159 madallus?
Valvoja: Moderators
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Vs: 159 madallus?
^^Meinasinkin jousia joka kulmaan. Yksi orggis takavieteri parisataa + toimituskulut. Eibachin vieterisetti Q4:än markkakolmekymmentäkaksi ja postit.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 madallus?
Orggiskierukan hinta on linjassa tuohon yhteislukemaan, Eibachin vieterisarjan hintalappu kuulostaa varsin edukkaalta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 159 madallus?
Mä olen ainakin ollut ihan tyytyväinen Eibachin madallusjousiin + orkkisiskareihin. Madallus on sopivan mieto, mutta kuitenkin havaittava. Mukavuus ei mielestäni kärsinyt. Hiukan jäykempi, ei niiaile kiihdytyksissä.
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Re: 159 madallus?
Itsellä myös Eibachit ja alkup. iskarit, eikä valittamista. Kuten aiemmin jo mainittu niin kulmat kannattaa säädättää madalluksen jälkeen, joko nollille tai TI-mallin mukaan. Saattaa kulkea normi-kulmillakin ihan nätisti, mutta renkaiden sisäreunat tykkää kulua.-Tomi- kirjoitti:Mä olen ainakin ollut ihan tyytyväinen Eibachin madallusjousiin + orkkisiskareihin. Madallus on sopivan mieto, mutta kuitenkin havaittava. Mukavuus ei mielestäni kärsinyt. Hiukan jäykempi, ei niiaile kiihdytyksissä.
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 159 madallus?
Laskeskelin juuri että tuo kitti tulee yhdeksän euroa kalliimmaksi kuin tilata nuo kilkkeet erikseen. Mikähän järki siinäkin on?JaniW kirjoitti: Alfisti.netistä saa Eibachin jousisettiä 122 eurolla. Siis joka nurkaan, halvin orkkistakajousipari oli n. pari sataa jossain brittikaupassa, en nyt ihan kauheasti kyllä nähnyt vaivaa koluamiseen. Eibach-jouset + Bilstein B6 -setti on 649. Taidan sellaisen laittaa tilaukseen, onhan se tietenkin hyvän matkaa enemmän kuin pelkät takajouset, mutta onpahan sitten kaikki taas uutta. Tuskin nuo 130 tkm ajetut iskaritkaan enää uudenveroiset ole.
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 159 madallus?
^se on varmaan sakko meille laiskoille jotka eivät jaksa klikata kolmea tuotetta erikseen.
Tilaus lähti tänään siis 9 euroa kalliimmalla. Mutta sain sentään alfabbs-jäsenyyden mainitsemalla toisen paketin postikulut ilmaseksi. Ja kerran sain Alfa-lippiksen kaupan päälle.
Tilaus lähti tänään siis 9 euroa kalliimmalla. Mutta sain sentään alfabbs-jäsenyyden mainitsemalla toisen paketin postikulut ilmaseksi. Ja kerran sain Alfa-lippiksen kaupan päälle.

CARF0869
Re: 159 madallus?
onko teistä kukaan miettiny koskaan säädettävää alle laittaa.ku noissa kiinteissä meinaa useissa jäädä keulimaan.eilen madalsin noin70-75mm ja vielä sain keulaa laskee 20-30mm.takaa joutuu mankeloida kaaret et saa neki oikeeseen korkeuteen.onneksi mamma on nyt tottunu ajaan kuudella autolla jossa on ollu 4-5cm maavara niin ei oo siitä ressiä miten se ajaa.mie pidä tosi matalista autoista melkein semmosista jolla on mahoton ajaa jossa kamberit ihan överit.seuraavaan autoon tulee varmasti pussit tulee varmasti semmonnen madallus ku haluu.eikä tarvi olla kokoajan olla kiekkoja olla säätämässä 

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 madallus?
Mitenhän saat tuon yli mistään hidastetöyssystä, kun se on vakionakin tarpeeksi matala pitkine keulanylityksineen?
Onnea toki projektille ^^
Onnea toki projektille ^^
Re: 159 madallus?
hidastetöyssyt mennään hitaasti vaan ja vähän sivuttain.ei oo mikään hirvee rasti.pitäähä teidänki mennä nyt hiljempää ku on matalampi auto ku ootte pudottanu autoa,eikö?mut mun vaan pitää vaan ottaa vähän varovaisemmin
ketuttaa vaan noi kaaret miten ne on noin paljon jättäny kaarta noin "esille"nyt vaan pitää opetella toi mankelin käyttö.
nyt jos joku tarvii mankelia lainaan niin multa sit saa.posti kuljettaa kauemmaksikin.

nyt jos joku tarvii mankelia lainaan niin multa sit saa.posti kuljettaa kauemmaksikin.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 madallus?
Kuis Janin rojekti etenee?
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 159 madallus?
Rojekti jäi levälleen nosturille. Odotellaan uusia jousilautasia, olivat pashana etupään molemmin puolin.
Viimeksi muokannut JaniW, 12 Loka 2014, 11:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
CARF0869
Re: 159 madallus?
Mun vaunuun asennettii Eibach -35mm jousisarja. Olis se voinu enemmänkin tippua varsinkin kun tottunu hieman matalempiin autoihin. Mutta lienee parempi näin, eipähän tarvii varoa jokaista töyssyä ym. Etuylitys näissä kun on melko huima.
Niin, ja paljonko se todellisuudessa putos?
Edestä n.20mm ja takaa 25mm.
Niin, ja paljonko se todellisuudessa putos?
Edestä n.20mm ja takaa 25mm.
Makaroonia jo vuodesta -98
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Vs: 159 madallus?
^^Mullakin kamat odottaa tallissa asennusta. Pitääköhän nuokin nyt vielä tilata ennen sitä? Ylätukivarret päätin jo laittaa samaan kasaan.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 madallus?
Mikähän niissä jousilautasissa voi mennä pashaksi kun ei niissä ole kääntölaakeria kuten McPherson jousituksissa?
Yhtään liikkuvaa osaa... Toki voihan niistä vääntää kiinnitysruuvit poikki.
Vai tukikumi murentunut? Ei ymmärrä.
Yhtään liikkuvaa osaa... Toki voihan niistä vääntää kiinnitysruuvit poikki.
Vai tukikumi murentunut? Ei ymmärrä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 159 madallus?
Tämä tieto perustuu vain lyhyeen puhelinkeskusteluun asentajan kanssa ja ymmärsin että jousilautasissa oli murtuma. Voi olla kyse jostain muustakin, tarkennanpa ensi viikolla.
CARF0869
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 159 madallus?
Nojoo, tätä se on kun puolihumanisti yrittää selittää jotain autotekniikkaan liittyvää
Edelleenkään en tiedä miksi tuota osaa kutsutaan mutta kyse on tuosta käikäleestä, johon iskarin alapää tulee kiinni. Nämä oli kuulemma molemmin puolin haljenneet


Edelleenkään en tiedä miksi tuota osaa kutsutaan mutta kyse on tuosta käikäleestä, johon iskarin alapää tulee kiinni. Nämä oli kuulemma molemmin puolin haljenneet

CARF0869
Re: 159 madallus?
Tervehdys alfistit!
Eka kirjoitus foorumille ja heti ollaan asian ytimessä
Itse arvon Eibachin ja H&R:n välillä. Kahdesssa edellisessä autossa (A4 B6 audi ja e91 bmw) oli H&R alusta ja niistä tosi positiiviset kokemukset. Bemari tippui H&R:llä vähintäänkin tarpeeksi...
Mutta nyt miulla on tuo alffanrutku ja jos tämä on oikeasti niin vaikea auto maavaraltaan, niin onko tähän järkeä laittaa H&R:rrrää ?
Varsinkin se kiinnostaa, että onko auton "stänssi" jousien asennuksen jälkeen ok. Nyt vakio nimittäin keulii (jousia vaihdettu lähiaikoina taakse, eli tuskin taas on poikki).
Eli, se postauksen pointti oli:
Kuvia Eibach-madalluksista, kiitos
Eka kirjoitus foorumille ja heti ollaan asian ytimessä

Itse arvon Eibachin ja H&R:n välillä. Kahdesssa edellisessä autossa (A4 B6 audi ja e91 bmw) oli H&R alusta ja niistä tosi positiiviset kokemukset. Bemari tippui H&R:llä vähintäänkin tarpeeksi...
Mutta nyt miulla on tuo alffanrutku ja jos tämä on oikeasti niin vaikea auto maavaraltaan, niin onko tähän järkeä laittaa H&R:rrrää ?
Varsinkin se kiinnostaa, että onko auton "stänssi" jousien asennuksen jälkeen ok. Nyt vakio nimittäin keulii (jousia vaihdettu lähiaikoina taakse, eli tuskin taas on poikki).
Eli, se postauksen pointti oli:
Kuvia Eibach-madalluksista, kiitos

- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 159 madallus?
^^siis tuo haarukka menny molemmilta puolilta paskaksi? 

- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 madallus?
^^^ aina vaan hurjemmaksi muuttuu. Nuo haarukat jos on molemmat halki niin siinähän puhutaan jo etujousituksen romahtamisen vaarasta. 156:ssa samanlainen rakenne eikä ole tullut kummankaan auton kohdalla vastaan että nuo voisi mennä halki. Ja vielä molemmat samasta autosta, näissä tulee aina epäilys onko asentaja rikkonut jotain.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 159 madallus?
^No tähän saadaan lopullinen selvyys kun meen tänään hakemaan auton poies. Otanpa kuviakin, kuulemma on nuo siellä vielä tallessa.
CARF0869
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 159 madallus?
Kyllä se vaan on niin että tällainen setti näissä pitäisi olla jo tehtaalta lähtiessä. Tuntuu koko auto paljon kevyemmältä kunnon alustalla. Otin kuvankin kun sellaisen perään tuossa ylempänä kyseltiin, mutta sen verran oli pimeä että eipä siitä juuri tolkkua saanut. Tulossa on ja onhan niitä kai muillakin, muistaakseni Smacketillakin on Eibach-jouset.
Oli tosiaan noista haarukoista kyse, mutta sillä erotuksella että eivät halki olleet ennen kuin pultit avattiin. Kuulemma siinä kohtaa kuului helähdys ja pala putosi lattialle. Ja sama molemmin puolin. Nämä olivat alumiinia ja ne mitkä löydettiin tilalle ovat 2007-mallista ja terästä, eli tuskin tapahtuu toista kertaa. Asentaja ei oikein muuta selitystä keksinyt kuin että olivat alunperin liian puristuksissa ja pultin avaaminen päästi ne jännityksestä jolloin helähti. Tiedä häntä, mutta parempi nyt näin.
Oli tosiaan noista haarukoista kyse, mutta sillä erotuksella että eivät halki olleet ennen kuin pultit avattiin. Kuulemma siinä kohtaa kuului helähdys ja pala putosi lattialle. Ja sama molemmin puolin. Nämä olivat alumiinia ja ne mitkä löydettiin tilalle ovat 2007-mallista ja terästä, eli tuskin tapahtuu toista kertaa. Asentaja ei oikein muuta selitystä keksinyt kuin että olivat alunperin liian puristuksissa ja pultin avaaminen päästi ne jännityksestä jolloin helähti. Tiedä häntä, mutta parempi nyt näin.
- Liitteet
-
- haarukat.jpg
- (144.76 KiB) Tiedosto ladattu 9912 kertaa
CARF0869
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: 159 madallus?
^ Ohoh... uskoisin että asentaja on tuossa asian jäljillä. Tosiaan, Eibachit ovat minullakin alla ja en voi olla muuta kuin tyytyväinen. Sen verran paljon vei parempaan suuntaan auton luonnetta, että tosiaan tehtaan jäljiltä olisi voinut olla tuollainen.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
Re: 159 madallus?
Miten musta tuntuu että nuo haarukat on asentaja ihan itse rikkonut.
Asiakkaalle taas on hyvä vierittää lasku omista toheloinniesta.
Ei satavarmasti halkea kun pultin avaa. Sitten kyllä varmaan kun lyö kiilaa väliin....

Asiakkaalle taas on hyvä vierittää lasku omista toheloinniesta.

Ei satavarmasti halkea kun pultin avaa. Sitten kyllä varmaan kun lyö kiilaa väliin....
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 madallus?
Itse yritin myös kiikaroida jälkeä levittämisestä mutta kuvasta vaikea sanoa. Iskarin alapäähän tahtoo noissa joskus olla vähän lujassa...
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 159 madallus?
^ Juuri tällaisista syistä teen kaikki hommat itse, mitä vain suinkin osaan ja pystyn. Tietää, mitkä toimenpiteet on oikeasti tehty ja ei voi syyttää kuin itseään, mikäli jokin menee ketuiksi 
Tuo näyttää kyllä aivan kiilalla hajoitetulta ja mikä on todennäköisyys, että kumpikin puoli menee rikki? Mulla on iskarin alapää ollut tässä parin kuukauden sisään useita kertoja irti ylätukivarsijumpan takia, enkä tuota rikki ole saanut.

Tuo näyttää kyllä aivan kiilalla hajoitetulta ja mikä on todennäköisyys, että kumpikin puoli menee rikki? Mulla on iskarin alapää ollut tässä parin kuukauden sisään useita kertoja irti ylätukivarsijumpan takia, enkä tuota rikki ole saanut.
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 159 madallus?
Vaikea nyt sitten sanoa, taitaa olla romut jo roskiksessa. Lasku haarukoista tuli tosiaan minulle, tosin en tiedä olisiko tullut joka tapauksessa, vai voiko olettaa että ne on joka tapauksessa saatavisa ehjinä irti?
Onko muuten porukalla ollut näitä alumiinisina vai teräksisinä?
Tässä nyt vielä kuva hieman lähempää.
Onko muuten porukalla ollut näitä alumiinisina vai teräksisinä?
Tässä nyt vielä kuva hieman lähempää.
- Liitteet
-
- haarukka2.jpg
- (130.13 KiB) Tiedosto ladattu 9782 kertaa
CARF0869
Re: 159 madallus?
Kuvassa Eibach pro-kit -35mm jouset vakio iskareilla. Voisihan tuo matalempikin oll,a mutta tolla nyt ei ajaudu vaikeuksiin töysstjen ym kanssa.
Haarukat toistaiseksi ehjät...
Haarukat toistaiseksi ehjät...
- Liitteet
-
- Eibach pro-kit.jpg
- (116.66 KiB) Tiedosto ladattu 9760 kertaa
Makaroonia jo vuodesta -98
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: 159 madallus?
^ Hyvin tutun näköinen madallus.

Tässä vielä vastaavalla setillä oma kinneri tältä kesältä. Muutoskatsastin juuri alustan, -36mm aika tarkkaan on madallus joka kulmasta.

Tässä vielä vastaavalla setillä oma kinneri tältä kesältä. Muutoskatsastin juuri alustan, -36mm aika tarkkaan on madallus joka kulmasta.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 159 madallus?
Löysin pikaisella haulla pari tapausta:JaniW kirjoitti:Vaikea nyt sitten sanoa, taitaa olla romut jo roskiksessa. Lasku haarukoista tuli tosiaan minulle, tosin en tiedä olisiko tullut joka tapauksessa, vai voiko olettaa että ne on joka tapauksessa saatavisa ehjinä irti? Onko muuten porukalla ollut näitä alumiinisina vai teräksisinä
1. oli vaihtanut iskareita+jousia niin kiristettäessä uudelle bilsteinillle sano haarukka morjens. Epäili pientä mittaeroa siinä väliraudassa iskarissa
2. Joutunut lämmittämään, jotta sai pultin auki. Ei vaurioita, voidellut hyvin. Sitten oli uudestaan ottanut auki lisätouhun takia ja taas kasaan, ei ongelmia. Sitten koeajolla haarukka paskaksi.
Tiedä sitten noista, mutta aina kaikennäköinen on mahdollista. Eperin mukaa noita on kumpaakin ja piiiitkä lista vaihtoehtoja.
- Heksi
- Viestit: 128
- Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
- Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90 - Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 madallus?
Argh, miksi mä luen tätä foorumia! Tieto lisää tuskaa...Tiedä sitten noista, mutta aina kaikennäköinen on mahdollista.
- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 159 madallus?
^tai tässä tapauksessa epätieto 
Olisi mielenkiintoista tietää, onko nuo kaikki paskaksi menneet alumiinisia. Ei nyt sillä että mikään asiantuntija olisin mutta muutaman esineen ko. materiaalista värkänneenä en ihan ensimmäisenä vaihtoehtona käyttäisi tuollaisessa kohdassa.

Olisi mielenkiintoista tietää, onko nuo kaikki paskaksi menneet alumiinisia. Ei nyt sillä että mikään asiantuntija olisin mutta muutaman esineen ko. materiaalista värkänneenä en ihan ensimmäisenä vaihtoehtona käyttäisi tuollaisessa kohdassa.
CARF0869
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 159 madallus?
^noi, mitkä löysin oli alumiinisia
En jaksanut eperiä kovin tarkkaan ihailla, mutta ihankuin isolohko/ti/neliveto->köykämiiniset ja sitten pikkulohkosissa "normaaleissa" rautaset. 159 ei ole mulle oikein tuttu, mutta vastaavat 156 aluhaarukat tuntuvat kestävän julmempaakin käsittelyä.

- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 159 madallus?
Mulla on pikkumopo ja alumiiniset iskarinhaarukat. Tulee jotenkin mieleen että on haljennu jotenkin levittämällä kun iskarit ovat olleet tiukassa...
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 madallus?
Jani, tuuria se on huonokin tuuri
Kuvista paljoa selvää saa, mut näyttäskös alaosa murtumista erivärisiltä? Eli pore ollut jonkin aikaa ja köykämiini hapettunut. Irrotuksessa lauennut sit loputkin. Tai masentaja näyttäny liian leveetä kiilaa.
Jousittamattoman massan minimointia lienee tavoiteltu. Varsinkin näissä sporttipeleissä, joten köykämiiniä kehiin...

Kuvista paljoa selvää saa, mut näyttäskös alaosa murtumista erivärisiltä? Eli pore ollut jonkin aikaa ja köykämiini hapettunut. Irrotuksessa lauennut sit loputkin. Tai masentaja näyttäny liian leveetä kiilaa.
Jousittamattoman massan minimointia lienee tavoiteltu. Varsinkin näissä sporttipeleissä, joten köykämiiniä kehiin...

- JaniW
- Viestit: 840
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 159 madallus?
Lopputulokseen olen kyllä varsin tyytyväinen. Aina näissä joku vastustaa.
Just tänään vetäsin 600 km maantietä. Tiedä nyt siitä sporttisuudesta, mutta varsin pätevä laite tämä siinä ympäristössä on.

Just tänään vetäsin 600 km maantietä. Tiedä nyt siitä sporttisuudesta, mutta varsin pätevä laite tämä siinä ympäristössä on.
CARF0869
- LAX
- Viestit: 83
- Liittynyt: 04 Kesä 2011, 17:56
- Car(s): Giulietta
159 2.4 JTDm q-tronic,
ex: 159 SW 1.9 JTDm
Re: 159 madallus?
Kuinka paljon pelkkien jousien vaihto (eibach) vaikuttaa vakioiskareiden kestävyyteen? Miten noita katsatuksessa mitattuja iskari arvoja tulkitaan? Edellisessä katsastuksessa arvot oli etu 67% / 67%
taka 56% / 53%.
taka 56% / 53%.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 159 madallus?
^no noita tulkitaan siten, että miten tulkitaan.
Puoliero /akseli on se perusjuttu. Noit arvot vaikuttaa normaaleilta ja ilmeisesti rengastus ollu suht vakio? Hukkasin sen katsurin klapun jo vaikka juur kävin. Muistaakseni oli etupää rosentit ~50 ja takapää ~25. Matalilla gummeilla ja jymäkämmällä takavakaajalla on osuutensa noihin prosenttiloisiin. Puolieroa ei ollut nimeksikään. Ja ei todellakaan jää keinumaan. 


- LAX
- Viestit: 83
- Liittynyt: 04 Kesä 2011, 17:56
- Car(s): Giulietta
159 2.4 JTDm q-tronic,
ex: 159 SW 1.9 JTDm
Re: 159 madallus?
Ok, juu vakio rengastuksella 245/40/18 kitkat kävi viimeks leimalla.stoichiometric kirjoitti:^no noita tulkitaan siten, että miten tulkitaan.Puoliero /akseli on se perusjuttu. Noit arvot vaikuttaa normaaleilta ja ilmeisesti rengastus ollu suht vakio? Hukkasin sen katsurin klapun jo vaikka juur kävin. Muistaakseni oli etupää rosentit ~50 ja takapää ~25. Matalilla gummeilla ja jymäkämmällä takavakaajalla on osuutensa noihin prosenttiloisiin. Puolieroa ei ollut nimeksikään. Ja ei todellakaan jää keinumaan.
Missäs arvon raatilaiset ovat käynneet asentamassa noita jousia alle ja mitä on kustantanut työt?
Re: 159 madallus?
Nostetaas vähän vanhempaa ketjua. Olen nyt harkinnut (=päättänyt
) hankkia kesäksi 19" vanteet ja niiden kanssa luonnollisesti madaltaminenkin tulisi lähes pakolliseksi. Pelkillä jousilla homma tulisi melko edulliseksi, mutta tässä ketjussa oli aikaisemmin juttua, että jousilla + vakioiskareilla voisi tulla herkemmin jotain ongelmia? Autolla on lisäksi ajettu reilut 150tkm, joten (todennäköisesti) alkuperäiset iskaritkin ovat melko varmasti jo elämänsä ehtoopuolella, joten kokonainen sarja voisi olla siinä mielessä järkevämpi. Onko foorumilaisilla kokemuksia alustasarjoista? Esim. tämä vaikuttaisi melko houkuttelevalta hintansa puolesta: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :5938.html
Onnistuuko koko sarjan asentaminen ns. kotioloissa tunkin ja pukkien kanssa vai kannattaako jättää homma ammattilaisille? Ilmeisesti ainakin takaiskarien yläpään kiinnitys on hankalasti tavoitettavissa jossain kontin verhoilujen takana? Kannattaako samalla kertaa vaihtaa jotain muita kuluvia osia ennakkoon, kun alustaan menee kajoamaan?
Jos joku tietää Turun seudulta luotettavan ja kohtuuhintaisen pajan, niin saa suositella. Mielelläni maksaisin sarjan asennuksesta varsinkin, kun pyöränkulmat joutuu joka tapauksessa käydä säädättämässä.

Onnistuuko koko sarjan asentaminen ns. kotioloissa tunkin ja pukkien kanssa vai kannattaako jättää homma ammattilaisille? Ilmeisesti ainakin takaiskarien yläpään kiinnitys on hankalasti tavoitettavissa jossain kontin verhoilujen takana? Kannattaako samalla kertaa vaihtaa jotain muita kuluvia osia ennakkoon, kun alustaan menee kajoamaan?
Jos joku tietää Turun seudulta luotettavan ja kohtuuhintaisen pajan, niin saa suositella. Mielelläni maksaisin sarjan asennuksesta varsinkin, kun pyöränkulmat joutuu joka tapauksessa käydä säädättämässä.
Re: 159 madallus?
Näköjään 9 € tulee halvemmaksi koota setti erikseen. Yläpään kumit eli siis esim. etupäähän nämä: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :6521.html ? Entäs jotain puslia tai tukivarsia, vai kannattaako nämä vaihtaa vasta, kun on väljää?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 madallus?
Itsellä ollut -30mm Eibachit ja kulmat on säädetty eri syistä varmaan 4 kertaa. Aina on hieman levoton ja syö renkaita nurkasta.
Näitä ei tainnut olla saatavilla vielä silloin kun itse madalsin, suosittelisin hommaamaan. Ilmeisesti cambereita ei saa siltikään tehtaan arvoihin, mutta lähemmäs. Koko sarja esim. ebay n. 240€:
http://www.tmuukkonen.fi/shop/?product= ... -arm-front
Näitä ei tainnut olla saatavilla vielä silloin kun itse madalsin, suosittelisin hommaamaan. Ilmeisesti cambereita ei saa siltikään tehtaan arvoihin, mutta lähemmäs. Koko sarja esim. ebay n. 240€:
http://www.tmuukkonen.fi/shop/?product= ... -arm-front
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 madallus?
Sedanissa on KW:n Variante 2 ja on kyllä aivan peestä koko alusta.
Nitisee ja paukkuu ajossa. Laitoin kyselyä KW:lle onko heillä jotain ratkaisua nitinään esimerkiksi lyhempää pikku jousta.
Mielestäni äänet tulee siitä syystä, että alusta on säädetty yläasentoon ja jouset ovat liian tiukassa.
Mitään hyötyä en ole tuosta alustasarjasta vielä löytänyt. Onneksi auto on vain 5mm matalampi kuin SW jossa on alkuperäiset iskarit ja jouset.
Ehkä alusta toimisi paremmin jos sen säätäisi alemmas, mutta kun ikää on tarpeeksi niin auton ei tarvitse olla matala. Vetokoukkukin laskee turhaan liian alas.
Jos jostain löytyy hyvä orginaali alusta niin vaihtoa voi ehdottaa. Netissä näyttäisi tämä setti maksavan yli 1000€. Ajettu alustalla on vasta noin 20tkm.
Nitisee ja paukkuu ajossa. Laitoin kyselyä KW:lle onko heillä jotain ratkaisua nitinään esimerkiksi lyhempää pikku jousta.
Mielestäni äänet tulee siitä syystä, että alusta on säädetty yläasentoon ja jouset ovat liian tiukassa.
Mitään hyötyä en ole tuosta alustasarjasta vielä löytänyt. Onneksi auto on vain 5mm matalampi kuin SW jossa on alkuperäiset iskarit ja jouset.
Ehkä alusta toimisi paremmin jos sen säätäisi alemmas, mutta kun ikää on tarpeeksi niin auton ei tarvitse olla matala. Vetokoukkukin laskee turhaan liian alas.
Jos jostain löytyy hyvä orginaali alusta niin vaihtoa voi ehdottaa. Netissä näyttäisi tämä setti maksavan yli 1000€. Ajettu alustalla on vasta noin 20tkm.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 159 madallus?
^^Gtv:ssä tuo sarja ei pidä meteliä edessä.
Muistaakseni ohjevihon korkeussäätöehdotus oli väärä (mm-mitta kierteen ylä- tai alapäästä).
Piti varmaan sentti tiputtaa, ettei jäänyt esijännitystä jousiin ja auton korkeus alkoi muuttumaan säädön mukana.
Muistaakseni ohjevihon korkeussäätöehdotus oli väärä (mm-mitta kierteen ylä- tai alapäästä).
Piti varmaan sentti tiputtaa, ettei jäänyt esijännitystä jousiin ja auton korkeus alkoi muuttumaan säädön mukana.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 madallus?
Ok täytyy katsoa tuota säätöä. Ohjekirjaa ei tullut kolariauton mukana, joten täytyy varmaan yrittää katsoa KW:n sivuilta saako sen sieltä ladattua.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- jargon
- Viestit: 404
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: 159 madallus?
Mitkäs mahtaisivat olla parhaat pyöränkulmat madallettuun 159:iin? Joku Eibachin sarja alla, nähtävästi -30mm?
Nykyiseltään tuntuu levottomalta..varsinkin liukkaalla.
Nykyiseltään tuntuu levottomalta..varsinkin liukkaalla.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 madallus?
Eilen laitoin kesärenkaat alle ja samalla tutkin tuota alustasarjan säätöä.
Säädöt oli tosiaan vedetty aivan ylös täyteen kireyteen. Otin jokaista tolppaa maltilliset 2 kierrosta auki. Näillä ei vielä takana apujousi auennut yhtään.
Nyt alusta on vähän hiljaisempi, mutta ei vieläkään mikään vähä ääninen.
Takapään kurakaaren korkeutta vertasin sw:n vastaavaan ja nyt eroa oli ehkä 3mm, joten kaksi kierrosta ei vaikuttanut korkeuteen mitenkään. Toisaalta ehkä 100 kierrosta on vielä varaa madaltaa.
Täytyy ottaa vielä renkaat pois ja kiertää lisää alaspäin, jos vaikka jousi pääsisi oikeaan kireyteen.
Säädöt oli tosiaan vedetty aivan ylös täyteen kireyteen. Otin jokaista tolppaa maltilliset 2 kierrosta auki. Näillä ei vielä takana apujousi auennut yhtään.
Nyt alusta on vähän hiljaisempi, mutta ei vieläkään mikään vähä ääninen.
Takapään kurakaaren korkeutta vertasin sw:n vastaavaan ja nyt eroa oli ehkä 3mm, joten kaksi kierrosta ei vaikuttanut korkeuteen mitenkään. Toisaalta ehkä 100 kierrosta on vielä varaa madaltaa.
Täytyy ottaa vielä renkaat pois ja kiertää lisää alaspäin, jos vaikka jousi pääsisi oikeaan kireyteen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 159 madallus?
Kierrät kulma ilmassa niin alas, että hieman jousi vapautuu.
Sitten vähän takaisin päin esim. 1-2 kierrosta.
Korkeuden pitäisi muuttua samaa tahtia, kuin säätörengas, joten pielessä lienee asennus.
Sitten vähän takaisin päin esim. 1-2 kierrosta.
Korkeuden pitäisi muuttua samaa tahtia, kuin säätörengas, joten pielessä lienee asennus.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 159 madallus?
Tuolta: http://www.kwsuspensions.net/kw-coilove ... ?typ=17384
Kattelet noista pdf:stä säätöohjeet. Siellä on annettu se väli jolle alustan voi säätää niin että se toimii kuten suunniteltu. Käytännössä se tarkoittaa vähintään 20mm madallusta kuten tuolla lukee. Jos se on liian ylhäällä tai alhaalla niin eihän se toimi. Kun se kerran on noin päin persettä säädetty niin kannattaa katsoa mihin jäykkyyteen iskaritkin on säädetty. Oikein säädettynä ei nitise eikä pauku. Saa jopa yllättävän mukavaksi säätämällä iskareista ulosjouston vaimennusta. Lähtökohtaisesti jouset pitää kuitenkin olla säädetty oikealle alueelle!
Kattelet noista pdf:stä säätöohjeet. Siellä on annettu se väli jolle alustan voi säätää niin että se toimii kuten suunniteltu. Käytännössä se tarkoittaa vähintään 20mm madallusta kuten tuolla lukee. Jos se on liian ylhäällä tai alhaalla niin eihän se toimi. Kun se kerran on noin päin persettä säädetty niin kannattaa katsoa mihin jäykkyyteen iskaritkin on säädetty. Oikein säädettynä ei nitise eikä pauku. Saa jopa yllättävän mukavaksi säätämällä iskareista ulosjouston vaimennusta. Lähtökohtaisesti jouset pitää kuitenkin olla säädetty oikealle alueelle!
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta