3.0 24V ja 3.2 24V - moottoreiden eroavaisuudet
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
3.0 24V ja 3.2 24V - moottoreiden eroavaisuudet
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=2&t=28695
Ei viitsi enää jatkaa tuohon myynti-ilmoitukseen.
Mutta jatketaan täällä.. Mitä fyysistä eroa on ko.moottoreilla eli millä tuo kuutiotilavuus on kasvatettu? Poraus on mielestäni molemmissa sama 93mm? Kampiakseli on eri ja ilmeisesti männätkin.
Imunokat oli erilaiset ja nokkien ajoituksessa eroa, mut lähinnä tuo kuutiotilavuuden muutos jäi mietityttämään..
Ei viitsi enää jatkaa tuohon myynti-ilmoitukseen.
Mutta jatketaan täällä.. Mitä fyysistä eroa on ko.moottoreilla eli millä tuo kuutiotilavuus on kasvatettu? Poraus on mielestäni molemmissa sama 93mm? Kampiakseli on eri ja ilmeisesti männätkin.
Imunokat oli erilaiset ja nokkien ajoituksessa eroa, mut lähinnä tuo kuutiotilavuuden muutos jäi mietityttämään..
Abarth 500 Esseesse
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 3.0 24V ja 3.2 24V - moottoreiden eroavaisuudet
Eikös kampiakselin muutos jo riitä selittämään kuutiotilavuuden eron, vai olenko ihan hakoteillä? Toki mäntien pitää äkkiä ajatellen olla matalammat, ettei ne taputtele kanteen kiinni.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 3.0 24V ja 3.2 24V - moottoreiden eroavaisuudet
Sitä tuo alfa 156 v6 varmaankin tarkoittikin kirjoittaessaan "jos meinaa että kone pyörii". Eli kampuran muutos sinällään hoitaa iskutilavuuden (sylinterin poikkipinta-ala * iskunpituus) muutoksen pidentämällä iskua, mutta joku muu (käytännössä venttiili tai öljypohja, veikkaan venttiiliä) tulee seuraavaksi vastaan ja estää konetta pyörimästä. Lyhyemmät kiertokanget tai matalammat männät pitävät männänlaen kauempana venttileistä ja voisivat siis olla oikea ratkaisu (olettaen että kohdattava asia on venttiili). Puristussuhdehan tuossa taitaa myös nousta ja sekin voisi periaatteessa nousta niin korkeaksi, että kone helposti naulaa itsensä tuonpuoleiseen, mutta siihen saa aika paljon apua kartoittamalla softan etanolille ja ajamalla sillä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 3.0 24V ja 3.2 24V - moottoreiden eroavaisuudet
Itse puolestani tarkoitin iskutilavuuden pienenemisellä kampiakselin vaihtoa 2.0 V6 tb -> 3.0 V6 + tb.
Mutta se ei nyt näihin moottoreihin oikeastaan liity.
Mutta se ei nyt näihin moottoreihin oikeastaan liity.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 3.0 24V ja 3.2 24V - moottoreiden eroavaisuudet
No nythän me alamme ymmärtämään toisiamme
Pitäisi varmaan jatkossa koittaa ilmaista itseäni selvemmin.. Männäthän noissa on toki erilaiset, mutta ilmeisesti kiertokanget olisivat samat (näin ymmärsin ulkomaan foorumeilta). Eikös "90" tehnyt ko.muutoksen 166seen?
Eikös näihin ollut saatavana niitä arvokkaita putki/mäntäsarjoja joilla sai aika paljon nostettua kuutiotilavuutta? 2.5l -> 3.3l, 3.0l -> 3.5l ja 3.2l -> 3.8l

Eikös näihin ollut saatavana niitä arvokkaita putki/mäntäsarjoja joilla sai aika paljon nostettua kuutiotilavuutta? 2.5l -> 3.3l, 3.0l -> 3.5l ja 3.2l -> 3.8l
Abarth 500 Esseesse
Re: 3.0 24V ja 3.2 24V - moottoreiden eroavaisuudet
Ainakin vanhemmat Alfan omaa suunnittelua olevat moottorit noudattavat periaatetta jossa kampisuhde pidetään vakiona. Jos näin on, en tiedä onko, niin moottorin lohko eri 3 ja 3,2L koneissa.
Giulia Super -69
- Grendel
- Viestit: 537
- Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
- Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Re: 3.0 24V ja 3.2 24V - moottoreiden eroavaisuudet
Mäntiä ja putkia todellakin on saatavina.
Mulla on 101 mm männät joilla 3.0 muuttuu noin 3½ litraiseksi. Jos ehtisi saada projektin joskus valmiiksi niin voi sitten kommentoida miten toimii
Mulla on 101 mm männät joilla 3.0 muuttuu noin 3½ litraiseksi. Jos ehtisi saada projektin joskus valmiiksi niin voi sitten kommentoida miten toimii
