Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Valvoja: Moderators
Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Tuli suoritettua operaatio kun 147:n etupää kolisi ja narisi kuopissa. Pari-kolme tuntia meni askarrellessa, mutta kolina hiljeni kokonaan. Laitoin 24mm uretaanipuslat tilalle ja rasvanipat helpottamaan jos kuivuu jatkossa. Alla pari toivottavasti selventävää kuvaa vastaavaa suunnitteleville.. Taitaa muistaakseni olla aika sama rakenne 156:ssa.
Operaariota varten nostin keulan niin että pääsi helposti makaamaan alle ja löysäsin apurungon taempia ja keskimmäisiä pultteja sekä "kardaanitunnelin" etummaisia ja vähän taempiakin pultteja. Apurungon takapää laski ehkä n. 2cm mikä helpotti jo ahtaassa paikassa. Irrotin vakaajan pannat yksi pultti kerrallaan ja porasin 10mm terällä tuota pannan lukitusta heikommaksi (ei liian pitkälle ettei kierre häviä..). Vähän isommalla terällä olisi auennut kokonaan. Sitten pultti löysästi kiinni ja pitkällä ruuvimeisselillä lyöden panta kahtia. Runkopusla irti jonka jälkeen molemmat pannanpuolikkaat mahtui tulemaan ulos. Ja kasaan vastakkaisessa järjestyksessä.
Operaariota varten nostin keulan niin että pääsi helposti makaamaan alle ja löysäsin apurungon taempia ja keskimmäisiä pultteja sekä "kardaanitunnelin" etummaisia ja vähän taempiakin pultteja. Apurungon takapää laski ehkä n. 2cm mikä helpotti jo ahtaassa paikassa. Irrotin vakaajan pannat yksi pultti kerrallaan ja porasin 10mm terällä tuota pannan lukitusta heikommaksi (ei liian pitkälle ettei kierre häviä..). Vähän isommalla terällä olisi auennut kokonaan. Sitten pultti löysästi kiinni ja pitkällä ruuvimeisselillä lyöden panta kahtia. Runkopusla irti jonka jälkeen molemmat pannanpuolikkaat mahtui tulemaan ulos. Ja kasaan vastakkaisessa järjestyksessä.
- Liitteet
-
- eturuuvi.jpg
- (50.14 KiB) Tiedosto ladattu 10113 kertaa
-
- takaruuvi.jpg
- (53.17 KiB) Tiedosto ladattu 10113 kertaa
-
- panta.jpg
- (79.99 KiB) Tiedosto ladattu 10113 kertaa
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Lisää kuvia
- Liitteet
-
- panta2.jpg
- (85.96 KiB) Tiedosto ladattu 10111 kertaa
-
- uudet_puslat.jpg
- (104.41 KiB) Tiedosto ladattu 10111 kertaa
-
- vanhat_puslat.jpg
- (42.5 KiB) Tiedosto ladattu 10111 kertaa
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Ihan samalla periaatteella tein itsekin aikanaan 156:seen, pannat halkaisin vain sivusta isolla talttapää meisselillä ja vasaralla.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Kiitos hyvistä ohjeista! Itsellänikin olisi puslien vaihto edessä kun ei kolina hiljentynyt tukivarsien vaihdolla. Olin jo valmistautunut pudottamaan apurunkoa enemmänkin että saisin koko vakaajan pois, mutta pannan irroittaminen taitaa olla helpompi vaihtoehto. Mietin kanssa laittavani uretaanipuslia tilalle, jos ne kestäisivät paremmin kuin kumiset.
Itse arvelen kolinan johtuvan tangon sivuttais-(tai poikittais-)liikkeestä, kun sen helat kolahtaa puslaa vastaan. Ainakin minun 156:ssa tanko pääsee liikkumaan monta mm. sivusuunnassa kun kulunut pusla ei purista sitä paikalleen, ja kolina hiljeni kun rajoitin liikettä prikalla. Huomasitko samanlaista liikettä omassa autossasi? Mietin vain, että uudet puslat vaihtaessa kannattaisi sitten estää tangon sivuttaisliike kokonaan sopivalla prikalla, ettei pusla kulu ja kolina ala pian uudelleen...
Itse arvelen kolinan johtuvan tangon sivuttais-(tai poikittais-)liikkeestä, kun sen helat kolahtaa puslaa vastaan. Ainakin minun 156:ssa tanko pääsee liikkumaan monta mm. sivusuunnassa kun kulunut pusla ei purista sitä paikalleen, ja kolina hiljeni kun rajoitin liikettä prikalla. Huomasitko samanlaista liikettä omassa autossasi? Mietin vain, että uudet puslat vaihtaessa kannattaisi sitten estää tangon sivuttaisliike kokonaan sopivalla prikalla, ettei pusla kulu ja kolina ala pian uudelleen...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Näitä on vaihdettu takuuseen juurikin tuon sivuttaisliikkeen takia. Kuulemma (brittifoorumeilta luettuna) yksi aiheuttaja on ruoste, mikä syö pintakerroksia tuosta vakaajasta -> kiinnityspaikat väljistyy ja sivuttaisliike tulee mahdolliseksi. Takuuseen vaihdetut olivat jykevämpiä rakenteeltaan (paksumpia ainakin), ilmeisesti reippaanlaisesti. En ole koskaan nähnyt kumpaakaan, joten en osaa sanoa, onko oikeasti jotain konkreettista eroa. Mentori kertoi, että nuo paksummat on puslien kiinnityksen kohdalta yhtä paksut kuin vanhatkin, mutta muualta jykevämpää tekoa - kävisi järkeen?
Unohtamatta tietenkin sitä, että itsellänikin tuo operaatio olisi vähän niinkusta päällä. Pitäisi vaan saada puslat, aikaa ja rohkeutta lähteä repimään.
Unohtamatta tietenkin sitä, että itsellänikin tuo operaatio olisi vähän niinkusta päällä. Pitäisi vaan saada puslat, aikaa ja rohkeutta lähteä repimään.
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Eli silloin kannattaisi hommata juuri nuo 24 mm paksut vs. 21 tai 22 mm, vai mitkä ne alkuperäiset olikaan? Itse olen lukenut samaa tuosta ruosteesta ja jos tangon ottaisi kokonaan irti voisi sen maalata uudelleen. Pitää sitä harkita...
Ilmoitahan jos löydät noita puslia jostain halvalla niin pistän itsekin tilaukseen!
Ilmoitahan jos löydät noita puslia jostain halvalla niin pistän itsekin tilaukseen!
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Viimeksi muokannut Finest, 06 Touko 2014, 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Sparetolta sai halvalla, eikä Heikallakaan ole juurikaan kalliimpia.
Abarth 500 Esseesse
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Eikö tuo paksuus ole halkaisija? Vai onko se tosiaan se varsinainen paksuus? Jos on paksumpi tanko, pitää käyttää 21mm puslia - kun taas ohuempi tanko, paksumpia (24mm) puslia? Vai enkö mä vaan taaskaan tajua
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Se on tangon paksuus, kannattaa mitata ennen tilausta.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Eli puslan tapauksessa puhutaan halkasijasta... Eikös? Jos on ohut tanko, pitäisi olla ohuen tangon pusla?
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Juuri näin. Eikös kaikissa oo saman kokoiset vakaajat takana ja etuvakaaja GTAssa paksumpi?
Abarth 500 Esseesse
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
GTA:ssa kait myös takana paksumpi
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Omassa ei juurikaan tuntunut päittäisvälystä vakaajassa. Mutta poikittaisvälystä tuntui selvästi kun irrotti toisen koiranluun ja heilutti vakaajaa. Kannattaa tosiaan tuo vakaajan halkaisija mitata. Itse tilasin http://www.priracing.com nuo puslat, kustansi n. 35e postikuluineen.
SPF2747-__K Alfa 147/156 - Front - Anti Roll Bar Mount To Chassis Bushes
Size: 24mm
1 £15.76 £15.76
Goods total £15.76
Shipping total (Standard shipping) £8.00
VAT (20%) £4.75
Order total £28.51
SPF2747-__K Alfa 147/156 - Front - Anti Roll Bar Mount To Chassis Bushes
Size: 24mm
1 £15.76 £15.76
Goods total £15.76
Shipping total (Standard shipping) £8.00
VAT (20%) £4.75
Order total £28.51
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Itselläni oli nimenomaa päittäisvälystä. PALJON. Tänään tein töitä hieman.
Lyhyesti:
Ohut paineilmataltta + n. 25cm pitkä taltta = profit.
Operaatio tasan, miten etenin. Ja pari kuvaa...
1) Auto ylös nosturilla ja eturenkaat irti
2) 14mm pitkä hylsy + paineilmakone, jolla pultit lähes kokonaan auki etu/takareunasta (toinen pääty ensin, jotta panta ei pääse joustamaan liikaa - eli joko etummainen tai takimmainen pultti)
3) Paineilmataltalla löysätyn pultin puoleen pikkusen paukutusta. Etummaiset niitit antoivat periksi n. sekunnissa, taaemmat n. minuutissa (hankala yltää, menetti kone tehoaan)
Ja pultit kiinni, renkaat paikalleen ja auto alas. Eli nyt on esivalmistelut tehty puslien vaihtoon, vaikka itse puslat näyttivätkin varsin ehjiltä, on niissä silti sivusuunnassa mieletön välys. Valitettavasti en löytänyt tarpeeksi pitkää jatkoa akkukoneelle, jotta olisin voinut porata ruuveja paikalleen väliaikaisesti. Joka tapauksessa, kallistuksenvakaaja oikeassa kohdassa ja niitit aukastuna katosi KAIKKI kolinat etupäästä \o/ Kestää toki tasan niin kauan, kunnes kallistuksenvakaaja liikahtaa taas jompaan kumpaan reunaan.
Operaatio alkoi 15:30, loppui 16:50. Aikajako about:
Esivalmistelut (auto sisään, renkaat pois, vähän tiirailua ymv.) 10min
Sopivan tuurnan löytäminen talttaan 15min
Oikeiden työkalujen löytäminen, jotta pultit ym. saa auki 10min
Itse työstäminen kaikkineen 10min
Tässä vaiheessa siis mennyt 45min, niitit auki - ei ollut siis edes paha. Taaemmat niitit on todella nihkeässä paikassa ja iskutalttakoneen täytyy olla varsin ohkanen, jotta mahtuu edes jotenkin.
Sitten tulikin se ongelma. Ammuin kuskin puolen taaemman niitin auki viimeisenä. Ja sitten lähdin ampumaan pulttia kiinni, oli vahingossa pyssy vielä avausasennossa. Pultti irti. Ja mutteri lähti. Tietenkin. Seurauksena siitä sitten tappelin käsipelillä pulttia hollille ja luulin osuneeni, varovasti vähän kierroksia ja totesin et nyt hyvä ja tykillä loppuun - samalla kampesin mutteria alaspäin, jotta ei pyöri. Sitten koneesta loppu puhti. Ja sitten kiroiltiin. Se taaempi mutteri _EI MAHDU_ nätisti pihalle, joutu todella tappelemaan jotta sen sai pois. Kun sain sen pois, uuden mutterin paikalleenlaitto oli täysin triviaali homma. Tähän meni about loput ajasta, eli 40min - 5min siihen, että laski auton alas ja pulttasi renkaat kiinni.
Tässä muutama kuvatus... kuvan kootkin on pienennetty, niin ei varmaan tule siitä sanomista keltään...
Työkalu
Pelkääjän puoli, taaempi
Pelkääjän puoli, etummainen
Kuskin puoli, taaempi - tämä on se, mikä aiheutti ongelmia...
Kuskin puoli, etummainen - kiristettynä
Lyhyesti:
Ohut paineilmataltta + n. 25cm pitkä taltta = profit.
Operaatio tasan, miten etenin. Ja pari kuvaa...
1) Auto ylös nosturilla ja eturenkaat irti
2) 14mm pitkä hylsy + paineilmakone, jolla pultit lähes kokonaan auki etu/takareunasta (toinen pääty ensin, jotta panta ei pääse joustamaan liikaa - eli joko etummainen tai takimmainen pultti)
3) Paineilmataltalla löysätyn pultin puoleen pikkusen paukutusta. Etummaiset niitit antoivat periksi n. sekunnissa, taaemmat n. minuutissa (hankala yltää, menetti kone tehoaan)
Ja pultit kiinni, renkaat paikalleen ja auto alas. Eli nyt on esivalmistelut tehty puslien vaihtoon, vaikka itse puslat näyttivätkin varsin ehjiltä, on niissä silti sivusuunnassa mieletön välys. Valitettavasti en löytänyt tarpeeksi pitkää jatkoa akkukoneelle, jotta olisin voinut porata ruuveja paikalleen väliaikaisesti. Joka tapauksessa, kallistuksenvakaaja oikeassa kohdassa ja niitit aukastuna katosi KAIKKI kolinat etupäästä \o/ Kestää toki tasan niin kauan, kunnes kallistuksenvakaaja liikahtaa taas jompaan kumpaan reunaan.
Operaatio alkoi 15:30, loppui 16:50. Aikajako about:
Esivalmistelut (auto sisään, renkaat pois, vähän tiirailua ymv.) 10min
Sopivan tuurnan löytäminen talttaan 15min
Oikeiden työkalujen löytäminen, jotta pultit ym. saa auki 10min
Itse työstäminen kaikkineen 10min
Tässä vaiheessa siis mennyt 45min, niitit auki - ei ollut siis edes paha. Taaemmat niitit on todella nihkeässä paikassa ja iskutalttakoneen täytyy olla varsin ohkanen, jotta mahtuu edes jotenkin.
Sitten tulikin se ongelma. Ammuin kuskin puolen taaemman niitin auki viimeisenä. Ja sitten lähdin ampumaan pulttia kiinni, oli vahingossa pyssy vielä avausasennossa. Pultti irti. Ja mutteri lähti. Tietenkin. Seurauksena siitä sitten tappelin käsipelillä pulttia hollille ja luulin osuneeni, varovasti vähän kierroksia ja totesin et nyt hyvä ja tykillä loppuun - samalla kampesin mutteria alaspäin, jotta ei pyöri. Sitten koneesta loppu puhti. Ja sitten kiroiltiin. Se taaempi mutteri _EI MAHDU_ nätisti pihalle, joutu todella tappelemaan jotta sen sai pois. Kun sain sen pois, uuden mutterin paikalleenlaitto oli täysin triviaali homma. Tähän meni about loput ajasta, eli 40min - 5min siihen, että laski auton alas ja pulttasi renkaat kiinni.
Tässä muutama kuvatus... kuvan kootkin on pienennetty, niin ei varmaan tule siitä sanomista keltään...
Työkalu
Pelkääjän puoli, taaempi
Pelkääjän puoli, etummainen
Kuskin puoli, taaempi - tämä on se, mikä aiheutti ongelmia...
Kuskin puoli, etummainen - kiristettynä
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Tulipa täälläkin tehtyä kun oli nätti keli. Ei mikään herkku keissi mutta tehtävissä. pihatyönä tunkin varassa noin kolmen tunnin homma. Mulla oli uudetkin kumiseet. Tuntu niin timmiltä, että varmaan hetken päästä narisee ja sitten on pian väljät.
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Mä en ymmärrä millä vehkeil te ootte saanu ton tehtyy noin helposti?? Mul meni kaikkineen aivan tuhottomasti aikaa plus et mä onnistuin rikkoo enemmän ku korjaa
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Ei niitä vehkeillä tehä, vaan tuurilla ja taidolla. Pääasiassa tuurilla.
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
no ilmankos, mul on tiettävästi aina ollu huono tuuri kaiken suhteen
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Pitää yrittää huomenna muistaa ottaa kuvia tuosta paineilmataltasta. Ja siitä tuurnasta, mittojen kera - saa sitten hieman selvemmän kuvan soveltuvasta työkalusta. Ja tosiaan, pultti löysälle -> tarkkaa sihtailua ahtaista koloista, että tuurna on varmasti ylä- ja alapellin sauman kohdassa, kunnon painaminen ja liipasimesta täyttä täristystä niin kauan, että aukeaa.
Ja varmasti tuurillakin on osaa asiassa
Ja varmasti tuurillakin on osaa asiassa
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Jos paineilmatalttaa ei ole käytettävissä, niin tuollainenkin on kova peli noihin hommiin ja miksei muihinkin alustajuttuihin:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahko ... 0-W-17169/
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahko ... 0-W-17169/
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Tollasella minä ammuin hanttarin puolen laakerin irti olka akselista.äölkjhgf kirjoitti:Jos paineilmatalttaa ei ole käytettävissä, niin tuollainenkin on kova peli noihin hommiin ja miksei muihinkin alustajuttuihin:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahko ... 0-W-17169/
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Joo, volkkarin laakeri jyräytetty irti tuollaisella. Uusi ruuvipenkissä paikalleen vaikka olisi muka prässiä tarvinnut huoltoliikkeen mielestä Hinta/laatusuhde kohdillaan, omani on 10 vuotta vanha ja toimii edelleen mitä erilaisimmissa sovelluksissa, mm ajettavan ruohonleikkurin pyöräytän tuolla käyntiin
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Meneekö leikkimiseksi pelkällä meisselillä/taltalla ja vasaralla ?
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Onnistuu se varmasti niinkin, mutta meneehän siihen vähän enemmän aikaa.
Tosin tilat on ahtaat, voi tulla turhia hutilyöntejä enemmän kuin varsinaisia osumia.
Tosin tilat on ahtaat, voi tulla turhia hutilyöntejä enemmän kuin varsinaisia osumia.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Itse yritin ensin isolla taltalla + paljon isommalla lekalla. Ei toivoakaan, jos ei saa lukittua tuurnaa paikalleen jotenkin, ettei karkaa joka lyönnin jälkeen. Sitä voimaa tarvitaan. Auttaa, jos on n. 40cm pitkä tuurna ja 8kg leka. Sillä voi lähteä (tai katkeaa koko panta )
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Lähtee kyllä taltalla ja vasaralla. tai mulla ainakin lähti huonolla meisselillä. Avainsana on sopivan kokoinen pora millä jyystää nuo niittaukset auki. itselläni oli 11mm, mutta 12mm olis ollut parempi niin ei ois tarvinnut vasaralla nakutella ollenkaan.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Ja minä en koskenutkaan poraan
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Oikeaa toimintaa!Aquatica kirjoitti:Ja minä en koskenutkaan poraan
Jos se aukee voimalla, poraa ei tartte
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
^
Juuri näin!
Ja jos ei voimalla, niin sitten sitä voimaa ei vaan ole tarpeeksi. Joo, oikealla tuurnalla tuo olisi mennyt paljon nätimmin halki, mutta toimii se näinkin. Tuolla pannan ulkonäöllähän ei ole tasan mitään väliä, kun se kuitenkin kestää pari pientä naarmua.
Juuri näin!
Ja jos ei voimalla, niin sitten sitä voimaa ei vaan ole tarpeeksi. Joo, oikealla tuurnalla tuo olisi mennyt paljon nätimmin halki, mutta toimii se näinkin. Tuolla pannan ulkonäöllähän ei ole tasan mitään väliä, kun se kuitenkin kestää pari pientä naarmua.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Muuten, kuinkas pienellä välyksellä pienimmillään sitä meteliä on tullu. Olen tossa oikein urakalla etsiny kolinan syytä ja noista runkopuslista löytyy oikein hakemalla semmone aavistuksen omainen löysyys. Olishan sitä voinu käydä tekemässä lenkin koiranluut irti, mutten jaksanut. V*tusti kälisee terävissä nypyissä jostain. No täytyy kait sitten vaihtaa, kun ei ollu porakonettakaan kädessä, saatika ruuveja.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Ei sen kai iso tarvi olla, mutta kokeilitko poikittaisvälystä? Varmaan helpointa keulan roikkuessa renkaat irti, tai ainakin itselläni onnistui täysin murheitta. Mitään löysyyttä tai välyksiä ei muuten sitten löydykään, ainoastaan tuo kallistuksenvakaajan sivuttaisliike (helojen lukitsemiseen olevat 'laipat' hakkaa pantoihin tmv.)
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
^Ne tangossa olevat laipat on kyllä niin pienet, etten usko että pääsee ottamaan pantoihin. Toisekseen mikä sitä tankoa sivuttaissuunnassa repii? ainakaan niin lujasti että ääni tulisi...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Kallistellessa koiranluut elää myös sivusuunnassa, joten tankokin kyllä aikanaan liikkuu. Tai pelkän tärinän seurauksena. Tämähän on tunnettu asia mm Deltalla, jossa viiskutoseen aikanaan vaihdettiin tankoja takuuseen nimenomaan sivuttaisliikkeen vuoksi
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Samaa mieltä, kukahan tämänkin legendan on taas keksinyt?Jalamari kirjoitti:^Ne tangossa olevat laipat on kyllä niin pienet, etten usko että pääsee ottamaan pantoihin. Toisekseen mikä sitä tankoa sivuttaissuunnassa repii? ainakaan niin lujasti että ääni tulisi...
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Välys vakaajan runkopuslista saattaa "kadota" kun renkaat roikkuu. eli auto ylösnostettuna ei tunnu välystä, mutta siltanosturilla tai montun päällä näkee ja tuntee paremmin.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Mulla kuului saman tyylinen kolina vasemmalta, syylliseksi osoittautui puukko jonka olin unohtanut koneen päälle kun uusin pissapojan letkut.stoichiometric kirjoitti:Muuten, kuinkas pienellä välyksellä pienimmillään sitä meteliä on tullu. Olen tossa oikein urakalla etsiny kolinan syytä ja noista runkopuslista löytyy oikein hakemalla semmone aavistuksen omainen löysyys. Olishan sitä voinu käydä tekemässä lenkin koiranluut irti, mutten jaksanut. V*tusti kälisee terävissä nypyissä jostain. No täytyy kait sitten vaihtaa, kun ei ollu porakonettakaan kädessä, saatika ruuveja.
Puuko oli tippunut koneen taakse piti hyvän kolinan. Ronkin sitä pois ja pudotin sen pakoputken y-liitoksen päälle, terä melkein tiessä kiinni.
Pistin koneen käymään ja annoin putken lämmetä sen verran että muovinen kahva suli ja terä tuli alas.
Edelleen välillä haisee muovi kun auton sammuttaa, ei se mua haittaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Tuo tankolaippa oli vaan arvaus omalta osaltani. Mutta sivuttaisvälys on siis ihan faktajuttua, ei kai niitä takuuseen olisi vaihdettu ilman syytä....?toolman kirjoitti:Samaa mieltä, kukahan tämänkin legendan on taas keksinyt?Jalamari kirjoitti:^Ne tangossa olevat laipat on kyllä niin pienet, etten usko että pääsee ottamaan pantoihin. Toisekseen mikä sitä tankoa sivuttaissuunnassa repii? ainakaan niin lujasti että ääni tulisi...
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Että arvaus, jepjepAquatica kirjoitti:Tuo tankolaippa oli vaan arvaus omalta osaltani. Mutta sivuttaisvälys on siis ihan faktajuttua, ei kai niitä takuuseen olisi vaihdettu ilman syytä....?toolman kirjoitti:Samaa mieltä, kukahan tämänkin legendan on taas keksinyt?Jalamari kirjoitti:^Ne tangossa olevat laipat on kyllä niin pienet, etten usko että pääsee ottamaan pantoihin. Toisekseen mikä sitä tankoa sivuttaissuunnassa repii? ainakaan niin lujasti että ääni tulisi...
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
toolman kirjoitti:kukahan tämänkin legendan on taas keksinyt?
Piileeköhän tuossa vastaus?Aquatica kirjoitti:Tämähän on tunnettu asia mm Deltalla...
Jos se vääntöraudalla liikkuu helposti sivuttain niin kyllähän se väljyydestä kertoo, eli ei niitä turhaa ole vaihdettu. Mutta ei se sitä tarkoita, että ääni ajossa syntyisi sivuttaisliikkeen seurauksena.Aquatica kirjoitti:Mutta sivuttaisvälys on siis ihan faktajuttua, ei kai niitä takuuseen olisi vaihdettu ilman syytä....?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
No, se liikkui ihan yhden käden kiskasun voimalla Ja edestakasin, ilman mainittavaa voimankäyttöä. Tämä siis niin, että auto nosturilla ja renkaat irti (eli etupää roikkui ilmassa, nostettu ihan nostokohdista). Pystyvälystä ei ole kukaan kyennyt löytämään tuosta, ei sitten mitenkään päin. Eikä pitkittäistä. Kokeiltu on:
Nostettuna
Nostettuna ilman renkaita
Ajosillalla
Ajosillalla ilman renkaita
Ajosillalla osin kevennettynä renkaineen
Ajosillalla kunnolla kevennettynä renkaineen
Ajosillalla osin kevennettynä ilman renkaita
Ajosillalla kunnolla kevennettynä ilman renkaita
Ja on käytetty vääntörautaa, raakaa voimaa, kumilekaa, sorkkarautaa ja rautakankea. Pysty/pitkittäisvälystä _ei ole_, kaikki välys mitä itselläni tuolla on, on nimenomaan sivuttaisvälystä. Joten kun vakaajan laittoi "oikealle kohdalleen" (ilmeisesti? Meni vaan jotenkin johonkin ja näytti olevan about keskellä), loppui kaikki kolinat - täysin. Nyt, vaikka tulisi sivuttaisliikettä, ei missään kohti metalli pääse osumaan metalliin ja ääni pysyy poissa. Muita ajatuksia en osaa sanoa.
Toisaalta, nyt kun asiaa mietin, niin taisin muistaa aavistuksen väärin, mutta silti ihan oikein
Eli:
Kallistuksenvakaaja pääsee liikkumaan sivusuunnassa, jonka seurauksena se osuu tukivarteen, mistä kolina aiheutuu. Eli ei itse vakaajasta. Mutta ilman sivuttaisvälystähän se ei sinne pääse osumaan, joten se sivuttaisvälys on äänen lähde
EDIT:
Eli myönnän olleeni ainakin OSIN väärässä. Vaikka idea pysyykin samana, ainakin minun päässäni...
Nostettuna
Nostettuna ilman renkaita
Ajosillalla
Ajosillalla ilman renkaita
Ajosillalla osin kevennettynä renkaineen
Ajosillalla kunnolla kevennettynä renkaineen
Ajosillalla osin kevennettynä ilman renkaita
Ajosillalla kunnolla kevennettynä ilman renkaita
Ja on käytetty vääntörautaa, raakaa voimaa, kumilekaa, sorkkarautaa ja rautakankea. Pysty/pitkittäisvälystä _ei ole_, kaikki välys mitä itselläni tuolla on, on nimenomaan sivuttaisvälystä. Joten kun vakaajan laittoi "oikealle kohdalleen" (ilmeisesti? Meni vaan jotenkin johonkin ja näytti olevan about keskellä), loppui kaikki kolinat - täysin. Nyt, vaikka tulisi sivuttaisliikettä, ei missään kohti metalli pääse osumaan metalliin ja ääni pysyy poissa. Muita ajatuksia en osaa sanoa.
Toisaalta, nyt kun asiaa mietin, niin taisin muistaa aavistuksen väärin, mutta silti ihan oikein
Eli:
Kallistuksenvakaaja pääsee liikkumaan sivusuunnassa, jonka seurauksena se osuu tukivarteen, mistä kolina aiheutuu. Eli ei itse vakaajasta. Mutta ilman sivuttaisvälystähän se ei sinne pääse osumaan, joten se sivuttaisvälys on äänen lähde
EDIT:
Eli myönnän olleeni ainakin OSIN väärässä. Vaikka idea pysyykin samana, ainakin minun päässäni...
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Mitenkäs porukka on kiristänyt puslat takaisin kiinni? Auton ollessa tunkattuna ilmaan vai renkaat maassa eli silloin kun vakaaja tanko on normaaliasennossa?
Joskus kuulemma vanhoista pösöistä on mennyt puslanpannan pultit poikki jos on kiristänyt vakaajan väärässä asennossa ja laskenut auton alas.
Joskus kuulemma vanhoista pösöistä on mennyt puslanpannan pultit poikki jos on kiristänyt vakaajan väärässä asennossa ja laskenut auton alas.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Itse kiristin roikkuvana. Pannathan menee ihan yhtä tiukalle, eli siis kiinni apurunkoon, teki mitä teki. Tosin puslat voivat joutua kierteelle, eli kun ne kiristetään pyöräntuennan roikkuessa, auton alas laskiessa kiertyy puslat. Oletan.
Ja tämä voi aiheuttaa ennenaikaista kulumaa puslissa - tietääkö joku faktana, kuinka tuo pitäisi tehdä oikein? Ja onkohan tuossa yksi syy sille, että kolinat lakkasi omalla kohdalla, jos puslat ovat kiertyneet nyt kun on kuormaa päällä = hieman kireämpi, eli välykset pois...?
Ja tämä voi aiheuttaa ennenaikaista kulumaa puslissa - tietääkö joku faktana, kuinka tuo pitäisi tehdä oikein? Ja onkohan tuossa yksi syy sille, että kolinat lakkasi omalla kohdalla, jos puslat ovat kiertyneet nyt kun on kuormaa päällä = hieman kireämpi, eli välykset pois...?
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Minkähän kokonen toi vakaaja on pikku bussossa?
Näyttää niin helpolta että ne vois vaihtaa joutessaan.
Näyttää niin helpolta että ne vois vaihtaa joutessaan.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Helppoa on oikeilla työkaluilla. En tiedä, paljonko tilan muutos on pikkubussoon verrattuna tuo tessu. Mutta koosta en valitettavasti osaa sanoa yhtään mitään, sillä itselläni ei tullut mieleenkään mitata paksuutta. Oletan, että pitäisi katsoa nimenomaa puslan halkaisija? Vai keskeltä ulkoreunaan-mitta?
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Oikeasti (broidin mukaa) kuulus kiristää lopullisesti renkaat nostos eli niin kuin auto lepäis normaalisti niiden renkaiden päällä, saattaa aiheuttaa just sitä ennenaikasta kulumista ja ne puslat voi joutua vääntöön.
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
^^Vakaajan halkaisijan mukaan puslat
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Pösöössä vakaajatanko ei ole pyöreä puslan kohdalta ja pusla on valettu sopimaan tangon loviin normaalikorkeudessa.Maunu kirjoitti:Mitenkäs porukka on kiristänyt puslat takaisin kiinni? Auton ollessa tunkattuna ilmaan vai renkaat maassa eli silloin kun vakaaja tanko on normaaliasennossa?
Joskus kuulemma vanhoista pösöistä on mennyt puslanpannan pultit poikki jos on kiristänyt vakaajan väärässä asennossa ja laskenut auton alas.
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
^^^^^Ei ole väliä missä asennossa nuo kirii paikalleen kun pusla on tuon mallinen. Eri asia puslissa joista voi vulkanointi revetä jos kiristetään normaalista poikkeasvasta tilassa paikalleen. Kuvasta bonjaa.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)
Jos Heikalla noita kumeja ei satu olemaan hyllyssä, niin sopiiko noit motonetin fiatin kumit sinne. Tuli vähän kiirus.
onkos noit pannanpuolikkaat niitattu vain noista kiinnitysreijistä? Pistehitsattu myös?
onkos noit pannanpuolikkaat niitattu vain noista kiinnitysreijistä? Pistehitsattu myös?