaa.
Kuva

oskuu
Viestit: 29
Liittynyt: 22 Huhti 2014, 21:21

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja oskuu »

Se on kyl tehtynä, samoin kuin kaasuläpän nollaus. Tai en itse sitä tehnyt, mut annoin tarkat ohjeet sen tekemiseen :-D

snattu
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Huhti 2014, 18:41
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 JTS ('03)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja snattu »

Auton myyneen tahon mukaan autossa pitäisi olla sadetunnistin, mutta taustapeilin kupeessa ei kyllä googlen kuvahaun mukaista mötikkää näy. Onko mahdollista, että sadetunnistin olisi muualla? Ja mikä on pieni kupu, joka on ajotietokoneen näytön sisältävän pötikän takaosassa? R2D2:n pikkuveli apupilottina? Pyyhkijöissä tuntuisi olevan vaan yksi nopeus, joka on maksimivauhti, eikä pyyhkijät palaa alas automaattisesti. Selailin ohjekirjaa, mutten äkkiseltään tullut viisaammaksi.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

snattu kirjoitti:Auton myyneen tahon mukaan autossa pitäisi olla sadetunnistin, mutta taustapeilin kupeessa ei kyllä googlen kuvahaun mukaista mötikkää näy. Onko mahdollista, että sadetunnistin olisi muualla?
En ole semmoista tunnistinta ikinä luonnossa nähnyt, mutta käsittääkseni sen pitäisi olla niillä tienoin?
snattu kirjoitti:Ja mikä on pieni kupu, joka on ajotietokoneen näytön sisältävän pötikän takaosassa? R2D2:n pikkuveli apupilottina?
Tunnistin auringon lämpösäteilylle. Automaatti-ilmastoinnin anturi siis.
snattu kirjoitti:Pyyhkijöissä tuntuisi olevan vaan yksi nopeus, joka on maksimivauhti, eikä pyyhkijät palaa alas automaattisesti. Selailin ohjekirjaa, mutten äkkiseltään tullut viisaammaksi.
Tihkurele särki tai pyyhkijänmoottorin sisältä löytyvä liukukontakti särki.

Verttiv
Viestit: 96
Liittynyt: 17 Elo 2013, 19:47
Car(s): ex:
156 2,5l boselift -02
156 jts -04
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Verttiv »

Jarsan kirjoitti:On saanut ilman Boseakin. Itse huolestuisin sen verran, että en ajaisi ennen kuin olisin tarkastanut öljytason.
Kiitoksia, mittatikku näytti hieman vajaata ainakin kylmällä koneella. :) 3000km sitten tehty 8v määräaikaishuolto joten silloin varmasti vaihdettu. En vain tiedä että minkä viskositeetin öljyä kun ei Vianorin huoltotiedoista edes löytynyt kyseistä huoltoa vaikka leima h.kirjasta löytyykin niin mitäs öljyä tuonne uskaltaa lisätä? :roll:

(edit: kerkesiköhän tuonne moottorin puolelle paljon vahinkoa tulemaan kun ajelin n. 600km autokaupan pihalta omaan pihaan noilla vajailla öljyillä? autoliikkeen pihassa moottorissa kyllä oli vielä öljyä kun tikku kastui)

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

No huh huh... ehkä nyt opit kattomaan niitä öljyjä vähän tarkemmin.
Se kun ei riitä että "tikku kastuu" ja varsinkin kun jos auto on sinulle uusi niin niitä pitää alkuun
seurata varsin neuroottisesti että tietää mitä siellä konepellin alla tapahtuu.

Mutta jos kone ei kolise eikä kilise, tuskin mitään on ehtinyt tapahtua. Toivottavasti...

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tuskin siellä mitään vahinkoa on vielä päässyt käymään, jos painevalo on vain tuikahtanut kunnolla kantatessa. Nokathan sieltä on sileänä jo ennestään kuitenkin. :silly:

Selenia 10W-60, tai vastaava muun valmistajan öljy.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

"hieman vajaata" tarkoittanee min-max välillä vai alle minimin? "Hieman vajaa" on minun kirjoissa alle MAX, mutta yli MIN. Alle MIN on "alle alarajan" - mikä on siis tässä keississä käytännössä...? Jos huoli lisäyksestä on, uskoisin tarvittavan enemmän kuin vähän, eli olisi alle alarajan? Luulisi, että osaisivat Vianorilla kertoa mitä lirua laittaneet... Yleisesti tuntuvat 0W-30iä tai 5W-30iä tai muuta ekoPA%#¤%aa käyttävän kaikkialla...

Verttiv
Viestit: 96
Liittynyt: 17 Elo 2013, 19:47
Car(s): ex:
156 2,5l boselift -02
156 jts -04
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Verttiv »

Autoliikkeen pihassa oli siinä MIN rajan yläpuolella, eli rajojen sisällä. Ajattelin öljynvaihtoa tehdä tuossa kahden viikon sisään remminvaihdon yhteydessä (joka menossa myyjäliikkeen piikkiin) joten en tajunnut huolestua siitä. Virheistä kuitenkin opitaan ja uskon että sisällä 5w40 tai jopa 5w30 koska sitä noin paljon paloi 600km pätkällä.

Noh huomenna lupasivat soittaa uudestaan jospa huoltotiedot löytyisivät niin pääsee laittamaan lisää öljyä koneeseen ja takasin ajamaan.
Kiitos vastauksista!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja nuo JTS-koneethan ei sitten todellakaan tykkää yhtään mistään muusta, kuin 10W-60:stä.
Siihen on syy, miksi mm. manuaalissa lukee: "KÄYTÄ JTS-MOOTTOREISSA *VAIN* 10W-60-VISKOSITEETIN ÖLJYÄ!" :p

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Verttiv kirjoitti:Noh huomenna lupasivat soittaa uudestaan jospa huoltotiedot löytyisivät niin pääsee laittamaan lisää öljyä koneeseen ja takasin ajamaan.
Kiitos vastauksista!
Jos siellä on jotain väärää öljyä niin heti öljynvaihtoon ja oikeaa tavaraa tilalle.

Watsoni
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:37
Car(s): Ex: 156 JTS Selespeed -03

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Watsoni »

Selespeed on alkanut välillä luulla, että mennään ihan eri vaihteella kuin oikeasti on sisässä. Saattaa näyttää nelosta, kun ajaa kakkosella jne. Tänään jopa piiputti pakkiääntä ja R näytössä, kun mentiin kakkosella ihan eteenpäin :shock: Pykälät kyllä vaihtuu ja menee sisään normaalisti. Häikkää niissä robotin kyljessä olevissa antureissa/liitännöissä kenties?

Verttiv
Viestit: 96
Liittynyt: 17 Elo 2013, 19:47
Car(s): ex:
156 2,5l boselift -02
156 jts -04
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Verttiv »

Jepjep, Vianorilta soittelivat että 5w30 öljyä laittaneet sisään ja vieläpä sporttista longlifeä.. Pakko ilmeisesti ostaa litran purkki tuota litkua, että voi ajaa öljynvaihtoon ja 10w60 VR1 tilalle..

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Verttiv kirjoitti:Jepjep, Vianorilta soittelivat että 5w30 öljyä laittaneet sisään
Kun noin päin persettä on laitettu öljyt niin saisi Vianor osallistua ylimääräisen äljynvaihdon kustannuksiin. Jos liike on lähellä niin käypä kysymässä että mitäs jos maksaisivat kun töppäilivät.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Tuomas K kirjoitti:
Verttiv kirjoitti:Jepjep, Vianorilta soittelivat että 5w30 öljyä laittaneet sisään
Kun noin päin persettä on laitettu öljyt niin saisi Vianor osallistua ylimääräisen äljynvaihdon kustannuksiin. Jos liike on lähellä niin käypä kysymässä että mitäs jos maksaisivat kun töppäilivät.
Samaa mieltä, korjaamon moka. Asiakkaan pitää voida luottaa siihen että korjaamo tietää mitä tekee ja käyttää automerkille tarkoitettuja aineita.

snattu
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Huhti 2014, 18:41
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 JTS ('03)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja snattu »

Verttiv kirjoitti:Jepjep, Vianorilta soittelivat että 5w30 öljyä laittaneet sisään ja vieläpä sporttista longlifeä.. Pakko ilmeisesti ostaa litran purkki tuota litkua, että voi ajaa öljynvaihtoon ja 10w60 VR1 tilalle..
Justiinsa soitin ite Deltalle, kun olivat tunkeneet 5w40:stä sisään. Oletan että vaihtuu oikeaan öljyyn ilman lisäkuluja asiakkaalle. Erotuksen öljyjen hinnoissa voisin ehkä maksaa, mutta töistä en latiakaan.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Eikö tuossa voisi sen öljyjen hinnaneronkin vaatia kompensaationa ylimääräisestä korjaamokäynnistä...

Avatar
JaniW
Viestit: 840
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaniW »

snattu kirjoitti:
Verttiv kirjoitti:Jepjep, Vianorilta soittelivat että 5w30 öljyä laittaneet sisään ja vieläpä sporttista longlifeä.. Pakko ilmeisesti ostaa litran purkki tuota litkua, että voi ajaa öljynvaihtoon ja 10w60 VR1 tilalle..
Justiinsa soitin ite Deltalle, kun olivat tunkeneet 5w40:stä sisään. Oletan että vaihtuu oikeaan öljyyn ilman lisäkuluja asiakkaalle. Erotuksen öljyjen hinnoissa voisin ehkä maksaa, mutta töistä en latiakaan.
Tämä on kyllä jotain mitä en parhaalla tahdollakaan pysty käsittämään. Ei kai ne nyt voi vaan arpoa jotain öljyä autoon katsomatta mitä sinne kuuluu laittaa. Etenkään Deltalla, jossa ihan varmaan ollaan tietoisia tästä JTS-issuesta.
CARF0869

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Vaikuttaa siltä, että ammattitaitoisten korjaamoiden takia JTS-moottori on saanut näin hyvän maineen.

Itse konehan on miellyttävä, mutta ei tuollaista kukaan uskalla ostaa kun ei tiedä mitä öljyjä on käytetty, todennäköisesti ainakin jossain vaiheessa vääriä.

snattu
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Huhti 2014, 18:41
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 JTS ('03)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja snattu »

Jep. Huoltokirjassa on kaikki öljynvaihdot merkittynä määräajoin, mutta mitäpä arvoa tuollakaan enää on. Eipä tullut itelle edes mieleen että tunkisivat muuta kuin suositeltua öljyä koneeseen. Ihmettelimpä vaan kun tuntui aika kovalta öljynkulutus n.1000 ajetun kilometrin jälkeen ja sen perusteella sitten ensin huoltokuittia tiirailin ja soitin perään. Ei se mitään jos itse sössisi, mutta kun ammattimiehelle maksaa... :?

Asiakaspalvelija kyllä puhelimen päässä tiesi olla samaa mieltä, että koneet on ronkelia öljynsä suhteen. Että sellasta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Deltallakin moni asentaja on uusia, Alfan ajan jälkeen tulleita. Niillä on SUORAAN öljyn osanumerolla tieto korvaavasta öljystä, mikä on Liqui Molyn 10w-60iä.. koska Seleniaa ei deltalta nykysin saa kai lainkaan, jos eivät esim Aklta tilaa. Mutta samaan virheeseen on onnistuttu myös Alfoista tietävällä pahalla, tosin edeltäneen TSn kanssa. Laittoivat viisveekolmekymppiä ja sut ihmeteltiin kun määrä vajosi ajatusta nopeammin....

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Laittaakohan ne vaan jotain, jos esim. Liqui Moly loppunut ko. putiikista? Voisin ainakin veikata, että näin toimitaan, jotta asiakas ei kävele seuraavaan liikkeeseen. Vähän hälläväliä asenne taitaa vaivata korjaamoja..tai osaa niistä. Tiedän, että toisissa hommat hoidetaan just eikä melkein.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Voi myös olla, että on opastettu "käyttämään sitä öljyä mitä hanasta tulee". Meillä on esim. perusöljynä muistaakseni 5W-40 "sopii melkein kaikkeen", sitten taas on DPF-dieseleitä varten omansa ja sitten on erikoistapauksia (BMW, Ford, Alfa ym.) joko jotain jemmaöljyä tahi sitten haetaan soveltuvaa öljyä. Myös, jos on epäselvästi sanottu, että "tuo käy kaikkeen" niin sitä sitten kanssa käytetään kaikkeen, sen kummemmin miettimättä. Jotkut sentään kysyy ja mahdollisesti saa luvan korjaamopäälliköltä käyttää jotakin, mutta silloin vastuu siirtyy päällikölle auttamatta ja ilman mitään epäselvää.

Ikävä kyllä monet paikat eivät ole näin fiksuja, tiedän sen itsekin omakohtaisesta kokemuksesta (siksipä: www.heikka.fi tai joku vastaava ja hakee sieltä sitten sitä Seleniaa ihan järkihintaan!) Tuo Liqui Moly maksanee ~75euroa/5litraa (ellei peräti 4litraa, Fixuksella). Osanumerokin on minulla jossain, pitää varmaan kaivaa se.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Joo jotenkin näin sen uskoinkin menevän. Hankaliksi tehty prosessit, jos oikea öljy pitää hyväksyttää pääliköllä, mutta ymmärrän sen. Mekatsuhan ei myy mitään, vaan varaosa/huolto-myyjä hoitaa sen homman. Mekatsu korjaa sen mitä siihen huoltolähetteeseen on laitettu. Myyjän tekemä virhe ja sen muuttaminen myöhemmässä vaiheessa tietää yritykselle ongelmia. Ilmeisesti näitä korjataan, jos huomataan tai sitten mekatsu luottaa sokeasti myyjän tekemään ratkaisuun. Jos muutos tehdään, niin se vaikuttaa hintaan, joka puolestaan pitää hyväksyttää asiakkaalla, jos muutos yli 10% arviosta. Onkohan niin, että ongelmana onkin huoltomyyjä, joka ei osaa hommaansa? Meni OT:ksi..

Ratkaisu ongelmaan, että vie omat öljyt mukanaan.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

jaahans, sitä on taas ehjäämöt laittaneet oikein urakalla "oikeita" oljyjä. :bad-words: Omalla työmaalla jo vuosia sitten poistettiin valikoimasta koko öljynvaihto, kun olis tarvinnu hommata lisää tynnäriöljyjä+ kannuja varastokopillinen. Ei siis alettu pilaamaan asikkaitten autoja melkein sopivilla öljyillä ollenkaan. Toi touhu on muuten semmonen hieno "hiljainen" murha moottorille, eihän se sillä väärällä öljyllä siihen pihalle heti porsi, vaan kivasti pikkuhiljaa. :bad-words: Se on yksi täysmittanen öljynvaihtoväli tarpeeksi väärillä öljyillä ja moottori/saastelaitteisto on vaurioitunut enemmän tai vähemmän. Jtässän kohdalla 5w30 öljy on tarpeeksi väärää.

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Öljyistä puheenollen, tuli tossa totanoin vahingossa ajettua suht melko aikalailla kuivalla koneella iso HUPS! Aamulla painelin siis ensitöikseni ekalle aukiolevalle huoltsikalle josta ukko tyrkkäs jotain mut ei siis sit 10-60.... Vaatiiko toimenpiteitä?? Antakaa anteeks oon niin huono kattoo niit öljyi.
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja toolman »

EmmiMaria kirjoitti:Öljyistä puheenollen, tuli tossa totanoin vahingossa ajettua suht melko aikalailla kuivalla koneella iso HUPS! Aamulla painelin siis ensitöikseni ekalle aukiolevalle huoltsikalle josta ukko tyrkkäs jotain mut ei siis sit 10-60.... Vaatiiko toimenpiteitä?? Antakaa anteeks oon niin huono kattoo niit öljyi.
Jos ei kolinaa kuulu eikä ihan kuiviin päässyt, niin aja vaan!
Syttyikö öljynpainevalo vai miten huomasit?
:)

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Ei siellä mitään valoja pala... Tuli vaan sattumalt viimeyönä mieleen et eipä oo tullu pitkään aikaan kuikittuu, voipi olla et naapurit on ollu ihmeissään kun täs duunipaikan pihas 3 aikaa yöl niit kattelin... Muljahtihaa näppärästi silmät huoltamon ukolta ku tikkua tutki.
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Vaihtuuko JTS:n apulaitehihna yläkautta ja kuinka helposti? En oikein jaksa nostella autoa taloyhtiön pihalla ja irrottaa/asentaa hakattua pohjapanssaria uudestaan.
Kuva

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

ARGH! :evil:

Oon vähän sitä mieltä että jos ajaa koneen kuivaksi öljystä, se pitäisi rinnastaa eläinsuojelurikokseen.


Rangaistus samaan tapaan, eläinten (auton) pito kieltoa x-vuotta ja sakkoa suut sekä silmät täyteen :-D

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Mä arvasin! Emämunaus.... Saanko nyt piiskaa?? :wink:
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Onnistuu!! Vai onnistuuko??

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Pujazuba kirjoitti:Vaihtuuko JTS:n apulaitehihna yläkautta ja kuinka helposti? En oikein jaksa nostella autoa taloyhtiön pihalla ja irrottaa/asentaa hakattua pohjapanssaria uudestaan.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=19412 löytysköhän tosta vastaus
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kiitän.
Kuva

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Onkos ketään vaihtanut bagillisten penkkien tilalle bagittömiä? Lähinnä kiinnostaisi tietää, että tuliko mitään vikailmoituksia arbagien puuttumisesta. Itsellä kangaspenkit ja kuskin varsinkin penkki kärsinyt, kun näkyy olevan myynnissä muutamia bagittömiä nahkasisustoja 156:seen niin haaveilen nahkapenkkeihin vaihdosta :)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitä tahansa _pystyy_ tekemään noillekin. Mitä _saa_ tehdä? Ja miten? Ainakin vastuksella voidaan huijata järjestelmää luulemaan siellä olevan bägin ja sen toimivan, mutta laillisuus voipi olla aavistuksen verta jotain muuta, olettaisin... Turvavarusteiden vähentäminen myös ylipäänsä taitaa olla aika nono henkilöautopuolella? Ja pitäisihän nahkoja olla myös bägeillä saatavilla?

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Aquatica kirjoitti:Mitä tahansa _pystyy_ tekemään noillekin. Mitä _saa_ tehdä? Ja miten? Ainakin vastuksella voidaan huijata järjestelmää luulemaan siellä olevan bägin ja sen toimivan, mutta laillisuus voipi olla aavistuksen verta jotain muuta, olettaisin... Turvavarusteiden vähentäminen myös ylipäänsä taitaa olla aika nono henkilöautopuolella? Ja pitäisihän nahkoja olla myös bägeillä saatavilla?
Poisto on laillista, jos kys. mallia on tehty ilman pois jäävää/poistettavaa bagia. Näin ainaki rattien bagien suhteen. Parempihan sitä sinänsä olisi kyllä olla luopumati turvavarusteista.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Garmund kirjoitti:Poisto on laillista, jos kys. mallia on tehty ilman pois jäävää/poistettavaa bagia. Näin ainaki rattien bagien suhteen.
Rattiairbagin poistaminen edellyttää että auto muutetaan vastaamaan täysin sitä ilmapallotonta mallia. Siis jos vaikkapa rattiakselissa on jotain eroa ilmapallollisen ja -pallottoman mallin välillä, niin akseli on vaihdettava, jne.

Sivupallollisen ja -pallottoman mallin erot rajoittunee lähinnä siihen penkkiin eli poisto sikäli onnistunee laillisestikin helpohkosti, mutta minäkin äänestäisin turvavarusteiden poistoa vastaan.

Verttiv
Viestit: 96
Liittynyt: 17 Elo 2013, 19:47
Car(s): ex:
156 2,5l boselift -02
156 jts -04
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Verttiv »

Saakos tähän ei-bose facelift 156 -04 alkuperäiseen soittimeen kytkettyä aux-liitäntää sieltä radion takapuolelta esim. RCA-AUX-piuhalla?
Varmasti juttua ollut tästä aikasemminkin, mutta haku ei jostain syystä toiminut, vika taitaa olla tosin käyttäjässä.. :roll:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jossain oli myynnissä alkuperäiseen radioon iPhone-kaapeli eli kyllä sinne taitaa sellaisen jotenkin saada sävellettyä.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Verttiv kirjoitti:Saakos tähän ei-bose facelift 156 -04 alkuperäiseen soittimeen kytkettyä aux-liitäntää sieltä radion takapuolelta esim. RCA-AUX-piuhalla?
Varmasti juttua ollut tästä aikasemminkin, mutta haku ei jostain syystä toiminut, vika taitaa olla tosin käyttäjässä.. :roll:
Radion takaa löytyy aux in pinnit, jos otat radion pois muista missä on koodilappu.

Jotenki tän näkönen se kytkentä on, jos pinnit on tyhjät ei mankka tue sitä.

Edit, se kuva jäi
Liitteet
Raadio.jpg
(77.2 KiB) Tiedosto ladattu 4134 kertaa

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Mistä järkevän hintainen tuulilasi 156:een?

Itse on tarkoitus vaihtaa ja tuolla nykyisellä ei kehtaa leimalle edes tarjota...

Paikallinen pulju tarjosi pelkkää lasia hintaluokkaan 300+ euroa, muihin autoihin ollu vaihdettuna reilustikin alle tuon hintainen... Joutuuko tässäkin asiassa "alfa-lisän" maksuun?

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Eipä joudu maksaman Alfa lisää ;) Olen pariin kertaan joutunut 156:een vaihtamaan tuulilasin, niin hinta oli muistaakseni molemmilla kerroilla 240€ vaihdettuna. Pelkästä lasista 300€ kuulostaa todella kalliilta.

http://www.rengaslasi.com/
https://windglass.fi/yhteystieodot

Valitettavasti nämä kyseiset firmat ei toimi Jyväskylässä päin.

E: Mulla ei ole tuossa sadetunnistinta.
Viimeksi muokannut GiuliaSuper, 02 Touko 2014, 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Lahdessa vaihdettuna 280 €, tais olla helmikuuta. Eikä ole sadetunnistinta, sitä kyselivät hintaa arpoessaan

Vastaa Viestiin