Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Niitattu/hitsattu pultinreikien ympäriltä, ainakin omassani. Ei tosiaan ihan hirveitä voimia tarvinnut, että aukeaa. Poralla pitäisi onnistua myös, tosin silloin voi olla tarve uusia pulttia...

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja palkus »

ok. tarttee varmaan purkaa äiteenpäivänä ja sitten hommata maanantaina jostain kumiloiset. Ei hermo kestä+ei ole oikein remonttiaikaakaan. :) pari päivää sitten koirunluut helpattuna aikani kun raudalla erisuunnista vääntelin, niin olin näkevinäni välyksellistä liikehdintää. Olis vaa tarvinnu käydä ajelemassa tuolloin vakaaja disabloituna.

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Prkl on ruvennu taas kolisee, pitäskö testaa sit ruuvvit läpi juttuu??
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

No on se ainakin ensiapua kolinaan jos sieltä tulee.
molex to sata, lose all your data.

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Tulee, toisen puolen panta jäi vaihdos väljäks jo valmiiks, ihan ei viel oo taitoo, meni kierteet
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pultti pois ja lyöt mutterin veks, uutta pulttia ja mutteria vaan. Niin minäkin jouduin yhteen tekemään...

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Viimeks joutu sit alapallon pulttii hioo ku sain siitäki kierteet sököks... Mua saa pyytää remppaa, takaan et saan kaiken tohjoks mihin vaa kosken :lol:
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Oleino
Viestit: 1780
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Onnistuu se rikkominen muillakin. Vaihtelin viime kesänä erääseen autoon jousia ja siinä samalla rikoin 2x raidetangonpään suojakumin, 1x vetarin suojakumin ja 1x alapallonivelen suojakumin. 8)

Ruuvit läpi vakaajan puslasta on ihan ok ensiapu, mutta ei tietenkään lopullinen ratkaisu. Jos on juuri vaihdettu puslat niin tsekkaisin ensin että onko jotain jäänyt löysälle. Jos panta on huonosti niin se ensin mallilleen.
Tein itse - säästin

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Itellä kohta vaihto edessä, kun en jaksa kuunnella narinaa :) Laitanko puslan väliin sikaa vai vaseliinia? Ainakin tulis timmi, jos laittais sikaa väliin, mut mitä muita tuhoja tällöin syntyisi. Kunhan vaan mietiskelen ääneen. Ruuvikiristys auttoi vuoden verran eteenpäin. Onhan noi osat ollut varastossa jo ties kuinka pitkään odottamassa motivaatiota.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Tuon tangonhan on tarkoitus pyörähtää tuolla puslan välissä. Kumi toimii laakerina huonosti jos laitat sinne liimaa. Itte laitoin kuparitahnaa. Joku kumirasva olis ollut varmasti parempaa.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Näinpä vähän sen ajattelinkin olevan. Pitänee laittaa sinne kunnolla rasvaa, jotta pysyisi vuosia hiljaisena, eikä narisisi aina viileällä ilmalla. Mulla menee samanlaiset kumiset sinne, kun orginellitkin.

SiK
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja SiK »

Suosittelen rasvanippojen laittamista tuonne. Jonkun verran helpompi vaikka aina renkaanvaihdon yhteydessä painaa prässillä lisää rasvaa kuin vaihtaa kuivaneet puslat muutaman vuoden välein. Vielä jos leikkaa dremelin laikalla pienen uran puslaan kulkeutuu rasva tasaisemmin ympäri vakaajaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ja jos meinaa että rasvauksesta on mitään hyötyä niin puslassa pitää olla myös reika nipan kohdalla että rasva ajautuu liukupinnoille asti. Noista ensimmäisistä kuvista päätellen näin onkin.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Rasvaa normaaliin kumipuslaan? :crazyeyes: Perinteisesti vakaajan runkopuslatkin on sellaista materiaalia olleet että pehmiävät ja turpoavat öljystä/rasvasta, eri juttu sitten uretaanipuslat ja vastaavat... Vai ovatko ne vakiotkin jo sellaiset?

e: ovat näemmä nuo SiK:n kuvassa olevat ainakin. Onko ne kaikki, tarvikkeetkin tuollaiset?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

-HH- kirjoitti:Rasvaa normaaliin kumipuslaan? :crazyeyes: Perinteisesti vakaajan runkopuslatkin on sellaista materiaalia olleet että pehmiävät ja turpoavat öljystä/rasvasta, eri juttu sitten uretaanipuslat ja vastaavat... Vai ovatko ne vakiotkin jo sellaiset?
Vakiopuslat ja tarvikkeet on ihan kumea.

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja -HH- »

SiKin kuva vanhoista puslista näyttää pahasti siltä uretaanin tapaiselta aineelta joita Fiat-konserni on käyttänyt joissain vakaajan kiinnityksissä ainakin 80-luvun alkupuolelta lähtien - sellaista ruskeeta tavaraa. Se ei turpoa öljystä, ja huomaa että ei ole kumia. Pitää joskus kattoa mitä ne oikeesti on, tossa nyt vaan aloin arvuuttelemaan kuvan perusteella. Mutta tosiaan normaaleja kumipuslia ei pidä mennä öljyämään tai rasvaamaan millään vaseliinilla...

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Omassa on alkuperäiset puslat ja ne ainakin on ihan tavan kumea, ja ainakin Mister-Autosta saatavat tarvikkeet on myös kumea.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tulipas sitten vaihdettua noit kummiloiset. En pitänyt kyseistä huoltotoimenpidettä kovinkaan miellyttävänä. Suosittelen laskemaan hieman etukelkkaa, sitten homma onkin varsin helppo. Minä en laskenut. :-D Seuraavaksi täytyy vaihtaa koko vakaaja tai hioa ja maalata, sen vertta ruosteessa on tuo liukupinta. Kumia on+ tyypillinen kudosvahvistus liukupinnalla. Silikooni rasvaa laitoin, ei tonne mitään normi vaseliineja parane laittaa. Vanhasta kumista näkyi selvästi irroneen maalin ja ruosteen aiheuttamat vauriot.

SiK
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja SiK »

Ei noi omassa olleet puslat ainakaan kumisilta enää vaikuttanut, jotain kovempaa. Liekö sitten uutena olleet pehmeät. Tottakai rasvan laatu tilanteen mukaan, mutta omasta mielestä tuollainen liukuva pinta tarvii aina jotain voitelua.

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

liukuva pinta tarvii aina jotain voitelua.[/quote]

8)
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja A Bart »

^ Niin, kaikki paikathan eivät ole itsevoitelevia.

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Kyllähän tuollainen ainakin hetken pitää vikisevät kumiosat hiljaisena, tuskin siitä ainakaan haittaa on jos tuollaista tunkee sinne puslaan asennuksen yhteydessä. 8)

http://www.motonet.fi/fi/tuote/807825/R ... erasva-5kg

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^tunnin 8)

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Hah siis juu ei kaikkia oo näin lykästäny :-D täs nyt lähinnä mietin et oisko mun tarvinnu tunkea jonnekkin jotai rasvaa samal ku vaihdoin ne puslat, jäi laittamatta
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Taitaa tuo olla alunperin kuivanakakkoseen- tyyppisesti koottu. Korjattuna liukaste on tarpeellinen, koska se tanko on röpyliäinen ruosteen takia. Olis tarvinnu laittaa wanhojen puslien ja tangon väliin päiväksi smirgelituukia, olis tullu puhtonen. :-D

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Eikös se liene suunniteltu vaihdettavaksi kerralla uuteen se tanko?
Ei ole italian poikia kiinnostanut voitelu/liukupinnnat 8)

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

no niin just tota mietin et siis tankoonkin rasvat, mut ei kuitenkaa mitää öljypohjast ko sit se tekee jotain niille puslille... aina oppii uutta
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Noihin nariseviin paikkoihin voi laittaa Molykote medium 33 rasvaa.

Maksoi vuonna -98 tuubi muistaakseni yli 200 markkaa , mutta ei narissut 156 helat sen jälkeen.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

EmmiMaria kirjoitti:no niin just tota mietin et siis tankoonkin rasvat, mut ei kuitenkaa mitää öljypohjast ko sit se tekee jotain niille puslille... aina oppii uutta
Truuttaat rasvaa siihen puslan kylykeen, jos se on väläjä nii siitä se mennee sissään.
Luulis noi gummipuslat olevan ölöjynkestäviä?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Mahtaako olla. Semmonen hjuva öljynkestävyys vähän heikentää noita muita tarvittavia ominaisuuksia. Nitriilikumi on öljynkestävää, mutta mun mielestä noit kumiset alustan osaset on pääosin sbr-kumia. En nyt ole ihan varma kyllä.

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Juu öljynkestäviksi noita epäilevät voivat tehdä testin ja katsoa miten ne turpoaa ja pehmenee... :wink:

Ei tiukka kumipusla mitään voitelua ainakaan tähän mennessä ole tarvinnut, ja ei niissä ole sitä alunperinkään. Eri juttu nuo uretaaniset joissa se vakaaja liikkuu muutenkin paljon herkemmin, kumisessa osa liikkeestä taitaa mennä ihan kumin joustamisella. Eikä se vakaajan liike nyt niin kovin iso ole.

SiK
Viestit: 261
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja SiK »

Putsailin vanhaa puslaa kun pyöri vielä tallin lattialla. Materiaalista on vaikea sanoa tarkasti mitä tuo on, mutta ei oikein "perus"kumilta tunnu. Näkyi myös olevan joku kangas/kuitupinnoite vakaajatankoa vasten. Ilmeisesti olivat alkuperäiset, kun pannan puolikkaita ei ollut valmiiksi toisistaan irroitettu.
Liitteet
pusla.jpg
(109.55 KiB) Tiedosto ladattu 6578 kertaa

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja a-m »

Tuohan näyttää ihan joltain bakeliitilta tuo puslan sisällä oleva "rengas".

Avatar
stikkaaj
Viestit: 107
Liittynyt: 12 Marras 2012, 18:26
Car(s): Ducati S2R1000 ex: 147 2.0 Facelift
Paikkakunta: JKL

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja stikkaaj »

Onko tuo runkopuslista kuuluva ääni nimenomaan sellainen "narahdus" ? Omassa 147:ssa kuuluu nimittäin kuskin puolelta aika pienessäkin töyssyssä narahdus, muttei mitään kolinaa. Onko pusla siis vaihtotarpeessa, vai auttaneeko rasvailu jos sinne väliin saa jollain ujuteltua :?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Iskemättömät puslat
WP_000378.jpg
(93.87 KiB) Tiedosto ladattu 6347 kertaa
Iso kuva niin näkyy..
Jotain verkon tapaista siellä sisäpinnassa on.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^Ei sinne muuta saa ilman purkamista kuin ehkä öljyä tai jotain spray tököttiä. Piruuttani tököttelin kokeeksi vaseliinia puslien tienoot täyteen ja ensin öljyäki pohjille, kun kerran uudet kumit olin jo tilannu. Jonkun aikaa ajelin ennen sopivaa vaihtohetkeä. Yhtään ei ollut liukastetta liukupinoilla ja v*tutti putsailla niitä vaseliineja sitten sieltä "alueelta" ennen uusien asennusta.
Se narina tulee helposti ylätukivarresta.

^joo, tommosissa on yleensä tuo "kudospinta" lisäämässä kestävyyttä+muotopysyvyyttä sekä vähentämässä ääntelyä.

Avatar
Motion
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Loka 2013, 21:09
Car(s): 156 1.8 TS -03
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Motion »

Se narina tulee todennäköisesti juuri ylätukivarsista tai sitten alatukivarren pallonivelestä, mistä itselläni kuului järkyttävän kova ääni. Vaihdoin kaikki etutukivarret tammikuussa ja narinat hävisi, nyt on tullut pientä sellaista takaisin todennäköisesti ylätukivarresta. Pitänee ottaa ne irti ja rasvata kunnolla mikä olisi pitänyt älytä tehdä jo asennettaessa...

Tilasin eilen vakaajan runkopuslat + kaikki puslat taakse (uretaaniset) strongflexiltä. Toivottavasti loppuu kolina edestä ja tukevoituu ajo muutenkin. Kerron vaikutukset sitten kunhan puslat saapuvat ja kerkeän niitä jossain välissä asentamaan!

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mulla camber suoristui ja melutaso vähän lisääntyi.

Avatar
Motion
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Loka 2013, 21:09
Car(s): 156 1.8 TS -03
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Motion »

Tässä omat kokemukset puslien vaihdosta jos niistä olisi jollekin hyötyä (tuli pidemmänpuoleinen sepustus):

Ostin siis Strongflexiltä kallistuksenvakaajan puslat eteen sekä täydellisen puslasarjan taakse. Tangon vakiohalkaisija edessä on 156:ssa 22 mm, joten luonnollisesti 22 mm puslat. Paketti saapui kohtuuajassa perille Itellan lakosta huolimatta, mutta Puolan pojat olivat unohtaneet paketista pitkittäisvarsien (taka-)puslat. Tästä heille kuitenkin huomautettuani puslat lähtivät välittömästi matkaan pahoitteluiden kera ja ovat jo saapuneet, joten siltä osalta jäi ihan hyvä maku suuhun. Varmaan uskaltaisin tilata toistekin, vaikka ennakkoluulot olivat suuret johtuen aiemmista huonoista kokemuksista Puolasta tilattaessa (eri firma...). Pulsien mukaan laitettu rasva oli ihan tavallista mustaa konerasvaa, joka oli pieni pettymys koska ilmeisesti esim. Powerflexien mukana tulee kuparirasvaa tms., mutta tuolla mennään (onhan niillä hinnassakin melkoinen ero).

Sitten itse asennukseen. Irroitin vakaajan pannat toisistaan ketjun alussa kerrotulla menetelmällä, joka osoittautui varsin helpoksi: Ensin toinen pannan pulteista irti, toinen tiukasti kiinni. Sitten porasin 12 mm terällä pantojen välistä kiinnitystä auki pultin reiästä, varmaan 11 mm olisi riittänyt sillä nyt taisi apurunko ottaa hieman osumaa... Mutta sellaista ei ollut tarjolla. Sitten vain pitkän talttapäämeisseelin avulla muutama terävä vasaranisku pantojen kiinnityskohdan väliin ja ne irtosivat helposti. Sama toisen pultin ollessa irti ja toisen kiinni ja sitten pannan alemman osan saakin jo vedettyä pois.

Tämän jälkeen seurasi itselleni ylivoimaisesti vaikein vaihe: pannan ylempi puoli ei suostunut tulemaan millään pois, vaikka kuinka taisteli sen kanssa. Siellä on tilaa niin vähän. Lopulta luovutin ja suostuin laskemaan apurunkoa (alussa siis päätin yrittää tehdä ilman sitä). Sekään ei osoittautunut itselleni helpoksi... Ensin laitoin tunkin keskellä olevan moottorintuen alle. Sitten löysäsin kummaltakin puolelta kolmea apurungon takimmaista pulttia (2x18 mm + 1x15 mm), sekä pakotunnelin vieressä olevia pultteja (muistaakseni 15 ja 10 millisiä?). Apurungossa on lisäksi molemmin puolin 24 mm pultti, joka pitää ohjausvaihteen paikallaan ja 4x15 mm pultteja, jotka kiinnittyvät alatukivarteen. Ohjausvaihteen pultteja koitin löysätä, mutta ne eivät inahtaneetkaan pitkällä tangolla vääntäessä joten katsoin parhaaksi jättää ne rauhaan. Alatukivarren pultteja ei ainakaan tarvitse irroittaa.

Ihmetys oli kova kun apurunko ei sitten laskenut milliäkään... Lopulta eLearnista tihrustaen löysin vielä yhdet pultit molemmin puolin, jotka kiinnittää apurunkoa (18 mm ... vai 15?). Ne oli paikassa, josta en älynnyt etsiäkään, eli vetoakselin yläpuolella, eikä niitä auton alta näe. No niitäkin sitten löysäsin eikä apurunko vieläkään tippunut kuin ehkä 1 cm verran, mutta ilmeisesti se riitti, sillä sain sitten vängättyä ylemmätkin pannat pois. Itse puslathan tulee sitten helposti.

Kun pannat ovat irti niille kannattaa tehdä seuraava käsittely: hio ylemmästä pannasta pois ne 'lipat', jotka tulevat alemman pannan reiän sisään. Näin pannat saa kiristettyä kasaamisvaiheessa tiukalle, kun lipat ei kuitenkaan osu kunnolla reikiin. Itse jouduin kasaamaan pantasysteemin kaksi kertaa paikalleen kun en aluksi hionut niitä. Pusliin vaan rasvaa ja ne menee helposti paikalleen, sitten pannat (ylempi ensin!) ja kohdistus ja kiristys. Sitten kaikki muut löysätyt pultit momenttiin (+ vielä pikku kiristys kuten aina...).

Ja eikun koeajolle! Kaikki koinat tiessään, sekä kallistuksissa vaivannut narina loisti sekin poissaolollaan. Kylläpä on mukava ajella, kun ei joka kuopassa kuulosta enää siltä, että etupää leviää hetkenä minä hyvänsä. Aikaa ja vaivaahan hommaan meni enkä suosittele sitä, jos ei omista kunnon työkaluja ja hyviä hermoja pannan irroitukseen, mutta lopputulos oli ehdottomasti sen arvoinen! Nyt tuntuu kun olen Alfan etupäähän vaihtanut kaikki tukivarret ja nuo puslat, että siihen alkaisi osata jotain tehdäkin. No, ensiviikonloppuna takapään puslat...

Ei tullut otettua kuin yksi kuva eikä tuosta mitään selviä, mutta näkeepähän että entiset puslat oli jo entiset:
Kuva

Edit: Ei näköjään näy kuva [img]-komennolla? No jospa liitteenä näkyisi...
Liitteet
puslat_pienennetty.jpg
puslat
(206.05 KiB) Tiedosto ladattu 6230 kertaa

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja palkus »

eikös ollutkin kiva huoltohomma. Minä jätin tarkoituksella ne niittireunat ohjuriksi/vahvikkeeksi, hivasin vain kulman kartiolle, jotta menevät paikkaansa. Semmosella väkäsraudalla kiskoin ylimmäiset puolikaat pois, kun kerran apurunkoon en koskenut.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^Tipo/tempra sarja erilaiset niin myös Bravo/Marea.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^?

maahinen
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Tammi 2013, 22:16
Car(s): 159 SW 2,4JTDm -06

ex. 156 SW 1,9JTD MJet -00

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja maahinen »

Tulipahan puslat vaihdettua 156:een ja voin kyllä todeta, että ei se ainakaan se helpoin urakka ollut. Käytössäni oli hallitunki+GeeTee työkalusarja+2kg pajavasara+erinäinen lajitelma lyöntityökaluja niittauksen hajotukseen. Kuskin puolen pannasta onnistuin kierteet hajottaan, joten uus mutteri piti tilalle hitsata, vänkärin puolinen menikin huomattavasti helpommin.

Mutta, millä ihmeelle te olette saaneet poikittaisvälyksen hävitettyä vakaajasta? Omassani oli reilusti välystä ennen ja reilusti sitä välystä jäi vielä jälkeenkin.

Tulevina päivinä työt jatkuvat, sillä auton pohjasta löytyi reilusti kissan mentävä reikä kuskin penkin alta. Aluksi kaikki näytti hyvältä, mutta ainoa koossapitävä voima taisikin olla pohjamassassa. :roll:
Näyttää hitaalta!

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja heme »

Nopeaa on Puolan poikain toiminta, maanantaina tilasin aamulla Strongflexin runkopuslat, eilen torstaina tuli postista ilmoitus kirjatusta kirjeestä. Äsken hain, ja oikea tavara löytyi paketista. Rekommenderar.

Verttiv
Viestit: 96
Liittynyt: 17 Elo 2013, 19:47
Car(s): ex:
156 2,5l boselift -02
156 jts -04
Paikkakunta: Turku

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Verttiv »

Itsekin tilasin tuolta Strongflexiltä puslat, ja vein auton AD-huolto Pamexille kytkimen pääsylinterin vaihtoa varten ja samalla noiden puslien vaihtoon.
Noh pääsylinterin saivat vaihdettua ja sen jälkeen siirtyivät kallistuksenvakaajan kimppuun.

Apurungon pudottamisen jälkeen totesivat puslien vaihdon olevan mahdotonta,
ja laittoivat apurungon takaisin paikoilleen ja veloittivat siitä ilmeisesti puolikkaan tuntihinnan.n :roll:

Itselläni ei ole välineitä eikä taitoa vaihtaa, joten kellään tiedossa yhtään korjaamoa Etelä-Karjalan alueelta missä voisi nuo kallistuksenvakaajan runkopuslat vaihtaa? :lol:

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^vai mahdoton vaihtaa :lol:

Avatar
Motion
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Loka 2013, 21:09
Car(s): 156 1.8 TS -03
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja Motion »

Heh, ei se mahdotonta ole mutta kyllä siinä aikaa palaa...

maahinen: Minullekin jäi sitä poikittaisvälystä selvästi, mutta koska uudet puslat ottavat tankoon paljon tiukemmin ei se ilmeisesti pääse liikkumaan ajossa. Ainakaan ääntä aiheuttavasti.

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Saako nyt tuntea hivenen ylpeyttä kun olen ne saanut itse vaihettua hyvin pienellä avústuksella, kerta korjaamossakaan eivät osaa :-D
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

EmmiMaria kirjoitti:Saako nyt tuntea hivenen ylpeyttä kun olen ne saanut itse vaihettua hyvin pienellä avústuksella, kerta korjaamossakaan eivät osaa :-D
Totta kai! :) minä ainakin arvostan naista joka tekee muutakin kuin lakkaa kynsiään.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Kallistuksenvakaajan runkopuslien vaihto 147 (156)

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

EmmiMaria kirjoitti:Saako nyt tuntea hivenen ylpeyttä kun olen ne saanut itse vaihettua hyvin pienellä avústuksella, kerta korjaamossakaan eivät osaa :-D
Rinta rottingille vaan!!!

Vastaa Viestiin