156:n onneton alavääntö
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
156:n onneton alavääntö
Mistähän johtuis, ku auto on todella tehoton 2000-3000rpm?
Itse epäilin venttiilinmuunninta, mutta JKL:n DA torpedoi idean ku niiden testeri ei näyttänyt sitä. (lukekaa tarkemmin "YLEISTÄ LÖPINÄÄ -osiosta") Syyttivat tulppia, ku niitä ei oo vaihdettu niillä ja sit MAF:ia. Uus MAF ei kuitenkaan muuttanut mitään.
Onko kellään ollut vastaavaa vikaa? varsinkin kylmänä moottori ronksottaa aikalailla, ja tuntuu et kulutus ois noussut kans. Autolla ajettu 111tkm.
Itse epäilin venttiilinmuunninta, mutta JKL:n DA torpedoi idean ku niiden testeri ei näyttänyt sitä. (lukekaa tarkemmin "YLEISTÄ LÖPINÄÄ -osiosta") Syyttivat tulppia, ku niitä ei oo vaihdettu niillä ja sit MAF:ia. Uus MAF ei kuitenkaan muuttanut mitään.
Onko kellään ollut vastaavaa vikaa? varsinkin kylmänä moottori ronksottaa aikalailla, ja tuntuu et kulutus ois noussut kans. Autolla ajettu 111tkm.
Abarth 500 Esseesse
Onhan auto toiminut 2000-3000 välillä ripeämmin aiemmin?
Tuo kierrosluku on todella laiska verrattuna muuhun alueeseen, tosin tuntuu riippuvan siitä pajonko antaa kaasua ja mistä kierrosluvusta kiihdytyksen aloittaa. Tai voihan tuo minunkin autoni olla viallinen?!?
Onko äänet mekaanisia vai voisiko aiheutua puristusten vuotamisesta?
Tuo kierrosluku on todella laiska verrattuna muuhun alueeseen, tosin tuntuu riippuvan siitä pajonko antaa kaasua ja mistä kierrosluvusta kiihdytyksen aloittaa. Tai voihan tuo minunkin autoni olla viallinen?!?
Onko äänet mekaanisia vai voisiko aiheutua puristusten vuotamisesta?
Alfaton ainakin hetkellisesti...
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
On se aiemmin paremmin vetäny, vaikkei mikään vääntöihme olekaan. Kyllä se mekaaniselta kuulostaa, vaikken mun moottorituntemus inssitasoa ole. Lämmittyä käy hieman nätimmin... 3000 jälkeen nykäisee ihan kivasti ja vielä 5000 jälkeen vielä hieman. Pintakaasulla kiihdyttäessä ei tunnu ongelmia. DA sanoi et on siinä vikaa, mutta ei tiedä mikä, eikä jaksa kiinnostua asiasta.
Abarth 500 Esseesse
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 156:n onneton alavääntö
m.sa kirjoitti:Mistähän johtuis, ku auto on todella tehoton 2000-3000rpm?
Itse epäilin venttiilinmuunninta, mutta JKL:n DA torpedoi idean ku niiden testeri ei näyttänyt sitä. (lukekaa tarkemmin "YLEISTÄ LÖPINÄÄ -osiosta") Syyttivat tulppia, ku niitä ei oo vaihdettu niillä ja sit MAF:ia. Uus MAF ei kuitenkaan muuttanut mitään.
Onko kellään ollut vastaavaa vikaa? varsinkin kylmänä moottori ronksottaa aikalailla, ja tuntuu et kulutus ois noussut kans. Autolla ajettu 111tkm.
jos ääni on samanlainen kuin venttiilit naputtais, dieselmäinen niin melko varmasti ajoituksenmuunnin. Se 2000-3000 tuntuu yleensä laiskalta kun ajoitus muuttuu n 3000 kierroksella jolloin kunnon veto alkaa, siinä en kunnon ero joten ne alakierrokset voivat helposti tuntua ponnettomilta.
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
TS 16V imunokkien ajoitus
Ensinnäkin: ns. diesel-ääni johtuu imunokka-akselin ajoittimesta. Ajan mittaan siihen tulee väljää pitkittäissuunnassa ja tulos on ruma naputtava ääni. Korjauskustannus riippuu TS 16V moottorin versiosta. Muistaakseni jos ajoittimessa on vihreä leima, joutuu uusimaan koko nokka-akselin. Uusimpiin versioihin on saatavana halpa korjaussarja (jousi ja prikka). Työ tietenkin maksaa.
Toinen asia: TS 16V moottorin imunokan ennakko muuttuu kahdesti kierrosalueella; ensimmäinen muutos on n. 1800 rpm kohdalla ja toinen (muutos takaisin) 5000 rpm paikkeilla.
Toinen asia: TS 16V moottorin imunokan ennakko muuttuu kahdesti kierrosalueella; ensimmäinen muutos on n. 1800 rpm kohdalla ja toinen (muutos takaisin) 5000 rpm paikkeilla.
Re: TS 16V imunokkien ajoitus
juu tuo 3000 oli siinä vanhemmassa alukoneessa ja on muuttunut näihin uudempiin alemmille kierroksille, mutta monesti porukka ihmettelee huonoa vääntöä tuon takia kun siinä tuntuu selvä "pykälä"155156 kirjoitti:Ensinnäkin: ns. diesel-ääni johtuu imunokka-akselin ajoittimesta. Ajan mittaan siihen tulee väljää pitkittäissuunnassa ja tulos on ruma naputtava ääni. Korjauskustannus riippuu TS 16V moottorin versiosta. Muistaakseni jos ajoittimessa on vihreä leima, joutuu uusimaan koko nokka-akselin. Uusimpiin versioihin on saatavana halpa korjaussarja (jousi ja prikka). Työ tietenkin maksaa.
Toinen asia: TS 16V moottorin imunokan ennakko muuttuu kahdesti kierrosalueella; ensimmäinen muutos on n. 1800 rpm kohdalla ja toinen (muutos takaisin) 5000 rpm paikkeilla.
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Meillä oli 33 16V:ssä juuri samanlainen ongelma. Kulutus oli yli 2 litraa suurempi ja alakierroksilla auto oli täydellisen hengetön. Alle 2500 kierroksen atutolla ei juuri voinut ajaa, koska vääntö oli äärimmäisen ohut. Moottorin ääni oli kovempi ja ikäänkuin "viritetympi".Onko kellään ollut vastaavaa vikaa? varsinkin kylmänä moottori ronksottaa aikalailla, ja tuntuu et kulutus ois noussut kans. Autolla ajettu 111tkm.
Syynä oli toisen jakohihnan väärä asennus: 3 hammasta pielessä. Viallinen vaihto oli suoritettu edellisen omistajan toimesta DA:ssa. Korjauksen jälkeen auto oli kuin uusi.