Laturi vikako?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: 02 Maalis 2012, 22:47
- Car(s): ex:Alfa Romeo 156 JTDmjet
- Paikkakunta: Porvoo
Laturi vikako?
Olipa tässä eräänä aamuna Alfassa akku tyhjänä eikä lähtenyt enään käyntiin. Ajattelin että lyhyt nurkka-ajo sen akun tyhjensi ja laitoin akun lataukseen. Nyt kuitenkin kun sain auton taas käyntiin ja mittasin latausjännitteen niin mittari näytti noin 12,5V, eli vaikuttaisi että ei lataa. Mielenkiintoista kuitenkin on että akkumerkkivalo ei ole kertaankaan syttynyt ja nyt ei syty enään käynnistäessäkään. Onko laturi täysin sökö vai voiko siihen vaihtaa vain hiilet ja minkälainen operaatio se mahtaa olla?
Kiitos etukäteen tietäjille.
Kiitos etukäteen tietäjille.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Laturi vikako?
Noin puolessa tapauksista ei latauksen valo syty, ilmeisesti se herää todella matalaan jännitteeseen.Hot-T kirjoitti:Olipa tässä eräänä aamuna Alfassa akku tyhjänä eikä lähtenyt enään käyntiin. Ajattelin että lyhyt nurkka-ajo sen akun tyhjensi ja laitoin akun lataukseen. Nyt kuitenkin kun sain auton taas käyntiin ja mittasin latausjännitteen niin mittari näytti noin 12,5V, eli vaikuttaisi että ei lataa. Mielenkiintoista kuitenkin on että akkumerkkivalo ei ole kertaankaan syttynyt ja nyt ei syty enään käynnistäessäkään. Onko laturi täysin sökö vai voiko siihen vaihtaa vain hiilet ja minkälainen operaatio se mahtaa olla?
Kiitos etukäteen tietäjille.
Hiilet voi vaihtaa jos on bosch tai joku muu tunnettu merkki.
Toiset vaihtaa hiilet niin kauan kuin laturin elinikä antaa periksi, toiset vaihtaa suoraan uuden/kunnostetun laturin.
Kukin tekee kuten haluaa.
Itse olen vaihtanut Volvoihin hiilet laturin ollessa paikoillaan, on sen verran tilaa konehuoneessa.
Alfassa voi joutua ihmettelemään.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Laturi vikako?
Tarkista myös laturin merkkivalon kunto. En tiedä, mitenkä Alfassa, mutta "ainakin ennen" se antoi herätejännitteen laturille, joka ei ilman herätettä tietenkään lataa. Toinen vaihtoehto on antaa kunnolla kierroksia ja kokeilla, josko alkaa lataamaan.
Nykysin tuo latauksen merkkivalo ei ole kriittisessä merkityksessä, mutta kuuluuko 156 siihen "nykyiseen tyyliin" vai ei, sitä en tiedä.
Nykysin tuo latauksen merkkivalo ei ole kriittisessä merkityksessä, mutta kuuluuko 156 siihen "nykyiseen tyyliin" vai ei, sitä en tiedä.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Laturi vikako?
Jos yleismittari pysyy kädessä ja tiedät mitä teet, niin laturin diodisillan vuodon voisi tarkistaa. Virtamittari akun ja kaapelin välissä (10 A alueella) moottori sammuksissa ja kaikki sähkölaitteet pois päältä pitäisi näyttä alle 100 mA lukemaa. Jos menee luokkaa ampeeri tai enemmän, on tasasuuntaussilta rikki. Ilmenee sekä huonona latautumisena että akun purkautumisena itsekseen.
Moni nykyauto voi tosin viedä useamman ampeerin jonkin aikaa virran sammutuksen jälkeen, varsinkin jos ovia ei lukitse. Thesis pitää Connectin hengissä ehkä minuutin verran ja ryystää kolme ampeerin ennen kuin nukahtaa. Odottele siis hetki ennen kuin uskot mittarin näyttämää.
Moni nykyauto voi tosin viedä useamman ampeerin jonkin aikaa virran sammutuksen jälkeen, varsinkin jos ovia ei lukitse. Thesis pitää Connectin hengissä ehkä minuutin verran ja ryystää kolme ampeerin ennen kuin nukahtaa. Odottele siis hetki ennen kuin uskot mittarin näyttämää.
Järkiautoilija
Re: Laturi vikako?
^Joissain autoissa väylä saattaa ottaa kymmenenkin minuuttia ennen kuin siirtyy lepotilaan ja mikäli virta-avain ei poistu auton läheisyydestä niin voi mennä vieläkin kauemmin.
Herätevirta on myös helposti mitattavissa. Ohje vaikkapa tästä - http://koti.mbnet.fi/mjv-data/auton/1pe ... ivirta.htmIsola kirjoitti:Jos yleismittari pysyy kädessä ja tiedät mitä teet, niin...
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: 02 Maalis 2012, 22:47
- Car(s): ex:Alfa Romeo 156 JTDmjet
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Laturi vikako?
Sen verran olen edistynyt, että luultavasti hiilien vaihdolla ei selviä. Iltapäivällä auto ei enään lähtenyt käyntiin ja akkujännite oli pudonnut noin 4V. Virtaa näytti kuitenkin kulkevan noin 0,35A vaikka mitään ei ollut päällä. Eli vaikuttaisi laturin osto olevan edessä. Näyttäisi olevan Densoa, Boschia, Magneti Marellia, Hellaa ym. tarjolla. Mikä näistä on pätevin vai onko väliä.. Ja mistä sen parhaiten (edullisesti ja nopeasti) saa?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Laturi vikako?
Ehjä akku ei kyllä 350mA purkuvirralla tyhjennä itseään puolessa päivässä. Akkusi on todennäköisesti noin 60Ah jolloin pudotus 12-->4 volttiin kestäisi yli kolme vuorokautta. Olethan jo toista akkua (varmasti ehjää) kokeillut?
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: 02 Maalis 2012, 22:47
- Car(s): ex:Alfa Romeo 156 JTDmjet
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Laturi vikako?
Akun jännite oli siinä vaiheessa jo tippunu 4V. Kun taas latasin akun täyteen ja mittasin virtoja, niin näytti menevän jo 4-6 A. Se imasee jo akun nopeasti tyhjiin. Akku taitaa olla 72Ah. Aloitin laturin vaihto-operaation ja siitä on muodostumassa melko mielenkiintoista. Eperin ohjeiden mukaan se onnistuisi yläkautta, tosin aikapaljon kaikkea pitäisi purkaa pois edestä joten ajattelin alakautta. Siinä selviäisi vain vetoakselin poistolla ja saanpahan samalla vaihdettua sisemmän kumin kun sekin on pientä vahinkoa ottanut.
Kysymys vetariin liittyen: jos irrotan vetarin vaihdelaatikosta niin tuleeko sieltä kaikki öljyt myös mukana? Ja lähteekö se irti vain laipan irroittamalla?
Kysymys vetariin liittyen: jos irrotan vetarin vaihdelaatikosta niin tuleeko sieltä kaikki öljyt myös mukana? Ja lähteekö se irti vain laipan irroittamalla?
Re: Laturi vikako?
Ei tule öljyt ulos, kun ruuvaat laipasta irti.Hot-T kirjoitti:Kysymys vetariin liittyen: jos irrotan vetarin vaihdelaatikosta niin tuleeko sieltä kaikki öljyt myös mukana? Ja lähteekö se irti vain laipan irroittamalla?
Alakautta tuo on aikas helppo tehdä, ainakin jos vertaa GTA:n laturin vaihtoon. Siinä meni tovi alakautta vaihdettaessa.

-
- Viestit: 66
- Liittynyt: 02 Maalis 2012, 22:47
- Car(s): ex:Alfa Romeo 156 JTDmjet
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Laturi vikako?
Huh huh... Oon tässä pari päivää tätä laturia irrotellu, ja aika vaivalloista on ollut. Alakautta lähdin hommaan ja aika paljon silti joutu purkamaan. Nyt on vetoakseli irti ja laturikin mutta eihän se mahdu sieltä millään ulos. Kyllä syö miestä. Täytyy vissiin tiputtaa apurunkoa muutama sentti että sen saa tulemaan...
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Laturi vikako?
Merkillinen juttu, välillä starttauksen jälkeen jää latauksen merkkivalo palamaan, eikä sammu ennenkuin starttaa uudestaan tai vain käyttää virrat avaimesta pois ja päälle vaikka ajossa, niin tällöin valo sammuu. Kuitenkin valon palaessakin lataa normaalisti, akulta jännite tällöin reilut 14 V. Kyseessä Fiat Fiorino 1.3 Multijet, samaa konetta kun saa Mitoonkin niin uskalsin tänne Alfafoorumille laittaa
Eli mikähän mättää, ja onko tälle nyt tarvetta tehdä mitään. Tämä ominaisuus on ollut jo reilun puoli vuotta läsnä.

Eli mikähän mättää, ja onko tälle nyt tarvetta tehdä mitään. Tämä ominaisuus on ollut jo reilun puoli vuotta läsnä.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Laturi vikako?
Merkkivalohan on sellainen että se sammuu vasta kun tietty jännitealue on saavutettu.heme kirjoitti:Merkillinen juttu, välillä starttauksen jälkeen jää latauksen merkkivalo palamaan, eikä sammu ennenkuin starttaa uudestaan tai vain käyttää virrat avaimesta pois ja päälle vaikka ajossa, niin tällöin valo sammuu. Kuitenkin valon palaessakin lataa normaalisti, akulta jännite tällöin reilut 14 V. Kyseessä Fiat Fiorino 1.3 Multijet, samaa konetta kun saa Mitoonkin niin uskalsin tänne Alfafoorumille laittaa![]()
Eli mikähän mättää, ja onko tälle nyt tarvetta tehdä mitään. Tämä ominaisuus on ollut jo reilun puoli vuotta läsnä.
Ekalla kertaa kirnuat akusta paljon virtaa ja laturi ei jaksa nostaa jännitettä tarpeeksi ylös ja valo palaa.
Yleensä tässä on vikana luistava hihna, laturi tai akku.
Edit: Tietenkin se voi olla laturin päässä oleva tasauuntaaja/diodisilta sökö.
Mulla on eläissäni ollu 1 fiatti (tipo) ja sen sähköt oli niin ihimeelliset että alfa on ihan helppo siihennähen
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
- Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
- Paikkakunta: Liminka
Re: Laturi vikako?
156 1.9 jtd laturin vaihdossa meni 6h, ahdasta on tehä tuo vaihto työ, ja alakautta tuli tehtyä.
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Re: Laturi vikako?
Mahtaako kellään olla vähän tarkempia ohjeita tuohon jtdm-koneisen laturin vaihtoon?
Eper näytti vaan erroria ja Elearnista löyty kyllä ohjeet, mutta olivat ainakin mun versiossa bensakoneiseen..
Mahtaako http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=33204&hilit tämä ohje olla kaukana?
Eper näytti vaan erroria ja Elearnista löyty kyllä ohjeet, mutta olivat ainakin mun versiossa bensakoneiseen..
Mahtaako http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=33204&hilit tämä ohje olla kaukana?
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)