156 JTS:n öljyt?
Valvoja: Moderators
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
156 JTS:n öljyt?
Buon giorno,
Kysymys on 156 JTS:ssä käytettävästä
öljystä. Ohjekirja suosittaa 10w-60 Selenia
Racingia. Mitä olette JTS:ssänne käyttäneet?
-Tazio
Kysymys on 156 JTS:ssä käytettävästä
öljystä. Ohjekirja suosittaa 10w-60 Selenia
Racingia. Mitä olette JTS:ssänne käyttäneet?
-Tazio
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
jeps samaa mieltä MKT:n kanssa talvella 5W-50:t ja kesällä taas ohjekirjan suosittelemat 10w-60:t..
Viimeksi muokannut 90, 18 Tammi 2005, 10:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Kustaa
- Viestit: 96
- Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
- Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003 - Paikkakunta: Kirkkonummi
Ja DA:n perustelu 10/40:lle oli, "Tätä käytetään meidän muissakin merkeissä" Vastasin siihen mainitsemalla jotain typerää Ladasta..
Castrolin 10W60 öljyjä olen käyttänyt rohkeasti ympäri vuoden, mutta auto lämpöpaikalla varustetussa hallissa kotona ja töissä, joten kylmäkäynnistyksiä ei juuri tule. Kesä on muutenkin jees.
Castrolin 10W60 öljyjä olen käyttänyt rohkeasti ympäri vuoden, mutta auto lämpöpaikalla varustetussa hallissa kotona ja töissä, joten kylmäkäynnistyksiä ei juuri tule. Kesä on muutenkin jees.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no tekniikanmaailmahan se on lähinnä noita testaillut ja muistaakseni ei menestynyt kovin hyvin ja halvasta hinnastakin voi päätellä jo melko paljon..
omakohtaista kokemustakin löytyy ja kovin korkealle en Nesteen öljyjä noteeraa..
viimme on aikoina tullut käytettyä lähinnä Mobilia sekä Valvolinea..
täällä paikalisessa puljussa hinnat:
Neste City pro 5W40 : 22.00€ 4L
Mobill Rally formula 5W50, 5W40 : 29€ 4L
Valvoline Syn Power 5W50, 5W40 : 29.90€ 5L
luulen että syy miksi korjaamot käyttävät nesteenöljyjä on siinä että tukkuri antaa noista parhaat alennukset ja ainahan pitää suosia kotimaista vaikka se ei parastaolisikaan...
omakohtaista kokemustakin löytyy ja kovin korkealle en Nesteen öljyjä noteeraa..
viimme on aikoina tullut käytettyä lähinnä Mobilia sekä Valvolinea..
täällä paikalisessa puljussa hinnat:
Neste City pro 5W40 : 22.00€ 4L
Mobill Rally formula 5W50, 5W40 : 29€ 4L
Valvoline Syn Power 5W50, 5W40 : 29.90€ 5L
luulen että syy miksi korjaamot käyttävät nesteenöljyjä on siinä että tukkuri antaa noista parhaat alennukset ja ainahan pitää suosia kotimaista vaikka se ei parastaolisikaan...
156 JTS:n öljyt?
Lipeää aavistuksen Off Topiciin, Mobil RF en itse laita mihinkään, yksi
kiinnileikannut kone riittää sille öljylle, leikatkoon seuraava kiinni jollain
toisella öljyllä. (Öljynpaineet kokoajan ok )
Castrolista ei omakohtaista kokemusta, paljon kehutaan, Alfaani meinasin
alkaa "tankkaamaan" joko Helix Ultraa 5w-40 tai Castol Magnateciä 5w-40
DA:n myyjä kehui tuossa Alfassani (pankin Alfa) olevan Helix Ultra
Kovassa käytössä Motul 300V 20W-60 on pelannut hyvin, Castrol TWS on
varmaan parempaa / samantasoista / huonompaa (alleviivaa oikea
vaihtoehto), jokatapauksessa kisakäytössä molempia tavataan ja
tuntuvat toimivilta. (Helix Racingiäkin olen nähnyt käytettävän)
JTS:stä ei ole mitään kokemusta mutta Mobilia en laittaisi siihenkään
kiinnileikannut kone riittää sille öljylle, leikatkoon seuraava kiinni jollain
toisella öljyllä. (Öljynpaineet kokoajan ok )
Castrolista ei omakohtaista kokemusta, paljon kehutaan, Alfaani meinasin
alkaa "tankkaamaan" joko Helix Ultraa 5w-40 tai Castol Magnateciä 5w-40
DA:n myyjä kehui tuossa Alfassani (pankin Alfa) olevan Helix Ultra
Kovassa käytössä Motul 300V 20W-60 on pelannut hyvin, Castrol TWS on
varmaan parempaa / samantasoista / huonompaa (alleviivaa oikea
vaihtoehto), jokatapauksessa kisakäytössä molempia tavataan ja
tuntuvat toimivilta. (Helix Racingiäkin olen nähnyt käytettävän)
JTS:stä ei ole mitään kokemusta mutta Mobilia en laittaisi siihenkään
VMP
Omat autoni ei ole leikannut ikinä kiinni eikä kenenkään tutunkaan näin äkkiä muistellen. Itse en ekana kiinnileikkautumisesta öljymerkkiä syyttäisi Kaikki melkein käyttäneet RF 5w-50 ja on toiminut hyvin, itse aloin käyttämään Valvolinen 5w-50 kun tuota mobilia tuntui menevän hieman liikaa. Nytten on seleniat sisällä eikä oikein ole kokemuksia vielä minkäänlaisia. Shell helix varmaan ok mutta lämmetessään tuntuu olevan aika notkeaa tavaraa, sehän tosin selviää jo yläviskositeettiarvosta. Eikö tuo 40 ole alempi arvokin kuin mitä tehdas suosittelee.
Kieltämättä tekstini ulkoasu on huono, kiinnileikkautuminenhan on voinutGAMMA500 kirjoitti:Itse en ekana kiinnileikkautumisesta öljymerkkiä syyttäisi Kaikki melkein käyttäneet RF 5w-50 ja on toiminut hyvin, itse aloin käyttämään Valvolinen 5w-50 kun tuota mobilia tuntui menevän hieman liikaa.
johtua muustakin kuin öljystä (jopa todennäköistä)
Normaalikäytössä noilla öljyillä ei ole niin ihmeempää merkitystä, kunhan
on laatuöljyä ja sitä on tarpeeksi.
Jokainenhan saa laittaa sitä öljyä mitä haluaa, itse en Mobiliin koske.
Tuo Selenia kiinnostaisi, mistä olette sitä hankkineet ja paljonko maksaa?
VMP
Seleniaa maahantuo agritek ja ohjehinta on litralle 8.04 euroa. Saa vain litran pulloissa tai 200L tynnyrissä, minä otin maistiaiset litran pulloissa . Käytännössä tuo homma menee niin että kysyt agritekiltä lähimmän jälleenmyyjän ja sovit sen kanssa hinnan. Lähin jälleenmyyjä taitaa poikkeuksetta olla New Holland-traktorivaraosakauppias . Kyseiset liikkeet eivät ainakaan minun tapauksessani tienneet että myyvät seleniaa kunnes minä annoin varaosanumeron jolla sen löysivät tietokoneen listoiltaan
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 JTS:n öljyt?
Syyhän tähän lienee täysin subjektiivinen eli luuloon perustuva . Mobil 1 5W-50 on hyvä öljy. Olen käyttänyt sitä kaikissa Alfoissa ja Fiateissa mitä minulla on ollut vuodesta 1988 alkaen. Ei ongelmia Mobilin kanssa.mattijus kirjoitti: JTS:stä ei ole mitään kokemusta mutta Mobilia en laittaisi siihenkään
Öljyistä on hyvä väitellä. Yksi sanoo, että tämä on paras merkki, ja toinen taas toista. Itse en usko yhteenkään juttuun, että jokin tietty merkki olisi paras. Yleensä väitteillä, että jokin merkki olisi huonompi kuin toinen ei ole mitään tilastollista tai tieteellistä taustaa. Se että väittää, Nesteen öljyjen olevan kaikki huonoja vastaa samaa kuin väittäisi, että kaikki Alfat on paskoja autoja.
Ja öljyn hinta ei ole mikään tae öljyn laadusta. Nykyisin lähes kaikkien Öljymerkkien hinnoittelupolitiikka perustuu tuotepohjaiseen hinnoitteluun, joka noudattaa toimintolaskenta tyyliä ts. Esim. Mobil RF öljyn mainontakulut täytyy kerätä Rf öljyn hinnassa jne. Tällä periaatteella Delvacin mainontaan ei varmastikaan uhrata montaakaan euroa vaikka onkin hyvä öljy. Toisin sanoen kuluttaja maksaa aina mielikuvan ja brändin luomisesta aiheutuvat kulut kun ostaa jotain hyvin markkinoitavaa tuotetta jonka hinta laatu ei sittenkään ole kohdallaan.
Olipas epäselvästi selitetty mutta kuitenkin periaate lienee selvä.
Ja öljyn hinta ei ole mikään tae öljyn laadusta. Nykyisin lähes kaikkien Öljymerkkien hinnoittelupolitiikka perustuu tuotepohjaiseen hinnoitteluun, joka noudattaa toimintolaskenta tyyliä ts. Esim. Mobil RF öljyn mainontakulut täytyy kerätä Rf öljyn hinnassa jne. Tällä periaatteella Delvacin mainontaan ei varmastikaan uhrata montaakaan euroa vaikka onkin hyvä öljy. Toisin sanoen kuluttaja maksaa aina mielikuvan ja brändin luomisesta aiheutuvat kulut kun ostaa jotain hyvin markkinoitavaa tuotetta jonka hinta laatu ei sittenkään ole kohdallaan.
Olipas epäselvästi selitetty mutta kuitenkin periaate lienee selvä.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no höpö höpö nesteen öljyt on syvältä mutta alfat ovat siltikin aika kaukana paskoista..
mutta totuus on omakohtaista kokemusta ei voita mikään oli öljymerkki sitten mikä tahansa..useaa merkkiä on tullut kokeiltua ja Valvolinen olen parhaimmaksi havainnut..
sanomasi perusteella nesteen litkuilla siis heikko brandi jos hinta on alhainen vai..
mutta totuus on omakohtaista kokemusta ei voita mikään oli öljymerkki sitten mikä tahansa..useaa merkkiä on tullut kokeiltua ja Valvolinen olen parhaimmaksi havainnut..
sanomasi perusteella nesteen litkuilla siis heikko brandi jos hinta on alhainen vai..
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 156 JTS:n öljyt?
Uskallan kyllä kehaista tuota Magnatec:iä. Oman menopelini öljynkulutus puolittui, kun laitoin Castrolit sisään. Nyt olen sillä ajellut n.1500 km ja tasan puol litraa on lisätty, nyt voisi taas pari desiä lisätä. Ennen meni kuitenkin se litra per tonni.mattijus kirjoitti:Castrolista ei omakohtaista kokemusta, paljon kehutaan, Alfaani meinasin
alkaa "tankkaamaan" joko Helix Ultraa 5w-40 tai Castol Magnateciä 5w-40
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Petterson Muukkoselta ainakin tyrmäsi minun Alfaani laitetut 0w/30 Shell Longlife kakkoset. Eipä ne juuri sisällä "longlifea" pysykään, vaan sitä kuluu runsaasti. Itse en ole vastuussa moisesta, vaan edellisen omistajan aikana oli ihan valtuutettu huoltopiste ne sinne ruikannut. Petterson meinasi, että tärkein tekijä ensisijaisesti on viskositeetti. Nolla öljyjä ei Alfaan ja jälkimmäinen luku tulisi olla vähintään 40. Sen jälkeen voi alkaa saivartelemaan siitä, mikä laadukkaista merkeistä on se paras. Seuraavana taidan kokaista ihan perus 5W/40 tai 50 tavaraa. Merkistä en ole varma. Tuntuu vaan, että ainakin talviajoon tuo xw/60 on turhan tanakkaa tavaraa, mutta kesäiseen kurvailuun ehkä juuri se oikea valinta.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 156 JTS:n öljyt?
Itse itseäni lainaten, tulihan taas näppivirhe yöllä, eikä kukaan oikolukenut , ykkönen ja kakkonen on liian liki toisiaan.Alfissimo kirjoitti:Nyt olen sillä ajellut n.1500 km ja tasan puol litraa on lisätty
Kilometrejä on nyt kertynyt siis 2500, muuten piti kertomus kutinsa, ja tuohan vaan korostaa öljyn vaikutusta.
Pikkasen edit.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Moni käyttää autossaan 10w-40 perusöljyä talvellakin, samanlaista on myös 10-50 ja -60. Lohkolämmittimen käyttö kovimmilla pakkasilla niin eipä huolta. 15w alkaa olemaan jo sen verran kankeaa kylmänä että en itse reilummalla pakkasella ilman lämmititntä käynnistäisi. Tämä oli jälleen henkilökohtainen mielipiteeni Olennaisinta on mielestäni huolellinen lämmityskäyttö ennen revittelyä, kun moottori käy lämpimäksi ilman vetoa pienillä kierroksilla niin öljyltäkään ei ihmeitä vaadita
Re: 156 JTS:n öljyt?
Näinhän se menee, eli missään labrassa en Mobilin "huonoutta" ole155156 kirjoitti:Syyhän tähän lienee täysin subjektiivinen eli luuloon perustuva .mattijus kirjoitti: JTS:stä ei ole mitään kokemusta mutta Mobilia en laittaisi siihenkään
testannut, eikä onneksi koettakaan ole tarvinnut uusia
Tuo pahamaineinen kiinnileikkautuminen tapahtui suht ripeässä ajossa
kuumana kesäpäivänä, jolloin öljy on varmasti ollut kuumaa / lämmintä.
Mobili 5w-50:n kuuman kesto lienee loppunut kesken ja kone kaputt.
Tämä siis puhdasta mutua, öljynpaineet oli kokoajan ok.
Eli mahdollisesti Castrol 5w-40 olisi antautunut jo aiemmin, TWS
tuskin ollenkaan, kun sitä Mobilia silloin oli siellä koneessa niin omalta
kohdalta luotto Mobiliin on mennyt.
(Eikä noissa Endurance Saloon ympyröissä Mobilia taida käyttää kukaan,
Castrol/Motul/Shell ajelee taas useampikin teami?)
VMP
Missäs lämpötilassa tuo W-viskositeetti mitataan, lieneekö plussan puolella? Aika yllättäviä eroja kaadettavuus-lämpötilassa joita ei pysty ihan tölkin kyljestä lukemaan
Tässä tietoa eri viskositeettisitä selenia-moottoriöljyistä
P.TO DISCORRIMENTO- lämpötilan mukaan joka on käsittääkseni jähmepiste tai alin kaadettavuus :o
Selenia racing 10w-60 -40 synteettinen
Selenia sport 10w-60 -40 synteettinen
Selenia digitech 0w-30 -40 synteettinen Long Life
Selenia performer 5w-40 -36 osasynteettinen
Selenia ACT 10w-40 -33 osasynteettinen
Selenia VS Vision 15w-50 -33 mineraali?
Selenia 20K for Alfa Romeo 10w-40 -30 osasynteettinen
Selenia gold synt 10w-40 -30 synteettinen
Selenia VS GAS 15w-40 -30 mineraali
Selenia HPX 20w-50 -27 puolisynteettinen
--> 10w-60 tulee vielä putelista ulos siinä vaiheessa kun 5w-40 jää tulematta.
edittiä tehty pariin kertaan että tästä saisi jotain tolkkuakin
Tässä tietoa eri viskositeettisitä selenia-moottoriöljyistä
P.TO DISCORRIMENTO- lämpötilan mukaan joka on käsittääkseni jähmepiste tai alin kaadettavuus :o
Selenia racing 10w-60 -40 synteettinen
Selenia sport 10w-60 -40 synteettinen
Selenia digitech 0w-30 -40 synteettinen Long Life
Selenia performer 5w-40 -36 osasynteettinen
Selenia ACT 10w-40 -33 osasynteettinen
Selenia VS Vision 15w-50 -33 mineraali?
Selenia 20K for Alfa Romeo 10w-40 -30 osasynteettinen
Selenia gold synt 10w-40 -30 synteettinen
Selenia VS GAS 15w-40 -30 mineraali
Selenia HPX 20w-50 -27 puolisynteettinen
--> 10w-60 tulee vielä putelista ulos siinä vaiheessa kun 5w-40 jää tulematta.
edittiä tehty pariin kertaan että tästä saisi jotain tolkkuakin
Ovatko nuo kaikki Selenian öljyt synteettisiä?
Eiväthän ne kaksi viskositeettiarvoa tietenkään täysin sen öljyn viskositeettiominaisuuksia kuvaa. Viskositeetti on kuitenkin tietyissä käytännön rajoissa mitattavissa missä lämpötilassa tahansa. Nuo nyt sattuvat olevan jonkin standardin(SAE?) mukaiset lämpötilat, joissa mitatut arvot on saatu. Tässä on vähän samanlaista henkeä kuin esimerkiksi kaiuttimen ominaisuuksien määrittäminen pelkästään taajuusalueen ylä- ja ala-alueen vaimentumisen perusteella(esim. -3dB rajat vaikkapa 20Hz ja 20kHz) tai auton moottorin ominaisuuksien pelkästään suurimman tehon ja väännön, ja niitä vastaavien kierroslukujen perusteella.
EDIT: näemmä vastaus kysymykseeni synteettisyydestä tuli jo ennen kysymykseni päätymistä näkyville...
Eiväthän ne kaksi viskositeettiarvoa tietenkään täysin sen öljyn viskositeettiominaisuuksia kuvaa. Viskositeetti on kuitenkin tietyissä käytännön rajoissa mitattavissa missä lämpötilassa tahansa. Nuo nyt sattuvat olevan jonkin standardin(SAE?) mukaiset lämpötilat, joissa mitatut arvot on saatu. Tässä on vähän samanlaista henkeä kuin esimerkiksi kaiuttimen ominaisuuksien määrittäminen pelkästään taajuusalueen ylä- ja ala-alueen vaimentumisen perusteella(esim. -3dB rajat vaikkapa 20Hz ja 20kHz) tai auton moottorin ominaisuuksien pelkästään suurimman tehon ja väännön, ja niitä vastaavien kierroslukujen perusteella.
EDIT: näemmä vastaus kysymykseeni synteettisyydestä tuli jo ennen kysymykseni päätymistä näkyville...
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 156 JTS:n öljyt?
Hieman sivuraiteille menee mutta puolustetaan mobilia.
Eli kaksi vastaan yksi, ja tätähän ei otettu kovin vakavasti
Nim. Edelleen mobilia kaikissa vehkeissä.
Tultiin aika haipakkaa Motoparkista toissa kesänä kaverin kanssa Q4:lla, Mobilin RF 5W-50 koneessa ja öljylämpö n. 100 motarilla aika pitkälti kaasu pohjassa, öljyt esilämmitetty vielä radalla. Luulisi että harvemmin käy kuumempana, ahdetussa autossa varmaan vaaditaan kuitenkin enemmän kuin vaparia..? Garrett käyttää/käytti samaa saissea omassa viritetyssä Q4:ssa eikä ole leikannut kiinni.mattijus kirjoitti:Tuo pahamaineinen kiinnileikkautuminen tapahtui suht ripeässä ajossa kuumana kesäpäivänä, jolloin öljy on varmasti ollut kuumaa / lämmintä.
Eli kaksi vastaan yksi, ja tätähän ei otettu kovin vakavasti
Nim. Edelleen mobilia kaikissa vehkeissä.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: 156 JTS:n öljyt?
Silloin kun omisti Alfan jossa oli öljynpainemittari, niin itse ainakin totesin juuri RF-5W50:n hyväksi ominaisuudeksi sen että paineet pysyivät kohdallaan kuumassakin koneessa. Sitähän tuo ylempi arvo hieman antaakin osviittaa. Ei minulla ainakaan ole ollut mitään ongelmia tuon kanssa eli veikkaan että sinulla kone olisi leikannut kiinni vaikka mitä olisi ollut sisällä.mattijus kirjoitti: Tuo pahamaineinen kiinnileikkautuminen tapahtui suht ripeässä ajossa
kuumana kesäpäivänä, jolloin öljy on varmasti ollut kuumaa / lämmintä.
Mobili 5w-50:n kuuman kesto lienee loppunut kesken ja kone kaputt.
Tämä siis puhdasta mutua, öljynpaineet oli kokoajan ok.
Kuriositeetti: kerran merkkihuolto laittoi RF-0W40-litkua kun en ollut tuonut omia öljyjä mukana. Lämpimän koneen sivuäänet ja öljynkulutuksen roima kasvu opettivat kantapään kautta että ei Alfaan tuollaista litkua.
Tarkoitus ei ole ylistää liikaa Mobilin öljyjä. Varmasti Selenia, Castrol ja Valvoline huipputuotteet ovat ainakin yhtä hyviä. Sattuupahan vain Mobilissa olevaan saatavuus ja hinta-laatusuhde erinomainen. Etenkin kun Alfoihin tulee vuodessa yli 50 tkm ja öljynvaihtojakin vuoden aikana aika monta.
90 castrolin saataavuudesta tälläperällä! Käännä roomeon nokka ylivieskaan ja yllättäen kärkismarketista löytyy ( j. Kärkkäinen) Jos nyt välttis haluat castrolia
Oma kokemus castrolista ei hyvä pikku fiiatti teki kermavaahtoa jota tuli joka reiästä pihalle! ( piti olla viimisen päälle öljyä ja kestää rundeja jne mut eipä toiminut tässä tapauksessa)
Itellä omassa 164:ssa mobil rf 5w/50 ja hyvin toimii ( ei syö muutako vuotamalla erinäisistä paikoista )
Oma kokemus castrolista ei hyvä pikku fiiatti teki kermavaahtoa jota tuli joka reiästä pihalle! ( piti olla viimisen päälle öljyä ja kestää rundeja jne mut eipä toiminut tässä tapauksessa)
Itellä omassa 164:ssa mobil rf 5w/50 ja hyvin toimii ( ei syö muutako vuotamalla erinäisistä paikoista )
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
juu taisihan sitä castrollia kärkkäisen hyllyssä ollakin kun tässä hieman tarkemmin muistelen..
tosin juuri vaihdoin kylläkin 5W-50:t Valvolinet seiskafemmaan...
kesäksi ajattelin laittaa 10W-60:t joko Castrollit tai Seleniat..Valvolinen 10W-60:t Racingit hylyssä jo olikin mutta tuli myytyä ne kaverille kun tarvitsi M5:een kunnon puurot koneeseen..
tosin juuri vaihdoin kylläkin 5W-50:t Valvolinet seiskafemmaan...
kesäksi ajattelin laittaa 10W-60:t joko Castrollit tai Seleniat..Valvolinen 10W-60:t Racingit hylyssä jo olikin mutta tuli myytyä ne kaverille kun tarvitsi M5:een kunnon puurot koneeseen..
Tämä taisi olla sopivin ketju jonka haulla äkkiseltään löysin, enkä viitsi uuttakaan perustaa tämmöisen kysymyksen takia. Eli tässä on yksi 156 vm. 2000 1.8 litrasella padalla vähän niinkuin katkolla (vähän ajettu ja muutenkin siisti). Ainoa mieltä askarruttava juttu autossa oli, että mittatikku näytti hieman turhan kuivalta. Onko siis tässäkin mittatikun ylä ja alamerkkien väli yhtä kuin yksi litra öljyä? Konehan on käsittääkseni varsin herkkä öljyistään (?). Toisaalta kun käytettyä on hankkimassa, niin ei voi luonnollisesti olla mitenkään varma siitäkään, että koko auton tähänastisen elinkaaren ajan olisi öljytilanne ollut niinkuin pitääkin - vaikka tarkastettaessa olisikin piripinnassa ja väri nätin kuulas.
Re: 156 JTS:n öljyt?
Minä taas aikoinaan sain silloin uutta synteettistä Mobil One öljyä ja laitoin sitä kolmen litran Capriini. Ihmettelin kyllä että öljynpaineet on aika alhaalla sillä edellisiin verrattuna mutta kyllähän näin kallis öljy varmaan voitelee.Rolle kirjoitti:Hieman sivuraiteille menee mutta puolustetaan mobilia.
Eli kaksi vastaan yksi, ja tätähän ei otettu kovin vakavasti
Nim. Edelleen mobilia kaikissa vehkeissä.
Yksi kaunis kesäaamuyö sitten tultiin Lahden moottoritietä Hesaa kohti hieman
yli 200 km/h kun alkoi nakutusta kuulumaan ja voimistumaan. Kiertokanki poikki yhdestä pytystä. Alapään laakeri oli leikannut.
Varauksella Mobiliin suhtaudun joten tilanne lienee 2/2
Re: 156 JTS:n öljyt?
Helmeä, mä en olekaan vainoharhainen, ainakaan yksinEsko kirjoitti: Varauksella Mobiliin suhtaudun joten tilanne lienee 2/2
VMP
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 156 JTS:n öljyt?
Minähän en ollut varmaan syntynytkään kun tuollaista oli tyrkyllä, joten ei ole jäänyt mitään huonoja alfamaisia mielikuvia 70-luvulta Ei vaan, kyllä tuo golffi syö RF:ää niin perkeleesti ja nosturit kalkattaa..Esko kirjoitti:aikoinaan sain silloin uutta synteettistä Mobil One öljyä
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
offtopiccia varmaankin seuraava:
Omissa Alfoissani käytin vain Shellin harmaapurkkista 5W-40 -öljyä. Öljyä kului jonkin verran muttei vuotanut (purona) ulos mistään. DA:ssa laittoivat sitä samaa Nesteen Pro:ta mitä ilmeisesti vieläkin, jota kului hämmästyttävän nopeasti. Öljynpaineet olivat aina riittävän korkealla. Nykyisestä Fiiatista ja sen muinaisjäännemoottorista ei varmaankaan kannattaisi kertoa mitään tässä mutta siinä sama homma, 5W-40 kuluu muttei liikaa merkistä riippumatta (Shell Helix Ulta ja kerran myös AD 5W-40). Lisäykseen en raaski tuohon enää mitään Ferrarin ensitäyttö-öljyä hankkia, vaan Shellin sinipurkkinen 10W-40 käy ja öljynkulutus loppui siihen.
Omissa Alfoissani käytin vain Shellin harmaapurkkista 5W-40 -öljyä. Öljyä kului jonkin verran muttei vuotanut (purona) ulos mistään. DA:ssa laittoivat sitä samaa Nesteen Pro:ta mitä ilmeisesti vieläkin, jota kului hämmästyttävän nopeasti. Öljynpaineet olivat aina riittävän korkealla. Nykyisestä Fiiatista ja sen muinaisjäännemoottorista ei varmaankaan kannattaisi kertoa mitään tässä mutta siinä sama homma, 5W-40 kuluu muttei liikaa merkistä riippumatta (Shell Helix Ulta ja kerran myös AD 5W-40). Lisäykseen en raaski tuohon enää mitään Ferrarin ensitäyttö-öljyä hankkia, vaan Shellin sinipurkkinen 10W-40 käy ja öljynkulutus loppui siihen.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: 156 JTS:n öljyt?
ei muuta kuin golfi vaihtoon niin öljyhankinnoista sääsyneen omaisuuden voi sijoittaa vaikkapa alfaan...Rolle kirjoitti:Minähän en ollut varmaan syntynytkään kun tuollaista oli tyrkyllä, joten ei ole jäänyt mitään huonoja alfamaisia mielikuvia 70-luvulta Ei vaan, kyllä tuo golffi syö RF:ää niin perkeleesti ja nosturit kalkattaa..Esko kirjoitti:aikoinaan sain silloin uutta synteettistä Mobil One öljyä
EVO kirjoitti:Konalan deltassa laittoivat edelliseen V6:seen aina Shellin Helix Ultraa.
Nykyiseen peliin ei ole vielä tullut edes vaihdettua.
Da on perseestä. Parasta, mitä olen kokeillut JTS:ään, 2.0TS:ään ja 3.2:een on Castorilin Tws 10w-60. Kovalla pakkasella kylmäkäynnistyksessä hieman jähmeää. Pikkupakkasella ok, kesällä ja muutoinkin ylivoimainen. Varmaan Valvolinen vast. on ok. Castrolilla kulus ollut oikein siedettävää. Helixejä ym menee kuin besaa solexin kaasareissa. Eki.peki.
- juuuso
- Viestit: 781
- Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
- Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937 - Paikkakunta: Lappeenranta
Tuossa omassa kiesissä tuo öljynkulutus näyttää tippuneen lähelle nollaa Selenialla. Mobilin Synt S:ää meni n. 2 l / 15000 km.Jochanan kirjoitti:Ostin kans just viikonloppuna Selenian 10W-60:ä 147:aan. Tähän asti oon menny Castrolin 5W-40:llä ja sitä saa olla kaatamassa yhtä mittaa. Toivotaan että kulutus tippuu kunhan saan noi vaihdettua.
Summa summarum, varsin ronkeleita ovat nämä TS:t ja JTS:t tuolle öljylle. Vain paras on kyllin hyvää...
Otsikkoon palatakseni, minkäslaista on tuo noiden uusien GM-pohjaisten JTS:n öljynkulutus. Meneekö yhtään?
Öljyn kulutus on suht hyvin hallinnassa, mutta kun ne litkut tuntuu tummuvan mustaksi puuroksi todella nopeasti. Noin 1000km öljynvaihdon jälkeen öljyt on jo todella tummat ja parintuhannen jälkeen ihan pikimustaa puuroa. Ihan kuin jossain dieselissä.
Pakoputken pää myös mustuu todella nopeasti, ja kuten toisessa topicissa totesin, niin öljytikusta ja -täyttöaukosta tulee savua ajon jälkeen. Mahtaako liittyä samaan asiaan?
Aikaisemmissa autoissa öljyt ei koskaan tummuneet noin paljon edes 10tkm:n matkalla. Onko ihan normaalia? Mites muilla JTS:än omistajilla?
Pakoputken pää myös mustuu todella nopeasti, ja kuten toisessa topicissa totesin, niin öljytikusta ja -täyttöaukosta tulee savua ajon jälkeen. Mahtaako liittyä samaan asiaan?
Aikaisemmissa autoissa öljyt ei koskaan tummuneet noin paljon edes 10tkm:n matkalla. Onko ihan normaalia? Mites muilla JTS:än omistajilla?
?
kyllä mulle on työnnetty Konalan Deltassa aina shell helix ultra 5 w 40. Oon ajatellut että tietävät paremmin kuin minä mitä sinne laitetaan
corse kirjoitti:Joo ja da:ssa laittavat 10/40 nesteen öljyä. Eli vaatikaa oikeat öljyt!
Re: ?
Niinpä niin, käsittääkseni ohjekirja (ja öljyvalmistajien sivujen ohjeistukset 2.0 JTS:lle) ei anna muuta vaihtoehtoa kuin 10W-60 viskositeetin. Kyllähän se muillakin laaduilla pelaa, mutta pidemmän päälle ei varmaan ole parasta moottorille.JST kirjoitti:kyllä mulle on työnnetty Konalan Deltassa aina shell helix ultra 5 w 40. Oon ajatellut että tietävät paremmin kuin minä mitä sinne laitetaan
corse kirjoitti:Joo ja da:ssa laittavat 10/40 nesteen öljyä. Eli vaatikaa oikeat öljyt!