tuulilasin pesusäiliön koko
Valvoja: Moderators
- Twin Spark
- Viestit: 165
- Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
- Paikkakunta: Espoo
tuulilasin pesusäiliön koko
...olin jostain auto testistä lukenut aikaisemmin että 147 tuulilasille nostama pesunesteen paine on onneton eikä riitä moottoritie nopeuksilla... ja tuulilasia ei saa pestyä kunnolla... ainakin minun uudessa pelissä tämä toimii paremmin kuin monessa edellisessä kulkuneuvossa (lue = ei Alfoja).
... enemmänkin haittaa tuo pesuneste säiliön koko.... senhän ruikkii tyhjäksi alle viikossa (tulipa rumasti sanottua)... edellisessä kulkuneuvossa se kesti noin 2 kk (Toyota Avensis)... tänään kun täytin sen niin ostin sellaisen 3 L pänikän Nesteeltä (ja sellaisen suppilon että sinne säiliöön yleensä osuu edes jotakin)... ja sitten laittamaan vettä perään niin eihän sinne menny paljon mitään... tuli sellainen 2/3 osaa pesunestettä ja 1/3 vettä... ja taju lähtee päästä aina kun pesee tuulilasia... eli onkohan näissä uudemmissa malleissa nostettu pumpun moottorin tehoa... ja samalla kun saa lasin pestyä paremmin niin neste ei riittä kuin viikon normaali ajoon...?
... enemmänkin haittaa tuo pesuneste säiliön koko.... senhän ruikkii tyhjäksi alle viikossa (tulipa rumasti sanottua)... edellisessä kulkuneuvossa se kesti noin 2 kk (Toyota Avensis)... tänään kun täytin sen niin ostin sellaisen 3 L pänikän Nesteeltä (ja sellaisen suppilon että sinne säiliöön yleensä osuu edes jotakin)... ja sitten laittamaan vettä perään niin eihän sinne menny paljon mitään... tuli sellainen 2/3 osaa pesunestettä ja 1/3 vettä... ja taju lähtee päästä aina kun pesee tuulilasia... eli onkohan näissä uudemmissa malleissa nostettu pumpun moottorin tehoa... ja samalla kun saa lasin pestyä paremmin niin neste ei riittä kuin viikon normaali ajoon...?
Itselläni tuo teho ei ole kovin kehuttava, 80 nopeuteen saakka toimii ok, mutta yli 100 ajettaessa kostuu vain itse pyyhkijät.. Säiliön pitäisi muistaakseni olla n.8 litraa, mutta olen itsekkin joskus ihmetellyt tämän todenperäisyyttä. Tuntuu että välillä se vetää sen 8 litraa ja välillä vain puolet siitä . Pitäis varmaan joku kerta mitata se. Suurin syy nesteen nopeaan kulumiseen on lampunpesijät. Olenkin harkinnut erillisen kytkimen rakentamista näille..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
Mä sammutan aina valot kun suihkutan sitä tuulilasinpesunestettä. Käsittääkseni ei silloin ruiskuta lampuille (156). En kyllä ole vaivautunut tätä varmistamaan, mutta ainakaan sielä suunnalta ei auton sisältä katsoen tällöin lennä vettä samalla lailla kun silloin jos valot on päällä.
Pimeällä tiellä toi on tietenkin aika mielenkiintoista, mutta eipä sitä valoitta ajelua kerrallaan kauaa kestä. Eli jos näette liikenteessä Alfan, jonka valot yllättäen sammuu muutamaksi sekunniksi niin se on vaan meikäläinen
Pimeällä tiellä toi on tietenkin aika mielenkiintoista, mutta eipä sitä valoitta ajelua kerrallaan kauaa kestä. Eli jos näette liikenteessä Alfan, jonka valot yllättäen sammuu muutamaksi sekunniksi niin se on vaan meikäläinen
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Moikka,
Kysymykseni ei tavallaan liity säiliön kokoon, mutta sivuaa sitä kyllä.
Alfani pesunestesäiliön täyttötorvi (vai mikä se onkaan nimeltään), on halkaisijaltaan ehkä 20-30 mm. Siis todella pieni. Vaikeaa sihdata pesunestettä säiliöön ilman apuvälineitä esim rattia. Puuttuuko siis jotain tuosta vai onko se todella tuollainen sormen mentävän kokoinen aukko originaalisti ?
Kysymykseni ei tavallaan liity säiliön kokoon, mutta sivuaa sitä kyllä.
Alfani pesunestesäiliön täyttötorvi (vai mikä se onkaan nimeltään), on halkaisijaltaan ehkä 20-30 mm. Siis todella pieni. Vaikeaa sihdata pesunestettä säiliöön ilman apuvälineitä esim rattia. Puuttuuko siis jotain tuosta vai onko se todella tuollainen sormen mentävän kokoinen aukko originaalisti ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Kyllä se tuntuu olevan merkin tyypiominaisuuksia. Vanhassa 33:ssa oli semmonen pikkureikä mihin tarvi suppilon ja näköjään nykysessä 164:ssa on ihan sama juttu. Ja eiku suppilokauppaan, taas.JiiPee kirjoitti:vai onko se todella tuollainen sormen mentävän kokoinen aukko originaalisti ?
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
- Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS - Paikkakunta: Helsinki
Eihän se pieni täyttöreikä vaadi kuin vakaata kättä
Mutta siitä lampunpesijöiden sulakkeesta. Saako sen tosiaan irrotettua ilman että ottaa irti koko hansikaslokeron? Muistan kesällä tiirailleeni sulakeluukkuun mutta mielestäni pesijän sulake (joka on ilmeisesti oikealla puolella) jää piiloon eikä sitä saa irti. Vai katsoinko vain väärin?
Mutta siitä lampunpesijöiden sulakkeesta. Saako sen tosiaan irrotettua ilman että ottaa irti koko hansikaslokeron? Muistan kesällä tiirailleeni sulakeluukkuun mutta mielestäni pesijän sulake (joka on ilmeisesti oikealla puolella) jää piiloon eikä sitä saa irti. Vai katsoinko vain väärin?
Ainakin minun autossa on haskakotelon yläreunassa avattava luukku,joka alla tuokin sulake sijaitseeCotson kirjoitti:Eihän se pieni täyttöreikä vaadi kuin vakaata kättä
Mutta siitä lampunpesijöiden sulakkeesta. Saako sen tosiaan irrotettua ilman että ottaa irti koko hansikaslokeron? Muistan kesällä tiirailleeni sulakeluukkuun mutta mielestäni pesijän sulake (joka on ilmeisesti oikealla puolella) jää piiloon eikä sitä saa irti. Vai katsoinko vain väärin?
- Naiko
- Viestit: 85
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 05:12
- Car(s): Ex. 156 TS 2.0 -98; 159 JTS 2.2 -06.
- Paikkakunta: Vaasa
Itse olen myös ajatellut lampunpesijöiden käytöstä poistoa koska vain kuskin puoleinen toimii ja se tuhlaa nestettä. Lisäksi lampuun kohdistuva paine on mielettömän suuri verrattaessa tuulilasin pesuun. Jos parkkipaikalla pesen lasin niin viereinenkin auto saa sitruunan raikkaan kylvyn kuten myös oma konepellini ja kattoni.Cotson kirjoitti:Juu anteeksi muotoilin tekstini vähän harhaanjohtavasti. Kurkin siis juuri tuohon hansikaslokerossa sijaitsevaan luukkuun mutta näytti että osa sulakkeista jäisi reiän ulkopuolelle piiloon. Oletko Zenery itse poistanut sulakkeen käytöstä? Lähti helposti?
Toinen kysymys onkin tuulilasin pesijöiden suuntaamisesta. Apukuskin suutin kun ampuu parkissa takakontin päälle! Samoin kuskin suutin harottaa joka suuntaan välillä ampuu sivulta yli. Miten hitossa noi umpeenvaletut suuttimet saa suunnattua?
Mulla oli se sulake palanut,ja kun tutkin miksi vettä ei tullut lampuille,vaihdoisCotson kirjoitti:Juu anteeksi muotoilin tekstini vähän harhaanjohtavasti. Kurkin siis juuri tuohon hansikaslokerossa sijaitsevaan luukkuun mutta näytti että osa sulakkeista jäisi reiän ulkopuolelle piiloon. Oletko Zenery itse poistanut sulakkeen käytöstä? Lähti helposti?
sen,ja aivan hyvin sen mahtui poistamaan/laittamaan..
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Yleensä lampunpesureille ja lasinpesurille on omat pumput, eli tuikkujen peseminen tai pesemättä jättäminen ei vaikuta lasille tulevan litkun paineeseen. Neste kyllä alkaa riittämään paremmin jos otat ajovalonpesimien pumpusta liittimen irti.Rolle kirjoitti:Jos tukkisi lampunsuuttimet niin tehoa riittäisi tuulilasille ihan eri malliin ja pesuneste riittäisi vähintään kaksi kertaa pidempään..?
- Epäkelpokeräilijä -
Tuosta sitten jalostaa ajatusta. Eli t-haaralla yhdistää ne lampunpesimen letkut tuulilasipesurille.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Yleensä lampunpesureille ja lasinpesurille on omat pumput, eli tuikkujen peseminen tai pesemättä jättäminen ei vaikuta lasille tulevan litkun paineeseen.Rolle kirjoitti:Jos tukkisi lampunsuuttimet niin tehoa riittäisi tuulilasille ihan eri malliin ja pesuneste riittäisi vähintään kaksi kertaa pidempään..?
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Siis miten tuon pitäisi tehdä Luukku on sen verran onneton ja itse rele reilusti luukun reijästä sivulla ettei sinne tällainen meikäläisen lapanen mahdu millään...ketuttaa. llmeisesti pitänee purkaa koko hanskalokero että pääsee tuohon pirun releeseen käsiksi . Autohan on 156 2.5 V6.Zenery kirjoitti:Ja voihan lampunpesijöiden sulakkeen ottaa irti jos haluaa vettä säästää.
Löytyy sieltä hanskakotelossa olevan "luukun" alta 156:ssa
No, valitetaan sitten lisää . Tosiaan tuo pesunesteen täyttöaukko on todella syvältä, 164:ssa oli n.3x isompi ja sekin on pienimmästä päästä, sitten tuli 156 ja hyvä jos täyttöaukkoa laisinkaan näkee, mitähän Alfan inssit oikein ajatteli kun tuon aukon suunnitteli
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
On hienoa, että en ole yksin ongelmani kanssa. Luulin jo, ettei autoni olekaan täydellinen. Yhteisöllisyys (lue: samat ongelmat) luo yhteenkuuluvuuden tuntua Jos muistan hetkenkään oikein niin parivuotta sitten perheessämme viihtyneessä yhdessä onnettomassa puntossa (aina hajalla) oli varmasti tuo samainen -pieni ja ärsyttävä - täyttöaukko. Hankitaan se suppilo ja tehdään Delta-Motorsille aloite sisällyttää se takakontissa oleviin varusteisiin. Olisi siinä ihmettelemistä .... Aloitepalkkioksi ehdotan yhtä GT:tä.Ricambi kirjoitti:Tosiaan tuo pesunesteen täyttöaukko on todella syvältä, 164:ssa oli n.3x isompi ja sekin on pienimmästä päästä, sitten tuli 156 ja hyvä jos täyttöaukkoa laisinkaan näkee, mitähän Alfan inssit oikein ajatteli kun tuon aukon suunnitteli
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Naiko
- Viestit: 85
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 05:12
- Car(s): Ex. 156 TS 2.0 -98; 159 JTS 2.2 -06.
- Paikkakunta: Vaasa
Poista se 30A sulake kuskista katottuna vasemmalla. Johan sammuu lampunpesijät. Tuulilasin paineeseen ei vaikuta mitään mut nestettä riittää nyt varmasti pidempään! Olen tyytyväinenRicambi kirjoitti:Siis miten tuon pitäisi tehdä Luukku on sen verran onneton ja itse rele reilusti luukun reijästä sivulla ettei sinne tällainen meikäläisen lapanen mahdu millään...ketuttaa. llmeisesti pitänee purkaa koko hanskalokero että pääsee tuohon pirun releeseen käsiksi . Autohan on 156 2.5 V6.Zenery kirjoitti:Ja voihan lampunpesijöiden sulakkeen ottaa irti jos haluaa vettä säästää.
Löytyy sieltä hanskakotelossa olevan "luukun" alta 156:ssa
On tuo 164:n täyttöaukko pieni, mutta vakaalla kädellä menee. Ja jos ei vaikka kaikki meniskään, niin tuleepahan huolehdittua moottoritilan puhtaudestakin.
Pieni on kyllä se itse tankkikin. Sinne ei kyllä montaa litraa tavaraa mene. Olenkin miettinyt, että pitäis purkaa ne muovit siitä edestä pois ja kaivaa ihan kunnollla esille se tankki ja mahdollisesti etsiä romarilta joku isompi, jos vaikka sattuis löytymään sopivan mallinen. Näitähän on tehty ennenkin, ei iso homma jos vaan sattuu sopiva tankki löytymään.
Omien kokemuksien mukaan 164:n pesurien paine on onneton näin niinkuin paikallaan seistessä, hyvä että edes tuulilasiin asti lentää litkut, eikä ole edes lampunpesijöitä. Sitten taas moottoritienopeuksissä jo pelkästään ilmavirta lennettää litkut lasiin, joten ei huolta. Miten voi olla mahdollista ettei teillä alfoissa moottoritienopeuksissa ne pesurit toimi? Vai onko tässä nyt sittenkin kyse siitä, ettei mulla hiljaisemmissa nopeuksissa saa pesurit tarpeeksi virtaa laturilta?
Onko 2 osaa lasolia ja 1 osa vettä paha? Höpöhöpö, vanha rovaniemeläinen ajelee aina kirkkaat tankissa.
Pieni on kyllä se itse tankkikin. Sinne ei kyllä montaa litraa tavaraa mene. Olenkin miettinyt, että pitäis purkaa ne muovit siitä edestä pois ja kaivaa ihan kunnollla esille se tankki ja mahdollisesti etsiä romarilta joku isompi, jos vaikka sattuis löytymään sopivan mallinen. Näitähän on tehty ennenkin, ei iso homma jos vaan sattuu sopiva tankki löytymään.
Omien kokemuksien mukaan 164:n pesurien paine on onneton näin niinkuin paikallaan seistessä, hyvä että edes tuulilasiin asti lentää litkut, eikä ole edes lampunpesijöitä. Sitten taas moottoritienopeuksissä jo pelkästään ilmavirta lennettää litkut lasiin, joten ei huolta. Miten voi olla mahdollista ettei teillä alfoissa moottoritienopeuksissa ne pesurit toimi? Vai onko tässä nyt sittenkin kyse siitä, ettei mulla hiljaisemmissa nopeuksissa saa pesurit tarpeeksi virtaa laturilta?
Onko 2 osaa lasolia ja 1 osa vettä paha? Höpöhöpö, vanha rovaniemeläinen ajelee aina kirkkaat tankissa.
164 3.0 V6 '91
Alfasud '72
Alfasud '72
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Ai että pieni, no enpä tiiä, puoleen toista vuoteen en oo sinne mitään lisänny, ja hyvin ruikkiisallimato kirjoitti:Pieni on kyllä se itse tankkikin. Sinne ei kyllä montaa litraa tavaraa mene. Olenkin miettinyt, että pitäis purkaa ne muovit siitä edestä pois ja kaivaa ihan kunnollla esille se tankki
Kyllä mulla ainakin toimii ihan paikallaankin ollessa, vähän ikkunan keskikohtaa yllemmäs tulee, juuri oikeeseen kohtaan, ja painetta kyllä riittää, niin että halutessaan voi vaikka vastustajia (vastaantulijoita) pestä.sallimato kirjoitti:Omien kokemuksien mukaan 164:n pesurien paine on onneton näin niinkuin paikallaan seistessä, hyvä että edes tuulilasiin asti lentää litkut, eikä ole edes lampunpesijöitä.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Kyllä sinne aika lailla saa kaataa tavaraa, ennenkuin tulee yli, mutta itsestä tuntuu, että "hukkaisi" nestettä jonnekin , liekö tekemistä lamppupesureiden kanssa, joista ei toisin ole ikinä vettä tullut, ehkä on eliminoitu jotenkin ja nesteet menee sitten ohi jostain .sallimato kirjoitti:Pieni on kyllä se itse tankkikin. Sinne ei kyllä montaa litraa tavaraa mene.
En ole tutkinut asiaa, kun ei sitä niin paljon kuitenkaan mene ja yhdellä säiliöllä ajelee useamman kuukauden, paitsi näillä kurakeleillä.
Enkä ole kuullut kyllä lampunpesureiden pumpunkaan pitävän ääntä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Itse ostin Bauhausista suppilosetin johonkin euron tai kahden hintaan. Olisko ollu 6 suppiloa. Siitä sitten yhdellä iskulla Alfalle, ruohonleikkurille, keittiöön jne...Sellaiset kauniin oranssit
Ja jos tuntuu että neste ei edes viikkoa riitä niin veikkaisin että letkut tai säiliö vuotaa. Paitsi ehkä pahimmilla kura keleillä voi mennä tavaraa yllättävän paljon. Pitäis olla niin kuin meidän firman meisselissä 15l säiliö :o
Ja jos tuntuu että neste ei edes viikkoa riitä niin veikkaisin että letkut tai säiliö vuotaa. Paitsi ehkä pahimmilla kura keleillä voi mennä tavaraa yllättävän paljon. Pitäis olla niin kuin meidän firman meisselissä 15l säiliö :o
Ayrton Senna da Silva forever