3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Valvoja: Moderators
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Tänne voitaisiin kerätä kaikki mahdollinen tieto ja modaukset,joita on tehty 3.2 v6-moottoriin. Elikkä GTAt,166,GT,GTV. Historian tehokkain Busso.
Kerättäisiin tänne tarinaa,mitä muutoksia omaan autoonsa on tehnyt,fiiliksiä modauksen jälkeen,mahdollisesti jopa faktatietoa dynotulosten pohjalta yms. Kaikki kokemukset ovat tervetulleita ! Topicin idea lähti alfaowner.com-sivustoa lukemalla ja ihmettelemällä mimmosia lukemia siellä on saatu. Jutut vaikuttavat välillä vähän liiankin hyviltä. Siellä on lukuisia topicceja,joissa jauhetaan eri virityksistä GTAn moottoriin.
Se on nyt selvää,että tämä "240hp versio" ja GTAn mylly on täysin sama moottori. Moottorin kaikki varaosanumerot täsmäävät, brittien mukaan. Myös meidän penkkipäivillä kaikissa 3.2 v6 oli muutaman hepan sisään samat tehot,ja autoissa eri modeja. Mutta yhdessäkään ei ollut ecun remappia.
Tässä briteissä kaveri penkittänyt täysin vakion GTn.
238,7HP ja 312,52NM
ECU ohjelmoitu:
261HP ja 324,72NM
Tämmösiä vastaavia tapauksia on monia pitkin foorumia. Näitä on sen verran, että luultavasti ei ole feikkejä. Harmi kun kenelläkään ei ollut ecua ohjelmoitu penkkipäivillä. Pitääköhän mun olla taas testaaja
Vaikuttaisi,että ohjelmoinnilla saadaan parhaat hyödyt. Pienemmäksi jää, jos muutetaan pako/imupuolta. Niinkuin omassa autossa, pakoputken modaus ei vaikuttanut yhtään mitään tehoon/vääntöön,ja Tiigellä tais olla BMC CDA,ei mitään vaikutusta. Eli nyt pitäisi siis tuo ECU hoitaa. Brittifoorumeilla kirjoitellut tästä ECU asiasta,ja alfatunen äijä otti privalla yhteyttä jos haluaisin korjauttaa / tarkistuttaa ECUn heillä,siellä on kaveri joka on jo kuusi ecua korjannut,ja kaikissa on ollut samat oireet kun mulla (vikavalo ja kaasuläppä tikittää ja vilkkuu). Ja on tullut kuntoon sen jälkeen.
Tuolla myös keskusteltiin heidän ohjelmoinnista,joka siis tehdään suoraan ecuun ilman dynoajoa,ja sen hyödyistä/haitoista. Kuulema on toiminut,kun heidän kartat on tehty "kymmenien" GTAoitten vedoista,ja sen pohjalta tiedetään tarkasti,mihin kohtaan voidaan tehdä muutosta ja on joka kerta parantanut tehoa/vääntöä. Myös otettu huomioon eri autojen modaukset ja niiden vaikutus käyrään. Eli heidän softaus on tällainen "keskiarvo",joka sopii "kaikkiin GTA-malleihin" perustuen moniin dynovetoihin ja niiden käppyröiden keskiarvoihin. Pitääpä harkita,jos lähettäisi ecun heille korjattavaksi/tarkistettavaksi ja samalla softa sisään. Sen jälkeen rullille tarkistamaan miten kävi.
Tulipas tekstiä taas,mutta koitetaan pitää keskustelua yllä ja ehdotuksia / ajatuksia tästä aiheesta.
Pistetääs omat käppyrät vielä ja modifikaatiot:
*Alfatune ELFP
*Scorpion Decat-putket
*Scorpion Catback keskivaimentajalla
*Ilmansuodattimen "snorkkeli" poistettu = 243HP ja 277NM
Edellisvuonna kaikki samat,paitsi vakio etuputket ja snorkkeli paikallaan = 243,6HP ja 284NM
Yhteenvetona ei mitään hyötyä. Tähän olisi erittäin kiva saada veto,jossa ainut uusi modaus on ECU remap !
Kerättäisiin tänne tarinaa,mitä muutoksia omaan autoonsa on tehnyt,fiiliksiä modauksen jälkeen,mahdollisesti jopa faktatietoa dynotulosten pohjalta yms. Kaikki kokemukset ovat tervetulleita ! Topicin idea lähti alfaowner.com-sivustoa lukemalla ja ihmettelemällä mimmosia lukemia siellä on saatu. Jutut vaikuttavat välillä vähän liiankin hyviltä. Siellä on lukuisia topicceja,joissa jauhetaan eri virityksistä GTAn moottoriin.
Se on nyt selvää,että tämä "240hp versio" ja GTAn mylly on täysin sama moottori. Moottorin kaikki varaosanumerot täsmäävät, brittien mukaan. Myös meidän penkkipäivillä kaikissa 3.2 v6 oli muutaman hepan sisään samat tehot,ja autoissa eri modeja. Mutta yhdessäkään ei ollut ecun remappia.
Tässä briteissä kaveri penkittänyt täysin vakion GTn.
238,7HP ja 312,52NM
ECU ohjelmoitu:
261HP ja 324,72NM
Tämmösiä vastaavia tapauksia on monia pitkin foorumia. Näitä on sen verran, että luultavasti ei ole feikkejä. Harmi kun kenelläkään ei ollut ecua ohjelmoitu penkkipäivillä. Pitääköhän mun olla taas testaaja
Vaikuttaisi,että ohjelmoinnilla saadaan parhaat hyödyt. Pienemmäksi jää, jos muutetaan pako/imupuolta. Niinkuin omassa autossa, pakoputken modaus ei vaikuttanut yhtään mitään tehoon/vääntöön,ja Tiigellä tais olla BMC CDA,ei mitään vaikutusta. Eli nyt pitäisi siis tuo ECU hoitaa. Brittifoorumeilla kirjoitellut tästä ECU asiasta,ja alfatunen äijä otti privalla yhteyttä jos haluaisin korjauttaa / tarkistuttaa ECUn heillä,siellä on kaveri joka on jo kuusi ecua korjannut,ja kaikissa on ollut samat oireet kun mulla (vikavalo ja kaasuläppä tikittää ja vilkkuu). Ja on tullut kuntoon sen jälkeen.
Tuolla myös keskusteltiin heidän ohjelmoinnista,joka siis tehdään suoraan ecuun ilman dynoajoa,ja sen hyödyistä/haitoista. Kuulema on toiminut,kun heidän kartat on tehty "kymmenien" GTAoitten vedoista,ja sen pohjalta tiedetään tarkasti,mihin kohtaan voidaan tehdä muutosta ja on joka kerta parantanut tehoa/vääntöä. Myös otettu huomioon eri autojen modaukset ja niiden vaikutus käyrään. Eli heidän softaus on tällainen "keskiarvo",joka sopii "kaikkiin GTA-malleihin" perustuen moniin dynovetoihin ja niiden käppyröiden keskiarvoihin. Pitääpä harkita,jos lähettäisi ecun heille korjattavaksi/tarkistettavaksi ja samalla softa sisään. Sen jälkeen rullille tarkistamaan miten kävi.
Tulipas tekstiä taas,mutta koitetaan pitää keskustelua yllä ja ehdotuksia / ajatuksia tästä aiheesta.
Pistetääs omat käppyrät vielä ja modifikaatiot:
*Alfatune ELFP
*Scorpion Decat-putket
*Scorpion Catback keskivaimentajalla
*Ilmansuodattimen "snorkkeli" poistettu = 243HP ja 277NM
Edellisvuonna kaikki samat,paitsi vakio etuputket ja snorkkeli paikallaan = 243,6HP ja 284NM
Yhteenvetona ei mitään hyötyä. Tähän olisi erittäin kiva saada veto,jossa ainut uusi modaus on ECU remap !
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Mielenkiintoinen aihe.
Oma GT:ni on vakio. Joitain vuosia sitten autoni oli Nokian pajalla ohjelmistonvaihdossa, mutta silloin uudelleenohjelmointi ei onnistunut, koska sopivaa softaa ei ollutkaan olemassa.
Edit: Epezi voisi tietää nykyisen tilanteen..?
Oma GT:ni on vakio. Joitain vuosia sitten autoni oli Nokian pajalla ohjelmistonvaihdossa, mutta silloin uudelleenohjelmointi ei onnistunut, koska sopivaa softaa ei ollutkaan olemassa.
Edit: Epezi voisi tietää nykyisen tilanteen..?
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Niin. Kun muutamia paikkoja on,josta voisi ostaa "valmiin kartan",joka on oikeasti tehty itse kokemuksella,ja perustuen aitoihin dynovetoihin samanmallisista autoista,enemmän kuin yhdestä. Ja tietotaitoa ja aikaa käytetty näihin ja testattu moneen kertaan. Vaikka oikea tapa on suorittaa veto rullilla,jokainen auto on yksilö. Alfatune ja Squadra on kaksi,joilta voisi koittaa ostaa valmiin kartan ja ei luultavasti ainakaan huonommaksi mene,hyötyä ei tiedä ennenkuin käy rullilla koittamassa. Mutta foorumeiden lukuisien kokemusten perusteella kenelläkään ei ole tehot/vääntö huonontunut.
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Kyllä nuo valmiit lastut on sellaisia monen yksilön kompromisseja. Omassa Rallye Golffissa on esimerkiksi valmis lastu pienemmälle ahdinpyörälle ja muitakin pikkuvirejä löytyy, niin penkityksessä löytyi vääntökäyrästä selvästi alue jossa käytiin laihemmalla jonka voisi korjata penkissä säädetyllä ohjelmalla. Mutta ei Golffin Digifant-ruiskua taida saada säädettyä kunnolla kuin noilla "valmiilla" lastuilla.
Moottorithan yksilöitä ja kun niitä virityksiä on monessa paikassa niin ne alkaa olla vielä enemmän yksilöitä. Jonkunhan se pitää kuitenkin uskaltaa kokeilla ennenkuin juuri tuosta yksilöstä voi faktaa löydä tiskiin.
Moottorithan yksilöitä ja kun niitä virityksiä on monessa paikassa niin ne alkaa olla vielä enemmän yksilöitä. Jonkunhan se pitää kuitenkin uskaltaa kokeilla ennenkuin juuri tuosta yksilöstä voi faktaa löydä tiskiin.
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Liputtaisin myös yksilöllisesti säädetyn softan puolesta.
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Onko se orggissofta sitten niin huono, että sitä muuttamalla saa konkreettista lisätehoa? Olen sitä mieltä, että vaparikoneessa pitäisi nokat muuttaa saadakseen tehoa lisää, niin ja tietysti softa sitten sen jälkeen sopivaksi.
Giulia Super -69
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Ei se varmaan huono ole, mutta tuskin maksimoitukaan..
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Vakiosoftalla ei ole haettu sitä suurinta tehoa, vaan käyttäytymistä/kestoa/päästöjä/kulutusta.
Tuollaiset yleismaalliset virisoftat taasen on tuosta pykälä kireämmäksi, mutta silti jätetty varmuusvaraa johtuen niistä pienistä yksilöllisistä eroista moottorien kesken.
Tuollaiset yleismaalliset virisoftat taasen on tuosta pykälä kireämmäksi, mutta silti jätetty varmuusvaraa johtuen niistä pienistä yksilöllisistä eroista moottorien kesken.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Dynolappuja ei oo tässä lähistöllä, enkä muista tarkkoja lukemia, mutta kilpa-auton nokalla on tuota moottoria viritetty. Pullonkaula on tuo vakio imusarja, millä voi päästä tuohon 260hp lukemaan, mutta ei siitä yli. Pakopuoli ei niinkään ahdista. Täysin vakio-osilla ja ohjelmoitavalla moottorinohjauksella siitä sai tuon 260hp, mutta ei enempää. Viimeisin muutos on, että oma imusarja on poistettu ja tilalle asennettu läppärungot ja hieman suuremmat suuttimet. Penkityksessä päästiin 320-330hp lukemaan, mutta säätäjä halusi tiputtaa lukeman 318hp, missä kone ei kuulostanut niin pahalta. Vääntö on edelleen haarukassa 300-320nm ja se on käytettävissä aika laajalla kierrosalueella. Tästä seuraava askel on purkaa moottori ja vaihtaa vakio-palikkaa pois, mutta operaation hinta on aika paha.
- JPeltola
- Viestit: 1129
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Kuulostaa mielenkiintoiselta. Millainen kilpa-auto on kyseessä?matti_vuorio kirjoitti:Dynolappuja ei oo tässä lähistöllä, enkä muista tarkkoja lukemia, mutta kilpa-auton nokalla on tuota moottoria viritetty. Pullonkaula on tuo vakio imusarja, millä voi päästä tuohon 260hp lukemaan, mutta ei siitä yli. Pakopuoli ei niinkään ahdista. Täysin vakio-osilla ja ohjelmoitavalla moottorinohjauksella siitä sai tuon 260hp, mutta ei enempää. Viimeisin muutos on, että oma imusarja on poistettu ja tilalle asennettu läppärungot ja hieman suuremmat suuttimet. Penkityksessä päästiin 320-330hp lukemaan, mutta säätäjä halusi tiputtaa lukeman 318hp, missä kone ei kuulostanut niin pahalta. Vääntö on edelleen haarukassa 300-320nm ja se on käytettävissä aika laajalla kierrosalueella. Tästä seuraava askel on purkaa moottori ja vaihtaa vakio-palikkaa pois, mutta operaation hinta on aika paha.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Tuossa näkyy ulkokuori. 156 2.5V6 -kori, johon vaihdettu GTA:n kone.
http://www.youtube.com/watch?v=Z6E-9ls1kCM
Incar tuolla 318hp versiolla:
http://www.youtube.com/watch?v=dz61oG6w6BA
http://www.youtube.com/watch?v=Z6E-9ls1kCM
Incar tuolla 318hp versiolla:
http://www.youtube.com/watch?v=dz61oG6w6BA
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Mikä siinä kuulosti pahalta?matti_vuorio kirjoitti: Penkityksessä päästiin 320-330hp lukemaan, mutta säätäjä halusi tiputtaa lukeman 318hp, missä kone ei kuulostanut niin pahalta.
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
^
Oisko nakuttanu? Tämä on hieman säätäjäkohtainen asia, mitä se kuulee tai luulee kuulevansa stetoskoopin kautta. Ennakkoa siis pienennettin hieman, niin nakutus loppui. Tuo on nyt kuitenkin maltillisesti viritetty, voisiko sanoa vakioksi? Teho on kuitenkin vain 100hp/L. Ison busson virityksessä on vaan ongelmana, ettei jokaisella säätäjällä ole kokemusta mitä siitä kestää ottaa irti ja mikä kuulostaa normaalilta.
Oisko nakuttanu? Tämä on hieman säätäjäkohtainen asia, mitä se kuulee tai luulee kuulevansa stetoskoopin kautta. Ennakkoa siis pienennettin hieman, niin nakutus loppui. Tuo on nyt kuitenkin maltillisesti viritetty, voisiko sanoa vakioksi? Teho on kuitenkin vain 100hp/L. Ison busson virityksessä on vaan ongelmana, ettei jokaisella säätäjällä ole kokemusta mitä siitä kestää ottaa irti ja mikä kuulostaa normaalilta.
- JPeltola
- Viestit: 1129
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Millaiset läppärungot ja moottorinohjaus teillä on siinä?
- matti_vuorio
- Viestit: 1076
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Läppärungot:
http://www.ahmotorsports.co.uk/RaceParts.htm#V6
Ohjain:
http://www.niramotorsport.com/index.php ... e=i3-index
Suuttimen kokoja yms. nippelitietoa en muista.
http://www.ahmotorsports.co.uk/RaceParts.htm#V6
Ohjain:
http://www.niramotorsport.com/index.php ... e=i3-index
Suuttimen kokoja yms. nippelitietoa en muista.
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Uuh, tahtoo ääninäytettä.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Hmm,tuolla brittifoorumeilla alkaa homma karata. Siellä kovasti väitetään, että nyt on joka autossa jakopään ajoitukset pielessä (kaikki ketkä oli foorumin penkkipäivillä)
Kerroin,että kolme autoa samalla moottorilla mittauksessa,ja tehot ja väännöt +-5hp/nm sisällä ! Joka autossa eri modaukset. Joku tampio tuolla sanoi,että mun autossa pitäisi olla 260-270hp noilla modeilla
Jollain on 253hp vakiona,nyt autoon on laitettu alfaholicsin putkisto (catback) ja ecu remap,penkitetty 274hp ja 338Nm. Pikkusen haiskahtaa et näillä kavereilla on penkit säädetty yläkanttiin että asiakas on tyytyväinen Mutta olikos se niin,että tämä penkkipäivien mesta ilmoittaa alakanttiin ?? Olisko joku tämmösestä muuten puhunut silloin ekalla kerralla kun oltiin viime vuonna ?
Kerroin,että kolme autoa samalla moottorilla mittauksessa,ja tehot ja väännöt +-5hp/nm sisällä ! Joka autossa eri modaukset. Joku tampio tuolla sanoi,että mun autossa pitäisi olla 260-270hp noilla modeilla
Jollain on 253hp vakiona,nyt autoon on laitettu alfaholicsin putkisto (catback) ja ecu remap,penkitetty 274hp ja 338Nm. Pikkusen haiskahtaa et näillä kavereilla on penkit säädetty yläkanttiin että asiakas on tyytyväinen Mutta olikos se niin,että tämä penkkipäivien mesta ilmoittaa alakanttiin ?? Olisko joku tämmösestä muuten puhunut silloin ekalla kerralla kun oltiin viime vuonna ?
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Puhutaanko moottori-/vai pyörätehoista?Joku tampio tuolla sanoi,että mun autossa pitäisi olla 260-270hp noilla modeilla
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Muutaman JTD/JTDm:n virittäjän kanssa aikoinaan katseltu myös noita brittifoorumeita ja ei niiden dynolappuihin / juttuihin juurikaan ole uskomista
156:n 175hv 20V JTD:stä siellä saadaan pelkällä lastulla parhaimmillaan +240hv, kun taas täällä härmässä tulee vakioahtimen fyysiset rajat vastaan n. 225hv kohdalla (niin, ja tuossa vaiheessa oli autoon tehty jo paljon muitakin muutoksia) Tuon jälkeen ei ole juurikaan tullut niiden juttuja seurattua...
156:n 175hv 20V JTD:stä siellä saadaan pelkällä lastulla parhaimmillaan +240hv, kun taas täällä härmässä tulee vakioahtimen fyysiset rajat vastaan n. 225hv kohdalla (niin, ja tuossa vaiheessa oli autoon tehty jo paljon muitakin muutoksia) Tuon jälkeen ei ole juurikaan tullut niiden juttuja seurattua...
"No smoke => no power => no hope"
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
^ Vähän samat fiilikset,uskomattomia lukemia ne siellä sumujen saarella saa näistä Pistin meiliä myös squadralle hollantiin. Hän oli juuri edellisenä päivänä penkittänyt täysin vakio GTAn, 243hp ja 290Nm ja lyöty softa sisään,täysin samat tehot ja väännöt. Sitä hän ihmetteli kovasti. Hittokun ei tiedä mitä pitäis uskoa
Maalaisjärjellä nuo brittipoikien jutut on aivan huuhaata..
Maalaisjärjellä nuo brittipoikien jutut on aivan huuhaata..
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Mitäs standardia ne britit käyttää?
SAE hevosvoimiltahan nuo kuullostaa.
SAE hevosvoimiltahan nuo kuullostaa.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Kevät tulee ja nyt ollaan tultu siihen pisteeseen että taitaa ensi viikolla lähteä GT:n ecu hollantiin squadra-tuningille.
Stephen lupaili sähköpostilla tämmöistä:
The Squadra program will give better driveability and higher RPM limiter. Better idle running. Power and torque could improve as well. I can't say exactly how much it will do on your car.
Eihän tässä varmasti mitään järkeä ole, mutta willeziä lainatakseni "hiotaan timanttia"
Stephen lupaili sähköpostilla tämmöistä:
The Squadra program will give better driveability and higher RPM limiter. Better idle running. Power and torque could improve as well. I can't say exactly how much it will do on your car.
Eihän tässä varmasti mitään järkeä ole, mutta willeziä lainatakseni "hiotaan timanttia"
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
^just näin
Mutta laita tietoa tänne, kun saat tulokset.
Mutta laita tietoa tänne, kun saat tulokset.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Perskeles, juuri etsin tätä topiccia (tai sitä pakoputkiviritys) Kattelin tänään netistä just kaikkea "skeidaa" mitä vois ostella GTAhan
Hittokun sais jostain 3-4 tonnia rahaa ni vois ostella kaikkea
JOS olis massia niin:
*Rosteri pakosarjat
Hiilikuitu imuputki
ECU ohjelmointi
Tuommoisen hiilikuitu imuputken vois ostaa ihan "v*ttuillakseen". No,on sekin jo 300€ paikkeilla prkl.
Ajattelin myös käydä tässä keväällä Sporttiauton dynolla mittaamassa voimat. Siellä lyödään kaik anturit sunmuut kiinni ennen vetoa, että saadaan vähän faktaakin. Saa nähdä tuleeko erilainen lappu kuin tuolta kerhon penkkipäiviltä.
Myös ohjelmointi kiinnostaisi Squadra / Alfatune / Autodelta. Juttujen mukaan nämä ovat tunnetuimmat ja "luotettavimmat".
Hittokun sais jostain 3-4 tonnia rahaa ni vois ostella kaikkea
JOS olis massia niin:
*Rosteri pakosarjat
Hiilikuitu imuputki
ECU ohjelmointi
Tuommoisen hiilikuitu imuputken vois ostaa ihan "v*ttuillakseen". No,on sekin jo 300€ paikkeilla prkl.
Ajattelin myös käydä tässä keväällä Sporttiauton dynolla mittaamassa voimat. Siellä lyödään kaik anturit sunmuut kiinni ennen vetoa, että saadaan vähän faktaakin. Saa nähdä tuleeko erilainen lappu kuin tuolta kerhon penkkipäiviltä.
Myös ohjelmointi kiinnostaisi Squadra / Alfatune / Autodelta. Juttujen mukaan nämä ovat tunnetuimmat ja "luotettavimmat".
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Hiilikuituputki on komee, mutta luulenpa että moottorin käytökselle siitä on enemmän haittaa kun hyötyä. Vakio resonaattori tuo ainakin alavääntöä.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
No tätä miettisin myös. Itsehän modasin yhden orkkisputken,josta otin rälläkällä noi "boksit" pois ja muovihitsasin reijät kiinni. Varmistettiin,että on ilmatiiviitä. Alaväännöt hävis ja muutenkin tuntu et vedot on kadoksissa... Kait se menee samalla tavalla ton putken kanssa myösTiige kirjoitti:Hiilikuituputki on komee, mutta luulenpa että moottorin käytökselle siitä on enemmän haittaa kun hyötyä. Vakio resonaattori tuo ainakin alavääntöä.
Jos oikeasti haluis voimaa niin ehkä noi pakosarjat ja sitten ohjelmointi.
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Tuossa kun on nuo tunigo pakosarjat, niin eikö olisi fiksumpaa pistää perus 3.0 liiterisen V6:lmosen katittomat pakosarjat?
VMP
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
^ Jos kerrot mistä löytyy niin ilmota Ja nuo 3.0 sarjat ei mee ihan suoraan, vaatii ilmeisesti jotain pientä modia etuputkien kanssa.
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
http://www.ebay.de/itm/Abgaskrummer-Kru ... 1623524405
http://www.ebay.de/itm/Abgaskrummer-Kru ... 1641998976
Tuskin se perus 2.5 liiterisen 156:n katiton pakosarjakaan kelvoton olisi.
http://www.ebay.de/itm/Abgaskrummer-Kru ... 1641998976
Tuskin se perus 2.5 liiterisen 156:n katiton pakosarjakaan kelvoton olisi.
VMP
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
En tiedä, mutta voisin kuvitella 2,5l pakosarjan olevan pienemmillä putkilla kuin 3,2/3,0. Siihen nähden se vakio 3,2l katillinen sarja ei varmasti ole myöskään kelvoton.
Kuten tuolla ylempänä matti_vuorio totesi. Alkaa se imupuoli ahdistamaan ensimmäisenä. Onhan näihin maailmalla vaihdeltu ferrari 360/430 kaasuläppää yms.
Kuten tuolla ylempänä matti_vuorio totesi. Alkaa se imupuoli ahdistamaan ensimmäisenä. Onhan näihin maailmalla vaihdeltu ferrari 360/430 kaasuläppää yms.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Nuo pikkubusson pakosarjat on pienemmät,ja ei ilmeisesti sovi "ollenkaan". Pitäis olla juurikin 3.0 CF2 koneisen sarjat jotta sais hyötyä irti. Eikö tuo imupuoli ala ahdistamaan vasta reilusti suuremmilla tehoilla ?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Noniin, Tsekatkaas tämä ! Vajaa viikko sitten alotettu topicci jossa Wizard on alkanu tekemään katittomia pakosarjoja 3.2 ! "Straight fit".
Eli on 3-pulttisilla laipoilla ja sopii suoraan alkuperäiseen putkistoon ilman kikkailuja ! Eli kun mullakin on nämä Alfatunen etuputket,jotka on "original model" niin sopii suoraan. Etuputkiakin myydään "cf2 model" eli 2-pulttisilla laipoilla ja hieman eri taivutuksilla jne. Katotaan mitä tulee hintaa näille. Tuolla luvataan kunnollisen remapin kanssa +20-25hp. Nyt alko kiinnostaa
Eli on 3-pulttisilla laipoilla ja sopii suoraan alkuperäiseen putkistoon ilman kikkailuja ! Eli kun mullakin on nämä Alfatunen etuputket,jotka on "original model" niin sopii suoraan. Etuputkiakin myydään "cf2 model" eli 2-pulttisilla laipoilla ja hieman eri taivutuksilla jne. Katotaan mitä tulee hintaa näille. Tuolla luvataan kunnollisen remapin kanssa +20-25hp. Nyt alko kiinnostaa
- vrahikai
- Viestit: 421
- Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
- Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Ohoh, kaunista jälkeä tekevät kyllä. Mutta mitenköhän käy päästöjen, jos pakosarjakatit nappaa pois? - Huonosti tietty, jos Willezin tuolloin kokonaan katittomasta puhutaan ...mutta jos oletetaan, että taaemmat katit olisi paikoillaan? Olen ollut siinä käsityksessä, että ne etummaiset on pakosarjassa ihan syystä, riittävän nopean toimintalämmön saavuttamiseksi, eikä samaa tehoa saada jos katti on kauempana putkessa. Olenko ihan väärässä?
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Sorry lievä ot, mutta tuossa olisi tommonen miehekkäämpi ratkaisu GT:n keulalle. Harmi vaan, että on melko hankalaa saada katsastettua täällä autoverohelvetissä.
http://www.alfastumper.com/product_info ... ts_id=1220
http://www.alfastumper.com/product_info ... ts_id=1220
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Menee päästöistä läpi pelkillä pakosarjakateilla tai pelkillä taemmilla. Eihän vanhemmissakaan bussoissa ole kuin auton alla yksi katti. Toinen juttu on se jos inssi tietää että siellä kuuluisi olla pakosarjassa katit ja puuttuu asiaan.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Juu, katsastusmurheita tulee tietysti ja päästöt on persiillään. Ja jotain juttua tuolla olikin vikavaloista jne. Vieläkin hämmästyttää nuo brittien touhut. Kun täällä sanotaan,että 260hp on aivan maksimi ja imupuoli täytyy tämän jälkeen lyödä täysin uusiksi niin lontoossa saadaan catbackilla ja remapilla "helposti 270-275hp".. Ihme touhua,kyselinkin tuolta mitä normia ne käyttää ja noista tehoista mutta ketään ei kiinnosta vastata
Ainut vastaus mitä sain aikoinaan,että mulla on jako pielessä tai "moottori kulunut"
Ainut vastaus mitä sain aikoinaan,että mulla on jako pielessä tai "moottori kulunut"
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Willezin ekassa viestissä oli kahdet dynolaput, joissa molemmissa näkyy violetti mysteerikäyrä, tietääkö joku mitä tuo melko tasaisesti laskeva käyrä esittää?
Alfaowner.com -foorumilla oli tuollaisissa oikein numeroarvokin käppyrän alkupäälle MiTosta tehtyihin vetoihin, toisessa n. 16 ja toisessa n.18 "yksikköä". Foorumilaisen tieto/veikkaus oli että kyseessä on AFR (ilma/polttoaine massasuhde), mutta nuo numerot ei oikein viittaa siihen...
Alfaowner.com -foorumilla oli tuollaisissa oikein numeroarvokin käppyrän alkupäälle MiTosta tehtyihin vetoihin, toisessa n. 16 ja toisessa n.18 "yksikköä". Foorumilaisen tieto/veikkaus oli että kyseessä on AFR (ilma/polttoaine massasuhde), mutta nuo numerot ei oikein viittaa siihen...
932 937 955
- vrahikai
- Viestit: 421
- Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
- Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Eipä ne katsastussedät ja -tädit pahemmin tuota iskutilavuutta normitarkastuksissa mittaile.Ciancarlo kirjoitti:Sorry lievä ot, mutta tuossa olisi tommonen miehekkäämpi ratkaisu GT:n keulalle. Harmi vaan, että on melko hankalaa saada katsastettua täällä autoverohelvetissä.
http://www.alfastumper.com/product_info ... ts_id=1220
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Ajattelin lähinnä päästöarvoja - kuinkahan paljon suuremmat ne mahtavat olla..?
Menisikö läpi ihan "heittämällä"?
Menisikö läpi ihan "heittämällä"?
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Jos siinä on katukäyttöön soveltuvat nokka-akselit oikein ajoitettuna (katalysaattorit paikallaan), niin miksei menisi katsastuksen päästömittauksesta läpi?
VMP
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Olisko tommosessa ajatusta ? 570€ ja lupailevat pelkästään tuon vaihdolla +14Nm ja muutaman hevosen. ECUn ohjelmoinnin kanssa +34Nm ja 18Hv.
Ecun teline löytyy ja huohottimille paikat. Tuon saa myös tilattua sopivaksi hyväksi todetulle Ferrari 360 Modenan kaasuläpälle. Noita saa käytettynä 300€+. Ilmeisesti OEM kaasuläppä on halkaisijaltaan 67mm ja Ferrarin on 76mm. Sitten tarvitsee vain uuden "haitariputken" jota saa briteistä,joka sopii Ferrarin läppään, toinen pää sopii orkkis imuputkeen. Ilmeisesti tuo vakio imuputki,jossa on nuo mokkulat on paras. Suora putki heikentää alapään vääntöä huomattavasti.
Eli unelma olisi tuo imusarja+360 läppä+BMC CDA+remap niin voitais olla +20hp/+34-40nm ja tietysti makeat saundit. Rahaa tuo vaatii tietysti
Video 147GTA, jossa palikat kiinni ja vähän muutakin.
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Ja tuleeks vääntöä lisää koko kierrosalueelle tällä muutoksella?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Kuulema vääntö tulee koko kierrosalueelle. Eli vääntää alhaalta ylös voimalla niinkuin pitääkin
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Mistäs ton ja ohjelmoinnin saa?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Tämä paikka tekee mm. noita imusarjoja. Ohjelman saa vaikka squadra,alfatune yms. Tietysti aina se parhain olisi yksilökohtainen säätö rullilla (piggyback) ECUn rinnalle. Pitäis vähän tutkia miten saa ne muut rojut kiinni ja mihin,kun orkkis imusarjaan on pultattu "kaikki kiinni"
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 3.2 v6 cf3 - viritys,modit,dyno vertailu,hyödyt ?
Tuo ACT:n plenumi näyttää maksavan veroineen ja rahteineen yli 700e.
Laittelin tuonne parit käppyrät tuosta squadran ohjelmasta.
Laittelin tuonne parit käppyrät tuosta squadran ohjelmasta.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta