Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

koltiainen kirjoitti:
JackFry kirjoitti:Katsastuksessa huomasivat vasemman ajovalon näyttävän liian alas ja sama oli myös vuosi sitten. Pystyyhän sen säätämään taas takaisin ylös, mutta ei sitä jaksaisi olla aina tarkistamassa. Minkälainen tuo lampun rakenne on, eli mistähän tämä vasemman valon alas vajoaminen johtuu?
Alfasta en ole varma mutta siipan itächevystä laskee ajovalo alas jos parkki on palanut.
Ei laske ainakaan 156:ssa tai 166:ssa.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Jaa täällä saa kysellä tyhmiä? Kamalan kätevää :-D

Onko muilla ollut häikkää ajotietokoneen näytössä? Alkaa tulemaan ensin pystyraitaa ja lämmetessään näyttö sumenee liki lukukelvottomaksi.

Voiko itse näytön vaihtaa ilman mitään yhteensovittamistarvetta koritietokoneen kanssa? Ja sattuuko jollain olemaan ehjää näyttöä.

Onko moottorin alasuoja alunperinkin ohuesta alumiinilevystä tehty?

Onko normaalia, että kytkin alkaa ottamaan kiinni jo hyvin alhaalla?

Mikä on oikea venttiilinvälys 2.0JTS -02 moottorissa? Kai tässä on mekaaninen venttiilikoneisto, ettei hydrauliikkaa missään.

Onko venttiilinsäätölevyt samoja kuin vaikka TS moottoreissa?

Ja lisää varmaan tulee..
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

sämpy kirjoitti:Onko moottorin alasuoja alunperinkin ohuesta alumiinilevystä tehty?
Ei ole. Alkuperäinen on muovia ja yleensä rikki, joku on vaihtanut sun autoon paremman.
sämpy kirjoitti:Onko normaalia, että kytkin alkaa ottamaan kiinni jo hyvin alhaalla?
Kyllä kai? Mullakin ottaa hyvin alhaalta eikä se ole kahden ja puolen vuoden aikana tuntunut mihinkään muuttuvan.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

sämpy kirjoitti:
Onko normaalia, että kytkin alkaa ottamaan kiinni jo hyvin alhaalla?
Jos ottaa heti alhaalla kiinni,tai jopa pyrkii hiukan menemään eteenpäin vaikka kytkinpoljin on lattiassa,voi olla painelaakeri menossa (v6 ainakin oli näin). Eli ei saa irroitettua enään. Poljin myös tosi raskas käyttää.
Mikä on oikea venttiilinvälys 2.0JTS -02 moottorissa? Kai tässä on mekaaninen venttiilikoneisto, ettei hydrauliikkaa missään.
Taitaa olla hydrauliset.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

willez kirjoitti:
sämpy kirjoitti:Mikä on oikea venttiilinvälys 2.0JTS -02 moottorissa? Kai tässä on mekaaninen venttiilikoneisto, ettei hydrauliikkaa missään.
Taitaa olla hydrauliset.
Alfaworkshop tarjoaa sinne hydroja eli näyttäisi olevan hydrauliset:
Kuva

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ja se ajotietokoneen näyttö on kaikissa mitä oon tavannut ollut juurikin tuollainen. Näyttö tummuu kun lämpenee. Kesällä ok, kun käyttää ilmastointia ja viileä ilma jäähdyttää näyttöä. En tiedä saisko noille näytöille joku elektroniikkapaja mitään tolkkua?
Abarth 500 Esseesse

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Niitä näyttöjä kaupitellaan kyllä ja vaihtoki ilmeisesti onnistuu kohtuu helpolla. Noissa ensmäisen vuoden näytöissä on kuulemma tuota vikaa. Itseä rupes kiinnostamaan sen infokeskuksen oma huoltoliitin, jos semmosen löydän, niin sitten täytyy sovitella siihen jotain lukijaa. :twisted:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Muistelen juttua jostain kylmäjuotos-ongelmasta näissä, jonka joku foorumilla olisi ainakin jossain määrin saanut korjattuakin? Itselläni ollut yksi infonäytöllinen 156 ja siinä ainoastaan pakkasella oli ongelmia, kuten kaikkien nestekidenäyttöjen kanssa...

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Alkaa jakopäänkilkkeiden vaihto vesipumpun kera olemaan ajankohtainen asia. Vaan jos oikein muistelen, niin jo viime kerralla huollon pojat varoitteli siitä, että nokkapyörät voi tällä kierroksella joutua uusimaan. Mittarissa on nyt 150tkm ja rapiat.

Sen mitä nettiä olen selaillut, niin aika heikosti noita tällaiseen 03 vuosimallin v6:seen on tarjolla. Ebayssä on joitakin käytettyjä, mutta mistäköhän uusia kannattaisi kysellä ja millaiseen kustannukseen tässä pitää varautua?

Toinen kysymys on tällainen yleisluontoinen, koskien em. rempan kustannuksia. Osat on omat ja työlle annettiin tarjous n. 600 euroa. Kuullostaako kohtuulliselta?

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja toolman »

EdotL kirjoitti:Alkaa jakopäänkilkkeiden vaihto vesipumpun kera olemaan ajankohtainen asia. Vaan jos oikein muistelen, niin jo viime kerralla huollon pojat varoitteli siitä, että nokkapyörät voi tällä kierroksella joutua uusimaan. Mittarissa on nyt 150tkm ja rapiat.

Sen mitä nettiä olen selaillut, niin aika heikosti noita tällaiseen 03 vuosimallin v6:seen on tarjolla. Ebayssä on joitakin käytettyjä, mutta mistäköhän uusia kannattaisi kysellä ja millaiseen kustannukseen tässä pitää varautua?

Toinen kysymys on tällainen yleisluontoinen, koskien em. rempan kustannuksia. Osat on omat ja työlle annettiin tarjous n. 600 euroa. Kuullostaako kohtuulliselta?
Ei ne nokkapyörät voi noilla kilsoilla vielä vaihtokunnossa olla, kampuran pyörä noissa kovimmalla on mutta harvoin sitäkään olen vaihtanut.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

^ Ja eikö kampuran pyörän heikko kohta ole se vulkanointi,joka pettää "siimapyörältä" ? Kun ostin tän GTAn,huomasin koeajolla,kun kattelin konehuoneeseen, että kampiakselin siimapyörä vipattaa oikeen kunnolla. Onneksi sain sen kauppaan mukaan ja se vaihdettiin jakopään yhteydessä !

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Kalumies tarkoittanee jakoremmiä pyörittävää kampuran ratasta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kampuran HIHNA pyörä = moniurahihnalle.
Kampuran HAMMAS pyörä = jakohihnalle, hihnapyörän alla...

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mikä idea on tukkia SW:n juustohöylä katolla kumitiivisteellä? Näyttää tehdastekoiselta kun siinä on siisti pesurisuuttimen aukkokin, pitikö tuo designosa vihellystä vai mikä lie syynä. Luulisi takalasin pysyvä paremmin puhtaana juustohöylä auki, mutta tietenkin ilmavirrat ei aina mene niin kuin suunnittelija toivoisi.

Niin ja tänään irrotettu apulaitehihna ja tarkistettu kampiakselin hihnapyörän kunto, ei tule naputus sieltä. Mikä on isomman puoleinen solenoidi mikälie joka on JTS:n 1-sylinterin imuputken kupeessa pystyssä?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Kampuran HIHNA pyörä = moniurahihnalle.
Kampuran HAMMAS pyörä = jakohihnalle, hihnapyörän alla...
Hihna se on hammashihnakin :)

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^ajotuksenmuuntimen solenoidi.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuomas K kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Kampuran HIHNA pyörä = moniurahihnalle.
Kampuran HAMMAS pyörä = jakohihnalle, hihnapyörän alla...
Hihna se on hammashihnakin :)
No on on, mutta ainakin omien korjaamokokemusten perusteella noin ne vääntyy ;)
Siksipä puhun aina hammaspyörästä, kun jakohihnan puolta tarkoitan. Hihnapyörästä, kun apulaitepuolta.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mutta varsinkaan korjaamossa ei saa olettaa että joku termi on täysin vakiintunut ja asiakkaatkin sen ymmärtää, muuten vaihdatte äkkiä väärän pyörän kun työtilauksella lukee hihnapyörän vaihto :mrgreen:

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Onko kellään ylimääräisenä tuollaista kaukosäädintä? Tästä on ovinapin kumipainikkeesta pinta halki ja piirilevystä hajonnut ovinapin mikrokytkin. Itse piirilevy toimii kun takaluukun nappi toimii, joten kolvaisin uuden mikrokytkimen ja vaihtaisin päälikannen jos jollain on tällainen myydä varaosiksi.
Kuva

Vinkkinä jos joku haluaa purkaa, ruuvi löytyy alfa-merkin alta :wink:

Niin ja onko tosiaan kaikissa SW:issä katon juustohöylä tukittu kumitiivisteellä.

Kiitoksia tiedosta solenoidin suhteen. Ei ole vielä päästy leikkimään lääkäriä stetoskoopin kanssa kun ei ole kaasun painajaa, että mikä tuolla naputtaa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ei ole tukittu SWn spoikkaa ainakaan niistä mitä oon itse nähnyt. Noita avaimen kuoria saa ebaysta uusia muutamalla eurolla.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

sämpy kirjoitti:Niin ja onko tosiaan kaikissa SW:issä katon juustohöylä tukittu kumitiivisteellä.
Kyllä se ihan vakiokamaa on ainakin facelifteissä. Kai sen tarkoitus on suojata takalasia tms... Itse ainakin poistin omastani tuon listan ja sen jälkeen takalasi pysyi paremmin auki lumipöllyssä, mutta katolta valuva vesi valui aina pitkin lasia, kun kumilistan kanssa se valui vain reunoilta.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Voihan se olla. Multa varmaan oli otettu kanssa irti tai sit uusinenäisessä sitä ei ole?!
Abarth 500 Esseesse

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja flapjack »

SammyB kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
SammyB kirjoitti:Voihan nyt vattu, sytty aikaa sitten se motor control failure vaimikä se nyt olikaan: Lamda risana. Tilasin sen osasen ja sain sen. Nyt se lamppu sammu sitte.

Pitääkö mun nyt sitte vaihtaa se vai riittääkö kun sen vikakoodin poistaa muistista? (eikö se jää sinne?)
Jos auto on nyt ehjätty ja valo sammunut niin ei niitä vikakoodeja tarvitse erikseen nollata, ne häipyy sieltä ajan kanssa. Tietysti jos on katsastus ihan nurkan takana voi ne joutua nollaamaan.
Niin, sitähän ei ole ehjätty, se ehjäs itse itsensä :shock: noh, katsastus tammikuussa. Nyt mulla on ylimääränen lambda hyllyssä varaosana
Eikö Lambda liitinten kontaktihäiriöily ole JTS:n tyyppiv^Wominaisuus?
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Taitaa olla, kun kuittien mukaan omaan on vaihdettu 3x lambda ja sitten kuitissa on kullattuja pinnejä lambdaliittimeen, sen jälkeen ei ole kuittia lambdan vaihdosta eikä ole vikakoodeja muistissa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

sämpy kirjoitti:Onko kellään ylimääräisenä tuollaista kaukosäädintä? Tästä on ovinapin kumipainikkeesta pinta halki ja piirilevystä hajonnut ovinapin mikrokytkin. Itse piirilevy toimii kun takaluukun nappi toimii, joten kolvaisin uuden mikrokytkimen ja vaihtaisin päälikannen jos jollain on tällainen myydä varaosiksi.
Kuva

Vinkkinä jos joku haluaa purkaa, ruuvi löytyy alfa-merkin alta :wink:

Niin ja onko tosiaan kaikissa SW:issä katon juustohöylä tukittu kumitiivisteellä.

Kiitoksia tiedosta solenoidin suhteen. Ei ole vielä päästy leikkimään lääkäriä stetoskoopin kanssa kun ei ole kaasun painajaa, että mikä tuolla naputtaa.
Ebaysta löytyy uudet.
http://www.ebay.com/itm/2-Button-Flip-R ... 87&vxp=mtr

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Jarsan kirjoitti:
sämpy kirjoitti:Niin ja onko tosiaan kaikissa SW:issä katon juustohöylä tukittu kumitiivisteellä.
Kyllä se ihan vakiokamaa on ainakin facelifteissä. Kai sen tarkoitus on suojata takalasia tms... Itse ainakin poistin omastani tuon listan ja sen jälkeen takalasi pysyi paremmin auki lumipöllyssä, mutta katolta valuva vesi valui aina pitkin lasia, kun kumilistan kanssa se valui vain reunoilta.
Taitaa olla vakiokamaa, mulla on ollut molemmissa alfoissa (-00 TS ja -03 JTS).
Molemmista olen ottanut sen pois, ei likaa niin paljon takaikkunaa kun tuon poistaa.
Kappa farkussa(ni) tuota ei ole :happy:

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Juu löysin vinkistä ebaystä avaimenperiä. Punnalla (+7p pk) saisi käytetyn alkuperäisen, josta kävisi osat nykyiseen. Tuosta tarvikemallista ei välttämättä käy joten se olisi kaiverrettava ja koodattava.

Miten tuo kaukon koodaus muuten onnistuisi, jos ostaa tuollaisen tarvikemallisen uuden ohjaimen? Saako edes niin, että toinen vanha toimiva avain jää käyttöön ja tuollaisen uuden saa siihen rinnalle? Oletan, että musta pieni mötikkä sisällä on ajoneston siru joka vaihdetaan ja kaukon koodit on siinä piirilevyssä.
Onnistuuko homma edes itse vaikka multiecuscanilla. Tai jollain avainsepällä?

Ajattelin tänään käydä kysymässä elektrolinnasta, jos löytyisi tuollaista mikrokytkintä joka kaukossa rikki.

Auto kiiltää ja muutenkin pelaa, pääsisi vielä ajamaan.. tai ei sillä niin väliä, eikä silläkään paljonko pitää korjata tai paljonko se maksaa, mutta alkaa oikeasti kiristää hermoa kun vikaa ei pysty paikallistamaan. Olin melko varma, että stetoskoopilla päästään johonkin tulokseen. Ei haluaisi pistää moottoria turhaan palasiksi, varsinkaan kun ei ole vielä saanut selville öljynkulutustakaan. Voi käydä niin, että on moottori palasina eikä vikaa löydy siltikään. Uusitaan summamutikassa tonnilla osia, pistetään nippuun ja nakuttaa edelleen. :evil:

ö-poteron irroitus nyt on vielä kohtuutoimenpide diagnoosia ajatellen. Kunhan saa korjaamo-cd:n että näkee välykset ja monentit jos ne siitä löytyy. Toivotaan ettei tarvitse kovin paljoa muuta purkaa tuon irrottamiseksi.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Ostat vaan uudet kuoret ja vaihdat sisällön siihen ja homma toimii. Kansi täytyy kiertää kiinni, jotta jousi jännittyy ja avain pomppaa napista esiin.

Jos mikrokytkin on irti sen voi juottaa kiinni tai ostat elektroniikkaliikkeestä uuden parilla eurolla.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

jmi kirjoitti:Ostat vaan uudet kuoret ja vaihdat sisällön siihen ja homma toimii. Kansi täytyy kiertää kiinni, jotta jousi jännittyy ja avain pomppaa napista esiin.

Jos mikrokytkin on irti sen voi juottaa kiinni tai ostat elektroniikkaliikkeestä uuden parilla eurolla.
Siellä jossain avaimen tyvesä on ajoneston siru joka ptää myös siirtää uusin kuoriin. Ton ebay kilkkeen mukanan tulee tosiaankin vain uudet kuoret ja avain aihio, ei ajoneston sirua.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Jaa tosiaan tuossa mainittiin että on pelkkä kuori. Joissain ilmoituksissa annettiin ymmärtää että olisi elektroniikka sisällä vaikka olikin uusi osa.
No pitää koittaa vaihtaa mikrokytkin nyt ensinnä. Siitä on paininosa hävinnyt tykkänään.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Onko se ajoneston siru se pieni muoviputkilo? Sellainen siellä on irrallisena ja sitten itse piirilevy jossa nämä mikrokytkimet ovat.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Omassa on avaimen juuressa omassa pidikkeessä musta suorakaide, n. 3x10mm joka näyttää ihan magneetilta. Oletan että se sisältää sirun. Ei siellä kai mitään muutakaan pitäisi olla kuin siru ja piirilevy, jos ei ole kuorista murtunut jotain muovinpalasia.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Juuhis
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Syys 2006, 16:30
Paikkakunta: Toijala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Juuhis »

Mitenkäs tuota 156 v6:sen sähköistä kaasuläppää kantsii lähestyä? Sopiiko sitä väännellä ihan käsin ilman vahinkoa vai kääntyykö se ihan kaasupoljinta painamalla, kun virrat on päällä.. Oireena satunnaiset sammumiset puolilämpöisenä esim. risteykseen hidastaessa, kun painaa kytkimen pohjaan :roll:

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Otat akun miinuksen irti ja irrotat kaasuläpän,voi puhdistaa ihan rauhassa ja ajaa brake cleaneria siihen (tai jotain liuotinta). Ei tarvitse pelätä hajoamista.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

willez kirjoitti:Otat akun miinuksen irti ja irrotat kaasuläpän,voi puhdistaa ihan rauhassa ja ajaa brake cleaneria siihen (tai jotain liuotinta). Ei tarvitse pelätä hajoamista.
Kestääkö sitä läppää kääntää aukipäin?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mä olen ainakin kääntänyt, eikä hajonnut.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^^Kestää kestää.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mutta älä ihan hupsuna roiski sitä bräkleeniä sinne imusarjaan, tai varmista että on todellakin haihtunut ennen kuin starttaat. Muuten jysähtää... Eli kastelet jonkin rievun ja sitten pyyhit sillä rätillä.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Skeletor
Viestit: 437
Liittynyt: 11 Huhti 2014, 15:16
Car(s): 156 2,5l V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Skeletor »

Tunteeko joku 156:n oviliittimien pinnien toimittajaa ja osanumeroa? Pre-facelift autosta kyse. Kysyn ennenkuin puran liittimen ja tarkistan itse. Laiskuus, ihana synti.
Selvennys, oviliitin = oven ja ajoneuvon rungon yhdistävä pyöröliitin.

Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Nakutin »

Tuli hylsy leimalta, kun ei käkkäri pitänyt vänkärin puolelta.
Levyt, palat ja vaijerit uudet, männät liikkuu hienosti eestaas, on pumpattu ja vedetty kahvasta, mutta oikean puolen satula ei reagoi käsijarruun juurikaan.
Pihdeillä kun puristaa satulassa olevaa vipua kiinni, liikkuu mäntä vain noin millin ulos.
Oma diagnoosi on tässä vaiheessa, että satulan sisältä on jotain patskana.
Onko noita Luukkaksia kukaan purkanu.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Millin pitäisi kyllä riittää, kun palathan ei ole kuin aivan aavistuksen irti levystä. P11 Primerassa käytännössä samanlainen satula ja siinä vastaava oire vaati uuden satulan; oli se käsijarrun mekanismi niin jäykkä, että vaijeri "antautui" ennen kuin sai vipua kääntymään. Kääntyykö vipu vapaasti (ts. samalla tavalla) molemmin puolin, vai onko eroa, kun pihdeillä puristaa?

Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Nakutin »

Aquatica kirjoitti:Millin pitäisi kyllä riittää, kun palathan ei ole kuin aivan aavistuksen irti levystä.

No näin minäkin asiaa visioin, kun ennen leimaa jarruja säätelin. Eli pyöritin käsin mäntää niin ulos, että satulan paloineen sai tunkea paikalleen. Toisin sanoen jäi hiukan laahaamaan, mutta ei riittänyt veto sittenkään.
Aquatica kirjoitti:Kääntyykö vipu vapaasti (ts. samalla tavalla) molemmin puolin, vai onko eroa, kun pihdeillä puristaa?
Itse asiassa on eroa. Vasen, ehjä puoli, saa pihdeillä puristaa ihan reilusti mennäkseen nippuun, mutta oikealla puolella selvästi löysempi. Taisi liikkua ihan käsivoimin.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

^Siitähän se syy löytyi.

Mäntä pitää ensin pyörittää niin sisään kuin menee. Sitten satula paikoilleen ja sen jälkeen ottaa polkimella jarrut varmasti kiinni levyyn.
Vasta sen jälkeen voi alkaa riuhtoa kahvasta, jotta se automaattisäätö toimii suunnitellulla tavalla.

Varmista myös että vaijerissa on sen verran löysiä, että ne satulan linkut varmasti palautuu alkuasentoonsa.

Kaiken tämän jälkeen voi kirrata vaijerista ottamatta kuitenkaan sitä liian kireälle. Pieni tyhjä liike täytyy jäädä.

Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Nakutin »

No nii. Nyt on taas pumpattu ja säädetty kaikkien taiteen sääntöjen mukaan ja tulos sama. Oikean puolen käkkäri ei pidä. Kaiken kukkuraksi siinä voimallisesti polkiessa, edestä vasemmalta losahti jarruletku (hankautunu vanteeseen tms.)
Mutta kyllä se vikakin taisi viimein löytyä. Satulan automaattisäätö ei ilmeisesti toimi oikein, koska mäntä tulee kyllä hienosti ulos ja puristaa levyä, mutta valitettavasti palaa myös liian syvälle takaisin, jolloin käkkärin liikerata ei riitä puristamaan enään levyä.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Uutta satulaa vaan kehiin,ei noita nykypäivänä enää availla. Vanha satula lähtee paketissa takasin (jos ostat tarvikkeen) ja tummat pojat hoitaa purkuhommat rajan tuolla puolen 8)

Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Nakutin »

^ Vahvasti näyttää siltä. Alkaa vaan tällä katastuksella olemaan jo sen verran hintaa että vähemmästäkin sylettää. :drinking:

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Meikä on senverta pihi, että aina oon ite satulat purkanu ja melkein kaikki saanut vielä nippuunkin. Onhan se tietty vähän haastava homma kässärin kaa, mutta tehtävissä. Prässi ollut miltei välttämätön, mallista riippuen.
terv. Muriaani.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 92
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
164 3.0 12v
164 2.0
Sprint 1.5 QV
147 1.6
159 2.4 jtdm SW
156 2.0 jts selespeed
75 TS x3
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

Sain hitsaustyöt tehtyä kuskinpuolen pohjasta jonka jälkeen aioin polkasta varttikutosen käyntii, mutta bensapumppu ei surise/pidä mitään ääntä :roll: Ennen hitsausta otin vain akun pois ja airbägin mötikästä piuhat irti, eli mikähän tota pumppua vaivaa :?

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

^ Koititko käymään kuitenkin ?

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Olisko jostain syystä kuskin jakkaran alta lauennut se kolariturvarelekytkinjuttu.... en muista nimeä. Lattialla, penkin etureunan paikkeilla oleva nappi

Vastaa Viestiin