Hienoa, pääsee taas avautumaan rengasmelusta
Ensiasennusrenkaina 17" (225/45) Bridgestone Turanzat, joiden kanssa meinasi pää haljeta - jo neljänkympin nopeudessa koko auto täyttyi matalasta jurinasta, mikä ei varsinaisesti paikantunut minnekään ikään kuin koko koppa olisi herännyt soimaan (ei varmaan kaukana totuudesta). Moottoritienopeuksissa lisäbonuksena auton peräpäästä ajoittain kuulunut "laakerivauriosimulaatio".
Sattuneesta syystä tuli noita massauksiakin selviteltyä. Jonkin alan toimijan webbisivuilta löytyi mallisuoritus, missä oli lokasuojat, pohjaa ja alustan tukivarsia käsitelty meluntorjuntamassalla. Huikeat 2 dB oli melutaso pudonnut. Tällainen muutos on just ja just kuultavissa = tuskin vaivan & rahan arvoista. Lisäksi käsittelyyn valittu auto oli käsittääkseni/muistaakseni sieltä meluisimmasta päästä (Mazda), sisälokarit kovaa muovia jne. Giulietta ei ole meluisa auto sileällä asvaltilla – melu tulee, kuten on jo todettukin, alustan/pyöräntuennan kautta, kun ajellaan nastarenkain ”tuunatulla” asvaltilla.
Renkaiden leveydenkään muuttamiselta ei kannata ihmeitä odottaa. TM:n 60 tkm kestotestiautossa oli kesärenkaatkin 16” vanteilla, mutta siitä huolimatta autoa moitittiin rengasmelusta.
Itse päädyin pysyttäytymään 17” vanteissa, mutta vaihtamaan rengasmerkkiä (Bridgestone Turanza -> Continental SportContact 5). Bridgestoneille tuli viimevuoden kesäkuun alussa kellotettua 71 dB(A)/
90 dB(C) kahdeksankympin nopeudessa! Kun tämä ketju nyt sopivasti palautti asian mieleen, pihistin dB-mittarin taas kotilainaan, mutten vielä kotimatkalla saanut tehtyä kunnon mittauksia muun liikenteen häiritessä.
Nuo A ja C viittaavat kuuloaistin toimintaa jäljitteleviin painotuskäyriin. A on tarkoitettu hiljaisille (alle 55 dB) äänenpaineille ja se jättää matalimmat taajuudet huomioimatta, koska matalat äänet ovat kuultavissa vain kovilla äänenpaineilla. C on käytännössä painottamaton ja sitähän >70 dB lukemilla ennemmin pitäisi käyttää. "Asiantuntevissa" autolehdissä käytetään aina A-painotusta ja sitten ihmetellään, kun ei mittaustulokset ja kuulohavainnot vastaa toisiaan
Edit: nyt on Conteja kelloteltu ja kohtalaisen vaikeaa on johtopäätöksiä vetää. 80-nopeudessa sain Kehä III:lla parhaimmillaan tauluun 69-70/83 dB(A/C), mutta Kehä I:llä ja Hämeenlinnanväyllä lukemat n. 71/90 dB (A/C). Ajonopeuden merkitys on aika olematon verrattuna asvaltin kuntoon. Satasen vauhdissa (Tuusulan moottoritie) lukemat 70-73/89-95, toisaalta 40-50 nopeuksissa asuinalueiden kokoojakaduilla 63-70/n. 85. Elikkä A painotettu melu riippuu ajonopeudesta & tien kunnosta, mutta C-painotettu riippuu lähes yksinomaan tien kunnosta. Mistä voisi vetää sen johtopäätöksen, että tien kunto määrää melun kokonaismäärän ja ajonopeus melun taajuuden (seuraus: A-painotuksen "taajuusleikkuri" tuottaa kaunisteltuja lukemia alhaisilla nopeuksilla).
Ei ihme, että tuntuu korvat soivan autoilun jälkeen... kuulosuojaimet pitäisi aikuisten oikeasti sisältyä vakiovarusteisiin.

Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.