Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Valvoja: Moderators
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Talli kun on mitoiltaan vähän nafti niin tottunut jättämään auton vapaalle ja lykkäämään viimeiset 10 cm autoa käsin eteenpäin. Nyt laakereiden vaihdon jälkeen (kaikki 4) huomannut että rullaa huomattavasti kevyemmin. Ja oli raskas lykkiä jo viime kesänä, vaikka laakerivika ilmaantui metelin muodossa vasta nyt alkuvuoden aikana. Ennen vaihtoa pyörissä oli jo kyllä selkeää klappia.
Saattaahan noi uudet kesärenkaatkin (Hankook Ventus Prime 2) kyllä vaikuttaa asiaan.
Saattaahan noi uudet kesärenkaatkin (Hankook Ventus Prime 2) kyllä vaikuttaa asiaan.
Il nero era bellissimo
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
^Tennispallot seiniin?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Mulla on tapana jättää talliin sopivalle kohtaa pönkät, joihin eturenkaat sitten tyssää kun auto on sopivalla kohtaa. Toimii kerta toisensa jälkeen ja on helppo siirrellä, jos vaikka tallin takapäässä on jotain muuta sälää mihin ei ainakaan tahdo osua (kuten tällä hetkellä ysitonnisen konepeitto).
Mitä pyöränlaakereihin tulee, niin vieläkö porukalla on osavajetta? Mulla on taas hyllyssä varalaakeri, jota voi lainata.
Mitä pyöränlaakereihin tulee, niin vieläkö porukalla on osavajetta? Mulla on taas hyllyssä varalaakeri, jota voi lainata.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Nyt pitäisi aktivoitua tilamaan Mister autosta.
Brittiläinenkään rauta EI ruostu
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Pistetään parin viikon takaisesta laakerin vaihdosta omat kokemukset/vinkit, ettei muiden tartte tehdä samoja virheitä.
Keskipultti ei auennut ees reilun metrin jatkovarren kanssa hyppimällä, piti käydä kaverin pulttipyssyllä avauttamassa. Kannattaa koittaa avata ennen renkaan irrottamista, vanteiden keskimerkki pois jne. Tekee avaamisesta mahdollista & jos homma ei onnistu, menettää vähemmän aikaa.
Tämän jälkeen jarrulevyn kiinnityspultti ei irronnut, kuusiokolo oli sen verran naljattu, että avaaminen ei onnistunut. Kaikki työkalut talotyömaalla, joten rengas takaisin kiinni ja koittelemaan uutena päivänä. Vähän isommalla poranterällä reikää ja hakkasin alkuperäistä pykälää isomman kuusiokolokärjen reikään, mutteri ja jarrulevy poistui.
Työkaluista laakerin pulteille E14 torx (brembot E18, ja keskipultti 36mm). Alfaworkshopin ohjeiden innoittamana aattelin että torxi-hylsyt riittävät kivasti, mutta ainakaan normihylsyä ei ollut mitään saumaa saada mahtumaan laakerien pulttien koloon (katso kuva) kun jo pultin levein kohta otti kiinni. Normilenkkiavaimella sain vain pyöristettyä pulttien päitä. No taas auto takaisin kasaan ja torx-lenkkiä ostamaan... Torx-lenkkikään ei meinannut mahtua, mutta rälläkällä kun otti ylimääräiset pois, niin mahtui kiinni ja poiskin & pultit sai auki. Kuumaa ja irrotusöljyä kannattanee tarjota myös, jos tuntuvat olevan tiukassa.
http://www.alfabbs.fi/download/file.php ... w&id=10908
Laakeri oli itsellä kivasti jämähtänyt koloonsa, lyöntimeisseli, moska ja 10min kilkuttelua, niin lähti. Kannattaa ruuvailla pultit kiinni uuteen laakeriin ja kiristellä se paikalleen, ei survaista perille ja koittaa sitten sovitella pultteja. Lopullinen kireys 200-380NM ainakin omilla voimilla kutakuinkin niin kiree kun kädet riittää puolen metrin varrella vääntäen, joten jos järeetä momenttiavainta ei löydy ja oot rimpula, niin ilmankin pärjää...
Täälläkin linkitetty alfaworkshopin ohje hyvä lukuunottamatta hylsynkäyttösuositusta, pitää olla eri kapea malli.
http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_brer ... ange.shtml
Keskipultti ei auennut ees reilun metrin jatkovarren kanssa hyppimällä, piti käydä kaverin pulttipyssyllä avauttamassa. Kannattaa koittaa avata ennen renkaan irrottamista, vanteiden keskimerkki pois jne. Tekee avaamisesta mahdollista & jos homma ei onnistu, menettää vähemmän aikaa.
Tämän jälkeen jarrulevyn kiinnityspultti ei irronnut, kuusiokolo oli sen verran naljattu, että avaaminen ei onnistunut. Kaikki työkalut talotyömaalla, joten rengas takaisin kiinni ja koittelemaan uutena päivänä. Vähän isommalla poranterällä reikää ja hakkasin alkuperäistä pykälää isomman kuusiokolokärjen reikään, mutteri ja jarrulevy poistui.
Työkaluista laakerin pulteille E14 torx (brembot E18, ja keskipultti 36mm). Alfaworkshopin ohjeiden innoittamana aattelin että torxi-hylsyt riittävät kivasti, mutta ainakaan normihylsyä ei ollut mitään saumaa saada mahtumaan laakerien pulttien koloon (katso kuva) kun jo pultin levein kohta otti kiinni. Normilenkkiavaimella sain vain pyöristettyä pulttien päitä. No taas auto takaisin kasaan ja torx-lenkkiä ostamaan... Torx-lenkkikään ei meinannut mahtua, mutta rälläkällä kun otti ylimääräiset pois, niin mahtui kiinni ja poiskin & pultit sai auki. Kuumaa ja irrotusöljyä kannattanee tarjota myös, jos tuntuvat olevan tiukassa.
http://www.alfabbs.fi/download/file.php ... w&id=10908
Laakeri oli itsellä kivasti jämähtänyt koloonsa, lyöntimeisseli, moska ja 10min kilkuttelua, niin lähti. Kannattaa ruuvailla pultit kiinni uuteen laakeriin ja kiristellä se paikalleen, ei survaista perille ja koittaa sitten sovitella pultteja. Lopullinen kireys 200-380NM ainakin omilla voimilla kutakuinkin niin kiree kun kädet riittää puolen metrin varrella vääntäen, joten jos järeetä momenttiavainta ei löydy ja oot rimpula, niin ilmankin pärjää...
Täälläkin linkitetty alfaworkshopin ohje hyvä lukuunottamatta hylsynkäyttösuositusta, pitää olla eri kapea malli.
http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_brer ... ange.shtml
- Liitteet
-
- pultit.jpg
- (31.25 KiB) Tiedosto ladattu 8562 kertaa
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Jokos tarvikelaakereita saa vai pitääkö vieläkin ostella OEM laakereita?
Tarvikeliike ei ole vielä pystynyt hoitamaan mun toukokuussa jättämää tilausta perille
Ei onneksi ole mitään akuuttia tarvetta, mutta kunhan mielenkiinnosta kyselen.
Tarvikeliike ei ole vielä pystynyt hoitamaan mun toukokuussa jättämää tilausta perille
Ei onneksi ole mitään akuuttia tarvetta, mutta kunhan mielenkiinnosta kyselen.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Eilen sain tilattua Ebaystä laakerin tai oikeastaan kaksi. Sopuhintaan sain 212,80€ yhteensä postikuluineen.
http://www.ebay.de/itm/181502191862
http://www.ebay.de/itm/181502191862
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 23 Touko 2014, 16:35
- Car(s): 159 2,4jtdm qtronic
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Huomena pitäis itelle tulla etulaakerit varaosaliikkeeseen. Ja hetihän ne pitää raapustella paikoilleen.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
^Saako udella, että minkä kauppaketjun puljusta sait laakerin?
Oma pitkän linjan tilaus on Osaset ketjuun kuuluvassa putiikissa edelleen vetämässä.
Oma pitkän linjan tilaus on Osaset ketjuun kuuluvassa putiikissa edelleen vetämässä.
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 23 Touko 2014, 16:35
- Car(s): 159 2,4jtdm qtronic
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Perutaampa sanat Eli eipä niitä ollutkaan tullut... taitaa mennä oem osien ostoon.
Joku laakeri tehas sanoo että ei enää tuotannossa ja toinen ei saa toimitettua..
Kiva kiva
Tilaanpa kans ebaysta nuo laakerit.
Joku laakeri tehas sanoo että ei enää tuotannossa ja toinen ei saa toimitettua..
Kiva kiva
Tilaanpa kans ebaysta nuo laakerit.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Olisin voinut kertoa tuon etukäteen.kalliopuska kirjoitti:Perutaampa sanat Eli eipä niitä ollutkaan tullut... taitaa mennä oem osien ostoon.
Joku laakeri tehas sanoo että ei enää tuotannossa ja toinen ei saa toimitettua..
Kiva kiva
Tilaanpa kans ebaysta nuo laakerit.
Liikkeet tilailee niitäosia ja lupaa päivässä parissa kun eivät tiedä tilannetta.
Laakereita on turha käydä kysymässä suomen varaosaliikkeistä toistaiseksi ja ulkomaalaisten verkkokauppojen varastotilanteisiin on turha luottaa.... kun nekin olettavat että "valmistajalta saa" ja pitävät sen takia tuotteet tilattavissa.
Tässä vaiheessa vaihtoehdot on marmoritiskiltä sikahintaan tai tuurilla ebaysta.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 23 Touko 2014, 16:35
- Car(s): 159 2,4jtdm qtronic
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Itseasiassa tilasin laakerit jo kesäkuun alkupuolella ja silloin sanoivat puolentunnin selvittelyn jälkeen tuon päivämäärän ja tilanteen.
Silloin ebayssäkään ei etulaakereita ollut kuin 1800euron hintaan
Mutta nyt niitä on näköjään ilmaantunut kun on tullut tuo RUF (valmistaja?)
Ruotsistakin silloin kyselin mutta nollaa näyttää sielläkin tilanne.
No odotellaan ja jurnutellaan etiäppäin.
Ps. Suomen varaosaputkien hinnat olisivat olleet noin 100euroa kappale.
Silloin ebayssäkään ei etulaakereita ollut kuin 1800euron hintaan
Mutta nyt niitä on näköjään ilmaantunut kun on tullut tuo RUF (valmistaja?)
Ruotsistakin silloin kyselin mutta nollaa näyttää sielläkin tilanne.
No odotellaan ja jurnutellaan etiäppäin.
Ps. Suomen varaosaputkien hinnat olisivat olleet noin 100euroa kappale.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Tänään tuli Saksasta laakerit. Vaihdettiin kaverin autoon oikean puolen laakeri ja täytyihän RUF merkkisessä laakerissa olla jotain vikaa.
Itse laakeri oli sopiva, mutta mukana tulleet pultit olivat vääränlaisia eli noin 5mm pitempiä kuin alkuperäiset ja tästä syystä pyöränpultti otti kiinni. No onneksi otti kiinni vain varkaudenesto pulttiin, joten laitoimme tavallisen tilalle.
Myös napamutteri oli väärän kokoinen, joten vanhaa mutteria jouduttiin käyttämään vetarin kiinnitykseen.
No saatiin homma kuitenkin tehtyä. Aika nopea homma vaikka vanha laakeri olikin vähän jumissa. Irti lähti kuitenkin kun laittoi kiinnityspultin muutaman kierteen verran kiinni ja napautti vasaralla perään.
Itse laakeri oli sopiva, mutta mukana tulleet pultit olivat vääränlaisia eli noin 5mm pitempiä kuin alkuperäiset ja tästä syystä pyöränpultti otti kiinni. No onneksi otti kiinni vain varkaudenesto pulttiin, joten laitoimme tavallisen tilalle.
Myös napamutteri oli väärän kokoinen, joten vanhaa mutteria jouduttiin käyttämään vetarin kiinnitykseen.
No saatiin homma kuitenkin tehtyä. Aika nopea homma vaikka vanha laakeri olikin vähän jumissa. Irti lähti kuitenkin kun laittoi kiinnityspultin muutaman kierteen verran kiinni ja napautti vasaralla perään.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Tuo RUF ei ole laakereiden tai muidenkaan osien valmistaja vaan suurehko saksalainen auton(vara)osien kauppias. He hankkivat kai eri tehtaista osia ja pakkaavat ne omiin pakkauksiinsa. Tämä on kyllä asiallisesti kerrottu. He myyvät näitä myös aktiivisesti E-Bayn kautta.
Sinänsä osien spesikaatiot ja tiedot sopivista automalleista ja aidoista varaosanumeroista ovat hyvät ja selvästi esitetyt. Hämmästyttää hieman tuo pulttien ja varsinkin mutterin sopimattomuus. Kannattaisiko laittaa palautetta ?
Hyvä kuitenkin kun sait kohtuuhinnalla korjattua.
Sinänsä osien spesikaatiot ja tiedot sopivista automalleista ja aidoista varaosanumeroista ovat hyvät ja selvästi esitetyt. Hämmästyttää hieman tuo pulttien ja varsinkin mutterin sopimattomuus. Kannattaisiko laittaa palautetta ?
Hyvä kuitenkin kun sait kohtuuhinnalla korjattua.
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Olihan noi RUFfit tosi edulliset, varsinkin kun etulaakereiden tarjonta on niukemman puoleista. Mulla kustansi yli tuplasti enempi toukokuussa brittiläiselltä ebay-kauppiaalta (488,- pari posteineen). Olihan ne orkkksett mutta olisi kyllä halvemmatkin kelvannut:). Vaan pakko oli saada auto ajoon, kun jo kuukauden verran olin sitä laakeripulan vuoksi seisottanut.
Il nero era bellissimo
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Tiettävästi ainakin SNR on 156ssa tarjonnut väärää mutteria ja pultteja.. Oikea koko, mutta väärä kierre. Ja täysin sattumanvaraisesti vieläpä... Omalle kohdalle osui, mutta siinä saattoi olla myös toimittajan kämmi. Sen sijaan Ricambi Originale-paketissa ei uskoisi väärää kokoa olevan, vaan olenpahan sellaisenkin livenä todistanut
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 23 Touko 2014, 16:35
- Car(s): 159 2,4jtdm qtronic
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Itelle kanssa tuli tuolta RUF:ltä laakerit. Ja olihan helpot vaihtaa. Ite tein vetovasaraan pyörän pultista adapterin jolla vetasin vanhat laakerit irti. Ja "ylipitkät" pultit laikkakoneella lyhemmäksi kun laakerit oli jo paikallaan ja kiinni.
Suurempi homma oli sovitella uusi pohjamuovi paikoilleen.
Suurempi homma oli sovitella uusi pohjamuovi paikoilleen.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Olikos tässä Ruffissa oikean kokoinen keskimutteri mukana?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 23 Touko 2014, 16:35
- Car(s): 159 2,4jtdm qtronic
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Jooei ollut.
Toisen puolen vetarissa on kaksi kierrettä. Pienempi ulkona josta laajenee sittten se varsinainen jenga. Ja tämä ruffin keskimutteri kävi siihen pienempään jengaan. Toisen puolen vetarissa oli "tyhjää" tämän pienemmän kierteen verran. Liekkö toinen vetari vaihdettu joskus aikanaan.
Eli vanhoilla napamuttereilla piti kasata.
Toisen puolen vetarissa on kaksi kierrettä. Pienempi ulkona josta laajenee sittten se varsinainen jenga. Ja tämä ruffin keskimutteri kävi siihen pienempään jengaan. Toisen puolen vetarissa oli "tyhjää" tämän pienemmän kierteen verran. Liekkö toinen vetari vaihdettu joskus aikanaan.
Eli vanhoilla napamuttereilla piti kasata.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
^lukitusmutteri? Tuplakierre vasemmalla puolella?
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 23 Touko 2014, 16:35
- Car(s): 159 2,4jtdm qtronic
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Oikealla puolella, eli vänkärin puolella.
Eikä ole lukitusmutteri, mikälie. Kuitenkin pienestä kierteestä nousee kierteytetyllä kartiolla suurempaan kierteeseen.
No oli mikä oli mutta laakerit tuli vaihdettua ja nyt rullaa hiljaa eikä maantievauhdissa kori tärräile mutkissa.
Eikä ole lukitusmutteri, mikälie. Kuitenkin pienestä kierteestä nousee kierteytetyllä kartiolla suurempaan kierteeseen.
No oli mikä oli mutta laakerit tuli vaihdettua ja nyt rullaa hiljaa eikä maantievauhdissa kori tärräile mutkissa.
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Renkaita vaihtaessa tuntui väljyyttä oikassa etupyörässä, joten löytyisikö tietoa mistä laakereita sais?
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Tuntuiko se se oikea-vasen vaiko ylös-alas heilutuksessa?MRa kirjoitti:Renkaita vaihtaessa tuntui väljyyttä oikassa etupyörässä, joten löytyisikö tietoa mistä laakereita sais?
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Ylös - alas suunnassa.
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Minulta saisit uuden saksalaisen auto-osaliike RUF:n pakkaaman Alfa 159:n etupyörän laakerin vaihtosetin, SKF:n OM no. VKBA 6852 hintaan 125 €.MRa kirjoitti:Renkaita vaihtaessa tuntui väljyyttä oikassa etupyörässä, joten löytyisikö tietoa mistä laakereita sais?
Katso myös "Myydään"-ketjua 8.9.2014.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Tarkastappa ensin ylä ja alatukivarsien pallonivelet. Laakeri vikoilee hieman erillä tavalla.MRa kirjoitti:Ylös - alas suunnassa.
Edit: Laita jarrupoljin pohjaan ja jos vielä heiluu niin vika ei ole laakerissa.
- LAX
- Viestit: 83
- Liittynyt: 04 Kesä 2011, 17:56
- Car(s): Giulietta
159 2.4 JTDm q-tronic,
ex: 159 SW 1.9 JTDm
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Onko tietoa mistä laakereita tällä hetkellä saatavilla?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Ilmeisesti eteen ainoastaan OEM, mm.Heikalta saa. Taakse taitaa saada tarviketta.
- LAX
- Viestit: 83
- Liittynyt: 04 Kesä 2011, 17:56
- Car(s): Giulietta
159 2.4 JTDm q-tronic,
ex: 159 SW 1.9 JTDm
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Ei löytynyt heikalta ainakaan sivujen mukaan. Muukkoselle laitoin tilauksen, käsittäkseni tuote oli hyllyssä. Tosiaan etulaakeri on kyseessä.willez kirjoitti:Ilmeisesti eteen ainoastaan OEM, mm.Heikalta saa. Taakse taitaa saada tarviketta.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Heikalle pittää soitella. Sama kyllä valitettavan monessa puljussa nykysin - siksipä mulla on aika moinen kasa eri puljujen numeroita kännykässä
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Heikalla on bt-kädetvapaa korvassa kokoajan joten pertsa puhelin paras tapa tavoitella häntä. Txtviesteihinkään ole mulle vastannut, puheluihin aina, jossei varattua piippaa. Virka-aikaan siis.
- banditbusa
- Viestit: 805
- Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts - Paikkakunta: Jämsänkoski
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Tulikohan mulle väärä laakeri 159;siin vai onko toi takapyörän laakeri tosiaan vain hieman jossain ohjauksessa ja neljällä pultilla kiinni.
no äsken sain vanhan laakerin irti kyllä ne on samanlaisia, oli ala pultit kovassa toisen jouduin katkaiseen kun mikään mun avaimista ei mahtunut sinne.
oli muutenkin napannut ohjaukseen kovaan ja taus pelti mennyt puhki ja aivan täynnä oli hiekkaa.
nyt kunnon puhdistus ja illalla kasaan.
no äsken sain vanhan laakerin irti kyllä ne on samanlaisia, oli ala pultit kovassa toisen jouduin katkaiseen kun mikään mun avaimista ei mahtunut sinne.
oli muutenkin napannut ohjaukseen kovaan ja taus pelti mennyt puhki ja aivan täynnä oli hiekkaa.
nyt kunnon puhdistus ja illalla kasaan.
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
- Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Tänään vaihdettu vasen etupyöränlaakeri. Ei kyllä ikinä ole noin helposti vaihtunut vetävän akselin laakeri, kun 25 minuutissa oli vanha laakeri lattialla. Toki valmiiksi oli hommattuna Biltema 10384 E-torx lenkit, joilla sopi ne laakerin kiinnityspultit irrottamaan. Ihan hyvät lenkit tuntuvat olevan, kestivät lyödäkin lekalla, kun jatkovartta ei sopinut käyttämään
E14 hylsynkin sinne laakerin kiinnityspultteihin saa sopimaan, kunhan painaa vetoakselia sisäänpäin tarpeeksi, että tulee tilaa, mutta lenkit selvästi helpommat sovittaa.
Kesto noilla laakereilla tuntuu olevan vähän naurettava. Huoltokirjassa oli 130tkm kohdalla vaihdettu Laakkosella molemmat etulaakerit. Nyt mittarissa on 160tkm ja toinen laakeri oli jo hieman väljä ja piti tosi pahaa ääntä. Siis 30tkm kestänyt ja kaippa Laakkosella on alkuperäinen laitettu?
Offtopic: Viime kesänä hankittu kunnollinen mutterinväännin on kyllä ollut paras hankinta autotalliin. Tuo vetoakselin mutterin irrotus oli pikkujuttu ja samoin jarrusatulan pultit. Ajattelin aina, ettei tuollaisella halvalla pienellä kompressorilla kannata haaveilla kuin renkaita täyttävänsä, mutta ihan turha pelko oli. Toki ensin oli Motonetistä joku 99€ komposiittikone, ilmaa kului paljon ja kompura kävi, mutta sillä ei saanut edes momenttiavaimella kiristettyjä pyöränpultteja aina auki, niin vein sen takaisin. Sitten tilasin eBaystä Lincos-merkkisen vääntimen ja nyt on hyvä! Iskut on teräviä ja pultit aukeavat, eikä ilmaakaan kulu paljoa. Suomessa myydään samaa konetta Scorpio-nimellä, kovempaan hintaan tietenkin.
E14 hylsynkin sinne laakerin kiinnityspultteihin saa sopimaan, kunhan painaa vetoakselia sisäänpäin tarpeeksi, että tulee tilaa, mutta lenkit selvästi helpommat sovittaa.
Kesto noilla laakereilla tuntuu olevan vähän naurettava. Huoltokirjassa oli 130tkm kohdalla vaihdettu Laakkosella molemmat etulaakerit. Nyt mittarissa on 160tkm ja toinen laakeri oli jo hieman väljä ja piti tosi pahaa ääntä. Siis 30tkm kestänyt ja kaippa Laakkosella on alkuperäinen laitettu?
Offtopic: Viime kesänä hankittu kunnollinen mutterinväännin on kyllä ollut paras hankinta autotalliin. Tuo vetoakselin mutterin irrotus oli pikkujuttu ja samoin jarrusatulan pultit. Ajattelin aina, ettei tuollaisella halvalla pienellä kompressorilla kannata haaveilla kuin renkaita täyttävänsä, mutta ihan turha pelko oli. Toki ensin oli Motonetistä joku 99€ komposiittikone, ilmaa kului paljon ja kompura kävi, mutta sillä ei saanut edes momenttiavaimella kiristettyjä pyöränpultteja aina auki, niin vein sen takaisin. Sitten tilasin eBaystä Lincos-merkkisen vääntimen ja nyt on hyvä! Iskut on teräviä ja pultit aukeavat, eikä ilmaakaan kulu paljoa. Suomessa myydään samaa konetta Scorpio-nimellä, kovempaan hintaan tietenkin.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
^
Olikos noissa ollut sitä, että on vedetty napamutteri aivan liian tiukalle ja olis rutistanut laakeria hieman tms? Muistan vahvasti jotain moista lukeneeni.
Saattoi kyllä osua Giuliettaankin (ja jos siihen osuu, koskee myös mm. 156:sta).
Olikos noissa ollut sitä, että on vedetty napamutteri aivan liian tiukalle ja olis rutistanut laakeria hieman tms? Muistan vahvasti jotain moista lukeneeni.
Saattoi kyllä osua Giuliettaankin (ja jos siihen osuu, koskee myös mm. 156:sta).
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Mistään mitään tarkistamatta (en enää muista), mut liekkö etunavan mutun momentti ollu liki 400N...?
Mul vaati aukaisuvoimaks reilu 800N. Irtos riittävillä työkaluilla.
Mul vaati aukaisuvoimaks reilu 800N. Irtos riittävillä työkaluilla.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Alfaownerista löydetty ja itse käännetty:
1. Kiristä mutteri 14.3 - 15.8 daNm:iin
2. Löysää mutteria 90 astetta
3. Esikiristä mutteri 6.7 - 7.4 daNm:iin
4. Kiristä mutteria 45 astetta
5. Kiristä mutteri 20 - 38 daNm:iin
Eli lopuksi tosiaan 200 - 380 Nm.. Alla nyt vielä kopsattu pätkä ja sorsa, ettei tule sanomista.
Tuo ~400Nm ei edes ole mitään monstereita, jos vertaa esim. tykillä ammuttu kiinni 650Nm:llä..
1. Kiristä mutteri 14.3 - 15.8 daNm:iin
2. Löysää mutteria 90 astetta
3. Esikiristä mutteri 6.7 - 7.4 daNm:iin
4. Kiristä mutteria 45 astetta
5. Kiristä mutteri 20 - 38 daNm:iin
Eli lopuksi tosiaan 200 - 380 Nm.. Alla nyt vielä kopsattu pätkä ja sorsa, ettei tule sanomista.
http://www.alfaowner.com/Forum/5725353-post1.html1. Tighten the nut to a torque 14.3 -15.8 daNm
2. Undo the nut by 90 degrees
3. Pre-tighten the nut to to 6.7 - 7.4 daNm
4. Tighten the nut by 45 degrees
5. Tighten the nut to 20 - 38 daNm'
Tuo ~400Nm ei edes ole mitään monstereita, jos vertaa esim. tykillä ammuttu kiinni 650Nm:llä..
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
- Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Kotioloissa sai tuohon 4. kohtaan asti tehtyä hyvin. Kohta 5 tuli silleen, että 80kg asentaja seisoi puolen metrin varren päässä Käytännössä ei kyllä tahtonut kiristyä enää yhtään, koska tuo 45 asteen kääntäminenkin (kohta 4) vaati jo aikamoista voimaa.Aquatica kirjoitti:Alfaownerista löydetty ja itse käännetty:
1. Kiristä mutteri 14.3 - 15.8 daNm:iin
2. Löysää mutteria 90 astetta
3. Esikiristä mutteri 6.7 - 7.4 daNm:iin
4. Kiristä mutteria 45 astetta
5. Kiristä mutteri 20 - 38 daNm:iin
Eli lopuksi tosiaan 200 - 380 Nm.. Alla nyt vielä kopsattu pätkä ja sorsa, ettei tule sanomista.
Napamutterin kiristys onnistui helposti yksin, kun irrotti aluvanteesta keskikupin ja laski auton maahan. Avausvaiheessa tuli kyllä käytettyä raakalaismaisesti mutterinväännintä auton ollessa tunkilla.
Kaverin kanssa tehdessä on joskus poljettu jarrua napamutterin irrotuksessa, mutta silloin pitää muista laittaa pari pyöränpulttia paikoilleen ja ottaa jarrulevyn kiinnitysruuvi irti, ettei se katkea.
- Liitteet
-
- DSC_1277.JPG
- Napamutterin kiristys / irrotus. Hylsy 36mm.
- (37.29 KiB) Tiedosto ladattu 6601 kertaa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Onko Kingin ~20eur avain btw?
Pitäisikin taas testauttaa jossakin välissä, että vieläkö on ~5Nm sisällä ilmoitetuista =D
Noi kalliit satasien avaimet kun ilmeisesti ei jaksa pysyä kovin hyvin aina...
Pitäisikin taas testauttaa jossakin välissä, että vieläkö on ~5Nm sisällä ilmoitetuista =D
Noi kalliit satasien avaimet kun ilmeisesti ei jaksa pysyä kovin hyvin aina...
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: 02 Marras 2015, 14:14
- Car(s): Ex: 159 2.4JTDm SW
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Tuo taitaa olla Lidlistä ostettu, hintaluokka varmaan 30€. Toimii ihan riittävän hyvin, parempi ainakin kuin "tuntumalla" kiristäminen.Aquatica kirjoitti:Onko Kingin ~20eur avain btw?
Pitäisikin taas testauttaa jossakin välissä, että vieläkö on ~5Nm sisällä ilmoitetuista =D
Noi kalliit satasien avaimet kun ilmeisesti ei jaksa pysyä kovin hyvin aina...
Kieltämättä en oo Lidlistä vielä ihan paskoja työkaluja koskaan saanutkaan. Esim. torx & kuusiokolo T-vääntimet on olleet tosi hyvät, lujaakin on väännetty, eikä ole menneet miksikään. Toista se on Biltemasta ostettujen kanssa. Sellaiset torx-kärkipalat on ihan susia, menevät kierteelle kun vääntää vähänkin lujempaa. Sieltä kannattais ehkä ostaa niitä "10 vuoden takuu" -malleja. Ne on kyllä kestäneet ihan hyvin.
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 23 Marras 2016, 20:58
- Car(s): Saab 9-3 SC Aero 2.8 Turbo
Sonett III
CBR600
ex
159 2.4 JTDm
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
No ni,
Nyt se porsi täälläkin. Ihmetellyt pari päivää voimistuneita rengasääniä ja tänään sit aloin ottaa renkaita irti tutkiakseni.
Ensin pelkääjän puolelta paljastui aivan uusi napamutteri = hälytyskellot alkoivat soida. Epäilykset vahvistuivat kun tutki kuitteja, oikea etupyörän laakeri vaihdettu hiljattain.
Fillari takas paikoillensa ja toiselle puolelle. Eipä tarvinnut ees ottaa rengasta irti, pyöräyttäessä kaamea rohina, ja klappia pari milliä rengasta ravistellen...
Saas nyt sit nähdä uskaltaako tuolla ajaa vielä 100 kilsaa, sais auton talliin ja vara-auton alle Skruvatin laakeritilausta odotellessa.
Tai no, pakko on =D Raportoin sitte huomenissa jos jäin tien pieleen kiroamaan
Nyt se porsi täälläkin. Ihmetellyt pari päivää voimistuneita rengasääniä ja tänään sit aloin ottaa renkaita irti tutkiakseni.
Ensin pelkääjän puolelta paljastui aivan uusi napamutteri = hälytyskellot alkoivat soida. Epäilykset vahvistuivat kun tutki kuitteja, oikea etupyörän laakeri vaihdettu hiljattain.
Fillari takas paikoillensa ja toiselle puolelle. Eipä tarvinnut ees ottaa rengasta irti, pyöräyttäessä kaamea rohina, ja klappia pari milliä rengasta ravistellen...
Saas nyt sit nähdä uskaltaako tuolla ajaa vielä 100 kilsaa, sais auton talliin ja vara-auton alle Skruvatin laakeritilausta odotellessa.
Tai no, pakko on =D Raportoin sitte huomenissa jos jäin tien pieleen kiroamaan
Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it.
Witchcraft happens and you go faster.
-J.C.
Witchcraft happens and you go faster.
-J.C.
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Varoittava esimerkki Alvadi varaosista: Tilasin ko. Firmasta Skf: n laakerin ja postissa tuli hienosti Skf:n paketti. Paketin sisällä kuitenkin laakeri, jossa lukee Snr ja france. Perkele mitä kusetusta . Pistin soittaen firmaan ja meiliä kuvien kera perään. Selittelyä ja mutinaa... No hyvitystä odotellen ja sen jälkeen katson miten paljon vielä jaan tätä ilosanomaa.
Näin kirkassilmäistä kusetusta en olekaan vähään aikaan tavannut. Saa jakaa.
Näin kirkassilmäistä kusetusta en olekaan vähään aikaan tavannut. Saa jakaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Ostat halvan no-namen, saat SKF:ää. Tai SNR:ää. Tai Ruvillea. Tai jotain muuta randomisti brändättyä, joka on (tai sitten ei) valmistettu samassa paikassa ku "merkkituotteet".
Ja sit jos kattoo ni liekkö SKF:llä ja SNR:llä edes eri valmistuslinjaa? Laakerivalmistajiahan ei ole montaa.
Ps.
Itse maksan mieluummin SKF:n Made by China-hinnalla SNR:ää Ranskasta.
Mut toki, jos oot erityisesti SKF:ää halunnut (ps. niil on ollu aika paljon piraattiongelmia, kuten myös Ruvillella) ni sitähän pitäs tulla, jos ei disclaimerissa lue muuta.
Sparetosta itse ostellut kamaa ja hankkinut halvinta = parasta, tilalle tullut monesti sit astetta kahta parempaa.
Ja sit jos kattoo ni liekkö SKF:llä ja SNR:llä edes eri valmistuslinjaa? Laakerivalmistajiahan ei ole montaa.
Ps.
Itse maksan mieluummin SKF:n Made by China-hinnalla SNR:ää Ranskasta.
Mut toki, jos oot erityisesti SKF:ää halunnut (ps. niil on ollu aika paljon piraattiongelmia, kuten myös Ruvillella) ni sitähän pitäs tulla, jos ei disclaimerissa lue muuta.
Sparetosta itse ostellut kamaa ja hankkinut halvinta = parasta, tilalle tullut monesti sit astetta kahta parempaa.
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Näinhän se näyttää menevän. Alvadillakin oli erikseen Snrää valittavissa ja huomattavasti edukkaampana. Ajattelin että ollaan kauaskatseisempia ja Skf kestäisi pidemmälle. Sitten nää pistää sen halpislaakerin skfn pakettiin ja vetää rahat välistä. Tällainen toimintatapa vaan vituttaa rajusti.
Näkisin tän mielestäni tuotemerkkiväärennöksenä yms. Olisi edes pokkaa myöntää kusetus tai olla pahoillaan. Katsotaan miten homma etenee, en jaksa olla heidän suuntaansa nyt kauhean suopea kun homma lähti näin heiltä alkujaan.
Näkisin tän mielestäni tuotemerkkiväärennöksenä yms. Olisi edes pokkaa myöntää kusetus tai olla pahoillaan. Katsotaan miten homma etenee, en jaksa olla heidän suuntaansa nyt kauhean suopea kun homma lähti näin heiltä alkujaan.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Mulla ainakin tuo +45 astetta vetää niin tiukalle, ettei se enää kiristy astettakaan 380 nyyttonilla. Nyt kun noita laakereita on mullakin mennyt tässä tajuton määrä, niin ajattelin kokeilla seuraavaksi jättää tuon 45 kiristyksen välistä ja vetästä tuonne ~350 tuntumaan suoraan.... Jos se menee liian kireelle tolla 45 asteella!!?!??!Aquatica kirjoitti:Alfaownerista löydetty ja itse käännetty:
1. Kiristä mutteri 14.3 - 15.8 daNm:iin
2. Löysää mutteria 90 astetta
3. Esikiristä mutteri 6.7 - 7.4 daNm:iin
4. Kiristä mutteria 45 astetta
5. Kiristä mutteri 20 - 38 daNm:iin
Eli lopuksi tosiaan 200 - 380 Nm.. Alla nyt vielä kopsattu pätkä ja sorsa, ettei tule sanomista.http://www.alfaowner.com/Forum/5725353-post1.html1. Tighten the nut to a torque 14.3 -15.8 daNm
2. Undo the nut by 90 degrees
3. Pre-tighten the nut to to 6.7 - 7.4 daNm
4. Tighten the nut by 45 degrees
5. Tighten the nut to 20 - 38 daNm'
Tuo ~400Nm ei edes ole mitään monstereita, jos vertaa esim. tykillä ammuttu kiinni 650Nm:llä..
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Eipä taida tuossa rakenteessa momentti vaikuttaa laakerin kestävyyteen. Kunhan on kiinni niin että kasassa pysyy.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Kai se liika momentti voi sitä pakkaa puristaa liikaa kasaan? Mene ja tiedä, mutta meinaan kokeilla
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Se mutterihan kiristää sisäkoolia vetaria vasten - ja siihen tarvitaan aivan mielipuolista voimaa jo, että se hajoaa. Ei riitä 10ton, joten ei varmasti tuolla sitä riko?
Ellei sitten vetarin puolella sisäkoolin kohdalla ole koloa, mitä ei ulkokoolin kohdalla olekaan tai muuta vastaavaa fiksua.
Eikö?
Ellei sitten vetarin puolella sisäkoolin kohdalla ole koloa, mitä ei ulkokoolin kohdalla olekaan tai muuta vastaavaa fiksua.
Eikö?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Skf oli joskus muinoin jumalasta seuraava, nykyjään ei. Mulle kelpais aito snr skäffän laatikossa kyllä. Orggis ainakin 156:een on snr ja niin on käsittääkseni myös 159 (en varma kyllä) oon jtässään joutunu toisen etulaakerin uusimaan ja satkun tuon snr on siellä sentään jo pyöriny moitteetta
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
Epäilen että vaikka tilaisit mistä tuon SKF:n laakerin niin sisällä on aina SNR:n laakeri. Ei se SKF kaikkia laakereita itse valmista vaan osan ne ostaa ulkoa toiselta valmistajalta. Näin se menee mm. kytkinosissa, jakopään osissa ym.. Sama SNR löytyy laatikosta kun käyt hakemassa merkkiliikkeestä laakerin. Mahtaako noille 159:n laakereille olla vieläkään muuta OEM valmistajaa kuin SNR, tietenkin noita löytyy kiinanpoikien tuotoksina. Nykypäivänä ei laatikon merkki kerro useinkaan osan valmistajaa, määrättyjä osia puskee vain muutama tehdas maailmassa ja niiltä pakkaajat niitä sitten ostaa.wipe kirjoitti:Varoittava esimerkki Alvadi varaosista: Tilasin ko. Firmasta Skf: n laakerin ja postissa tuli hienosti Skf:n paketti. Paketin sisällä kuitenkin laakeri, jossa lukee Snr ja france. Perkele mitä kusetusta . Pistin soittaen firmaan ja meiliä kuvien kera perään. Selittelyä ja mutinaa... No hyvitystä odotellen ja sen jälkeen katson miten paljon vielä jaan tätä ilosanomaa.
Näin kirkassilmäistä kusetusta en olekaan vähään aikaan tavannut. Saa jakaa.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 pyöränlaakeri(t)
SNR oli mulla tehdasasenteisena ja kestävyys on ollut ihan hyvä.
Ei nyt tietenkään Xm:n veroista, jossa on edelleen alkuperäiset laakerit vajaat puoli miljoonaa kilometriä pyörineenä.
Ei nyt tietenkään Xm:n veroista, jossa on edelleen alkuperäiset laakerit vajaat puoli miljoonaa kilometriä pyörineenä.