1.9JTD:n jakohihna sotkua (taisi selvitä)
Valvoja: Moderators
1.9JTD:n jakohihna sotkua (taisi selvitä)
Uusi Alfan omistaja ilmoittautuu ja pääsi heti tekemään remppaa.
Kärrynä siis 156 1.9jtd 16v m-jetti, joka tässä päivänä eräänä päätti päästää toimintasauhua
pellin alta pihalle. Auto sammuksiin tienviereen, pelti ylös ja ihmettelyä. Epämääräistä hajua lukuunottamatta ei mitään näkyvää. Auto uudestaan käyntiin, mutta jonkinlaisen sivuäänen saattelemana sammutettiin ja päätettiin hinata kotiin tarkempaan syyniin.
Matkalla paukahti vetonaru risteyksessä poikki ja suurempaa sohlausta välttääkseni laitoin alfan toistamiseen käyntiin ja ajoin noin 15-20m risteyksestä pois ja hinaukseen uudestaan.
Kotona sitten taskulampulla hämmästelemään tarkemmin konetta ja sieltähän se hajun/savun lähde löytyi. Jakohihna oli tulossa hyvää vauhtia suojamuovien kyljestä pihalle. Kuin myös näytti siltä, että koko remmi ei ole edes kokonaan paikoillaan, mikä sinänsä olisi ihme, koska kone kävi ja avaimella se sammutettiin.
Seuraavana päivänä suojamuovien purkua ja hämmästelyä. Normaalisti kolme osainen hihnasuoja oli nyt kuusi osainen. Ylämuovien poiston jälkeen sitten paljastui heti, että remmi oli livennyt pois ainoastaan muoviselta ohjain rullalta, josta oli enään jäljellä vierintäkehää vajaa 1/3.
Venttiili/nostaja/keinu sotkulta saatettiin siis ehkä välttyä, koska remmi oli muuten paikallaan.
Nostin vanhan remmin uudestaan ohjurille ja kampiakselista pyörittelemään konetta ja ajoitusmerkkejä kohdalleen.
Hihnasta oli luonnollisesti hävinnyt kaikki merkkiviivat, mutta kampiakselin päässä oleva merkin kun kohdisti lohkon vastaavaan (se n. klo 6.00) niin nokkapyörän lovi osoitti osapuilleen sinne minne pitää (eli jotain klo 12.30-14.00). Tämän jälkeen pyörittelin konetta vielä useita kierroksia ja joka kerta ne puristukset sieltä tuntui löytyvän.
Edellisestä hihnan vaihdosta oli paperien mukaan n. 100th ja remmi sen varmaan olisi kestänytkin, mutta vesipumppu oli mallia muovinen juoksupyörä ja kohtuu jumissa eli jätetty joskus vaihtamatta (varmaan pariinkin kertaan) kuin myös se ohjuri rulla.
Kaupasta sitten laatikollinen uusia osia ja asentamaan.
Ennen vanhan hihnan poistoa merkkasin pyörät ja hihnan, että voin verrata uuden remmin kanssa oliko jako pysynyt paikoillaan. (tässä mallissahan ei ole nokkapyörälle lohkoon mitään kohdistusta vaan se linjataan uudessa remmissä olevien viivojen kanssa aloittaen kampiakselista jossa on kohdistus merkit. äm ai right?)
Uusi hihna oli 198 hampainen, kuin myös vanha.
Mutta uuden remmin kanssa se yllätys sitten tuli, kun kammen ja remmin viivat oli kohdallaan niin nokkapyörä olikin 4-5 hammasta pielessä.
Sitten nokkapyörän pyöräytystä myötäpäivään ja remmin viiva nokan hahloon kohdalleen niin sitten näkyykin edellisessä hihnanvaihdossa lohkoon piirretty hento tussiviiva merkkien kanssa kohdakkain. Jako pitäis olla siis kohdallaan. Tämän jälkeen muutaman kierrosta konetta käsin ympäri, jakomerkkien tarkastus (ok) ja sitten starttaamaan.
MUTTA eihän se lähde käyntiin.
Pyörittää ja ikäänkuin jysähtäisi, mutta ei kuitenkaan.
Ihan näin ekana tulis polttoaineen syöttö ongelma mieleen, koska en kohdistellut syöttöpumppua hihnan kanssa mitenkään, koska ilmeisesti näissä malleissa ei tarvitse siitä välittääkkään (kö?).
Apuuva ja ehdotuksia vastaan otetaan.
Kärrynä siis 156 1.9jtd 16v m-jetti, joka tässä päivänä eräänä päätti päästää toimintasauhua
pellin alta pihalle. Auto sammuksiin tienviereen, pelti ylös ja ihmettelyä. Epämääräistä hajua lukuunottamatta ei mitään näkyvää. Auto uudestaan käyntiin, mutta jonkinlaisen sivuäänen saattelemana sammutettiin ja päätettiin hinata kotiin tarkempaan syyniin.
Matkalla paukahti vetonaru risteyksessä poikki ja suurempaa sohlausta välttääkseni laitoin alfan toistamiseen käyntiin ja ajoin noin 15-20m risteyksestä pois ja hinaukseen uudestaan.
Kotona sitten taskulampulla hämmästelemään tarkemmin konetta ja sieltähän se hajun/savun lähde löytyi. Jakohihna oli tulossa hyvää vauhtia suojamuovien kyljestä pihalle. Kuin myös näytti siltä, että koko remmi ei ole edes kokonaan paikoillaan, mikä sinänsä olisi ihme, koska kone kävi ja avaimella se sammutettiin.
Seuraavana päivänä suojamuovien purkua ja hämmästelyä. Normaalisti kolme osainen hihnasuoja oli nyt kuusi osainen. Ylämuovien poiston jälkeen sitten paljastui heti, että remmi oli livennyt pois ainoastaan muoviselta ohjain rullalta, josta oli enään jäljellä vierintäkehää vajaa 1/3.
Venttiili/nostaja/keinu sotkulta saatettiin siis ehkä välttyä, koska remmi oli muuten paikallaan.
Nostin vanhan remmin uudestaan ohjurille ja kampiakselista pyörittelemään konetta ja ajoitusmerkkejä kohdalleen.
Hihnasta oli luonnollisesti hävinnyt kaikki merkkiviivat, mutta kampiakselin päässä oleva merkin kun kohdisti lohkon vastaavaan (se n. klo 6.00) niin nokkapyörän lovi osoitti osapuilleen sinne minne pitää (eli jotain klo 12.30-14.00). Tämän jälkeen pyörittelin konetta vielä useita kierroksia ja joka kerta ne puristukset sieltä tuntui löytyvän.
Edellisestä hihnan vaihdosta oli paperien mukaan n. 100th ja remmi sen varmaan olisi kestänytkin, mutta vesipumppu oli mallia muovinen juoksupyörä ja kohtuu jumissa eli jätetty joskus vaihtamatta (varmaan pariinkin kertaan) kuin myös se ohjuri rulla.
Kaupasta sitten laatikollinen uusia osia ja asentamaan.
Ennen vanhan hihnan poistoa merkkasin pyörät ja hihnan, että voin verrata uuden remmin kanssa oliko jako pysynyt paikoillaan. (tässä mallissahan ei ole nokkapyörälle lohkoon mitään kohdistusta vaan se linjataan uudessa remmissä olevien viivojen kanssa aloittaen kampiakselista jossa on kohdistus merkit. äm ai right?)
Uusi hihna oli 198 hampainen, kuin myös vanha.
Mutta uuden remmin kanssa se yllätys sitten tuli, kun kammen ja remmin viivat oli kohdallaan niin nokkapyörä olikin 4-5 hammasta pielessä.
Sitten nokkapyörän pyöräytystä myötäpäivään ja remmin viiva nokan hahloon kohdalleen niin sitten näkyykin edellisessä hihnanvaihdossa lohkoon piirretty hento tussiviiva merkkien kanssa kohdakkain. Jako pitäis olla siis kohdallaan. Tämän jälkeen muutaman kierrosta konetta käsin ympäri, jakomerkkien tarkastus (ok) ja sitten starttaamaan.
MUTTA eihän se lähde käyntiin.
Pyörittää ja ikäänkuin jysähtäisi, mutta ei kuitenkaan.
Ihan näin ekana tulis polttoaineen syöttö ongelma mieleen, koska en kohdistellut syöttöpumppua hihnan kanssa mitenkään, koska ilmeisesti näissä malleissa ei tarvitse siitä välittääkkään (kö?).
Apuuva ja ehdotuksia vastaan otetaan.
Viimeksi muokannut Nakutin, 10 Heinä 2014, 19:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua
Ei tarvitse pumppua ajoittaa koska se on vain paineen tuottamista varten, suuttimet avataan sähköisesti sitten kun tarvetta on.
Pahus kun en enää muista miten tuo nokka-akselin hihnapyörä ajoitettiin. Joskus viisi vuotta sitten vaihdoin omaan JTD-ämmääni eikä siinä minusta mitään kummallista ollut. Oireet kuitenkin kuulostavat siltä että sinulla on jako pielessä.
Pahus kun en enää muista miten tuo nokka-akselin hihnapyörä ajoitettiin. Joskus viisi vuotta sitten vaihdoin omaan JTD-ämmääni eikä siinä minusta mitään kummallista ollut. Oireet kuitenkin kuulostavat siltä että sinulla on jako pielessä.
- Epäkelpokeräilijä -
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua
Itse asiassa kampiakseli lukitaan omalla työkalulla ja pakonokka lukitaan tapilla. Nokkapyörä löysätään vapaaksi ja sitä rataa. Siis jos valmistajan ohjeilla mennään.Nakutin kirjoitti:tässä mallissahan ei ole nokkapyörälle lohkoon mitään kohdistusta vaan se linjataan uudessa remmissä olevien viivojen kanssa aloittaen kampiakselista jossa on kohdistus merkit. äm ai right?
Rasviksen kanssa samaa mieltä - jako pielessä.
Lisäys: Siitähän tuo on kiitollinen kone, että yleensä sieltä hajoaa/irtoaa keinut, eikä naulat mene solmuun.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua
Noinhan se olikin, taisi olla itsellä jostain lainassa ne helyt.
Tuolla on tarvittavia vehkeitä myynnissä, eivät maksa kultaa ja kuukiviä.
Tuolla on tarvittavia vehkeitä myynnissä, eivät maksa kultaa ja kuukiviä.
- Epäkelpokeräilijä -
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua
En vielä sulata tuota pielessä olevaa jakoa.
Lontoon kieliseltä foorumiltahan löytyy mm. tämä http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... hange.html
Elikkä siis linjasin uuden remmin paikalleen kampiakselin-, lohkon- ja nokan hahlojen ja hihnassa olevien viivojen mukaan.
Mutta koska tää työkaluhomma jäi eilen vielä kaiveleen niin tehtiin homma piruuttaan toisin.
Otettiin tulppa irti venttiilikopasta ja pyöritettiin konetta kunnes nokka-akselilla näkyi reiästä se kolo mihin lukkopultti osuu.
Nokka-akseli lukittiin paikalleen, siihen reikään hyvin sopivalla jutulla.
Löysättiin kiristin ja hiukan hihnaa irti.
Sitten pyöräytettiin kampiakselia, mutta koska ei ollut sitä lukituslevyä niin eri ohjeiden kuvista katseltiin,
että mihin se noin (kammen päässähän on se "pinni") suurin piirtein asettuu jos olisi se levy.
Sen jälkeen taas remmi kireälle, nokan lukkotappi pois ja käsin pyörittelyä.
Kas, ällistys pällistys.
Muutaman pyörityksen jälkeen huomataan, että kammen, lohkon ja nokan hahlot ja viivat osuu kaikki saman lailla kohdalleen,
kuin ne alunperin laitoinkin.
Toisin sanoen kahdella eri tavalla saatiin sama tulos. Ei tajua enää.
Tänään kävin hakemassa biltsusta uuden 74A:n akun, kun vanha varta tiputti startatessa voltit jonnekin 9v:n paikkeille, mutta ei auttanut akkukaan.
Lontoon kieliseltä foorumiltahan löytyy mm. tämä http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... hange.html
Elikkä siis linjasin uuden remmin paikalleen kampiakselin-, lohkon- ja nokan hahlojen ja hihnassa olevien viivojen mukaan.
Mutta koska tää työkaluhomma jäi eilen vielä kaiveleen niin tehtiin homma piruuttaan toisin.
Otettiin tulppa irti venttiilikopasta ja pyöritettiin konetta kunnes nokka-akselilla näkyi reiästä se kolo mihin lukkopultti osuu.
Nokka-akseli lukittiin paikalleen, siihen reikään hyvin sopivalla jutulla.
Löysättiin kiristin ja hiukan hihnaa irti.
Sitten pyöräytettiin kampiakselia, mutta koska ei ollut sitä lukituslevyä niin eri ohjeiden kuvista katseltiin,
että mihin se noin (kammen päässähän on se "pinni") suurin piirtein asettuu jos olisi se levy.
Sen jälkeen taas remmi kireälle, nokan lukkotappi pois ja käsin pyörittelyä.
Kas, ällistys pällistys.
Muutaman pyörityksen jälkeen huomataan, että kammen, lohkon ja nokan hahlot ja viivat osuu kaikki saman lailla kohdalleen,
kuin ne alunperin laitoinkin.
Toisin sanoen kahdella eri tavalla saatiin sama tulos. Ei tajua enää.
Tänään kävin hakemassa biltsusta uuden 74A:n akun, kun vanha varta tiputti startatessa voltit jonnekin 9v:n paikkeille, mutta ei auttanut akkukaan.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua
2.4 JTD:n jakoremmiä joskus ilman mallikohtaisia työkaluja vaihtaessani murjoin nokka-akselin asentotunnistimen pilalle. Olikohan se myös JTDm:ssä sellaisessa paikassa että nokkapyörää pyöritellessä sen saattaa vahingossa tuhota?
Oliko jakopään seutuvilla muita antureita jotka esimerkiksi rikkinäinen remmi voisi tärvellä? Missähän tuossa koneessa oli kampiakselin asentotunnistin?
Oliko jakopään seutuvilla muita antureita jotka esimerkiksi rikkinäinen remmi voisi tärvellä? Missähän tuossa koneessa oli kampiakselin asentotunnistin?
- Epäkelpokeräilijä -
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua
Kampiakselin tunnistin on rintapellin puolella startin lähettyvillä ja nokan sensori on ihan "koneen päällä".
Nokan tunnistin ei ole näkyvästi saanut kipeää ja kampiakselin tunnistin nyt sijaintinsa puolesta mitenkään, mutta mikäänhän ei pois sulje sitä etteikö niissäkään vikaa voisi olla. Autolla on kuitenkin ajettu jo yli 300th.
Tänään saan lainaksi vielä jonkin sortin koodin lukijan, että pääsee katsomaan onko niissä mitään sanomista.
Nokan tunnistin ei ole näkyvästi saanut kipeää ja kampiakselin tunnistin nyt sijaintinsa puolesta mitenkään, mutta mikäänhän ei pois sulje sitä etteikö niissäkään vikaa voisi olla. Autolla on kuitenkin ajettu jo yli 300th.
Tänään saan lainaksi vielä jonkin sortin koodin lukijan, että pääsee katsomaan onko niissä mitään sanomista.
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua
Ei tuo 16v:n jakopää varmaan eroo 20v:stä.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=27425
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=27425
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua
Doddiin. Perus koodinlukija kertoi heti, että vain yksi vikakoodi ja se on nokka-akselin tunnistin vika.
Tosin tähänkin täytyy suhtautua hiukan varauksella, kun poistin koodin niin ei se ainakaan parin turhan starttauksen jälkeen uusiutunut.
Liitintä ja anturia on sekä irroiteltu, että putsailtu.
Tässähän tunnistin on mallia tällänen http://www.onlineautomotive.co.uk/Image.aspx?ID=738636
Huomenna täytyy ihmetellä lisää. Laitoin bilteman uuden akun yöksi laturiin, koska sekään ei ihan täysissä volteissa suoraan kaupasta tuntunut olevan. Selkeästi kuitenkin parempi kuin vanha varta.
Täälläkin oli jossain maininta, että motti vaati sen 250rpm, että lähtee polttoaine kulkemaan niin onhan tuo aika reipasta vauhtia starttaukseen.
Tosin tähänkin täytyy suhtautua hiukan varauksella, kun poistin koodin niin ei se ainakaan parin turhan starttauksen jälkeen uusiutunut.
Liitintä ja anturia on sekä irroiteltu, että putsailtu.
Tässähän tunnistin on mallia tällänen http://www.onlineautomotive.co.uk/Image.aspx?ID=738636
Huomenna täytyy ihmetellä lisää. Laitoin bilteman uuden akun yöksi laturiin, koska sekään ei ihan täysissä volteissa suoraan kaupasta tuntunut olevan. Selkeästi kuitenkin parempi kuin vanha varta.
Täälläkin oli jossain maininta, että motti vaati sen 250rpm, että lähtee polttoaine kulkemaan niin onhan tuo aika reipasta vauhtia starttaukseen.
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua
Päivitystä. Ei käy ei.
Perustesteri mallia Isojoen konehalli, ei löydä mitään vikaa.
Testerin reaaliaikainen dataseuranta, starttauksen aikana näyttää, että railipaineet käy yli 400bar ja kierroksetkin yli 250.
Tästähän nyt voi päätellä, että ainakin kampiakselin asento/rpm sensori pelaa, kun testerikin mittaa kierroksia? Ja pa-linjassa on paine.
Onko mitään muuta tärkeetä mittaus arvoo, mihin pitäis kiinnittää huomiota?
Jos oletetaan, että hehkut toimii (on kokeiltu. OK) ja pyttyihin menisi ainetta, niin eikös sen startatessa pisemmän päälle pitäis jollain tavalla näkyä. (sinistä usvaa, haikua, dieselin hajua tms.)
Ja jos puristuksia on edes jossain pytyssä ja vaikka syttykin hampaan pielessä niin luulis nyt edes jotenkin ryskymällä yrittää käymään.
Voisko olla, että suuttimet ei nyt jostain syystä aukee ollenkaan.
Vanhoja keskusteluja kun selailin, niin olihan jollain ollut mm. jostain syystä lauennut ajonesto päälle, ilman minkäänlaista ilmoitusta tai valomerkkiä kojetaulussa.
Olis vaan se koodilappu niin pääsis kokeilemaan senkin purkua.
Perustesteri mallia Isojoen konehalli, ei löydä mitään vikaa.
Testerin reaaliaikainen dataseuranta, starttauksen aikana näyttää, että railipaineet käy yli 400bar ja kierroksetkin yli 250.
Tästähän nyt voi päätellä, että ainakin kampiakselin asento/rpm sensori pelaa, kun testerikin mittaa kierroksia? Ja pa-linjassa on paine.
Onko mitään muuta tärkeetä mittaus arvoo, mihin pitäis kiinnittää huomiota?
Jos oletetaan, että hehkut toimii (on kokeiltu. OK) ja pyttyihin menisi ainetta, niin eikös sen startatessa pisemmän päälle pitäis jollain tavalla näkyä. (sinistä usvaa, haikua, dieselin hajua tms.)
Ja jos puristuksia on edes jossain pytyssä ja vaikka syttykin hampaan pielessä niin luulis nyt edes jotenkin ryskymällä yrittää käymään.
Voisko olla, että suuttimet ei nyt jostain syystä aukee ollenkaan.
Vanhoja keskusteluja kun selailin, niin olihan jollain ollut mm. jostain syystä lauennut ajonesto päälle, ilman minkäänlaista ilmoitusta tai valomerkkiä kojetaulussa.
Olis vaan se koodilappu niin pääsis kokeilemaan senkin purkua.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua
Onkos tässä mallissa inertiakytkin kuskin penkin alla?
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua
Kuskin penkin alla on pieni musta laatikko, mutta en ole siitä kopeloimallakaan löytänyt mitään "pois kytkettävää" nappia tms.
Olen ymmärtänyt, että jos olisi kytkin lauennut niin siinä olisi joku ihan kunnon painettava juttu.
Olen ymmärtänyt, että jos olisi kytkin lauennut niin siinä olisi joku ihan kunnon painettava juttu.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua
Ainakin bensakoneissa on semmoinen nappula penkin etureunan alla. Ton ideahan on että kovassa hidastuvuudessa tms. kytkin laukeaa ja katkaisee bensapumpun virransyötön. Voi olla ettei sitä dieseleistä löydy. Toi sun vika alkaa vaikuttaa melko mielenkiintoiselta. Jako on kohdallaan mutta ei edes yritä käynnistyä. Suuttimet ei aukea, mutta miksi? Nyt olisi hyvä saada vikakoodit luettua jollain paremmalla laitteella kuin IKHn testeri. Esim.Alfadiag tai Multiecuscan ja mitä niitä nyt oli? Täällä on jossain topicci missä diagnostiikan omistavat tarjoavat apuaan paikkakunnittain. Missäspäin vaikutat kun se ei profiilissasi näy?
Abarth 500 Esseesse
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua
Ota hyvä asento ja mieti hetki, miltä DPF näyttää sisältä, jos naftaa on juoksutettu motista läpi. Se ja katti todennäköisesti ensihätään syö siniset savut, haiut ja dieselin katkut aika hyvin. Todennäköisesti kuitenkin auto yrittäisi käynnistyä jos ainetta tulisi ja sen kyllä kuulisi, joten suurta huolta tuskin on.Nakutin kirjoitti:Jos oletetaan, että hehkut toimii (on kokeiltu. OK) ja pyttyihin menisi ainetta, niin eikös sen startatessa pisemmän päälle pitäis jollain tavalla näkyä. (sinistä usvaa, haikua, dieselin hajua tms.)
Lämpimässä dieseli kyllä lähtee ilman hehkujakin käyntiin jopa yllättävän pienellä sahauksella, jos se vaan on muuten ehjä, joten niistä tuskin löytyy selitystä tälle ongelmalle.
Voi. En tiedä voisiko esim. nokan asentoanturi (enkä edes tiedä, onko 1.9:ssä moista erikseen) estää suuttimia aukeamasta, mutta ainakin johtosarjavika tulee äkkiseltään mieleen - jos suuttimissa on ohjaamaton karva, se lie jostain pisteestä yhteinen ja siitä eteenpäin katketessaan lamauttaa kaikki suuttimet.Nakutin kirjoitti: Voisko olla, että suuttimet ei nyt jostain syystä aukee ollenkaan.
En tiedä pääsisikö suuttimen tai hehkun rei'istä tutkimaan, onko pytyissä märkää - sehän kertoisi, aukeaako suuttimet. Toinen vahva keino on mitata polttoaineen paluuputken tuotto, paljonko suuttimien ohi tulee naftaa, mutta silloin pitäisi tietää paljonko sieltä kuuluu tulla (jos tulee reippaasti liikaa, ei suuttimet aukea).
Mutta kaiken kaikkiaan m.sa on oikeassa - auto todennäköisesti kertoo ongelmansa asialliselle diagnostiikkalaitteistolle, joten sellaisen tökkääminen kiinni on todennäköisesti helpoin tie eteenpäin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua
Nappula on kuskinpenkin edessä lattiassa. Onhan se jostain syystä voinut laueta.
Multiecuscan on kieltämättä helpoin tie johtolangan löytämiseen.
Johdotukset nyt tietysti on jo varmaan läpi koluttukin.
Korkeapainepumpun kyljessä olevan solenoidin toiminta kannattanee tsekata.
Multiecuscan on kieltämättä helpoin tie johtolangan löytämiseen.
Johdotukset nyt tietysti on jo varmaan läpi koluttukin.
Korkeapainepumpun kyljessä olevan solenoidin toiminta kannattanee tsekata.
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua
Penkinalaisen nappulan suojakotelon otin pois ja kyllä siellä nappi on, mutta ei mielestäni ole mitenkään kuitattavissa.
Kuinkas se pumpun solenoidin toiminnan voi parhaiten kokeilla. Juu töpseli on senkin perästä käytetty irti.
Huomenna tulee kylään yks autoalan harrastaja, ja kokeillaan diagnosoida toisella toisella vehkeellä (en tiedä mikä laite).
Kuinkas se pumpun solenoidin toiminnan voi parhaiten kokeilla. Juu töpseli on senkin perästä käytetty irti.
Huomenna tulee kylään yks autoalan harrastaja, ja kokeillaan diagnosoida toisella toisella vehkeellä (en tiedä mikä laite).
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua
Ei käy vieläkään, mutta jotain taisi löytyä.
Ajateltiin, että suihkautellaan starttipilottia imusarjaan, kun startataan, mutta sepä ei onnistunutkaan. Potki ja jysähteli nimittäin imusarjaan niin, että ei mitään mahdollisuutta suihkia sinne yhtään mitään.
Mahtaisko se jako sittenkin olla päin per...? (kaiveleen niitä työkaluja jostain)
Vai olisko sielä venttiilikoneistossa sittenkin jotain rikki?
Ajateltiin, että suihkautellaan starttipilottia imusarjaan, kun startataan, mutta sepä ei onnistunutkaan. Potki ja jysähteli nimittäin imusarjaan niin, että ei mitään mahdollisuutta suihkia sinne yhtään mitään.
Mahtaisko se jako sittenkin olla päin per...? (kaiveleen niitä työkaluja jostain)
Vai olisko sielä venttiilikoneistossa sittenkin jotain rikki?
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua
Vika löytyi!!
Ei mikään ihme, että pakoputkesta ei tuu mitään ja puristuksia löytyy, kun kaikki lautaset on pesässä kiinni.
Imupuolella kaikki venttiilit ja keinut toimikin hienosti. Sen takia se sitten imusarjaan päin paukuttikin.
Hyvä että on kesäloma
Jaa että olisko. Kaikki pakopuolen kahdeksan keinua nätisti poikki.Nakutin kirjoitti: Vai olisko sielä venttiilikoneistossa sittenkin jotain rikki?
Ei mikään ihme, että pakoputkesta ei tuu mitään ja puristuksia löytyy, kun kaikki lautaset on pesässä kiinni.
Imupuolella kaikki venttiilit ja keinut toimikin hienosti. Sen takia se sitten imusarjaan päin paukuttikin.
Hyvä että on kesäloma
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua (taisi selvitä)
Voi jehna, tais sittenkin alussa mennä jotain pieleen. Mutta sinänsä hyvä, että vika löytyi vaikka hintaa tulee ja aikaa menee.
Abarth 500 Esseesse
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua (taisi selvitä)
Jos pelkät keinut meni, niin sittenhän kävi hyvin. "Samalla" vaivalla kai se kannentiiviste tulee uusittua, niin ei sitäkään tarvitse murehtia?
Ikävä kun noin kävi, mutta itse valitsen keinuvivut venttiilien sijasta
Ikävä kun noin kävi, mutta itse valitsen keinuvivut venttiilien sijasta
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua (taisi selvitä)
^ ei kai ny kantta tartte irroittaa et ne saa uusittua
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua (taisi selvitä)
Siksi lainausmerkit hyvähän se silti olisi venat tarkistaa, samalla kansi. Sit harmittaa, jos joku vena on aavistuksen ottanut osumaa siitä huolimatta, että keinut pettänyt
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua (taisi selvitä)
Jos olis aikaa, rahaa ja kunnon talli, niin sitten ottaisin kannenkin auki, mutta kun tässä elämässä
on pari muutakin muuttujaa.
Mää luotan tässä vaiheessa tähän Alfa workshop sivuilta löytyneeseen tekstiin "the engines dont USUALLY bend valves they snap the rockers in half"
Eli tässä vaiheessa mennään toistaiseksi vain keinujen ja "venttiili kopan" tiivisteen vaihdolla.
on pari muutakin muuttujaa.
Mää luotan tässä vaiheessa tähän Alfa workshop sivuilta löytyneeseen tekstiin "the engines dont USUALLY bend valves they snap the rockers in half"
Eli tässä vaiheessa mennään toistaiseksi vain keinujen ja "venttiili kopan" tiivisteen vaihdolla.
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua (taisi selvitä)
Niin se merkkiliikkessäkin tehdään, keinut uudet ja nostajat jos ovat kappaleina.
Sitten vain kone tulille
Sitten vain kone tulille
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua (taisi selvitä)
Keinuista vaan tuuppaa menemään laakerit sylinteriin, ainakin mulla oli 20V koneessa näin käynyt.
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua (taisi selvitä)
Tätä asiaa hiukan pelkäsin, mutta kaikki sen sata neulaa omilla paikoillaan.AAW kirjoitti:Keinuista vaan tuuppaa menemään laakerit sylinteriin, ainakin mulla oli 20V koneessa näin käynyt.
Mikä on suorastaan pieni ihme sen kaiken starttailun jälkeen.
Kyllä ne sitten alkoi heti purkaantumaan, kun niitä paperille varovasti nosteli.
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua (taisi selvitä)
Töissä vaihdellaan keinuja tämän tästä ja eipä sieltä yleensä venttiilit mene, kuten ekassa viestissäni kerroinkin.
Re: 1.9JTD:n jakohihna sotkua (taisi selvitä)
Jiihaa!! Motti käy jälleen.
Kaks viikkoo siinä meni, joista toinen osia odotellessa ja toinen aivan turhaa jahkailua.
Olis pitäny vaan aukasta se ihan ensimmäisenä, niin olis välttynyt täysin turhalta ihmettelyltä.
Kaks viikkoo siinä meni, joista toinen osia odotellessa ja toinen aivan turhaa jahkailua.
Olis pitäny vaan aukasta se ihan ensimmäisenä, niin olis välttynyt täysin turhalta ihmettelyltä.