Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

Onko kellään sw:n kontissa gummimattoa?
Saaneekohan tuollaista ricambi originali-versiota muualta kuin alfisti.netistä tilaamalla?
Taitaapi olla kotimaan saatavuus hieman heikkoa tämänkin osalta.
Perusyleismallinkiinalaismattoa kun en tohtisi sinne laittaa. :roll:
Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

MKT kirjoitti:Sitä odotellessa tuota soittimen irroitusta voisi eka tietty kokeilla, jospa sieltä on naru irti tms. Etupaneelissa on ylänurkissa kolot joista lukitus varmaankin jotenkin aukeaa kun olisi sopiva työväline. Any ideas?
Tarvittava työväline lienee tämän tyyppinen:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... kut-84578/
http://www.autoviihde.com/ct22uv01-univ ... s-set.html

Eli vakio DIN-irroitusraudat/koukut, mitä ilmeisimmin.

Avatar
Jefromow
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

Herra Salo kirjoitti:Onko kellään sw:n kontissa gummimattoa?
Saaneekohan tuollaista ricambi originali-versiota muualta kuin alfisti.netistä tilaamalla?
Taitaapi olla kotimaan saatavuus hieman heikkoa tämänkin osalta.
Perusyleismallinkiinalaismattoa kun en tohtisi sinne laittaa. :roll:
Itse sain Autokeskuksen (Herttoniemi) kautta. Kallis se olisi ollut ostaa, muistaakseni yli satasen. Istuvuus oli tietenkin täydellinen. Eikä se ollut varsinaisesti kumia, vaan sellainen muovikaukalo, jonka reunat oli viisaasti pari senttiä korotetut. Se oli myös sopivan jäykkä nostettavaksi kaikkine sotkuineen pois ronkasta niin, ettei sotkut hurlahtaneet ympäri konttia. Ehdoton kampe, mikäli kontissa mielii mitään kuljettaa.

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

^AK:n lisävarustelistalta tuo löytyy nimelliseen 105€ hintaan,
eri asia sitten voi olla onko sitä enää oikeasti saatavilla edes. Täytyy käydä kysäisemässä paikallisesta puljusta.
Onko kukaan käyttänyt muita hankintakanavia?
Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.

Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »


Avatar
Jefromow
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

MATRUUSI kirjoitti:Täällä ilmeisesti hyllyssä

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... 5_322.html
Tuo "artikelnummer: 58253" on täsmälleen samanlainen kuin se minulla ollut Autokeskuksen toimittama kaukalo. Suosittelen, vaikka eihän se tuolla nettikaupassakaan aivan ilmainen ole (71,99€).

Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »

Minullakin samanlainen, pakollinen varuste varsinkin vaalealla sisämatolla.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Onko tuo kontinmatto sellasta pehmeää vaahtomaista ainetta?
Alfa Romeo 155 V6 1992

milaih
Viestit: 180
Liittynyt: 25 Tammi 2007, 22:17
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja milaih »

159 1.9 jtdm (novitecin lastu)

Ottaa rundia, vääntö hiukan kateissa, kulutus kiihdytyksissä tapissa, paineet ok, ei vikakoodeja.

EGR?
Brittiläinenkään rauta EI ruostu

Avatar
Jefromow
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

Janne kirjoitti:Onko tuo kontinmatto sellasta pehmeää vaahtomaista ainetta?
Samanlaista muovia kuin laastiämpärit.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

^Ok. Mulla on huonoja kokemuksia 156:n ricambi originale kontinpohjista. Se oli niin heikkoa softshell-tyylistä matskua että ei kestäny mitään.

Eperissä ei ilmeisesti ole noiden 1.8TBi koneiden speksejä lainkaan, siis konenro 939.B1.000?
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Takaluukunmatoista vielä.. Tilasin 2 tommosta KLIKS.
Ainakin oli halapa. :mrgreen:

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Carlos kirjoitti:Takaluukunmatoista vielä.. Tilasin 2 tommosta KLIKS.
Ainakin oli halapa. :mrgreen:
Sopiko paikalleen?

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Ei oo tullu viel.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Edestä oikealta (mielestäni) kuulunut kolahtelua jo jonkin aikaa pieniin kuoppiin ajettaessa. Ei kuulu ihan aina, mutta "esiintymistaajuus" on mielestäni tiheentynyt viime aikoina. Jos vaikka tien pinnasta kuoriutunut pari cm asfalttia pois johon ajaa niin kolahtaa. Isommissa/loivemmissa möykyissä ei kuulu mitään. Renkaita vaihdettaessa koitin nyppiä/väännellä/heilutella ym. tukivarsia mutta en löytänyt väljää. Kun auto oli kulmien säädössä pyysin tutkimaan tuota kolinaa, mutta eivät pajallakaan löytäneet syytä. Mistä kaikkialta tuo voisi tulla ja miten parhaiten voisi yleisimpiä vaihtoehtoja testata?

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Just eilen vaihdoin eteen ylätukivarren kun on jo puolisen vuotta kolahdellut.
Kolina esiintyi vain riittävän terävissä kuopissa ja sopivalla vauhdilla mukulakivetyksellä. Ylätukivarren vaihdolla kolina loppui ainakin mulla. Välyksiä ei pystynyt ainakaan heiluttelemalla löytämään

Ja jos päädyt samaan kolinan lähteeseen niin älä osta ainakaan NK-merkistä tukivartta. Pallonivelen kartiokiinnitys ei oikein sopinut olkavarteen. Nimimerkillä reklamaatio menossa :lol:

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Kesärenkaat pitäisi tilata, mutta onkos tuolla mitään väliä onko nopeusluokka W vai V? Hintaero on vain pari euroa/kpl W:n hyväksi, mutta onko noissa mitään käytännön eroa esim. mukavuudessa?

Goodyear Efficientgrip Performance 225/50/17 kyseessä:

http://www.1001renkaat.com/renkaat-auto ... 98w-239333
http://www.1001renkaat.com/renkaat-auto ... 98v-238251
Il nero era bellissimo

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Jame kirjoitti:Kesärenkaat pitäisi tilata, mutta onkos tuolla mitään väliä onko nopeusluokka W vai V? Hintaero on vain pari euroa/kpl W:n hyväksi, mutta onko noissa mitään käytännön eroa esim. mukavuudessa?

Goodyear Efficientgrip Performance 225/50/17 kyseessä:

http://www.1001renkaat.com/renkaat-auto ... 98w-239333
http://www.1001renkaat.com/renkaat-auto ... 98v-238251
Mitä kovemmalle nopeudelle tehty rengas, sitä kovempi melu Suomen teillä :)

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Jännä että tuo nopeampi rengas on halvempi 8)



J = 100 km/h
L = 120 km/h
M = 130 km/h
N = 140 km/h
P = 150 km/h
R = 170 km/h
Q = 160 km/h
S = 180 km/h
T = 190 km/h
U = 200 km/h
H = 210 km/h
V = 240 km/h
Z = yli 240km/h
W = 270 km/h
Y = 300 km/h

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Antijape kirjoitti:Edestä oikealta (mielestäni) kuulunut kolahtelua jo jonkin aikaa pieniin kuoppiin ajettaessa. Ei kuulu ihan aina, mutta "esiintymistaajuus" on mielestäni tiheentynyt viime aikoina. Jos vaikka tien pinnasta kuoriutunut pari cm asfalttia pois johon ajaa niin kolahtaa. Isommissa/loivemmissa möykyissä ei kuulu mitään. Renkaita vaihdettaessa koitin nyppiä/väännellä/heilutella ym. tukivarsia mutta en löytänyt väljää. Kun auto oli kulmien säädössä pyysin tutkimaan tuota kolinaa, mutta eivät pajallakaan löytäneet syytä. Mistä kaikkialta tuo voisi tulla ja miten parhaiten voisi yleisimpiä vaihtoehtoja testata?
Alkava väljyys ylätukivarressa mitä todennäköisemmin. Onko originellit osat ja kuinka paljon kilometrejä takana?

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Shuttle kirjoitti:Alkava väljyys ylätukivarressa mitä todennäköisemmin. Onko originellit osat ja kuinka paljon kilometrejä takana?
Jotain tuonne on vaihdettu, mutta tarkkaa tietoa ei ole mitä ja koska... Mittarissa nyt n. 119tkm. Mitä olen ymmärtänyt niin tuo ylätukivarren vaihto ei ilmeisesti kovin haastava operaatio ole? Voisi siis selvitytyä ihan itse? NK-merkkiset ilmeisesti kannattaa unohtaa, mutta ottaako TWR, SRL, Teknorot vai kalliimpi Moog?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tom Walkinshaw niitä tuskin myy, mutta TRW voi olla ihan varteenotettava vaihtoehto :P.

Sellainen tunnin homma per puoli kun ekaa kertaa hämmästelee. Varaa mukaan Torx E18, pallonivelen irrotustyökalu ja hylsysarja (muistaakseni ainakin 17mm) ja rengasavain (jos se hylsysatsi ei riitä).

Homma taisi mennä kuitakuinkin näin:
-Nosta kulma ilmaan (tunkki, pukki)
-Ota pyörä irti (17mm)
-Pudota iskaritorni yläpäästä irti (17mm(?))
-Irrota yläpallo olkavarresta (17mm(?), pallonivelen irrotustyökalu)
-Käännä iskaritornia vähän sivuun
-Irrota ylätukivarsi rungosta (Torx E18)
-Kasaus ~päinvastaisessa järjestyksessä
-Muista jälkikiristys, kun pyörä kävi irti

Jos jaksat, niin dokumentoi kuvien kera. Iteltä jäi kuvat ottamatta ja niistä voisi tarjoilla vinkkiä muille hommaan ryhtyville.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MKT »

Antijape kirjoitti:Edestä oikealta (mielestäni) kuulunut kolahtelua jo jonkin aikaa pieniin kuoppiin ajettaessa. Ei kuulu ihan aina, mutta "esiintymistaajuus" on mielestäni tiheentynyt viime aikoina. Jos vaikka tien pinnasta kuoriutunut pari cm asfalttia pois johon ajaa niin kolahtaa. Isommissa/loivemmissa möykyissä ei kuulu mitään. Renkaita vaihdettaessa koitin nyppiä/väännellä/heilutella ym. tukivarsia mutta en löytänyt väljää. Kun auto oli kulmien säädössä pyysin tutkimaan tuota kolinaa, mutta eivät pajallakaan löytäneet syytä. Mistä kaikkialta tuo voisi tulla ja miten parhaiten voisi yleisimpiä vaihtoehtoja testata?
Kuulostaa täsmälleen samalta jota omasta autosta pari vuotta sitten metsästettiin. Esiintyi juuri tuolla tavalla mitä kerroit. Kolinan vuoksi omaan autooni vaihdettiin hammastanko. No sehän ei sillä loppunut koska vanhassa tangossa ei ollut mitää vikaa - eikä uudessakaan joka vaihdettiin varmuudeksi vielä toisen kerran.

Lopulta kolina paikallistui etuylätukivarren palloniveleen jossa oli selvä, mutta vaikeasti löydettävä pystysuuntainen välys. Tuota välystä en löytänyt itse eikä kolme Alfoihin erikoistunutta pajaa vaan sitä hammastankoa ehdotettiin. Vasta katsastusmies osasi kuormittaa (keventää) keulaa sopivasti jolloin tuo välys paljastui. Kolinan poisto oli hammastankoprosessin vuoksi aika kallista....

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

MKT kirjoitti:
Antijape kirjoitti:Edestä oikealta (mielestäni) kuulunut kolahtelua jo jonkin aikaa pieniin kuoppiin ajettaessa. Ei kuulu ihan aina, mutta "esiintymistaajuus" on mielestäni tiheentynyt viime aikoina. Jos vaikka tien pinnasta kuoriutunut pari cm asfalttia pois johon ajaa niin kolahtaa. Isommissa/loivemmissa möykyissä ei kuulu mitään. Renkaita vaihdettaessa koitin nyppiä/väännellä/heilutella ym. tukivarsia mutta en löytänyt väljää. Kun auto oli kulmien säädössä pyysin tutkimaan tuota kolinaa, mutta eivät pajallakaan löytäneet syytä. Mistä kaikkialta tuo voisi tulla ja miten parhaiten voisi yleisimpiä vaihtoehtoja testata?
Kuulostaa täsmälleen samalta jota omasta autosta pari vuotta sitten metsästettiin. Esiintyi juuri tuolla tavalla mitä kerroit. Kolinan vuoksi omaan autooni vaihdettiin hammastanko. No sehän ei sillä loppunut koska vanhassa tangossa ei ollut mitää vikaa - eikä uudessakaan joka vaihdettiin varmuudeksi vielä toisen kerran.

Lopulta kolina paikallistui etuylätukivarren palloniveleen jossa oli selvä, mutta vaikeasti löydettävä pystysuuntainen välys. Tuota välystä en löytänyt itse eikä kolme Alfoihin erikoistunutta pajaa vaan sitä hammastankoa ehdotettiin. Vasta katsastusmies osasi kuormittaa (keventää) keulaa sopivasti jolloin tuo välys paljastui. Kolinan poisto oli hammastankoprosessin vuoksi aika kallista....
Mulla sama paitsi vasen puoli. Sinänsä hienoa, että AD-pajalla tuo "vika" oli paikallistettu.Sama homma siis edessä. Josko ton uskaltais kaverin tallissa jumpata. Oliskohan Mr.auton keikka ja sieltä TRW?

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Antijape »

MKT kirjoitti:Lopulta kolina paikallistui etuylätukivarren palloniveleen jossa oli selvä, mutta vaikeasti löydettävä pystysuuntainen välys.
Ok, eli pallonivel kannattanee vaihtaa samalla? Jatketaan tyhmien kysymysten sarjaa: ilmeisesti uuteen ylätukivarteen ei normaalisti kuulu uusi pallonivel? Siis jos vaikka täältä katsoo? Motonetin listalla sitten taas mainitaan että pallonivel ja helat kuuluu pakettiin? Vai miten tuo nyt oikein on? :(

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Jos en nyt ihan hakoteillä ole niin Alfoissa on nykyään nivelet aina integroitu varsiin prässäämällä, niitä ei erikseen saa/pysty vaihtamaan.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ainakin orggistukareissa se pallo on nimenomaan suoraan tukivarressa, eikä erikseen vaihdettavissa. Juuri siksi pitää vaihtaa koko tukivarsi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Antijape »

^ ja ^^ Nonni, selvis tämäkin. Eli ihan sama mistä tuon ylätukivarren tilaa, niin aina tulloo pallot mukana. Taidan (yrittää) vaihtaa molemmat samalla.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^irrota ovipahvit ja tiivistä ovipellin alaosa vaikka sikaliimalla, vedä sittä riittävän ylös asti siinä saumassa. tyyppivika. jotkut irrottavat kokoovipellin ja tiivistävät väliin, mä heitin suoraan vanhojenpäälle siihen saumaan, toimii ja saa veitsellä auki joskus ja tosin vain alareuna ja n.10 cm ylöspäin.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Iltaa,

Vaimo tankkas mun Alfa 159 2,4 jtdm dieseliin epähuomiossa 6 litraa bensaa kunnes muisti, että tuohon autoon pitikin laittaa dieseliä. Sen jälkeen tankki täyteen dieseliä.
Autolla ajettu tuon jälkeen 15-20 km. Kestääkö tuon määrän bensaa vai onko ongelmia odotettavissa?

Waverunner

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Huomasin muuten omassa yksilössä aivan saman jutun - täytyy kai tuo ovipahvi avata. Ihmetyttää kyllä kuinka se tuolta pahvin välistä kiertäisi...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... vesivuodot

eikunn siellä ovipahvin takana on ns. umpinainen välipelti joka on pulteilla kiinni itse ovessa ja niiden välissä on on tiivistys joka ajanmittaan murenee ja päästää vettä oven välistä autonsisään. ovipahvi ei liity kun siten että se on ongelmakohdan edessä ja se pitää purkaa tieltä pois.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Iltaa, (jatkan tätä eilen lähettämääni kysymystä tarkentuneilla tiedoilla).

Vaimo tankkas mun Alfa 159 2,4 jtdm dieseliin epähuomiossa 6 litraa bensaa kunnes muisti, että tuohon autoon pitikin laittaa dieseliä. Sen jälkeen tankki täyteen dieseliä.
Autolla ajettu tuon jälkeen 15-20 km. Kestääkö tuon määrän bensaa vai onko ongelmia odotettavissa?

Autolla tosiaan ajettu tuon jälkeen lopulta 40-50 km ja mitään vaikutuksia ei näy missään. Kaikki tuntuu olevan normaalisti. Mistä huomaa/tietää mitä vahinkoja tuo 95E moottorille teki jos teki?

Waverunner

Avatar
Vesa AJ
Viestit: 271
Liittynyt: 09 Marras 2007, 12:55
Car(s): Alfa 159 3.2 Q4, Alfa GT 3.2, Alfa Romeo GTV6, Alfa Romeo GTV 2.0TS, Honda VFR, Toyota Proace / Ex Alfa 159 1.9 JTS, Alfa Romeo Sprint 1.5 QV, Alfa Romeo 33 1.7 16V, Alfa Romeo 156 2.0 TS SW, 2 x Alfa Romeo 156 2.5 V6, Alfa Romeo 147 2.0 TS
Paikkakunta: Jakkula

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vesa AJ »

Hei! Jos on toiminut tähän saakka niin tuskin tulee ongelmia. Bensa pienentää viskositeettia = dieselin voiteluominaisuuksia. Vaarana on se. että suuttimet leikkaavat kiinni, jos voitelu riitä. Common rail ei ole niin herkkä tässä suhteessa. Lisää dieseliä vaan tankkiin heti, kun mahtuu!
rakkaudesta rautaan...

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MKT »

Waverunner kirjoitti:Iltaa, (jatkan tätä eilen lähettämääni kysymystä tarkentuneilla tiedoilla).

Vaimo tankkas mun Alfa 159 2,4 jtdm dieseliin epähuomiossa 6 litraa bensaa kunnes muisti, että tuohon autoon pitikin laittaa dieseliä. Sen jälkeen tankki täyteen dieseliä.
Autolla ajettu tuon jälkeen 15-20 km. Kestääkö tuon määrän bensaa vai onko ongelmia odotettavissa?

Autolla tosiaan ajettu tuon jälkeen lopulta 40-50 km ja mitään vaikutuksia ei näy missään. Kaikki tuntuu olevan normaalisti. Mistä huomaa/tietää mitä vahinkoja tuo 95E moottorille teki jos teki?

Waverunner
Nykydieselissä ei varmaan saisi laittaa edes virtoja päälle tuon jälkeen vaan hinauttaa tyhjennettäväksi. Mutta tuohan on jo sattunut ja autolla ajettu. Kannattanee olla yhteydessä huoltoon, jossa tosin varmaan neuvovat että tuo hinausautolla tänne.

Toisaalta mutu-tuntumalla väittäisin että kymmenen prosenttia bensaa dieselin joukossa ei rikkoisi mitään. Tosin se on ehkä siinä rajoilla. En tiedä mitä suuttimet tuosta tykkäävät. Perinteisessä pyörrekammiokoneessa tuosta ei olisi mitään haittaa, vähän jotain öljyä sekaan niin hyvin pyörisi. Toisenlainenkin mutu-tuntuma on helppo kehittää.

Olin joku vuosi sitten Brittein saarilla jossa sikäläisen hepun diesel-Mondeo sai huoltoasemalla kymmenisen litraa bensaa ennen kuin kaveri hiffasi virheen. Vaihtoi lennossa toiseen letkuun ja tankkasi loput dieseliä. Sadatteli vaan että taas kävi näin. Jatkettiin ajoa normaalisti, sanoi ettei tässä ole ennenkään mitään sattunut. Ja oli commonrail-koneella. Tosin tuskin alkava suutinvaurio heti itsestään ilmoittaa.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Kiitos pikaisista vastauksista. Tämä asia on hieränyt mieltä... ;=D

Googlaamalla löysin, että jossain palstoilla kehoitettiin laittamaan tilkka öljyä tankkiin ja tankkaamaan dieseliä koko ajan lisää kun mahtuu jotta seossuhde pikkuhiljaa normalisoituu.

Pari kysymystä tuli vielä mieleen...

a) mitenköhän nuo Alfan dieselit tykkää öljystä polttoaineen seassa? Kannattaisi tässä tilanteessa kuitenkin laittaa?
b) jos nyt vaurioita on jo syntynyt/syntyy niin miten sen käytännössä huomaa?

Waverunner

Avatar
Vesa AJ
Viestit: 271
Liittynyt: 09 Marras 2007, 12:55
Car(s): Alfa 159 3.2 Q4, Alfa GT 3.2, Alfa Romeo GTV6, Alfa Romeo GTV 2.0TS, Honda VFR, Toyota Proace / Ex Alfa 159 1.9 JTS, Alfa Romeo Sprint 1.5 QV, Alfa Romeo 33 1.7 16V, Alfa Romeo 156 2.0 TS SW, 2 x Alfa Romeo 156 2.5 V6, Alfa Romeo 147 2.0 TS
Paikkakunta: Jakkula

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vesa AJ »

2-tahtiöljyä voi lisätä hieman 1-2 %. Jos voitelu loppuu sen huomaa kyllä heti, eli suutin leikkaa kiinni tai alkaa takertelemaan, ko sylinteri ei saa kunnolla polttoainetta ja kone käy huonosti. Suutin on se ensimmäinen paikka, joka alkaa oikuttelemaan. Pumppu ei ole common railissa niin herkkä.
rakkaudesta rautaan...

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Moi,

Ok, tähän asti kaikki mennyt ilman ongelmia. Kop kop...

Eli 1 litran pullon jotain 2t-öljyä sinne sitten lorottamaan niin ollaan tuossa 1-2 % haarukassa.

Täytynee kokeilla tuota varmuuden vuoksi.

Onko mitään "lisäainetta" tms. jota voisi vielä tankkiin laittaaa mikä helpottaisin suuttimien toimintaa tässä tilanteessa?

Waverunner

Avatar
Vesa AJ
Viestit: 271
Liittynyt: 09 Marras 2007, 12:55
Car(s): Alfa 159 3.2 Q4, Alfa GT 3.2, Alfa Romeo GTV6, Alfa Romeo GTV 2.0TS, Honda VFR, Toyota Proace / Ex Alfa 159 1.9 JTS, Alfa Romeo Sprint 1.5 QV, Alfa Romeo 33 1.7 16V, Alfa Romeo 156 2.0 TS SW, 2 x Alfa Romeo 156 2.5 V6, Alfa Romeo 147 2.0 TS
Paikkakunta: Jakkula

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vesa AJ »

Ei kannata lisätä mitään muuta. Lisäaineista on yleensä pelkästään haittaa.
rakkaudesta rautaan...

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Ok, kokeillaan miten käy ja toivotaan parasta!

Kun tuolla koneella ajelee, niin pitäiskö sillä antaa mennä kananmunat kainalossa vai mieluummin yrittää vähän rivakampaa ajoa?

Kumpikohan tässä tilanteessa tekisi koneelle "parempaa"?

Kiitos avusta!

Waverunner

Avatar
Vesa AJ
Viestit: 271
Liittynyt: 09 Marras 2007, 12:55
Car(s): Alfa 159 3.2 Q4, Alfa GT 3.2, Alfa Romeo GTV6, Alfa Romeo GTV 2.0TS, Honda VFR, Toyota Proace / Ex Alfa 159 1.9 JTS, Alfa Romeo Sprint 1.5 QV, Alfa Romeo 33 1.7 16V, Alfa Romeo 156 2.0 TS SW, 2 x Alfa Romeo 156 2.5 V6, Alfa Romeo 147 2.0 TS
Paikkakunta: Jakkula

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vesa AJ »

Ehkä on parempi mennä "sukkasillaan" hetken aikaa niin ei lämpene liikaa - pysyy suuremmat välykset komponenttien välillä.
rakkaudesta rautaan...

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

etuylätukivarren vaihto:

suurinpiirtein tiedän mitä pitää tehdä mutta mietityttää tilan ahtaus, saako ne ylävarren torx pultit irti jos iskaripakettia ei tiputa ja jos joutuu tiputtaa niin riittääkö et löysää ne kolme mutteria konehuoneen puolelta? ettei tarttis löysätä sitä pakettia kasassa pitää mutteria niinkuin täs linkin kuvas:

http://www.alfaowner.com/Forum/attachme ... 1316446436

E: öööh

kummalle puolelle tämä on, en ymmärrä kuvausta, oikealle pitäisi saada

http://spareto.com/products/jtc1302-track-control-arm

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kuva ei aukea, mutta minä en purkanut pakettia enkä siis mielestäni irrottanut mutua, vaan avasin vaan ne kolme pulttia ja käänsin pakettia hieman sivuun, jolloin pääsin hylsyn kanssa aukomaan torxit. Torxit voi onnistua aukomaan jopa pakettia pudottamatta, jos löytää sopivan kiintoavaimen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ok, hyvä tietää koska tuntuu jotenkin hankalalta jos paketti leviää sinne pyöränkoteloon. linkki toimii ilmeisesti vain jos on alfaownerin tunnarit :(

aukaisitko sitten myös iskaripaketin haarukan irti alavarresta vai liikkuuko se paketti tarpeeksi jos avaa ylhäältä?

tällänen tuli tilattua mister-autosta, oikealle eteen on tarve, toivottavasti ranskan pojat pakkaa matkaan oikean tavaran:

http://www.mister-auto.fi/fi/tukivarret ... C1302.html

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

En muista tarttiko alhaalta irrottaa, mutta mitäänhän ei häviä jos irrottaa eka ylhäältä ja katsoo riittääkö. Paljoa sitä pakettia ei tartte onnistua kampeemaan että hylsyn kanssa väliin pääsee.

Toivottavasti pistävät oikean osan. Jos suodattaa haun mun auton rekisterinumerolla, MR-auto ei listaa lainkaan TRW:n ylätukivarsia :D.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^

tänään bongatun diesel 159:n rekkarin perusteella löytyy kylläkin:

http://www.mister-auto.fi/fi/tukivarret ... _g273.html

vaikuttaakohan sulla tuo q4 listaukseen?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei pitäisi, mun rekkarilla tulee muuten tuo täysin sama listaus (joo, vertasin osanumerot) eli mm. ne Moogin ylätukivarret, mutta TRW:n ylätukivarret puuttuu listalta :D. Ehkä ne on rankattu vaan etuvetoon tai pienempitehoiseen versioon MR-auton toimesta :lol:.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Ylätukivarsiin liittyen, eikös noita ylätukivarsia ole olemassa tasan yhtä versiota olemassa alustasta tai vuosimallista riippumatta??? Tietysti oikea ja vasen puoli erikseen.
Reklamoin saksan kauppiasta NK:n tukivarresta ja sieltä epäiltiin, että olen tilannut väärän version.

Minä taas väitän, että tuo pallonivelen kartio on susi, koska se tulee olkavarren kiinnitysreiästä heittämällä läpi eikä mutteria saa ilman sentin paksuista aluslevyä edes kiristymään kun kierre loppuu kesken :roll:

Tossa kuvassa näkyvästä asennosta sen pallonivelen saa painettua vielä about 8mm alaspäin, mutta jo tossa kuvan asennossa kartio näkyy väärällä puolella.
Liitteet
kuva.JPG
(23.42 KiB) Tiedosto ladattu 4054 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

En tiedä onko noissa oikeasti jotain eroa, mutta esim X3:een (eli 2008 asti) on tarjolla kolme alkuperäistä osanumeroa per puoli:

Vasen
50704947 (V1-V6 vanha)
50707481 (V1-V6 uusi, ilmeisesti ylemmän korvaava)
51787337 (ti = V29,V30)

Oikea
50704948 (V1-V6 vanha)
50707480 (V1-V6 uusi, ilmeisesti ylemmän korvaava)
51787336 (ti = V29,V30)
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Jaa-a, onhan noita muutama vaihtoehto kuitenkin olemassa.
NK:n paketissa luki OEM 50704948. Näyttäisi olkavarrestakin olevan muutama eri versio tarjolla 159:siin, mutta onkohan noissa oikeasti jotain eroja mitoissa? Epäilen vahvasti, että kaikki versiot ovat ihan samanlaisia mitoiltaan, mutta mistähän sen pystyisi tarkistamaan?
Vielä en suostu myöntämään, että olisin tilannut väärän osan ja reklamaatio olisi siksi aiheeton :lol:

Vastaa Viestiin