Muukkonen tuning?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Jari74
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Touko 2004, 21:52

Muukkonen tuning?

Viesti Kirjoittaja Jari74 »

Tervehdys raatilaiset

Tässä olen miettinyt millä ihmeellä saisin hiukan enemmän tehoja irti Alfastani (156SW 2.0TS) Saksassa ollessani kuolasin turbosarjaa joka on siellä täysin lailllinen, hintakaan ei nyt "niin" paha ollut, asennettuna siinä 3500 juuron tienoilla. Saisihan tuon kiinni omaan, mutta siihen vielä kalliit päästömittaukset ym. niin hinta alkaa olla jo järjetön saavutettuun etuun nähden, no mitä sitä ei uhraisi harrastukselle :lol:

Palataanpa maan pinnalle, no vaihtoehtona on tuo Muukkosen viripaketti, lupaavat hevosia n. 20 lisää parhaimmalla(kalleimmalla) sarjalla. Väännöstä ei löytynyt mainintaa. Sattuuko kenelläkään olemaan kokemuksia sarjasta? Jos nyt innostun ja laitatan tuon kiinni niin pitää tehdä mittaukset ennen ja jälkeen, niin saan jotain faktaakin. Perussääntähän kuuluu, että viritys on onnistunut ja lopputulos on noin 10% pienempi kuin aloittaessa 8)

Jari
**************************
Audi A6 2.7T quattro
Toyota Yaris T-Sport

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Parhaimman lopputuloksen saat, kun vaihdat TS:si 2,5 V6:n. :wink:

Nuo 20hv:n viripaketit taitaa olla melkoista kakkaa.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Tällainen ketju löytyi 2,0TS:n virittämisestä.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Katti pois ja lastu siinä pitäs jo ruveta se parikypää lähelle tulevan ja katsastuksee katti takas :)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

gYdEbUh kirjoitti:Katti pois..
.. ja Tommy's Billet takaluukkuun!

:roll:

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Cuore Sportivo kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:Katti pois..
.. ja Tommy's Billet takaluukkuun!

:roll:
Onko tää jotain brittihuumorii? :mrgreen: ja topikkii liittyen luuletko että on luonnolle jotain merkitystä pitääkö yksi kärry kattia vuoden vai ei. Yks laillisesti katiton jenkki saastuttaa jo viiden katittoman pikku alfyn edestä :-D
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

gYdEbUh kirjoitti:ja topikkii liittyen luuletko että on luonnolle jotain merkitystä pitääkö yksi kärry kattia vuoden vai ei.
Enpä oikeastaan. Taitaa olla yhtä vähän haittaa, kuin apua tehonmetsästyksessä.

Muuten vaan tuo katin poistaminen on kuin jostakin köyhien teinien virioppaasta.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

gYdEbUh kirjoitti:Katti pois ja lastu siinä pitäs jo ruveta se parikypää lähelle tulevan ja katsastuksee katti takas :)
Pari litranen vaparikone ja vajaa parikymmentä heppaa lisää? Ei oo pelkoa.. :mrgreen:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

gYdEbUh kirjoitti:Katti pois ja lastu siinä pitäs jo ruveta se parikypää lähelle tulevan ja katsastuksee katti takas :)
no ei taida hepat irrota aivan noin helpolla vaan tuon parinkymmenen konin eteen joutuu tekemään kyllä hivenen muutakin..

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Cuore Sportivo kirjoitti:Parhaimman lopputuloksen saat, kun vaihdat TS:si 2,5 V6:n. :wink:
jeps, tuolla konstin irtoaa ne helpoimmat hepat... :)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muukkonen tuning?

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jari74 kirjoitti:siihen vielä kalliit päästömittaukset ym. niin hinta alkaa olla jo järjetön saavutettuun etuun nähden
Hmm.. Jos sarjalla on TÜV hyväksyntä niin joidenkin mielestä pitäisi kelvata myös Suomessa kunhan tehorajat pysyvät sallitun sisällä, eli tarvineeko sitten vaihtaa jotain palikoita jos joutuu V6:sen ottaa vertailumalliksi tehojen puolesta. Tuo kannattaisi kuitenkin selvittää oman katsastuskonttorin kanssa.
Jos nyt innostun ja laitatan tuon kiinni niin pitää tehdä mittaukset ennen ja jälkeen, niin saan jotain faktaakin
Yes, näitä asioita tosissaan ottavia on odotettu, eikä vain "katti pois, kyllä siinä tuli 30hp" "aij mikä dyno? kai sen nyt perstuntumalla huomaa.." jätkiä.. :wink:

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Noista turbosatseista tuli mieleen yksi juttu. Eiköhän esim. tälläisen saa leimattua Alfaan ilman niitä kalliita päästömittauksia.

Kuva

Tuo satsi on kuitenkin saksassa TUV-hyväksytty, joten eiköhän niiden päästömittausten luulisi riittävän kotimaankin katsastusviranomaisille.

Pitäis piruuttaan kysyä Auto Milanosta kuinka on.

Edit. Rolle oli nopeampi :mrgreen:
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

l151726
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 15:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja l151726 »

Toivottavasti laitat tietoja sitten tänne, koska myös minua kiinnostaisi ko. setti.

Eikö se ole niin (ainakin sähkölaitteiden osalta), että jos tuote on hyväksytty jossakin EU:n maassa, tulee se hyväksyä myös muissa maissa.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Minkä kumman takia se viritys täytyy muukkosella teettää? On siinä varsinainen viripaja kun ei omista käsittääkseni edes mitää dynoa :mrgreen:

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Jo tässä vanhassa 164:ssa 3 litukan koneella tulee katista 8 heppaa ja lastulla muukkosen sivujen mukaan 16 heppaa. Aattelin vaan että jos tässä kolmilitrasessa tulee 24 heppaa niin pitäis parilitrasessa uudessa tulle lähelle 20. Käytännöstä en tiedä..
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

gYdEbUh kirjoitti:Jo tässä vanhassa 164:ssa 3 litukan koneella tulee katista 8 heppaa ja lastulla muukkosen sivujen mukaan 16 heppaa. Aattelin vaan että jos tässä kolmilitrasessa tulee 24 heppaa niin pitäis parilitrasessa uudessa tulle lähelle 20. Käytännöstä en tiedä..
Myyntitekstiä kaikki, olishan se mukava jos noin halvalla saisi noin mukavasti lisää tehoa.
Automilanossa väittivät, että Novitecin putkella tulee n. 15heppaa lisää. Kyllä se murisee enemmän, mutta tehoista en menisi vannomaan.
Ei enää Alfaa... eipä

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

gYdEbUh kirjoitti:Jo tässä vanhassa 164:ssa 3 litukan koneella tulee katista 8 heppaa ja lastulla muukkosen sivujen mukaan 16 heppaa. Aattelin vaan että jos tässä kolmilitrasessa tulee 24 heppaa niin pitäis parilitrasessa uudessa tulle lähelle 20. Käytännöstä en tiedä..
Mulla oli katti paikallaan 195hv ja käyttämäni dyno on aika tarkaksi tunnustettu. Paljonko luulisit katin poiston auttavan mulla? 8) Katittomalle kun tehdas lupaa 188hv.

Skyhorsehan ainakin ruuvasi autoonsa koko muukkosen bolt-on osien katalogin. Sillä taisi yhteenlaskettuna teho olla jo 180hv

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu ja eikös vakiossa ole 150hv, joten teholisä skyhorsella oli balttiarallaa 30hv...

täytyy sanoa että Gamalla tuo kolmetonninen on aika onnistunut yksilö ainakin moottorin suhteen.. :wink:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

90 kirjoitti: täytyy sanoa että Gamalla tuo kolmetonninen on aika onnistunut yksilö ainakin moottorin suhteen.. :wink:
Tai sitten se oli vain sisäänajettu tehokkaaksi, mittarissa kun oli 265tkm tuolloin :lol:

Henk. koht olen kyllä aika vankasti sitä mieltä että katalysaattori ei kauheasti moottoritehoon vaikuta, ainakaan ahtauden puolesta. Moni katalysaattoriauto kyllä tuntuu nuhaisemmalta vastaavaan katittomaan verraten mutta se varmasti on myös moottorinohjauksen syytä.

Avatar
Vito
Viestit: 743
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja Vito »

GAMMA500 kirjoitti:Minkä kumman takia se viritys täytyy muukkosella teettää? On siinä varsinainen viripaja kun ei omista käsittääkseni edes mitää dynoa :mrgreen:
Mitä mitä mitä!!!! Ei dynoa :shock:
No eihän sitä moottoria sitten voi ollenkaan virittää :shock:

Avatar
EVO
Viestit: 323
Liittynyt: 14 Syys 2003, 03:41

Viesti Kirjoittaja EVO »

Maho kirjoitti:Automilanossa väittivät, että Novitecin putkella tulee n. 15heppaa lisää. Kyllä se murisee enemmän, mutta tehoista en menisi vannomaan.
Mulla on nykyisessä V6:ssa Novitecin putkisto ja kyllä se hieman pirteempi tuntuu olevan, vai kuvittelenko vain... :roll: no ainakin äänet on hyvät... :mrgreen:
Novitecin sivuilta luin, että n.5% toisi lisää tehoa tuo putkisto.

Eli hieman yli 200 pollen päästäisiin sillä...

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

GAMMA500 kirjoitti:Mulla oli katti paikallaan 195hv ja käyttämäni dyno on aika tarkaksi tunnustettu. Paljonko luulisit katin poiston auttavan mulla?
tuovan 5 heppaa lisää, hopihopi pistäs töpinäks tarkistukses :mrgreen:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Hmm...

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Muistaakseni Novitecin sivuilla mainittiin et turbosettiä ei saisi selespeediin. Onko se sit toi lootan kesto heikompi?! Tosin siellä sanottiin myös et ei yli 50tkm ajettuihin. Onko täällä edes vähemmän ajettuja? Varsinkaan jotka edes puoli tosissaan tahtoisivat turbottaa?! :wink:

Sisältääkö Novitecin sarja uudet männät vai pudotetaanko puristuksia jollain välipalalla kuten esim. Opeleissa vai tuleeko vain paksumpi tiiviste?

Kiinnostais itseäkin, koska ilo alkaa kilosta eikä tehoa ole koskaan liikaa... ja puhallin-TS:ään verrattuna V6:kin on laiska (kunnon amiskeskustelua..) :lol:
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

EVO kirjoitti:Eli hieman yli 200 pollen päästäisiin sillä...
...olettaen, että luvatut pollet ovat työpaikallaan. Taisi olla AutoItalia, joka joskus mittasi 156:n tehoja - viritetyillä versioilla päästiin jo luvattuihin lukuihin. Tiedä häntä sitten.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Jari74
Viestit: 14
Liittynyt: 24 Touko 2004, 21:52

Hmm...

Viesti Kirjoittaja Jari74 »

Pitäisköhän sitä aloittaa selvittämään ihan tosissaan saisiko tuon turbosarjan kiinni, siis saahan sen, mutta vielä helposti lailliseksi katupeliksi.

Mitenhän laki muuten käsittelee saksasta tuotua Alfaa jossa kyseinen sarja on jo kiinni ja hyväksytty (paperit kunnossa)? Tuohan olis yksi vaihtoehto...

Tosin itselläni alkaa SW:n tilat loppumaan kesken, perheen koko kasvoi joku aika sitten yhdellä ja kun vaunut ym. tunkee kyytiin niin Alfa alkaa olla melkoisen täynnä. Olen jo sivusilmällä vilkuillut ja tiedustellut vaihtoa Audi A6 2.7T quattro farmariin joten tehonlisäys olisi tuolla hoidettu. Harmittaa luopua Alfasta, mutta nyt mietin jos jättäisin sen 2:s autoksi, siitä kun ei juuri vaihdossa mitään saa vaikka kilometrejä on vähän ja auto on priima kunnossa...

Jari
**************************
Audi A6 2.7T quattro
Toyota Yaris T-Sport

zarre
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Kesä 2003, 14:47
Paikkakunta: Alajärvi

muukosen sipsit

Viesti Kirjoittaja zarre »

karkin kirjoitti:
GAMMA500 kirjoitti:Minkä kumman takia se viritys täytyy muukkosella teettää? On siinä varsinainen viripaja kun ei omista käsittääkseni edes mitää dynoa :mrgreen:
Mitä mitä mitä!!!! Ei dynoa :shock:
No eihän sitä moottoria sitten voi ollenkaan virittää :shock:
Muukkosella EI OLE DYNOA!!! ja lutikat mitä siitä kioskista on tullu (vw, volvo, ford) olleet lähinnä surkeita siis penkissä. Alfasta ei kokemusta.
JOS alatte leikkimään sipsien kanssa niin PENKITTÄKÄÄ auto ennen tätä "leikkimisen" aloittamista, niin selviää kuinka kalliita ja käytännöllisiä nuo sipsi hevoset on. 8)
AUTO on kaunis kun se VOITTAA

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: muukosen sipsit

Viesti Kirjoittaja Rolle »

zarre kirjoitti:JOS alatte leikkimään sipsien kanssa niin PENKITTÄKÄÄ auto ennen tätä "leikkimisen" aloittamista, niin selviää kuinka kalliita ja käytännöllisiä nuo sipsi hevoset on. 8)
Juuri näin. Ulkomailla eräs kaveri penkitti 155 16V:tään ensin vakiolastulla ja laittoi squadran sisään ja uudestaan. 1kW ja pari newtonia tuli lisää. Itse meinasin tehdä juuri samalla tavalla mutta ehdin lukea tuon jutun ennen lastun tilausta. Mutta niinhän ne kaikki sanoo että yleensä kone vetää tasaisemmin ja siitä voi jo jotain maksaakin. Se että huipputehoa/vääntöä tule vähän lisää ei juuri ota päähän jos alemmilla kierroksilla tulee sitäkin enemmän. Eli käyriä pitäisi päästä vertailemaan.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

läppämalliseen ilmamäärämittariin saa tehtyä jousen jännitytä muuttamalla varmaan samat säädöt mitä antaa tuommoinen lastu. Itsellä kesti kolme napsua löysätä, huipputeho nousi muistaakseni 2-3hv mutta keskialueella enemmän. Neljäs napsu olikin jo liikaa.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

joo, toi "viritys" kannatttaa tietty kokeilla jos läppämittari on.
Varsinkin tossa 3.0ssa ja turbossa tuntee eron perstuntumalla :wink:
- Alfaholic -

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

No nyt, kun otettiin turbo moottorit mukaan viritykseen. Uskallan kysyä....

Eikö turbossa lastu tuo mukanaan myös ahtopaineen nousun? Eli voiko tästä vetää johtopäätöksen, että turbon lastu voisi olla "järkevää"?

Terv: Squadran sivuilla vieraillut :mrgreen:
Cuore Sportivo kirjoitti:.. ja Tommy's Billet takaluukkuun!
Jo pelkällä kopiolla tulee monta hepoa lisää voimaa :lol:

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Nimenomaan sillä paineen nostolla se tbo koneen lastu antaa ihan oikeesti sitä lisäpotkua :mrgreen:
Onhan siinä se etu kotiviritykseen että se seos saattaa olla kohdallaan..
- Alfaholic -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jappe kirjoitti:Nimenomaan sillä paineen nostolla se tbo koneen lastu antaa ihan oikeesti sitä lisäpotkua
Niin mutta silti on vielä niin kaukana siitä mitä se voisi olla.. Sama pikku mandariini siinä on edelleen pakosarjassa, sama mehupilli kulkee pohjan alla ja cooleria saa etsiä suurennuslasilla.

Mutta hyvin kuuluu toi Squadran lastu (turboihin) ainakin toimivan vaikka muutteleekin palikoita, joten sen puoleen varmasti hyvä ostos. Vaikkakin parasta nyt aina olisi mennä dynolle ja joku osaava säätämään, esim. Karala, Harinen ja mitä niitä löytyykään..?

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

No kyse ei nyt taas ollut mandariineista, eikä mehupilleista, saatikaan koolerista :wink:

Kyse oli lastun vaikutuksesta tehoon ja vääntöön...

Vaparin lastusta, kun puhuttiin, niin oli dynolla todistettu, ettei maksimi tehoa ollut paljoa lisää tullut. Vääntöä (ehkä?) laajemmalle kierrosalueelle.

Turbon lastulla voisi ehkäpä saada jopa huomattavamman maksimi tehon nousun sekä vääntöä koko kierrosalueelle, koska ahtopainetta nostetaan.

Onko originaali osilla olevaan turboautoon tehty dyno mittausta ennen ja jälkeen lastutuksen? Ja mikä on silloin lastun todellinen hyöty?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

AutonaAlfa kirjoitti:No kyse ei nyt taas ollut mandariineista, eikä mehupilleista, saatikaan koolerista.

Kyse oli lastun vaikutuksesta tehoon ja vääntöön...
Totta, ei noista edellä mainituista kannata sen kummemmin välittää kunhan vaan saa sitä lastua koneeseen ja dynolapulle hyvät lukemat.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

AutonaAlfa kirjoitti:
Onko originaali osilla olevaan turboautoon tehty dyno mittausta ennen ja jälkeen lastutuksen? Ja mikä on silloin lastun todellinen hyöty?
On.

Muistelen, että GTI-tuuningraamatussa oli Golf Mk4 1.8 turbo ja se penkitettiin vakiona ja muutamalla eri lastulla. Hyötyä oli selvästi. En muista lukemia, mutta lastut antoivat tehoja aika lähelle valmistajan ilmoittaman määrän.
Parin sadan hepan kieppeille (toiset yli, toiset ali) päästiin kuitenkin pelkän lastun vaihdolla. Vääntöäkin tuli kivasti lisää.
Mitäs siinä on vakiona tehoa? Joku 15x?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Golffissahan on 150hp vakiona. Todellinen hyöty on varmaan aika auto/malli/lastukohtainen, mutta sehän on jo selvää että lisätehoa tulee. Hyöty on aika suhteellinen käsite :wink:

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Tjaa noista turbon tehoista, kaverilla on A4 turboquattro lastutettuna ja AMWorksin dynossa 189hp, vakio muistaakseni 150.
bypassi on vaihdettu Forgeen ja autossa on myös Supersprintin putkisto katilta taakse. Lastu on BSR:n.
Totta että minä kyllä olisin ajellut tuon Laukaan suuntaan säädettäväksi penkissä...

Avatar
A2K
Viestit: 611
Liittynyt: 29 Maalis 2004, 01:00
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja A2K »

pohjanmaan auto säädössä (tjsp) o tutut käyny chippaa koska sielä ne penkittä ekaks, sitte chippaa, penkittää, säätää ja penkittää taas. ja a-vot. teholaput käteen ja paljon tehoa lisää. se on ainoa oikea tapa chipata. sielä kaverit o chipannu 635 heppasen auton joten kyl taitaa niiden dyno riittää alfan viritykseen. ne säätää samalla sytkän ja tyhjäkäynnin ym. (varsinainen mainospuhe)
Hyvin sä vedät..

giromies
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Joulu 2004, 15:00
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja giromies »

käy näillä ne laittaa sulle vaikka 400heppaa www.streetturbo.fi

Avatar
A2K
Viestit: 611
Liittynyt: 29 Maalis 2004, 01:00
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja A2K »

sori virheellinen tieto. ne kyllä cippaa autosäädös vaik mitä mut tää 635heppane vekotin o säädettävällä ruiskulla.. hommaa sellane autoos. :mrgreen:
Hyvin sä vedät..

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Joo, ei sipseillä tollasia systeemejä ohjata :P

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hmm...

Viesti Kirjoittaja Maho »

m.sa kirjoitti: Kiinnostais itseäkin, koska ilo alkaa kilosta eikä tehoa ole koskaan liikaa... ja puhallin-TS:ään verrattuna V6:kin on laiska (kunnon amiskeskustelua..) :lol:
Mites puhallin TS:ssä kestää kytkin, laatikko, jarrut jne?
Eikös nekin pidä kaikki sitten upgreidata GTA:n vastaaviin?
Ei enää Alfaa... eipä

l151726
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 15:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja l151726 »

Ja edelleenkin vaadiaan se päästömittaus, vai vaaditaanko?

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

1.8 vaparin lastutus, monien säätöjen jälkeen aika hyvin mutta maksaa jo rahaa..

+10,5 HP
+21 Nm

http://members.chello.nl/~renes.tas01/page5.html
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

V6 kirjoitti:1.8 vaparin lastutus, monien säätöjen jälkeen aika hyvin mutta maksaa jo rahaa..

+10,5 HP
+21 Nm

http://members.chello.nl/~renes.tas01/page5.html
Oliko tämä kaveri mitannut auton myös ennen lastua?

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

siellähän ne on kaikki käppyrät kun vähän selailee niitä sivuja :wink:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
sirTONTO
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Syys 2004, 05:31
Paikkakunta: Tampere

ei herran lettas

Viesti Kirjoittaja sirTONTO »

ei herran lettas kuinka monella teista on nyrkki säkki koneen vieressä kun toi teksti luettaessa rupee ahistaa aina väliaijoin niin paljon et luulis ainakin parilla olevan.. :mrgreen:
ASSISTENZA TECNICA

Avatar
Heebo
Viestit: 13
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 23:47
Paikkakunta: turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Onko tää jotain brittihuumorii? mega grin ja topikkii liittyen luuletko että on luonnolle jotain merkitystä pitääkö yksi kärry kattia vuoden vai ei. Yks laillisesti katiton jenkki saastuttaa jo viiden katittoman pikku alfyn edestä Very Happy


no hahahah lol saipas taas kunnon naurut tostakin *vitsistä* et lolZ :crazyeyes: :crazyeyes: :mrgreen:
irkki:alias/drunklord

POWERED BY LINUX

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Millas vitulla noita käppyröitä oikein voi lukea, on mulla ainakin niin pienellä että ei pysty sanomaan onko ostoslista vai tehokäppyrä :P
Kertokaapas joku joka selailee niitä enemmän että paljonko se katin poisto auttoi.

Onko se siis mitannut sitä alkuperäisenä, se kirjoittelee tuolla 144hv ja 169nm lähtöarvoista, ne kun ovat sattumalta tehtaan ilmoittamat myös. Siksi ihmetyttää :roll: :roll:

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

joo eihän niistä mitään selvää saa mutta tekstin mukaan sitä on mittailtu ja säädelty ihan urakalla, hinta-arvio koko operaatiolle on 2000e
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Vastaa Viestiin