
156 gta huoltoa
Valvoja: Moderators
156 gta huoltoa
Lähes 15vuoden jälkeen taas alfan omistaja
tällä kertaa isolohko 156 3.2 gta. ja nyt pitäis autoa huoltaa eli mitä moottori ja vaihteisto öljyjä suosittelette. Mitkä sytytys tulpat olis hyvät. sit olis vielä yks pikkuvika eli toinen takaoven keskuslukko ei aukea mutta menee lukkoon missä vika

-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 156 gta huoltoa
Mitään osaa neuvoa, mut kelpais tommonen rikkinäisempikin varavara-autoksi, kun fiude huono talviautona ja naapurin toinen ooppeli menee seisontaan. Sorry OT.
Ohjekirja kertonee suositukset olioille ja tulpille.
Viisaammat vastanevat piakkoin...
Ohjekirja kertonee suositukset olioille ja tulpille.
Viisaammat vastanevat piakkoin...
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
- Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
- Paikkakunta: Liminka
Re: 156 gta huoltoa
Onnea gta, n hankinnasta. Mie olen käyttäny pikku bussossa mobilin 0-40 täyssynteettistä ölppää, manuaali kertoo mitä tulppia se käyttää.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 gta huoltoa
^itse en uskaltaisi käyttää, ennemminkin 10w-60 öljyä
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Re: 156 gta huoltoa
Juu, Selenian Racing 10W-60 pysyy parhaiten Bussossa. Tulpiksi NKG:n tulpat. (Vältä Bosch:n tulppia).
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
- Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
- Paikkakunta: Liminka
Re: 156 gta huoltoa
10-60 ei ole joka kioskissa, mikä tuossa 0-40 sitte mättää
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 gta huoltoa
5W40 LAATUöljy sopii oikein hyvin bussoon, 10W60 on tarkoitettu urheilullisempaan ajoon, ihan huoltokirjasta luettuna.
0-öljyn voitelu ei välttämättä ole parasta. Laita kunnon öljyä, tässä ei kannata säästää!!
0-öljyn voitelu ei välttämättä ole parasta. Laita kunnon öljyä, tässä ei kannata säästää!!
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 gta huoltoa
156 gta 10w60 kuten jts. Muihin voi laittaa muutakin.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 gta huoltoa
Miksei GTA:han voi laittaa 5W40, onko jotain eroa 2.5:een?
Re: 156 gta huoltoa
10w60 tai joku hyvä synteettinen 5w40, kesällä käyttäisin kyllä tota kuuskymppistä, liian ohuet öljyt ei kesällä meinaa pysyä hydraulisissa nostimissa ja saattaa alkaa naputtamaan. Ja tiedä sitten mitkä on öljynpaineet silloin noin muutenkin?tomperi kirjoitti:Lähes 15vuoden jälkeen taas alfan omistajatällä kertaa isolohko 156 3.2 gta. ja nyt pitäis autoa huoltaa eli mitä moottori ja vaihteisto öljyjä suosittelette. Mitkä sytytys tulpat olis hyvät. sit olis vielä yks pikkuvika eli toinen takaoven keskuslukko ei aukea mutta menee lukkoon missä vika
Laatikkoon:
Redline MT-90 75W90 GL-4 tai Tutela Epyx SAE 80W-90 GL-4+
Ja tulpat NGK:n platinatulpat joilla ajaa sen 100tkm.
Lukosta on joko moottori rikki tai todennäköisemmin piuha poikki oviliittimen kohdalta.
Re: 156 gta huoltoa
Mitä mieltä olette mobilin 1 5w-50 moottoriin, ja laatikkoon gastrollin taf x 75w-90 täys synteettinen. Ja tulpiksi densot tai championit, mikä niissä bosch platinoissa on että niitä pitäisi välttää.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 gta huoltoa
Itse laittaisin NGK:t. Ja Castrolin laatikkoöljyihin en henkilökohtaisesti itse enää tule sekaantumaan, kolmessa Twinsparkissa noita ollut ja jokaisessa jotain häikkää Castrolin litkuilla, mutta joko Tutelalla tai "millä vaan muulla" toimi.
Tässä näistä Boschin kynttilöistä esimerkki 1:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=458965#p458965
Kyseisessä viestiketjussa on myös pari muuta, kenellä on noita katkennut...
EDIT:
Lisätään vielä oma mielipide öljyistä.
Nokilekaan suostun laittamaan Mobilia, mutta nyt siinäkin on Neste City Pro 5W-40:iä kun sitä sattu olemaan saatavilla. Hyvin on silläkin toiminut.
Yhteenkään bensakoneeseen en tule enää laittamaan Mobilia, jos koneessa mikään muu öljy tulee pysymään. Siitä on omat tarinansa itse kullakin, mistä tykkää ja miksi - jotkut suosii, minä en. Pidän sitä ylihintaisena, enkä edes ihan niin kovalaatuisena. Valvoline, Selenia, Neste, Castrol, Wolf on tällä hetkellä näitä, mitä pidän järkevinä öljyvalmistajina. Castrolia vaan törkyisen kalliina...
Tässä näistä Boschin kynttilöistä esimerkki 1:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=458965#p458965
Kyseisessä viestiketjussa on myös pari muuta, kenellä on noita katkennut...
EDIT:
Lisätään vielä oma mielipide öljyistä.
Nokilekaan suostun laittamaan Mobilia, mutta nyt siinäkin on Neste City Pro 5W-40:iä kun sitä sattu olemaan saatavilla. Hyvin on silläkin toiminut.
Yhteenkään bensakoneeseen en tule enää laittamaan Mobilia, jos koneessa mikään muu öljy tulee pysymään. Siitä on omat tarinansa itse kullakin, mistä tykkää ja miksi - jotkut suosii, minä en. Pidän sitä ylihintaisena, enkä edes ihan niin kovalaatuisena. Valvoline, Selenia, Neste, Castrol, Wolf on tällä hetkellä näitä, mitä pidän järkevinä öljyvalmistajina. Castrolia vaan törkyisen kalliina...
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 gta huoltoa
GTAhan kuuluu laittaa 10w-60 öljyt. Ei taida muuta tarjotakaan vaihtoehdoksi. Tulpiksi NGK Laser Iridiumit, malli PFR6B. Ei kannata tietoisesti laittaa "vääriä osia".
Tulpat saat halvalla sparkplug.com briteistä ja öljyä jopa motonetistä ? Itellä on castrolin edget sisällä,toimii ! Muut suodattimet MANN on laadukkain,ilma,raitis,öljy.
Edit: Tulpat @ 8,20£/kpl.
Öljy. Kannattaa pistää ekaks joku 5,5l ja käynnistää -> kattoo tikusta. Mun muistaakseni tuo 5,9 on aavistuksen liikaa.
Öljynsuodatin MANN W714/3
Ilmansuodatin C1589/3
Raitisilmasuodatin CUK1820-2
Tulpat saat halvalla sparkplug.com briteistä ja öljyä jopa motonetistä ? Itellä on castrolin edget sisällä,toimii ! Muut suodattimet MANN on laadukkain,ilma,raitis,öljy.
Edit: Tulpat @ 8,20£/kpl.
Öljy. Kannattaa pistää ekaks joku 5,5l ja käynnistää -> kattoo tikusta. Mun muistaakseni tuo 5,9 on aavistuksen liikaa.
Öljynsuodatin MANN W714/3
Ilmansuodatin C1589/3
Raitisilmasuodatin CUK1820-2
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 gta huoltoa
Valvoline VR-1 10w-60 on suht halpaa mutta hyvää Bussoon. Redline MT-90 toimi entisessä Bussossa hyvin. Tessun laatikko tuntui premmalta ennenkuin vaihdoin Redlinet... 

- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 gta huoltoa
^laitoitko tuota samaa redlineä tessun lootaan? Ei oikein kuullosta sopivalta, koska 5 pykäläiset pikkumoottoristen lootat kaipaa gl5 öljyä tai sitten parhaimpana vaihtoehtona tutelan technyx
Se loota voi jopa porsia, jos tuota samaa.
Se loota voi jopa porsia, jos tuota samaa.
Re: 156 gta huoltoa
Kiitti hyvistä kommenteista. Taidan laittaa valvolinet bussoon ja red linet lootaan, ngk kynttilät. mutta ensin on pientä jumppaa jäljellä tasauspyörästön kanssa. tänään saatiin laatikosta reikä hitsattua, joten alkaa olemaan kasausta vailla. tasauspyörästön rikkoutumiseen on mielestäni syyllinen huono voitelu pikkupyörissä ja ristitapissa, kun ristitappiin oli kulunut melkoiset urat. periaatteessa tuota vois yrittää maahantuojan piikkiin kun kuluttajasuojan mukaan vaihteiston kestoikä on vähintään 200tkm.
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 gta huoltoa
stoichiometric kirjoitti:^laitoitko tuota samaa redlineä tessun lootaan? Ei oikein kuullosta sopivalta, koska 5 pykäläiset pikkumoottoristen lootat kaipaa gl5 öljyä tai sitten parhaimpana vaihtoehtona tutelan technyx
Se loota voi jopa porsia, jos tuota samaa.
Tuota hieman pelkäsinkin.. Koitin ottaa selvää monesta paikasta että tuo sinne käy. Kuten myös Redlinen sivujen mukaan. Pitääpä ruveta suunnittelemaan taas litkujen vaihtoa..

- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 gta huoltoa
^^hmm. Aika erikoista olisi, jos maahantuojaa kiinnostaisi hiukkaakaan.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 156 gta huoltoa
Taitaa se ilman lukkoa sudittelu räjäytellä tasauspyörästöjä noista. Torsenin kanssa kestää paremmin.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: 156 gta huoltoa
Niin se kuulemma on, silläpä sitä on radallakin pikkasen varovaisesti koittanut lähteä mutkista.Tiige kirjoitti:Taitaa se ilman lukkoa sudittelu räjäytellä tasauspyörästöjä noista. Torsenin kanssa kestää paremmin.
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 gta huoltoa
Mistäs mä Tutelat sinne pierasen!? Ei taida Heikallakaan olla Technyxiä. Onko jotain suositeltavaa kivijalkakaupan vaihtoehtoa? Motox?Mandeprkl kirjoitti:stoichiometric kirjoitti:^laitoitko tuota samaa redlineä tessun lootaan? Ei oikein kuullosta sopivalta, koska 5 pykäläiset pikkumoottoristen lootat kaipaa gl5 öljyä tai sitten parhaimpana vaihtoehtona tutelan technyx
Se loota voi jopa porsia, jos tuota samaa.
Tuota hieman pelkäsinkin.. Koitin ottaa selvää monesta paikasta että tuo sinne käy. Kuten myös Redlinen sivujen mukaan. Pitääpä ruveta suunnittelemaan taas litkujen vaihtoa..


- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 gta huoltoa
^eikö Seinäjoella ole Motoforum niminen putiikki, kysy sieltä. Mahtaiskohan konekeskossa vielä olla?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 gta huoltoa
Kokeiles huvikses pienkonekorjaamoita. Tutelaa käyttää ainakin JM-konekorjaamo Tuusulassa mm. noihin ruohonleikkureihin yms... Car Technyxiä ja Matryxiä muistan nähneeni siellä myytävän peräöljyinä.Mandeprkl kirjoitti:Mistäs mä Tutelat sinne pierasen!? Ei taida Heikallakaan olla Technyxiä. Onko jotain suositeltavaa kivijalkakaupan vaihtoehtoa? Motox?Mandeprkl kirjoitti:stoichiometric kirjoitti:^laitoitko tuota samaa redlineä tessun lootaan? Ei oikein kuullosta sopivalta, koska 5 pykäläiset pikkumoottoristen lootat kaipaa gl5 öljyä tai sitten parhaimpana vaihtoehtona tutelan technyx
Se loota voi jopa porsia, jos tuota samaa.
Tuota hieman pelkäsinkin.. Koitin ottaa selvää monesta paikasta että tuo sinne käy. Kuten myös Redlinen sivujen mukaan. Pitääpä ruveta suunnittelemaan taas litkujen vaihtoa..Varastin tämän topicin... Sori, hätä ei lue lakia..
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
- Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
- Paikkakunta: Liminka
Re: 156 gta huoltoa
Eikös tuo 10-60 ölppä ole liian paksua näin talvella, kun sitä kerran käytetään kisa vehkeissä kuumalla kelillä? Mun mielestä normi autoiluun kyllä riittää mobil1 0-40 öljy, oli kesä tai talvi, mutta sehän on jokaisen oma asia mitä sinne koneeseen tunkee, eihän esimerkiksi hayabusaankaan jossa on erittäin korkealta kiertävä kone, laiteta ku 10-40 synteettinen öljy.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 gta huoltoa
Keskustelu alkaa muistuttamaan taannoista jakopään huoltoa koskevaa ketjua (taitaa olla poistettu), lukoilla vai ilman.
Sitten vähän käynnistellään/pyöritetään konetta tjn.
Sitten vähän käynnistellään/pyöritetään konetta tjn.
Re: 156 gta huoltoa
^^No ei todellakaan ole, eikä ne ole automaattisesti mitään kisaöljyjä. Ne on sitten vielä erikseen, esmes tuolla Seleniallakin Racing on ihan normikäyttään tehty öljy jonka juoksevuus tuntuu ihan riittävän ainakin eteläisessä Suomessa vaikka ilman lohkistakin. Siltä merkilta löytyy kisaöljyksi toinen 10w-60 ja tiukkavälyksisille kisakoneilla 5w-20. Ja sitten kannattaa muista eri moottorit on tehty erilaisilla välyksillä ja eri öljyille, siksi niitä valmistajankin suosituksia kannattaa katsella...
Ja kuten öljyketjussa tuosta 5w-50 mopilin lirusta on ollut puhettakin niin ainakin omien kokemusten mukaan jättäisin sen kaupan hyllylle tollasessa kamppeessa
Ja kuten öljyketjussa tuosta 5w-50 mopilin lirusta on ollut puhettakin niin ainakin omien kokemusten mukaan jättäisin sen kaupan hyllylle tollasessa kamppeessa

- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 156 gta huoltoa
3.2 bussoon valmistaja ei ole hyväksynyt muuta kuin 10w-60 öljyt. 2.5 bussoon on hyväksytty myös 5w-40 normaaliajoon. Miksi sinne pitäisi laittaa jotain muuta kuin suositeltua viskositeettiä?
10w-60 öljyjä löytyy kuitenkin nykyään melkein joka varaosaputkasta. Itse käytän castrolin täyssynteettiistä 10w-60 kesät talvet. Alin pumpattavuus siinä taisi olla lähellä -40c.

ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 gta huoltoa
Mistäköhän johtuu tuo öljyn suositusero 2.5 vs GTA, oletetaanko GTA:lla aina ajettavan urheilullisesti?
Eikö nuo koneet kuitenkin aika samanlaisia ole?
Eikö nuo koneet kuitenkin aika samanlaisia ole?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 gta huoltoa
Edelleen sanon samaa, mitä aina olenkin sanonut:
JTS tai V6 - 10w60.
Tuo 10W ei todellakaan ole edes paha talvella, kunhan perussäännön muistaa: ei kenkää kylmälle koneelle. On se jäykempää kuin nuo lirut energiansäästö-öljyt (0W-30 esim.), mutta se sentään pysyy koneessa toisin kuin nuo lirut. Ja öljylle tärkein ominaisuus on pysyä koneessa, jotta se voi tehdä tärkeintä tehtäväänsä - voidella. Jos se öljy on maassa, se ei paljoa konetta voitele...
Tessuun _VOI_ laittaa jotain muutakin, mutta 10W-60 todettu parhaaksi kesät talvet vaikka kuinka monen toimesta (ja joidenkin toimesta todettu 5W-40 ja jopa 5W-30 toimivaksi).
Esimerkkejä hieman Twinsparkista ja sen toimivuudesta eri öljyillä:
- Castrol Edge 0W30 = ei kestänyt koneessa paria tonnia pidempää - (laitettu pajalla)
- Castrol Magnatec 5W40 = kesti n. 5tkm, ennen kuin piti litra (!) lisätä - (laitettu pajalla)
- Mobil1 5W-40 = kesti n. 5tkm, ennen kuin piti litra (!) lisätä - (laitettu pajalla)
- Valvoline MaxLife 10W-40 = kesti noin 8tkm, ennen kuin piti vajaa litra lisätä (litra riitti helposti vaihtovälille) - laitettu itse
- Valvoline VR1 Racing 10W-60 = kesti noin 6-7tkm (talvi mukaanlukien), ennen kuin piti litra lisätä. Riitti juuri litra vaihtovälille - laitettu itse
- Selenia... Olikohan 5W-40 Star (mikäikinä 1.8TS:ään oli suositus) = kesti tiettävästi ainakin 6tkm, mutta ilmeisesti sitten oltiin alarajassa? Saattoi olla 10W-60iä kanssa... - laitettu itse
Öljykokemukset sekä '99 2.0TS:stä että '02 1.8TS:stä, en jaksa muistella tarkemmin kumpaan meni mitäkin. 10tkm öljynvaihtovälillä pitänyt jokaista Alfaa.
EDIT:
Ja en muuten VIELÄKÄÄN suosittele Mobilin öljyjä bensakoneeseen. Jos jollakulla täällä on todistettavasti sellaista bensa-156:ssa ja kestää koneessa ja toimii, niin haluaisin kuulla. Koska mitään hyvää sanottavaa Mobilista ei ole tullut vastaan - paitsi niiden todella tehokas markkinointi, tietysti...
JTS tai V6 - 10w60.
Tuo 10W ei todellakaan ole edes paha talvella, kunhan perussäännön muistaa: ei kenkää kylmälle koneelle. On se jäykempää kuin nuo lirut energiansäästö-öljyt (0W-30 esim.), mutta se sentään pysyy koneessa toisin kuin nuo lirut. Ja öljylle tärkein ominaisuus on pysyä koneessa, jotta se voi tehdä tärkeintä tehtäväänsä - voidella. Jos se öljy on maassa, se ei paljoa konetta voitele...
Tessuun _VOI_ laittaa jotain muutakin, mutta 10W-60 todettu parhaaksi kesät talvet vaikka kuinka monen toimesta (ja joidenkin toimesta todettu 5W-40 ja jopa 5W-30 toimivaksi).
Esimerkkejä hieman Twinsparkista ja sen toimivuudesta eri öljyillä:
- Castrol Edge 0W30 = ei kestänyt koneessa paria tonnia pidempää - (laitettu pajalla)
- Castrol Magnatec 5W40 = kesti n. 5tkm, ennen kuin piti litra (!) lisätä - (laitettu pajalla)
- Mobil1 5W-40 = kesti n. 5tkm, ennen kuin piti litra (!) lisätä - (laitettu pajalla)
- Valvoline MaxLife 10W-40 = kesti noin 8tkm, ennen kuin piti vajaa litra lisätä (litra riitti helposti vaihtovälille) - laitettu itse
- Valvoline VR1 Racing 10W-60 = kesti noin 6-7tkm (talvi mukaanlukien), ennen kuin piti litra lisätä. Riitti juuri litra vaihtovälille - laitettu itse
- Selenia... Olikohan 5W-40 Star (mikäikinä 1.8TS:ään oli suositus) = kesti tiettävästi ainakin 6tkm, mutta ilmeisesti sitten oltiin alarajassa? Saattoi olla 10W-60iä kanssa... - laitettu itse
Öljykokemukset sekä '99 2.0TS:stä että '02 1.8TS:stä, en jaksa muistella tarkemmin kumpaan meni mitäkin. 10tkm öljynvaihtovälillä pitänyt jokaista Alfaa.
EDIT:
Ja en muuten VIELÄKÄÄN suosittele Mobilin öljyjä bensakoneeseen. Jos jollakulla täällä on todistettavasti sellaista bensa-156:ssa ja kestää koneessa ja toimii, niin haluaisin kuulla. Koska mitään hyvää sanottavaa Mobilista ei ole tullut vastaan - paitsi niiden todella tehokas markkinointi, tietysti...
Re: 156 gta huoltoa
Aikoinaan kun hankin jakohihnavammaisen V6 156:n projektiksi, siinä mobilin öljy oli katkaissut jakohihnan. Tai ainakin koneessa oli mobil öljyä kaikesta päätellen (muutenhan se jakohihnakin olisi varmaan kestänyt).
VMP
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 23 Touko 2014, 23:26
- Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS
Mä en voi kuin ihmetellä, miten hemmetissä alfan kone on sellainen poikkeus, johon sopii 10-60 öljy talvikäyttöön. Bemarin motorsport koneissa aika säännönmukaisesti tuo öljy saa kiertokangenlaakerit vaihtokuntoon jo reilusti alle 100tkm ajolla. Niihinkin sitä suositeltiin ympärivuotiseen käyttöön, mutta kokemukset puhuvat kyllä ihan jotain muuta. Niin kamalan näköisiä liuskoja niistä on löytynyt. Talvea vasten joku 5w-40 vois olla aika paljon parempi vaihtoehto jos ei 0w öljyjä halua laittaa. Castrolin magnatecit kippasin omaan tessuun, eikä se ainakaan vielä kuse sitä mistään ulos, eikä 3tkm ajolla pinta ole laskenut ollenkaan.
Re:
No vähän samaa mieltä minäkin vaikka ohjekirja kuinka sanoo 10w60 kesät-talvetsledgehammer kirjoitti:Mä en voi kuin ihmetellä, miten hemmetissä alfan kone on sellainen poikkeus, johon sopii 10-60 öljy talvikäyttöön. Bemarin motorsport koneissa aika säännönmukaisesti tuo öljy saa kiertokangenlaakerit vaihtokuntoon jo reilusti alle 100tkm ajolla. Niihinkin sitä suositeltiin ympärivuotiseen käyttöön, mutta kokemukset puhuvat kyllä ihan jotain muuta. Niin kamalan näköisiä liuskoja niistä on löytynyt. Talvea vasten joku 5w-40 vois olla aika paljon parempi vaihtoehto jos ei 0w öljyjä halua laittaa. Castrolin magnatecit kippasin omaan tessuun, eikä se ainakaan vielä kuse sitä mistään ulos, eikä 3tkm ajolla pinta ole laskenut ollenkaan.

-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 23 Touko 2014, 23:26
- Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS
Re: 156 gta huoltoa
Se keski-euroopan talvi on pikkusen erilainen kuin täällä., siellä voi toimiakin. Harva kai konetta rajoittajaan polkee talvella, että siinä mielessä sillä kuuman pään viskositeetilläkään ei ole niin paljon väliä.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: 156 gta huoltoa
Kuitenkin 10W-40 mineraaliöljyllä kestää laakeriliuskat 300tkm? Aika hyödytöntä muutenkin tuijotella viskositeettaja kun en tiedä mistä arvontakoneesta niitä otetaan. 15W-40 turbodieselöljy on sangen notkeaa pakkasessa. Halpa 10w-30 mineraali ei tule edes pullo ylösalaisin ulos kurkistamaan. Taitaa viskositeettinumerot riipua enempi moottorin välyksistä ja rakenteesta kuin ulkoilman lämpötilasta.
kuten Harri kirjoitti Selenian pienten välysten kilpaöljy 5W-20. Repikää siitä.
kuten Harri kirjoitti Selenian pienten välysten kilpaöljy 5W-20. Repikää siitä.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: 156 gta huoltoa
Eikös ne demarin koneet oo muutenkin aina levällään...?
Kandee myös muistaa se että väärällä käytöllä saa kaikki p*skaksi - kylmää konetta ei revitä on sitten siellä sisällä mitkä liemet...
Täyssyntteettinen öljy on luonnostaan kylmänä ohuempaa joten kyllä mä ihmettelen samaan tyylin kuin Sämpykin että miten 10w-mineraareilla koneet sit kestää? Mun ruumisautolla (viismukinen konsernin moduulimoottori, ja ne ketkä ei tiedä niin se on samaa perhettä sen tessun koneen kanssa) ei ole ajettu kuin reilu 270tkm, ja siitä iso osa 10w-60 Racingilla mitä papereista selviää. Ei syö öljyä, ei nostajat tai ajoituksenmuunnin naputa, eikä muutakaan tuskaa. Eikä tiettävästi ole ollut koskaan auki, ei edes kansi ylhäällä. Ja lohkiksen asensin n. 50tkm sitten, parivuotiaana tuo on tullut Suomeen. Pitäiskö sen sitten jo hajota? Ai mut se ei ookkaan demari

Täyssyntteettinen öljy on luonnostaan kylmänä ohuempaa joten kyllä mä ihmettelen samaan tyylin kuin Sämpykin että miten 10w-mineraareilla koneet sit kestää? Mun ruumisautolla (viismukinen konsernin moduulimoottori, ja ne ketkä ei tiedä niin se on samaa perhettä sen tessun koneen kanssa) ei ole ajettu kuin reilu 270tkm, ja siitä iso osa 10w-60 Racingilla mitä papereista selviää. Ei syö öljyä, ei nostajat tai ajoituksenmuunnin naputa, eikä muutakaan tuskaa. Eikä tiettävästi ole ollut koskaan auki, ei edes kansi ylhäällä. Ja lohkiksen asensin n. 50tkm sitten, parivuotiaana tuo on tullut Suomeen. Pitäiskö sen sitten jo hajota? Ai mut se ei ookkaan demari

- Auristo
- Viestit: 385
- Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
- Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 gta huoltoa
Täälläpäs käy öljyt ja keskustelu kuumana, kunhan mikään ei nyt leikkaisi kiinni 
Mutta asiaan ja omiin kokemuksiin. Ostin helmikuussa 2008 156 2.5 busson johon olen vaihtanut (tai vaihdattanut) öljyt aina syksyisin talven kovia olosuhteita varten ja vastaavasti keväisin talven rasittamat liemet uusittu kesän kuumia ajoja varten.
Öljyt on siis vaihdettu 12 kertaa laskennallisesti noin 6tkm välein, tosin talvisin tulee vähemmän kilometrejä kuin kesäisin.
Öljyt ovat aina olleet "laatumerkkiä" Castrol, Valvoline jne. ja viskositeetti 5w-40 paitsi muutaman kerran kesäksi 10w-60.
Kertaakaan öljyä ei ole tarvinnut lisätä vaihtovälillä eikä tikussa pinta ole laskenut käytännössä juuri yhtään, moottori on pysynyt kirkkaana mitä korkista kurkkimalla näkee ja "limaa" ei ole muodostunut...
Talvella auto on aina käynnistetty lohkolämppäristä tai lämpöisestä hallista. Ehkä maksimissaan kymmekunta starttia oikeasti kylmällä koneella jossain kyläreissulla tms. Siis mitään voiteluongelmiin viittaavaa en ole havainnut, joten mielenterveyteni ei järky huolesta vaikka Bussoa juotan 5w-40 liemellä
Moottori on RVS käsitelty jos sillä nyt on mitään merkitystä...
Heinäkuusta asti taloudessa on ollut myös 166 Busso jonka kanssa jatkan samaa käytäntöä, koneessa nyt Castrol Magnatech 5w-40 talveksi...
Minut saa kivittää jos jonkun mielestä raiskaan Busson taivaallisen koneen käyttämällä semiarktisissa oloissa litkuja öljyjä oikean neitseellisen 10w-60 julmalten nektarin sijaan...
Kukin tehkööt omalle autolleen mitä haluaa...

Mutta asiaan ja omiin kokemuksiin. Ostin helmikuussa 2008 156 2.5 busson johon olen vaihtanut (tai vaihdattanut) öljyt aina syksyisin talven kovia olosuhteita varten ja vastaavasti keväisin talven rasittamat liemet uusittu kesän kuumia ajoja varten.
Öljyt on siis vaihdettu 12 kertaa laskennallisesti noin 6tkm välein, tosin talvisin tulee vähemmän kilometrejä kuin kesäisin.
Öljyt ovat aina olleet "laatumerkkiä" Castrol, Valvoline jne. ja viskositeetti 5w-40 paitsi muutaman kerran kesäksi 10w-60.
Kertaakaan öljyä ei ole tarvinnut lisätä vaihtovälillä eikä tikussa pinta ole laskenut käytännössä juuri yhtään, moottori on pysynyt kirkkaana mitä korkista kurkkimalla näkee ja "limaa" ei ole muodostunut...
Talvella auto on aina käynnistetty lohkolämppäristä tai lämpöisestä hallista. Ehkä maksimissaan kymmekunta starttia oikeasti kylmällä koneella jossain kyläreissulla tms. Siis mitään voiteluongelmiin viittaavaa en ole havainnut, joten mielenterveyteni ei järky huolesta vaikka Bussoa juotan 5w-40 liemellä

Moottori on RVS käsitelty jos sillä nyt on mitään merkitystä...
Heinäkuusta asti taloudessa on ollut myös 166 Busso jonka kanssa jatkan samaa käytäntöä, koneessa nyt Castrol Magnatech 5w-40 talveksi...
Minut saa kivittää jos jonkun mielestä raiskaan Busson taivaallisen koneen käyttämällä semiarktisissa oloissa litkuja öljyjä oikean neitseellisen 10w-60 julmalten nektarin sijaan...
Kukin tehkööt omalle autolleen mitä haluaa...

ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 gta huoltoa
Moottorin perusrakenne on vanhaa perua jostain 70-luvulta.
Esim. Samat kampiakselin ja kiertokangen laakerit menee moniin 12V ja 24V V6:iin 70-luvun lopusta 2000-luvulle.
http://www.yoyopart.com/oem/5662896/alf ... nterchange
http://www.yoyopart.com/oem/5661344/alf ... nterchange
Saattanee vaikuttaa "normiautoilun" öljysuosituksiin.
Tosin en tiedä kuinka pitkään Hayabusan tai muiden merkkien moottorit ovat pyörineet kulkuvälineissä eri kehitysversioina.
Esim. Samat kampiakselin ja kiertokangen laakerit menee moniin 12V ja 24V V6:iin 70-luvun lopusta 2000-luvulle.
http://www.yoyopart.com/oem/5662896/alf ... nterchange
http://www.yoyopart.com/oem/5661344/alf ... nterchange
Saattanee vaikuttaa "normiautoilun" öljysuosituksiin.
Tosin en tiedä kuinka pitkään Hayabusan tai muiden merkkien moottorit ovat pyörineet kulkuvälineissä eri kehitysversioina.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 23 Touko 2014, 23:26
- Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 gta huoltoa
no ei kai siinä kauhesti yöunien pitäisikään mennä, vaikka pikkubussoon laittaisikin 5W- öljyä. 10W- öljyillä on maailman sivu ajeltu semi-siperiassa ja lämmityksellä myös siperiassa. Isetan ja castrollin suhde on niin läheinen, että viittaa käyttäjän virheeseen tai heikkoon rakenteeseen, jos porsii. Ettei vaan olis m-moottoria ensin pehmitetty jollain "talviöljyllä".
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 gta huoltoa
Joskus katselin noiden 10W-öljyjen viskositeetteja kylmässä. Ei ne paljoa 0W:hen jäänyt... Jos halvempikin 10W-60 tarjoaa kylmäviskoa -40, se riittää pitkälle. Samaan aikaan halvempi 0W tarjoaa ehkä -45...
VItä moni pitää erityisen tärkeänä määreenä; mitä korkeampi VI (Viskositeetti-indeksi), sitä parempi. Pääsääntöisesti 10W-60 öljyllä on korkeampi VI, kuin 0W-millään tai 5W-monella. Tuo tarkoittaa suoraan sitä, kuinka paljon öljyn viskositeetti vaihtuu lämpötilan muuttuessa. Castrolin Edge FST taisi tarjota 10W-60:lle VI:tä jotain 160 (ulkomuistista heitän, tarkistakoot castrolin katalogista ne, ketä kiinostaa) kun Kingin 5W-40 tarjosi jotain ~70 luokkaa. Wikipedia kertoo VI:stä mm. sen, että <35 = matala, 35-80 = keskiverto, 80-110 = korkea, >160 = erittäin korkea.
Eli, otetaan nyt esimerkki:
Kallis 10W-60 öljy, kylmäviskositeetti -40. VI 160 = lukujen mukaan hyvä.
Kallis 5W-40 öljy, kylmäviskositeetti -45. VI 113 = lukujen mukaan hyvä, vaikka viskositeetti muuttuukin jo "selvästi" (en tiedä, paljonko 47yksikköä VI:llä vaikuttaa käytännössä) lämpötilan mukaan.
Halpa 5W-40 öljy, kylmäviskositeetti -43. VI 70 = lukujen mukaan heikko vrt. kalliiseen ainakin, viskositeetti muuttuu jo asteikon perusteella valtavasti vrt. kalliimpaan öljyyn.
Jokainen päätelkööt ihan itse, mitä öljyä mihinkin laittaa. Ja taisin tuolla mainita, että joka kone on kuitenkin yksilö - toisella toimii toinen ja toisella toinen ölppä. Ja tämäkin kuuluisi jo "mitkä öljyt alfaan"-ketjuun...
VItä moni pitää erityisen tärkeänä määreenä; mitä korkeampi VI (Viskositeetti-indeksi), sitä parempi. Pääsääntöisesti 10W-60 öljyllä on korkeampi VI, kuin 0W-millään tai 5W-monella. Tuo tarkoittaa suoraan sitä, kuinka paljon öljyn viskositeetti vaihtuu lämpötilan muuttuessa. Castrolin Edge FST taisi tarjota 10W-60:lle VI:tä jotain 160 (ulkomuistista heitän, tarkistakoot castrolin katalogista ne, ketä kiinostaa) kun Kingin 5W-40 tarjosi jotain ~70 luokkaa. Wikipedia kertoo VI:stä mm. sen, että <35 = matala, 35-80 = keskiverto, 80-110 = korkea, >160 = erittäin korkea.
Eli, otetaan nyt esimerkki:
Kallis 10W-60 öljy, kylmäviskositeetti -40. VI 160 = lukujen mukaan hyvä.
Kallis 5W-40 öljy, kylmäviskositeetti -45. VI 113 = lukujen mukaan hyvä, vaikka viskositeetti muuttuukin jo "selvästi" (en tiedä, paljonko 47yksikköä VI:llä vaikuttaa käytännössä) lämpötilan mukaan.
Halpa 5W-40 öljy, kylmäviskositeetti -43. VI 70 = lukujen mukaan heikko vrt. kalliiseen ainakin, viskositeetti muuttuu jo asteikon perusteella valtavasti vrt. kalliimpaan öljyyn.
Jokainen päätelkööt ihan itse, mitä öljyä mihinkin laittaa. Ja taisin tuolla mainita, että joka kone on kuitenkin yksilö - toisella toimii toinen ja toisella toinen ölppä. Ja tämäkin kuuluisi jo "mitkä öljyt alfaan"-ketjuun...
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 gta huoltoa
Ei juma,aina saa nauraa vedet silmissä näitä keskusteluja "Miten joku USKALTAA KÄYTTÄÄ 10w-60 talvella,ehdottomasti 5w40 ! 10w-60 hajottaa koneen talvisin" Muistaakseni 10w-öljyn jähmepiste on -40c ja 5w -45c. Täällä suomessa on talvisin nykyään -5 - 0 astetta. Menee jo suomi24-linjalle
Jos valmistaja sanoo,että moottorissa on käytettävä 10w-60 laatuöljyä,miksi sinne pitää väkisin laittaa formularallit,kun pappakin on sitä käyttänyt ja on ainut oikea voiteluaine ? Juurikin nämä rallivormula-tampiot hajottaa omat autonsa, kun lyödään kyseistä kuraa uudehkoihin autoihin, mitä taunuksessa käytettiin iät ja ajat,pakko olla parasta. Ja yleensä on Mobilin lippis päässä ja löytyy myös takki.
Ja mun mielestä paras öljy ei ole se,joka pysyy sisällä kaikkein parhaiten. Vaan se,jota valmistaja suosittelee ja voitelee parhaiten kyseistä moottoria,se, mille moottori on suunniteltu. Nyt puhutaan 3.2l isobussosta,ja siihen kuuluu vain, ja ainostaan 10w-60 täys-synteettinen,oli ilma mikä hyvänsä. Todenäköisesti tätä öljyä se kuluttaakin kaikkein vähiten. Olen käyttänyt koko omistusaikani oikeaa öljyä ja ei kuluta lainkaan. Oma valintani työn puolesta on Castrol Edge Titanium 10w-60. Samaa mitä käytetään tässä yhden kaverin mainostamassa "BNW Motrorsprot moottoreissa
Tuo 5w40 öljy voipi olla syyllinen näihin bemarin moottorivaurioihin ja jakoketjuongelmiin. Apinat laittaa väärää öljyä ja haukkuu auton sen takia kun leviää.

Jos valmistaja sanoo,että moottorissa on käytettävä 10w-60 laatuöljyä,miksi sinne pitää väkisin laittaa formularallit,kun pappakin on sitä käyttänyt ja on ainut oikea voiteluaine ? Juurikin nämä rallivormula-tampiot hajottaa omat autonsa, kun lyödään kyseistä kuraa uudehkoihin autoihin, mitä taunuksessa käytettiin iät ja ajat,pakko olla parasta. Ja yleensä on Mobilin lippis päässä ja löytyy myös takki.
Ja mun mielestä paras öljy ei ole se,joka pysyy sisällä kaikkein parhaiten. Vaan se,jota valmistaja suosittelee ja voitelee parhaiten kyseistä moottoria,se, mille moottori on suunniteltu. Nyt puhutaan 3.2l isobussosta,ja siihen kuuluu vain, ja ainostaan 10w-60 täys-synteettinen,oli ilma mikä hyvänsä. Todenäköisesti tätä öljyä se kuluttaakin kaikkein vähiten. Olen käyttänyt koko omistusaikani oikeaa öljyä ja ei kuluta lainkaan. Oma valintani työn puolesta on Castrol Edge Titanium 10w-60. Samaa mitä käytetään tässä yhden kaverin mainostamassa "BNW Motrorsprot moottoreissa


Tuo 5w40 öljy voipi olla syyllinen näihin bemarin moottorivaurioihin ja jakoketjuongelmiin. Apinat laittaa väärää öljyä ja haukkuu auton sen takia kun leviää.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 156 gta huoltoa
Äläkää ny tapelko. Huoltovinkkejähän tomperi kyseli. Niinku kerroin, nii eiks ohjekirja kerro suositellut litkut ja tulpat. Olis kai siellä esim öljyillekin suomisuositus jos tarvis, en tiedä. Jakoremmin kohdallahan mahtanee löytyä tämä suomisuositus?
Tomperi, laitoikkos vanha tasauspyörästön lootaan? Ei kai se lukko olis tohon pali maksanu, mikäli muistan vähääkään lukemaani. Tohon mun tiisseliin se oli muistaakseni 650€, noihin vanhempiin saa kai jottain 400 eskoon, kai. Luulis valojen vilkkuvan vähemmän lukolla...
Edittiä:
Ostoilmon huomasin. Linkkiä jo löytyykin, näemmä Quaifen perä samois hinnois ysin kanssa, joka itellä on. Noihin vanhempiin helpompi löytää laakerit, shimmit sun muut. Autolussosta itelle tilasin...
Tomperi, laitoikkos vanha tasauspyörästön lootaan? Ei kai se lukko olis tohon pali maksanu, mikäli muistan vähääkään lukemaani. Tohon mun tiisseliin se oli muistaakseni 650€, noihin vanhempiin saa kai jottain 400 eskoon, kai. Luulis valojen vilkkuvan vähemmän lukolla...

Edittiä:
Ostoilmon huomasin. Linkkiä jo löytyykin, näemmä Quaifen perä samois hinnois ysin kanssa, joka itellä on. Noihin vanhempiin helpompi löytää laakerit, shimmit sun muut. Autolussosta itelle tilasin...
Viimeksi muokannut jalittam, 24 Loka 2014, 23:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Auristo
- Viestit: 385
- Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
- Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01 - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 gta huoltoa
No kirjoitin tuon aiemman kommentin vähän trollaavaan tyyliin, mutta kokemuksiini palatakseni voin kertoa että syksyllä 2013 jäi "kesä öljyjen" vaihto talvilaatuun vähän myöhäiseksi. Marraskuussa oli pakkasta ~10 astetta ja valvolinen täyssynteettinen 10w-60 koneessa. Vaihdoin Castrolin 5w-40 öljyt ja startti pyöritti moottoria HUOMATTAVASTI korkeamilla kierroksilla...willez kirjoitti:Ei juma,aina saa nauraa vedet silmissä näitä keskusteluja "Miten joku USKALTAA KÄYTTÄÄ 10w-60 talvella,ehdottomasti 5w40 ! 10w-60 hajottaa koneen talvisin" Muistaakseni 10w-öljyn jähmepiste on -40c ja 5w -45c. Täällä suomessa on talvisin nykyään -5 - 0 astetta. Menee jo suomi24-linjalle![]()
Jos valmistaja sanoo,että moottorissa on käytettävä 10w-60 laatuöljyä,miksi sinne pitää väkisin laittaa formularallit,kun pappakin on sitä käyttänyt ja on ainut oikea voiteluaine ? Juurikin nämä rallivormula-tampiot hajottaa omat autonsa, kun lyödään kyseistä kuraa uudehkoihin autoihin, mitä taunuksessa käytettiin iät ja ajat,pakko olla parasta. Ja yleensä on Mobilin lippis päässä ja löytyy myös takki.
ja keskitalvella on usein pakkasta 15-25 ja ajoittain 25-35, en todellakaan starttaisi autoani millään 10w ölpällä...
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 gta huoltoa
Edelleen se 10W jähmepiste on -40C. Ja kuitenkin talvisin on käytössä lohkolämmitin, ja isobussossa säteilylämmitin öljypohjassa jotenka ei mitään merkitystä. 5w tai 10w, käytännössä aivan sama kumpaa on koneessa.Auristo kirjoitti:en todellakaan starttaisi autoani millään 10w ölpällä...willez kirjoitti:Ei juma,aina saa nauraa vedet silmissä näitä keskusteluja "Miten joku USKALTAA KÄYTTÄÄ 10w-60 talvella,ehdottomasti 5w40 ! 10w-60 hajottaa koneen talvisin" Muistaakseni 10w-öljyn jähmepiste on -40c ja 5w -45c. Täällä suomessa on talvisin nykyään -5 - 0 astetta. Menee jo suomi24-linjalle![]()
Jos valmistaja sanoo,että moottorissa on käytettävä 10w-60 laatuöljyä,miksi sinne pitää väkisin laittaa formularallit,kun pappakin on sitä käyttänyt ja on ainut oikea voiteluaine ? Juurikin nämä rallivormula-tampiot hajottaa omat autonsa, kun lyödään kyseistä kuraa uudehkoihin autoihin, mitä taunuksessa käytettiin iät ja ajat,pakko olla parasta. Ja yleensä on Mobilin lippis päässä ja löytyy myös takki.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 gta huoltoa
Öljypuolella on juttua paljonkin... Lyhyesti: valmistajalla on eroa.
Öljytopikista vieläkin löytyy muutama testi-pdf, kun hieman katsoo.
Valvolinen kylmävisko on jäykempi, kuin joillakin muilla. Taisi Teboilin Diamond Extremellä ja Castrolin TWS:llä olla ainakin paperilla paremmat arvot? Käytännöstä kokemuksia sen verran, että jonkun auton kuullut kylmänä Valvolinen VR1:llä ja saman auton sitten Castrolin TAI Teboilin 10w60:llä (en muista, kumpi) pyörittävän iloisemmin.
Toisaalta tuo oma nokileka pyörittää Nesteen 5w40:llä paremmin, kuin Mobilin 0W-30:llä...?
Öljytopikista vieläkin löytyy muutama testi-pdf, kun hieman katsoo.
Valvolinen kylmävisko on jäykempi, kuin joillakin muilla. Taisi Teboilin Diamond Extremellä ja Castrolin TWS:llä olla ainakin paperilla paremmat arvot? Käytännöstä kokemuksia sen verran, että jonkun auton kuullut kylmänä Valvolinen VR1:llä ja saman auton sitten Castrolin TAI Teboilin 10w60:llä (en muista, kumpi) pyörittävän iloisemmin.
Toisaalta tuo oma nokileka pyörittää Nesteen 5w40:llä paremmin, kuin Mobilin 0W-30:llä...?
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 156 gta huoltoa
Ai ni, tervetuloa foorumille tomperi!
Ei tää aina näin pahaa ole. Öljyt, politiikka ja lumiharjat saa vaan porukan välillä vauhkoiksi. On täällä paljonkin asiaa aina välillä, ei välttis mun kertomana, kun oon vain yhden alfan kokemuksella täällä selittelemässä.
Sorry ot.
Ei tää aina näin pahaa ole. Öljyt, politiikka ja lumiharjat saa vaan porukan välillä vauhkoiksi. On täällä paljonkin asiaa aina välillä, ei välttis mun kertomana, kun oon vain yhden alfan kokemuksella täällä selittelemässä.
Sorry ot.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 gta huoltoa
Oh. Tervetuloa omastakin puolesta. Joo, nyt törmäsit heti öljytaisteluun....
jalittam unohti mainita myös harjapesun. Tai siis konepesun ylipäänsä. Siinä neljä aihetta, josta täällä saadaan aika... aktiivistakin keskustelua toisinaan aikaiseksi
jalittam unohti mainita myös harjapesun. Tai siis konepesun ylipäänsä. Siinä neljä aihetta, josta täällä saadaan aika... aktiivistakin keskustelua toisinaan aikaiseksi

-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 156 gta huoltoa
Automaattipesua kun en käytä, olen jäävi kommentoimaan. Lumiharjaakin käytän pakosta erittäin varovaisesti.
Rauhoitutaanko?

Rauhoitutaanko?
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 gta huoltoa
Taitaa se vetokoukkukin vaatia aikalailla perusteluja.. 

- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: 156 gta huoltoa
Thesiksen 3.0 Bussoon olen kaatanut kymppitonnin välein Valvolinen 10W60:n kera orkkis suodattimen.......Työmaalla ei lämppäritolppia ole joten raakana käyntiin vaan talvisin.. ( letkulämppärin rakentelin aikanaan Kappan osista...Oisko Suomen ainoa Thesis lohkiksella??
..) -30`C tais olla pahin josta olen vetäissyt käyntiin......Muutama minuutti tyhjäkäyntiä nin paikat notkistuu...Akku mulla takakontissa (lue=umpijäässä, 125Ah mörkö tosin....) mut aina on lähtenyt ja aikanaan kun 156 pikku-Busso oli, nin pyöritti ihan yhtä "hitaasti" 5W40 Castrolin Magnatecilla......
PS: kun vähän selailet tätä foorumia nin Boschin tulppia ei vaan nyt kannata laittaa........Nimim: kokemusta on..

PS: kun vähän selailet tätä foorumia nin Boschin tulppia ei vaan nyt kannata laittaa........Nimim: kokemusta on..

"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....