^
Kyseenalaistankin. Mutta kun ei ole mitään vasta-argumenttiakaan antaa? "Ei sillä kai väliä ole, mutta näin se on aina tehtykin. Jos ei poikkeusta ole"
Aquatica kirjoitti:
Tuossa on vain riskinä se, että jos ruuvi ei mene ihan kiinni -> imuri ei saa imettyä enää oikeaa alipainetta putkeen -> hieman takaisinkiertoa -> ilmaa järjestelmään. Näin ei ole vielä käynyt...
Kun tässä ketjussa nyt pyydettiin kysymään "Miksi?" Niin on nyt pakko kysyä. Eli olen itse vaihtanut töissä, vuosia ja aina kotona imurilla. Omaan teoriaan ei sovi alipaine, nesteessä. Oikeastaan alipainettta ei ole olemassakaan vaan vain pienempi paine ympäröivään paineeseen verrattuna. Ja neste on joustamatonta joten itse nesteessä ei voi olla alipainetta. Käytännössä tuossa imurivaihtamisessa on ainoa voima siinä ilmanpaineessa mikä kohdistuu jarrunestesäiliössä olevaan nestepintaan. Toki sama paine kohdistuu koko putkistoon mutta sen ollessa joustamaton niin voinemme sen jättää nyt teoria-asteelle. Toki jos jarrunestesäiliön tekisi täysin tiiviiksi ja imisi alipaineen järjestelmään niin jarrunestesäiliön ilmatilan alipaine pyrkisi lopuksi tasaamaan paineet, juurikin imemällä ilmaa väärään suuntaan. Mutta normaalilla alipaine imemisellä ei minusta voi aiheuttaa järjestelmään ilmakuplia, kunhan varmistaa että nestettä riittää säiliössä. Imuletkuun tulevat ilmakuplat ovat ilmausruuvinkierteen välistä menevää ilmaa, mutta tuolloinkin ne poistuvat ennen tiivistyskartiota.
^
Jos imet ilmausnipasta alipaineella (alipainehan on paine, joka on putkessa olevaa painetta alempi...) ja nyppäät sen irti, paine-ero katoaa ja putkessa on hetkellisesti alipaine ulkoapäin, ennen kuin alipainenen tila täyttyy - joko ilmasta tai jarrunesteestä. Kun imurin ottaa irti "lennosta" ja odottaa, että nipasta valuu jarrunestettä omin voimin, voi olla melkolailla takuuvarma siitä, ettei siellä ilmaa ole. Jos taas nipan kiinnittää ennen kuin neste tulee "luonnollista tietä" pihalle, on riskinä pieni määrä ilmaa putkessa. Ei kai tästä selityksestä kukaan mitään tajua...
No ei tuo ilmaus ihmeeliistä, muuta suurempi virhe, mitä itsekin harrastan laiskuuttani, on palojenvaihdon yhteydessä painaa mujuuntuneet nesteet koko järjestelmän kautta pyttyyn asti. Männät tulisi painaa sisään nippa auki ja sitten uusilla nesteillä ilmaus päälle.
Aquatica kirjoitti:^
Jos imet ilmausnipasta alipaineella (alipainehan on paine, joka on putkessa olevaa painetta alempi...) ja nyppäät sen irti, paine-ero katoaa ja putkessa on hetkellisesti alipaine ulkoapäin, ennen kuin alipainenen tila täyttyy - joko ilmasta tai jarrunesteestä. Kun imurin ottaa irti "lennosta" ja odottaa, että nipasta valuu jarrunestettä omin voimin, voi olla melkolailla takuuvarma siitä, ettei siellä ilmaa ole. Jos taas nipan kiinnittää ennen kuin neste tulee "luonnollista tietä" pihalle, on riskinä pieni määrä ilmaa putkessa. Ei kai tästä selityksestä kukaan mitään tajua...
Juu, itsekkin suljen nipan lennosta.
Mutta edelleen mielipiteeni on se että neste on puristumatonta ja venymätöntä. Eli miksi se vetäytyisi sisäänpäin, siis se tarkoittaisi että nestepinta nousisi säiliössä. Kuitenkin paine-erot eivät mitenkään vaatisi sitä. Lisäksi painovoima ja nesteen liike-energia tuo sitä mieluummin jarrusylinterin suuntaan. Siksi vetäytyminen tuntuu omaan käsitykseen nesteestä ja paine käyttäytymisestä oudolta.
olisi tuossa nyt tyrkyllä käyttöpeliksi sopivanhintainen Alfa 166 diesel vm -05, versio on 2.4 20V JTDm(175hv) + aisinin automaatti, kilsoja takana 250tkm, täysi huoltohistoria on ja suoraan toiselta pitkäaikaiselta omistajalta..
kuluvaa osaa on uusittutarpeen mukaan, lähinnä kiinnostaa tuo turbon kestävyys eli tässä yksilössä vielä orginaali paikallaan joten alkaako olla jo kaput, sama koskee laturia, tässä pitää kylmänä kitinää mutta lämmetessään kitinä loppuu, taitaa olla aika Veemäinen vaihtaa tuo laturi, sitten vielä laatikko öljyjen vaihtoväli? tähän vaihdettu viimmeksi 180tkm eli 70tkm on päästelty samoilla, laatikko pelaa kuitenkin omistajan mukaan kuin unelma... onko olemassa mitään virallista vaihtoväliä..
harvinaisiahan nämä ovat täällä suomessa mutta jospa jollain olisi kokemuksia..
Keskuslukon kaukosäätö ei toimi (mallia punainen ei-taittuva avain yhdellä napilla). Ostin eBaystä siihen uuden identtisen piirilevyn ja sillähän avaimessa sentäs ledi vilkkuu, mutta ovet eivät luonnollisestikaan avaudu. Onko tietoa, miten tuon uuden "kaukosäätimen" sais naitettua toimimaan autoni kanssa? Yks helpohkokin konsti olis tietenkin ottaa alkuperäisestä muistipiiri/prosessori, vaihtaa se tohon uuteen piirilevyyn ja toivoa, että se toimis. Mutta onko siis jotain muuta kikkaa tiedossa, kun voihan olla, että juurikin prosessori on sökö tuosta originaalista. Niin ja minulla siis on vain yksi avain tuohon vehkeeseen
No nii, tuli kokeiltua prosessorin siirto kaukosäädöstä toiseen ja niinhän se kävi, että se prosessori juurikin on rikki. Uudesta piirilevystä siirsin prosessorin vastaavasti tähän vanhaan ja sehän alkoi lediä vilkuttamaan, mutta luonnollisestikaan ei avaa ovia. Eli nythän mulla toki on yksi toimiva kaukosäätö, mutta auto ei sitä tunnista.
Nyt tarvittais ns. varmaa tietoa: Pystyykö MultiEcuScanin täysversiolla opettamaan tuon keskuslukon kaukosäädön uudelle avaimelle? Alfadiagilla (vai mikä se nykyinen nimi onkaan) se ei taida onnistua, vaikka täysversio mulla onkin. Entä AlfaOBD:lla? AlfaOBD kaiketi kyselee jotain koodeja jossain vaiheessa, mutta koodilaput mulla yllättäen onkin tallessa, tosin liki lukukelvottomiksi kuluneita ovat...
Ulkomaisia foorumeja mitä olen lukenut, niin lähes aina menee puurot ja vellit sekaisin kun alkavat puhumaan käynnistyksenestosta. Kyse siis ei ole siitä, vaan ainoastaan avaimessa olevasta keskuslukon kaukosäätimestä!
Tiedoksi vaan kaikille 166:n keskuslukon kanssa tuskaileville. Lukolle saa opetettua uusia avaimia AlfaOBD-ohjelman avulla. Keskuslukon kanssa keskustellessa tarvitaan viisinumeroinen koodi, joka on tullut auton mukana uutena. Itselläni kaikki liput ja laput on tallessa, mutta hämäävästi oikea koodi ei ollutkaan lappuun painettu numerosarja, vaan sen toiselle puolelle tussilla kirjoitettu numero. Joka tapauksessa, nyt toimii keskuslukon kaukosäätö tällä eBaysta tilaamallani kaukosäädinpiirilevyllä
Viimeksi muokannut Jakke, 16 Syys 2014, 13:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ICS:n näytön taustavalo näkyy nyt viileämmillä keleillä heräävän hieman myöhässä. Syttyy kyllä viimeistään minuutin päästä auton käynnistämisestä. Varmaan pääsee kohta korjailemaan sitäkin Jostain ulkomaanfoorumeilta muistelen lukeneeni jonkin invertterin tai vastaavan vaihdosta siinä tapauksessa kun valo pimenee kokonaan. Onko kellään kokemusta asiasta?
Redneck kirjoitti:Kuskin oven kaiutin ei kuulu, ei taida toi ritilä lähtee irti ? jossaihan se vian täytyy olla. Kuinkas oviverhoilu lähtee irti ettei sitä riko.
Toisekseen navi cd:n ilmeisesti joutuu hakee/tilaa jostain fiat/alfa puljusta vai ?
eBayssä näkyy noita navi cd:tä olevan. Mun levyssä taitaa lukea 2009/2010. Liekö uudempia saatavana?
Jakke kirjoitti:ICS:n näytön taustavalo näkyy nyt viileämmillä keleillä heräävän hieman myöhässä. Syttyy kyllä viimeistään minuutin päästä auton käynnistämisestä. Varmaan pääsee kohta korjailemaan sitäkin Jostain ulkomaanfoorumeilta muistelen lukeneeni jonkin invertterin tai vastaavan vaihdosta siinä tapauksessa kun valo pimenee kokonaan. Onko kellään kokemusta asiasta?
Ainakin edellisessä 166:ssa näyttö oli pakkasilla aina aluksi himmeä, mutta kirkastui pikkuhiljaa auton lämmetessä. Nykyisestä ei ole muistikuvaa.
Edelliset tais olla Delphit siinä sun 166ssa. Eipä ne kovin kauaa sitten kestäneetkään,oletin et niillä olis sen reilu 100tkm ajanu. Jos on kunnon työkalut/prässi käsillä ja haluaa halvalla tehä niin noihin saa pusliakin erikseen (jos alapallot viä timmit,muuten ei kannata). Aikaa tietty menee mutta rahat säästyy. Mulla on alla tällä hetkellä Moogit. Ajanu niillä ehkä n.10tkm joten kestosta ei viä voi sanoa mitään.
Moogia on monet kehuneet, ainakin Carpojilla muistaakseni moiset laittoi ekaan tessuun jossakin välissä, kun TRW:t antautuivat? Tai sitten oli toka tessu, johon laitettun moisia myyjän piikkiin ja siellä sitten jotain nitinöitä ja natinoita toisinaan kuului, mutta kuitenkin ainakin 30tkm/1v kesti hyvin.
Redneck kirjoitti:Kuskin oven kaiutin ei kuulu, ei taida toi ritilä lähtee irti ? jossaihan se vian täytyy olla. Kuinkas oviverhoilu lähtee irti ettei sitä riko.
Toisekseen navi cd:n ilmeisesti joutuu hakee/tilaa jostain fiat/alfa puljusta vai ?
eBayssä näkyy noita navi cd:tä olevan. Mun levyssä taitaa lukea 2009/2010. Liekö uudempia saatavana?
166 sytytti moottorin häiriövalon koulumatkalla. Hieman aikaisemmin oli ovenavausepisodi kun kaveri meni räpeltämään ovenkahvaa juuri samalla hetkellä kun avasin kaukkarilla oven lukitusta. Muut ovet paitsi kuskin ovi tilttiin, mutta aukesivat sisäpuolelta avaamalla. Tuntuu äkkiseltään aika kaukaa haetulta että näillä kahdella asialla olisi mitään yhteyttä mutta pirustako näitä tietää... Löytyykö läheltä alfistia, jolla olisi vikakoodin lukuvehkeet ja mielenkiintoa lukaista 166:n ajatuksia? Tai vaihtoehtoisesti kotimatkan varrelta, perjantaina puolenpäivän jälkeen reitti menee K-pää - Tampere - Hämeenlinna - Lahti - Kouvola. Valon syttyminen ei vaikuttanut muuten kuin näkymänä kojelaudassa mutta jossainhan siellä on bitti poikittain mennyt tjsp.
E:typo
Viime aikoina on esiintynyt satunnaista nykimistä tasakaasulla. Kiihdyttäessä ei tunnu.
Mikäs se pyhä kolminaisuus olikaan: Lambda, Ilmi ja ilmin jälkeinen "ruttuputki"?
Vauhdista jos laittaa kytkimen pohjaan niin kierrokset käväisevät 1000rpm tietämillä ja pomppaavat hetkellisesti ~1500-1750rpm jonka jälkeen tipahtaa heti ~1000rpm kohdalle.
Voiko tästä päätellä suoraan ominaisuuden syyn?
Kaasuläppä on ollut tarkoitus tarkistaa/puhdistaa kunhan löydän ne Click-R pihdit jostain.
Päivitystä ylempänä olevaan: Valo sammui kojelaudasta itsekseen hyvin nukutun yön jälkeen. Mutta eihän se koodi mikä valon aiheutti ole varmaan mihinkään kadonnut. Eli lukijalla varmaan pitäisi käydä diagnosoimassa ja nollaamassa.
@tiige
Kiitos kovasti, olis tosi hieno homma. Perjantaina pitää vielä tässä päässä Cooperi kipittää vielä ennen kotiin lähtöä mut viesteilen ku pääsen Kymen puolelle. Mennee jonnekin viiden kieppeillä...
90 kirjoitti:olisi tuossa nyt tyrkyllä käyttöpeliksi sopivanhintainen Alfa 166 diesel vm -05, versio on 2.4 20V JTDm(175hv) + aisinin automaatti, kilsoja takana 250tkm, täysi huoltohistoria on ja suoraan toiselta pitkäaikaiselta omistajalta..
kuluvaa osaa on uusittutarpeen mukaan, lähinnä kiinnostaa tuo turbon kestävyys eli tässä yksilössä vielä orginaali paikallaan joten alkaako olla jo kaput, sama koskee laturia, tässä pitää kylmänä kitinää mutta lämmetessään kitinä loppuu, taitaa olla aika Veemäinen vaihtaa tuo laturi, sitten vielä laatikko öljyjen vaihtoväli? tähän vaihdettu viimmeksi 180tkm eli 70tkm on päästelty samoilla, laatikko pelaa kuitenkin omistajan mukaan kuin unelma... onko olemassa mitään virallista vaihtoväliä..
harvinaisiahan nämä ovat täällä suomessa mutta jospa jollain olisi kokemuksia..
Joko tuli kaupat? Mulla meni turbo 150tkm kohdalla ja kustansi noin 2000 vaihdettuna, aika pitkälle on vedetty alkuperäisellä turbolla. Mulla meni väljäksi ja alkoi vuotaa öljyä. Kulutus laski noin 0,4-0,5 l/100 km uudella turbolla.
Laturi on aika helppo vaihtaa tuohon, ainakin oma oli. 166:sessa on vähän paremmin tilaa kuin 159:ssä. Öljyt olen laatikkoon vaihtanut noin 100t välein. Öljyt on ns for life eli ei kuulu huoltoohjelmaan.
ei tullut kauppoja tästä yksilöstä, juurikin tuon turbon takia mielenkiinto hiipui kun ei innosta heti olla tekemässä puhallinremppaa mikä tuossa luultavasti olisi pikapuoliin ollut edessä.. nyt katsellaan jo 159:ä 166:n lisäksi, on tuo tarjonta täällä aika olematonta jälkimmäisen suhteen..
Tuoreesta hankinnasta löytyy pari sähkövikaa. Lämppärin puhallin ei toimi ja radio kuuluu tyhjäkäynnillä, mutta kuuluvuus lakkaa heti kun koskee kaasupolkimeen. Sulakkeet ehjät. Mistä lähtisi etsimään vikaa?
Sape kirjoitti:Tuoreesta hankinnasta löytyy pari sähkövikaa. Lämppärin puhallin ei toimi ja radio kuuluu tyhjäkäynnillä, mutta kuuluvuus lakkaa heti kun koskee kaasupolkimeen. Sulakkeet ehjät. Mistä lähtisi etsimään vikaa?
Onnea tuoreesta hankinnasta!!!
OT: Mutta kun töissä kaverit (jotka ajelevat noin 50K€:n ylihintaisilla Volvoilla tai Audeilla) kuittailevat Alfan vioista sanon niille, että Alfoissa ei ole vikoja... On vain ominaisuuksia...
Mullakin radio alkaa rätisemään kun laittaa takalasin lämmityksen päälle. Siitä en ole sen kummemmin stressannut, koska talvella sillä ei enään ajeta
Nypyttelyyn päivitystä:
Muistista löytyi koodit P0130 - Lambda sensor ja P0202 - Cylinder 2 injector. Kumpikin No Signal ja Stored. Suuttimen herja väitti sytyttäneensä valon, mutta eipä ole näkynyt. Nollasin koodit.
Sitten katselin MESillä graafeja paikallaan tyhjäkäynnillä ja 1000rpm kerrallaan nostaen kierroksia.
Lambda sensor signal koko toimenpiteen ajan 703 max ja min. Lambda sensor status open loop koko ajalta ja sensor heater koko ajan ON.
5000rpm jälkeen pudotin tyhjäkäynnille ja tarkistin koodit. Sama Lambda koodi siellä oli, mutta tällä kertaa Fatal. Nollasin sen ja käytiin myöhemmin heittämässä ~40km lenkki. Tuota tasakaasun kevyttä nypyttelyä lukuunottamatta toimi normaalisti.
Joku viisaampi tietänee voidaanko näistä tulkita, että lambda on entinen?
^
Ainakin etulambdan ptiäisi tehdä sitä kuuluisaa siniaaltoa (eli laiha--rikas--laiha--rikas), voi myös katsoa jänniteheittelystä; 0.2v -- 0.9v (esim.), tasakaasulla ja tyhjäkäynnillä. Jos ei elä: kuollut.
Paitsi jos kyseessä on takalambda, sen taas ei pitäisi elää (koska sitten se tietää, että katalysaattori toimii...)
Oon ajanu lambda vikasella Alfalla (33) ja pientä nykimistä oli alkuun ja tehoja uupu satunnaisesti. Lopulta paheni reilummaksi nykimiseksi ja tehoja uupu selvästi ja kulutus nousi pari litraa. Lambdan vaihdolla tuli kuntoon. Mulla olis hyllyssä uusi Boschin lambda tohon sun 166een. Ostin joskus varalle,jotta saa sit heti kuntoon jos/kun tarvis. Päästöt oli aina ok,eikä vikakoodeja ollut,niin jäi vaihtamatta.
Brittifoorumia joskus lueskelin noista ilmastointilaitteen vioista, niin ei vaikuttanut olevan harvinaista puhaltimen moottorinkaan rikkoutuminen.
Ne vesikaukalon sulakerasian pinnien rasvaus täytyisi melkein kaikkien 166 omistajien tehdä asap, jossei jo tehty;)
ja ennen sulakerasian kansien takaslaittoa kannattaa testata etenkin automaateissa että vaihteet menee päälle operaation jälkeen.
nimim. just siihen vaihdekepin sähköjen sulakkeeseen jäi kontaktihäiriö, kun olis ollut muutenkin kiire lähteä.
Lopetti sitte mullakin lämppäri toimintansa ja näytössä lukee OFF kaikki muu toimii paitti puhallinnopeudet, lämmönsäädöt, suuntaukset. Kai sitä pitää niitä sulakkeita ruveta ihmettelee ja kattoo auttaako.
Onko 166:n xenonit oikeesti niin surkeet, ettei niillä näe yhtään mitään, vai onko syytä epäillä, että mulla on polttimot hiipuneet? Tänä aamuna märkä asvaltti tuntui imevän kaiken valon. Onneks tuon lyhyehkön työmatkan osaa kyllä ajaa vaikka silmät kiinni.
Mielestäni asia on poikkeuksetta niin, että jos Xenonit ei valaise -> vaihtoon. Olettaen toki, että automaattinen korkeudensäätö toimii, umpiot on ehjät ja nämä perusseikat.
Kyllä noilla mun orkkis xenoneilla ainakin näkee hyvin kun on uudet polttimot. Tällä hetkellä kiinni Philipsin colormatchit,olikohan noi 5tonniset eli inan sinertävät. Suuntauksen kans oli vähän tekemistä kun oli muoviset säätötapit umpion sisältä poikki,mutta nyt kun noi on korjattu ja valot säädöissä niin näkee hyvin. Kokemuksesta voin sanoa että hyvän ja huonon(halvan) polttimon ero on melko suuri.
Mun xenoneilla ei myöskään näe. Uudet Philipsit tuli kanssa laitettua, mutta ei havaittavaa vaikutusta. Ja valot on katsastuksen yhteydessä säädetty. Umpiot eivät näytä mitenkään erityisen huonoilta, mutta veikkaan, että sielä linssin sisällä on jotain likaa, joka heikentää valotehoa.
Edellisen 166 twin sparkin halogeenit olivat vielä ihan siedettävät, vaikka valojen lasit olivat hiekkapuhaltuneet enemmän.
Mikähän 166 mahtaa aiheuttaa etupäästä oikealta puolelta nitinää ja natinaa kun on hieman epätasainen tie ja pienissä montuissa? Ei kolahda mistään mutta ärsyttävää nitinää ja tämän huomaa selvästi kun pyörä elää hieman epätasaisella tiellä. Aluksi ääni kuului vain pakkasella, kun auto oli kohmeessa, mutta nyt kuuluu ihan jatkuvasti. Auto katsastettiin kuukausi sitten ilman mitään sanomisia, mutta eipä se kai sulje pois jos siellä jotain väljää olisi. Voisiko kallistuksenvakaaja tehdä tuommoisen nitinän?
Tuli akuutti aihe kirjoittaa ja kysellä pientä tukea.
Oma harrasteauto 166 on telakalla ja tarkoitus on vaihtaa takajouset. Jousien/isakreiden yläpäät on jo näkyvissä ja mutterit irroitettu. Iskarin alapäästä olen avannut pultin ja iskari liikkuu nyt alapäästään vaakasuunnassa mutta ei vielä mahdu irtoamaan. Iskarin alapäässä toisella puolella (näkyvä puoli) on kuusiokolopultti. Eilen ei sopivaa avainta 9mm ei tietenkään ollut saatavilla joten asia jäi keksen. Onko pultti avattavissa ja jos käy niin että pultti ei aukea niin onko seuraava vaihtoehto avata kaikkien tukivarsien navat vai miten iskari + jousi paketti lähtee pois?
Toinen asia joka askarruttaa on oikean ajovalon korkeussäätö. Säätömoottori käy mutta mikään ei liiku. miten umpion saa irti? Ilmeiseti vika on mekaaninen eli joku akseli tai vastaava on sijoiltaan umpiossa.