156 JTS:n öljyt?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

156 JTS:n öljyt?

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Buon giorno,

Kysymys on 156 JTS:ssä käytettävästä
öljystä. Ohjekirja suosittaa 10w-60 Selenia
Racingia. Mitä olette JTS:ssänne käyttäneet?

-Tazio

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

10W saattaa olla talvella hieman liian paksua jos joutuu tekemään arktisissa olosuhteissa kylmästartteja. Itse olen käyttänyt 5W50:stä perus-Mobil RF:ää. Toimii hyvin eikä maksa maltaita. Öljyä kuluu se normaali vajaat 2 litraa 10 tkm:lla.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps samaa mieltä MKT:n kanssa talvella 5W-50:t ja kesällä taas ohjekirjan suosittelemat 10w-60:t..
Viimeksi muokannut 90, 18 Tammi 2005, 10:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
corse
Viestit: 60
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:57
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja corse »

Joo ja da:ssa laittavat 10/40 nesteen öljyä. Eli vaatikaa oikeat öljyt!

Avatar
Kustaa
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Kustaa »

Ja DA:n perustelu 10/40:lle oli, "Tätä käytetään meidän muissakin merkeissä" Vastasin siihen mainitsemalla jotain typerää Ladasta..
Castrolin 10W60 öljyjä olen käyttänyt rohkeasti ympäri vuoden, mutta auto lämpöpaikalla varustetussa hallissa kotona ja töissä, joten kylmäkäynnistyksiä ei juuri tule. Kesä on muutenkin jees.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

corse kirjoitti:Joo ja da:ssa laittavat 10/40 nesteen öljyä. Eli vaatikaa oikeat öljyt!
jaa kayttävät oikein ö-luokan litkuja..ei muuta kuin omat öljyt mukaan..tuota pas*aa ei koneeseen kannata tukkia.. :?

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Minulle laittoivat nesteen city pro 5w-40 öljyä syksyllä. Ei ole isommin tietoa noista öljyistä niin mikä merkittävä ero 5w-50:lla on tuohon talvella?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no ei siinä viskositeetissä mitään vikaa ole vaan yleensäkkin nesteen öljyt ovat heikkoimpia noista merkkiöljyistä varsinkin laadultaan..

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Onko noista jotain testejä saatavilla vai onko tuo Nesteen öljyjen kehnous vain mututietoa? Yksi vannoo Mobilin, toinen Castrolin ja kolmas merkin x nimeen. Hankala ottaa selvää, että mikä on sitten paras.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no tekniikanmaailmahan se on lähinnä noita testaillut ja muistaakseni ei menestynyt kovin hyvin ja halvasta hinnastakin voi päätellä jo melko paljon..
omakohtaista kokemustakin löytyy ja kovin korkealle en Nesteen öljyjä noteeraa..
viimme on aikoina tullut käytettyä lähinnä Mobilia sekä Valvolinea..

täällä paikalisessa puljussa hinnat:

Neste City pro 5W40 : 22.00€ 4L
Mobill Rally formula 5W50, 5W40 : 29€ 4L
Valvoline Syn Power 5W50, 5W40 : 29.90€ 5L

luulen että syy miksi korjaamot käyttävät nesteenöljyjä on siinä että tukkuri antaa noista parhaat alennukset ja ainahan pitää suosia kotimaista vaikka se ei parastaolisikaan... :wink:

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

156 JTS:n öljyt?

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Lipeää aavistuksen Off Topiciin, Mobil RF en itse laita mihinkään, yksi
kiinnileikannut kone riittää sille öljylle, leikatkoon seuraava kiinni jollain
toisella öljyllä. (Öljynpaineet kokoajan ok :shock: )

Castrolista ei omakohtaista kokemusta, paljon kehutaan, Alfaani meinasin
alkaa "tankkaamaan" joko Helix Ultraa 5w-40 tai Castol Magnateciä 5w-40
DA:n myyjä kehui tuossa Alfassani (pankin Alfa) olevan Helix Ultra

Kovassa käytössä Motul 300V 20W-60 on pelannut hyvin, Castrol TWS on
varmaan parempaa / samantasoista / huonompaa (alleviivaa oikea
vaihtoehto), jokatapauksessa kisakäytössä molempia tavataan ja
tuntuvat toimivilta. (Helix Racingiäkin olen nähnyt käytettävän)

JTS:stä ei ole mitään kokemusta mutta Mobilia en laittaisi siihenkään :-D
VMP

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Omat autoni ei ole leikannut ikinä kiinni eikä kenenkään tutunkaan näin äkkiä muistellen. Itse en ekana kiinnileikkautumisesta öljymerkkiä syyttäisi :shock: Kaikki melkein käyttäneet RF 5w-50 ja on toiminut hyvin, itse aloin käyttämään Valvolinen 5w-50 kun tuota mobilia tuntui menevän hieman liikaa. Nytten on seleniat sisällä eikä oikein ole kokemuksia vielä minkäänlaisia. Shell helix varmaan ok mutta lämmetessään tuntuu olevan aika notkeaa tavaraa, sehän tosin selviää jo yläviskositeettiarvosta. Eikö tuo 40 ole alempi arvokin kuin mitä tehdas suosittelee.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

GAMMA500 kirjoitti:Itse en ekana kiinnileikkautumisesta öljymerkkiä syyttäisi :shock: Kaikki melkein käyttäneet RF 5w-50 ja on toiminut hyvin, itse aloin käyttämään Valvolinen 5w-50 kun tuota mobilia tuntui menevän hieman liikaa.
Kieltämättä tekstini ulkoasu on huono, kiinnileikkautuminenhan on voinut
johtua muustakin kuin öljystä (jopa todennäköistä)
Normaalikäytössä noilla öljyillä ei ole niin ihmeempää merkitystä, kunhan
on laatuöljyä ja sitä on tarpeeksi. :-D
Jokainenhan saa laittaa sitä öljyä mitä haluaa, itse en Mobiliin koske.
Tuo Selenia kiinnostaisi, mistä olette sitä hankkineet ja paljonko maksaa?
VMP

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Seleniaa maahantuo agritek ja ohjehinta on litralle 8.04 euroa. Saa vain litran pulloissa tai 200L tynnyrissä, minä otin maistiaiset litran pulloissa :wink: . Käytännössä tuo homma menee niin että kysyt agritekiltä lähimmän jälleenmyyjän ja sovit sen kanssa hinnan. Lähin jälleenmyyjä taitaa poikkeuksetta olla New Holland-traktorivaraosakauppias :-D . Kyseiset liikkeet eivät ainakaan minun tapauksessani tienneet että myyvät seleniaa kunnes minä annoin varaosanumeron jolla sen löysivät tietokoneen listoiltaan :lol:

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Ja katselin tuosta agritekista että merkki on myös Case IH, ja sattumoisin kotipuolessa pihassa köllöttelee pari semmoista.. Isukki sattuu olemaan maanviljelijä. Tarttee vissiin hankkia sen kautta tuota Seleniaa, saapi vielä verovähennyksiin... Työkonehan se Alfakin on :wink:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

just..
pitänee käydä itsekkin hieman tiedustelemassa paikallisetsa agritek myymälästä tuota seleniaa..

Avatar
EVO
Viestit: 323
Liittynyt: 14 Syys 2003, 03:41

Viesti Kirjoittaja EVO »

Konalan deltassa laittoivat edelliseen V6:seen aina Shellin Helix Ultraa.

Nykyiseen peliin ei ole vielä tullut edes vaihdettua.

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 JTS:n öljyt?

Viesti Kirjoittaja 155156 »

mattijus kirjoitti: JTS:stä ei ole mitään kokemusta mutta Mobilia en laittaisi siihenkään :-D
Syyhän tähän lienee täysin subjektiivinen eli luuloon perustuva :wink: . Mobil 1 5W-50 on hyvä öljy. Olen käyttänyt sitä kaikissa Alfoissa ja Fiateissa mitä minulla on ollut vuodesta 1988 alkaen. Ei ongelmia Mobilin kanssa.

Avatar
lai
Viestit: 111
Liittynyt: 29 Syys 2004, 02:37
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja lai »

Öljyistä on hyvä väitellä. Yksi sanoo, että tämä on paras merkki, ja toinen taas toista. Itse en usko yhteenkään juttuun, että jokin tietty merkki olisi paras. Yleensä väitteillä, että jokin merkki olisi huonompi kuin toinen ei ole mitään tilastollista tai tieteellistä taustaa. Se että väittää, Nesteen öljyjen olevan kaikki huonoja vastaa samaa kuin väittäisi, että kaikki Alfat on paskoja autoja.
Ja öljyn hinta ei ole mikään tae öljyn laadusta. Nykyisin lähes kaikkien Öljymerkkien hinnoittelupolitiikka perustuu tuotepohjaiseen hinnoitteluun, joka noudattaa toimintolaskenta tyyliä ts. Esim. Mobil RF öljyn mainontakulut täytyy kerätä Rf öljyn hinnassa jne. Tällä periaatteella Delvacin mainontaan ei varmastikaan uhrata montaakaan euroa vaikka onkin hyvä öljy. Toisin sanoen kuluttaja maksaa aina mielikuvan ja brändin luomisesta aiheutuvat kulut kun ostaa jotain hyvin markkinoitavaa tuotetta jonka hinta laatu ei sittenkään ole kohdallaan.
Olipas epäselvästi selitetty mutta kuitenkin periaate lienee selvä.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no höpö höpö nesteen öljyt on syvältä mutta alfat ovat siltikin aika kaukana paskoista..

mutta totuus on omakohtaista kokemusta ei voita mikään oli öljymerkki sitten mikä tahansa..useaa merkkiä on tullut kokeiltua ja Valvolinen olen parhaimmaksi havainnut..
sanomasi perusteella nesteen litkuilla siis heikko brandi jos hinta on alhainen vai..

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 JTS:n öljyt?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

mattijus kirjoitti:Castrolista ei omakohtaista kokemusta, paljon kehutaan, Alfaani meinasin
alkaa "tankkaamaan" joko Helix Ultraa 5w-40 tai Castol Magnateciä 5w-40
Uskallan kyllä kehaista tuota Magnatec:iä. Oman menopelini öljynkulutus puolittui, kun laitoin Castrolit sisään. Nyt olen sillä ajellut n.1500 km ja tasan puol litraa on lisätty, nyt voisi taas pari desiä lisätä. Ennen meni kuitenkin se litra per tonni.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps..noista castrolleista olen kuullut muilta myös pelkkää hyvää, harmi vain että saatavuus täältäpäin on aika heikko..muutoin olisi tullut jo varmaan kokeiltua tuotakin..

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Petterson Muukkoselta ainakin tyrmäsi minun Alfaani laitetut 0w/30 Shell Longlife kakkoset. Eipä ne juuri sisällä "longlifea" pysykään, vaan sitä kuluu runsaasti. Itse en ole vastuussa moisesta, vaan edellisen omistajan aikana oli ihan valtuutettu huoltopiste ne sinne ruikannut. Petterson meinasi, että tärkein tekijä ensisijaisesti on viskositeetti. Nolla öljyjä ei Alfaan ja jälkimmäinen luku tulisi olla vähintään 40. Sen jälkeen voi alkaa saivartelemaan siitä, mikä laadukkaista merkeistä on se paras. Seuraavana taidan kokaista ihan perus 5W/40 tai 50 tavaraa. Merkistä en ole varma. Tuntuu vaan, että ainakin talviajoon tuo xw/60 on turhan tanakkaa tavaraa, mutta kesäiseen kurvailuun ehkä juuri se oikea valinta.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 JTS:n öljyt?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Alfissimo kirjoitti:Nyt olen sillä ajellut n.1500 km ja tasan puol litraa on lisätty
Itse itseäni lainaten, tulihan taas näppivirhe yöllä, eikä kukaan oikolukenut :oops: , ykkönen ja kakkonen on liian liki toisiaan.

Kilometrejä on nyt kertynyt siis 2500, muuten piti kertomus kutinsa, ja tuohan vaan korostaa öljyn vaikutusta.

Pikkasen edit.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Moni käyttää autossaan 10w-40 perusöljyä talvellakin, samanlaista on myös 10-50 ja -60. Lohkolämmittimen käyttö kovimmilla pakkasilla niin eipä huolta. 15w alkaa olemaan jo sen verran kankeaa kylmänä että en itse reilummalla pakkasella ilman lämmititntä käynnistäisi. Tämä oli jälleen henkilökohtainen mielipiteeni :-D Olennaisinta on mielestäni huolellinen lämmityskäyttö ennen revittelyä, kun moottori käy lämpimäksi ilman vetoa pienillä kierroksilla niin öljyltäkään ei ihmeitä vaadita

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 JTS:n öljyt?

Viesti Kirjoittaja mattijus »

155156 kirjoitti:
mattijus kirjoitti: JTS:stä ei ole mitään kokemusta mutta Mobilia en laittaisi siihenkään :-D
Syyhän tähän lienee täysin subjektiivinen eli luuloon perustuva :wink: .
Näinhän se menee, eli missään labrassa en Mobilin "huonoutta" ole
testannut, eikä onneksi koettakaan ole tarvinnut uusia :-D
Tuo pahamaineinen kiinnileikkautuminen tapahtui suht ripeässä ajossa
kuumana kesäpäivänä, jolloin öljy on varmasti ollut kuumaa / lämmintä.
Mobili 5w-50:n kuuman kesto lienee loppunut kesken ja kone kaputt.
Tämä siis puhdasta mutua, öljynpaineet oli kokoajan ok.
Eli mahdollisesti Castrol 5w-40 olisi antautunut jo aiemmin, TWS
tuskin ollenkaan, kun sitä Mobilia silloin oli siellä koneessa niin omalta
kohdalta luotto Mobiliin on mennyt.

(Eikä noissa Endurance Saloon ympyröissä Mobilia taida käyttää kukaan,
Castrol/Motul/Shell ajelee taas useampikin teami?)
VMP

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Missäs lämpötilassa tuo W-viskositeetti mitataan, lieneekö plussan puolella? Aika yllättäviä eroja kaadettavuus-lämpötilassa joita ei pysty ihan tölkin kyljestä lukemaan

Tässä tietoa eri viskositeettisitä selenia-moottoriöljyistä
P.TO DISCORRIMENTO- lämpötilan mukaan joka on käsittääkseni jähmepiste tai alin kaadettavuus :o

Selenia racing 10w-60 -40 synteettinen
Selenia sport 10w-60 -40 synteettinen
Selenia digitech 0w-30 -40 synteettinen Long Life
Selenia performer 5w-40 -36 osasynteettinen
Selenia ACT 10w-40 -33 osasynteettinen
Selenia VS Vision 15w-50 -33 mineraali?
Selenia 20K for Alfa Romeo 10w-40 -30 osasynteettinen
Selenia gold synt 10w-40 -30 synteettinen
Selenia VS GAS 15w-40 -30 mineraali
Selenia HPX 20w-50 -27 puolisynteettinen


--> 10w-60 tulee vielä putelista ulos siinä vaiheessa kun 5w-40 jää tulematta.

edittiä tehty pariin kertaan että tästä saisi jotain tolkkuakin :oops:

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Ovatko nuo kaikki Selenian öljyt synteettisiä?

Eiväthän ne kaksi viskositeettiarvoa tietenkään täysin sen öljyn viskositeettiominaisuuksia kuvaa. Viskositeetti on kuitenkin tietyissä käytännön rajoissa mitattavissa missä lämpötilassa tahansa. Nuo nyt sattuvat olevan jonkin standardin(SAE?) mukaiset lämpötilat, joissa mitatut arvot on saatu. Tässä on vähän samanlaista henkeä kuin esimerkiksi kaiuttimen ominaisuuksien määrittäminen pelkästään taajuusalueen ylä- ja ala-alueen vaimentumisen perusteella(esim. -3dB rajat vaikkapa 20Hz ja 20kHz) tai auton moottorin ominaisuuksien pelkästään suurimman tehon ja väännön, ja niitä vastaavien kierroslukujen perusteella.

EDIT: näemmä vastaus kysymykseeni synteettisyydestä tuli jo ennen kysymykseni päätymistä näkyville...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 156 JTS:n öljyt?

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Hieman sivuraiteille menee mutta puolustetaan mobilia.
mattijus kirjoitti:Tuo pahamaineinen kiinnileikkautuminen tapahtui suht ripeässä ajossa kuumana kesäpäivänä, jolloin öljy on varmasti ollut kuumaa / lämmintä.
Tultiin aika haipakkaa Motoparkista toissa kesänä kaverin kanssa Q4:lla, Mobilin RF 5W-50 koneessa ja öljylämpö n. 100 motarilla aika pitkälti kaasu pohjassa, öljyt esilämmitetty vielä radalla. Luulisi että harvemmin käy kuumempana, ahdetussa autossa varmaan vaaditaan kuitenkin enemmän kuin vaparia..? Garrett käyttää/käytti samaa saissea omassa viritetyssä Q4:ssa eikä ole leikannut kiinni.

Eli kaksi vastaan yksi, ja tätähän ei otettu kovin vakavasti :lol:

Nim. Edelleen mobilia kaikissa vehkeissä.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: 156 JTS:n öljyt?

Viesti Kirjoittaja MKT »

mattijus kirjoitti: Tuo pahamaineinen kiinnileikkautuminen tapahtui suht ripeässä ajossa
kuumana kesäpäivänä, jolloin öljy on varmasti ollut kuumaa / lämmintä.
Mobili 5w-50:n kuuman kesto lienee loppunut kesken ja kone kaputt.
Tämä siis puhdasta mutua, öljynpaineet oli kokoajan ok.
Silloin kun omisti Alfan jossa oli öljynpainemittari, niin itse ainakin totesin juuri RF-5W50:n hyväksi ominaisuudeksi sen että paineet pysyivät kohdallaan kuumassakin koneessa. Sitähän tuo ylempi arvo hieman antaakin osviittaa. Ei minulla ainakaan ole ollut mitään ongelmia tuon kanssa eli veikkaan että sinulla kone olisi leikannut kiinni vaikka mitä olisi ollut sisällä.

Kuriositeetti: kerran merkkihuolto laittoi RF-0W40-litkua kun en ollut tuonut omia öljyjä mukana. Lämpimän koneen sivuäänet ja öljynkulutuksen roima kasvu opettivat kantapään kautta että ei Alfaan tuollaista litkua.

Tarkoitus ei ole ylistää liikaa Mobilin öljyjä. Varmasti Selenia, Castrol ja Valvoline huipputuotteet ovat ainakin yhtä hyviä. Sattuupahan vain Mobilissa olevaan saatavuus ja hinta-laatusuhde erinomainen. Etenkin kun Alfoihin tulee vuodessa yli 50 tkm ja öljynvaihtojakin vuoden aikana aika monta.

Avatar
corse
Viestit: 60
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:57
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja corse »

90 castrolin saataavuudesta tälläperällä! Käännä roomeon nokka ylivieskaan ja yllättäen kärkismarketista löytyy ( j. Kärkkäinen) Jos nyt välttis haluat castrolia

Oma kokemus castrolista ei hyvä pikku fiiatti teki kermavaahtoa jota tuli joka reiästä pihalle! ( piti olla viimisen päälle öljyä ja kestää rundeja jne mut eipä toiminut tässä tapauksessa)

Itellä omassa 164:ssa mobil rf 5w/50 ja hyvin toimii ( ei syö muutako vuotamalla erinäisistä paikoista )

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu taisihan sitä castrollia kärkkäisen hyllyssä ollakin kun tässä hieman tarkemmin muistelen..
tosin juuri vaihdoin kylläkin 5W-50:t Valvolinet seiskafemmaan...

kesäksi ajattelin laittaa 10W-60:t joko Castrollit tai Seleniat..Valvolinen 10W-60:t Racingit hylyssä jo olikin mutta tuli myytyä ne kaverille kun tarvitsi M5:een kunnon puurot koneeseen..

Avatar
J. Saari
Viestit: 398
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Tämä taisi olla sopivin ketju jonka haulla äkkiseltään löysin, enkä viitsi uuttakaan perustaa tämmöisen kysymyksen takia. Eli tässä on yksi 156 vm. 2000 1.8 litrasella padalla vähän niinkuin katkolla (vähän ajettu ja muutenkin siisti). Ainoa mieltä askarruttava juttu autossa oli, että mittatikku näytti hieman turhan kuivalta. Onko siis tässäkin mittatikun ylä ja alamerkkien väli yhtä kuin yksi litra öljyä? Konehan on käsittääkseni varsin herkkä öljyistään (?). Toisaalta kun käytettyä on hankkimassa, niin ei voi luonnollisesti olla mitenkään varma siitäkään, että koko auton tähänastisen elinkaaren ajan olisi öljytilanne ollut niinkuin pitääkin - vaikka tarkastettaessa olisikin piripinnassa ja väri nätin kuulas.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Taitaa öljyhävikki olla ominaisuus mistä ei tarvitse maksaa ekstraa, omassa 2.0 TS mittatikussa on pari milliä alle max tällä hetkellä, öljyillä ajettu n. 4tkm
VMP

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Re: 156 JTS:n öljyt?

Viesti Kirjoittaja Esko »

Rolle kirjoitti:Hieman sivuraiteille menee mutta puolustetaan mobilia.


Eli kaksi vastaan yksi, ja tätähän ei otettu kovin vakavasti :lol:

Nim. Edelleen mobilia kaikissa vehkeissä.
Minä taas aikoinaan sain silloin uutta synteettistä Mobil One öljyä ja laitoin sitä kolmen litran Capriini. Ihmettelin kyllä että öljynpaineet on aika alhaalla sillä edellisiin verrattuna mutta kyllähän näin kallis öljy varmaan voitelee.

Yksi kaunis kesäaamuyö sitten tultiin Lahden moottoritietä Hesaa kohti hieman
yli 200 km/h kun alkoi nakutusta kuulumaan ja voimistumaan. Kiertokanki poikki yhdestä pytystä. Alapään laakeri oli leikannut.

Varauksella Mobiliin suhtaudun joten tilanne lienee 2/2 :-D

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 JTS:n öljyt?

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Esko kirjoitti: Varauksella Mobiliin suhtaudun joten tilanne lienee 2/2 :-D
Helmeä, mä en olekaan vainoharhainen, ainakaan yksin :lol:
VMP

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 156 JTS:n öljyt?

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Esko kirjoitti:aikoinaan sain silloin uutta synteettistä Mobil One öljyä
Minähän en ollut varmaan syntynytkään kun tuollaista oli tyrkyllä, joten ei ole jäänyt mitään huonoja alfamaisia mielikuvia 70-luvulta :mrgreen: Ei vaan, kyllä tuo golffi syö RF:ää niin perkeleesti ja nosturit kalkattaa..

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

offtopiccia varmaankin seuraava:

Omissa Alfoissani käytin vain Shellin harmaapurkkista 5W-40 -öljyä. Öljyä kului jonkin verran muttei vuotanut (purona) ulos mistään. DA:ssa laittoivat sitä samaa Nesteen Pro:ta mitä ilmeisesti vieläkin, jota kului hämmästyttävän nopeasti. Öljynpaineet olivat aina riittävän korkealla. Nykyisestä Fiiatista ja sen muinaisjäännemoottorista ei varmaankaan kannattaisi kertoa mitään tässä mutta siinä sama homma, 5W-40 kuluu muttei liikaa merkistä riippumatta (Shell Helix Ulta ja kerran myös AD 5W-40). Lisäykseen en raaski tuohon enää mitään Ferrarin ensitäyttö-öljyä hankkia, vaan Shellin sinipurkkinen 10W-40 käy ja öljynkulutus loppui siihen.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 156 JTS:n öljyt?

Viesti Kirjoittaja 90 »

Rolle kirjoitti:
Esko kirjoitti:aikoinaan sain silloin uutta synteettistä Mobil One öljyä
Minähän en ollut varmaan syntynytkään kun tuollaista oli tyrkyllä, joten ei ole jäänyt mitään huonoja alfamaisia mielikuvia 70-luvulta :mrgreen: Ei vaan, kyllä tuo golffi syö RF:ää niin perkeleesti ja nosturit kalkattaa..
ei muuta kuin golfi vaihtoon niin öljyhankinnoista sääsyneen omaisuuden voi sijoittaa vaikkapa alfaan... :wink:

ekipeki
Viestit: 6
Liittynyt: 31 Tammi 2007, 20:57
Paikkakunta: helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ekipeki »

EVO kirjoitti:Konalan deltassa laittoivat edelliseen V6:seen aina Shellin Helix Ultraa.

Nykyiseen peliin ei ole vielä tullut edes vaihdettua.
:twisted:

Da on perseestä. Parasta, mitä olen kokeillut JTS:ään, 2.0TS:ään ja 3.2:een on Castorilin Tws 10w-60. Kovalla pakkasella kylmäkäynnistyksessä hieman jähmeää. Pikkupakkasella ok, kesällä ja muutoinkin ylivoimainen. Varmaan Valvolinen vast. on ok. Castrolilla kulus ollut oikein siedettävää. Helixejä ym menee kuin besaa solexin kaasareissa. Eki.peki.

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Ostin kans just viikonloppuna Selenian 10W-60:ä 147:aan. Tähän asti oon menny Castrolin 5W-40:llä ja sitä saa olla kaatamassa yhtä mittaa. Toivotaan että kulutus tippuu kunhan saan noi vaihdettua.

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Mäkin laitoin viime perjantaina Selenia Racingit 156:n aika paljon samoista syistä. Jotenkin tuntuu että Alfa olisi ollut mielissään 8)

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Jochanan kirjoitti:Ostin kans just viikonloppuna Selenian 10W-60:ä 147:aan. Tähän asti oon menny Castrolin 5W-40:llä ja sitä saa olla kaatamassa yhtä mittaa. Toivotaan että kulutus tippuu kunhan saan noi vaihdettua.
Tuossa omassa kiesissä tuo öljynkulutus näyttää tippuneen lähelle nollaa Selenialla. Mobilin Synt S:ää meni n. 2 l / 15000 km.

Summa summarum, varsin ronkeleita ovat nämä TS:t ja JTS:t tuolle öljylle. Vain paras on kyllin hyvää...

Otsikkoon palatakseni, minkäslaista on tuo noiden uusien GM-pohjaisten JTS:n öljynkulutus. Meneekö yhtään?

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Omistussuhteeni aikana viimeisimmän öljynvaihdon jälkeen, kun Castrollin 10W-60:n tilalle tuli taas Castrol 10W-60:stä, näyttää siltä että öljynkulutus alkaa rauhoittumaan. Öljynvaihdosta kulunut reilu 3000km ja pari desiä juuri lisäsin, eli alkaa olemaan ihan siedettävää tuo kulutus.

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Talvella huollossa laittoivat Castrollin 0w-30 tai 5w-30:stä ja auto joi sitä kymppi tonnin aikana 5 litraa. Pari kuukautta sit vaihdoin 10W-60:stä ja kulutus on tippunut mullakin huomattavasti.
Mut itse pitää osata vaatia oikeet öljyt!

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Öljyn kulutus on suht hyvin hallinnassa, mutta kun ne litkut tuntuu tummuvan mustaksi puuroksi todella nopeasti. Noin 1000km öljynvaihdon jälkeen öljyt on jo todella tummat ja parintuhannen jälkeen ihan pikimustaa puuroa. Ihan kuin jossain dieselissä.

Pakoputken pää myös mustuu todella nopeasti, ja kuten toisessa topicissa totesin, niin öljytikusta ja -täyttöaukosta tulee savua ajon jälkeen. Mahtaako liittyä samaan asiaan?

Aikaisemmissa autoissa öljyt ei koskaan tummuneet noin paljon edes 10tkm:n matkalla. Onko ihan normaalia? Mites muilla JTS:än omistajilla?

BB
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 06:50

Viesti Kirjoittaja BB »

Mulla on ihan samat kuviot. Putken pää ihan musta ja öljyt ihan mustat saman lailla jo heti vaihdon jälkeen. Bonuksena mulla sitä öljyä myös kuluu se ohjekirjan ilmottama maksimi.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Bonuksena mulla sitä öljyä myös kuluu se ohjekirjan ilmottama maksimi.
Oliko se nyt sitten 1 vai peräti 1½ litraa/1000km se ohjekirjan "normaalin" sisällä oleva öljynkulutus?

Mitä öljyä käytät? Mulla menee tota suositeltua 10W-60:stä vajaa litra per 5000km tällä hetkellä.

JST
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Touko 2006, 10:39
Paikkakunta: Helsinki

?

Viesti Kirjoittaja JST »

kyllä mulle on työnnetty Konalan Deltassa aina shell helix ultra 5 w 40. Oon ajatellut että tietävät paremmin kuin minä mitä sinne laitetaan :shock:
corse kirjoitti:Joo ja da:ssa laittavat 10/40 nesteen öljyä. Eli vaatikaa oikeat öljyt!

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Re: ?

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

JST kirjoitti:kyllä mulle on työnnetty Konalan Deltassa aina shell helix ultra 5 w 40. Oon ajatellut että tietävät paremmin kuin minä mitä sinne laitetaan :shock:
corse kirjoitti:Joo ja da:ssa laittavat 10/40 nesteen öljyä. Eli vaatikaa oikeat öljyt!
Niinpä niin, käsittääkseni ohjekirja (ja öljyvalmistajien sivujen ohjeistukset 2.0 JTS:lle) ei anna muuta vaihtoehtoa kuin 10W-60 viskositeetin. Kyllähän se muillakin laaduilla pelaa, mutta pidemmän päälle ei varmaan ole parasta moottorille.

Vastaa Viestiin