Vapaavirtaus suodatin...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
niko76
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Marras 2004, 09:09
Paikkakunta: kaarina

Vapaavirtaus suodatin...

Viesti Kirjoittaja niko76 »

Auttaako vapaavirtaus ilmansuodatin mitään ?? ajattelin ostaa. Tietoa mitä maksaa ja mistä saa?? Ilmansuodatin täytyy vaihtaa kuitenkin ja ajattelin ostaa ... mitähän teltta auto ottaa sellaisesta? Saako muualta hyviä? :shock:
156 Super 1.8 vm.2000
Kona 2005

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no pitemmän päälle tulee ainakin halvemmaksi kuin normaali paperisuodatin, ainakin jos meinaat autoa pitää hieman pitempään..

JR-merkkisiä myy ainakin muukkonen

http://www.tmuukkonen.fi/index.htm

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Jotenkin en usko että delta myisi... ;)
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu ei taida deltan valikoimasta löytyä.. :-D

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

niko76 kirjoitti:Completos niminen yritys raisiossa nokipojankadulla myy vapaavirtaussuodattimia 59€ . Muutenkin mukavan oloinen liike. Auki arkisin 12-17
Jep, minä tilasin yhden sieltä vuonna -99 mutta vieläkään ei ole näkynyt. Taidat muuten olla ensimmäinen joka sanoo jotain positiivista tuosta liikkeestä?

niko76
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Marras 2004, 09:09
Paikkakunta: kaarina

Viesti Kirjoittaja niko76 »

Juttelin juuri kaverin kanssa ja se taas sanoi ettei se completos niin ihmeellinen paikka ole.... ja usein tarjoaa "ei oota"
156 Super 1.8 vm.2000
Kona 2005

MM
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Kesä 2004, 00:48

Viesti Kirjoittaja MM »

Hanki paneeli vapaavirtaus suodatin joka laitetaan auton oman putsarin tilalle. Ehdottomasti paras näistä on Greenin filtteri. JR suodattimista on vähän ristiriitaisi kokemuksia, menee helposti tukkoon eikä oikein istu paikalleen jolloin vaarana on oravia pienempien esineiden meneminen koneeseen. Muista pestä ja huoltaa ohjeiden mukaan n.10tkm välein. Tuo herkkyyttä kaasun ja koneen toimintaan eli moottori tulee herkemmäksi sekä jouheammaksi käyttää.

Lisäheppoja tuskin kannattaa odottaa pelkällä filtterillä saavansa vaikka mitä mainospuheita jopa 5hp teholisästä näiden sivuilla on :-D

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Itselläni on Pipercrossin kartio Alfassa. Hiukan korkeammalle siirsi tehoaluetta ja varmaan ihan kiva lisä muutenkin mutta enpä mene vannomaan kannattaako sataa euroa tollaseen laittaa :D
Uutta filtteriä ostaessa sarjassamme "ihan jees" hankintoja.

Petteri
Viestit: 85
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -2011
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Jos jotakuta kiinnostaa niin minulla on vielä myynnissä Novitec'n vapaavirtaussuodatin asennustarvikkeineen. Löytyy myydään osastosta.
Giulietta 1.4 MultiAir -2011

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

No niistä paneelivapareista ei ainakaan ole mitään hyötyä. Kartio tai kaksoiskartiot taitaa olla ainoita missä tulokset näkyy dynossa.. Saavutettu etu muuten vakiossa on tosin aika pieni hintaan ja ääneen verrattuna. Mut jos reilummin virittää, niin sit kai se onkin paremmin perusteltua..
Abarth 500 Esseesse

MM
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Kesä 2004, 00:48

Viesti Kirjoittaja MM »

m.sa kirjoitti:No niistä paneelivapareista ei ainakaan ole mitään hyötyä. Kartio tai kaksoiskartiot taitaa olla ainoita missä tulokset näkyy dynossa.. Saavutettu etu muuten vakiossa on tosin aika pieni hintaan ja ääneen verrattuna. Mut jos reilummin virittää, niin sit kai se onkin paremmin perusteltua..
Joo ei noilla vapari suodattimilla sen ihmeempää teho etua saavuteta ellei ole viritetty vehje alla ja silloinkin on siinä ja siinä. Periaaatteessahan vakio suodatinkoko riittää hyvin kyseiseisen auton ilman suodatukseen mutta oleellista on että kuinka ilmaa tuodaan auton ulkopuolelta. Itselle tulossa kevään aikana modifikaatio jossa ilmaa tullaan ottamaan 3 tai 4 kohdasta putsarille..ei pitäisi tulla hengen ahistusta :-D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

MM kirjoitti:JR suodattimista on vähän ristiriitaisi kokemuksia, menee helposti tukkoon eikä oikein istu paikalleen jolloin vaarana on oravia pienempien esineiden meneminen koneeseen.
Joo, samanlaisia kokemuksia on JR-paneelin istuvuudesta. Oli ensinnäkin paksumpi kuin alkuperäinen eli putsarikuupan kiinnityksiä piti kustomoida, ja siltikin filsu istui reunoilta "vähän sinne päin".
- Epäkelpokeräilijä -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

JR:n suodatin ei tosiaan tunnu sopivan ihan täydellsesti :? , paneelimalli siis. Käsittääkseni noissa kartiomalleissa on se ongelma että ne usein tuppaavat imemään lämmintä ilmaa moottoritilasta ja vapaahengitteisissä en ole vielä törmännyt väijäähdyttimeen :mrgreen: niin se aiheuttaa omat haittansa. Noi alkuperäiset jutskathan imevät pääasiassa viileää ulkoilmaa. Haittapuolena on tietty että alkuperäinen kotelo ei lisää katu-uskottavuutta :mrgreen: , kai :?

niko76
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Marras 2004, 09:09
Paikkakunta: kaarina

Viesti Kirjoittaja niko76 »

Tilasin muukkoselta jr dik kitin joten täytyy toivoa etten ostanut skeidaa :oops: Kaipa se pelittää toi vaapaavirtaussuodatin kun pesee ja öljyää riittävän usein. Itku ei jälkeenpäin auta
156 Super 1.8 vm.2000
Kona 2005

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

niko76 kirjoitti:Tilasin muukkoselta jr dik kitin joten täytyy toivoa etten ostanut skeidaa :oops: Kaipa se pelittää toi vaapaavirtaussuodatin kun pesee ja öljyää riittävän usein. Itku ei jälkeenpäin auta
Mulla oli tommonen DIK kitti V6:ssa... ei kauan, mutta sen verran että yhden ILMI:n sai nakata menemään (liiaksi öljytty suodin???)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

GAMMA500 kirjoitti:Käsittääkseni noissa kartiomalleissa on se ongelma että ne usein tuppaavat imemään lämmintä ilmaa moottoritilasta
33:ssa oli tuollainen JR:n kartio jossa tuli mukaan sellainen 40cm tosituuning sininen muoviputki jotta sai kartion vähän kauemmaksi. Yksi kuuma päivä auto ei tahtonut kulkea ollenkaan, konepelti auki ja putki painunut kasaan. Joten putki pois ja sitten imettiin sitä lämmintä ilmaan sieltä moottorin päältä, kyllä kannatti :mrgreen:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no talvellahan se on oikeastaa n hyvä että on jonkin asteen imuilman esilämmitys...kesällä taas ei... :-D

MM
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Kesä 2004, 00:48

Viesti Kirjoittaja MM »

Mulla oli taasen eräässä vanhassa kiesissä pipercrossin kartio kiinni ja eräänä onnellisena talviaamuna kun oli hemmetin kiire töihin ja pakkasta ihan erikkinä ni tietenkään peli ei inahtanutkaan..oli kartio jäätynyt umpijäähän joten kone ei saanut ilmaa eikä tätä myöten vehje sitten käynnistynyt :mrgreen:

MM
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Kesä 2004, 00:48

Viesti Kirjoittaja MM »

90 kirjoitti:no talvellahan se on oikeastaa n hyvä että on jonkin asteen imuilman esilämmitys...kesällä taas ei... :-D
nykyään joihinkin automallihin on saatavilla lämpölevy kartion kanssa jolloin ei ime pelkästään kuumaa ilmaa koneesta vaan imuilma on sitä ulkoa tulevaa. Onko sitten toimivia vai ei, sitä en tiedä mutta esim. eräs viripaja kertoi kaverilleni että noi kartiot vain laskee tehoa kun aina tulee vääränlämpöistä tavaraa sisälle jne (suositteli myöskin paneelia, mutta se katu-uskottavuus tietty kokee heti kolauksen).. :-D :mrgreen:

Pam Pam
Viestit: 74
Liittynyt: 22 Tammi 2004, 20:32
Paikkakunta: Turku

x

Viesti Kirjoittaja Pam Pam »

Mulla kartio on johdettu alkuperäisestä putkesta jatkamalla ensin kuumankestävällä ja eristävällä muoviputkella, jonka jälkeen alkaa metalliputki. Koko hässäkkä on tuettu yhdellä kannakkeella ja kartio sijaitsee spoilerin alakulmassa, jolla on taattu kylmän ilman saanti.

Tulvista ei parane ajella...

Tehonlisäys =?, mutta tuntui kuitenkin auttavan alavääntöön.
Toisaalta kuutamokin vaikuttaa nukkumisen laatuun jotenka... :)

t. Teemu
"The pride lasts longer than the pain..."

niko76
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Marras 2004, 09:09
Paikkakunta: kaarina

Viesti Kirjoittaja niko76 »

Nyt olen tosi tyhmä ja tietämätön mut mikä on ILMI???
156 Super 1.8 vm.2000
Kona 2005

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

niko76 kirjoitti:Nyt olen tosi tyhmä ja tietämätön mut mikä on ILMI???
Varmaan vielä tuut tietämään jossain vaiheessa :wink: Ilmamassamittari. Akilleen kantapää useissa nykymoottoreissa (muutkin kuin Alfa....)

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kartiosuodattimesta voi saada hyötyä, jos alkuperäinen suodatinkotelo on huonosti suunniteltu, mutta tulos voi olla myös vastakkainen. Koitettiin 75 TS:ää penkissä sen ilmansuodatinkotelon pitkän sisääntuloputken kanssa ja ilman. Ero oli yllättävän suuri, eli noin 3% lisää tehoa putken kanssa välillä 3700-5600 rpm. Putki + suodatinkotelo = viritetty resonaattori. Kartion kanssa ei kokeiltu, kun ei luokassa sallita. Kai nyt kaikki ovat joskus subwoofereita rakennelleet :lol:

Toisaalta Fordin Zetecissä nähtiin kartiolla muistaakseni jotain 5%, kun taas Modeon V6:ssa vääntöä katosi aavistuksen verran ja tehoa tuli aavistus lisää, eli keskimäärin nollatulos. Kutos Alfaan mulla olis kartiosarja jo olemassa, mutta en tiedä jaksanko katsoa sen vaikutusta..
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Asiaa, että olette mitanneet. Taitaa tulla asennettavaksi jonkunlainen putki sitten. Mulla ei ollut kuin mutka jäähdyttimen taa mukana kun ostin, mutta leikkasin senkin irti.
Pitäisi saada ainakin keulalle tai tuulilasille putki tehtyä, jos tekisi suunnilleen alkuperäisen mitoilla. Varmaan aika turhan kuumaa ilmaa vetää tuosta pakosarjan päältä? Meinaan vaan, että hyvin pelittää pakkasellakin ilman putkea. Pakokaasujen energian talteenottamiseen on muita keinoja... :?

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

En tiedä, mutta luulen ja arvaan, että ne suodattimenvaihdolla luvatut hevot saavutetaan vasta kun moottorinohjaus on säädetty muuttuneen tilanteen mukaan. Mutta voihan se olla, että järkkä tajuaa helpottuneen ilmatilanteen muutenkin - ilmamäärä nousee ja sen seurauksena yksikkö säätää bensan ja sytkän sen mukaan.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

90 kirjoitti:no talvellahan se on oikeastaa n hyvä että on jonkin asteen imuilman esilämmitys...kesällä taas ei
Miks niin? Kaasarikoneethan kyllä tarvitsevat tietyillä keleillä esilämmityksen etteivät kurkut ala jäätymään, mutta ruiskussa ei ole oikein mitään mikä jäätyisi. Kylmempi ilma on kuitenkin tiheämpää eli happipitoisuus on suurempi, mikä taas mahdollistaa isomman polttoaineannoksen polttamisen -> lisää tehoa.

Vai?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no juu ennpäs ole tullut ajatelleeksi tuota kaasarikoneen ja ruiskun eroa..tosi on kyllä ettei ruiskussa ole jäätäviä paikkoja kovinkaan runsaast mutta väljä ilmamassan/määrän mittari toimii ainakin paremmin jos saa lämpöistä ilmaa..tästä on omakohtaista kokemusta..mutta tuskinpa kukaan paskalla mittarilla kovin kauaa ajaa...

pakosarja(than) lämpenevät kuitenkin melko nopeaan ja kovilla pakkasilla on mielestäni parempi että kylmä kone saa lämmintä ilmaa oli sitten ruisku tai kaasari..

teho etu on mielestäni toisarvoinen asia talvella, no ainakin täällä jänkhällä kun on tiet jäässä koko ajan ja vähemilläkin tehoilla saa vedellä pitkääripaa mutkissa niin paljon kuin sielu sietää :mrgreen:

Vastaa Viestiin