AR90 Perä ja transaxle ihmettelyä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

AR90 Perä ja transaxle ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Kesäloma lähestyy ja haaveena olisi saattaa 90 takaisin leimakuntoon.

Suurin ongelma siinä on vaihteiden katoaminen ja tämä taitanee johtua kannatinkumeista tai vaihdevivustoista.

En ole 75/90 persettä koskaan pudottanut alas tai noiden vaihdevivustojen kanssa koskaan pelannut.

Kaikki vinkit, huomioonottamiset, erikoisten työkalujen tarpeet jne otan avosylin vastaan ennen kuin hommaan ryhdyn.

kiitos etukäteen
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: AR90 Perä ja transaxle ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Se on hyvä että ihmiset on näitä irroitelleet :mrgreen:

Onkohan kellään käryä minkä mallien kannakekumit tuonne taakse menee? Onko Alfetta ja GTV6 samat? entä 75?
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: AR90 Perä ja transaxle ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Sape »

Meinaatko irroittaa koko laatikon / perän, vai vaihdatko vain laatikon tukikumit? Jos vaihdat pelkät tukikumit ja haluat ihmetellä vaihdevivustoa, niin:

- pakoputki pois
- kardaani irti takapäästä
- dedionin etupalkista 6kpl pultteja auki

Tämän jälkeen laatikon etureuna on irti. Lisää työskentelytilaa saa kun nostaa tunkilla vähän taka-akselista niin laatikon etureuna kippaa alaspäin.

Jos pudotat koko perän pois, niin edellisten lisäksi:

- iskarit irti alapäästä
- vetarit irti laatikosta tai navoista
- watt linkit irti korista
- käsijarruvaijerin, jarru- ja kytkinputken irroitus
- Laatikon takakannakkeesta pultti pois

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: AR90 Perä ja transaxle ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

En tiedä mutta onko 90 samanlainen vaihdevivusto kuin gtv/giulietta, kiinteä... Kun taas 75sessa on se monella vivulla oleva takapää. Jokatapauksessa vika yleensä taitaa olla niissä etummaisissa kannatin kumeissa.

Hommahan teoriassa menee:

-pakoputki pois (omista puukkosahalla)
-kardaani pois (3 mutteria molemmista päistä, ja keskilaakerin mutterit. takaosasta vipuamalla lähtee helposti)
-vaihdevivusto irti
-Dedionin etupalkki rungosta irti (3 pulttia molemmissa päissä)
-Dedion + vaihdelaatikko pääsee laskemaan nyt alaspäin
-Laatikon tukikumit voisi saada tässä kohtaa irti, mutta ovat kuusiokoloilla kiinni dionin etupalkissa ylhäältäpäin, joten keränneet likaa, nuljahtavat helposti.

Edit: ^sape ehti ensin :-D
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Re: AR90 Perä ja transaxle ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Suosittelen ottamaan iskarien alapään kiinnitykset auki jos tunkilla nostat sitä dionia. Muuten on iskarit kovilla.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: AR90 Perä ja transaxle ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Noniin, kiitos!

Vielä jos jollain on faktaa tarjota minkä mallisarjan tukikumit 90:iin menee, niin voisi tilata tavaraa ennen remppaa etukäteen.
Sape kirjoitti:Meinaatko irroittaa koko laatikon / perän, vai vaihdatko vain laatikon tukikumit?
Aluksi meinaan ihmetellä vaihdevivustoa ja tukikumeja, mutta minun tuurillani saan ottaa koko roskan alas :roll:

Edit: syy etukäteiseen uumoiluuni johtuu täysin siitä että 90 sijaitsee tällä hetkellä vanhalla tallillani, enkä pääse sinne alle nyt katsomaan.. Pitää kartoittaa tilannetta ensin ja hommaan ryhdyn heti kun sen tänne nykyiseen sijaintiini siirrän.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: AR90 Perä ja transaxle ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Sape »

75 V6 on samat tukikumit kuin 90 V6 mallissa.

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: AR90 Perä ja transaxle ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Onko tässä muuten V6:n vain 4-koneisen aski?
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: AR90 Perä ja transaxle ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Eero kirjoitti:Onko tässä muuten V6:n vain 4-koneisen aski?
Luotan auton historiasta kuultuun puheeseen, täydellinen tekniikanvaihto tehty mittaristoa lukuunottamatta joten oletetaan siellä olevan silloin myös V6 aski. Välitykset ajossa tuntuisi puoltavan myös tähän.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: AR90 Perä ja transaxle ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Satakuusnelonen kirjoitti: takaosasta vipuamalla lähtee helposti
Mulla on nyt nenä puoliks poskella, paikat aivan mustelmilla, kädet veressä ja koko maailma paskassa ja "kevyesti kampeamalla my ass". :evil:

Siellä se kardaani edelleen lepää. Ideoita?

Edit: dedion "irti", 2 isoa miestä puolen metrin rautakangilla roikkumassa kardaanin perässä.. "helposti kampeamalla.." :twisted:
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: AR90 Perä ja transaxle ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Ohhoh.. kardaani irti.

Kirjoitetaas ohjeet uusiksi ja nämä toimivat nimenomaan tässä järjestyksessä:

1. Pakoputki pois, tarvitset rälläkkää, puukkosahaa tai molempia.
2. Kardaanin laatikon puoleiset pultit irti, sekä keskilaakerin mutterit (2kpl), myös vaihdekeppi kepin päästä irti (suojakumi pois, 11mm mutteri)
3. Dedionin etupalkki rungosta irti (3 pulttia molemmissa päissä)
4. Dedion + vaihdelaatikko pääsee laskemaan nyt alaspäin
5. Tunkkaa taka-akselista, näin vaihdelaatikko laskee niin alas että kardaani putoaa melkein itsestään irti. Jos ei, niin "takaosasta vipuamaalla lähtee helposti" :mrgreen:

Nyt voit suorittaa tarvitsemat toimenpiteet, mm. vaihteensiirtotankojen vaihto, kannatinkumien vaihto, ym.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Vastaa Viestiin