Terve,
Osaisiko kukaan auttaa tässä tapauksessa. Isälläni on Alfa 166 2.0 ts vm. 2003. Auton ajonvakautuksessa ilmeni jo viime vuonna häikkää, auto ikäänkuin tuntuu tekevän mutkassa menosuuntaan nähden korjausliikkeen päinvastaisesti, niin kuin auto haluaisi mennä juurikin toiseen suuntaan! Ajonvakautus kokeiltiin ottaa kokonaan pois päältä ja meno muuttui mutkissa turvallisemman tuntuiseksi.
Nyt ongelmaksi on tullut lisäksi seuraavaa: edestä kuskinpuolen etujarru ja takaa apukuskinpuolen takajarru ovat alkaneet jumiutua omia aikojaan!
Nyt viimeisin reissu tänään päättyi niin, että jarrut menivät ristikkäin aivan lukkoon, niin että kärykin jo kävi, meno loppui siihen. Työkaluilla jarrut sai kuitenkin availtua, ja ajeltua varovasti kotiin. Ikäänkuin tällä ajonvakautuksen mystisellä toimintahäiriöllä ja jarrujen lukkiutumisella olisi yhteys?
Autosta luetaan nyt ensi tilaan vikakoodit. Onko mitään vastaavaa sattunut kellekkään? En oikein tunne ajonvakautuksen sielunelämää. Tuntuu tosiaan kuin systeemi toimisi päinvastoin, kuin pitäisi.
A-P
166 ajonvakautuksen ongelma
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 07 Helmi 2011, 22:27
- Car(s): Fiat Coupe 2.0 20vt, Lancia Kappa Coupe 2.0 16vt, Lancia Lybra, Fiat Linea, Fiat Brava...
- Paikkakunta: Rauma
166 ajonvakautuksen ongelma
Fiat Coupe, Lancia Lybra, Lancia Kappa C.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 166 ajonvakautuksen ongelma
Ajonvakautus kuuluu niihin toimintoihin, jotka todennäköisemmin pudottavat itsensä pois päältä kuin alkavat hullutella, jos jokin anturi antaa vääriä lukemia. Eihän se tietysti ihan mahdotonta ole, mutta vaatisi melkeinpä jo kaksi yhtäaikaista vikaa. Olisiko ajonvakautuksen keskusyksikön liittimessä ongelmaa?
Jarrujen jumiminen voisi selittää tuota ajonvakautuksen toimimattomuuttakin. Jos jokin jarru jää laahaamaan vain hiukan verran, sen mahdollisesti tuntee vasta tilanteessa, jossa ajonvakautus alkaa puuttua peliin. Kannattaisi varmaan tehdä jarruille täysi huolto ennen kuin alkaa etsiä ongelmia elektroniikasta, pl. tuon liittimen suihkiminen kontaktispraylla ja sen lukituksen tarkastus.
Jarrujen jumiminen voisi selittää tuota ajonvakautuksen toimimattomuuttakin. Jos jokin jarru jää laahaamaan vain hiukan verran, sen mahdollisesti tuntee vasta tilanteessa, jossa ajonvakautus alkaa puuttua peliin. Kannattaisi varmaan tehdä jarruille täysi huolto ennen kuin alkaa etsiä ongelmia elektroniikasta, pl. tuon liittimen suihkiminen kontaktispraylla ja sen lukituksen tarkastus.
Järkiautoilija
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 166 ajonvakautuksen ongelma
Veteleekö kumpaankin suuntaan?
Ja tosiaan kandee jarrut huoltaa ekaks, vaikkei vakautusta käyttäisikään.
Kun pääset ATKoon ääreen, niin sillä vois tarkistaa esim. ratin asentoanturin lukemat, jos vaikka joku valehtelee.
ABS-yksikkö moro?
MultiEcuScanilla saa jotain tietoja, mullakin lelut löytyy...
Ja tosiaan kandee jarrut huoltaa ekaks, vaikkei vakautusta käyttäisikään.
Kun pääset ATKoon ääreen, niin sillä vois tarkistaa esim. ratin asentoanturin lukemat, jos vaikka joku valehtelee.
ABS-yksikkö moro?
MultiEcuScanilla saa jotain tietoja, mullakin lelut löytyy...
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: 166 ajonvakautuksen ongelma
Jarruletkut ja jarrusatuloiden männät + tiivisteet uusiksi.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong