164:en ovi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

164:en ovi

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

missä mahtaa sijaita satakuusnepan se anturi joka määrittelee että onko kuskinovi auki?kojetaulun mukaan kuskin ovi on aina auki,ja näin ollen sisävalotkaan ei syty kun avaa oven.auto on vm:92ts.auttakaa spesialistit tälläistä vanhan romun omistajaa.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Se on siinä lukkokoneiston sisällä. Vika saattaa olla myös siinä että keskitolpan lukkotappi on säädetty väärin, on siis liian sisässä.Paljon mahdollista jos siihen on vaikka ovi joskus vaihdettu.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 164:en ovi

Viesti Kirjoittaja Epezi »

alfa164 kirjoitti:kojetaulun mukaan kuskin ovi on aina auki,ja näin ollen sisävalotkaan ei syty kun avaa oven.
Tarkoitit ilmeisesti juuri päinvastoin, meinaan jos anturi sanoisi että ovi on auki niin sillon valot palaisi koko ajan.... vai olikos siinäkin joku ajastin :roll: . Itselläni repsikan oven anturi ei sano mitään... ei syty valot eikä mittariston valotkaan sano mitään vaikka ovi retkottaisi.
Täytyypäs jossain vaiheessa jälleen avata noi verhoilut ja tutkia vähän asiaa, muutenkin rämisee koko hässäkkä kun musiikki pauhaa :wink:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Re: 164:en ovi

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Epezi kirjoitti:Tarkoitit ilmeisesti juuri päinvastoin, meinaan jos anturi sanoisi että ovi on auki niin sillon valot palaisi koko ajan.... vai olikos siinäkin joku ajastin
Ajastin on, jos kaikki ovet eivät ole ensin kiinni niin valo ei syty ovia aukoessa :wink:

Avatar
teik
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Maalis 2003, 21:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: 164:en ovi

Viesti Kirjoittaja teik »

alfa164 kirjoitti:missä mahtaa sijaita satakuusnepan se anturi joka määrittelee että onko kuskinovi auki?kojetaulun mukaan kuskin ovi on aina auki,ja näin ollen sisävalotkaan ei syty kun avaa oven.auto on vm:92ts.auttakaa spesialistit tälläistä vanhan romun omistajaa.
Irroitat ovipahvit. Lukkomekanismin oven sisäpuolisessa osassa, mihin tulee alhaalta kaksi mustaa johtoa, on pieni reikä Ruiskutat siihen kunnolla voitelevaa öljyä (mielellään sellaista mikä pysyy). Sitten paukutat ovea kiinni ja auki ja taas lisää öljyä niin pitäisi ruveta toimimaan :) Samalla kannattaa rasvata koko lukitusmekanismi.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Lukkokoneistossa on muovinen osa, joka määrittelee oven auki-asennon. Muovi kuluu aikaa myöten, joten kannattaa hankkia uusi koneisto, jos ongelmallinen koneisto on ollut jo pitkään käytössä.

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Siellähän se on koneiston sisällä. Löysin sen itse kerran sattumalta, kun piti purkia se koneisto pöydälle ja uusia sinne yksi palautusjousi, että sai oven toimimaan. Samassa rytäkässä kait juuri tuo kytkin meni rikki tai sit jäi väärään asentoon. Saakaan niitä kytkimiä pelkästään uusia? Se koko koneisto meinaan maksaa... :crazyeyes:

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

kiitoksia vastauksista.vika ilmeni aluksi pakkasilla,kun ovi ei tahtonut pysyä kiinni ja aattelin että ovi on oikeesti puoliksi auki kun tuo valo palaa.Voitelun puutteesta tuo ei ainakaan johdu,kun joka toinen pakkaspäivä piti ovea sulatella tallissa ja samalla tuli ruiskittua jos jonkin näköistä tököttiä,ja kun autoa piti hetken lämpimässä niin ovi ja valo toimi ok.Täytyy varmaan yrittää sitä tappia siirtää,jos se on liikkunut.Kun monena pakkas aamuna ovi on auennut muttei mennyt kiinni.ja ovi on saanut aika kovaa käsittelyä
:twisted: .ja lopuksi on pitänyt ajaa 15km ovesta kiinni pitäen :mrgreen:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nyt on ovi irrotettu ja tarkoitus olisi saada tuo anturi pois ja vaihtoon, mutta miten?
Tässä vähän kuvaa selvennökseksi:
Kuva
Nuo piuhat menevät tuon metallikopan alle, elikkä ilmeisesti tuo hässäkkä pitäisi saada jotenkin auki, vai tarviiko?
Ja jos tarvii niin miten? Kaikki näkyvät (elikkä kolma pulttia millä hässäkkä on kiinni oven rungossa) pultit on irroitettu, onko jotain jossain piilossa?
Auttakee.

edit: jostain syystä ei ainakaan mulla näy kuva, mutta copy pastetkaa osote.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onpahan tuo tullut joskus irroitettua.Kaikki pultit ja vivustot kun on irti niin sitä tais pitää jotenkin "venkslauttaa" eli löytää se asento missä tulee ulos ahtaasta välistään.
Samalla muistutus 164:sen lukko-ongelmiin, kannattaa kiristää välykset saranoista pois (sillä saranantapista löytyvällä 10mm pultilla), lukot toimii silloin paljon paremmin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Elikkä siis vivut irti ja hässäkkä pois... ja sitten tutkimaan lisää.
Täytyypäs mennä katsomaan miten nuo vivut irtoaa.
Toivottavasti osaan vielä kasata tuon :?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itsellä lähti varovasti sisustushimmeleiden purkuun tarkoitetulla "mini-sorkkaraudalla". Takaisin painoin sopivilla pihdeillä. Ahtaat ja rasvaiset paikat ainakin on....muutama ärräpää tais päästä pihalle. :roll:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Muut lähti ihan hienosti, mutta avainpesän vipu ei. Se täytyy ilmeisesti irrottaa siitä pesän päästä, poistamalla se lukkorengas.
Kaikki ok, mutta eihän tuota lukkorengasta irti saa. Onko muita irroitustapoja?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Takoitatko sitä haarukkaa joka lukitsee lukkopesän ovipeltiin? Se on ainakin tiukassa. Otin kiinni siirtopihdellä ja kampesin meisselillä lukosta poispäin sitä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

En tarkoittanut sitä, vaan meinasin sen avainpesän päässä olevaa lukkorengasta jolla se vipu oli kiinni siinä pesässä. Mutta sain sen irti kampeamalla puukolla. En tiedä sitten millä saan sen takaisin, mutta sitä mietitään myöhemmin.
Avasin sen hässäkän, mutta alan vasta huomenna etsimään sitä anturia. Kyselen sitten lisää kun olen siinä vaiheessa :-D
Kiitoksia avusta!

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Anturi löytyy kun seuraat johtoja jotka menevät lukkosysteemin sisälle :wink:

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Kun olet Epezi päässyt tuohon pisteeseen, niin otappa samalla koko lukkopesäkin irti ja putsaat sen kunnolla.
Ja jos oikein innostut niin vaihda samalla se O-rengastiiviste siitä lukosta.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Lukkopesän puhdistusta ja kunnostusta voi kyllä suositella. Toimii sen jälkeen ku uudet. Itse sain korjattua vielä ne pölysuojalipareetkin (jousi oli poikki)
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Epezi kirjoitti:En tarkoittanut sitä, vaan meinasin sen avainpesän päässä olevaa lukkorengasta jolla se vipu oli kiinni siinä pesässä.
Tämähän tulee tietysti liian myöhään, mutta vastaisuuden varalle; Ainakin minusta on helpompi irrottaa se vipu toisen pään pallonivelestään. Ei tarvitse kuin kammeta siitä lähtevää tankoa vivun päästä irti ja puristaa pihdeillä takaisin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 164:en ovi

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

alfa164 kirjoitti:missä mahtaa sijaita satakuusnepan se anturi joka määrittelee että onko kuskinovi auki?kojetaulun mukaan kuskin ovi on aina auki,ja näin ollen sisävalotkaan ei syty kun avaa oven.auto on vm:92ts.auttakaa spesialistit tälläistä vanhan romun omistajaa.
Mikä vanha romu ? :wink: Ricambin albumissa kuva ko. osasta.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Carlos kirjoitti:Kun olet Epezi päässyt tuohon pisteeseen, niin otappa samalla koko lukkopesäkin irti ja putsaat sen kunnolla.
Ja jos oikein innostut niin vaihda samalla se O-rengastiiviste siitä lukosta.
Taitaapa laiskuus iskee sen verran että en viitti :mrgreen:.
Kertaakaan ei oo muutenkaan tullut tuota repsikan lukkoa käytettyä (toimiikohan se edes :shock: ), kun on tuo ihana keskuslukitus. Mutta kiitos vinkistä.
rasvis kirjoitti:minusta on helpompi irrottaa se vipu toisen pään pallonivelestään.
Kovasti yritin etsiä siitä päästä jotain mistä irrottaa, mutta enpä tajunnut tuota. Ens kerralla sitten olen fiksumpi.

Jospa nyt saisi sen verran revittyä itteensä, että lähtisin ettiin siitä pesästä sen anturin. Nopea vilkaisu ei tuottanut mitään tulosta: johdot tulevat tuosta, ja päättyvät jonnekkin kaiken sotkun alle. Kun tietäisi edes mitä hakea
:roll:
Edit: no puusilmänä en tietenkään tuota Ricambin viestiä nähnyt, tuostahan se selkisi. Ite avasin höskän toiselta puolelta, enkä edes huomannut että sen saa auki toiseltakin puolelta. Loistavaa, kiitos!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Löytyihän se anturi sieltä, kiitokset ricambin kuvalle.
Nyt sitten seuraavaan vaiheeseen: mistä tuommoisen anturin löytää?
En uskaltanut vielä johtoja katkasta, kun en tiedä mistä ne pitäisi katkasta. Elikkä mitenkä ne johdot liitetään uuteen anturiin? Anturi näytti muutenkin niin oudolta, että mikä on sen toimintaperiaate?
Mutta, niin mistä siis lähden hakeen: marketista :oops: , autosähköliikkeestä :? , bebekistä :-D , muukkoselta :shock: vai deltasta :cry:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Epezi, putsaa systeemi ja kokeile vielä että toimisko kuitenkin. Eli kasaat lukkosysteemin ja tökkäät sormella leuat kiinni.

Haa, 900. viesti täyttä asiaa :mrgreen:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Noista vaihtoehdoista Bebek on paras :wink:

Se anturi on Reed-rele, joka reagoi magneettikenttään. Toisin sanoen kytkin, joka sulkeutuu kun sen viereen tuodaan magneetti. Lukon mekanismi kääntelee Reed-releen ja kestomagneetinpalan välissä olevaa rautalätkää niin että lätkän toisessa asennossa rele "näkee" magneetin ja toisessa ei.

Tutki ensin yleismittarilla että vika tosiaan on siinä papatissa, omassa TS:ssäni oli lätkää kääntelevä mekanismi sen verran kulunut ettei lätyskä jaksanut liikkua magneetin ja releen väliin asti.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Täytyypä mitata jollain tapaa. Kiinni on tällä hetkellä vaikeeta laittaa, kun auto on 20metrin päässä ovesta :mrgreen:
Mutta enköhän noilla rasviksen ohjeilla pysty tuon mittaan.
Meinaakko tosiaan että löytyisi bebekistä? vaikuttaa vain niin juuri tuohon kohtaan räätälöidyltä huulloksineen ja kielekkeineen. No kaippa se täytyy uskoa :wink:
Ja sitten mittailemaan....

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jaahas.... ei tää ollukkaan niin helppoa. Elikkä miten tuon toiminta käytännössä mitataan?
Pitäskö sinne syöttää virtaa? Mitä pitäs mitata? ja mistä? ym...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ihan vastusmittarilla voi mitata.Se kytkee/aukoo kärkiään magneetilla.Ainakin 75:seen meni elektroniikkaliikkeen kampe ihan suoraan.Eikä maksanut paljoa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Onko siellä lukkomekanismissä todellakin kestomagneetti?

Edit: No tuosta, rasviksen viestistähän se jo näkikin, elikkä ilmeisesti siellä sitten on.
Ainakaan tavallisella jääkaappimagneetilla ei virta kulkenut magneetin päällä tai metallin päällä.
Kuinkakohan tehokas tuo magneetti pitää olla?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ei se kauhean tehokas tarvi olla mutta se on muistaakseni tärkeää kumminpäin sulla on magneetti ja se kytkin. Joissakin näkee sen sisällä lipareen liikkumisen magneetin vaikutuksesta.Itse nähnyt vaan "varmoja" tapauksia jossa ollu lipare irti poikki.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

eipä löytynyt bebekistä, sanoivat, että on vain yleistä putki mallista, eikä erikoiskäyttöön muotoiltuja.
Seuraavaksi yitetään autosähköliikettä.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eikö sitä yleismallista saa sinne ympättyä? Itse sain kaverin 75:seen sopivan vanhasta Amigan levyasemasta. :roll:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Menisi kyllä todella askarteluksi, jotenkin en lämpene tuolle. Todennäköisyys että saisin siitä toimivan, on niin pieni etten edes viitti vaivautua. :-D

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Ei se kauhean tehokas tarvi olla mutta se on muistaakseni tärkeää kumminpäin sulla on magneetti ja se kytkin.
Naulan kantaan! On tullut vedettyä joitakin anturitekniikan labroja :oops: ja seuraavassa pätkä teoriaosuudesta :mrgreen: :

REED-kytkin

Yleisin käyttökohde sylinterin päätyasennon tunnistus. Halpa kytkin, mutta vanhenee ajan myötä (koskettimet väsyvät). Koskettimet saattavat myös hitsautua kiinni, jos virta on liian suuri. Asennuksessa on myös huomioitava magneetin vaikutussuunta. Väärin asennettu magneetti voi aiheuttaa virheimpulsseja.

Kuva

Alemman kuvan mukaisessa tilanteessa saadaan impulssi eri kohdassa lähestymis-suunnasta riippuen. Erotus voi olla useita millimetrejä, joten magneetin oikea asento on huomioitava.

Kytkimen toimintaperiaate:

Kuva

Edit: En tiedä miksi kuvatv ei näy.. Löytyy allekirjoittaneen albumista
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eipä löytynyt autosähköliikkeestä... laitan ostoilmoituksen, elikkä jos joltain löytyis anturi nurkista tai tietäisi mistä semmosen löytäs niin yhteyttä kiitos!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Homma sitten lopulta ratkesi... kai se on pakko kertoa, vaikka vähän nolottaa :oops:
Elikkä, hankin "joppe":lta vanhan lukkopesän, mutta sisältä löytyikin tavallinen mikrokytkin :shock: (elikkä ilmeisesti noissa on eroja).
No eipä siinä sitten muuta voinut, kuin heitin vanhan takaisin ja homma pakettiin, ajattelin sitten kokeilla vielä jospa jostain ihmeen syystä toimisi.
Ja mitäs, mittari piippaa.... elikkä anturi toimii :mrgreen: jes!
Koko homman alkuperäinen syy oli hapettuma liittimissä :oops:

Jos, joku muu tulee saman ongelman kanssa joskus kyseleen, niin sain "kumimuumilta" vinkkejä, että tuon anuturin pystyisi korvaamaan viisipiuhaisella ovimoottorilla. (minulla oli siellä semmoinen, mutta kun anturi lähti pelittään niin tuon ovimoottorin piuhojen venkslailu jäi tekemättä.... joten en osaa sanoa toimiiko tuo hässäkkä)

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Sillä etuoven ovimoottorilla (viisi johtoa, takaoven moottorissa kaksi tai kolme)voisi periaatteessa toimia. Tosin muutoksen jälkeen tarkkailee sitä, onko lukon nappi alhaalla, ei sitä onko ovi kiinni. Tämän jälkeen tulkitsee takaoven kiinnniolevaksi vasta sen jälkeen kun ko. lukon nuppi on alhaalla. Tämä siis sillä varauksella että ymmärsin oikein mitä "kumimuumi" on ajatellut.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Tuo ovimoottorilla korvaaminen on ihan toimiva systeemi, unohdin viesteissä mainita vaan parin vastuksen asentamisen sisävalon johtoihin. Niillä saadaan pelattua pois tuo lukonnupin vaikutus sisävaloon/ ei siis pala kokoaikaa.... On tullu noita hälyttimiä aikas monta vuotta jo laitettua, joten joutunut hieman tehdä "konkeloita" :P :shock: :oops: ...eh..siis asian mukaisia kytkentöjä... :wink:
..ammattina autoslalom..

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Kumimuumi:

Teoriassa tuo kytkentä tulkitsee oven suljetuksi silloinkin kun se on kokonaan auki kunhan vain nappi on alhaalla. Käytännön merkitystä tällä ei taida kuitenkaan olla.

Noista vastuksista ja niiden kytkemisestä olisi varmaan hyötyä palstan lukijoille. Eli if you don't mind...

8)

edit: Onko 164:ssä erillinen kytkin sisävalolle oven karmissa? Muistaakseni Cromassa oli näin ja tuo ovilukon kytkin vaikutti vain ovien aukiolosta ilmittavaan monitoriin? Tosin Cromassa ei tainnut tuota sisävalon päälle jäämisen estävää ajastintakaan olla. Vaikea muistaa kuin Cromalla ajoin viimeksi yli kaksi vuotta sitten.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä se on juuri tuo anturi joka tunnistaa oven auki olon (ei siis tunnista oven lukossa olemista), Se ilemoittaa kojetaulussa olevalle merkkivalolle, että ovi auki ja lisäksi sytyttää/sammuttaa sisä valot. Karmissa ei ole sille kytkintä.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Omaan 164 kun hälyttimen laitoin kaikki toimi hienosti, mutta kun avasit oven kaikki merkkivalot ovista syttyivät. Tämän pois rajaamiseksi jokaisen oven johtoon on laitettava diodi väliin, joka siis päästää tiedon hälyttimen ovijohtoon, mutta ei takaisin ovijohdoille. Ja loppujen lopuksi, sillä ovim. sen anturin korvaaminen on perin yksinkertainen. Ovim. antaa vain hetkellisen pulssin omasta rajakatkaisijasta (vrt.anturi), joten sisävalo ei pala koko aikaa ovien ollessa auki asennossa. Moottorille menee etuoviin 5-johtoa joista :
1:+12v.
2:maa
3:mikrok. auki tieto
4:keskiväylä mikrok.:lta +12v/maa
5:mikrok. kiinni tieto

Eli, kun johdot katkaistaan siltä alkuperäiseltä, anturilta, ne liitetään johtojen 3 ja 4 rinnalle. Bilteman valokynää töissä tulee käytettyä, joten kyllä sen tarvii sillon siihen hommaan paras olla.... :wink: Itse tutkimalla jokainen saa johdoista päätellä mikä mikin on..( ja missä hessu :lol: )
Käytännön apua saa sitten soittamalla. tosin yv:nä tarvii tilata toi numero..
..ammattina autoslalom..

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kävin morjestamassa auton entistä omistajaa, ja sanoin tuosta kun ei tuo oven aukiolo anturi toimi. Jätkä roplas vähän aikaa repsikan jalkotilasta ja kaivo sieltä esiin kytkimen jolla oli tuon ohittanut, kun oli kenkkuillut, kytkin toiseen asentoon ja avot johan lähti toimiin :-D

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Niin, kaikki on helppoo jos osaa :lol:

Vastaa Viestiin