Tervehys! Alfa kantaan palattu parin vuoden tauon jälkeen kun ei osannut pysyä poissakaan
Jonkun verran haulla googlettemalla löyty tieto jostain läppä moottorista ja huonoista johtoista mutta oisko vinkkiä mistä lähtisi ongelmaan purkamaan. Ei aina anna vika ilmoitusta esim eilen anto vasta kun väänsi kylmälle (ei myöskään puhalla kylmää ollenkaan..)
Millä lukialla sais vika koodit luettua? Ja saako piuhoja valmiina ilman modaamista.
Dippikytkimillä saa suoraan. Miten on, onkohan siellä aineita sisällä lainkaan? Silloinhan kompura ei kytkeydy, eikä myöskään kylmää tule. Valo jos syttyy, se ei automaattisesti tarkoita, että kompura hyrähtää käyntiin.
Muutama oleellinen asia, mitä vaaditaan jotta ilmastointi toimii:
- Sopiva määrä kylmäainetta ja öljyä järjestelmässä (ei vuoda)
- Flekti hyrähtää käyntiin, kun kompuralta käsketään kylmää (muuten nousee paine liikaa ja katkoo kompuraa)
- Ehjä kompura...
tota aircon faulttia on monet koittanu selvittää. Jotkut (kuulemma) saanut sen korjattua, mutta vika ilmeisesti voi olla melkein missä vaan.
Mulla antoi vikakoodin jostain läppämoottorista, en muista mikä se oli.
Kun mulla on vika päällä, manuaalisesti toimii puhalluksen suunnanvaihdot, teho ja muut, mutta lämpötilaa vaihtaa vain äärikylmän ja kuuman välillä muistaakseni.
Mulla ilmoitus tuli yhtä harvoin tai usein riippuen kuun asennosta, oli kylmäaineet sisällä tai ei.
Toi antaa lämmintä ilmaa (ei kuumaa) tai sitten haaleahkoa.. Ilmastoinnin putket tuntuvat olevan kylmiä jos nyt mitään kertoo. Mites dippaaminen käytännössä käy?
Korkeapainepuolen pitää lämmetä, matalapainepuolen pysyä viileänä/kylmänä. Jos näin ei käy, ei järjestelmässä tapahdu ainakaan paljoa mitään. Koska viimeksi tehty ilmastointihuolto?
^^
Tuostahan on paljon juttua ainakin 156:n alla, jossa mm. lämpötila-anturi on ollut syyllinen? Sitä en muista, oliko ulkolämpötilan vaiko sisälämpötilan. Ja täällä foorumilla oli ainakin yksi tapaus, jossa syyllinen oli itse säätöpaneeli...
Voisi tarkistaa toimiiko takaisinkierrätys. Mulla antoi 166 Air Conditioning Faultyn koska takaisinkierrätys (Recirc)-läppää kääntävä moottori oli täysin jumissa, täynnä vettä ja ruosteista paskaa. Pystyi vaihtamaan uuteen purkamatta mitään isommin.
sew kirjoitti:Voisi tarkistaa toimiiko takaisinkierrätys. Mulla antoi 166 Air Conditioning Faultyn koska takaisinkierrätys (Recirc)-läppää kääntävä moottori oli täysin jumissa, täynnä vettä ja ruosteista paskaa. Pystyi vaihtamaan uuteen purkamatta mitään isommin.
Muistaakseni meni näin. Pahus kun en ottanut kuvaa!
Alkudiagnoosi siis: vaikka painoi napista sisäkierron päälle, ei kuulunut mitään muutosta puhaltimen äänessä.
Noh. Tuulilasin alta ulkopuolelta muovit pois.
Repsikan puolella ahtaassa raossa näkyy neliskanttinen muovinen aktuaattori.
Aktuaattori pois (lyhyt ruuvari ja gynekologimaiset sormet), ja uusi tilalle. Tilasin uuden mokkulan oikein merkkiliikkeen kautta. Virheilmoitukset on pysyneet poissa.
Aktuaattorin pystyy purkamaan ja sen olisi ehkä voinut kunnostaa, mutta....
Toi recirc läppä tuntuu pelaavan ihan ok, sain viimein vika koodit luettua mutta ei näistä paljoa viisastunut..
B1014 communication line ICS/Cllima commands
B1023 Audio module connections
B102A commonication line Clima commands/Clima control unit
B102B Communacation line ICS/Clima commands