Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Hämis kirjoitti:^^ Been there done that. Vai oliko liian kuuma päivä?
Voihan se olla, että palmuöljyt on alkanut keittämään :-D
Tai sit tankissa on jotain alkukantaista elämää mikä tukkii putket.

Korkeapainepumpun ja railipaineanturin viat taitaa olla kuitenkin suht harvinaisia??

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Juu ei kyllä mitään hajua mistä se suuttui. Tänään pääsin töihin ihan normisti.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

käykö tää aux johto 2006 159:iin,orkkis radio-cd mankka kiinni nyt

http://www.autostudio.fi/connects2-aux- ... romeo.html

Reino_
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Reino_ »

Hämis kirjoitti:Tämä meinasi mennä hinuriketjun puolelle, mutta selvisin kuitenkin kotiin. Tänään kinneri päätti lyödä padan kylmäksi kesken ajon ja heitti diilerivalon tauluun. Vähän aikaa ihmettelin ja otin avaimen pois. Sitten uusi yritys ja kaikki pelas. Muutama kilsa lisää ja sama homma. Taas hetken päästä liikkeelle ja heti perään stoppi. Pari minsaa ja sitten pääsin kotiin sekä lavetin sai perua. Meinasin jo että menee samaan riviin Polfon auton kanssa.

MES löysi kaksi samaa koodia polttoaineen paineesta. No löpöä on tankissa ja suodatin vaihdettu pari kuukautta sitten. Mitään outoa ei ole käynnissä eikä äänessä. Testailin pihassa eikä mitään enään ilmennyt. Railipaineetkin ihan kohdillaan. Akku kenties? Jännite tosin 12.9 V auto sammuksissa ja käynnissä laturi tuuppaa tyhjäkäynnilla 13.6 V. Ideoita?
Itselläni teki tuota ihan samaa, saattoi sammumisen jälkeen toimia viikon tai sitten sammua päivässä yli 5 kertaa. Omassani oli vikana juuri tuo viallinen siirtopumppu, hintaluokka taisi osalle olla n.500€ hujakoilla. Tietysti kannattaa ensin käydä nuo edellämainitut vähän halvemmat vaihtoehdot läpi.

Reino_
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Reino_ »

mlatva kirjoitti:Onko 159 jousia vaihdattaneita? Paljon veloittaa korjaamo operaatiosta keskimäärin, jos omat eibachit mukana. Meneekö tunti/kulma vai vähemmällä? Puntaroin viemistä pajalle, kun ei omat tilat/aikataulu salli. Harrastelupohjalta, saisin tohon kulumaan varmasti päivän, sen osoitti jo edeltävä termarin vaihto 8)

Mitä itse parista eri paikkaa kyselin niin molemmissa sanottiin pyöränsuuntauksineen hintaluokaksi 300-350 :) Minusta aika kallista.. Niimpä laitoin jouset myyntiin, kun muutenkin on alkanut hiipimään ajatus bensa autoon siirtymisestä jossain kohtaa.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

jkk kirjoitti:käykö tää aux johto 2006 159:iin,orkkis radio-cd mankka kiinni nyt

http://www.autostudio.fi/connects2-aux- ... romeo.html
Hmm... itse tilasin just tuon Connects2- kaapelin siinä uskossa, että olisi heittämällä mennyt alkupään 2006-mallin kiinni - mutt ei. Sopivaa paikkaa ei ainakaan minun autosta löytynyt, päädyin jopa modaamaan johtoja/liittimiä tuota sovitellessa mutta ei voittoa. Melkein kun sijoittaa suoraa uuteen soittimeen + johtosarjaan niin saa paremmin vastinetta.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ok, mullakin juuri alkupään auto joten en lähde kokeilemaan. lomarahoja odotellessa ja sijoitan sit uuteen laitteeseen :D autostudiolla ihan hyvät tarjoukset parista pioneerin 7" soittimesta. myös pioneerin 7" appradio ollut mielessä kun sopisi hyvin auton paneeliin mutta muuten se o vähän erilaisempi vehje.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

No eipä ollu Sälessä Laitilassa, Raumanakussa oli vain millinen sinnepäin shimmi. Menipä taas hankalaksi. Ni tarpeena alle 1,10mm paksuuteen asti tarttis säädellä, orkkis tuo 1,1mm - liian paksu.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Nooni, hylsy tuli katsastuksesta - vähän odotetusti tosin. Raidetangonpää oli vähän väljä vasemmalta puolelta (oli jo tiedossa) ja lisäksi alatukivarren pusla samasta nurkasta oli väljä. Saakos tuota alatukivarren puslaa vaihdettua erikseen vai onko vaihdettava koko alatukivarsi (kuten pelkään)? Mistäs tuollaisen saisi edullisesti?

Edit: No saahan sen vissiin erikseen vaihdettua. Ehdotuksia silti? :) Ja onko paha homma vaihtaa?

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

159 TBi:n jakopään tienoo kihnuttaa ja kahnuttaa omituisesti.
Yritin eilen paikantaa lähdettä, mutta vaikea on sanoa että mistä (remmistä tai kiristäjästä) ääni kuuluu. Tuntuu siltä, niinku joku rulla ois kuiva. Käynnissä ja toimivuudessa ei ole murheita. Kaikki näyttää siistiltä ja moniurahihnakin ehjältä.
Onko muilla vastaavaa?

edit. autolla ajettu 47tkm ja ikää 3v.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^mun 2.2 piti tuollaista ääntä siihen saakka kun moniurahihnat vaihdettiin. kuulema ajan mittaan kumi kovenee ja noi rupee äänekkäiks vaikka näyttäiskin ihan ok päältä.

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Janne kirjoitti:159 TBi:n jakopään tienoo kihnuttaa ja kahnuttaa omituisesti.
Yritin eilen paikantaa lähdettä, mutta vaikea on sanoa että mistä (remmistä tai kiristäjästä) ääni kuuluu. Tuntuu siltä, niinku joku rulla ois kuiva. Käynnissä ja toimivuudessa ei ole murheita. Kaikki näyttää siistiltä ja moniurahihnakin ehjältä.
Onko muilla vastaavaa?

edit. autolla ajettu 47tkm ja ikää 3v.
ota apulaitehihna veks ja kuuntele jatkuuko ääni.. jos jatkuu ääni tulee mahd jakopäästä.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

tai kastele apulaitehihna vedellä, jos ei apulaitehinan irrotus kiinosta. omaan silmään ainakin 2.2 apulaitehihnan irrotus on jossain määrin tuskallisen näköinen yläkautta katsottuna, TBI:stä en tiedä...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Closure
Viestit: 81
Liittynyt: 20 Heinä 2013, 01:51
Car(s): Bemarimulkku
Ex.
159 2.4 JTDm -08
156 2.0TS -01
75 2.0TS -90
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Closure »

Kuuluukos normaalisti tuon kytkimen ominaisuuksiin tuollainen kynnys, tahi nytkäys vähän puolen välin jälkeen. Kahta kokeillut samassa liikkeessä ja vähän ihmettelin tuota.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Olen huomannut tuon kahdessa ajamassani 159diisselissä, kuten myös omassa 156JTD:ssä... Omassa se nyhtäsy on, yllättäen, lattiamatto. Kyllä siinä pieni ele tuntuu ja se on aivan kuin siinä kohtaa taittuisi palautusjousen palautusvoimalle tuo poljin? Voisikohan olla jotain ihan näin simppeliä :P

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

^ Samaa ihmettelin itsekkin. Pahin syyllinen tähän oli tosiaan lattiamatto ( liukuu sinne taakse välillä huomaamatta ), kytkimen liike muuten parani kivasti ja ääntäminenkin hävisi kun suihkuttelin niveliin jja liikkuviin osiin CRC:n Powerlubea..nyt on smoothi liike :)
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

No jospa sinne apulaitehihnaan koittais eka ruikkia vettä ja kuulostelis. Irroitus ei operaationa kiinnosta.
Alfa Romeo 155 V6 1992

karikunn
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 16:57
Car(s): 159 2.4 JTDm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja karikunn »

Tervehdys,

Toteutin haaveen ja ostin 159:n, josta tuli heti pari kysymystä mieleen. Tämä on varmaan mainio paikka kysellä.

1) Takapäästä kuuluu sirinää varsinkin epätasaisella pinnalla. Onko tähän jotain vakiokohdetta, vai öljyänkö kaikki alustan nivelet/puslat? Onko yleensä ylipäätään alusta?

2) 2.4 JTDm tarvitsee varmaankin ohjelman/lastun? Suosituksia?
Viimeksi muokannut karikunn, 12 Kesä 2014, 09:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

1) Ainakin jos on Berlina (sedan) ja Bosen humppakoneet (subbariritilä näkyy hattuhyllyllä), niin tarkista hattuhyllyn alareunassa olevan vahvistimen sekä peitelevynsä kiinnitys. Nuo vikisi mulla.

2) Varmista softaajalta, että saa EGR:n diagnosoinnin pois täysin, eli että EGR:n saa tulpata reiättömällä levyllä ihan tyystin, niin imusarjan karstoitus loppuu. Lyö samalla rautakanki DPF:stä läpi ja poistata softasta polttelu, niin diluutioriski poistuu ja kaasunvastetta saa parannettua nopeammaksi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

karikunn
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 16:57
Car(s): 159 2.4 JTDm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja karikunn »

Mahtavan nopea ja selvästi asiantunteva vastaus! Paljon kiitoksia!

Ja oli vielä yksi juttu: kilometrit vilkkuvat ja Blue & Me sanoo että "English language not available". Tämä viittaa varmaan B&M-moduuliin? Onko tähän jotain hyvää vakioratkaisua? Akku irti yöksi tai uusi akku? B&M liitäntöjen putsaus ja moduulin päivitys?

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Pientä räpinää takakontin suunnalta ihmetellessä syyllisiksi paljastuivat takapönttöjen lämpösuojat. Ovat hapertuneet kiinnitysreikien kohdalta ja rämisevät nyt siellä osin irrallaan. Samoin rämähtävät kun lyö takaluukun kiinni.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Polforea kirjoitti:2) Varmista softaajalta, että saa EGR:n diagnosoinnin pois täysin, eli että EGR:n saa tulpata reiättömällä levyllä ihan tyystin, niin imusarjan karstoitus loppuu. Lyö samalla rautakanki DPF:stä läpi ja poistata softasta polttelu, niin diluutioriski poistuu ja kaasunvastetta saa parannettua nopeammaksi.
Sen verran varovasti sen rautakangen kanssa että pöntön etuosassa oleva katti jää henkiin, saattaa auttaa juuri se ratkaisevan verran kun hakee päästölappua. Nimim. ekalla polkaisulla k-arvo 4x yli rajan ilman nokiloukkua, kuudennella meni alle kun pahimmat karstat oli saatu koneesta liikkeelle.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Se katti vaikuttaa kuulemma enempi hajuun kuin päästötestin tulokseen, mutta totta, sen voi jättää ehjäksi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

karikunn
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Kesä 2014, 16:57
Car(s): 159 2.4 JTDm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja karikunn »

Polforea kirjoitti:1) Ainakin jos on Berlina (sedan) ja Bosen humppakoneet (subbariritilä näkyy hattuhyllyllä), niin tarkista hattuhyllyn alareunassa olevan vahvistimen sekä peitelevynsä kiinnitys. Nuo vikisi mulla.
No nuohan ne vikisevät. Kiitokset vielä! Miten tarkalleen ottaen korjasit?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Siirsin toisen keittiöön ja toisen eteiseen (pitäisi siirtää molemmat vaikka autotalliin) :D. Jos olisin jättänyt ne autoon (ja siis käyttöön), olisin varmaan kokeillut laittaa kumimattoa vahvistimen ja hattuhyllyn väliin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Hellurei,

Onko kukaan 159 2.4 Jtdm:n (automaatti) kuljettaja selvittänyt, että millä nopeudella polttoainetta kuluu suhteellisesti kaikista vähiten?

Itselläni ajotietokone näyttää joskus keskikulutuksen laskua vaikka olen kiihdyttänyt vauhtia (esim. 60 km / ---> 90 km / h).

Waverunner

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Oma on manuaali, mutta missäs nopeudessa tuo automaatti vaihtaa vitoselta kutoselle? Ajelin aluksi mahdollisimman paljon kutosella, jollin kierrokset jäi 80 - 100 km/h nopeudella n. 1500 ja rapiat, kun ajattelin että kuluttaisi tuollain vähiten. Nyt oon ajalleu viime talven vitosella aina alle satasen nopeudella pitäen kierrokset mieluummin n- 2000 rpm. Enkä ole kulutuksessa huomannut mitään lisäystä, päinvastoin talvella päässyt useimmiten 80 km:n työmatkan vitosella alkavin kulutuslukemin ajotietokoneen mukaan.
Il nero era bellissimo

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

DaViega kirjoitti:tai kastele apulaitehihna vedellä, jos ei apulaitehinan irrotus kiinosta. omaan silmään ainakin 2.2 apulaitehihnan irrotus on jossain määrin tuskallisen näköinen yläkautta katsottuna, TBI:stä en tiedä...
Kiitokset vinkeistä!
Pieni määrä vettä (n. 1rkl) vänkärin päätyyn moniurahihnalle, ja kihnutus loppui. Nyt käy nätisti. Pitänee seurata tilannetta ja vaihtaa piakkoin koko hihna.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Paha arkkitehti
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Paha arkkitehti »

Morjensta!

Tuore 2008 vuoden 159 SW 2,4jtdm:n omistaja ilmottautuu kysymään tyhmiä. Autolla ajettu 158tkm ja ei ole vielä Suomen talvia kokenut. Mitä öljyjä ja suodasttimia suosittelette käytettävän a) moottorissa b) automaattivaihteistossa c) ohjaustehostimessa. Entäs d) jarrunesteet e) jäähdytinnesteet. Onko EGR:n ja ilmamassaanturin puhdistuksen lisäksi mitään special juttuja mitä kannattaisi katsoa?

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Mikäs on, kun ei tukivartta löydy 159:iin (vasen yläpallo)? Ensin jätin tilauksen Motonettiin, josta ilmoitus, että tuotetta ei voida toimittaa. Seuraavaksi misterauto ja muutaman päivän viiveellä viesti, että ei voida toimittaa ja maksu hyvitetään?? :?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kokeiles nimarkia tai sparetoa. Tai vaikka fixusta

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

mlatva kirjoitti:Mikäs on, kun ei tukivartta löydy 159:iin (vasen yläpallo)? Ensin jätin tilauksen Motonettiin, josta ilmoitus, että tuotetta ei voida toimittaa. Seuraavaksi misterauto ja muutaman päivän viiveellä viesti, että ei voida toimittaa ja maksu hyvitetään?? :?
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... left-.html

siinä mun mr.autosta tilaamassa trw:n ylätukivarres on jotain mätää. kuuluu ja tuntuu pallonivelessä pauketta kun heiluttaa autoa niin et kaveri hypii kynnyskotelon päällä.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Sattumoisin just bongasin alfaowner.com:ssa tämän ketjkun:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... nsion.html

Taitaa noissa TRW:n "toivomusluissa" olla ei-niin hyviä seassa.
Ask garage to disconnect upper wishbone from steering knuckle and handmove wishbone.
If this movement looks like a "stepbystep" it is the reason.
Noise comes from front rubber bush on TRW aftermarket wishbone only. Please check which one you have.
TRW is pretty good in general. I am not sure weither is is fraud, fake, not good batch or ever, but it is a reality.
A lot of similar cases. Only bush or complete wifhbone to be changed.
Il nero era bellissimo

Avatar
RikunAlfaRomeo
Viestit: 209
Liittynyt: 19 Elo 2012, 11:32
Car(s): Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 Jtdm Qtronic -09
Fiat Punto 60 S 3d 1.2 -00
Ex: Fiat Stilo 1.8 Dynamic 3d -03, Alfa Romeo 156 1.8 Ts -98, Fiat Stilo 1.6 3d -02, Fiat uno 1.1 Ies -93
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja RikunAlfaRomeo »

Moi! Tämmöistä tuli tänään 159:n ajotietokoneen infotauluun.. Pre heating plugs not available? Ja hehkun merkkiä näyttiä taulussa, mutta muuten käynnistyi ihan normaalisti kuin pitääkin. Täytyykö ruveta tilailemaan hehkutulppia? Kiitos etukäteen vastanneille :)
Without Heart We Would Be Mere Machines

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Jame kirjoitti:Sattumoisin just bongasin alfaowner.com:ssa tämän ketjkun:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... nsion.html

Taitaa noissa TRW:n "toivomusluissa" olla ei-niin hyviä seassa.
Ask garage to disconnect upper wishbone from steering knuckle and handmove wishbone.
If this movement looks like a "stepbystep" it is the reason.
Noise comes from front rubber bush on TRW aftermarket wishbone only. Please check which one you have.
TRW is pretty good in general. I am not sure weither is is fraud, fake, not good batch or ever, but it is a reality.
A lot of similar cases. Only bush or complete wifhbone to be changed.
Täälläkin ollut kuvausta vastaavat oireet sen jälkeen kun laitoin TRW:n ylätukivarren.
Aika putkeen mennyt meikeläisellä toi ylätukivarren vaihto. Ekassa yrityksessä oli väärä kartio yläpallossa.
Toisella yrityksellä tuli sitten (ehkä?) rutiseva TRW. No jos se kolmas kerta sitten onnistuisi :mrgreen:

Meinaakos jkk vaihtaa lähiaikoina uutta ylätukivartta? Jos saat hommattua jostain sellaisen mallin joka ei heti uutena kolise niin kerro mullekkin minkä hommasit :-D

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

^^ Mulla näytti samaa talvella. Kävin hakemassa Motonetistä uudet ja vaihdoin kaikki. 3. pytyn hehku oli simahtanut, kun mittailin ne vaihdon yhteydessä.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Tarkoilla aamu korvilla kuuntelin tänään että vetopäällä pikku vaihteilla piti kylmänä sellaista helinää. Katsosi kun otti vedon pois. Ei kai tämä vaan ole se vaihteistonlaakeri ongelma?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Olen päivittämässä 2006 159:iin soitinta. autossa on bosen äänisysteemi ja rattinapit jotka toimivat orkkismankan kanssa. osaako joku sanoa millaisen johtosarjan tarvitsen kun niitä on monia.

tarviinko bose active system johtosarjan ja rattiadapterin sekä patch leadin erikseen? vai riittääkö tuo bosen active härpätys?

http://www.autoviihde.com/ct53-ar01-alf ... iew_tabbed

rattinappiadapteri

http://www.autoviihde.com/alfa-romeo-15 ... -2013.html

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Alpinella ainakin on adapteri, joka on suoraan plug'n'play eikä tarvi muuta. Muiltakin radiovalmistajilta löytynee merkkikohtaisia palikoita, joten kannattaa tarkistaa nekin kunhan tietää, millaisen radion haluaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ok, tälläinen olisi mietinnässä. oon ihan kujalla näis, kun tää canbus juttu, bose ja vielä nuo rattinapit niin en oikeen oo perillä mitä kaikkea tarvis

http://www.hifikulma.fi/Pioneer-AVH-X5500BT

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

^^^ Noiden lisäksi tarvinnee vielä tuon uuden 2-din kehikon Connects2 CT23AR01A tai vastaavan
http://www.connects2.co.uk/ProductInfor ... =CT23AR01A
Il nero era bellissimo

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^juu tietenkin. ymmärsinkö oikein että tarvii rattiadapterin+ bose activesystem adapterin+ leadin tai jonku plug n play mistä polforea mainitsi ja facia paketti päälle?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

http://www.autostudio.fi/connects2-alfa ... ystem.html

mikähän tämä on? korvaako tää tuon autoviihteen bose johtosarjan? tuli mieleen että onkohan tuossa autoviihteen myymässä bose johtosarjassa canbus adapeti samassa paketissa?

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Hämis kirjoitti:Pientä räpinää takakontin suunnalta ihmetellessä syyllisiksi paljastuivat takapönttöjen lämpösuojat. Ovat hapertuneet kiinnitysreikien kohdalta ja rämisevät nyt siellä osin irrallaan. Samoin rämähtävät kun lyö takaluukun kiinni.
Tämä oli myös meillä. Se keltainen mystinen neste talella auton alla on juurikin tuon lämpöpellin (alumiinin), suolaveden ja rautamutterien yhteistuotos kun se alumiini pikkuhiljaa syöpyy sieltä pois.

Itse korjasin tämän laittamalla vaan isompaa prikkaa.... melko haperoa tuo alumiini oli. Täytyy varmaan hommata uusi kun joskus pääsee pakoputkea vaihtamaan.

Meillä ääntelee myös se keskikohdan pehmeä lämpösuoja joka on päässyt osittain repeämään. Siihen pitäisi keksiä joku ratkaisu jolla reunat saisi pysymään kiinni kunnolla. Ajattelin alumiinilistaa jonka laittaisi ruuveilla / vetoniiteillä kiinni (vetareilla siis niistä kohtaa missä mutterit korkkas irti sieltä palkin sisältä.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

jkk kirjoitti:^ok, tälläinen olisi mietinnässä. oon ihan kujalla näis, kun tää canbus juttu, bose ja vielä nuo rattinapit niin en oikeen oo perillä mitä kaikkea tarvis

http://www.hifikulma.fi/Pioneer-AVH-X5500BT
Pioneerilla pitäisi kanssa olla suoraan adapteri 159:iä varten, näin ainakin Powersetin Eloranta mulle kertoi, kun itse arvoin Alpinen ja Pioneerin välillä. Ja täältä kun katsoo, niin CTSAR002P saattaisi olla se mitä etsit. Varmista kuitenkin myyjältä adapterin oikeellisuus (ota radio irti ja ota kuva tyyppimerkinnästä sekä takana olevista liitännöistä) - 159:n radiokytkentöjä on kahta mallia, mulle tuli ensin vahingossa se väärä. Ainakin tuolla Powersetillä tuntuu olevan asiantuntemus ja palveluhalukkuus kohdallaan, mutta oletettavasti vastaavia liikkeitä löytyy pk-seudultakin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Näyttäisi tuossa Pioneerin mallissa oleva 4 voltin preout lähdöt niin voisi toimia ihan suoraan noistakin bosen kanssa. Toki liittimet on erilaiset niin jonkin sortin adapterit tarvitsisi väsätä. Eikös nuo active system adapterit vain alenna kaiutin lähtöjen signaalin linjatasoiseksi ja orkkis radio kai antaa boselle enempi kuin 2 v nin se 4 volttia voisi riittää ihan hyvin.
Il nero era bellissimo

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mut sillon ei toimi rattinapit. Ja kun 159 (ainakin tuo mun) herättää radion väyläkäskyllä, ei soittimelle tule perinteistä herätevirtaa laisinkaan. Lisäksi pitää vielä muistaa herättää se Bosen vahvari, mutta sehän nyt on pikkujuttu. Siitä en ole ihan varma, millaista signaalia Bosen vahvari syö sisäänsä, mutta orggissoittimeni kaaviosta en löydä muita signaalilähtöjä kuin kaiutintasoiset.

Summa summarum: oikea adapteri kiinni ja kaikki, mikä voi toimia, toimii.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

okok, kiitoksia vinkeistä.

hetken tutkiskelun jälkeen ilmeisesti

tuo pioneerin sivuilla oleva tuote pioneer ctsar002p olis sama kuin connects2 CTSAR002.2 eli can bus autoihin ja nois adaptereis on tuo speed pulse, reverse parkbrake, ignition yms

ja sitten connects2 CTSAR002 joka ilmeisesti ei ole can bus:ia varten...


eikös tuo mun auto ole kuitenkin canbus? tarviinko vielä erikseen tuon bose active system adapterin?

E: vai selviikö vasta kun soittimen ottaa ulos?

E2: laitettu powersetille viestiä että laittaa pakettiin kaiken mitä tarvitsee jos vaan löytyy :)

Reino_
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Reino_ »

Hämis kirjoitti:^^ Mulla näytti samaa talvella. Kävin hakemassa Motonetistä uudet ja vaihdoin kaikki. 3. pytyn hehku oli simahtanut, kun mittailin ne vaihdon yhteydessä.
Onko muuten kummoinen homma vaihtaa itse vai kannattaako suosiolla kääntyä korjaamon puoleen?

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Liitin irti, vanha pois pitkällä hylsyllä, uusi paikalleen, liitin kiinni. Periaatteessa. Itse olen vaihtanut yhden. Ei kannata vääntää kierteitä hajalle, pieni momenttiavain olisi hyvä olla jos ei ole luottoa rannemomenttiin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Vastaa Viestiin