bensiinin suhkutus järjestelmän varoitusvalo, 156 2,5 v6
Valvoja: Moderators
bensiinin suhkutus järjestelmän varoitusvalo, 156 2,5 v6
hei, elikkäs tuommoinen vika ilmennyt nyt kolme kertaa ajonaikana? tuo valo vaan syttyy ja muttuu kaasuun reagointi laiskaksi, sitten on n.10-15min päästä sammunut ja taas toiminut...?.ei auta että auton käynnstää uudestaan,vaan valo palaa edelleen.missähän vika olis kun itse olen uusi alfan omistaja eikä mitään hajua aisasta ole..
Petri s Lahti
Petri s Lahti
kiitoksia
juu, eli kiitokset kaikille vastauksista,täytyy nyt sitten kokeilla korjata.
valo nyt palanut pitkään, mutta äsken sammui ajossa n.3minuutiksi ja syttyi taas....
valo nyt palanut pitkään, mutta äsken sammui ajossa n.3minuutiksi ja syttyi taas....
Juu itellä oli tosta varoitusvalosta(156 2.5) kanssa kokemusta, eikä oire ole lähtenyt pois. Viimeksi valo syttyi ajossa muutamien sekuntien ajaksi joskus viime viikolla(tätä edellisestä kerrasta tosin aikaa ainakin kuukausi). Normaalisti pannu kyllä tykkää kiertää aina rajoittimelle asti ihan kuin ennenkin.. Eikös ILMIn oireisiin liity myös se ettei kone kierrä kunnolla?
Paljonkin juttua aiheesta voi löytää täältä:
http://forum.alfa156.net/forum/search.a ... &FM=0&OB=1
Näyttää muuten olevan aika yleinen ongelma kun vähän selailee. Tuolla esimerkiksi suositellaan jotain bensan sekaan laitettavaa polttoainejärjestelmän puhdistusainetta. Voisi vaikka tuollaista ensialkuun yrittää sitten kun 80tkm huolto tulee vastaan joskus alkukesällä.
Paljonkin juttua aiheesta voi löytää täältä:
http://forum.alfa156.net/forum/search.a ... &FM=0&OB=1
Näyttää muuten olevan aika yleinen ongelma kun vähän selailee. Tuolla esimerkiksi suositellaan jotain bensan sekaan laitettavaa polttoainejärjestelmän puhdistusainetta. Voisi vaikka tuollaista ensialkuun yrittää sitten kun 80tkm huolto tulee vastaan joskus alkukesällä.
Itselläni oli samanlainen vika pari kuukautta sitten. Ajoin auton samantien Delttaan (tampere), jossa vika paikallistettiin moottorinohjausjärjestelmään päässeeseen kosteuteen (päivä oli sateinen). Boksi auki, kuivaus, uudet tiivisteet, boksi kiinni ja taas pelaa. Kerrankin täytyy kehua Delta-autoa hyvästä työstä: löysivät vian, eivätkä heti vaihtaneet uutta osaa tilalle .
Kannattanee moisen oireilun jälkeen toimia nopeasti - maalaisjärjellä ajateltuna boksin komponentit eivät kauaa toimi, jos kosteutta on piireissä pitkään.
Kannattanee moisen oireilun jälkeen toimia nopeasti - maalaisjärjellä ajateltuna boksin komponentit eivät kauaa toimi, jos kosteutta on piireissä pitkään.
156 V6 -00
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Jos kaasuun reagointi on laiskaa tyhjäkäynnistä lähtien niin silloin todennäköisesti kyseessä ei ole ilmi. Tai jos on niin sitten se on aivan loppu ja kone ei ota kuin 5000rpm.
Laiska vastaavuus kaasuun + pitkään palava ruiskun merkkivalo johtuu useimmiten kaasupolkimen asentotunnistimesta. Siellä on potentiometri joka saa komentoja kaasupolkimen asennon mukaan erikoisen vipuhässäkän välityksellä. Potikan sisällä olevat johtimien liityntäkohdat alkavat käytössä rapisemaan irti ja tuosta heikosta kontaktista johtuen polkimelta tuleva info on väärä ja sähköinen kaasuläppä käskee konetta aikamoisella viiveellä. Tuo on aika helppo korjata jos vain saa sen helkutin potikan irti. Ainakin 166ssa se on piilotettu erittäin vaikeaan paikkaan jarrupolkimen kiinnityksen alle syvälle rintapeltiin.
Tämä on siis vain yksi vaihtoehto - muitakin voi olla joista ilmi todellakin todennäköisin. Tervetuloa bosch-autoelektroniikan ihmeelliseen maailmaan.
Laiska vastaavuus kaasuun + pitkään palava ruiskun merkkivalo johtuu useimmiten kaasupolkimen asentotunnistimesta. Siellä on potentiometri joka saa komentoja kaasupolkimen asennon mukaan erikoisen vipuhässäkän välityksellä. Potikan sisällä olevat johtimien liityntäkohdat alkavat käytössä rapisemaan irti ja tuosta heikosta kontaktista johtuen polkimelta tuleva info on väärä ja sähköinen kaasuläppä käskee konetta aikamoisella viiveellä. Tuo on aika helppo korjata jos vain saa sen helkutin potikan irti. Ainakin 166ssa se on piilotettu erittäin vaikeaan paikkaan jarrupolkimen kiinnityksen alle syvälle rintapeltiin.
Tämä on siis vain yksi vaihtoehto - muitakin voi olla joista ilmi todellakin todennäköisin. Tervetuloa bosch-autoelektroniikan ihmeelliseen maailmaan.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Siltä(kin) tuo kuulostaisi. Etsi autosähköliike jossa osataan lukea Boschin vikakoodit. Jos asentotunnistin temppuilee se jättää vikakoodiin jälkensä. Eipähän tarvitse arvailla.linked kirjoitti:hei
eli siis autoni ottaa valon palaessa kiekat kyllä yli tuon 5ooorpm, ja tuo kaasu on hidas reagoimaan tyhjäkäynnistä eteenpäin..?eli onko muussa kuin ILMISSÄ vika?
Moi!linked kirjoitti:hei
eli siis autoni ottaa valon palaessa kiekat kyllä yli tuon 5ooorpm, ja tuo kaasu on hidas reagoimaan tyhjäkäynnistä eteenpäin..?eli onko muussa kuin ILMISSÄ vika?
Mulla ainakin vika oli vain kaasupolkimenasennon tunnistimen piuhan liittimessä. Se on jossain pelkääjänpuolen jalkotilassa. Sen liittemen kun putsas, niin ei ole valo enää syttynyt. Tämä siis vm. -99 ja putsaus tehtiin about 3v sitten Konalan Deltassa pikahuollossa 0 euroa.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Varmuudeksi laitetaan vielä tähänkin yhteyteen se tieto että ilmiä ei kannata ostaa tuolla hinnalla jos menee omasta pussista. Pelkän anturin saa reippaasti alle 200 eurolla. On muuten muoviputken pätkällä hintaa tai sitten jollain välikädellä hyvät katteet....salkki kirjoitti: ...ilmamäärämittari...osa maksaa 440 €.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Miten ja mistä 170€, jälleenmyyjän kauttako?corse kirjoitti:Koko ilmi 170€ boschin liikkeestä ( tosin 156 2.0 ts:ään)
Soitin Boschille aikoinaan ja sanoivat myyvänsä vain jälleenmyyjien kautta, jolloin hinta asetui kyselykierroksen jälkeen alimmillaan n. 240€:oon. Motonetista 108 € tarvikkeena.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Kannattaa ehkä kuitenkin käydä luetuttamassa vikamuisti kun ruiskun valo palaa.
Mulla oli aikoinaan 2-litraisessa samanlainen ongelma ja siinä vian aiheutti
muistaakseni kampiakselin tunnistin tai oikeastaan se sen vastakappale,joka oli jostain syystä väärässä asennossa.
Minun auto tosin toimi aikalailla normaalisti,mutta kaasutaessa valo aina syttyi ja tyhjäkäynnilla sammui,tosin lopulta se jäi palamaan koko ajan.
Mulla oli aikoinaan 2-litraisessa samanlainen ongelma ja siinä vian aiheutti
muistaakseni kampiakselin tunnistin tai oikeastaan se sen vastakappale,joka oli jostain syystä väärässä asennossa.
Minun auto tosin toimi aikalailla normaalisti,mutta kaasutaessa valo aina syttyi ja tyhjäkäynnilla sammui,tosin lopulta se jäi palamaan koko ajan.
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
- Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS - Paikkakunta: Helsinki
Muukkoselta pelkkä anturi 164€ ja risat, tuskin kannattaa koko muovihässäkkää ostaa mukaan ellei se ole rikkipoikki.
Mutta tosiaan tuo vikamuisti kannattaa luetuttaa ensin jossain ettei turhaan vaihda. Itse kävin Konalan Deltan pikahuollossa, maksoi 0€ ja osasivat vielä sanoa että kyseessä on luultavasti ILMI. Oli katin jälkeisiltä lambda-antureilta tullut ilmoitusta että seos on liian rikasta.
Mutta tosiaan tuo vikamuisti kannattaa luetuttaa ensin jossain ettei turhaan vaihda. Itse kävin Konalan Deltan pikahuollossa, maksoi 0€ ja osasivat vielä sanoa että kyseessä on luultavasti ILMI. Oli katin jälkeisiltä lambda-antureilta tullut ilmoitusta että seos on liian rikasta.
Tuo MIL vikavalo syttyy ECUn ohjaamana joten sinne myös jää vikamuistiin tieto ECUn havaitsemasta ongelmasta. ECUn havainto ei tietenkään aina ole *oikea* kun se voi johtua viallisesta anturista tai huonosta liitoksesta (tiedä mistä kaikesta), mutta on helvetin tyhmää yrittää ARVATA sokkona tuollaista vikaa tai ostaa turhaan kallis anturi, kun lisätietoa on jo auton sisuskaluihin tallettuneena. Siis laita nyt hyvä veli se V6hkeesi johonkin diagnostiikkaan. Kaikki nuo anturit, mukaanlukien ILMI, voi asiantunteva huolto diagnostiikan kautta testata. Jos et raaski/jaksa/kiinnosta ostaa omaa diagnostiikkahimmeliä, niin käytä vaikka Deltalla Examinerissa.
Alkoi sitten itselläkin moottorin merkkivalo palaa ja karmea viive kaasupolkimessa, alfadiag kertoi viaksi P0220 - accelerator pedal / signal not valid.Peltsi kirjoitti:missä päin pelkääjänpuolen jalkotilassa tuo kaasupolkimenasennon tunnistimen piuhan liitin oikeen on ?
pariin kertaan nollattuani koodin, tsekkasin tänään tuon liittimen, "naaraspinnit" oli selkeesti väsähtäneet, taittelin vähän kiinni, crc:tä peliin ja takas kasaan. Saas nähdä auttaako.
Otin pari kuvaa liittimen sijainnista hanskalokeron takana, kuvat albumissa jos joku muukin joskus etsii. Voisi muuten onnistua myös alakautta, irrottamalla se suojapahvi ja muovikoppa.
EDIT: jos ei ole varma tuliko nyppästyä oikea liitin irti, niin käyntiin ja kokeilemaan reagoiko lainkaan kaasuun.
EDIT2: sanoisin että korjaus auttoi, toiminut nyt yli kuukauden ongelmitta.
Viimeksi muokannut toolman, 20 Marras 2008, 08:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
nyt on nämä oireet täälläkin. auto lähtee käyntiin tooodella nihkeesti. startti kyllä toimii mutta rassia saa startata joskus jopa liki 10 sekuntia ennen kuin pikkuhiljaa lähtee röpöttämällä käyntiin. tässä vaiheessa ei tunnu olevan merkitystä, millä tavalla kaasua antaa. sit kohta alkaa käydä normaalisti. ja tuo suihkutusjärjestelmän merkkivalo jää palamaan muutamaksi minuutiksi. tätä on nyt jatukunu parisen viikkoa eli sellaiset 10 starttikertaa. tämä ongelma vaivaa vain kylmäkäynnistyksessä. jos autolla on ajettu vaikkapa muutaman tunnin sisällä, se starttaa ihan normaalisti.
varmaan tästä kohta suunta Deltan testerille, mutta ajattelinpa tännekin vielä manailla
edit: tai ehkäpä sittenkin etsin sen testerin jostain muualta kun 72€ maksaa jyväskylän deltassa vikakoodien lukeminen
varmaan tästä kohta suunta Deltan testerille, mutta ajattelinpa tännekin vielä manailla
edit: tai ehkäpä sittenkin etsin sen testerin jostain muualta kun 72€ maksaa jyväskylän deltassa vikakoodien lukeminen
Viimeksi muokannut samik, 09 Loka 2008, 12:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^Samaa teki omakin ex V6 kun heitti ruiskunvalon palamaan. Normaalistihan ei kai pitäisi kaasua paikaa ollenkaan kun kutosta starttaa mutta ainoa tapa oli lykätä lapikas suoraksi kun starttasi ja tosiaan niukinnaukin röpöttämällä lähti käyntiin. Silloin ei vielä ollut omaa testeriä ja deltan testeri kertoi kaasupedaaliropleemaa. Hanskalokeron takaa olevan liittimen pinnit rapsuttelin piikillä puhtaammiksi (ei kyllä olleet hapettuneet ollenkaan) ja pistin contact spraytä perään. Ruiskuvalo poistui ja ongelmat hävisivät.
Mitä edellä oli juttua onko ko. auttanut pitkästi niin omalla V6:lla ajelin noin vuoden ongelmitta kunnes myin sen.
Mitä edellä oli juttua onko ko. auttanut pitkästi niin omalla V6:lla ajelin noin vuoden ongelmitta kunnes myin sen.
no niin, käytin sellaisella pajalla kuin Hiomo Kantanen ja 20€:lla lukivat vikamuistin. nikottelut johtuvat jäähdytysnesteen lämpötila-anturista. kone käynnistyy nihkeesti kylmänä, koska rikkinäinen anturi kertoo sen olevan lämmin ja seos ei ole kohdallaan. tästä syystä myös syylärin tuuletin hyppää täysille heti käynnistettäessä kylmänä eikä sisätilat meinaa lämmetä millään. pelkäsin, että tuo tuuletin-/lämpiämisongelma olisi toinen erillinen vika, mutta korjaantuu todennäköisesti tuon anturin vaihdolla. mutta ei nyt vielä hihkuta ennen kuin on uusi anturi paikoillaan. kallis tuo ei onneksi ole (16€)samik kirjoitti:nyt on nämä oireet täälläkin. auto lähtee käyntiin tooodella nihkeesti. startti kyllä toimii mutta rassia saa startata joskus jopa liki 10 sekuntia ennen kuin pikkuhiljaa lähtee röpöttämällä käyntiin. tässä vaiheessa ei tunnu olevan merkitystä, millä tavalla kaasua antaa. sit kohta alkaa käydä normaalisti. ja tuo suihkutusjärjestelmän merkkivalo jää palamaan muutamaksi minuutiksi. tätä on nyt jatukunu parisen viikkoa eli sellaiset 10 starttikertaa. tämä ongelma vaivaa vain kylmäkäynnistyksessä. jos autolla on ajettu vaikkapa muutaman tunnin sisällä, se starttaa ihan normaalisti.
varmaan tästä kohta suunta Deltan testerille, mutta ajattelinpa tännekin vielä manailla
edit: tai ehkäpä sittenkin etsin sen testerin jostain muualta kun 72€ maksaa jyväskylän deltassa vikakoodien lukeminen
ps. keskisuomalaisille vinkkinä: palvelu oli 10+
- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö
Itselle tuli myös tuo vikakoodi P0220 ja oireet oli samat eli kaasuun reagointi oli sanalla sanoen huonoa. Ongelma korjaantui ohjeilla jotka toolman kertoi, eli laitetaan kiitokset siitä ja vahvistus, että ratkaisu toimii... mutta katsotaan kuinka kauan. Onko sulla toolman toiminut moitteetta tuon jälkeen?
- Alfa 33 QV
- Viestit: 113
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09 - Paikkakunta: Köyliö
Hyvä juttu, että noinkin kauan kesti, ennen kuin tuli uudestaani. Itsellä tuo liitin ei ollut edes pahasti hapettunut, mutta ehkä hieman löysässä se oli, että sekin voi olla yksi syy. Jos tuo signaali on kovin tarkka kuten tuntuu olevan, niin jokin ratkaisu olisi hyvä kyllä saada tuohon liittimeen, tai sitten tuo liittimen putsaus ja herkistely tarttee sisällyttää vuosihuolto-ohjelmaan
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
Meillä syttyy myös tuo ruiskuvalo palamaan. Käynnistyy ihan normaalisti mutta kun ajaa jonkun aikaa, niin valo syttyy ja flekti rupeaa huutamaan täysillä. Ongelma tuli kun auto oli lohkolämmityksessä n. tunnin verran. Kaasuun kuitenkin reagoi omasta mielestä ihan normaalisti.
"Having no way as way, having no limitation as limitation"
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Tarkistaisin ensin termostaatin toiminnan.
(termostaatti jäänyt auki, vesi kiertää kokoajan)
Tuo röpöttäminenhän ei termariin liity, mutta kun pannu lämpenee rupeaa käymään paremin.
Termostaatin kun otat irti, näet onko se auki vai kiinni.
Toiminnan voi testata, kattilassa. (aukeaa vähän ennen veden kiehumista)
(termostaatti jäänyt auki, vesi kiertää kokoajan)
Tuo röpöttäminenhän ei termariin liity, mutta kun pannu lämpenee rupeaa käymään paremin.
Termostaatin kun otat irti, näet onko se auki vai kiinni.
Toiminnan voi testata, kattilassa. (aukeaa vähän ennen veden kiehumista)
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli