JTS vai TS, infoa kaivataan
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
- Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta... - Paikkakunta: Espoo
JTS vai TS, infoa kaivataan
Kertokaapa viisaat tietäjät Alfa kuumeen (156) riivaamalle kumpi parempi. Onko alkupään JTS moottoreissa jotain lastentauteja? Tai onko "tauteja ollenkaan. Entäpä JTS:n luistonesto, ajonvakautus Ym. Aiheuttavatko ongelmia vai toimivatko? Saako kytkettyä pois? Ja kaikkea muuta mahdollista mitä tulee mieleen. Kiitos etukäteen.
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: JTS vai TS, infoa kaivataan
Nopeasti tähän hätään tule muuta mieleen kuin nokat (jts)jos on ajettu väärillä öljyillä .
molex to sata, lose all your data.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: JTS vai TS, infoa kaivataan
Mallia en omista, mutta ihan kuin jossain päin foorumia olisi keskustelua nokista ja öljystä.
Varmaksi en sano, kun en viitsi etsiä.
Varmaksi en sano, kun en viitsi etsiä.

- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: JTS vai TS, infoa kaivataan
Taitaa ne nokat olla kuin 2.5 naku audin kone, menevät kaikista 120-180 tkm välissä, toki oikeilla öljyillä kestää paremmin.
Molemmissa on osassa sama öljynkulutus tauti, jos sen päästää vähiin voi varautua laakeriremonttiin.
Jakohihnan kun vaihtaa ajallaan ja öljyä koneessa niin eiköhän molemmilla ole metrejä edess lähes " rajattomasti"
Molemmissa on osassa sama öljynkulutus tauti, jos sen päästää vähiin voi varautua laakeriremonttiin.
Jakohihnan kun vaihtaa ajallaan ja öljyä koneessa niin eiköhän molemmilla ole metrejä edess lähes " rajattomasti"
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
- Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta... - Paikkakunta: Espoo
Re: JTS vai TS, infoa kaivataan
Ei tarvitse heti nyrkillä läväyttää. Yritin kyllä etsiä, mutta olen "hieman" huono näiden tietsikoiden kanssa. En sellaista edes itse omista. Ainakaan "jts" haulla ei antanut mitään tulosta. Pitää ymmärtää meitä kivikaudella asuviakin ja laittaa vaikka vinkki miltä palstalta/sivulta juttua löytyy.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: JTS vai TS, infoa kaivataan
Alkupään JTS ja 16v TS lienevät ongelmallisimmat Alfan moottorityypit kymmeniin vuosiin. Kivoja kyllä jos vaan toimivat, mutta niitä ongelmayksilöitä ei ole ihan vähän.
Ekoissa JTSissä oli muistaakseni ongelmana imukanavien karstaantuminen tukkoon ja nokka-akseleiden kuluminen. Homma korjattiin jossain vaiheessa uudella moottorinohjauksen ohjelmalla ja eri profiilin nenäkepeillä mutta vanhoihin autoihin tehdas ei ilmeisesti ole suostunut maksamaan remontteja. Silloinen maahantuojakin on tuonut oman lusikkansa soppaan käyttämällä huollossa öljyä joka ei vastaa tehtaan vaatimuksia.
TS:t ovat vähän helpompia mutta kyllä nekin usein vähintäänkin syövät öljyä ja rikkovat imunokka-akselin ajoituksenmuuntimia ja ilmamassamittareita. Huonommassa tapauksessa menee sitten kiertokangenlaakereita ja jakohihnoja, hihnankiristin kun on suunniteltu vähän turhan lyhyelle venymisvaralle.
Ekoissa JTSissä oli muistaakseni ongelmana imukanavien karstaantuminen tukkoon ja nokka-akseleiden kuluminen. Homma korjattiin jossain vaiheessa uudella moottorinohjauksen ohjelmalla ja eri profiilin nenäkepeillä mutta vanhoihin autoihin tehdas ei ilmeisesti ole suostunut maksamaan remontteja. Silloinen maahantuojakin on tuonut oman lusikkansa soppaan käyttämällä huollossa öljyä joka ei vastaa tehtaan vaatimuksia.
TS:t ovat vähän helpompia mutta kyllä nekin usein vähintäänkin syövät öljyä ja rikkovat imunokka-akselin ajoituksenmuuntimia ja ilmamassamittareita. Huonommassa tapauksessa menee sitten kiertokangenlaakereita ja jakohihnoja, hihnankiristin kun on suunniteltu vähän turhan lyhyelle venymisvaralle.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: JTS vai TS, infoa kaivataan
^^ joo no hätä. Haku vaatii enemmän kuin kolme kirjainta...on hiukka hanurista.
Mut jooh, oma mielipide on, että ennemmin TS, mutta ovat vanhempia. Jos 1.8 ei käy? Siinä ei ole tasapainoakseleita, eli jakopää on paljon simppelimpi. Mut ennen kaikkea, kannattaa käydä muutamaa katsomassa ja koittamassa ennen kuin ostaa päällepäin hienoimman tai halvimman.
Mut jooh, oma mielipide on, että ennemmin TS, mutta ovat vanhempia. Jos 1.8 ei käy? Siinä ei ole tasapainoakseleita, eli jakopää on paljon simppelimpi. Mut ennen kaikkea, kannattaa käydä muutamaa katsomassa ja koittamassa ennen kuin ostaa päällepäin hienoimman tai halvimman.
Abarth 500 Esseesse
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: JTS vai TS, infoa kaivataan
+1Rasvis kirjoitti:TS:t ovat vähän helpompia mutta kyllä nekin usein vähintäänkin syövät öljyä ja rikkovat imunokka-akselin ajoituksenmuuntimia ja ilmamassamittareita. Huonommassa tapauksessa menee sitten kiertokangenlaakereita ja jakohihnoja, hihnankiristin kun on suunniteltu vähän turhan lyhyelle venymisvaralle.
Itsellä edellisestä TS:stä oli tod.näk. juurikin se ajoituksenmuunnin mennyt (käynnistettäessä dieselimäinen käynti) ja öljyä söi tosiaankin aika reilusti. Jossain välissä laskeskelin jo että tarvitseeko siitä vaihtaa ollenkaan muuta kuin suodatin kun kone tuntui vaihtavan öljyt itsekseen, sen kuin kaatoi vaan lisää sisään. Busso taas ei kadota ollenkaan vaikka kilometrejä on mittarissa enemmän.
Mikä piru sieltä taas on rikki?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: JTS vai TS, infoa kaivataan
Itse valitsisin TS:n. Kahden sellaisen kokemuksella.
Molemmissa omat murheensa; ajoituksenmuunnin rallatirallattaa kuollessaan iloisesti, terävin tehopiikki häviää ja kulutus nousee hieman. Jakopään yhteydessä "kätsysti" hollilla, ja kun sen tekee 3v/60tkm välein niin ei se nyt niin pitkä aika ole.
Itselläni on ollut molemmissa koneissa öljyvuoto-ongelmaa. Toisessa se oli satavarmana (vanhempi) suodatinjalka, tuossa edellisessä (uudempi) saatoi olla myös suodatinjalka, jonka huomasin öljynvaihdon yhteydessä löysäksi. Mitään näkyvää vanaa ei ollut, vain sellainen pieni "tässä on hieman kosteannäköistä" kohta suodatinjalan selkäpuolella. Kiristys on triviaali homma; kunhan öljynsuodatin on pois paikoiltaan.
Jakopäästähän nuo on aika äärettömän tarkkoja, kuten myös öljyistä tuntuvat nirsoja olemaan.
Molemmissa omat murheensa; ajoituksenmuunnin rallatirallattaa kuollessaan iloisesti, terävin tehopiikki häviää ja kulutus nousee hieman. Jakopään yhteydessä "kätsysti" hollilla, ja kun sen tekee 3v/60tkm välein niin ei se nyt niin pitkä aika ole.
Itselläni on ollut molemmissa koneissa öljyvuoto-ongelmaa. Toisessa se oli satavarmana (vanhempi) suodatinjalka, tuossa edellisessä (uudempi) saatoi olla myös suodatinjalka, jonka huomasin öljynvaihdon yhteydessä löysäksi. Mitään näkyvää vanaa ei ollut, vain sellainen pieni "tässä on hieman kosteannäköistä" kohta suodatinjalan selkäpuolella. Kiristys on triviaali homma; kunhan öljynsuodatin on pois paikoiltaan.

Jakopäästähän nuo on aika äärettömän tarkkoja, kuten myös öljyistä tuntuvat nirsoja olemaan.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: JTS vai TS, infoa kaivataan
Näistä TS. Mutta miksei V6 - busso vähemmille kilometreille tai JTD paljon ajavalle ? Mielestäni rajasit kaksi parhainta 156-moottoria pois harkinnasta.AKaT kirjoitti:Kertokaapa viisaat tietäjät Alfa kuumeen (156) riivaamalle kumpi parempi. Onko alkupään JTS moottoreissa jotain lastentauteja? Tai onko "tauteja ollenkaan. Entäpä JTS:n luistonesto, ajonvakautus Ym. Aiheuttavatko ongelmia vai toimivatko? Saako kytkettyä pois? Ja kaikkea muuta mahdollista mitä tulee mieleen. Kiitos etukäteen.
JT

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: JTS vai TS, infoa kaivataan
1.8 TS on terästä, muut 156:n moottorit tulee perästä
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 30 Elo 2013, 18:51
- Car(s): 156 2.0 TS -00
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Re: JTS vai TS, infoa kaivataan
Tässä olisi lääkettä kuumeeseen ja halvalla. Ilmastoinnin kun väkertää kuntoon, niin onpa mukava ajella...
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/6478306
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/6478306
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: JTS vai TS, infoa kaivataan
JTS:stä jäi niin hyvä maku, että en epäilisi hetkeäkään ottaa sellaista uudelleen. Omani ei syönnyt öljyä, lambdat oli kunnossa koko ajan ilman vaihtamista ja ajaminen oli todella helppoa, JTS;n alavääntö tuntu usein hämmästyttävän kun auto oli lainassa
tehokin tuli tasaisesti koko pitkän kierrosalueen. Liekö ollut ongelmaton yksilö, vai äänekkään vähemmistön mielikuvaa huonomaineisesta moottorista? 
Vikalista noissa on kyllä niin 50:50, ettei voi sanoa, kumpi olisi muka parempi pitkässä juoksussa. iäkäs, käyettyauto kun on aina yksilö... Ääni JTS:lle parempien ominaisuuksien johdosta


Vikalista noissa on kyllä niin 50:50, ettei voi sanoa, kumpi olisi muka parempi pitkässä juoksussa. iäkäs, käyettyauto kun on aina yksilö... Ääni JTS:lle parempien ominaisuuksien johdosta
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: JTS vai TS, infoa kaivataan
Kait ne wanhemmat saattaa olla vähän ruosteisiakin, joten niin uusi kuin löytyy, eli jts.
Ehjän jtässän kun löytää, niin kovaa ajoa vain.

Re: JTS vai TS, infoa kaivataan
Ai tämä yksilö lähti noinkin kauas HKI:n Joupilta. välillä tuota on ikävä jostain syystäRavadas kirjoitti:Tässä olisi lääkettä kuumeeseen ja halvalla. Ilmastoinnin kun väkertää kuntoon, niin onpa mukava ajella...
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/6478306


Tällä hetkellä on 2 ex-alfaa nettiautossa myynnissä

- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: JTS vai TS, infoa kaivataan
Eikö nämä kaikki koneet ole kokonaan alumiinia (lohko+kansi) ? Muistaakseni tuo kasitappinenkin on täysalumiinikone.jaacco kirjoitti:1.8 TS on terästä, muut 156:n moottorit tulee perästä
Re: JTS vai TS, infoa kaivataan
Eivät ole. 8V on alumiinia mutta 156:ssa on 16V.willez kirjoitti:Eikö nämä kaikki koneet ole kokonaan alumiinia (lohko+kansi) ? Muistaakseni tuo kasitappinenkin on täysalumiinikone.
VMP
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: JTS vai TS, infoa kaivataan
Aivan. En muistanutkaan. Mites nää 24v kutoset ? Muisti pätkii nyt ja pahastimattijus kirjoitti:Eivät ole. 8V on alumiinia mutta 156:ssa on 16V.willez kirjoitti:Eikö nämä kaikki koneet ole kokonaan alumiinia (lohko+kansi) ? Muistaakseni tuo kasitappinenkin on täysalumiinikone.

- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: JTS vai TS, infoa kaivataan
Autowikistä seuraavaa. Meinasin itsekin tarttua lillukanvarsiin, mutta enpä sitten viitsinyt.

Kevytmetallinen sylinterikansi ja lohko tai
kevytmetallinen sylinterikansi ja valurautainen lohko
Ensimmäisen sarjan alumiinimoottori vuoteen 1995 on ketjujakopäällä ja uudempi valurautalohkoinen on hihnajakopäällä.
Mikä piru sieltä taas on rikki?
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
- Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta... - Paikkakunta: Espoo
Re: JTS vai TS, infoa kaivataan
Kiitos kaikille vastauksista ja Ravadakselle tarjouksesta. Farmari on hakusessa ja 1.8 päädyttiin.