Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

en muista.
molex to sata, lose all your data.

pitbull
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Helmi 2014, 11:26

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja pitbull »

missä alffassa on odb portti?vai onko sitä.tyhmä ei vaan tiiä sitä.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

pitbull kirjoitti:missä alffassa on odb portti?vai onko sitä.tyhmä ei vaan tiiä sitä.
Ratin vasemmalla puolella vähän alaviistossa. Siinä on semmoinen luukku jonka alta se löytyy.
Kuva on kai GT:stä, mutta vastaavasta paikasta löytyy http://www.mp3car.com/attachments/show- ... ustom-.jpg
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

pitbull
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Helmi 2014, 11:26

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja pitbull »

kiitos paljon.pitääpä kurkata sinne.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nyt on kiinni uutta osaa kaikki, paitsi hihna. Ja kulkee, missä pitääkin... Eli kai se sitten hihnassa vika on...

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^no vie paska takas ja ota uus tilalle?

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Ja haitarisaappaan maa missä väsättykin.. :lol:
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Noh, nyt on vanha hihna, uudet osat. Videotakin... Hieman elää, kuulemma normaalisti... http://youtu.be/BadXz4m6Flo

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Siitä elämisestä saisi paremman käsityksen jos se kamera näyttäisi jotain kuvakulmaa pidempään kuin puoli sekuntia kerrallaan ;)

Mutta se vähä mitä tuosta näkyi ei näyttänyt huolestuttavalta.

kabanossi
Viestit: 122
Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
Paikkakunta: Liminka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja kabanossi »

kabanossi kirjoitti:Osaiskohan joku neuvoa mikä tuli 2.5 v6 alfaan kun koelautaan ei syty avaimen kuva, ja startatessa auto ei käynnisty. Saa neuvoo puhelimellakin joka olis nopein tapa saada auto käyntiin. Numero olis 040-8211744 Kari. Olisin super tyytyväinen jos sais tämän ratkaistua piakkoin.
Vika ratkaistu, yksi 7.5 amppeerin sulake oli palanut, ja pikku busso toimii taas.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuomas K kirjoitti:Siitä elämisestä saisi paremman käsityksen jos se kamera näyttäisi jotain kuvakulmaa pidempään kuin puoli sekuntia kerrallaan ;)

Mutta se vähä mitä tuosta näkyi ei näyttänyt huolestuttavalta.
Joo, ei jaksanut.

Uusi hihna tosiaan "elää" tuonne sisäsyrjään ja jää sinne, kokoajan pyrkien sisemmäks.
Vaihdoin toisen uuden hihnan. Sama juttu. Vanhalla hihnalla videon kaltainen, edelleen.

Lopputulema:
Hammaspyörät kaputt. Ei enää vaihtoehtoja jäljellä. Saa vaikka palaa koko v#¤%n p#¤ka, koska parilla eurolla ei hommata nokan, kampuran ja korkeapainepumpun hammaspyöriä sekä pultteja näille.
Ja vaikka olis rahaa osiin, en saisi niitä niin nopeasti, että kerkeisin ensiviikon torstaihin mennessä ne asentamaan paikallensa, joten sitten joku muu joutuisi sen tekemään (ellei jollain ole kaikki sopivia työkaluja yms schaibaa ja paikkaa, jossa tehdä).

Laitan siis vanhalla hihnalla romun läjään ja ajan hevonkuuseen. Kestää jos kestää, voivoi jos ei. Rahat on loppu, samoten v-käyrä niin ylhäällä et aivan yks ja sama.

Jos tuloja olisi enemmän, kuin 900eur kuukaudessa, tämä vain veetuttaisi ja voisi tilata ebaysta uudet osat (joku 150eur + postit), mutta kun ei.
Ja sitten vasta veetuttaisikin, jos tuonkaan jälkeen ei hihna kulkisi suoraan -> kansi irti -> ....


EDIT:
Lisätään vielä, että uusi hihna vetää yli 3mm syvemmälle lohkoa kohti, kuin videollakin näkyvä vanha hihna.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^vaikka lopputulema oli jo, niin kerran vielä. :) Tota nauhotusta kun kattoo, niin vanhalla hihnalla ja uusilla muilla palikoilla hihna kulkee juur samoissa kohtiin, kuin vanhalla kokoonpanolla. Näyttäis siltä, että alas ohjurilta ja kiristimeltä on ok ja sitten yläpää v*ttuilee. Kartioksikuluminen ei ihan yleistä taida olla, joten tuosta vesipumpun kiinnityksestä vielä: veditkö siis pinnat puhtaaksi kaikesta? ei kohoumia tasopinnoilla, edes kiinnityskierteiden kohdalla? Remmin kireys ok?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Check.
Check.
Check.
Check ja vivelä kerran, check.

On taatusti puhdasta, pumppu kilahtaa selvästi metalli metallia vasten ilman pienintäkään epäselvyyttä.
AINOA millä on merkitystä, on sillä kumpaa hihnaa käytetään. Uusi hihna ei näytä kunnolla painuvan hammaspyöriä vasten ("pohjaa" hampaiden kärjillä...). Silmämääräisesti missään ei näy mitään feelua mihinkään, paitsi kulumaa. Joten oletetaan nyt, että vika EI olisi noissa hammaspyörissä - NO MISSÄ SITTEN!? Kaikki on linjassa niin hyvin kuin silmin pystyy katsomaan. Ei väpätyksiä tai tärinöitä (normaalista poikkeavaa). Ei väljää.

Nyt on ollu kuitenkin ainakin seuraavat kombot kasassa:
- Uusi hihna, uusi ohjuri, uusi kiristin ja uusi VP == EI TOIMI (PS, vanhalla hihnalla toimii)
- Uus hihna, vanha ohjuri, uusi kiristin ja uusi VP == EI TOIMI (PS, vanhalla hihnalla toimii)
- Uus hihna, vanha ohjuri, vanha kiristin ja uusi VP == EI TOIMI (PS, vanhalla hihnalla toimii)
- Uus hihna, vanha ohjuri/kiristin/VP == EI TOIMI (PS, vanhalla hihnalla muuten tämäkin kombo toimii?)
- Kaikki vanhaa = TOIMII (lisää uusi hihna, EI TOIMI)

Kahdella vesipumpulla, kiristimellä, ohjurilla ja peräti KOLMELLA jakohihnalla kokeiltu. Ainoa, mikä muuttaa toimintaa, on itse hihna.

Joten kuluneet hammaspyörät. Tai kiero lohko. Tai jotain muuta yhtä mukavaa.

Juuhis
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Syys 2006, 16:30
Paikkakunta: Toijala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Juuhis »

^ Aqulle. Mittaa ne hammaspyörät kummaltakin puolin. Selviää onko kuluneet kartioiksi ja mitkä pyörät.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^jaahas
Uusi hihna ei näytä kunnolla painuvan hammaspyöriä vasten ("pohjaa" hampaiden kärjillä...)
Siinä se sitten. Jos se uus remmi on oikea varmasti, niin hihnapyörät vaihtoon. Nyt on käynyt niin imo, että edellisen silikooni-reminvaihtajan jäljiltä on jääny vesipumppu vinoon ja siten hihnapyörät kulahtaneet normaalia enemmän.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Ei vaan aika anna periksi. Pitää laittaa auto nippuun ja ajoon, ei vaan voi mitään. Plus perus mauseri riittää siihen mihin riittää. Ja ei ne reunoista ole kuluneet, vaan keskemmältä enempi. En minä tiedä..... Ideat loppui kaikilta kesken, soitin mm. AutoFilaroon, nokian Autotaloon ja parille paikalliselle/muulle tutulle + kolmen muunkin mekaanikon kanssa ihmetelty tuota. Tuo rullien epälinjaus epäily oli moneen kertaan, mutta silmiin ei näy. Nokan hammaspyörän mittasin mitä pystyin, pientä epätasaista ja epäsuoraa kulumaa, mutta ei mitään ihmeellistä (omasta mielestäni).

Edelleen hihna kampeutuu kampuran jälkeen lohkoa päin. Sen sijaan se kampeutuu ULOSPÄIN ennen kampuraa. Hihna (uusi) tuntuu vääntävän itseään jopa ulkoreunaan liikaa, rauhallisesti pyöritettäessä huomaa hyppivän kampuran hammaspyörän ulkoreunaa vasten (eli yrittää kammeta itseään pois hampailta), kun taas heti sen jälkeen se kampeutuu kohti lohkoa erittäin jyrkästi -> menee kierossa.
Vaikea kuvailla tuon selkeämmin...

^
No, Nokian Autotalo(t?). Ei osannut sieltä sanoa muuta kuin sen, että varmuudella ovat pumpun vaihtaneet (koska semmoinen on laskutettu) ja etteivät ne mitään ihme virityksiä tee.

No, joka tapauksessa ne pitää vaihtaa. Sitten kun joskus saa jostain rahaa. Muttakun ei ole sitä rahaa. Vielä yhtään. Persuuksista.

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Niin kai koitit eri merkkisillä remmeillä? Mut joo kyllä ne pyörätkin kuluu.

Ottaako se kiinni siihen pulttiin jos on sisäreunassa? Meinaan ellei, voisi sekin olla parempi vaihtoehto kuin vanhalla remmillä ajo...

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ottaa.

Nimenomaa se yksi pultti, mikä on vesipumpun ja korkeapainepumpun välissä, oikeastaan suoraan hihnan korkeudella. Pultin alareuna on liki hammaskosketuksessa... Eli en uskalla ajaa uudella, jos se päättääkin kampeentua vähän lisää :(

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Juu ei silloin. Mut tosiaan oliko eri merkkisiä hihnoja kokeilussa? Meinaan siinä profiilissakin voi olla pikkasen eroa, eli jos vaikka edes pikkasen sopeisi paremmin hampaalle...

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Aqu: Jos et parempaa tilaa löydä niin tuota meitin toista tallia voit lainata. Mitä työkaluja siinä tarvii? Kohtuullinen varustelu löytyy, mutta nosturia ei löydy. Toisessa tallissa reilun auton mittaiset ajosillat, joten vähän ylemmäs saa. Toisessa pystyy käyttämään niitä päälle ajettavia ramppeja. Kummassakin tallissa on 90, joten täytyy tuupata pihalle siksi aikaa.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

miaksu kirjoitti:Siis minkä mittane moniurahihna on 156 ts ilmastoinnilla olevaan passeli ?? miks niitäki pitää olla kymmentä eri sorttia :x
Lyö eperiin valmistenummero ja katso sieltä oikia. Tarpeeton daycon 1855 remmi pyörii mulla tavaratilassa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

-HH- kirjoitti:Juu ei silloin. Mut tosiaan oliko eri merkkisiä hihnoja kokeilussa? Meinaan siinä profiilissakin voi olla pikkasen eroa, eli jos vaikka edes pikkasen sopeisi paremmin hampaalle...
Perinteinen "ei ole muutakaan"-kusetus Järvenpään Varaosakeskukselta (Fixus). Kuulemma ei ollut Öhrmanilla (tms) mitään muuta ku konttia tarjota.
Toisen lafkan varastosaldo kuitenkin samalle paikalle kertoi, että olis ollut Daycoa yksi kipale ja Gatesia kolmekin kipaletta... Eli kieltäytyivät myymästä muuta, kuin tilaustavarana ollut contitechiä (???????)

Mutta tässä ei oikein ajatuksia enää ole. Tietysti voisin vielä kerran vetästä uuden hihnan paikallensa ja toivoa, että se kestää kierroksia (eli keskipakoisvoima kampeis keskemmäksi). En kuitenkaan tuohon voi uskoa, en sitten pirulauta millään :(

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Albertolli kirjoitti:Aqu: Jos et parempaa tilaa löydä niin tuota meitin toista tallia voit lainata. Mitä työkaluja siinä tarvii? Kohtuullinen varustelu löytyy, mutta nosturia ei löydy. Toisessa tallissa reilun auton mittaiset ajosillat, joten vähän ylemmäs saa. Toisessa pystyy käyttämään niitä päälle ajettavia ramppeja. Kummassakin tallissa on 90, joten täytyy tuupata pihalle siksi aikaa.
Vaatimuksina nyt on mm. lyhyt 12mm RIBE, lyhyitä kuuskoloja/torxeja (oikein pieni räikkä, johon saa lyhyen kräjen, ehkä riittää), joku vääntöraudan tapainen (kiristin) ja sitten jotain, jolla lukita vauhtipyörä, että tuon kampuran hammaspyörän saa irti. Ellei tuohon ole jotain "oikeata" keinoa tehdä - en ole vielä edes miettinyt tätä hommaa...

Jakopään kiristimeen pääsee helpoiten alakautta käsiksi, joten sen verran pitää rengasta irrotella ja päästä sinne, että saa väännettyä (ja samalla kiristettyä sen mutteria)... Suht simppeli homma, mutta tietysti hankalampaa kun ei ole tilaa pyöriä kunnolla.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Kyllä nuo pitäisi kaikki löytyä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Albertolli kirjoitti:Aqu: Jos et parempaa tilaa löydä niin tuota meitin toista tallia voit lainata. Mitä työkaluja siinä tarvii? Kohtuullinen varustelu löytyy, mutta nosturia ei löydy. Toisessa tallissa reilun auton mittaiset ajosillat, joten vähän ylemmäs saa. Toisessa pystyy käyttämään niitä päälle ajettavia ramppeja. Kummassakin tallissa on 90, joten täytyy tuupata pihalle siksi aikaa.
Hienoa! Kohtalotoveria pitää auttaa.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Aquatica kirjoitti:
Albertolli kirjoitti:Aqu: Jos et parempaa tilaa löydä niin tuota meitin toista tallia voit lainata. Mitä työkaluja siinä tarvii? Kohtuullinen varustelu löytyy, mutta nosturia ei löydy. Toisessa tallissa reilun auton mittaiset ajosillat, joten vähän ylemmäs saa. Toisessa pystyy käyttämään niitä päälle ajettavia ramppeja. Kummassakin tallissa on 90, joten täytyy tuupata pihalle siksi aikaa.
Vaatimuksina nyt on mm. lyhyt 12mm RIBE, lyhyitä kuuskoloja/torxeja (oikein pieni räikkä, johon saa lyhyen kräjen, ehkä riittää), joku vääntöraudan tapainen (kiristin) ja sitten jotain, jolla lukita vauhtipyörä, että tuon kampuran hammaspyörän saa irti. Ellei tuohon ole jotain "oikeata" keinoa tehdä - en ole vielä edes miettinyt tätä hommaa...

Jakopään kiristimeen pääsee helpoiten alakautta käsiksi, joten sen verran pitää rengasta irrotella ja päästä sinne, että saa väännettyä (ja samalla kiristettyä sen mutteria)... Suht simppeli homma, mutta tietysti hankalampaa kun ei ole tilaa pyöriä kunnolla.
Sikäli kun toi exän 2,4 JTD on samanlainen kuin sun niin olen kerran tehnyt, eli avaimet löytyy. Ja tallipaikka kanssa, ilman nosturia tosin. On vaan vähän kauempana kun Nurmijärvi. Tilaa on, ei tarvi siirrellä autoja

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

ja meiltä löytyy nosturi, musta ei kyllä apua oo mut saa tulla muutkin työnjohtajaks :)
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös tästä nyt saada hyvä kasa aikaiseksi;
EmmiMaria tarjoaa nosturin;
Vesamaan työkalut
Albertolli keittää kahvit :lol:
Minä pistän paketin kasaan?

:-D

Kiitoksia vaan avuntarjouksista, kummasti piristää päivää vaikkei rahaa osiin (vielä) olekaan... Mutta toivottavasti tämän nyt saisi mahd. pian kasaan.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Aquatica kirjoitti:Eikös tästä nyt saada hyvä kasa aikaiseksi;
EmmiMaria tarjoaa nosturin;
Vesamaan työkalut
Albertolli keittää kahvit :lol:
Minä pistän paketin kasaan?

:-D

Kiitoksia vaan avuntarjouksista, kummasti piristää päivää vaikkei rahaa osiin (vielä) olekaan... Mutta toivottavasti tämän nyt saisi mahd. pian kasaan.
Mä ja EmmiMaria juodaan kaljaa :drinking: ja annetaan neuvoja :) Mä kun tein ton homman niin mulla oli kaveri tekemässä just tota. Mut hyvä että oli, olis ollu aika pitkä ilta yksin muista syistä

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ei taida vaan keretä paikalle - voisin tulla paikalle v*ttuilemaan miten halvaksi se dieselliä ajo tuleekaan... :twisted:

Osassahan on hampaassa se ura, mikäs merkitys silläkin mahtaa olla. Eli lähinnä tulee mieleen että jonkun valmistajan hihna sopii paremmin käytettyyn pyörään kuin toinen joten tosiaan kokeilisin sen kortin vielä. Itseasiassa tuli mieleen että mulla yhdessä Fiiussa kanssa Contitec ajoi hihnapyörien ulkoreunaan (sen remmin vaihdoin viime vuonna), vanha Gates pysyi hyvin paikallaan (toki se oli pikkasen leveempi)... Siinä yhtä pyörää lukuunottamatta (joka sekin tosin kunnossa) kaikki hinapyörät on uudehkoja. Tuli vaan mieleen jonkinmoinen aasinsilta tuohon hihnavalmistajaan :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Älä ny jukoliste sotke pakkaa enää lisää, ethän. Vanha kulunut hihna on Ricambi Originale (Dayco?), jossa pitäisi olla täysin sama hammasprofiili kuin contissa. Toki se, että se on kulunut reilusti matalammaksi, varmasti jotain vaikuttaa...

Skodisti
Viestit: 87
Liittynyt: 03 Syys 2012, 16:36
Car(s): Rouvalla oli -03 147 2.0 TS Selespeed

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Skodisti »

Säätää ja hämmentää... http://m.instructables.com/id/Types-of-Timing-Belts/
Onhan kampuran pyörälle kasattuna kaikki sinne mahdollisesti kuuluvat välilevyt? Jossain erimerkkisessä oli joku prikka puuttunut edellisen vaihtajan jäljiltä, joten ajatti hihnaa sisään. Oli osittain korjaantunu nokkapyörän vaihdolla mutta lopullinen ratkaisu oli toi prikka. Patongissani nappasin nokkapyörien kehät irti ja putsasin teräsharjalla puhtaaksi, saattoi kyllä linjauksen korjaantumiseen vaikuttaa myös muovisen vesipumppurungon vaihtaminen alumiiniseen. Toki vahinkoakin pyöriin voi saada agressiivisella laikalla.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
EVT prikoista.
Kampuran hammaspyörä ei ole ollut koskaan irti.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aquatica kirjoitti:Ja ei ne reunoista ole kuluneet, vaan keskemmältä enempi. En minä tiedä..... Ideat loppui kaikilta kesken, soitin mm. AutoFilaroon, nokian Autotaloon ja parille paikalliselle/muulle tutulle + kolmen muunkin mekaanikon kanssa ihmetelty tuota.
Auts. Mutta heitetään randomilla vielä yksi idea: ehkä kaikki johtuu tuosta keskiosan kulumasta. Vrt. lattahihnat, jotka mystisesti onnistuvat pysyttelemään tynnyrinmuotoisilla hihnapyörillä. Elikkä näissä lattahihnojen hihnapyörissä se suurihalkaisijaisin keskikohta "imee" hihnaa puoleensa, vaikka "maalaisjärjellä" kuvittelisi homman toimivan just päinvastoin. Keskeltä kuluneilla rattailla & uudella hihnalla siis sama käänteisenä = remmi haluaa reunalle. Vanha remmi on puolestaan kulunut rattaiden peilikuvaksi, joten se pysyy linjassaan?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Juuri näin se hihna tekee, helppo tarkastaa. Otat sen pyörän käteen ja työntömitan toiseen käteen.
Mittaa pyörän halkaisija harjasta harjaan ihan reunasta molemmin puolin. Näin selviää onko se kiila.
Laittamalla mitan kokonaan harjan päälle voi katsoa valoa vasten onko keskellä kolo

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

-HH- kirjoitti:Ei taida vaan keretä paikalle - voisin tulla paikalle v*ttuilemaan miten halvaksi se dieselliä ajo tuleekaan... :twisted:
Mä voin tuurata, jos sattuu sopivaan aikatauluun :D
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Varmaan se kampiakselin hihnapyörä on kulunut, jos ei aikaisemmin vaihdettu.

Hihna ei saisi hihnapyörillä mennäkään ihan pohjaan, vaan hihnan selän pitäisi ottaa kiinni hammaspyörän hampaaseen ja olla hieman irti pyörän pohjasta. Kun pyörä kuluu painuu hihna pohjan ja alkaa kulkea hampan varassa, joka kuluttaa hihnaa ja murtaa hampaan jossain vaiheessa.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Aquatica kirjoitti:^
AINOA millä on merkitystä, on sillä kumpaa hihnaa käytetään. Uusi hihna ei näytä kunnolla painuvan hammaspyöriä vasten ("pohjaa" hampaiden kärjillä...). Silmämääräisesti missään ei näy mitään feelua mihinkään, paitsi kulumaa. Joten oletetaan nyt, että vika EI olisi noissa hammaspyörissä.
Määki hämmennän.
Uuden hihnan hampaat pohjaa? Varmaanniin pitäs metallihampaat upota remmin pohjaan, kuten jo todettua. Mut pohjaako myös rattaan reunalla, mikä lienee neitseellistä aluetta, ts. kulumatonta? Jos ei, niin kuluman näkenee jo otsalohkollakin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Neitseellisellä pohjaa, mutta hyvin vähän. Kuluneella alueella ilman vetoa näyttäisi jopa pienen pieni rako jäävän nokan pyörällä, joten vaihtoon ne kaikki menee.
Nyt kone käy vanhalla hinnalla about huolettomasti, pitää saada vaan uudet hammaspyörät ja äkkiä

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

Aquatica kirjoitti:Eikös tästä nyt saada hyvä kasa aikaiseksi;
EmmiMaria tarjoaa nosturin;
Vesamaan työkalut
Albertolli keittää kahvit :lol:
Minä pistän paketin kasaan?

:-D

Kiitoksia vaan avuntarjouksista, kummasti piristää päivää vaikkei rahaa osiin (vielä) olekaan... Mutta toivottavasti tämän nyt saisi mahd. pian kasaan.
Kuulostaa hyvältä, koskas on bileet ja ihan jees jos saatais jotain aikasekski :-D
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

Aquatica kirjoitti:Neitseellisellä pohjaa, mutta hyvin vähän. Kuluneella alueella ilman vetoa näyttäisi jopa pienen pieni rako jäävän nokan pyörällä, joten vaihtoon ne kaikki menee.
Nyt kone käy vanhalla hinnalla about huolettomasti, pitää saada vaan uudet hammaspyörät ja äkkiä
paljonkos nuo osat sitten maksaa?

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Aiemmin mainittu ~150€ + postit.
Mä voisin tuolla summalla ostaa autonhuoltopalveluita, mutta tilat taitavat mennä alta työharjoittelun päättymisen myötä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ok. samaa mietin minäkin :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kyllähän sitä perusjuttuja voi jossain määrin tehdä, öljymonttu on varauksin käytettävissä kuten myös perus paineilmatyökalut. Mutta tuo ei ole omassa hallinnassa... Tottakai, jos tiloja ym on niin voin tulla tekemään sen, mitä osaan

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^hmm, jotenkin tuli mieleen renkaanvaihto sesonki, ei tarttis moneen autoon lupautua vaihtaa nakit niin ois jo massit läjäs? :D

E: sori ot

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

jkk kirjoitti:^hmm, jotenkin tuli mieleen renkaanvaihto sesonki, ei tarttis moneen autoon lupautua vaihtaa nakit niin ois jo massit läjäs? :D

E: sori ot
Eikös se "kausiluonotoinen" tienaaminen ole verovapaata? Ihan kuin joulupukki palvelukin?
Ilmoitus vaan paikalliseen aviisin kausiluontoisesta renkaanvaihdosta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No, nyt hihna on kestänyt ainakin 30km. Eli ehkä tuo vanha hihna tuolla kestää vielä pienen hetken, onhan siihen tehtaan ohjeen mukaan vielä 10tkm eloa... :roll:
Pitää ajella varovasti ja säästellä autoa, jotta saa uudet hammaspyörät näppeihin ym.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

^Oliko se suositus tuohon koneeseen 120 tkm?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Alkuperäinen 5v/120tkm.

Vaativissa olosuhteissa 3v/120tkm (autodata)

Epävirallisesti (autolusso UK?) 5v/90tkm -- kuitenkin tuon ollen absoluuttinen yläraja

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

[off-topic]Tätä ketjua kun lukee, niin näkyy taas hienosti se, miten Alfa-harrastajilla on kyllä sitä jotain ihmeellistä yhteishenkeä, mihin ei ihan joka paikassa nykyisin törmää. Hienoa![/off-topic]
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Vastaa Viestiin