Matkustajan airbagin irvistävän kannen korjaus 156

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
teletappi
Viestit: 121
Liittynyt: 05 Loka 2012, 22:18
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Helsinki

Matkustajan airbagin irvistävän kannen korjaus 156

Viesti Kirjoittaja teletappi »

Tyhmissä kysymyksissä 156:sta oli puhetta että laitan kuvallisen kertomuksen yrityksestäni korjata matkustajan airbagin kannen irvistävää olemusta ja tässä saldoa. Idean sipistelyyn sain alfaownerin tästä keskustelusta: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... ost3711828

0. Tilaa / hanki uudet nepparit. Kaksi kappaletta. Osanumero: 71713084 Itse tilasin osoitteesta http://www.alfaworkshop.co.uk/

1. Airbagin kanssa kun pelataan, lienee parempi olla varma kuin saada bagi työkalujen kera naamalle. Eli ensiksi akun miinusnapa irti ja pelkääjän bagi pois päältä. Odotellaan vielä vaikka vartti jotta viimeisetkin varaukset häviävät.

2. Matkustajan airbagin kansi on kiinni alareunastaan kahdella nepparilla, jotka hajoavat bagin poksahtaessa ja tämän lisäksi ylhäältä turvavyön kaltaisella remmillä, joka on kiinnitetty varsinaisen airbagin alle/taakse. Tästä syystä hansikaslokeron purkaminen tieltä on välttämätöntä.

3. Kun hansikaslokero on irroitettu, voidaan airbagin remmi irroittaa avaamalla kaksi 10mm pulttia.

4. Irroitettu muovikansi on muovailtavissa kuumentamalla sitä TAKAPUOLELTA esim. kuumailmapuhaltimella ja painamalla kuumana paikalleen kojelautaan. Itse kuumensin kantta sisäpuolelta kunnes muovin pinta muutti tekstuuriaan, ehkä 1-2 min lämmityksellä. Kuumaa kantta voi jäähdyttää paikallaan vaikkapa märällä rätillä.

5. Kun mieluinen muoto on saavutettu voidaan uudet nepparit laittaa paikalleen ja painaa kansi lopullisesti sijoilleen.

6. Kiinnitä kaikki käänteisessä järjestyksessä ja nauti lopputuloksesta.

Kuvat: http://imgur.com/a/QaSqF#0

Olen todella tyytyväinen lopputulokseen, eikä homma ollut mitenkään vaikea. Hansikaslokeron irroitus lienee työläin osuus. Suosittelen.


Ps. Neppareita meni muutamia rikki painellessa kantta paikalleen, joten kannattanee tilata ylimääräisiä tai varautua liimailemaan katkenneita jos huonosti käy. Itse tilasin pari ylimääräistä ja säästin myös rikkonaiset jos tulevaisuudessa tarvetta moisille.
Viimeksi muokannut teletappi, 06 Loka 2014, 13:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Matkustajan airbagin irvistävän kannen korjaus 156

Viesti Kirjoittaja palkus »

nätti tuli :-D Omassa tuo vasen alakulma hirvistää kans, tarttis kans entrata. Tuonne vasempaan nurkkaan onkin klipsiltä näköjään matkaa vähän, pääseeköhän lämpövaihtelujen/parkkipaikkapaahteen takia taittumaan? Mikäköhän tuo oikeanpuolen klipsin oli poikkassu, onko vääntö sitten niin kova? :shock:

teletappi
Viestit: 121
Liittynyt: 05 Loka 2012, 22:18
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Helsinki

Re: Matkustajan airbagin irvistävän kannen korjaus 156

Viesti Kirjoittaja teletappi »

Joo, luulen että auringossa tuo kansi kipristyy. Nepparit ovat todella herkkiä napsahtamaan ja taipuneen muovin jännite varmasti riittää.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Matkustajan airbagin irvistävän kannen korjaus 156

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Siitähän tuli paljon parempi 8) Omassa alareuna on keskeltä hieman liian suora, mutta ei niin paljon että ainakaan toistaiseksi olisi tarvinnut/viitsinyt moiseen ryhtyä. Hyvä kuulla että tarvittaessa onnistuu.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

Re: Matkustajan airbagin irvistävän kannen korjaus 156

Viesti Kirjoittaja SP »

Jos joku tarvitsee uutta airbagin kantta niin mulla on niitä n.15 kpl varastossa, ovat uusia tehdaspakkauksissa :wink:
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

teletappi
Viestit: 121
Liittynyt: 05 Loka 2012, 22:18
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Helsinki

Re: Matkustajan airbagin irvistävän kannen korjaus 156

Viesti Kirjoittaja teletappi »

SP kirjoitti:Jos joku tarvitsee uutta airbagin kantta niin mulla on niitä n.15 kpl varastossa, ovat uusia tehdaspakkauksissa :wink:
:-D Hypoteettinen kysymys: paljonko olisit yhdestä kappaleesta pyytänyt?

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

Re: Matkustajan airbagin irvistävän kannen korjaus 156

Viesti Kirjoittaja SP »

teletappi kirjoitti:
SP kirjoitti:Jos joku tarvitsee uutta airbagin kantta niin mulla on niitä n.15 kpl varastossa, ovat uusia tehdaspakkauksissa :wink:
:-D Hypoteettinen kysymys: paljonko olisit yhdestä kappaleesta pyytänyt?

10e :roll:
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Matkustajan airbagin irvistävän kannen korjaus 156

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Täydennetään kysymystä, että kumpaan, uuteen vai vanhaan kojelautaan kuuluvia kansia? Muoto liene sama, mutta pintahan on muuttunut.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

Re: Matkustajan airbagin irvistävän kannen korjaus 156

Viesti Kirjoittaja SP »

Alfissimo kirjoitti:Täydennetään kysymystä, että kumpaan, uuteen vai vanhaan kojelautaan kuuluvia kansia? Muoto liene sama, mutta pintahan on muuttunut.
veikkaisin että vanhempaan, varaosanumero on 156016684
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Vastaa Viestiin