GiuliaSuper kirjoitti:Ootteko peitelly keulaa talvella? Ainakin kesäkeleillä nostaa nopeasti lämmöt, mutta talvea varten lähinnä kyselen.
Taisitkin saada jo pari vastausta, mutta täältä sitten vielä yksi lisää ja vähän erilainen.
Itse ostin salolaisesta nettikaupasta
maskinsuojan, ja ainakin täällä Pohjois-Karjalan talvissa se on ollut uskoakseni ihan hyödyllinen. Koostuu siis kolmesta osasta ja on vaivaton sekä kiinnittää että purkaa. Kovimmilla pakkasilla olen pitänyt suojusta myös keulakolmiossa, muuten käytössä on ollut vain kaksi alakappaletta.
Päädyin hankkimaan suojuksen keulalle, kun heti ekana Alfa-talvenani tuli kerran hieman ongelmia kylmäkäynnistyksen (työpaikalla oli tolppa ilmeisesti rikki sulakkeen hajottua) jälkeen yli 20 asteen pakkasessa. Ehdin ajaa pari kilsaa, kunnes moottori meni vikatilaan. Käynti nykien ja hiljaa kotiin. Seuraavana aamuna kävin näyttämässä autoa pikahuollossa, mutta mitään vikaa ei löytynyt eli vikakoodin nollaus riitti. Epäilivät vikailmoituksen syyksi mahdollisesti jotain jääkuplaa imusarjassa tjsp.
Joka tapauksessa ennen seuraavaa talvea hankin sitten nuo maskinsuojukset. Voi toki olla ihan sattumaa tai sitten niiden ansiota, mutta mitään tällaisia ongelmia ei ole sen jälkeen kolmen talven aikana ilmennyt, vaikka aika kovissakin pakkasissa on välillä tullut ajeltua. Mitä itse olen vähän yrittänyt vertailla pikkupakkasilla, niin ei suojuksilla kieltämättä erityisen selvää vaikutusta siihen ole, kuinka nopeasti lämmöt alkavat nousta. Toisaalta kovilla pakkasilla en ole tätä vertailua tehnyt, ja silloin se mahdollisesti vain pienikin hyöty voi olla ratkaiseva eli mä ainakin aion käyttää jatkossakin MiTon keulalla noita peittoja talvella.
Nelli kirjoitti:Onko kellään muuten tietoa onko sadetunnistin vakiona kaikissa Mitoissa vai onko se lisävaruste?
Lisävarustehan se on juu, useimmiten varmaan hankittu Pack Comfortin mukana, kuten yllä todettiin. Samaan Pack Comfortiin kuului sadetunnistimen lisäksi ajovalojen hämärätunnistin, automaattisesti himmenevä taustapeli, vakionopeudensäädin ja automaatti-ilmastointi. Näistä kolme ensimmäistä varustetta olivat sellaisia, ettei niitä olisi voinut edes hankkia yksittäin.
Tilasin oman MiToni loppuvuodesta 2010, ja silloin tuo koko Pack Comfortin setti maksoi QV:ssakin veroineen vain runsaat 800 euroa. Voisin kuvitella, ettei kovin montaa autoa ole tehdastilattu ilman tätä pakettia. Liikkeiden esittelyautoiksi hankituissa kappaleissa tosin sitten taisi olla noita karvalakkimalleja, missä ei ollut mitään ylimääräistä.
Ja kaikki em. varusteet ovat tosiaan varsin hyödyllisiä. Itse tosin opin vasta viime talvena hyödyntämään kunnolla automaatti-ilmastointia. En vain ollut jostain syystä ennen tajunnut käyttää sitä Full Auto -tilassa (jolloin ilmastoinnin suuntia ei siis säädetä itse), mutta tuohan on mitä parhain varsinkin, jos keli on sellainen, että muuten meinaisi olla lasit helposti hieman huurussa. Hauskaa oli huomata, että vielä kolmen vuoden käytön jälkeenkin omasta autosta löytyy uusia hienoja ominaisuuksia.