Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Valvoja: Moderators
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Miten sopii 5x100 -> 5x98?
eli 5x100 jaolla olevat vanteet saa istumaan ongelmitta 5x95 jakoiseen autoon??? (156 alfa - 98) minkänäköiset ovat ne mutterit ja minkä hintaiset?
mitä kaikkea siis täytyy olla jotta saa 5x100 vanteet 5x98 jakoon?
_________________
mitä kaikkea siis täytyy olla jotta saa 5x100 vanteet 5x98 jakoon?
_________________
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- MiNkO^^
- Viestit: 869
- Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
- Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147 - Paikkakunta: Päijät-Häme
epäkeskomutterit maksaa 5€-8€ kpl
piti tarkistaa katalogista
http://www.specialfalgar.fi/tarvikkeet/ ... uuvit.aspx
numero 13
piti tarkistaa katalogista
http://www.specialfalgar.fi/tarvikkeet/ ... uuvit.aspx
numero 13
Viimeksi muokannut MiNkO^^, 08 Heinä 2008, 18:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
minkänäköiset ovat ne epäkeskopultit?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jochanan
- Viestit: 442
- Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
- Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001 - Paikkakunta: Tammela
Viime kesänä etsin kissojen ja koirien kanssa epäkeskopultteja, tilasinkin yhden tollasen yli 100 euron setin. Ne osoittautuivat vähän vääränlaisiksi omiin vanteisiini. Sitten löysin sopivat ja vielä todella edullisesti. Maksoivat muistaakseni 2 €/pala.
http://www.rengasturku.com/
http://www.rengasturku.com/
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Mulla olisi joutilaana yhdet 8x17 vanteet 5x100 jaolla ja tarttis hommata sopivat epäkeskomutterit. Mikä mahtaa olla kierteen nousu/halkaisija 75:n pinnapulteissa?Epezi kirjoitti:^epäkeskopulttein käyttö on jo melko yleistä, ja yleistyy koko ajan kun vanne toimittajat vähentävät koko-skaalaansa. Nykyään tulee jo toimittajalta aika moni vannesarja epäkeskojen kanssa. Vielä ei ole ongelmia tullut vastaan (myös itselläni käytössä).
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Kuin myös,hyvin pelittääEpezi kirjoitti:^epäkeskopulttein käyttö on jo melko yleistä, ja yleistyy koko ajan kun vanne toimittajat vähentävät koko-skaalaansa. Nykyään tulee jo toimittajalta aika moni vannesarja epäkeskojen kanssa. Vielä ei ole ongelmia tullut vastaan (myös itselläni käytössä).
Suurimmat moitteet tulee käyttäjiltä,joilla vääränkokoinen keskiö,ja valittavat että täristää yms
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Epäkeskopultit ovat tulleet tutuksi 155:en kanssa.
Mutta entä tuo 90, kun siinä on mutterit? 5x100 vanne mahdollinen?
Mutta entä tuo 90, kun siinä on mutterit? 5x100 vanne mahdollinen?
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Juu, noihin laitetaan sit epäkeskomutterit, tai liukumutterit - mitä nimeä kukin haluaa käyttää.
Abarth 500 Esseesse
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Kiitos varmennuksesta.
Zenderit pitäisi kiillottaa ja kuunnostaa, mutta toiset vanteet niiden rinnalle olisi kivat..
Zenderit pitäisi kiillottaa ja kuunnostaa, mutta toiset vanteet niiden rinnalle olisi kivat..
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Ja muistakaa, että välttämättä ette edes tarvi niitä epäkeskoja !
Mulla ainakin meni suoraan 5x100 vanteet nätisti kiinni..
Alfan pultin koko kun on 12 ja vanteessa oleva reikä tehty 14 koolle, epäkeskoja ei tarvinnut !
Mulla ainakin meni suoraan 5x100 vanteet nätisti kiinni..
Alfan pultin koko kun on 12 ja vanteessa oleva reikä tehty 14 koolle, epäkeskoja ei tarvinnut !
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Tuollainen viritys on silti hieman arveluttava. Ei se pultin kartio istu keskelle vanteen kartiota ilman liukukartiopulttia. Ja jos vanteessa olisi 12mm reijät ei sitä saisi millään pulteilla kiinni.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Samaa sanoi Vianorin setä meikäläiselle kun kyselin peräkärrystä, jossa on joko 4 x 100 tai 4 x 98. Sanoi että ero on niin pieni ettei mitään väliä. En sitten tiedä onko viispultti-kiinnitys tarkempi, tai myöskään miten asia toimii käytännössä. Näin kuitenkin renkaita & vanteita työkseen myyvä & asentava mies sanoi.gfj-365 kirjoitti:Ja muistakaa, että välttämättä ette edes tarvi niitä epäkeskoja !
Mulla ainakin meni suoraan 5x100 vanteet nätisti kiinni..
Alfan pultin koko kun on 12 ja vanteessa oleva reikä tehty 14 koolle, epäkeskoja ei tarvinnut !
Mikä piru sieltä taas on rikki?
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
En näe mitään arveluttavaa laittaa 12mm pulttia 14mm reikään...
14mm jos olisi ja 5x98 vakiona ja muutos 5x100 Ei menisi...
14mm jos olisi ja 5x98 vakiona ja muutos 5x100 Ei menisi...
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
^Ongelmahan onkin siinä, että vetää pultin vinoon. Voi se joitakin kiristyskertoja mennä, mutta vaarana on että kierteet korkkaa.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
On se aikas paha viritys ruveta aiheuttamaan pultille vääntymää, no menevät sitten helpommin poikki kerralla.
Edit: unohtus toi hymiö.
Edit: unohtus toi hymiö.
Viimeksi muokannut palkus, 11 Elo 2014, 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Ei paha, vaan hengenvaarallinen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
^Kyllä.
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Maksaa jopa 50e 20kpl setti 2mm heitolla olevat liukumutterit niin ei paljoa sen takia viitsi alkaa hengellään leikkimään.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Kiva ny jos joku tappaa ittensä tänkin perusteella.gfj-365 kirjoitti:Ja muistakaa, että välttämättä ette edes tarvi niitä epäkeskoja !
Mulla ainakin meni suoraan 5x100 vanteet nätisti kiinni..
Alfan pultin koko kun on 12 ja vanteessa oleva reikä tehty 14 koolle, epäkeskoja ei tarvinnut !
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
En oo muuten edes nähny/hypistellyt tommosta liukumutteria Tarttee ainakin olla pirun pitkät pinnapultit, koska mutterin kartiosassa ei voi olla jenkoja eikä mitään muutakaan, jotta se kartio pääsee sisäreijästään melkein kiinni pulttiin. Siis semmonenhan tilanne siinä tulee, koska vanteiden reijät on useastii n.14,5 mm. Joidenkin orkkisvanteiden reijät voi olla pienemmätkin (13-13,5mm). Pääasia on, että pultti ei väänny ja tarpeeksi pituutta ja kartio passaa.
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Posted: Mon 11.8.2014 23:12
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
gfj-365 wrote:
Ja muistakaa, että välttämättä ette edes tarvi niitä epäkeskoja !
Mulla ainakin meni suoraan 5x100 vanteet nätisti kiinni..
Alfan pultin koko kun on 12 ja vanteessa oleva reikä tehty 14 koolle, epäkeskoja ei tarvinnut !
Kiva ny jos joku tappaa ittensä tänkin perusteella.
Kui sää tähän tartuit, mutta Vianorin ammattimiehen puheet jäi huomioitta ? Mutta et huomannut kuitenkaan kohtaani "VÄLTTÄMÄTTÄ"
5x98 vanteessa reikäväli on 57,6mm, kun taas 5x100 vanteessa se on 58.8mm. Erotusta tulee siis 1.2mm reikävälille .
Tämä nyt siis Alfan 12mm pultilla/ kiinnityksellä.
Miten tilanne muuttuu, kun vanteeksi halutaan laittaa 5x100 ?
= Jos vanne on alunperin suunniteltu 12mm pultille, ( 12mm reikä ) on todellakin pakko laittaa epäkeskot, jos meinaa saada ylipäätään kiinni.
Kun taasen, jos vanne on 14mm reijällä, muuttuu tilanne halkaisijaa laskettaessa heti 1mm parempaan suuntaan/ reikä .
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
gfj-365 wrote:
Ja muistakaa, että välttämättä ette edes tarvi niitä epäkeskoja !
Mulla ainakin meni suoraan 5x100 vanteet nätisti kiinni..
Alfan pultin koko kun on 12 ja vanteessa oleva reikä tehty 14 koolle, epäkeskoja ei tarvinnut !
Kiva ny jos joku tappaa ittensä tänkin perusteella.
Kui sää tähän tartuit, mutta Vianorin ammattimiehen puheet jäi huomioitta ? Mutta et huomannut kuitenkaan kohtaani "VÄLTTÄMÄTTÄ"
5x98 vanteessa reikäväli on 57,6mm, kun taas 5x100 vanteessa se on 58.8mm. Erotusta tulee siis 1.2mm reikävälille .
Tämä nyt siis Alfan 12mm pultilla/ kiinnityksellä.
Miten tilanne muuttuu, kun vanteeksi halutaan laittaa 5x100 ?
= Jos vanne on alunperin suunniteltu 12mm pultille, ( 12mm reikä ) on todellakin pakko laittaa epäkeskot, jos meinaa saada ylipäätään kiinni.
Kun taasen, jos vanne on 14mm reijällä, muuttuu tilanne halkaisijaa laskettaessa heti 1mm parempaan suuntaan/ reikä .
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Miten mun päähän ei mahdu se että jos vanteessa on 12mm reikä ja siitä laitetaan 12mm pultti niin se pultti ei kyllä liiku silloin sivusuunnassa yhtään. Eli jos vanteen reikä ei osu just kohdalle navan reikään niin ei siinä mitkään liukukartiot auta silloin.gfj-365 kirjoitti:Jos vanne on alunperin suunniteltu 12mm pultille, ( 12mm reikä ) on todellakin pakko laittaa epäkeskot, jos meinaa saada ylipäätään kiinni.
Kun taasen, jos vanne on 14mm reijällä, muuttuu tilanne halkaisijaa laskettaessa heti 1mm parempaan suuntaan/ reikä .
14mm reikä vanteessa ja 12mm pultti niin se pystyy liukumaan millin keskilinjasta joka suuntaan. Jos kuitenkin laitetaan kiinteällä kartiolla pultti eikä se osu vanteen reijän keskilinjaan niin eihän se kartiokaan osu silloin keskelle vanteen vastakartioon. Liukukartiolla homma onnistuu.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Niin, tuota en etes tiedä, onko moista olemassa, kun 5x100 jaolla olevat vanteet ovat kaikki olleet 14mm tehtyjä .. ( mitä vastaan on tullut )
12mm pultti niin se pystyy liukumaan millin keskilinjasta joka suuntaan. Jos kuitenkin laitetaan kiinteällä kartiolla pultti eikä se osu vanteen reijän keskilinjaan niin eihän se kartiokaan osu silloin keskelle vanteen vastakartioon. Liukukartiolla homma onnistuu.
Tuota noin.. millin keskilinjasta joka suuntaan ; 1.2mm erotus vanteen reikäjaossa . Eli liikkua tarvii vain 0.6mm suuntaan.
Kai me kaikki keskitetään se vanne kuitenkin paikoilleen sopivilla soviterenkailla, jos se ei suoraan sopiva ole ?
Ja muistetaan jälkikiristys, ettei niitä kuolemia satu ?
12mm pultti niin se pystyy liukumaan millin keskilinjasta joka suuntaan. Jos kuitenkin laitetaan kiinteällä kartiolla pultti eikä se osu vanteen reijän keskilinjaan niin eihän se kartiokaan osu silloin keskelle vanteen vastakartioon. Liukukartiolla homma onnistuu.
Tuota noin.. millin keskilinjasta joka suuntaan ; 1.2mm erotus vanteen reikäjaossa . Eli liikkua tarvii vain 0.6mm suuntaan.
Kai me kaikki keskitetään se vanne kuitenkin paikoilleen sopivilla soviterenkailla, jos se ei suoraan sopiva ole ?
Ja muistetaan jälkikiristys, ettei niitä kuolemia satu ?
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Tarpeeksi kovat pultit vaan niin kyllä se kartio kevytmetallivanteessa siirtyy, kun riittävästi kiristelee.Tiige kirjoitti:14mm reikä vanteessa ja 12mm pultti niin se pystyy liukumaan millin keskilinjasta joka suuntaan. Jos kuitenkin laitetaan kiinteällä kartiolla pultti eikä se osu vanteen reijän keskilinjaan niin eihän se kartiokaan osu silloin keskelle vanteen vastakartioon.
Ongelmahan sivussa istuvassa pultissa on siis tämä:
Kartio ottaa kiinni toiselta reunaltaan, mutta ei toiselta. Tästä kun jatkaa kiristämistä, pultti joko pureutuu vanteeseen siirtäen vanteen kartiota tai tukee vain toiselta reunalta ja haluaa tuon yhdeltä sivulta tulevan voiman ansiosta kääntyä lähestymään toista reunaa tähän tyyliin:
Maalaisjärjellä ajatellen tuntuu siltä, että pulttia kartioineen ei ole sunniteltu tuollaiselle vain yhdeltä reunalta tulevalle, parhaassa tapauksessa töyssyissä jopa iskevälle voimalle vaan sille, että kartio kiristyy tasaisesti tukemaan joka puolelta. En ota kantaa siihen kestääkö pultti tuollaista "sivukiristystä" vai ei, mutta itse en siihen luottaisi, kun kuitenkin oikeasti kohdalleenkin osuvia ratkaisuja on tarjolla.
Kuvien mittasuhteet ovat varmasti päin mäntyä, kuvat ovat vain havainnollistavia.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Juuri näin. Kyllä se on parempi käyttää epäkeskopultteja tai muttereita, jos jako ei ole täysin oikea. Esim.Vannetukussa Alfaan sopivat pultit ovat päivässä kotiovella
http://www.vannetukku.fi/pultit-ja-mutt ... 4_391.html.
Edit. Nyt ei näytäkään verkkokaupassa olevan oikeita, mutta varmasti saa kun kysyy.
http://www.vannetukku.fi/pultit-ja-mutt ... 4_391.html.
Edit. Nyt ei näytäkään verkkokaupassa olevan oikeita, mutta varmasti saa kun kysyy.
Abarth 500 Esseesse
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Muistakaa se jälkikiristys ja sopivat soviterenkaat!
Ja 0.6mm ei ole iso rako pojat kiristää kiinni, mutta nyt keskityn jo muihin juttuihin.
Jos hiukankaan tuntuu siltä, ostakaa toki epäkeskot, mutta ostakaa hyvät.
Niitäkin on mennyt maailmalla rikki .
Ja muistakaa ostaa merkkivanteet... saattaapi yllättää ikävästi, kun koko vanne hajoaa alta
Itse en viitsi ainakaan alkaa hengellä leikkimään sen takia, että olen ostanut 50-100e halvemmalla kakka vanteet... kuin merkkituotteet
Ja 0.6mm ei ole iso rako pojat kiristää kiinni, mutta nyt keskityn jo muihin juttuihin.
Jos hiukankaan tuntuu siltä, ostakaa toki epäkeskot, mutta ostakaa hyvät.
Niitäkin on mennyt maailmalla rikki .
Ja muistakaa ostaa merkkivanteet... saattaapi yllättää ikävästi, kun koko vanne hajoaa alta
Itse en viitsi ainakaan alkaa hengellä leikkimään sen takia, että olen ostanut 50-100e halvemmalla kakka vanteet... kuin merkkituotteet
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Löystyminen ei niinkään ole ongelmaa, vaan murtuminen. Pultin tapauksessa pulttia taivutetaan kiristäessä puolelta toiselle useita kertoja yhdessä vetorasituksen kanssa. Kovat pultit ei moista pitkään kestä. Siinä mielessä pinnapultit pääsee hieman vähemmällä, kun taivutus kohdistuu vain yhteen suuntaan, mutta en niidenkään kanssa menisi leikkimään, kun on asiallinenkin ratkaisu olemassa. Kiinalaiset halpis-liukukartiopultitkaan ei välttämättä ole sellainen, kun niiden lujuus voi olla mitä sattuu.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Edelleen, sarja liukkumuttereita maksaa 50 euroa. Jos se on minun tai jonkun muun lompakolle liian suuri sijoitus, kannattaa uudet yleensä +1000e vanne+rengas setit jättää kauppaan.
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Muttia, Polforeaa ja muita kompaten: Jos kaikki pulttiin kohdistuva vetävä/taivuttava rasitus tulee toispuoleisesti, niin kyseessä on voima, jota kestämään sitä pulttia ei ole suunniteltu. Ja hatarilla metalliopin/lujuusopin kurssien muistikuvilla sanoisin, että tuolla tavalla pultti, jossa on vielä kierreuritus kokee väsymismurtumaa ja särönkasvua pidemmän päälle väistämättä. Ei h-vetissä niin, se on todella vaarallista kikkailua!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Tänään tuli vastaan Bravo ('01), jossa oli kaikki etupään pultit kierot. Syy jäi hieman epäselväksi, mutta epäillään syyllisen olevan liian kova kiristys... Koska vanteet istuvat tasan kohdalleen ja oli oikealla jaolla. Näissä oli juurikin tuo Polfon alemman havaintokuvan efekti käynyt, tosin hieman lievemmässä mielessä. Eli ei ne oikeatkaan pultit välttämättä kaikkea kestä!
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Oiskohan ollut muutaman tuhatta kilometriä löysällä ne pultit?Aquatica kirjoitti:Tänään tuli vastaan Bravo ('01), jossa oli kaikki etupään pultit kierot. Syy jäi hieman epäselväksi, mutta epäillään syyllisen olevan liian kova kiristys... Koska vanteet istuvat tasan kohdalleen ja oli oikealla jaolla. Näissä oli juurikin tuo Polfon alemman havaintokuvan efekti käynyt, tosin hieman lievemmässä mielessä. Eli ei ne oikeatkaan pultit välttämättä kaikkea kestä!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
^
Sitähän ei tarina kerro, mutta mitään jälkiä kolhuista ei ollut. Pelkästään vääntymä. Vieläpä hyvin lähellä kartiota... Mutta mene ja tiedä?
Sitähän ei tarina kerro, mutta mitään jälkiä kolhuista ei ollut. Pelkästään vääntymä. Vieläpä hyvin lähellä kartiota... Mutta mene ja tiedä?
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Muistaako kukaan tapausta missä oli laitettu takavetoiseen alfaan (tais olla 75) etuvetoisen vanteet ilman keskireiän laajennusta. Mittaero taitaa olla 0.2mm, kuitenkin sen saa kiristettyä paikoilleen. Laakerit vain hajos kun napaan kohdistui vääntöä.
Joten hankkikaa nyt ihmeessä oikean moiset vanteet, ja jos tarvitsee säveltää tehdään se huolella. Tarpeeksi pitkät pultit ja jne...
Joten hankkikaa nyt ihmeessä oikean moiset vanteet, ja jos tarvitsee säveltää tehdään se huolella. Tarpeeksi pitkät pultit ja jne...
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Sen verran rajua vastakarvaa herättänyt tämä että pitää kyllä itsekin tosiaan mittailla itsekin ne kärryn vanteen jaot, reiät sun muut. Ajatuksena oli alunperin että olisi jostain vanhasta sopivalla jaolla olevasta Alfan mallista hommannut aikanaan kärryyn vanteet, niin olisi ollut tyylillisesti yhteensopivampi kuin nykyinen hirvitys. Jos sitten ei ole sopiva niin olkoon niin...
Mikä piru sieltä taas on rikki?
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
- Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
- Paikkakunta: Liminka
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
En mie ainakaan alkas ajaan autolla jossa moinen viritelmä olis. Vanteen jako täytyy olla just, eikä melkein.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Niin onko keskustelu nyt siirtynyt siihen ettei enää kannata käyttää 5x100 laisinkaan. Vai pelkästään, ettei käytä normipultteja niiden kanssa? Kyllä 5x100 on aivan turvallinen pulttijako 5x98 tilalle, kunhan keskireikä on oikea ja käyttää epäkeskopultteja. Esim. OZ, joka on oikeasti laatuvanteiden valmistaja, toimittaa 156:een 5x100 jaolliset vanteet. Ja kukaan täällä eikä muuallakaan ole taatusti kuullut, ettei olisi toiminut tai että ne olisi olleet jotenkin vaarallisia. Vedetään niillä radallakin..
Abarth 500 Esseesse
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Jaon muuttuessa ei normipultteja vaan jaon muuttuessa liukupultit, silloin ok. Näinhän se on. (Mikäli se vanteen reiän koko riittää pultinreikään osumiseksi ylipäätään)
Erityisen voimakkaasti on syytä kuitenkin tässä protestoida mielestäni tuota nimimerkin gfj-365 näkemystä kohtaan, että normipultit on ok "jos jako muuttuu vain vähän". Pulttiin kohdistuu toispuoleinen, taivuttava ja sykkivä rasitus => pidemmän päälle kestäminen on ihan tuurikauppaa. Voi se kestääkin, mutta viritelmä on hengenvaarallinen ja väittäisin kyllä että ennemmin tai myöhemmin metalli väsyy. Eihän siitä kartion pinta-alasta kanna varmaan kuin murto-osa, kun se on suunniteltu kantamaan kokonaan ja tasaisesti. (Polforean kuva hyvä). Jos se taas on kiristetty hampaat irvessä tai pulttipyssyllä kantamaan kokonaan, niin sittenhän se pultti olikin jo ihan kierossa ja joka renkaanvaihtokerralla vääntyy lisää => taas väsymispoikkaisun riski aivan ilmeinen. Ja ajan mittaan varmaan pilaa myös vanteen kartiokuoppapinnan...
Jotain vastuuta pitää olla jutuilla, joku nuori tuunaaja voi vielä ottaa tuon tosissaan. Missä Vianorissa se ammattilainen touhuaa, tiedänpähän välttää?
Erityisen voimakkaasti on syytä kuitenkin tässä protestoida mielestäni tuota nimimerkin gfj-365 näkemystä kohtaan, että normipultit on ok "jos jako muuttuu vain vähän". Pulttiin kohdistuu toispuoleinen, taivuttava ja sykkivä rasitus => pidemmän päälle kestäminen on ihan tuurikauppaa. Voi se kestääkin, mutta viritelmä on hengenvaarallinen ja väittäisin kyllä että ennemmin tai myöhemmin metalli väsyy. Eihän siitä kartion pinta-alasta kanna varmaan kuin murto-osa, kun se on suunniteltu kantamaan kokonaan ja tasaisesti. (Polforean kuva hyvä). Jos se taas on kiristetty hampaat irvessä tai pulttipyssyllä kantamaan kokonaan, niin sittenhän se pultti olikin jo ihan kierossa ja joka renkaanvaihtokerralla vääntyy lisää => taas väsymispoikkaisun riski aivan ilmeinen. Ja ajan mittaan varmaan pilaa myös vanteen kartiokuoppapinnan...
Jotain vastuuta pitää olla jutuilla, joku nuori tuunaaja voi vielä ottaa tuon tosissaan. Missä Vianorissa se ammattilainen touhuaa, tiedänpähän välttää?
Viimeksi muokannut wekkuli, 13 Elo 2014, 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
155ssa on ollut ainakin 10 vuotta, ellei enemmänkin, epäkeskopultit ja hyvin toimivat edelleen.
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
^^Kouvolassahan tämä oli
E: Mutta ettei nyt mene pelkästään negatiiviseksi mainokseksi, niin muuten olen kyllä saanut ko. paikassa asiallista palvelua. Enkä sitten tiedä mitä mieltä asentajat olisi olleet jos olisi ketjussa puheltua skenaariota pääsyt hallin puolelle ehdottelemaan. Vaikuttaa muuten henkilökunta kyllä ammattitaitoiselta.
E: Mutta ettei nyt mene pelkästään negatiiviseksi mainokseksi, niin muuten olen kyllä saanut ko. paikassa asiallista palvelua. Enkä sitten tiedä mitä mieltä asentajat olisi olleet jos olisi ketjussa puheltua skenaariota pääsyt hallin puolelle ehdottelemaan. Vaikuttaa muuten henkilökunta kyllä ammattitaitoiselta.
Mikä piru sieltä taas on rikki?
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Ja muistakaa, että välttämättä ette edes tarvi niitä epäkeskoja !
Mulla ainakin meni suoraan 5x100 vanteet nätisti kiinni..
Jos hiukankaan tuntuu siltä, ostakaa toki epäkeskot, mutta ostakaa hyvät.
Niitäkin on mennyt maailmalla rikki .
Näin minä olen sanonut ... ja tässä erään nimimerkin vastausta... mitä ihmettä
voimakkaasti on syytä kuitenkin tässä protestoida mielestäni tuota nimimerkin gfj-365 näkemystä kohtaan, että normipultit on ok "jos jako muuttuu vain vähän".
Noin... Älähän muuta minun sanomisiani !
Mulla ainakin meni suoraan 5x100 vanteet nätisti kiinni..
Jos hiukankaan tuntuu siltä, ostakaa toki epäkeskot, mutta ostakaa hyvät.
Niitäkin on mennyt maailmalla rikki .
Näin minä olen sanonut ... ja tässä erään nimimerkin vastausta... mitä ihmettä
voimakkaasti on syytä kuitenkin tässä protestoida mielestäni tuota nimimerkin gfj-365 näkemystä kohtaan, että normipultit on ok "jos jako muuttuu vain vähän".
Noin... Älähän muuta minun sanomisiani !
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
ebaysta hankin Maseratiin epäkeskot kun siinähän on uskomaton jako 106.. siinä on nyt alla 108 jakoiset Kappan vanteet ja hienosti pelaa.. jälkikiristys tärkeä toki. Tulivat muistaakseni englannista ja hinta muutaman kympin max..
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
GTAssa ollut nyt puoltoistavuotta 5x100 vanteet epäkeskopulteilla + 10mm keskittävät spacerit. Kolmet ratapäivät vedetty yms. ja vanteet pysyny paikallaan. Välillä tehnyt "pistokokeita" ja koittanut momenttivarrella,niin kiinni on jokaikinen pultti ! Tosin,normaalipulteilla en laittaisi kuin 5x98 vanteita (talvipyörät).
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Mulla oli Tipossa aikoinaan "hienot" kromi-Mangelsit. Renkaita ekaa kertaa vaihtaessa huomasin, että ne oli 4*100 jaolla. Peltivanne ei ollut oikein tykännyt kahden millin heitosta jaossa ja lähes jokaisen pultin reiän ympärillä näkyikin pieniä repeämiä. Vanteet meni pian auton mukana edelleen kiertoon. Meni varaosiksi yhdelle Fiat-harrastajalle ja hän kyllä huomasi heti, ettei vanteet ole ihan kondiksessa, joten tuskin niiden takia kukaan on veiviään heittänyt.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: Miten sopii 5x100 -> 5x98?
Sama juttu täällä. Entisessä satakuusnepassa oli Ozin vanteet joissa jako on 5x100, auton puolella jako 5x98. Pulteissa oli semmoinen "irtokartio" eli eräänlaiset epäkeskoputlit. Hyvin nuo toimi koko sen 11 vuotta minkä auto meidän perheessä vietti.Shakal kirjoitti:155ssa on ollut ainakin 10 vuotta, ellei enemmänkin, epäkeskopultit ja hyvin toimivat edelleen.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16