Polttoaineputket mätivät?
Valvoja: Moderators
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Polttoaineputket mätivät?
Pidemmän aikaa on ollut aavisteluja siitä, että ruiskusuuttimet olisivat likaisia (saa sahata pitkään käyntiin, käynnistyy vaivalloisesti, tyhjäkäynti ei ihan tasainen jne.) ja tänään, tarkemmin ottaen eilisen puolella sitten nykäisin ne suuttimet veks. Jokaisen bensan sisäänmenoreiässä oli reilusti ruskeaa, ruosteista röhnää
Ultraäänipesuunhan nuo lähtevät, mutta riesan uusiutuminen pitäisi tietysti jotenkin välttää. Bensansuodatin on vaihdettu n. 40tkm sitten eli ei sen luulisi vielä päreinä olevan, ryönä siis tulee jostain filsun jälkeen. Ei taida olla juuri muita vaihtoehtoja kuin bensan tuloputken ruostuminen? Suutinruodot ainakin näyttivät hyviltä.
Onko noiden putkien uusimisessa odotettavissa jotain erityistä hankaluutta? Kaveri ehdotti hakemaan LVI-putkasta tavallista kupariputkea ja vääntämään siitä, mitä olette mieltä? Suodatin uusitaan kyllä joka tapauksessa.
Ultraäänipesuunhan nuo lähtevät, mutta riesan uusiutuminen pitäisi tietysti jotenkin välttää. Bensansuodatin on vaihdettu n. 40tkm sitten eli ei sen luulisi vielä päreinä olevan, ryönä siis tulee jostain filsun jälkeen. Ei taida olla juuri muita vaihtoehtoja kuin bensan tuloputken ruostuminen? Suutinruodot ainakin näyttivät hyviltä.
Onko noiden putkien uusimisessa odotettavissa jotain erityistä hankaluutta? Kaveri ehdotti hakemaan LVI-putkasta tavallista kupariputkea ja vääntämään siitä, mitä olette mieltä? Suodatin uusitaan kyllä joka tapauksessa.
- Epäkelpokeräilijä -
Hain juuri pari päivää sitten Alppilan Autohuollosta omat suuttimeni, tuomio oli että kaikki paitsi yksi vuotivat ja yhdessä oli surkea suihkukuviokin. Huollon jälkeen kaikki uuden veroisia, ja hinta 209 e. Suosittelen, vaikka en vielä uusilla suuttimilla olekaan päässyt koeajolle.
Mietin tässä vaan että miten ihmeessä voi olla mahdollista että bensaputket ruostuvat? Kai niiden nyt pitäisi olla sellaista materiaalia että bensa ei niitä sisäpuolelta voi alkaa syövyttämään, ja toisaalta jos joku syövyttäisi ne ulkopuolelta, ne vuotaisivat. Voisiko ruskea röhnä irrota vanhenevien kumiletkujen sisäpinnasta? Minähän en bensaputkista mitään tiedä, kuulostaa vaan pelottavalta jos ne voivat alkaa sisäpuolelta mätänemään.
Mietin tässä vaan että miten ihmeessä voi olla mahdollista että bensaputket ruostuvat? Kai niiden nyt pitäisi olla sellaista materiaalia että bensa ei niitä sisäpuolelta voi alkaa syövyttämään, ja toisaalta jos joku syövyttäisi ne ulkopuolelta, ne vuotaisivat. Voisiko ruskea röhnä irrota vanhenevien kumiletkujen sisäpinnasta? Minähän en bensaputkista mitään tiedä, kuulostaa vaan pelottavalta jos ne voivat alkaa sisäpuolelta mätänemään.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Eivätkös ne bensaputket ole samanlaista materiaalia kuin jarruputket? Ruostuvathan nekin, ja sehän se vasta pelottavaa on
Minäkin mietin tuota letkujen perskaantumista, mutta kyllä se suuttimista kopistelemani jauho ja isommat kappaleet näyttivät ihan ruostehiutaleilta. En oikein usko että kumi voisi mennä tuollaiseksi. Ja filtterin ja suutinruodon välissä ei kai ole muuta kuin bensaputket ja vähän letkua? Bensanpaineensäätimen tuhoutumisen sisältä päin luulisi huomaavan
Onko se paineensäädin muuten paluupuolella?
Minäkin mietin tuota letkujen perskaantumista, mutta kyllä se suuttimista kopistelemani jauho ja isommat kappaleet näyttivät ihan ruostehiutaleilta. En oikein usko että kumi voisi mennä tuollaiseksi. Ja filtterin ja suutinruodon välissä ei kai ole muuta kuin bensaputket ja vähän letkua? Bensanpaineensäätimen tuhoutumisen sisältä päin luulisi huomaavan
Onko se paineensäädin muuten paluupuolella?
- Epäkelpokeräilijä -
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Juu, varsinaiset siirtoputket eivät vuoda, mutta tankin huohotusputkissa on jotain häikkää. Olen joskus piripintaan tankatessani huomannut, että oikean takapyörän takana olevasta huohotinputkiletkuhässäkästä on lorissut bensaa maahan. Enpä ole sitä muistanut vielä korjata, on ollut tuo vuoto niin harvinaista. Mutta ei kai tuostakaan systeemistä voi päästä ruostetta siirtoputkiin? On kai siinä vielä filtteri välissä, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Pahus kun en pääse tarkastamaan, varaosa-CD on nimittäin juuri lainassa.
Ensiapuna voisi laittaa yleismallisen, kaasariautoihin tarkoitetun bensansuodattimen letkuun ennen suutinruotoja. Ei luulisi sitten uudestaan likaavan suuttimia, vaan kyllä se varsinainen vikakin pitää tietty selvittää.
Kerro muuten ihmeessä sitten kokemuksia suuttimien pesun vaikutuksesta.
Ensiapuna voisi laittaa yleismallisen, kaasariautoihin tarkoitetun bensansuodattimen letkuun ennen suutinruotoja. Ei luulisi sitten uudestaan likaavan suuttimia, vaan kyllä se varsinainen vikakin pitää tietty selvittää.
Kerro muuten ihmeessä sitten kokemuksia suuttimien pesun vaikutuksesta.
- Epäkelpokeräilijä -
Hmm. Miten mahtaa tollainen kaasarikoneeseen tarkoitettu paperisuodatin kestää ruiskujärjestelmän painetta. Eikös noissa ruiskuvempeliessä ole joku 4-6 bar painetta, vai onko peräti enemmän.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Ensiapuna voisi laittaa yleismallisen, kaasariautoihin tarkoitetun bensansuodattimen letkuun ennen suutinruotoja. Ei luulisi sitten uudestaan likaavan suuttimia, vaan kyllä se varsinainen vikakin pitää tietty selvittää.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Öö. Kai se paperielementti kestää? Siinähän pitäisi kuitenkin paperin molemmin puolin olla sama paine eli sen suodatinpaperin ei tarvitse kestää mitään kummallista paine-eroa. Eri juttu sitten on kestääkö se muovikotelo...155TS kirjoitti:Hmm. Miten mahtaa tollainen kaasarikoneeseen tarkoitettu paperisuodatin kestää ruiskujärjestelmän painetta. Eikös noissa ruiskuvempeliessä ole joku 4-6 bar painetta, vai onko peräti enemmän.
Juu, kyllä mä sen yleensä tankkaankin aina täyteen. Ei se sen vähempää löpöä syö vaikka sitä ruokkisikin aina kaksikymppisillä Löpöä tulee huohotinputkista vain silloin, kun ajan kanssa liruttaa tankin ihan täyttöaukkoon asti täyteen, normaalisti ei viitsi kikkailla tuolla tavalla.jarski kirjoitti:hyväVANHA vinkki...tankki AINA täynnä ei oo trabölssii
- Epäkelpokeräilijä -
Missäs kohtia satakuusnepassa on pa-suodatin? Baijerilaisessa motronicin ohjaamassa myllyssä on suodatin konetilassa, vähän ennen ruiskua... vain kumiletku välissä.
Vois kannattaa harkita sijoittaa lisäsuodatin kys. paikkaan, mutta EN MISSÄÄN NIMESSÄ SUOSITTELE kaasariversion suodatinta ruiskukoneeseen...
Boschilaisiin letkun väliin tuleva ruiskun suodatin maksoi muistaakseni noin 50...100 mummomarkkaa ja toimii...
Vois kannattaa harkita sijoittaa lisäsuodatin kys. paikkaan, mutta EN MISSÄÄN NIMESSÄ SUOSITTELE kaasariversion suodatinta ruiskukoneeseen...
Boschilaisiin letkun väliin tuleva ruiskun suodatin maksoi muistaakseni noin 50...100 mummomarkkaa ja toimii...
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Juu, varsinaiset siirtoputket eivät vuoda, mutta tankin huohotusputkissa on jotain häikkää. Olen joskus piripintaan tankatessani huomannut, että oikean takapyörän takana olevasta huohotinputkiletkuhässäkästä on lorissut bensaa maahan. Enpä ole sitä muistanut vielä korjata, on ollut tuo vuoto niin harvinaista. Mutta ei kai tuostakaan systeemistä voi päästä ruostetta siirtoputkiin? On kai siinä vielä filtteri välissä, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Pahus kun en pääse tarkastamaan, varaosa-CD on nimittäin juuri lainassa.
Ensiapuna voisi laittaa yleismallisen, kaasariautoihin tarkoitetun bensansuodattimen letkuun ennen suutinruotoja. Ei luulisi sitten uudestaan likaavan suuttimia, vaan kyllä se varsinainen vikakin pitää tietty selvittää.
Kerro muuten ihmeessä sitten kokemuksia suuttimien pesun vaikutuksesta.
Omassani oli tuo osa nr.1 ruostunut olemattomiin, putket olivat täysin auki kaikelle kuralle. Hankin tuon osan Delta Autosta sitä ei ollut varastossa joten meni tilaustavaraksi Italiasta ja kesti tietty kauan. En suosittele juuri tuon paineen takia käyttämään tavallista suodatinta siinä voi nimittäin auto ottaa tulen alleen Kyllä tuo Boschin tekemä bensansuodatin on riittävä kun vaihdat sen, eikö näin
Eikö olekkin pirunmoinen putkiviidakko ?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kuusnepan putsari majailee muistaakseni vasemman helmakotelon sivussa takapyörän etupuolella, joka tapauksessa ennen niitä pitkiä, tankilta konehuoneelle tulevia siirtoputkia. Silläpä epäilinkin, josko putket voisivat olla ruosteessa - minun järkeni mukaan sen ruostekohdan pitäisi olla filsun ja suutinten välillä. Suodattimen kun pitäisi olla kunnossa.R@gdoll kirjoitti:Missäs kohtia satakuusnepassa on pa-suodatin? Baijerilaisessa motronicin ohjaamassa myllyssä on suodatin konetilassa, vähän ennen ruiskua... vain kumiletku välissä.
Huhhuh mikä hässäkkä En ole muistanut/viitsinyt fiksata sitä huohotussydeemiä kun ajattelin sen olevan toiminnallisesti vähemmän tärkeä ja pyöräkotelossa oleva sykkyräkin näytti suht monimutkaiselta, mutta en sitä kyllä tuollaiseksi arvannut! Mutta onhan se suodatin vielä noiden jälkeen, eli huohotinputkistostakaan ei pitäisi päästä ruostetta suuttimiin?Ricambi kirjoitti:Omassani oli tuo osa nr.1 ruostunut olemattomiin, putket olivat täysin auki kaikelle kuralle. Hankin tuon osan Delta Autosta sitä ei ollut varastossa joten meni tilaustavaraksi Italiasta ja kesti tietty kauan. En suosittele juuri tuon paineen takia käyttämään tavallista suodatinta siinä voi nimittäin auto ottaa tulen alleen Kyllä tuo Boschin tekemä bensansuodatin on riittävä kun vaihdat sen, eikö näin
Minäkin toivoin sen alkuperäisen suodattimen riittävän ja viimekertaisen, suurpiirteisen suuttimien putsauksen jälkeen vaihdoin vain uuden boschilaisen. Vaan eipä näytä riittäneen, jostain sitä töhnää on taas tullut reilut määrät
- Epäkelpokeräilijä -
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Oli muuten tuo sama osa kadonnut kuin Ricambillakin, ei mitään muuta jäljellä kuin letkujen suojassa olevat liittimien päät ja muovikansi
Suuttimet tulivat pesusta, kaikki kuusi olivat vuotaneet ja kahdessa oli suihkukin pielessä. Putsaus 30 euroa kappale, minusta ei kamalan paha ottaen huomioon, että niihin tuli uutta osaa kumpaankin päähän ja testaukset ennen ja jälkeen pesun.
Katselin niitä bensaputkia vaihtomielellä, mutta menivät pirulaiset tankin ja korin väliin niin vekkulisti, että tankki olisi pitänyt ensin purkaa pois. Tyydyin laittamaan autoon toistaiseksi tuplasuodattimet, takapyörän viereen uuden alkuperäistyyppisen ja konehuoneeseen suoraan letkuihin asennettavan Bemariin (kiitos R@gdoll vinkistä! ) tarkoitetun filsun. Eiköhän se noilla pelitä, jos ei ole hyvä niin vaihdetaan sitten vasta muuta osaa.
Suuttimet tulivat pesusta, kaikki kuusi olivat vuotaneet ja kahdessa oli suihkukin pielessä. Putsaus 30 euroa kappale, minusta ei kamalan paha ottaen huomioon, että niihin tuli uutta osaa kumpaankin päähän ja testaukset ennen ja jälkeen pesun.
Katselin niitä bensaputkia vaihtomielellä, mutta menivät pirulaiset tankin ja korin väliin niin vekkulisti, että tankki olisi pitänyt ensin purkaa pois. Tyydyin laittamaan autoon toistaiseksi tuplasuodattimet, takapyörän viereen uuden alkuperäistyyppisen ja konehuoneeseen suoraan letkuihin asennettavan Bemariin (kiitos R@gdoll vinkistä! ) tarkoitetun filsun. Eiköhän se noilla pelitä, jos ei ole hyvä niin vaihdetaan sitten vasta muuta osaa.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Semmoista tuli mieleen, että laskeekohan kaksi suodatinta bensanpainetta liikaa?Tyydyin laittamaan autoon toistaiseksi tuplasuodattimet, takapyörän viereen uuden alkuperäistyyppisen ja konehuoneeseen suoraan letkuihin asennettavan Bemariin (kiitos R@gdoll vinkistä! ) tarkoitetun filsun. Eiköhän se noilla pelitä, jos ei ole hyvä niin vaihdetaan sitten vasta muuta osaa.
Ikävää jos kakku loppuu kesken ja auto käy laihalla...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mietin myös tuota paineenlaskua, mutta paineensäädinhän on "common rail"-putkien paluupäässä ja pyrkii siis pitämään säädintä edeltävän tilavuuden paineen haluttuna. Kyllä sen paineen siis minusta pitäisi pysyä oikeana niin kauan kuin pumppu vain jaksaa painaa gasoa kahden filsun läpi.
En ole vielä(kään) ehtinyt edes kokeilla autoa rempan jälkeen, synti ja häpeä seisottaa Alfaa ajamatta Abarth kyllä väitti että kevyesti kulkee, tuskin se seos silloin ainakaan ihan metsässä on.
En ole vielä(kään) ehtinyt edes kokeilla autoa rempan jälkeen, synti ja häpeä seisottaa Alfaa ajamatta Abarth kyllä väitti että kevyesti kulkee, tuskin se seos silloin ainakaan ihan metsässä on.
- Epäkelpokeräilijä -
Et sattuisi enää muistamaan, että minkämallisen/vuotisen bemarin suodatin käy tuohon letkun väliin?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tyydyin laittamaan autoon toistaiseksi tuplasuodattimet, takapyörän viereen uuden alkuperäistyyppisen ja konehuoneeseen suoraan letkuihin asennettavan Bemariin (kiitos R@gdoll vinkistä! ) tarkoitetun filsun. Eiköhän se noilla pelitä, jos ei ole hyvä niin vaihdetaan sitten vasta muuta osaa.
Vai kävisikö tuonne moottoritilanpuolelle esim. jompikumpi näistä (motonet):
164-TwinSpark jos Ø82mm (letkun väliin). . . . . . . . . . 19-8001 16.48 ???
164-TwinSpark jos Ø58mm (letkun väliin). . . . . . . . . . 19-0101 10.76 ???
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Vaihdoinpa äsken bensafiltterin, vanhaan kertyi kilometrejä noin 7000. Tietäen että tankin pohjalla lojuu kasa Italialaista hienoa hiekkaa ja bensasakkaa, ratapäivilläkin on käyty enemmän kun pari kertaa niin tuntui ihan ok idealta. Filtteristä tuli kuravettä ulos, mikä on sinänsä minulle hämmentävää miten hyvin tuo suodattaa. Puhtaasta päästä ei siis tullut mitään likaa. No avasin tietysti tuon suodattimen, ja edelleen minulle hämmentävää ettei sisällä näkynyt muuta kun vähän ajetun näköinen filtteri. Bensatankin karkea suodatin siis ajaa asiansa oikein hyvin. Alfa 75 TS-> tehokkaampiin käy passelisti Renault Lagunan suodatin.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER