Minä tilasin takaläpät täältä: http://www.alfaworkshop.co.uk/parts/159 ... ards.shtml Hintaa tuli toimituskuluineen luokkaa 95e. Heikalle laitoin kyselyä, mutta ei tullut vastausta ollenkaan. Nettisivujen mukaan sairasloman vuoksi toimituksissa viivästyksiä, joten varmaan samasta syystä eivät ole onnistuneet varmistamaan läppienkään saatavuutta.Paha arkkitehti kirjoitti:Mistäs kannattaa tilailla kun on 159:n kuraläpät eteen ja taakse hakusessa. Briteissä myyvät, mutta yli 50 puntaa postituskulut. Myös takasisälokasuojat olisi hakusessa.
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 08 Elo 2007, 17:46
- Car(s): 159 JTDm
ex 156 V6
ex 156 TS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ainakin tässä berlinassa pysyy takamus selvästi puhtaampana. Otetta on loskasta ja sadekelistä. Itsekin olin hieman skeptinen, mutta pakko se on todeta että homma toimii. Soratiellä ajaessa ei ainakaan tuohon perän muoviin hakkaa nuo kivet yhtä paljon. Itse suosittelisin laittamaan, ellei sille ole ulkonäkösyitä olla laittamatta.Jame kirjoitti:^ Onko noista takaläpistä hyötyä oman auton kannalta? Etuläpät (myös Heikalta) laitettiin viime kesänä mutta kyllä se soratiellä ajelu silti vielä arveluttaa.
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitoksia vinkeistä ja linkeistä. Tilataan tuolta alfaworkshopilta ja asennetaan ruosteenestokäsittelyn yhteydessä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tulipahan tänään käytyä täyttämässä ilmastointiin aineet. Viime vuonna laitettiin ainetta 550g ja silloin ennen täyttöä kompura piti sitä sirkkelinomaista ääntä. Koska aineet oli vajonneet muistaakseni johonkin 360g tienoille. Tänä vuonna sirkkeli teki paluun ja nyt ainetta oli jäljellä 312g. Taas täyttö 550g. Sanokaapas kun laitteen printtaama lappu sanoi, että pihalle tuli 0ml öljyä ja sisälle laitettiin 10ml, niin onko tuo öljy siellä kylmäaineen seassa? (Maalaisjärki sanoo, että on koska konehuoneeseen meni tasan kaksi letkua.)
Sitä en sitten tiedä minne ne aineet tuolta karkaa, koska alipainetesti ei mitään erikoista ilmoittanut...
Hinta oli hiukeat 30€. (Groupon tarjous) Paikka oli Kirkkonummella oleva Autoasi korjaamo ja täyttölaite Boschin valmistama, joten ei mikään hirviöluola ja kivihiilellä käyvä kompura.
Sitä en sitten tiedä minne ne aineet tuolta karkaa, koska alipainetesti ei mitään erikoista ilmoittanut...
Hinta oli hiukeat 30€. (Groupon tarjous) Paikka oli Kirkkonummella oleva Autoasi korjaamo ja täyttölaite Boschin valmistama, joten ei mikään hirviöluola ja kivihiilellä käyvä kompura.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Jos kävit Överbyntiellä, niin se firma ei kokemusten perusteella sieltä vuotoa löydä vaikka letku olisi suunnilleen halki.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Sielläpä hyvinkin. Noh... Seuraillaan tilannetta alkaako sirinät vielä tämän kesän aikana uudelleen. Kieltämättä aika iso vajaus viime kesään verrattuna.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Miten 2.4 jtd farmariin saa vaihdettua takajouset (tai iskarit)?
Se iskaripaketti ei oikein suostu tuleen pois, yläpäätä varten jousia pitää ilmeisesti puristaa ronskisti kasaan (vaikka itsellä niistä on puuttuu yksi kierros) että iskarin yläpään saa ulos rungosta. Alapäästä olis voinut saada kivasti lisäliikkumavaraa, mutta siellä alapäässä on ilmeisesti joku italialainen käytännönpila (tai sit en vaan tajua). Onko tohon joku muu tapa kun vanha pois rälläkällä ja uutta tilalle kaupasta?
Pultti on tonne alaripustusten suuntaan, ei mahdu pois, tulee metallia vastaan. Kun sen koputtelee niin pitkälle kun saa, se on vielä kokonaan iskarin sisällä.
(sisustuksen irrottelusta ja muusta vähän tarinaa piakkon projektiosastolla)
Se iskaripaketti ei oikein suostu tuleen pois, yläpäätä varten jousia pitää ilmeisesti puristaa ronskisti kasaan (vaikka itsellä niistä on puuttuu yksi kierros) että iskarin yläpään saa ulos rungosta. Alapäästä olis voinut saada kivasti lisäliikkumavaraa, mutta siellä alapäässä on ilmeisesti joku italialainen käytännönpila (tai sit en vaan tajua). Onko tohon joku muu tapa kun vanha pois rälläkällä ja uutta tilalle kaupasta?
Pultti on tonne alaripustusten suuntaan, ei mahdu pois, tulee metallia vastaan. Kun sen koputtelee niin pitkälle kun saa, se on vielä kokonaan iskarin sisällä.
(sisustuksen irrottelusta ja muusta vähän tarinaa piakkon projektiosastolla)
- Liitteet
-
- pulttii.jpg
- (89.62 KiB) Tiedosto ladattu 2672 kertaa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^
Irrota koko ripustus, jotenkin noin se taisi mennä
Kurssikaveri kirosi, kun katsoi samaa operaatiota joku aika sitten. "Ai, neljä pulttia? Helppo homma". Ja meni päivä. En muista, miten tarkalleen purki, mutta puhui siihen malliin että vissiin liki koko ripustus lähti
Irrota koko ripustus, jotenkin noin se taisi mennä
Kurssikaveri kirosi, kun katsoi samaa operaatiota joku aika sitten. "Ai, neljä pulttia? Helppo homma". Ja meni päivä. En muista, miten tarkalleen purki, mutta puhui siihen malliin että vissiin liki koko ripustus lähti
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^jos väännät jollain varrella kunnolla alas tuota ripustusta niin saisiko lisää tilaa pultille? tai jos avaa koiranluun ja vääntää alaspäin...
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... t-1-a.html
E: ongelmasi on siis vissiin tämä, vaikuttaa hankalalta
http://i173.photobucket.com/albums/w69/ ... 2792f9.jpg
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... t-1-a.html
E: ongelmasi on siis vissiin tämä, vaikuttaa hankalalta
http://i173.photobucket.com/albums/w69/ ... 2792f9.jpg
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tukivartta alaspäin painamalla saa koko paketin irti ilman jousenpuristimia. Kyllä se iskarin alapäänpultti tulee sieltä pois. Vähän voi joutua alapäätä kääntämään ja lyö tuurnalla ulos. Kasatessa toisinpäin.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
itse kun noita jousia uusinnu nii oon löysännu tukivarren pulttia auton kelkan puolelta. ei sitä kulmien säätöpulttia
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Taustapelistä oli lasiliike jättäny pistokkeet irti
Jakopään kahnutus aiheutui ilmeisesti moniurahihnasta, mutta samalla selvisi, että jakopään hihna on tuhannen paskana. Autolla ei saa ajaa metriäkään. Nyt hutkitaan ja tutkitaan. Kilsoja 48tkm ja vaihtoväliin vuosi aikaa.
Olkaapa TBi -koneisten kans myös hereillä. Auto pajalla ja korjausaika arviolta 3 viikon päästä.
Edit. Suurin ääni siis hävisi ilmeisesti moniurahihnan poistamisella, mutta olivat aukaisseet jakokopan ja remmin huono kunto oli tullu ilmi. Auto pelasi täysin mutta hampaat remmistä kulunu/murtunu/mitä lie. Ei riskeerata enempää vaan selvitellään että mikä tuon on aiheuttanut.
Jakopään kahnutus aiheutui ilmeisesti moniurahihnasta, mutta samalla selvisi, että jakopään hihna on tuhannen paskana. Autolla ei saa ajaa metriäkään. Nyt hutkitaan ja tutkitaan. Kilsoja 48tkm ja vaihtoväliin vuosi aikaa.
Olkaapa TBi -koneisten kans myös hereillä. Auto pajalla ja korjausaika arviolta 3 viikon päästä.
Edit. Suurin ääni siis hävisi ilmeisesti moniurahihnan poistamisella, mutta olivat aukaisseet jakokopan ja remmin huono kunto oli tullu ilmi. Auto pelasi täysin mutta hampaat remmistä kulunu/murtunu/mitä lie. Ei riskeerata enempää vaan selvitellään että mikä tuon on aiheuttanut.
Alfa Romeo 155 V6 1992
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jouset vaihtuivat, kiitokset vinkeistä! (täältä löytyy selkeästi parempaa ja osaavampaa vihjettä kuin alfaownerin jutuista).
Iskari tuli pois melkein ilman jousien puristelua riittävällä alasjunttaamisella. Auton oma tunkki hyvä apuväline ja sille löytyy täydellinen paikkakin. Pulttikin poistui kun käytti riittävästi lyömävälineitä ja jaksoi väännellä ja käännellä iskaria. (Käänsin kuitenkin toisin päin, niin ei tarvi uutta madaltavaa? iskari/jousipakettia asentaessa käydä samaa taistelua.)
http://www.alfabbs.fi/download/file.php ... 6bde35c2dä
Iskari tuli pois melkein ilman jousien puristelua riittävällä alasjunttaamisella. Auton oma tunkki hyvä apuväline ja sille löytyy täydellinen paikkakin. Pulttikin poistui kun käytti riittävästi lyömävälineitä ja jaksoi väännellä ja käännellä iskaria. (Käänsin kuitenkin toisin päin, niin ei tarvi uutta madaltavaa? iskari/jousipakettia asentaessa käydä samaa taistelua.)
http://www.alfabbs.fi/download/file.php ... 6bde35c2dä
- Liitteet
-
- tunkkii.jpg
- (66.07 KiB) Tiedosto ladattu 2527 kertaa
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ja sitten jos alkaa kuulumaan kolinaa niin voit pähkäillä tätä ketjua onko iskarin tai sen yläpään kumin asennolla jotain väliä. Tuosta ei tainnut koskaan mitään varmaa päätelmää tulla, itse laitoin samaan asentoon osat takaisin. http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=17092zamuel kirjoitti:...Pulttikin poistui kun käytti riittävästi lyömävälineitä ja jaksoi väännellä ja käännellä iskaria. (Käänsin kuitenkin toisin päin, niin ei tarvi uutta madaltavaa? iskari/jousipakettia asentaessa käydä samaa taistelua.)
Se alapään pultti oli kyllä hämmästyttävä kun sen aluksi luuli ettei se mahdu tulemaan pois.
Vaan eipä lähtenyt etuylätukivarretkaan vaihtumaan ilman tolpan irrotusta yläpäästä (vasen) ja itse hitsattua torx-lenkkiavainta (molemmat), ahtaita paikkoja näissä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^jep, mulla jouset vaihdettu taakse ja joku siellä kolisee. tutkittu huollossa ja katsastukses mut ei mitää löydy...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo, mulla kun tehtiin juur huoltoa ja uus bosch-täyttölaite vähän v*ttuili, niin huoltomiäs sanoi merkillisen tuntuiseen poistomäärään, että tarkka on vain täyttömäärä ja tyhjäysmäärä on viitteellinen. Sitä öljyä tulee väkisinkin tyhjäyksen mukana pois joku määrä (kylmäaineen mukana) ,mutta tuo bocsh näyttää vähän nihkeäsi senkin, koska keppuun tuli selvästi tavaraa ja koneen mukaan->0g (vissiin karkea vaaka). Sun tapauksessa tottakai vajaus, kun sirkkeli päällä. Epäilen vielä suurempaa puutosta, mitä kone näytti. Kompuran akselitiivistystä epäilen tai sitten epäpuhtautta jossain o-renkaassa, jos oikein reikä olisi jossain, niin tyhjenis huomattavasti nopsempaan.Marutei kirjoitti:Tänä vuonna sirkkeli teki paluun ja nyt ainetta oli jäljellä 312g. Taas täyttö 550g. Sanokaapas kun laitteen printtaama lappu sanoi, että pihalle tuli 0ml öljyä ja sisälle laitettiin 10ml, niin onko tuo öljy siellä kylmäaineen seassa? ja täyttölaite Boschin valmistama, joten ei mikään hirviöluola ja kivihiilellä käyvä kompura.
Pärkele, helpoin vuotokohta unohtu. Elikäs huoltoliittimien sielut. Saippuavesi/sylkitesti.
Viimeksi muokannut palkus, 12 Heinä 2014, 17:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^jaa, tarkoittaako sirkkeli kylmäaineen vajausta? mulla meinaan kuuluu silloin tällöin sirkkeliä, sammuu heti kun laittaa ilmastoinnin kii...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^helposti. Aikansa kun sirkeliä pyörittää, niin vajavaisen voitelun takia sanoo kompura poks.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No voihan makarooni! Pitää siis mennä ilmastointihuoltoon.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos stoichiometric vinkeistä! Voisi testata nuo liittimet kun ne on siinä helposti näkyvillä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ja taisi olla h_lauri, kenellä viisysissä oli ylitäyttöä ja sirkkeli. Raportoitu on mm. 15g (!!!) ylitäytön aiheuttaneen ongelmia. Eli taitaa olla tarkka kaveri, 15min alipaineistusta en suosittele vaan suoraan 30min, jotta saadaan mahd. lähelle todellista haluttua määrää kylmäainetta sisälle.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Välillähän tuo ilmastointisirkkeli taas sirahtelee.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
onko kukaan muuten pessyt 159:n konehuonetta? kannattaako ja onko jotain erityisjuttuja mitä huomioida?
en ole koskaan koneita pessyt. pienenä tsiigasin vierestä kun faija suomenojan shellill uitti tunteella saabin koneen painepesurilla ja sit tilattii sjöberg
en ole koskaan koneita pessyt. pienenä tsiigasin vierestä kun faija suomenojan shellill uitti tunteella saabin koneen painepesurilla ja sit tilattii sjöberg
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
3.2:sta pesin viikko sitten ja viime syksynä tuon 2.2:n konetilan. Mitään en sen suuremmin suojaillut, liukkarit pintaan ja painepesurilla vettä perään... Ei ongelmaa toisin kuin Bussojen kanssa vastaavassa tilanteessa joissa on tulpanreiät aina vettä täynnäjkk kirjoitti:onko kukaan muuten pessyt 159:n konehuonetta? kannattaako ja onko jotain erityisjuttuja mitä huomioida?
en ole koskaan koneita pessyt. pienenä tsiigasin vierestä kun faija suomenojan shellill uitti tunteella saabin koneen painepesurilla ja sit tilattii sjöberg
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko kellään tietoa että vaihdetaanko näissä jokaisessa hihnahuollossa kampiakselin hihnapyörä?
Alfa Romeo 155 V6 1992
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Usein pesty samalla periaatteella, eikä ongelmia, tietenkin sitä sähkökeskusta ei kannata hirveän pitkään suihkutella ---> Sitten lenkki, että kuivaa hyvinalfa 156 v6 kirjoitti:3.2:sta pesin viikko sitten ja viime syksynä tuon 2.2:n konetilan. Mitään en sen suuremmin suojaillut, liukkarit pintaan ja painepesurilla vettä perään... Ei ongelmaa toisin kuin Bussojen kanssa vastaavassa tilanteessa joissa on tulpanreiät aina vettä täynnäjkk kirjoitti:onko kukaan muuten pessyt 159:n konehuonetta? kannattaako ja onko jotain erityisjuttuja mitä huomioida?
en ole koskaan koneita pessyt. pienenä tsiigasin vierestä kun faija suomenojan shellill uitti tunteella saabin koneen painepesurilla ja sit tilattii sjöberg
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mistäs Turussa kysymään paikkamaaleja? Tänään huomasin että joku oli vetässyt kivat skraidut tuohon valojen viereen etupuskuriin. Selkeästi näyttää olevan joko päin peruutus tai sitten lievä osuma jostain toisesta kulkineesta. Snadisti vituttaa, tumma on auto ni valkoiset skraidut näkyy kilsan päähän.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Filarosta hain viime kesänä värikoodin mukaisen orkkis AR paikkamaalin jossa lakka puteli mukana, pari kymppiä maksoi ja varmaan Heikalta kotoisin.Shuttle kirjoitti:Mistäs Turussa kysymään paikkamaaleja? Tänään huomasin että joku oli vetässyt kivat skraidut tuohon valojen viereen etupuskuriin. Selkeästi näyttää olevan joko päin peruutus tai sitten lievä osuma jostain toisesta kulkineesta. Snadisti vituttaa, tumma on auto ni valkoiset skraidut näkyy kilsan päähän.
Il nero era bellissimo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Kiitän infosta, täytyy itsekin kysellä siellä.
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kokemuksia jakoon, jos saan pyytää. Olen menossa optimoimaan 2,4jtdm:n ja mietin pienessä päässäni tulppaanko EGR:n vai en. Kuinka paljon heikkenee talven lämpiämisominaisuudet ilman EGR:ä? Muita haittoja en oikeastaan keksi..
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mulla ollut reikälevyllä tulpattuna talven, en huomannut lämpenemisessä ongelmia - edelleen lämmin auto ja moottorin lämmöt nopeasti myös optimissa.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itse mietin ihan kokonaan tulppausta ja mykäksi ohjelmointia.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Eroa varmasti löytyy kovalla pakkasella, mutta ei varmaan paljoa.
EGR:n ideahan on kierrättää pakokaasuja imukanavien kautta. Joka LASKEE PALOTILAN LÄMPÖTILAA. EGR tulpattuna kuumat kaasut ei kierrä takaisin koneeseen, mikä teoriassa laskee lämpötilaa.... Paitsi, että silloin palotilan lämpötila taas KASVAA, jolloin tehoakin saadaan vähän enempi irti -> enemmän hukkalämpöä tuotetaan. Joten ehkä tuo on todellisuudessa lähelle +/- 0?
EGR:n ideahan on kierrättää pakokaasuja imukanavien kautta. Joka LASKEE PALOTILAN LÄMPÖTILAA. EGR tulpattuna kuumat kaasut ei kierrä takaisin koneeseen, mikä teoriassa laskee lämpötilaa.... Paitsi, että silloin palotilan lämpötila taas KASVAA, jolloin tehoakin saadaan vähän enempi irti -> enemmän hukkalämpöä tuotetaan. Joten ehkä tuo on todellisuudessa lähelle +/- 0?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Luotettava huhu kertoo, että jos EGR:n tiiviste on täysin vuotamaton, ei maantiellä lämpömittari pysy välttämättä vaakatasossa jos ulkolämpötila on jonninverran -20C pahemmalla puolen ja keula täysin auki. Vakioautolla pysyy, eli on siinä jonkin verran eroa, mutta ei häiritsevästi. Sisätilat lämpiää ihan asiallisesti tuolloinkin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
kiito moottoripesu vinkistä, taidan tehdä niin, palaan asian tiimoilta hinurilla mennään! topicissa jos tarvetta
nyt kun hiffasin mikä tuo egr on ja miten se skulaa niin totesin että mun junnuna omistamassa baotian kiinanihme 50cc skootterissa oli sellanen
nyt kun hiffasin mikä tuo egr on ja miten se skulaa niin totesin että mun junnuna omistamassa baotian kiinanihme 50cc skootterissa oli sellanen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Netin ihmemaa ilmoittaa, että 159 Sportwagonin maavara on n. 12 senttiä. Mutta pitääkö tuo paikkaansa ja onko malliston sisällä maavaroissa eroa?
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Okei. Tämäpä jännä juttu, koska herra ohjelmoija vakuutteli EGR:n tulppaamisen vaikuttavan juuri lämpeämisnopeuden hidastumiseen, mutta saavutettuaan normaalit lämmöt pitäisi ne normaalina pysyä. Nooh, tulpat tilaukseen ja kokeilemaan..Polforea kirjoitti:Luotettava huhu kertoo, että jos EGR:n tiiviste on täysin vuotamaton, ei maantiellä lämpömittari pysy välttämättä vaakatasossa jos ulkolämpötila on jonninverran -20C pahemmalla puolen ja keula täysin auki. Vakioautolla pysyy, eli on siinä jonkin verran eroa, mutta ei häiritsevästi. Sisätilat lämpiää ihan asiallisesti tuolloinkin.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No efekti sinällään on sama, lämpöenergian poistuminen tehostuu kun sitä ei enää kierrätetä takaisin koneeseen.
Tietenkin siinä vaiheessa kun lämpöenergia riittää pitämään moottorin sellaisissa lämpötiloissa, joissa termostaatti pitää huolta lämmöstä, pysyy lämpötila normaalina. Kovemmilla pakkasilla moottorin lämmöntuotto vs. moottorin ja konehuoneen ilmavirtajäähdytys kohtaa yhtälön, jossa lämmöntuotto ei välttämättä yksinkertaisesti riitä voittamaan minimitason jäähtymistä, jolloin moottorin lämpötila ei nouse yhtä korkeaksi kuin silloin kun jäähdytystä joudutaan tehostamaan jäähdyttimen avulla. Tätä tilannetta voi vastustaa esim. tukkimalla keulaa (foorumilta löytyy vinkkiä tähänkin), joka ei muutenkaan ole välttämäti huono idea. Viisysin lämmityslaite puolestaan on kuitenkin siinä määrin järkevästi suunniteltu, että sisällä tarkenee vaikka moottorin lämmöt ei nousisikaan.
Tietenkin siinä vaiheessa kun lämpöenergia riittää pitämään moottorin sellaisissa lämpötiloissa, joissa termostaatti pitää huolta lämmöstä, pysyy lämpötila normaalina. Kovemmilla pakkasilla moottorin lämmöntuotto vs. moottorin ja konehuoneen ilmavirtajäähdytys kohtaa yhtälön, jossa lämmöntuotto ei välttämättä yksinkertaisesti riitä voittamaan minimitason jäähtymistä, jolloin moottorin lämpötila ei nouse yhtä korkeaksi kuin silloin kun jäähdytystä joudutaan tehostamaan jäähdyttimen avulla. Tätä tilannetta voi vastustaa esim. tukkimalla keulaa (foorumilta löytyy vinkkiä tähänkin), joka ei muutenkaan ole välttämäti huono idea. Viisysin lämmityslaite puolestaan on kuitenkin siinä määrin järkevästi suunniteltu, että sisällä tarkenee vaikka moottorin lämmöt ei nousisikaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jaahas, vaimo laittoi ajosta kuvan, tälläinen valo oli syttynyt. en löytänyt netin ohjekirjasta, enkä nopealla googletuksella vastausta mikä valo kyseessä. Osaisiko joku kertoa suoriltaan tai löytäisikö minua paremmin vastauksen? Jotensakinhan tuo renkaalta näyttää...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vaimosi hurjastelee, ASR eli luistonesto on pois päältä.
Pykältimestä taaksepäin löytyy ASR/VDC -nappi, jota lyhyesti tökkäämällä se menee taas päälle.
Pykältimestä taaksepäin löytyy ASR/VDC -nappi, jota lyhyesti tökkäämällä se menee taas päälle.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kehuja olen kanssa kuullut 159:n lämppäristä. Työmatka-ajoa tulee ~20km suuntaansa isoa tietä joten keulan tukkimiseksi saattaa mennä. Kiitoksia informaatiosta, EGR:n tukkii hän..Polforea kirjoitti:No efekti sinällään on sama, lämpöenergian poistuminen tehostuu kun sitä ei enää kierrätetä takaisin koneeseen.
Tietenkin siinä vaiheessa kun lämpöenergia riittää pitämään moottorin sellaisissa lämpötiloissa, joissa termostaatti pitää huolta lämmöstä, pysyy lämpötila normaalina. Kovemmilla pakkasilla moottorin lämmöntuotto vs. moottorin ja konehuoneen ilmavirtajäähdytys kohtaa yhtälön, jossa lämmöntuotto ei välttämättä yksinkertaisesti riitä voittamaan minimitason jäähtymistä, jolloin moottorin lämpötila ei nouse yhtä korkeaksi kuin silloin kun jäähdytystä joudutaan tehostamaan jäähdyttimen avulla. Tätä tilannetta voi vastustaa esim. tukkimalla keulaa (foorumilta löytyy vinkkiä tähänkin), joka ei muutenkaan ole välttämäti huono idea. Viisysin lämmityslaite puolestaan on kuitenkin siinä määrin järkevästi suunniteltu, että sisällä tarkenee vaikka moottorin lämmöt ei nousisikaan.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^tuo auto taitaa kaivata vähän imurointia tms sisäputsia
ja asr off merkkivalohan se niinku polforea jo mainitsi.
ja asr off merkkivalohan se niinku polforea jo mainitsi.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ja mittari tasan 100km/h. Naiset.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sillä on kumminki ollu joku käsveska painamassa nappia. Samalla tavalla kävi meitin rouvalle.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^saako kysyä että mitä ihmettä se veska tekee siinä kohtaa, luulisi hankaloittavan ajosuoritusta?
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^
Samaa tiedustelin vaimolta. Joku looginen vastaus sille varmaan tuli, jota en nyt muista;)
Samaa tiedustelin vaimolta. Joku looginen vastaus sille varmaan tuli, jota en nyt muista;)
Alfa Romeo 155 V6 1992
-
- Viestit: 92
- Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
- Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No niin, sellaista kyselisin että kun viimeviikolla auto hyytyi mikkeliin, sytytti moottorinvikavalon,automaattivaihteistonvalon,luistonestonvalon,ajonvakautuksenvalon,mäkilähtöavustinvalon. Eli käytännössä kaikki valot mitä vaan voi, vietiin auto hinurilla paikalliseen liikkeeseen jossa katsottu vikakoodit joita oli P0201 (suutin sylinteri 1 katkos) ja p0700 (automaattivaiht. ohjainlaite viallinen) ja tuon p0700 vian takaa löytyi vielä erikseen p1714 (moottorin vääntömomentin valvonta. epälooginen signaali).
Asentaja oli näpistellyt ykkös sylinterin johtoja ja nollannut vikakoodit ja auto toimi, no nyt viikko ajeltu ilman ongelmia ja tänään sama juttu! Taas hinurilla huoltoon, mut mitäs nyt pitäis tehdä? Ekana varmastikkin vaihdellaan kokonaan uudet pistokkeet suuttimille, mutta osaako joku valaista miks käytännössä koko auton sähköjärjestelmä sekoaa kokonaan tuon vian takia. Kone kuulostaa käyvän välillä neljällä ja välillä normaalisti viidellä.
Asentaja oli näpistellyt ykkös sylinterin johtoja ja nollannut vikakoodit ja auto toimi, no nyt viikko ajeltu ilman ongelmia ja tänään sama juttu! Taas hinurilla huoltoon, mut mitäs nyt pitäis tehdä? Ekana varmastikkin vaihdellaan kokonaan uudet pistokkeet suuttimille, mutta osaako joku valaista miks käytännössä koko auton sähköjärjestelmä sekoaa kokonaan tuon vian takia. Kone kuulostaa käyvän välillä neljällä ja välillä normaalisti viidellä.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Onko akku alkuperäinen? Omassain tyhjä sellainen aiheutti kaikenlaista valoa ja pimeyttä.
-
- Viestit: 71
- Liittynyt: 22 Touko 2007, 10:48
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4
75 2.0
Ex: 156 V6 SW (oli ennen 2.0TS Selespeed) - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko kellään kokemusta tuon 159:kin käytetyn GM:n M32 vaihdelaatikon korjaamisesta? Niistähän menee se jokin laakeri ja laatikko alkaa pitämään ääntä. Paljonkohan korjaus maksaa teetettynä ja onko foorumilaisilla kokemusta tuon itse korjaamisesta.
-
- Viestit: 92
- Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
- Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Enpäs tiedä, ei ole minun aikana vaihdettu mutta ei kyllä ole minusta kovin tuoreen näköinen. Ja oli viime talvena kyllä kovimmilla pakkasilla vähän huonohko pyörittämään että voisi kai senkin vaihtaa, ihan vaikka talvea varten jo!h_lauri kirjoitti:^Onko akku alkuperäinen? Omassain tyhjä sellainen aiheutti kaikenlaista valoa ja pimeyttä.